Täysistunnon pöytäkirja 104/2006 vp

PTK 104/2006 vp

104. TORSTAINA 19. LOKAKUUTA 2006 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Finnairin työtaistelu

Martti Korhonen /vas:

Arvoisa herra puhemies! Esitän kysymyksen liikenneministerille. Finnairin työtaistelussa on kyse monesta eri asiasta, mutta myös hyvin isoista ja periaatteellisista kysymyksistä ensinnäkin liittyen omistajaohjaukseen. Siihen liittyen ensimmäinen kysymys:

Onko liikenneministeriö tehnyt kaikkensa, että tämä työtaistelu ei olisi konkretisoitunut näin pitkälle, ja onko siinä omistajaohjausta käytetty välineenä? Onko ministeri esimerkiksi tavannut lakon osapuolia, kumpaakin, nyt viikkojen aikana, kun on ollut tiedossa, että ongelma konkretisoituu? Mitä sillä sektorilla on tehty? Ja jos tahtotila on ollut, niin haluaako tässä valtio nyt näyttää esimerkkiä omistajana siinä, että työehtosopimuksia lähdetään muuttamaan yksipuolisesti, ilman että niistä neuvotellaan? Onko tämä nyt uutta omistajaohjausta liikenneministeriön suunnasta?

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Nämä neuvottelut osapuolten välillähän ovat olleet käynnissä jo hyvin pitkään, tietojeni mukaan kuukausien ajan. Tänä ajanjaksona olen kyllä tavannut molempia osapuolia ja käynyt tätä keskustelua heidän kanssaan. Tilanne on hyvin valitettava, ja itse asiassa vielä viime viikon loppupuolella, kun olen ollut tiiviisti yhteydessä eri osapuoliin, olin hyvin toiveikas sen suhteen, että ratkaisu löytyisi tässä asiassa, joka nyt on sitten kriisiytynyt tunnetulla tavalla. Mielestäni kaikkien valtionyhtiöiden perusperiaatteena tulee olla hyvä henkilöstöpolitiikka, ja tätä olen korostanut moneen otteeseen kaikissa LVM:n alaisissa yhtiöissä.

Martti Korhonen /vas:

Arvoisa herra puhemies! Sekö on hyvää henkilöstöpolitiikkaa yhtiössä, josta valtio omistaa 56 prosenttia, että ollaan ulosliputtamassa 500 työpaikkaa tästä maasta? Sekö on, ministeri, hyvää henkilöstöpolitiikkaa? Toisella kädellä valtio ja hallitus tekee toimia, joilla varustamopuolella yritetään pitää työpaikat tässä maassa ja sitä kautta edetä.

Minä kysyn, herra pääministeri ja valtiovarainministeri: Onko tämä oikeaa henkilöstöpolitiikkaa, että valtio toimii yhtiössä, jossa 56 prosentilla ollaan omistajina ja joka on polkemassa työehtosopimusehtoja alaspäin ja ulosliputtamassa 500 henkilöä tästä maasta? Ei kai tämä voi olla omistajan tahdon mukaista toimintaa?

Pääministeri Matti Vanhanen

Arvoisa puhemies! Parhaillaan tämän työtaistelun osalta neuvottelut ovat käynnissä valtakunnansovittelijan johdolla. Neuvotteluja on käyty nyt erittäin vakavassa hengessä tulokseen pyrkien, ja haluaisin antaa nyt näille neuvotteluille rauhan. Hallitus on omalta puoleltaan eilispäivän aikana vedonnut ajankohtaisimpaan ongelmaan liittyen tähän ajoitukseen, mutta se kysymys nyt on käytännössä ohitse. Nämä kiistat pitää pystyä ratkaisemaan neuvottelemalla, ja sellaiset neuvottelut nyt valtakunnansovittelijan johdolla ovat käynnissä ja hallitus antaa luonnollisesti täyden tukensa tässä sovittelijan työlle.

Ben Zyskowicz /kok:

Arvoisa herra puhemies! En ota kantaa itse tähän lakkokysymykseen, molemmilla osapuolilla on varmasti perusteet näkökohdilleen. Otan esille yhden periaatteellisen kysymyksen.

Jos tämä Finnairin lakko on laiton, kuten työantajapuoli väittää, onko AKT:n sitä tukeva työtaistelutoimenpide kuitenkin laillinen, ja jos on, työministeri Filatov, onko lainsäädäntö kohdallaan, jos laitonta lakkoa voi tukea laillisella työtaistelutoimenpiteellä?

Työministeri Tarja Filatov

Arvoisa puhemies! Se, onko lakko laillinen vai laiton, ratkeaa työtuomioistuimessa, (Ed. Zyskowicz: Sitä en kysynyt!) ja siihen en lähde ottamaan kantaa, koska siihen liittyvät hyvin monenlaiset syyt, mitkä saattavat tehdä sen joko lailliseksi tai laittomaksi. Suomessa tukilakot ovat mahdollisia, ja tässä tilanteessa ollaan aika poikkeuksellisessa asetelmassa, jossa on olemassa työehtosopimus, ja sen vuoksi on hyvin vaikea analysoida, miten tämä kokonaisuus ratkeaisi.

Markku Rossi /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Finnairin puitteissa käytävä työtaistelu ja lakko ovat Suomen kannalta erittäin kiusallisia, osuvat todella huonoon hetkeen. Tällä hetkellä varmaan hallitus ei hirveän paljon voi neuvottelutilanteeseen suoraan vaikuttaa, mutta kysyisinkin pääministeriltä sitä, mikä heijastus tällä lakolla mahdollisesti muutoin on. Meillä on tärkeitä kokouksia, muitakin kuin puheenjohtajuuskokous, tuossa juuri tulossa, ja onko tästä nyt Suomen kannalta todella suurta haittaa ja merkitystä?

Pääministeri Matti Vanhanen

Arvoisa puhemies! Tämän illan ja huomisen kokouksen kannalta tilanne on tietyllä tapaa jo ohitse ja se on tapahtunut, mikä on tapahtunut. Sen voi toki sanoa, että eihän tämä ajoitus — enkä tässä ota kantaa siihen, onko syy sysissä vai sepissä — kyllä onnistunut ole ja pisteitä siitä ei heru. (Ed. Laakso: Pitäisikö lakon olla silloin, kun ei ole liikennettä ollenkaan?)

Jukka  Gustafsson /sd:

Arvoisa puhemies! Tätä asiaa ei pidä tarkastella yksittäisenä kysymyksenä. On kysymys hyvin vakavasta periaatteellisesta asiasta. Olen sitä mieltä, että nimenomaan valtionyhtiön tulee harjoittaa hyvää ja kestävää henkilöstöpolitiikkaa, ja tästähän nyt ei ole kysymys. Eduskuntaryhmämme on sitä mieltä, että samasta työstä tulee maksaa samaa palkkaa, ehdottomasti.

Kysyisin ehkä pääministeriltä noin yleisemmällä tasolla: Voiko hallituskaan olla vaiti seuraamassa sitä, että syntyisi palkka- ja työtulokehitys, jossa olisi itse asiassa kahdet työ- ja palkkamarkkinat?

Pääministeri Matti Vanhanen

Arvoisa puhemies! Hallitus on kaikessa toiminnassaan, erityisesti siinä, mikä on liittynyt sisämarkkinoiden kehittämiseen ja siinä vapaaseen työvoiman liikkuvuuteen, kiinnittänyt erityistä huomiota siihen, että järjestelmät olisivat sellaiset, että Suomessa maksetaan suomalaisten työehtojen mukaista palkkaa eikä syntyisi kaksia markkinoita. (Vasemmistoliitosta: Miksei se Finnairia koske?) Tämä on tietysti toteutettavissa silloin, kun on Suomessa tehtävästä työstä kyse. Mutta ehkä kaikkein suurimmat haasteet tällä rintamalla kohdistuvat nimenomaan kuljetusalaan. Ei ole sattuma, että juuri merenkulku on näiden samojen ongelmien edessä, joihin valtio on hakenut tunnettuja ratkaisuja selkeällä tukijärjestelmällä, jolla pyritään näitä ongelmia ratkomaan. Maantiekuljetuksissa on sama ongelma. Siellä on erittäin vaikeaa ollut löytää ratkaisuja, ja lopputulos on se, että tällä hetkellä erittäin massiivisesta Suomen ja Venäjän välisestä rekkaliikenteestä ymmärtääkseni taitaa jo noin 90 prosenttia olla venäläisten yritysten hallussa. (Ed. Korhonen: Saisiko nyt vastauksen siihen kysymykseen?) Ja kun kuljetusalalla on mahdollisuus suunnasta tai toisesta liikkua, niin tämä hallituksen periaate on erittäin vaikeasti käytäntöön sovellettavissa. Mutta niin kuin sanoin, hallituksen linja on se, että Suomessa tehdyssä työssä on vain yhdet markkinat ja sama hinta.

Annika Lapintie /vas:

Herra puhemies! Ihmettelen nyt pääministeri Vanhasen kiemurtelua. Anteeksi ilmaisu. Finnairhan nyt selvästi kiertää näitä työehtosopimusmääräyksiä, ja tässä on valtiojohtoinen yritys kysymyksessä. Sen lisäksi on olemassa EY-tuomioistuimen samantapainen ratkaisu, jonka mukaan saman omistajatahon yrityksissä ei voi samasta työstä maksaa eri palkkaa varsinkaan, kun selvästi työ tulee tämän pääyrityksen hyväksi. Eli ihmettelen nyt kovasti, miten tällaiseen laittomuuteen ei puututa.

Sen lisäksi aikaisemmin on aina puhuttu siitä, että Suomi ei kilpaile alhaisella palkkatasolla vaan osaamisella. Eli ihmettelen sitäkin, miten katsotte, että kun kyseessä on tällainen palkanalennuskeino, vielä selvästi etukäteen laittomaksi todettuna, te voitte tällaisessa tilanteessa kiemurrella ja olla vastaamatta ja olla ottamatta kantaa.

Pääministeri Matti Vanhanen

Arvoisa puhemies! Toivon myöskin, ettei minun suuhuni laitettaisi sellaista, että olisin jotenkin puolustelemassa tässä kummankaan vaatimuksia. Sellaista en ole tehnyt. (Vasemmistoliitosta: Täytyyhän toista puolustaa!) Omistajaohjauksen näkökulmasta pitää muistaa se, että kyseessä on pörssiyhtiö, ja yleinen käytäntö, jota noudatetaan, on se, että omistaja ei puutu operatiiviseen johtamiseen liittyviin kysymyksiin. Te jokainen ainakin niistä, jotka olette sellaisten valtionyhtiöitten hallintoneuvostoissa, jotka ovat pörssissä, tiedätte sen, että jos yhden yhtiön kohdalla tätä periaatetta rikotaan, sillä on erittäin suuri vahinko ylipäätään niiden yhtiöiden osalta, joissa valtio on omistajana. Tämä kuuluu vaan niihin pelisääntöihin. Kun on pörssiin viety yhtiö, niin samalla on sitouduttu tällaisiin toimintaperiaatteisiin. Jos tätä halutaan muuttaa ja jos valtio haluaa käyttää laajempaa omistajavastuutaan, niin silloin yhtiön paikka ei ole pörssissä.

Ed. Matti Ahde merkitään läsnä olevaksi.

Timo Soini /ps:

Arvoisa herra puhemies! Tämä valtionyhtiöiden toiminta näyttää kyllä aika huonolta. Fortum pakkosiirsi muun muassa Kurikasta ja Paimiosta henkilöitä Espooseen, ja nyt valtionyhtiö etunenässä on menossa tällaiseen järjestelyyn. Onko tässä nyt samanlainen malli tulossa sitten mahdollisesti Finnairille, tai miten hallitus aikoo myötävaikuttaa siihen, ettei paranneta tulosta sillä, että painetaan palkkoja alas, poljetaan työehtoja? Onko siellä joku seuraava optio-ohjelma tai joku muu vastaava palkitsemisjärjestelmä, jolloin tästä sitten herrat saavat hedelmät, kun työntekijöiden tuloja ja rekrytoitavien tuloja leikataan 30 prosentilla? Tämäkö tästä on tulossa?

Pääministeri Matti Vanhanen

Arvoisa puhemies! Vaikka tämä aihe on kuuma ja intohimoja herättävä, niin silti vetoaisin siihen, ettei eduskunta sen enempää kuin hallituskaan menisi tähän palkkaneuvotteluun sisään. Se on aika pitkä tie, jos me siihen lähdemme. Tässä suhteessa meillä on olemassa neuvottelujärjestelmät, hyvin vakiintuneet käytännöt, miten työmarkkinoilla toimitaan, ja toivon, että niitä kunnioitetaan.

Kimmo Sasi /kok:

Arvoisa puhemies! Ministeri Heinäluoma: Te olette aina kovasti korostanut kolmikantayhteistyötä ja sitä, että hallituksen täytyy sopia työntekijä- ja työnantajajärjestöjen kanssa. Nyt te ette kyennyt estämään sitä, että lakko olisi alkanut juuri huippukokouksen alla. Minkälaisen kuvan tämä antaa hallituksen uskottavuudesta työmarkkinoilla ja kyvystä tehdä tuota kolmikantayhteistyötä? Lisäksi Finnairilla on hyvin paljon määräaikaisessa työsuhteessa olevia työntekijöitä, jotka nyt ollaan siirtämässä Aeron palvelukseen. Heidän palkkansa putoaa 30 prosenttia. Onko, ministeri Heinäluoma, tämä teidän mielestänne oikeata työnantajapolitiikkaa? Nyt te edustatte työnantajaa.

Puhemies:

Kysymykset pitää osoittaa sille ministerille, jonka toimialaan asia kuuluu. Pääministeri ratkaisee, kuka vastaa tähän kysymykseen.

Pääministeri Matti Vanhanen

Arvoisa puhemies! Valtio-omistajan intressiä valvoo ministeri Huovinen.

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Tässä voi nyt todeta sen, että omalta puoleltani olen ollut tänään viimeksi yhteydessä myöskin hallituksen puheenjohtajaan, kun tässä omistajaohjauksen perään kysellään, ja esittänyt ja edellyttänyt tämän vaatimuksemme, toiveemme ja vakavan huolemme lakon pitkittymisestä, koska tässä on tämä huippukokouskysymys eräs asia, joka nyt on onneksi voitu ratkaista muin toimin, mutta on myös kyse tavallisten ihmisten liikkumisesta, esimerkiksi siitä suuresta joukosta syyslomalaisia, jotka tällä hetkellä yrittävät päästä lomalle eri puolille Suomea ja maailmaa. Mitä tulee ed. Sasin esittämiin konkreettisiin kysymyksiin, niin sanon sen, minkä sanoin äskenkin: hyvän henkilöstöpolitiikan hoitaminen on kaikissa valtionyhtiöissä aivan perusedellytys.

Harry Wallin /sd:

Arvoisa puhemies! Kun pääministeri totesi, ettei eduskunnan eikä hallituksen pidä puuttua kesken oleviin palkkaneuvotteluihin, niin siitähän tässä ei ole kyse. On voimassa oleva työehtosopimus, joka perustuu tupoon ja joka päättyy ensi vuoden kesäkuussa, ja sitten käsittämättömällä tavalla työnantajapuolelta irtisanoudutaan tästä ja naamioidutaan sen taakse, että hallitus ei puutu pörssiyhtiöiden asioihin. Näinhän ei pidä olla. Se on väärä linja.

Miten hallitus aikoo puuttua tähän vakavaan työtaisteluun, joka saattaa tästä vielä laajeta?

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Näissä neuvotteluissahan on ollut kyse siitä, että Finnairissa haetaan säästöjä, ja nämä keskustelut ovat tulleet osana tätä (Välihuutoja vasemmistoliitosta) pakettia sitten ilmeisesti esiin, koska lentopetrolin hinnat ovat muun muassa kovasti nousseet ja myöskin kansainvälinen kilpailu lentoyhtiöiden välillä on erittäin kovaa. Mutta minä kyllä kiistän sen, ettei tässä olisi oltu yhteydessä ja pidetty tätä omistajaohjauksen kytkentää yllä. Juuri kerroin, että olen tänään vedonnut vakavasti hallituksen puheenjohtajaan Taxelliin siinä, että tähän vaikeaan, hankalaan lakkoon saataisiin mahdollisimman pikainen ratkaisu, ja se kyllä edellyttää molemmilta osapuolilta tietenkin neuvottelukykyä ja -taitoa.

Matti Kangas /vas:

Arvoisa puhemies! Finnair on kääntynyt Viron puoleen, jossa palkkataso on selvästi alempi kuin Suomessa. Jos tällainen linja jatkuu, että valtio-omisteisten yritysten työt aletaan teetättää ulkomaisella halvemmalla työvoimalla, niin siirtyvätkö myös työehtosopimusneuvottelut Viron puolelle? Aletaanko sopimusneuvotteluja käydä tästä lähtien Virossa?

Kysyisin myös ministeri Pekkariselta: Ovatko muut valtionyhtiöt siirtäneet Viroon toimintojaan sen takia, että siellä on alhaisempi palkkataso? Tämä koskee myös alihankkijoita. Muun muassa kotikaupunkini lentokentältä Tikkakoskelta kerrottiin, että alihankkijat ovat ruvenneet antamaan varoituksia, että työntekijöitä lomautetaan kenttätoiminnoista. Tämä on pitkä ketju, ja nyt se pitäisi saada välittömästi katkeamaan.

Ed. Mika Lintilä merkitään läsnä olevaksi.

Työministeri Tarja Filatov

Arvoisa puhemies! Siltä osin kuin tämä kysymys koski työehtosopimusneuvotteluja ja palkkaneuvotteluja, niin silloin, jos yritys toimii Virossa ja työ tehdään siellä, se toimii virolaisen lainsäädännön mukaan. Jos työ tehdään siten, että se tapahtuu esimerkiksi tekemällä matka Virosta Suomeen, niin silloin voi olla mahdollista, että käytetään Viron järjestelmää. Mutta jos tuo matka Suomessa jatkuu ikään kuin eteenpäin menevänä työnä, niin silloin tullaan lähetettyjen työntekijöiden järjestelmään, jossa velvoitetaan käyttämään suomalaista työehtosopimusjärjestelmää ja palkkausjärjestelmää.

Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen

Arvoisa puhemies! On totta, että aika monella suomalaisella, myös valtio-omisteisella yhtiöllä on tällä hetkellä toimintoja jo Suomen rajojen ulkopuolella. Tämä on aika luonnollinen kehitys, niin kaikkien muidenkin yritysten kohdalla on. Emme sille mitään mahda ja haluaisimmeko edes mahtaa sille mitään, että jotkut valtio-omisteiset yritykset ovat lähteneet hakemaan menestystä myös Suomen rajojen ulkopuolelta. Sellaisestakin, että joku valtio-omisteinen yritys vie joitain toimintoja nimenomaan esimerkiksi Suomen rajojen ulkopuolelle ja sieltä käsin teettää halvemmalla työvoimalla työtä Suomessa, valitettavasti kyllä on merkkejä. Tässäkään valtiolla ei ole kovin voimakkaita aseita estää tällaista toimintaa. Mutta tämän tyyppisissä asioissa omistajaohjauksen, sanoisinko, sananvaltaa käyttäen aina ehkä jonkun verran voi vaikuttaa. Mutta varsinaiseen toimintojen siirtymiseen ulkomaille ei meillä näillä yhteisillä, varsinkaan yhteisillä eurooppalaisilla markkinoilla ole edes EU-normistonkaan mukaan, johon olemme sitoutuneet, edellytyksiä puuttua.

Pekka Kuosmanen /kok:

Arvoisa herra puhemies! Suomen imagon kannalta Finnairin lakko EU-puheenjohtajuuden huippukokouksen takia sattui mahdollisimman pahaan aikaan siinä mielessä, että yli 500 miljoonan EU:n kansalaisen edustajat saapuvat tänne Suomeen ja kuinka huono mainos tämä on etenkin työnantajille siinä suhteessa, kannattaako tänne Suomeen investoida, koska näin lakkoherkkää tämä suomalainen porukka on. (Naurua) Kysyn ministeri Filatovilta:

Yritittekö te siirtää tätä lakkoa vaikka viikolla yli, jolloin tämä ongelma olisi voitu välttää?

Pääministeri Matti Vanhanen

Arvoisa puhemies! Silloin, kun imagosta puhutaan, ei tässä nyt lakkolaisia pidä syyllistää. He käyttävät tietysti omia keinojaan puolustaessaan omia etujaan. Kuten sanoin — ja siinä voi olla syytä sekä työnantajassa että työntekijässä — eihän tämä ajoitus ollut imagomme kannalta paras. Mutta imagon kannalta on tärkeintä nyt, että osapuolet huolehtisivat siitä, että kiista saadaan sovittua ja pystytään osoittamaan, että Suomi pystyy myös tässä vapaan liikkuvuuden Euroopassa myös kuljetusaloilla löytämään sellaisia ratkaisuja, jotka ovat sekä työnantajan että erityisesti myös työntekijöiden kannalta hyväksyttävissä.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.