Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä on aika mielenkiintoisesta
asiasta ja tästä nykyajasta kysymys. Hallitus
oli lähettänyt lailla täytäntöönpantavaksi
yhteisössä annetun Euroopan sähköisten
tienkäyttömaksujen yhteentoimivuusdirektiivin. — Täytyy
oikein tavaten lukea sisältä, että tulee
varmasti oikein. — Ja sitten ihan sattumalta kävi
sillä tavalla, että valiokuntaan oli jo keväällä lähetetty
juuri puhuvan ja koko joukon muita kansanedustajia allekirjoittama
lakialoite tienkäyttömaksusta, joka käytännössä siis
merkitsisi sitä, että lähellä tiettyjä rajanylityspaikkoja
itärajan tuntumassa, kaakkoisrajalla ja toisaalta Hangon
ja Karjaan kaupunkien välillä ryhdyttäisiin
erilaisin menetelmin tienkäyttömaksujen perimiseen.
Syynä on se, että näillä alueilla
on erittäin voimakas rekkaliikenne. On laskettu, että tämä nykyinen
taso on noin 850 000 rekkojen suorittamaa valtakunnanrajan ylitystä vuodessa,
mikä on siis aikamoinen rasitus Suomen tiestölle,
ja tämä tapahtuu täysin osallistumatta
millään tavalla tienhoitokustannuksiin, puhumattakaan
nyt tienrakentamiskustannuksista.
Valiokunta päätyi sitten siihen, kun tämmöinen
samanaikaisuus näillä kahdella asialla oli, toisaalta
hallituksen esityksellä ja toisaalta lakialoitteella,
että näitä käsitellään
yhdessä. Tämä lakialoitehan oli syntynyt
sillä tavalla, että kun Saksassa on käytössä tiemaksujärjestelmä hyvin laaja-alaisesti
erikoisesti raskaalle liikenteelle, niin Saksan asianomainen laki
käännettiin suomeksi ja siitä sitten
pikkusen muokkaillen saatiin Suomen käyttötarkoituksiin
mielestämme sopiva lakiteksti.
Sitten kun näitä asioita ruvettiin käsittelemään,
sattui semmoinen onnekas tapahtuma, että ihan vaan sattumalta
valiokunnassa oli kuultavana tuore virkahenkilö, joka on
nyt näitten asioitten erikoisasiantuntija liikenne- ja
viestintäministeriössä, ja häneltä kysyttiin,
miten tämä homma nyt onnistuisi, kuinka nopeasti
pystyttäisiin tällainen järjestelmä toteuttamaan
Suomessa. Hän hyvin kirkasotsaisesti totesi, että hyvin
nopeastihan se, kyllä se tuossa ensi vuonna hoitaantuisi,
jos sellaisiin toimiin ryhdytään, kaikkihan, tekniikka
ja muu, on olemassa jo valmiina ja käytännöt
ovat tiedossa. Siinä ei ole kysymys kuin rahasta ja asentamisesta
paikalle ja tietysti sitten tielevennysten tekemisestä niin,
että tiestön puolelta tämä tekninen
suoritus on mahdollinen.
Sitten kun kysyttiin asianomaiselta hallitussihteeriltä Heikki
Kuituselta ihan toisessa yhteydessä, miten tämä homma
kävisi, niin hänen näkemyksensä tästä lakialoitteesta
oli sellainen, että siitä puuttuu joku pykälä,
mutta sehän tuolla ministeriössä voidaan
tehdä. No sitten mentiin uuteen kierrokseen. Nyt oli asianomainen
uusi virkahenkilö pantu järjestykseen ja hän
ilmoitti, että hän joutuu peruuttamaan sen, mitä on
aikaisemmin sanonut, ei se näin helposti onnistukaan. Ja
sitten taas Kuitunen toi tullessaan Arvelan allekirjoittaman kirjelmän,
jonka mukaan tämä vaatisikin jo sitten valtiovarainministerin
suostumuksen ja työmääräyksen
ryhtyä tätä pykälää kirjoittamaan.
Ainutlaatuinen juttu, koska kohta 20 vuoden aikana ei mitään
tällaista operaatiota ole mihinkään tarvittu.
Meillä on sellaisia tapauksia liikennevaliokunnan ajalta,
kun olin puheenjohtajana, että kirjoitettiin 19 pykälästä 18
pykälää kokonaan uudestaan ja laajennettiin
sitten siihen laajuuteen, että tuli vahvistamiskelpoista
lainsäädäntöä. Ja esimerkkejä on
vaikka kuinka paljon hallintovaliokunnan ajalta jnp. Mutta kun nyt
haluttiin menetellä niin kuin tässä nyt
on, niin päädyttiin yksimielisesti siihen, että tämä lakialoite hylätään
ja hallituksen esitys hyväksytään. Mutta
valiokunta kuitenkin päätyi toteamaan, että valiokunta
kiinnittää huomiota siihen, että lakiehdotuksessa
esitetty tiemaksu on perustuslakivaliokunnan omaksuman tulkintalinjan
mukainen vero ja siihen on sovellettava perustuslain 81 §:n verolle
asetettuja vaatimuksia jnp., ja sitten päätyi
myöskin siihen tulokseen, että valiokunta pitää tätä tiemaksusysteemiä kannatettavana,
ja päätyi ehdottamaan eduskunnalle hyväksyttäväksi
lausumaehdotusta, joka kuuluu: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus ryhtyy pikaisiin toimenpiteisiin raskaan
liikenteen tieosuuskohtaisen tiemaksujärjestelmän
luomiseksi."
Nyt ollaan sitten siinä tilanteessa, arvoisa puhemies,
että jos eduskunta yhtyy tähän yksimieliseen
liikenne- ja viestintävaliokunnan kantaan, niin sitten
siellä ministeriössä ryhdytään
tekemään se, mistä jo kerran kerrottiin,
että se on oikein lyhykäisesti, helposti ja nopeasti
tehtävissä. Niin ollen toivotaan, että tämä johtaa
pikaisesti toivottuun tulokseen ja käytännössä venäläisiltä rekoilta
ruvetaan perimään tienkäyttömaksua.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa rouva puhemies! Täytyy yhtyä liikennevaliokunnan
jäsenen ed. Pulliaisen puheenvuoroon hyvin pitkälle,
nimenomaan niihin tosiasioihin, joita valiokunnassa oli esillä kuulemisten
yhteydessä, eli ohjaus tuli jostakin, en tiedä,
oliko se sitten poliittista vai jotakin muuta ohjausta, mutta virkamiehiä ohjattiin
muuttamaan mielipiteensä.
Mitä tiemaksujärjestelmään
tulee, niin ainakin virkamiesten osalta on ilmoitettu, että sellainen
mahdollisuus on olemassa, jos sellainen päätös
vaan tehdään. Ed. Pulliaisen aloite on ollut sen
luontoinen, että se olisi voitu hyväksyä,
jos olisi ollut tahtoa, mutta yksimielisesti kuitenkin valiokunnassa
päädyttiin tähän ratkaisuun,
joka nyt tässä käsiteltävässä asiassa
on, ja se perustuu nimenomaan valiokunnan myöskin yksimieliseen
lausumaehdotukseen, jolla nyt yritetään viedä sitä eteenpäin,
mikä myöskin virkamiehillä alun perin
oli tarkoitus.
Yleiskeskustelu päättyy.