Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Esitän kysymyksen liikenneministerille. Finnairin
työtaistelussa on kyse monesta eri asiasta, mutta myös
hyvin isoista ja periaatteellisista kysymyksistä ensinnäkin
liittyen omistajaohjaukseen. Siihen liittyen ensimmäinen
kysymys:
Onko liikenneministeriö tehnyt kaikkensa, että tämä työtaistelu
ei olisi konkretisoitunut näin pitkälle, ja onko
siinä omistajaohjausta käytetty välineenä?
Onko ministeri esimerkiksi tavannut lakon osapuolia, kumpaakin, nyt
viikkojen aikana, kun on ollut tiedossa, että ongelma konkretisoituu?
Mitä sillä sektorilla on tehty? Ja jos tahtotila
on ollut, niin haluaako tässä valtio nyt näyttää esimerkkiä omistajana
siinä, että työehtosopimuksia lähdetään
muuttamaan yksipuolisesti, ilman että niistä neuvotellaan?
Onko tämä nyt uutta omistajaohjausta liikenneministeriön suunnasta?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Nämä neuvottelut osapuolten
välillähän ovat olleet käynnissä jo hyvin
pitkään, tietojeni mukaan kuukausien ajan. Tänä ajanjaksona
olen kyllä tavannut molempia osapuolia ja käynyt
tätä keskustelua heidän kanssaan. Tilanne
on hyvin valitettava, ja itse asiassa vielä viime viikon
loppupuolella, kun olen ollut tiiviisti yhteydessä eri
osapuoliin, olin hyvin toiveikas sen suhteen, että ratkaisu
löytyisi tässä asiassa, joka nyt on sitten
kriisiytynyt tunnetulla tavalla. Mielestäni kaikkien valtionyhtiöiden
perusperiaatteena tulee olla hyvä henkilöstöpolitiikka,
ja tätä olen korostanut moneen otteeseen kaikissa
LVM:n alaisissa yhtiöissä.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Sekö on hyvää henkilöstöpolitiikkaa
yhtiössä, josta valtio omistaa 56 prosenttia,
että ollaan ulosliputtamassa 500 työpaikkaa tästä maasta?
Sekö on, ministeri, hyvää henkilöstöpolitiikkaa?
Toisella kädellä valtio ja hallitus tekee toimia,
joilla varustamopuolella yritetään pitää työpaikat
tässä maassa ja sitä kautta edetä.
Minä kysyn, herra pääministeri ja
valtiovarainministeri: Onko tämä oikeaa henkilöstöpolitiikkaa,
että valtio toimii yhtiössä, jossa 56
prosentilla ollaan omistajina ja joka on polkemassa työehtosopimusehtoja
alaspäin ja ulosliputtamassa 500 henkilöä tästä maasta?
Ei kai tämä voi olla omistajan tahdon mukaista
toimintaa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Parhaillaan tämän työtaistelun
osalta neuvottelut ovat käynnissä valtakunnansovittelijan
johdolla. Neuvotteluja on käyty nyt erittäin vakavassa
hengessä tulokseen pyrkien, ja haluaisin antaa nyt näille
neuvotteluille rauhan. Hallitus on omalta puoleltaan eilispäivän
aikana vedonnut ajankohtaisimpaan ongelmaan liittyen tähän
ajoitukseen, mutta se kysymys nyt on käytännössä ohitse.
Nämä kiistat pitää pystyä ratkaisemaan
neuvottelemalla, ja sellaiset neuvottelut nyt valtakunnansovittelijan
johdolla ovat käynnissä ja hallitus antaa luonnollisesti
täyden tukensa tässä sovittelijan työlle.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! En ota kantaa itse tähän
lakkokysymykseen, molemmilla osapuolilla on varmasti perusteet näkökohdilleen.
Otan esille yhden periaatteellisen kysymyksen.
Jos tämä Finnairin lakko on laiton, kuten
työantajapuoli väittää, onko
AKT:n sitä tukeva työtaistelutoimenpide kuitenkin
laillinen, ja jos on, työministeri Filatov, onko lainsäädäntö kohdallaan,
jos laitonta lakkoa voi tukea laillisella työtaistelutoimenpiteellä?
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Se, onko lakko laillinen vai laiton, ratkeaa työtuomioistuimessa,
(Ed. Zyskowicz: Sitä en kysynyt!) ja siihen en lähde
ottamaan kantaa, koska siihen liittyvät hyvin monenlaiset
syyt, mitkä saattavat tehdä sen joko lailliseksi
tai laittomaksi. Suomessa tukilakot ovat mahdollisia, ja tässä tilanteessa
ollaan aika poikkeuksellisessa asetelmassa, jossa on olemassa työehtosopimus, ja
sen vuoksi on hyvin vaikea analysoida, miten tämä kokonaisuus
ratkeaisi.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Finnairin puitteissa käytävä työtaistelu
ja lakko ovat Suomen kannalta erittäin kiusallisia, osuvat
todella huonoon hetkeen. Tällä hetkellä varmaan
hallitus ei hirveän paljon voi neuvottelutilanteeseen suoraan
vaikuttaa, mutta kysyisinkin pääministeriltä sitä,
mikä heijastus tällä lakolla mahdollisesti
muutoin on. Meillä on tärkeitä kokouksia,
muitakin kuin puheenjohtajuuskokous, tuossa juuri tulossa, ja onko
tästä nyt Suomen kannalta todella suurta haittaa
ja merkitystä?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tämän illan ja huomisen
kokouksen kannalta tilanne on tietyllä tapaa jo ohitse
ja se on tapahtunut, mikä on tapahtunut. Sen voi toki sanoa,
että eihän tämä ajoitus — enkä tässä ota
kantaa siihen, onko syy sysissä vai sepissä — kyllä onnistunut
ole ja pisteitä siitä ei heru. (Ed. Laakso: Pitäisikö lakon
olla silloin, kun ei ole liikennettä ollenkaan?)
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Tätä asiaa ei pidä tarkastella yksittäisenä kysymyksenä.
On kysymys hyvin vakavasta periaatteellisesta asiasta. Olen sitä mieltä,
että nimenomaan valtionyhtiön tulee harjoittaa
hyvää ja kestävää henkilöstöpolitiikkaa,
ja tästähän nyt ei ole kysymys. Eduskuntaryhmämme
on sitä mieltä, että samasta työstä tulee
maksaa samaa palkkaa, ehdottomasti.
Kysyisin ehkä pääministeriltä noin
yleisemmällä tasolla: Voiko hallituskaan olla
vaiti seuraamassa sitä, että syntyisi palkka-
ja työtulokehitys, jossa olisi itse asiassa kahdet työ-
ja palkkamarkkinat?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hallitus on kaikessa toiminnassaan, erityisesti
siinä, mikä on liittynyt sisämarkkinoiden kehittämiseen
ja siinä vapaaseen työvoiman liikkuvuuteen, kiinnittänyt
erityistä huomiota siihen, että järjestelmät
olisivat sellaiset, että Suomessa maksetaan suomalaisten
työehtojen mukaista palkkaa eikä syntyisi kaksia
markkinoita. (Vasemmistoliitosta: Miksei se Finnairia koske?) Tämä on
tietysti toteutettavissa silloin, kun on Suomessa tehtävästä työstä kyse.
Mutta ehkä kaikkein suurimmat haasteet tällä rintamalla kohdistuvat
nimenomaan kuljetusalaan. Ei ole sattuma, että juuri merenkulku
on näiden samojen ongelmien edessä, joihin valtio
on hakenut tunnettuja ratkaisuja selkeällä tukijärjestelmällä, jolla
pyritään näitä ongelmia ratkomaan.
Maantiekuljetuksissa on sama ongelma. Siellä on erittäin
vaikeaa ollut löytää ratkaisuja, ja lopputulos on
se, että tällä hetkellä erittäin
massiivisesta Suomen ja Venäjän välisestä rekkaliikenteestä ymmärtääkseni
taitaa jo noin 90 prosenttia olla venäläisten
yritysten hallussa. (Ed. Korhonen: Saisiko nyt vastauksen siihen
kysymykseen?) Ja kun kuljetusalalla on mahdollisuus suunnasta tai toisesta
liikkua, niin tämä hallituksen periaate on erittäin
vaikeasti käytäntöön sovellettavissa. Mutta
niin kuin sanoin, hallituksen linja on se, että Suomessa
tehdyssä työssä on vain yhdet markkinat
ja sama hinta.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Ihmettelen nyt pääministeri
Vanhasen kiemurtelua. Anteeksi ilmaisu. Finnairhan nyt selvästi kiertää näitä työehtosopimusmääräyksiä,
ja tässä on valtiojohtoinen yritys kysymyksessä.
Sen lisäksi on olemassa EY-tuomioistuimen samantapainen
ratkaisu, jonka mukaan saman omistajatahon yrityksissä ei
voi samasta työstä maksaa eri palkkaa varsinkaan,
kun selvästi työ tulee tämän pääyrityksen
hyväksi. Eli ihmettelen nyt kovasti, miten tällaiseen
laittomuuteen ei puututa.
Sen lisäksi aikaisemmin on aina puhuttu siitä, että Suomi
ei kilpaile alhaisella palkkatasolla vaan osaamisella. Eli ihmettelen
sitäkin, miten katsotte, että kun kyseessä on
tällainen palkanalennuskeino, vielä selvästi
etukäteen laittomaksi todettuna, te voitte tällaisessa
tilanteessa kiemurrella ja olla vastaamatta ja olla ottamatta kantaa.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Toivon myöskin, ettei minun suuhuni laitettaisi
sellaista, että olisin jotenkin puolustelemassa tässä kummankaan
vaatimuksia. Sellaista en ole tehnyt. (Vasemmistoliitosta: Täytyyhän toista
puolustaa!) Omistajaohjauksen näkökulmasta pitää muistaa
se, että kyseessä on pörssiyhtiö,
ja yleinen käytäntö, jota noudatetaan,
on se, että omistaja ei puutu operatiiviseen johtamiseen
liittyviin kysymyksiin. Te jokainen ainakin niistä, jotka
olette sellaisten valtionyhtiöitten hallintoneuvostoissa,
jotka ovat pörssissä, tiedätte sen, että jos
yhden yhtiön kohdalla tätä periaatetta
rikotaan, sillä on erittäin suuri vahinko ylipäätään
niiden yhtiöiden osalta, joissa valtio on omistajana. Tämä kuuluu
vaan niihin pelisääntöihin. Kun on pörssiin
viety yhtiö, niin samalla on sitouduttu tällaisiin
toimintaperiaatteisiin. Jos tätä halutaan muuttaa
ja jos valtio haluaa käyttää laajempaa
omistajavastuutaan, niin silloin yhtiön paikka ei ole pörssissä.
Ed. Matti Ahde merkitään
läsnä olevaksi.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä valtionyhtiöiden
toiminta näyttää kyllä aika
huonolta. Fortum pakkosiirsi muun muassa Kurikasta ja Paimiosta
henkilöitä Espooseen, ja nyt valtionyhtiö etunenässä on
menossa tällaiseen järjestelyyn. Onko tässä nyt
samanlainen malli tulossa sitten mahdollisesti Finnairille, tai miten
hallitus aikoo myötävaikuttaa siihen, ettei paranneta
tulosta sillä, että painetaan palkkoja alas, poljetaan
työehtoja? Onko siellä joku seuraava optio-ohjelma
tai joku muu vastaava palkitsemisjärjestelmä,
jolloin tästä sitten herrat saavat hedelmät,
kun työntekijöiden tuloja ja rekrytoitavien tuloja
leikataan 30 prosentilla? Tämäkö tästä on
tulossa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Vaikka tämä aihe on kuuma
ja intohimoja herättävä, niin silti vetoaisin
siihen, ettei eduskunta sen enempää kuin hallituskaan
menisi tähän palkkaneuvotteluun sisään.
Se on aika pitkä tie, jos me siihen lähdemme.
Tässä suhteessa meillä on olemassa neuvottelujärjestelmät,
hyvin vakiintuneet käytännöt, miten työmarkkinoilla
toimitaan, ja toivon, että niitä kunnioitetaan.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Ministeri Heinäluoma: Te olette aina
kovasti korostanut kolmikantayhteistyötä ja sitä,
että hallituksen täytyy sopia työntekijä-
ja työnantajajärjestöjen kanssa. Nyt
te ette kyennyt estämään sitä,
että lakko olisi alkanut juuri huippukokouksen alla. Minkälaisen
kuvan tämä antaa hallituksen uskottavuudesta työmarkkinoilla
ja kyvystä tehdä tuota kolmikantayhteistyötä?
Lisäksi Finnairilla on hyvin paljon määräaikaisessa
työsuhteessa olevia työntekijöitä,
jotka nyt ollaan siirtämässä Aeron palvelukseen.
Heidän palkkansa putoaa 30 prosenttia. Onko, ministeri
Heinäluoma, tämä teidän mielestänne
oikeata työnantajapolitiikkaa? Nyt te edustatte työnantajaa.
Puhemies:
Kysymykset pitää osoittaa sille ministerille,
jonka toimialaan asia kuuluu. Pääministeri ratkaisee,
kuka vastaa tähän kysymykseen.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Valtio-omistajan intressiä valvoo
ministeri Huovinen.
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Tässä voi nyt todeta sen,
että omalta puoleltani olen ollut tänään viimeksi
yhteydessä myöskin hallituksen puheenjohtajaan,
kun tässä omistajaohjauksen perään
kysellään, ja esittänyt ja edellyttänyt
tämän vaatimuksemme, toiveemme ja vakavan huolemme
lakon pitkittymisestä, koska tässä on
tämä huippukokouskysymys eräs asia, joka
nyt on onneksi voitu ratkaista muin toimin, mutta on myös kyse
tavallisten ihmisten liikkumisesta, esimerkiksi siitä suuresta joukosta syyslomalaisia,
jotka
tällä hetkellä yrittävät
päästä lomalle eri puolille Suomea ja
maailmaa. Mitä tulee ed. Sasin esittämiin konkreettisiin
kysymyksiin, niin sanon sen, minkä sanoin äskenkin:
hyvän henkilöstöpolitiikan hoitaminen
on kaikissa valtionyhtiöissä aivan perusedellytys.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa puhemies! Kun pääministeri totesi,
ettei eduskunnan eikä hallituksen pidä puuttua
kesken oleviin palkkaneuvotteluihin, niin siitähän
tässä ei ole kyse. On voimassa oleva työehtosopimus,
joka perustuu tupoon ja joka päättyy ensi vuoden
kesäkuussa, ja sitten käsittämättömällä tavalla
työnantajapuolelta irtisanoudutaan tästä ja
naamioidutaan sen taakse, että hallitus ei puutu pörssiyhtiöiden
asioihin. Näinhän ei pidä olla. Se on
väärä linja.
Miten hallitus aikoo puuttua tähän vakavaan työtaisteluun,
joka saattaa tästä vielä laajeta?
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Näissä neuvotteluissahan
on ollut kyse siitä, että Finnairissa haetaan
säästöjä, ja nämä keskustelut
ovat tulleet osana tätä (Välihuutoja
vasemmistoliitosta) pakettia sitten ilmeisesti esiin, koska lentopetrolin hinnat
ovat muun muassa kovasti nousseet ja myöskin kansainvälinen
kilpailu lentoyhtiöiden välillä on erittäin
kovaa. Mutta minä kyllä kiistän sen,
ettei tässä olisi oltu yhteydessä ja
pidetty tätä omistajaohjauksen kytkentää yllä.
Juuri kerroin, että olen tänään
vedonnut vakavasti hallituksen puheenjohtajaan Taxelliin siinä,
että tähän vaikeaan, hankalaan lakkoon
saataisiin mahdollisimman pikainen ratkaisu, ja se kyllä edellyttää molemmilta
osapuolilta tietenkin neuvottelukykyä ja -taitoa.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Finnair on kääntynyt Viron
puoleen, jossa palkkataso on selvästi alempi kuin Suomessa.
Jos tällainen linja jatkuu, että valtio-omisteisten
yritysten työt aletaan teetättää ulkomaisella
halvemmalla työvoimalla, niin siirtyvätkö myös
työehtosopimusneuvottelut Viron puolelle? Aletaanko sopimusneuvotteluja
käydä tästä lähtien
Virossa?
Kysyisin myös ministeri Pekkariselta: Ovatko muut valtionyhtiöt
siirtäneet Viroon toimintojaan sen takia,
että siellä on alhaisempi palkkataso? Tämä koskee
myös alihankkijoita. Muun muassa kotikaupunkini lentokentältä Tikkakoskelta
kerrottiin, että alihankkijat ovat ruvenneet antamaan varoituksia,
että työntekijöitä lomautetaan
kenttätoiminnoista. Tämä on pitkä ketju,
ja nyt se pitäisi saada välittömästi
katkeamaan.
Ed. Mika Lintilä merkitään
läsnä olevaksi.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Siltä osin kuin tämä kysymys
koski työehtosopimusneuvotteluja ja palkkaneuvotteluja, niin
silloin, jos yritys toimii Virossa ja työ tehdään
siellä, se toimii virolaisen lainsäädännön mukaan.
Jos työ tehdään siten, että se
tapahtuu esimerkiksi tekemällä matka Virosta Suomeen, niin
silloin voi olla mahdollista, että käytetään Viron
järjestelmää. Mutta jos tuo matka Suomessa
jatkuu ikään kuin eteenpäin menevänä työnä, niin
silloin tullaan lähetettyjen työntekijöiden järjestelmään,
jossa velvoitetaan käyttämään suomalaista
työehtosopimusjärjestelmää ja
palkkausjärjestelmää.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! On totta, että aika monella suomalaisella,
myös valtio-omisteisella yhtiöllä on
tällä hetkellä toimintoja jo Suomen rajojen
ulkopuolella. Tämä on aika luonnollinen kehitys,
niin kaikkien muidenkin yritysten kohdalla on. Emme sille mitään
mahda ja haluaisimmeko edes mahtaa sille mitään,
että jotkut valtio-omisteiset yritykset ovat lähteneet
hakemaan menestystä myös Suomen rajojen ulkopuolelta.
Sellaisestakin, että joku valtio-omisteinen yritys vie joitain
toimintoja nimenomaan esimerkiksi Suomen rajojen ulkopuolelle ja
sieltä käsin teettää halvemmalla
työvoimalla työtä Suomessa, valitettavasti
kyllä on merkkejä. Tässäkään
valtiolla ei ole kovin voimakkaita aseita estää tällaista
toimintaa. Mutta tämän tyyppisissä asioissa
omistajaohjauksen, sanoisinko, sananvaltaa käyttäen aina
ehkä jonkun verran voi vaikuttaa. Mutta varsinaiseen toimintojen
siirtymiseen ulkomaille ei meillä näillä yhteisillä,
varsinkaan yhteisillä eurooppalaisilla markkinoilla ole
edes EU-normistonkaan mukaan, johon olemme sitoutuneet, edellytyksiä puuttua.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Suomen imagon kannalta
Finnairin lakko EU-puheenjohtajuuden huippukokouksen takia sattui
mahdollisimman pahaan aikaan siinä mielessä, että yli
500 miljoonan EU:n kansalaisen edustajat saapuvat tänne
Suomeen ja kuinka huono mainos tämä on etenkin
työnantajille siinä suhteessa, kannattaako tänne
Suomeen investoida, koska näin lakkoherkkää tämä suomalainen
porukka on. (Naurua) Kysyn ministeri Filatovilta:
Yritittekö te siirtää tätä lakkoa
vaikka viikolla yli, jolloin tämä ongelma olisi
voitu välttää?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Silloin, kun imagosta puhutaan, ei tässä nyt
lakkolaisia pidä syyllistää. He käyttävät
tietysti omia keinojaan puolustaessaan omia etujaan. Kuten sanoin — ja
siinä voi olla syytä sekä työnantajassa
että työntekijässä — eihän
tämä ajoitus ollut imagomme kannalta paras. Mutta imagon
kannalta on tärkeintä nyt, että osapuolet huolehtisivat
siitä, että kiista saadaan sovittua ja pystytään
osoittamaan, että Suomi pystyy myös tässä vapaan
liikkuvuuden Euroopassa myös kuljetusaloilla löytämään
sellaisia ratkaisuja, jotka ovat sekä työnantajan
että erityisesti myös työntekijöiden
kannalta hyväksyttävissä.