3) Hallituksen esitys laeiksi hedelmöityshoidoista ja
isyyslain muuttamisesta
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajatoverit! Aivan aluksi
haluan kiittää eduskunnan enemmistöä ja
suuren valiokunnan huomattavaa enemmistöä ihmisten
tasa-arvoa edistävistä linjauksista. Viimeiset
puoli vuotta pelkäsin, että istuva eduskuntamme
osoittautuu arvokonservatiivisemmaksi kuin mitä suomalaiset ovat,
siis ne ihmiset, joita meidän pitäisi edustaa. (Ed.
S. Lahtela: Siitä voidaan olla montaa mieltä!)
Näin myös painajaisunia siitä, miten
lapsen edun nimissä osa keskuudessa elävistä lapsistamme
leimataan vääränlaisiksi, sellaisiksi,
joilla ei olisi ollut oikeutta syntyä. Onneksi painajaisuneni
ei toteutunut, vaan eduskunnan enemmistö kunnioitti lapsen
oikeutta olemassaoloonsa, lapsen oikeutta tulla hyväksytyksi
riippumatta siitä, miten hän on syntynyt tai ketkä hänet
ovat kasvattaneet. Ja ennen kaikkea eduskuntamme enemmistö laittoi
pisteen ennakkotapaukselle, jossa perustuslakimme syrjimättömyysperiaatteesta
poiketaan siten, että ihmisen sukupuoli tai ominaisuus
antaa oikeuden syrjiä ja polkea joidenkin ihmisten oikeuksia.
Arvoisa puhemies! Silti huolestuin eilen aamulla kuullessani
toveri Sasin seikkailusta hedelmöityksen maailmassa. Ed.
Sasin tekemät muutosesitykset suuressa valiokunnassa eivät
vahvistaneet uskoani siihen, että hän perustuslakivaliokunnan
puheenjohtajana itse noudattaa oman valiokuntansa linjauksia. Hän
esitti myös jotakin sellaista, mikä ei noudata
perustuslakimme yhdenvertaisuusperiaatetta, ja pahinta mielestäni oli,
että hänen esityksensä oli vastoin aiemman perustuslakivaliokuntamme
linjauksia. En myöskään pidä täysin
tämän ajan parlamentaaristen periaatteiden mukaisena,
että salissa voittanutta kantaa yritetään
pääperusteiden osalta kumota. Toki eduskuntakäytäntömme
sen sallivat, mutta mielestäni tämän
mahdollisuuden hyväksikäyttö etenkin
tässä tilanteessa ilmaisee välinpitämättömyyttä parlamentarismin
perusydintä kohtaan eli sitä, että enemmistön
kanta voittaa silloinkin, kun kyse on arvovalinnoista. Suuren valiokunnan
moninkertainen enemmistö oli onneksi ed. Sasin kanssa eri
linjoilla.
Arvoisa puhemies! Todennäköisesti lain etenemisen
tiellä on vielä muutamia kiemuroita, joita saatamme
täällä tänäänkin
kuulla ja jotka kumpuavat lähinnä joidenkin poliitikkojen tai
poliittisten ryhmien oman profiilin nostamisesta. Ilman
suuren valiokunnan tragikoomista Sasi-farssia en ehkä kiinnittäisi
asiaan ollenkaan huomiota, mutta Sasi-farssin jälkeen on
herkullista palauttaa mieleen, mitä hänen oma
puoluetoverinsa totesi ajaessaan eriarvoistavia rajoituksia hedelmöityshoitojen
saajiin.
Soveltaakseni kyseistä puheenpätkää nykytilanteeseen,
olen muuten suorassa lainauksessa korvannut sanat "lakivaliokunnan
enemmistö" sanoilla "hallituksen alkuperäinen
esitys" ja muuttanut vastalause-sanan "valiokunnan yhden äänen
enemmistöksi". Näillä muutoksilla lainaan
lakivaliokuntakollegaani, ed. Saloa: Hänen mukaansa tämän
käsittelyn yhteydessä on kuitenkin tullut esiin
uskomattomia piirteitä, kun on kerrottu, että mikäli
hallituksen alkuperäinen esitys voittaa tässä laissa
ja lakivaliokunnan yhden äänen enemmistön
rajoitukset eivät tule hyväksytyksi, niin äänestyksessä hävinneet
tekevät kaikkensa hylätäkseen koko tämän
lain. Tästä ovat kuitenkin oikeusministeriön
edustajat, kaikki asiantuntijat lakivaliokunnassa todenneet, kuinka
tärkeä lapsen oikeuksien kannalta, isyyslain kannalta,
erilaisten säännösten kannalta on, että tämä laki
saadaan voimaan. Nyt tämä suvaitsevaisuus on mennyt
niin pitkälle, että ilmoitettu on jo etukäteen,
että jos me emme saa tahtoamme läpi, me teemme
kaikkemme hylätäksemme koko lain. — Näin
siis ed. Salo nyt hävinnyttä ehdotusta tai esitystä puolustaessaan.
Näin vahvojen argumenttien jälkeen olisi odottanut,
etteivät salissa hävinneen kannan edustajat käyttäisi
hylkäysmahdollisuuttaan. Huhun mukaan näin on
kuitenkin tapahtumassa. Mielenkiintoisinta hylkäysesityksessä on,
että se ei poikkea salissa voittaneen kannan sisällöstä käytännössä kuin
yhden merkittävän asian osalta. Kyse ei ole siitä,
kenelle hoitoja sallitaan, hylkäysesityksellähän
vahvistetaan ja itse asiassa tehdään hyväksyttäväksi,
että hedelmöityshoidot ovat jatkossakin sallittuja
miehen ja naisen ja naisen ja naisen muodostamille pareille sekä yksinäisille
naisille. Näinhän on ollut jo parikymmentä vuotta
ilman lakia. Täällä salissa ja suuressa
valiokunnassa voittaneesta esityksestä hylkäysesityksen
seuraukset eivät siis poikkea pääperiaatteiltaan,
vain lainsuoja hedelmöityshoidoille puuttuu. Ainut merkittävä ero
on, että hylkäysesityksen tekijät riistävät
hedelmöityshoidoilla syntyneiltä lapsilta oikeuden
tietää alkuperänsä 18-vuotiaana.
Tämäkö onkin hylkäysesityksen
tarkoitus, rajoittaa lapsen tiedonsaantioikeutta, vai onko tarkoitus
ainoastaan saada julkisuutta hedelmöityshoidon saajien
ja hedelmöityshoidon tulosten kustannuksella?
Arvoisa puhemies! Uskon, että jo kertaalleen testattu
enemmistön kanta pitää myös
jatkossa, ja olen iloinen, että eduskunnan enemmistö omalta osaltaan
mahdollistaa monta iloista perhetapahtumaa ja monta onnellista perhettä siten,
että lapsen tiedonsaantioikeus myös turvataan
samalla. Eduskunnan enemmistö on myös osoittanut,
että todellinen lähimmäisenrakkaus ei
kysy ihmisen alkuperää.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Rouva puhemies! Käsittelyssä on nyt suuren
valiokunnan mietintö hallituksen esityksestä laiksi
hedelmöityshoidoista ja isyyslain muuttamisesta. Tämä asia
sai taannoin täällä ensimmäisen
käsittelyn ensimmäisessä osassa eduskunnan
enemmistön tuen vastalauseen mukaisena, ja siksi se sitten
meni suureen valiokuntaan ja on nyt sieltä tullut tänne jatkettuun,
ei taida enää nykyisin käytössä olla tämä jatkettu
ensimmäinen käsittely, mutta sitä se
nyt kuitenkin on. Tässä käsittelyssä ei
enää voi tehdä ehdotuksia sisällön
osalta, mutta lähinnä tästä asiasta
ja menettelytavoista on kyllä syytä keskustelua
käydä.
Sinänsä asiasisällön osalta
olen edelleen sitä mieltä, että lainsäädännöllä ei
tule tähän maahan hankkia isättömiä lapsia.
Niitä on muutoin jo liikaakin. Tämä ei
ole heidän arvostukseensa liittyvä kanta, vaan
aivan siihen, että eduskunnan lainsäätäjänä tulee
kantaa vastuunsa lainsäädännöstä ja
sen seurauksista, ja se asia meillä on käsittelyssä tässä yhteydessä.
Tämä on siis se sisällöllinen asia,
joka ei muutu.
Ed. Sirnölle totean, että kyllä tämä on
myös omantunnon kysymys ja sellainen arvokysymys, että on
aivan turha syyllistää toisia tai yrittää sillä tavalla
vaikuttaa asioihin, että ei saa mielipidettään
lausua, ei saa esittää hylkäystä,
jos joku sellaista haluaa. Kaikessa lainsäädännössä,
mitä eduskunta tekee, on edustajilla perustuslain myötä ja
sen antaman valtuuden mukaisesti mahdollisuus tehdä oman
harkintansa ja omantuntonsa mukaisia ratkaisuja. (Ed. Sirnö:
Sitten pitää myös olla rehellinen, sitä se
tarkoittaa!) Näin tulemme tekemään. Olen
tehnyt tähän asti ja tulen tässäkin
asiassa tekemään, eikä sitä kukaan
voi sitoa.
Arvoisa puhemies! Kun tämä asia tuli suureen valiokuntaan
eilen, niin siellä pohjana oli tämä eduskunnan
ensimmäisessä käsittelyssä syntynyt
muoto, joka siis oli vastalauseen pohjalta syntynyt lain sisältö.
Siksi se sitten piti suuressa valiokunnassa käsitellä.
Suurelle valiokunnalle valiokuntaneuvos oli tehnyt lyhyen kaavan
mukaisen mietintöehdotuksen, jonka puheenjohtaja otti nimiinsä,
ja sitä edustajista jotkut kannattivat. Itse tein ehdotuksen,
että käsittelyn pohjaksi otettaisiin lakivaliokunnan
mietintöön sisältyvä lakiehdotus.
Sitä kannatti ed. Akaan-Penttilä. Lisäksi
ed. Sasi teki kaksi pykäläkohtaista muutosehdotusta
siihen esitykseen, joka oli täällä syntynyt,
saanut enemmistön, ja sitä myös ed. Akaan-Penttilä kannatti.
Ajauduttiin äänestykseen. Siinä oli melkoinen
sekasotku, mutta siitä jotenkin selvittiin, kun pykäliä luettiin,
ja mielestäni menettelytapa lopulta oli oikea. Ensin äänestettiin pohjasta:
puheenjohtaja Vilénin nimiinsä ottama mietintö vastaan
allekirjoittaneen pohjaesitys. Kun siitä äänestettiin,
niin äänestystulos oli 21—4, eli esitykseni
hävisi. Sen jälkeen äänestettiin hyväksyttyä pohjaa
vastaan ed. Sasin kahdesta ehdotuksesta. Ne hävisivät äänestyksessä sitten vähän
vaihtelevin numeroin. Itse kannatin vain toista ed. Sasin ehdotusta,
en ensimmäistä.
Tämä käsittely meni näin,
ja tilanne oli siltä osin aivan selvä. Sitten
kuitenkin, kun käsittely oli päättynyt,
ilmoitin, että haluan jättää vastalauseen,
mutta minulle ilmoitettiin, että vastalausetta ei voida
jättää, kun suuren valiokunnan mietintö on
tässä lyhyessä muodossa ja kun se päättyy
ponteen, että suuri valiokunta yhtyy eduskunnan asiassa
tekemään päätökseen.
Näin ollen vastalausetta ei otettu vastaan, vaikka sen allekirjoitettuna
jätin normaalilla tavalla. Siksi sitä ei ole tässä mietinnössä mukana,
ja mietintö on siinä muodossa kuin se meillä on
nyt jaettuna ikään kuin yksimielinen.
Arvoisa puhemies! Olen erittäin pahoillani siitä,
että eduskunnan suuren valiokunnan työjärjestys,
jonka suuri valiokunta itse on itselleen vuonna 2000 viimeksi hyväksynyt,
on muotoiltu siten, että tällaisessakaan asiassa
ja yleensä asiassa, joka siellä käsitellään
tämän tyyppisesti, ei voi jättää vastalausetta
mietintöön ja julkisuuteen. Eduskunnan täysistunnon
pöytäkirjoihin jää mietintö,
joka antaa sen kuvan, että asia on ollut yksimielinen suuressa
valiokunnassa. Erityisesti tämän tyyppisessä asiassa,
kuin tässä on kysymyksessä, katson, että tämä on
täysin kohtuutonta, antaa väärän,
harhaanjohtavan kuvan. Olisi voinut olla niin, että tulos
olisi ollut vaikka 13—12 ja 12:n mielipide, nyt meitä oli
vain 4, 12:n mielipide olisi jäänyt pimentoon
myös, jos lehdetkään siitä eivät
olisi kirjoittaneet. Kaikki lehdethän eivät kirjoittaneet
tästäkään äänestyksestä.
Näin kansalle saattaa jäädä täysin
väärä kuva siitä, miten asian
käsittelyssä on edetty.
Näytti vähän siltä — uskallan
sen sanoa, vaikken ketään syytä — että tiettyjä järjestelyjä oli
eilenkin tehty, että ne suuren valiokunnan jäsenet,
jotka täällä äänestivät
ensimmäisessä käsittelyssä lakivaliokunnan
mietinnön mukaan, sen puolesta, olivat poissa suuren valiokunnan kokouksesta
eilen ja tilalla oli niitä, jotka olivat äänestäneet
vastalauseen mukaisesti. Jos se on ollut tarkoituksellista, on tietysti
vähintään kyseenalaista, että näin
menetellään. Jos se taas ei ole ollut tarkoitus,
niin tietysti perustellusta syystä aina poissaoloja voi
olla ja varajäsenet tulevat tilalle. Mutta jos nyt osa
valiokunnan jäsenistä haluaa sen tähden
olla poissa valiokunnan kokouksesta, että eivät
halua tällaisen mietinnön alle nimeään,
joka osoittaa, että asia olisi yksimielinen, niin he joutuisivat
juoksemaan ulos valiokunnan kokouksesta, jotta sitä nimeä ei
siihen mietintöön tule. Entä sitten,
jos heitä olisi niin monta, että valiokunnan päätösvalta
menisi heidän mukanaan ulos? Tilanne on mahdoton.
Tällainen tilanne meillä nyt on suuren valiokunnan
työjärjestyksen mukaan. En protestoi sitä,
että näin tapahtui, koska virkamiehet, valiokuntaneuvos,
menettelivät sen työjärjestyksen säädöksen
mukaan, joka tällaisen mahdollistaa. Mutta aion kyllä tehdä suuren
valiokunnan työjärjestykseen muutosesityksen ja
toivon, että se saisi tukea niin, että tällainen
mielestäni täysin kohtuuton menettely poistetaan.
Tämähän voi toteutua kenen kohdalla tahansa
tässä salissa ja asiassa kuin asiassa, mutta tässä se
tuli omalle kohdalle ja totean, että en ole tyytyväinen
tilanteeseen. Lisäksi totean, että todella tarjosin
vastalausetta, jossa ehdotin, että eduskunta hyväksyisi
lain hedelmöityshoidoista ja isyyslain muuttamisesta lakivaliokunnan
mietinnössä 12/2006 vp esitetyssä muodossa,
ja edelleen olen sitä mieltä, mutta nyt ei voi
esityksiä tehdä, niin että on pakko tyytyä näihin
sanoihin ja näiden kirjauttamiseen eduskunnan pöytäkirjaan.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemen puheenvuoron jälkeen
on helppo yhtyä puheenvuorossa esitettyihin tosiasioihin, että näin on,
näin vaan valitettavasti on olemassa. Eduskunnassa on tämä valittu
demokratia toiminut sisällön suhteen. Se, mitä siitä seuraa,
sen näkevät jälkipolvet ja se näkyy
myöhemmin.
Kun ed. Sirnö puhui täällä lähimmäisenrakkaudesta,
niin asia mielestäni jäi siihen, niin kuin ennakkoon
olen miettinytkin, että tämä voittanut osapuoli,
eduskunnan naisliike, siskojen yhteisö, niin kuin jossakin
on nimitetty, sai enemmistön ja se oli sitten vaan äänestyksen
tulos. Kun tämän jälkeen maailma etenee
ja muuttuu sellaiseksi, että myöhemmässä vaiheessa
näkyy, mitä tästä tulee, tulee
homoparien adoptio-oikeus, tulee kohdunvuokrausoikeus ja tulee kaikkea
muuta tähän perään, niin silloin
voi sanoa, että näinhän tässä oli
katsottavissakin.
Mutta ihmettelen, ed. Sirnö, että kun te vaaditte
tasapuolisuutta, vaaditte oikeudenmukaisuutta, niin miksi te ette
tässä yhteydessä sitten vaadi homopareille
myöskin tätä hedelmöitysoikeutta tai
kohdunvuokrausta tai jotain muuta siihen liittyvää.
Silloin minusta tämä menisi kansaan ja avautuisi
sellaisena niin kuin se on olemassa.
Suuren valiokunnan suuri enemmistö, kun on lausunut
tästä niin kuin on lausunut, valitettavasti tulee
käymään se, että äsken
ed. Kankaanniemen puheessa esiintynyt teksti ja sisältö siitä, kuinka
se on tapahtunut, ei mene suurelle yleisölle eikä suuren
yleisön tietoisuuteen, mutta itse ainakin olen sitä valmis
jakamaan tulevaisuudessa kaikissa mahdollisissa paikoissa ja luulen
ja toivon, että siihenkin tilaisuus syntyy ja tulee. Tulen
kertomaan, että näin on tehty, tällainen
on eduskunnan arvovalinta ja tämä on ollut tulos.
En käy nyt erityisemmin läpi sitä postia,
mitä olen palautteena saanut, mutta kuitenkin täytyy sanoa,
että kyllä kansa on valppeilla ja hereillä. Ja
sen osalta, itse jos vaaleissa olisin ehdolla, niin olisin kovin
tyytyväinen syntyneeseen tilanteeseen ja saamaani palautteeseen,
mitä on tullut.
Arvoisa puhemies! Luen yhden sähköpostiin tulleen
vastauksen, mikä tähän liittyy ja kuvaa niitä tuntoja,
mitä täällä maailmassa tämän
osalta liittyy siltä toiselta laidalta. Tämä on
lähetetty viime perjantaina 13.10. klo 13.42, eli varsin
nopeasti sen äänestyksen ja uutisoinnin jälkeen tämä on
tullut: "No, Seppo Lahtela, olette varmaan niitä keskustan
patavanhoillisia maalaisliittolaisia, mutta kun te kaiken tiedätte,
niin selittäkääpä minulle, miten
se Jeesus oikein sai alkunsa. Niin miten? Oliko Maria kaksineuvoinen?
Voi pyhä yksinkertaisuus, voi tätä ihmisten tekopyhyyttä!
Terveisin Tuula Mesiäinen, filosofian maisteri." Tämä lainaus
päättyy tähän, teksti oli siinä kaikki.
Tämä mielestäni kuvaa sen, missä tämä maailma
liikkuu ja on ja millä ajatuksilla ihmiset, oppineetkin,
lähestyvät kansanedustajaa, joka heidän
mielestään on toiminut väärin.
En tarvitse tämän kirjoittajan sympatiaa enkä myötätuntoa, mutta
ihmettelen sitä ajatusmaailmaa, millä tänne
sähköpostillakin kehdataan kirjoittaa.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa rouva puhemies! En tässä vaiheessa
enää lähde lain sisältöä kommentoimaan,
mutta puuttuisin samaan menettelytapa-asiaan, mitä ed.
Kankaanniemi toi esille. Meille täällä eduskunnassa
varmasti on äärimmäisen tärkeätä se,
että omantunnonvapaus ja myöskin ilmaisuvapaus
tulee hoidettua lainsäädäntötyön
yhteydessä. Jos meillä on tämä tilanne,
että suuren valiokunnan työjärjestys
itsessään estää sen, meidän
on kyllä hyvin vakavasti harkittava — ja toivon,
että tästä lähtee terveisiä ihan
puhemiesneuvostoon saakka — millä tavalla me voisimme
lähteä sitä korjaamaan.
Ed. Kankaanniemi on tekemässä lakialoitetta, vai
pitäisikö ihan puhemiesneuvoston lähteä tekemään
tästä muutosesitystä, sillä kun
todella lukee tämän suuren valiokunnan työjärjestyksen, niin
tässä todetaan, että "Valiokunnan mietintöön
saa sen sisällöstä poikkeavaa ehdotusta
kannattanut jäsen liittää vastalauseen,
jos mietintö on päätetty perustella",
ja juuri tähän kohtaan nyt sitten kaatuu tämä ed.
Kankaanniemen ja muutamien muitten vastalause. Koska tätä mietintöä ei päätetty
perustella, niin siihen ei voitu jättää vastalausetta.
Siinä mielessä on todellakin kummallista, että omilla
säännöillämme estämme
sen, että tällainen omantunnonvapaus, ilmaisuvapaus ei
loppuun asti pysty toteutumaan. Tähän on ehdottomasti
saatava muutos.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Ensiksi haluan lohduttaa sekä toveri
Kankaanniemeä että toveri Essayahia siitä,
että lehdistö kuitenkin piti huolta, ettette missään
tapauksessa tai teidän poliittinen ryhmittymänne,
saatikka ne muutamat muut, jotka äänestivät
ed. Kankaanniemen esityksen puolesta, tule leimautumaan koskaan tämän
lain kannattajiksi. Heidän nimensä varmasti kirjataan
ikuisiksi ajoiksi kaikkiin mikrofilmeihinkin vielä tulevinakin
vuosina. Ed. Seppo Lahtela, joudun sanomaan teille jotakin, josta tulette
pettymään suunnattomasti. Oletan, että odotatte
aikaa, jolloin saatte adoptoida miesystävänne
kanssa lapsen tai saatte vuokrata jonkun kohdun, mutta sen verran
kertoisin ed. Seppo Lahtelalle, että yksi syy, minkä takia
kohdunvuokraus ei ollut tässä yhteydessä,
on se pieni fysiologinen ero, mikä on spermanluovuttamisen
ja 9 kuukautta raskaana olemisen välillä. Raskaus nimittäin
on aina riskitekijä, ja tällä hetkellä meillä ei
ole olemassa sellaisia sääntöjä,
eikä valitettavasti tällä ajalla, minkä jostain
syystä hallituksemme käytti muuhun, myöskään
pystytty kartoittamaan, miten niitä riskejä oikeudenmukaisella
tavalla lakiin kirjataan, niin että kyse ei todellakaan
ole toisen ihmisen hengen vaarantamisesta, mistä pahimmillaan
voi olla kyse.
Toinen on ihan oikeasti tämmöinen oikeudellinen
ongelma. Suomen lakikäytäntö lähtee
siitä, että se nainen, joka synnyttää lapsen,
on automaattisesti äiti. Meiltä puuttuu tällä hetkellä äitiyslaki,
ja sitä ei oltu valmiita tässä asiassa
luovuttamaan, nimittäin ... — Puhemies! Anteeksi, jatkan
korokkeelta, merkkivalo näyttää värisevän
jo tässä siihen malliin.
Ensimmäinen varapuhemies:
Korokkeelle vaan, ed. Sirnö, olkaa hyvä!
(Ed. S. Lahtela: Älkää ujostelko,
rohkeasti vaan!) Anteeksi, puhemies! Huomaan aina välillä olevani
pitempisanainen kuin kuvittelen paperilla olevani.
Niin, tähän kohdunvuokraukseen liittyy siis tämä oikeudellinen
ongelma siitä, että Suomen lainsäädännön
mukaan äiti on se nainen, joka synnyttää,
ja kohdunvuokrauksessahan tämä olisi se nainen,
joka on vuokrannut kohtunsa. Ja koska meiltä puuttuu tämä äitiyslaki,
jossa määriteltäisiin jotkut muut määritelmät äitiydelle kuin
raskaus ja synnyttäminen, niin tässä tilanteessa
tuottaisi suunnattomasti vaikeuksia säätää lakia
kohdunvuokrauksesta.
Meillä on nimittäin valitettava esimerkki
ihan lähituntumassa. Naimisissa oleva mies ja nainen totesivat
monen hoitokerran jälkeen, että heillä ei ole
mahdollisuutta yhdessä saada lasta, naisen fysiologia esti
sen. Kun hän hedelmöittyi, niin valitettavasti
se raskaus keskeytyi toistuvasti. Tämän seurauksena
he päättivät turvautua miehen siskoon — siis
huomautan: miehen, miespuolisen aviopuolison siskoon — johon
istutettiin alkio, joka oli hedelmöitetty niin, että siinä oli
tämän vaimon munasolu ja miehen siittiö,
eli tämä pariskunta oli biologiset vanhemmat,
mutta se ihminen, joka kantoi tätä lasta, oli
siis pariskunnan miehen sisko.
Onnettomuudeksi kävi niin, että jostakin syystä odotusaikana,
kun odotusaika aika useissa perheissä tuppaa olemaan aika
raastavaa, näin olen kuullut, pariskunta päätyi
avioeroon, ennen kun lapsi syntyi. Tällä hetkellä tällä fyysisesti
oikealla, biologisella äidillä ei ole minkäänlaista
oikeutta tähän lapseen, ei edes tapaamisoikeutta,
koska lainsäädäntömme mukaan
sisko, joka synnytti vaikka kuinka fyysisesti ja biologisesti toisen ihmisen
lapsen, on äiti. Tämän tyyppisten isojen juridisten
ongelmien takia ainakaan tällä hetkellä ei
näytä siltä, että kovin nopeasti
Suomessa oltaisiin laatimassa minkäänlaista lainsäädäntöä, joka
sallisi kohdunvuokrauksen virallisesti.
Mutta sitten tästä perheen sisäisestä adoptiosta,
niin siinä kohdassa, ed. Seppo Lahtela, voitte olla toiveikas.
Oletan, että perheen sisäinen adoptio, jos ei
se tällä kaudella tule, niin se tulee seuraavalla
kaudella joka tapauksessa.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Tuo ed. Sirnön esimerkki kyllä erinomaisesti
kuvasi, miksi Kirkkohallituksen kanta tähän asiaan olisi
ollut se kaikkein viisain ja paras, elikkä hedelmöityshoidot
olisi sallittu ainoastaan aviopareille ja heidän omilla
sukusoluillaan.
Mutta jonkin verran olisin vielä ed. Sirnölle halunnut
kommentoida, kun hän sanoi, että ei ole huolta.
Kyllä lehdistö on pitänyt huolta julkisuudesta.
Minä uskon, että tähän taloon
on tullut paljon edustajia, jotka eivät ole tulleet vain
sen tähden, että saisivat nimensä lehtiin — esimerkiksi omalta
kohdaltani voin todeta, että aikaisempi elämänvaiheeni
on kyllä pitänyt huolen siitä, että nimi
on tullut ihan tarpeeksi useasti lehtiin — vaan varmasti
meitä on paljon täällä sellaisia,
jotka haluamme puolustaa niitä arvoja, jotka uskomme oikeiksi,
ja haluamme olla ajamassa asioita niitten arvojen pohjalta. Sen
tähden uskon, että täällä olijoille
ei ole niinkään tärkeää se, onko
nimi lehdessä, vaan tulevatko ne asiat hoidettua niin kuin
on itse katsonut oman arvomaailman pohjalta oikeaksi. Tämä omantunnonvapauden
ja ilmaisunvapauden toteuttaminen loppuun saakka on äärimmäisen
tärkeää. Jos eduskunnan omat säännöt
estävät sen toteuttamisen, niin silloin minun
mielestäni niitä sääntöjä on lähdettävä muuttamaan.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Lupaan, että tämä on
tämän illan viimeinen puheenvuoroni.
Arvoisa ed. Essayah, tarkoituksenani ei ollut loukata eikä väittää teitä julkisuushakuiseksi.
Tarkoituksena
oli ilmaista vain se, että erityisesti juuri tässä tapauksessa,
jossa lehdistö oli hyvin hyvin kiinnostunut siitä,
mikä on lain kohtalo, ei ollut sitä pelkoa, mitä esititte,
siis tätä huolta, mikä saattaa suuressa
valiokunnassa jossakin muussa tilanteessa olla. Tämän
lain osalta tätä pelkoa ei ollut, koska lehdistö oli
kuin haukka jokaisen nimen perään, joka poikkesi
valtavirrasta. Uskoisin, että tämän lain
osalta teidän huolenne on aiheeton. Mutta totta on tietysti,
että jos joissakin toimintasäännöissämme
on jotakin muokkaamisen varaa, niin niihin asioihin pitää puuttua.
Jos tämä eduskunta ei sitä tee, niin
ehkä se seuraava, missä me kaikki olemme edustettuina, tekee
niin.
Keskustelu päättyy.