Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Euroopan unionin huippukokous alkaa huomenna
Lahdessa, ja etukäteen on kansainvälisessä lehdistössä arvosteltu
sitä, että Venäjän presidentti
Putin on kutsuttu kokoukseen. Minä uskon, että kaikki
ovat sitä mieltä, että on erittäin hyvä,
että presidentti Putinin kanssa voidaan keskustella vaikeistakin
asioista.
Pääministeri ja ulkoministeri ovat erittäin
kiitettävästi informoineet eduskunnan suurta valiokuntaa
ja eduskunnan ulkoasiainvaliokuntaa, mutta katsoisin, että on
paikallaan myös se, että eduskunnan suuri sali
saa kuulla pääministerin käsitykset tulevasta
huippukokouksesta, mitä pääministeri
odottaa presidentti Putinin kanssa käydyistä neuvotteluista
ja muista, energia- ja innovaatiokysymyksiin liittyvistä kysymyksistä, jotka
ovat tuon huippukokouksen esityslistalla.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kokouksen pääteema liittyy
talouteen, sen toimintaedellytysten kehittymiseen, ja siinä innovaatiotoiminta
ja energia ovat tärkeimmällä sijalla.
Mutta talouden kehittämiseen liittyy myös kokouksen
alku, sillä tulemme järjestämään
ensin sosiaalipartnereiden eli työmarkkinoiden eurooppalaisten
edustajien kesken ylimääräisen sosiaalihuippukokouksen,
jossa tarkastellaan nimenomaan eurooppalaisen kilpailukyvyn ja menestymisen
kannalta tätä, voisi sanoa, turvallisuuden ja
joustavuuden välistä suhdetta, ja toivon tästä keskustelusta
erittäin hedelmällistä.
Itse epävirallinen päämiestapaaminen,
josta Lahdessa on kyse, tulee alkamaan lounaskeskustelulla, jossa
pääaiheena on se, millä tavalla Euroopan
unioni pystyy ulkosuhteissaan ottamaan energiaturvallisuuden parantamisen
huomioon, minkälaiset suhteet rakennetaan pohjoisessa, idässä,
kaakossa, etelässä oleviin energiantoimittajiin
ja kauttakuljetusmaihin. Lounaalla tulemme käymään
myös keskustelun maahanmuuttotilanteesta. Olen pyytänyt
Espanjan pääministeri Zapateroa alustamaan akuutista
tilanteesta erityisesti Kanariansaarilla, ja samoin mitä todennäköisimmin
Sudanin Darfurin ongelmatiikka nousee esille. Itse kokouksen teemana
on innovaatiotoiminta, millä tavalla parannetaan erityisesti
yritysten ja tiedemaailman välistä yhteyttä niin,
että pystyttäisiin eurooppalaisissa yrityksissä aikaansaamaan
maailmanmarkkinoille kelpaavia uusia tuotteita ja palveluita.
Sitten kokousten jälkeen järjestetään
illallinen, johon myös presidentti Putin on kutsuttu, ja olemme
aina iloisia voidessamme vastaanottaa naapurimme päämiehen,
kun mahdollista on. Siinä tullaan käymään
keskustelu EU:n ja Venäjän strategisesta kumppanuudesta.
Meillä yhteistyömme kasvaa erittäin monilla
elämän aloilla, ja tavoitteemme marraskuun varsinaisessa
EU:n ja Venäjän huippukokouksessa on tehdä päätökset siitä,
(Puhemies koputtaa) millä tavoin ryhdytään
neuvottelemaan uudesta pca-sopimuksesta. (Puhemies koputtaa) Sitten
energiayhteistyö tulee olemaan toinen aihe illallisella.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Euroopan unioni on pystynyt Suomen puheenjohtajuuskaudella
puhumaan yhdellä äänellä muun
muassa Libanonin kriisiä koskevassa kysymyksessä.
Nyt on mielenkiintoista se, että kun esityslistalla on
erittäin vaikeita kysymyksiä muun muassa yhteisestä energiapolitiikasta,
niin olisin tiedustellut pääministeriltä,
onko etukäteiskeskusteluissa kollegojen kanssa vahvistunut se
käsitys, että myös energiakysymyksistä on mahdollista
puhua yhdellä äänellä. Onko
vahvistumassa unionin yhteinen käsitys tulevan energiapolitiikan
suunnasta?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! EU:n komissio laati 12.10. päivätyn
erillisen paperin tätä energiakeskustelua varten.
Se on julkinen paperi, ja siinä on oikeastaan määritelty
ne pääperiaatteet, joiden mukaan unionin energiaulkosuhdetta
pitäisi kehittää. Uskon, että näistä periaatteista
sinällään unionin sisällä on löydettävissä yhteisymmärrys.
Tavoite on se, että sitten viimeistään
ensi vuoden aikana pystyttäisiin unionin osalta nämä periaatteet
ulkosuhdetoiminnan kehittämisestä ratkaisemaan.
Uskon, että niiden pohjalta myös saadaan yhteinen
viesti Venäjä-yhteistyöhön.
Sävyeroja totta kai on, kaikki tietävät
sen, mutta on tärkeätä, että yhteisellä foorumilla
voidaan myös avoimesti näistä sävyeroista
keskustella.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Julkisuudessa on ollut tietoja siitä,
että pääministeri aikoo ottaa esille
myös ihmisoikeuskysymykset, sananvapauskysymykset, ja toimittaja
Anna Politkovskajan murhan vuoksi nämä asiat ovat
valitettavan pinnalla. Kysyisinkin, minkälaista viestiä tästä valitettavasta
kehityksestä sananvapauden rajoittamisen suhteen ja ihmisoikeuksien kunnioittamisen
suhteen aiotte ottaa esille näissä keskusteluissa
sekä Suomen puolesta että puheenjohtajamaana.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tavoitteeni on se, että tässä kokouksessa,
jossa ehkä pääaiheena tulee olemaan tämä energiakeskustelu,
ne monet muut kysymykset tullaan sisällyttämään
puheenjohtajamaan puheenvuoroon, jolloinka muiden maiden, myöskään
Suomen ikään kuin omassa puheenvuorossa, ei tarvitsisi
aihetta käsitellä, vaan ne ovat yhteisiä kantoja.
Näihin meillä unionissa on yhteinen kanta olemassa,
ja tulen luonnollisesti ilmaisemaan sen. Siinä ei ole ongelmaa.
Outi Ojala /vas:
Arvoisa puhemies! Kuitenkin meillä on tiedossa, että Venäjän
presidentti Putinhan on muun muassa vähätellyt
kirjailija-lehtimies Anna Politkovskajan raakaa murhaa tai hänen
merkitystään yleensä Venäjällä.
Kysyisin, pääministeri, että kun
te otatte nyt esille nämä sananvapauskysymykset,
ihmisoikeusloukkauskysymykset ja mahdollisesti toivottavasti myöskin
kansalaisjärjestöjen toimintamahdollisuudet Venäjällä,
niin jos te käytte keskustelun ja jos tavallaan kumpikin
osapuoli toteaa omalta kannaltaan vain, että me olemme
nyt kertoneet omat huolemme, ja Venäjän presidentti
toteaa, että tässä ei ole mitään
ongelmia ja että hoitakaa te vain omia ongelmianne, niin
minkälaisen johtopäätöksen aiotte
tehdä sen jälkeen. Te olette kuitenkin kokouksessa
puheenjohtajana. Tuleeko puheenjohtajan päätelmiin
jotakin mahdollisesti tällaisten keskustelujen osalta?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tämä illalliskeskustelu
ei kuulu enää itse kokoukseen, mutta itse kokouksestakaan
ei tehdä puheenjohtajan päätelmiä.
Tämä on niin sanottu epävirallinen päämiestapaaminen,
ei Eurooppa-neuvoston kokous.
En aio käyttää koko kahta tuntia
myöskään ihmisoikeuskysymysten käsittelyyn,
vaikka ne ovat kuinka tärkeitä. Aiomme käsitellä lävitse
ne asiat, jotka on esityslistalle myös merkitty. Me kävimme
G8:n yhteydessä erittäin laajan, kaksituntisen
keskustelun Venäjän demokratia- ja ihmisoikeuskysymyksistä,
ja myös Venäjän presidentti vastasi jokseenkin
kaikkiin esitettyihin kysymyksiin, näkökulmiin
ja osasi myös laittaa takaisin. Tässä on
kyse dialogista, jossa me tuomme esille oman näkemyksemme
ja kantamme ja käymme tätä dialogia.
Meillä on käynnissä EU:n ja Venäjän
välillä niin sanottu ihmisoikeusdialogi, ja siinä tullaan
käymään tietysti yksityiskohtia lävitse.
Tällaisessa huipputason kokouksessa käydään
läpi tiettyjä isoja periaatteita.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Näissä ihmisoikeuskeskusteluissa
toisinaan on se vaara, että sitten päädytään
siihen, että kohteliaasti todetaan puolin ja toisin, että meillä on
erilainen käsitys demokratiasta, mutta juuri se konkretia,
jota ed. Outi Ojala peräänkuuluttaa, on hyvin
tärkeää. Haluaisinkin pyytää,
että pääministeri ottaisi puheeksi esimerkiksi
sen, että Venäjä on saanut monia langettavia
tuomioita Euroopan neuvoston ihmisoikeustuomioistuimessa esimerkiksi
tšetšeeneihin kohdistuvista kansanmurhista. Todellakin
haluaisin kysyä, oletteko valmis ottamaan tällaisia
konkreettisia asioita esiin, jotka sitten todistaisivat, että olemme
mahdollisesti matkalla samaan suuntaan demokratia- ja ihmisoikeuskysymyksissä,
koska jaamme tietysti jäsenyyden näissä järjestöissä,
kuten Euroopan neuvostossa, ja silloin on voitava puhua myös
tämän tyyppisistä asioista.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Olen ulkoasiainvaliokunnalle ja suurelle
valiokunnalle kertonut puheenvuoroni sisällöstä,
mihin se tulee kohdistumaan, ja parempi, että ensin käytän
puheenvuoroni, ja sitten kyllä lehdistötilaisuudessa
jälkeenpäin tullaan kertomaan. Voin sen sanoa,
että tulen nimenomaan ajankohtaisimpien ikään
kuin käytännön kysymysten kautta lähestymään
aihetta.
Astrid Thors /r:
Värderade talman! Värderade ministrar! Det
var meningen att det här skulle vara ett toppmöte
om Europas konkurrenskraft. Nu verkar den saken att hamna ganska
mycket i skuggan av energi och Ryssland, men jag vill ändå fråga
i anknytning till innovationer och uppfinningar: Kommer det att
bli ett beslut om det europeiska institutet för teknologi,
kommer det att bli ett beslut om dess placeringsort, och är statsministern
i så fall redo att använda frågan om parlamentets
två arbetsplatser som en utjämningspost till detta?
Frankrike kan få huvudsätet bara Europaparlamentet
inte behöver pendla mellan två orter.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kyse tässä kokouksessa
ei ole Eurooppa-neuvoston kokouksesta. Tämä on
epävirallinen päämiestapaaminen, joka
ei tee päätöksiä. Tämä on
saman tyyppinen kuin Hampton Courtin kokous, ja aikanaan, kun Eit,
Euroopan teknologiainstituutti, tulee päätöksentekoon,
se päätös käsitellään
ministerineuvostossa, ei Eurooppa-neuvostossa. Sitten kun tulee
näihin sijaintipaikkoihin liittyviä kysymyksiä,
niissä taitaa olla myös Eurooppa-neuvostolla oma
roolinsa. Komissio teki tästä Eit:stä nyt
esityksen. Sehän on tällainen verkostomainen,
ja sikäli kuin olen oikein ymmärtänyt,
siinä hahmotellaan ehkä oliko se 60:n vai 100:n
henkilön suuruista yksikköä, ja voisin melkein
ennakoida, että sen asettaminen vaakakuppiin Strasbourgin
valtavan parlamentin kanssa ei kannata, ne ehkä eivät
ole aivan yhteismitalliset. (Ed. Zyskowicz: Ainahan voi yrittää!) — Ainahan
voi yrittää. — Minusta Eit:tä pitää tietysti
ajaa eteenpäin sen oman tarkoituksensa vuoksi, ei niinkään
miettiä näitä palapelin muita osia.
Markku Laukkanen /kesk:
Herra puhemies! Vaikka kyse ei todella olekaan Eurooppa-neuvoston
kokouksesta, tasavallan presidentti osallistuu myöskin
kokoukseen. Onko pääministerin ja tasavallan presidentin
kesken sovittu työnjaosta? Mikä on presidentin
rooli varsinaisessa EU-kokouksessa, ja toisaalta, mikä on
tasavallan presidentin rooli sitten suhteessa tähän presidentti
Putinin vierailuun?
Ovatko olleet esillä myöskin ne kysymykset
ja työnjako myöskin näiden asioiden esiin
nostamisen osalta, mitkä ovat niitä asioita, joita
tasavallan presidentti käy sitten presidentti Putinin kanssa
näillä julkisuudessa kerrotuilla yhteisillä automatkoilla
lävitse?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Automatkat ovat normaalia Suomen ja Venäjän
välistä kahdenvälistä yhteistyötä.
(Naurua) Presidentillä on siihen liittyen oma suunnitelmansa
olemassa, mitä kahdenvälisiä kysymyksiä nostaa
esille. (Ed. Kuosmanen: Siperiaan kyydityksiä!) Vaikka
kyse ei ole Eurooppa-neuvoston kokouksesta, vaan epävirallisesta
päämiestapaamisesta, me pyrimme noudattamaan kaikessa
tässä suomalaisessa valmistautumisessa, osallistumisessa,
meidän normaalia menettelyämme, jota myös
varsinaisissa Eurooppa-neuvoston kokouksissa noudatetaan. Tässä suhteessa
tullaan toimimaan ihan vakiintuneiden menettelytapojen mukaan. Kokousta
luonnollisesti pääministeri Eurooppa-neuvoston
puheenjohtajana johtaa, ja huolehdin niistä puheenvuoroista, jotka
siinä roolissa minulle kuuluvat. Ei ole sovittu erikseen
mistään puheenvuorojen jakamisesta. Kaikki pöydän
ympärillä olevat tämmöisessä epävirallisessa
tapaamisessa voivat käyttää halutessaan
puheenvuoroja.
Jari Vilén /kok:
Arvoisa herra puhemies! Energian, innovaatioiden ja Venäjä-suhteiden
lisäksi kokouksen yksi keskeinen teema tulee olemaan myös
siirtolaisuus, ennen kaikkea kamppailu laitonta siirtolaisuutta
vastaan. Pääministeri, mitä tuloksia
te odotatte tältä kokoukselta koskien tätä asiaa,
jonka Espanjan pääministeri Zapatero erityisesti
nostaa esille? Viittaan erityisesti siihen, että meillä oli
hiljattain Tampereella sisä- ja oikeusministerien kokous,
joka pyrki omalta osaltaan tarttumaan tähän asiakohtaan, mutta
tämän kokouksen tuloksista voisi mielestäni
käyttää ilmaisua epäonnistuminen.
Yhteistyössä ei päästy eteenpäin,
palaute eri jäsenvaltioista on ollut hyvinkin kriittistä tämän
toiminnan suhteen. Voidaanko joutua johtopäätökseen,
että sisä- ja oikeusasioiden osalta puheenjohtajuus
ei ole onnistunut tavoitteiden mukaisesti?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Valitettavasti sisäministeri ei
ole paikalla, maahanmuuttokysymyksiin liittyen. Tässä kokouksessa
esille eivät nouse sisä- ja oikeusasiat yleisesti,
vaan ainoastaan maahanmuuttokysymykset ja ennen muuta laiton maahanmuutto. Tämä maahanmuuttoaiheiden
tärkeys korostui erityisesti tasan vuosi sitten Hampton
Courtin kokouksessa, jonka yhteydessä laitettiin sitten prosessi
liikkeelle, jonka toimeenpanosta tulemme joulukuussa saamaan ensin
neuvoston ja sitten Eurooppa-neuvoston raportin. Koko Suomen kaudella
on erittäin systemaattisesti sisä- ja oikeusasioissa
tehty työtä. Me olemme olleet myös aloitteellisia.
Maahanmuuttokysymyksiä ei voi käsitellä vain
laittoman maahanmuuton näkökulmasta. Sen rinnalla
pitää tarkastella myös laillisen maahanmuuton
mahdollisuuksia, sen järjestämistä, kotouttamiskysymyksiä ja
sitten ennen muuta kehityskysymyksiä, millä tavalla
tuemme lähtömaita, minkälainen yhteys
meillä on kauttakulkumaihin. Vain tällaisen yhteistyön
kautta voidaan todellisuudessa myös sitten estää ja
hillitä laitonta maahanmuuttoa.
Oikeusministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Ed. Vilénin johtopäätökset
ovat paitsi ennenaikaisia myös vääriä.
Tampereen epävirallinen oikeus- ja sisäasioiden
neuvoston kokous käsitteli nimenomaan sille annetun tehtävän mukaisesti
oikeus- ja sisäasioihin liittyvää unionin
päätöksentekoa, joka valmistelutyö oli
tehty erittäin perusteellisesti komission neljän
arviointiasiakirjan pohjalta ja joka toimeksianto juontaa jo muutama
vuosi sitten pidettyjen Tampereen ja Haagin kokousten perusteella.
Me teimme tämän. Valmistelu oli erinomaista. Tämähän
oli siis epävirallinen kokous, jossa nimenomaan keskustellaan
asioista, ei tehdä päätöksiä,
ja rohkenisinpa väittää sen, että tämä keskustelu
oli siitä syystä erittäin antoisa, koska
se tehtiin etukäteen lähetettyjen kysymysten pohjalta.
Kysymykset olivat täsmällisiä ja myös
eri maiden, joita maita oli runsaasti paikalla, vastausten perusteella
ja kannanottojen perusteella. (Puhemies koputtaa) Ed. Vilén,
kaikki päätöksenteko edellyttää ensin
keskustelua, ja tämä keskustelu jatkui jo (Puhemies koputtaa:
Aika!) Luxemburgissa ja tulee jatkumaan vielä joulukuun
kokouksissa.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Pääministeri omassa puheenvuorossaan
korosti huippukokouksen alla pidettävää sosiaalipartnereiden
välistä vuoropuhelua ja korosti sen tärkeyttä.
Tässähän on tietysti eurooppalaisella
tasolla kyse samanlaisesta ideasta kuin meillä tämä kolmikanta,
jota muun muassa tänään ed. Sasi täällä voimakkaasti
kiitteli. Liittyykin myöskin tähän Finnairin
lakkotaisteluun sikäli tämä kysymys,
että meillä yhteisillä sisämarkkinoilla
Euroopassa kuitenkin työmarkkinakäytännöt
poikkeavat paljon, ja siitähän tässä lakkotaistelussa on
osittain kysymys.
Haluaisin kysyä pääministeriltä:
Miten te arvioitte, miten näitä yhteisiä pelisääntöjä eurooppalaisilla
työmarkkinoilla saadaan kehitettyä ja kuinka hallitus
panostaa tähän eurooppalaiseen sosiaalipartneriyhteistyöhön?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Eurooppalaisella tasolla mekanismit ovat
vielä hyvin erilaiset kuin ne ovat kansallisella tasolla
johtuen myös siitä, että tietysti kansallisilla
tasoilla käytännöt poikkeavat melko paljon
toisistaan. Mutta eurooppalaisella tasolla on kyllä saavutettavissa
joitakin saman tyyppisiä tuloksia ja hyötyjä,
joista Suomessa on pitkältä ajalta kokemuksia.
Esimerkiksi tällä hetkellä tämä korostuu
siinä, että viime aikojen kahdesta suuresta lainsäädäntöhankkeesta,
palveludirektiivistä ja myös tästä työaikadirektiivistä,
kyllä meillä on odotuksia siihen, että myös
nämä eurooppalaisen tason partnerit voisivat olla edesauttamassa
näiden vaikeiden lainsäädäntöhankkeiden
edistämistä tietynlaista luottamusta lisäämällä.