2) Hallituksen esitys laeiksi sairausvakuutuslain ja lääkelain
muuttamisesta
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssämme on laki
sairausvakuutuslain ja lääkelain muuttamisesta.
Viime viikkojen keskustelua niin tässä talossa
kuin talon ulkopuolellakin seuranneena voi todeta, että tuntuu
olevan suuremmat paineet talon ulkopuolella kuin konsanaan eduskunnassa tämän
lain osalta. Kun on kysymys laista, joka koskee 35:tä miljoonaa
reseptiä, ja noin viisi miljoonaa suomalaista vuosittain
näitten asioitten kanssa joutuu konkreettisesti elämään
ja tämän lainsäädännön
vaikutukset kokemaan, niin se joukko, joka on ollut äänekkäintä,
on ollut muutama yksittäinen henkilö. Viisi miljoonaa
ihmistä on ollut aika rauhallisia.
Kyse on hallituksen esityksestä, joka tavoittelee vuositasolla
85 miljoonan euron lääkekustannusten säästöä keskeisimmiltä osiltaan
viitehintajärjestelmään siirtymisen kautta.
Viitehinnassa on kysymys siitä, että lääkekorvauksen
perusta määräytyy halvimman lääkkeen
mukaan lisättynä riippuen lääkkeen
hinnasta 1,5 tai 2 eurolla ja toisaalta hintalautakunta määrittelee
myös enimmäishinnan lääkkeelle,
joka mahdollistaa tuon korvattavuuden jatkossakin. Ja kolmas, aivan keskeinen
ja tärkeä asia, johon erityisesti potilasjärjestöt
kiinnittivät huomiota: jatkossakin lääkärillä on
oikeus hoidollisilla ja lääketieteellisillä perusteilla
määrätä tuota halvinta korvausluokkaa
koskeva lääke, ja tuolloin, kun lääkäri
on sen lääketieteellisin ja hoidollisin perustein
määrännyt, potilas saa lääkkeen
lääkekorvausjärjestelmän piirissä.
Historianahan tässä on se, että maassamme siirryttiin
vuonna 2003 lääkevaihtoon, jossa saman vaikuttavan
aineen piirissä olevat lääkkeet lääkevaihdon
piiriin tulivat. Kolme vuotta sitten lääkelakia
muutettiin siten, että siirryimme niin sanottuun tukkuhintajärjestelmään,
ja tuolloin tehtiin myös eräs muutos tähän
lainsäädäntöön, johon
yksityiskohtaisemmin palaan. Tämä muutos liittyi
siihen, mitä lääkkeitä vaihtokelpoisten lääkkeitten
joukkoon kuuluu.
Siirrymme siis viitehintajärjestelmään,
jossa oleellista on se, että lakiehdotuksen mukaiseen geneeriseen
viitehintajärjestelmään sisällytetään vain
samaa lääkeainetta saman määrän
samassa lääkemuodossa sisältävät
valmisteet, kun saatavilla on vähintään
yksi rinnakkaisvalmiste. Tämä on se keskeisin
asia. Lisäksi pakkauskoon tulee olla lähes sama
kuin muilla ryhmän lääkkeillä. Siinäkin
tilanteessa, että lääkäri on
tuon halvemman lääkkeen määrännyt,
potilaalla on niin halutessaan mahdollisuus valita kalliimpi lääke. Tuolloin
hän maksaa tuon korvausperustan ja kalliimman lääkkeen
välisen hinnaneron itse.
Tähän lakiesitykseen liittyen sosiaali- ja
terveysvaliokunnalle antoivat lausuntonsa perustuslakivaliokunta,
ulkoasiainvaliokunta ja talousvaliokunta. Perustuslakivaliokunta
lausunnossaan totesi, että sääntelylle,
jota nyt on esitetty, on painava yhteiskunnallinen peruste. Valiokunta
kuitenkin problematisoi sitä, että lyhyessä ajassa
patenttisuojaan tehdään näinkin merkittävä muutos,
koska patenteilla on niiden haltijoille huomattava taloudellinen
arvo. Näin sanoi perustuslakivaliokunta.
Ulkoasiainvaliokunta kiinnitti omassa lausunnossaan huomiota
siihen, että tämä esitys ei ole hyvin
sopusoinnussa Suomen teollisuus- ja tekijänoikeuskysymyksissä edustaman
kannan ja linjan kanssa. He esittävät, että tälle
laille olisi pitänyt tehdä siirtymäaika
niiltä osin, milloin nämä uudet lääkkeet
lääkevaihdon piiriin otetaan.
Talousvaliokunta kiinnitti huomiota hallituksen innovaatiopoliittisten
tavoitteiden saavuttamiseen. Valiokunta katsoo, että tämä saattaa
uhata sitä mielikuvaa ja sitä käsitystä,
joka Suomen innovaatiopolitiikasta on.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta on tehnyt kokonaistarkastelun,
ottanut huomioon niin perustuslakivaliokunnan, ulkoasiainvaliokunnan
kuin talousvaliokunnankin lausunnot, ja sosiaali- ja terveysvaliokunta
toteaa, että lääkealan sääntelyssä on
syytä ottaa sosiaali- ja terveyspoliittisten lähtökohtien
lisäksi huomioon myös muut asiat.
Lääketeollisuuden tulevaisuuden investointien
kannalta merkityksellinen patentti- ja dokumentaatiosuoja on tämänkin
lakiesityksen jälkeen Suomessa täysin muun Euroopan
tasolla. Lääkkeiden kehitystyön kannattavuutta
turvaava dokumentaatiosuoja on pidennetty kymmeneen tai jopa yhteentoista
vuoteen. Esimerkiksi rinnakkaislääkkeitä suosivassa
Yhdysvalloissa vastaava dokumentaatiosuoja-aika on edelleen vain kuusi
vuotta. Euroopan komissiolla on käynnissä lääkelain
kilpailun toimivuutta koskeva tutkimus, koska komission mukaan on
aihetta olettaa, ettei kilpailu lääkesektorilla
toimi parhaalla mahdollisella tavalla.
Lisäksi valiokunta toteaa, ettei hallituksen esityksessä puututa
markkinoilla oleviin lääkkeisiin kohdistuviin
voimassa oleviin analogiamenetelmäpatentteihin, vaan ne
ovat edelleen voimassa koko patentin ja mahdollisen lisäsuojatodistuksen
viiden vuoden voimassaoloajan. Suomen lääkepatenttilainsäädäntö ei
kansainvälisessä vertailussa ole mitenkään
erityisen heikko, eikä analogiamenetelmäpatentin
suojaamien lääkkeiden rajaamiselle lääkevaihdon
ulkopuolelle ole patenttilainsäädännöstä johtuvia
velvoitteita.
Toisekseen tähän innovaatio- ja tutkimustoimintaan
liittyen lakiehdotuksen mahdollisista vaikutuksista tutkivan lääketeollisuuden
tutkimus- ja kehittämistoiminnan kannusteisiin Suomessa
on esitetty erilaisia näkemyksiä. Eri selvitysten
mukaan tutkimus- ja kehitystoiminnan sijoittumiseen vaikuttavia
tekijöitä ovat muun muassa korkeasti koulutetun
työvoiman saatavuus, tarvittavan osaamisalueen tieteentekijät
ja asiantuntijat, lääketieteen alan mielipidejohtajat,
luotettavan kliinisen tutkimuksen mahdollistava korkeatasoinen terveydenhuoltojärjestelmä,
aktiivinen julkinen tutkimus- ja tuotekehitystoiminta sekä historialliset
ja kulttuuriset tekijät, joita voi pitää Suomessa
tapahtuvan tutkimustoiminnan etuna. Meillä on kattavat
terveydenhuollon rekisterit, ja vähäpätöinen
ei ole vaikutus silläkään, että kansalaisilla
on tutkimustoimintaan myönteinen ote.
Valiokunta pitää edellä todetun perusteella lääkelain
57 c §:n muotoilua, ehdotettua muutosta, sosiaali- ja terveyspoliittisista
syistä perusteltuna. Asian käsittelyn yhteydessä esitetyt
näkemykset lakiehdotuksen negatiivisista vaikutuksista
Suomen kauppapolitiikkaan ja innovaatiopolitiikan alueella ovat
jääneet yleiselle tasolle, eikä tällaisista
vaikutuksista ole aiemman lääkelain sääntelyn
osalta käytettävissä tutkimus- tai kokemustietoa.
Ulkoasiainvaliokunta esitti omassa lausunnossaan harkittavaksi
tähän 57 c §:ään liittyen
siirtymäaikaa. Sosiaali- ja terveysvaliokunta toteaa, että tämä tarkoittaisi
vuositasolla noin 50:tä miljoonaa euroa lisäkustannuksia,
ja toisekseen toteamme, että ottaen huomioon, että huomattava osa
analogiamenetelmäpatenteista umpeutuu jo muutamien lähivuosien
aikana, ei rajauksen poistamisella ole pitkäaikaisia taloudellisia
vaikutuksia yritysten toimintaan. Vaikutusten merkitys yrityksille
pienenee myöhempinä vuosina sitä mukaa
kuin analogiamenetelmäpatentit umpeutuvat. Siirtämisen
seurauksena olisi todennäköisesti vain arvioitujen
sairaanhoitovakuutusten säästöjen menettäminen.
Tällä perusteella valiokunta puoltaa voimaantulosäännöksen
hyväksymistä muuttamattomana.
Tässä yhteydessä valiokunta, kun
on käynyt historiaa läpi tässä mietinnössään,
mitä vuosien varrella on tapahtunut, nosti esiin tämän
kiistanalaisen 57 c §:n osalta sen, mitä kolme
vuotta sitten tapahtui. Suora lainaus valiokunnan mietinnöstä:
"Lääketeollisuusliitto on nyt käsiteltävän esityksen
yhteydessä perustellut vaatimustaan lääkevaihdon
rajauksen säilyttämiselle sillä, että lääkkeiden
tukkuhintojen 5 prosentin alentaminen vuoden 2006 alusta oli kompensaatio
lääkelain 57 c §:n rajauksen kustannuksista."
Eli lääketeollisuus, joka on vahvasti kampanjoinut
sen puolesta, että tämä pykälä säilyisi,
omassa asiantuntijalausunnossaan ilmoitti pelkistetysti sen, että kysymys
on muustakin kuin ulkopolitiikasta ja kauppapolitiikasta tai patenttilainsäädännöstä.
Kyse
on siitä, että kolme vuotta sitten on jotain tämän
asian tiimoilta sovittu ja nyt sitten meillä on 57 c §:n
osalta täällä uusi esitys, jonka totean olevan,
niin kuin koko tämän lain, yksimielinen. Tästä valiokunnassa
ei vilkkaankaan keskustelun jälkeen yhtään
vastalausetta eikä eriävää mielipidettä jätetty.
Tämän valiokunta jättää siis yksimielisesti
eduskunnan ison salin käsiteltäväksi.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Kiitän valiokuntaa, valiokunnan
puheenjohtajaa ja valiokunnan jäseniä, ansiokkaasta
käsittelystä valiokunnassa tämän
asian tiimoilta, joka todella on herättänyt paljon
mielenkiintoa. Meillähän on kaikilla tavoitteena
tietysti, hallituksella ja varmasti eduskunnallakin, että saisimme
turvatuksi kansalaisille hyvän lääkehoidon
kohtuullisin kustannuksin ja että myöskin lääkekustannusten
nousua pitkälläkin tähtäimellä kykenemme
hillitsemään. Nimittäin lääkekorvauksethan
ovat suurin yksittäinen sairausvakuutuksen sairaanhoitomenoihin
ja sitä kautta sairaanhoitovakuutuksen maksuihin ja valtion
menoihin vaikuttava etuuslaji, siis se on suurin yksittäinen.
Lääkekustannusten kasvu, joka on meillä jatkunut
vuosittain, on jatkanut todellakin kasvuaan myöskin tänä vuonna
aika reipasta vauhtia, vaikka on tehty erilaisia toimenpiteitä sen
hillitsemiseksi. Meillä oli tänä vuonna
tammi—heinäkuussa kasvu viime vuoteen verrattuna
8,5 prosenttia, ja se on mielestäni kyllä aikamoinen
ottaen huomioon, että se on paljon meidän tavoitteittemme
yläpuolella.
Tämän viitehintajärjestelmän
tavoitteena on lisätä kilpailua ja lisätä rinnakkaisvalmisteitten käyttöä,
lisätä lääkemarkkinoitten toimivuutta. Tässähän
nyt kaiken kaikkiaan suurin hyötyjä on potilas,
elikkä siirtyminen edullisempiin rinnakkaisvalmisteisiin
pienentää lääkkeen ostosta potilaalle
aiheutuvia kustannuksia, mutta se myöskin vähentää sairausvakuutusmaksun
korotuspainetta ja hillitsee valtion menojen kasvua.
Meillä lääkevaihdon ja vaihtokelpoisten
lääkkeiden määräytymisen
nykyisiin periaatteisiinhan tässä ei ehdoteta
muutoksia, vaan viitehintajärjestelmä täydentää jo
nyt käytössä olevaa lääkevaihtoa.
Lääkevaihdon piiriin sisällytetään
tämän esityksen ja valiokunnan hyväksymän
muodon mukaan vuoden 2006 lääkelain muutoksella lääkevaihdon
ulkopuolelle suljetut niin sanotut analogiamenetelmäpatentilla
suojatut lääkevalmisteet. Julkisuudessahan on
nyt, niin kuin valiokunnan puheenjohtaja tuossa totesi, paljon keskusteltu
tämän viitehintajärjestelmän
ja lääkevaihdon laajenemisen vaikutuksista ennen
kaikkea lääkevalmisteiden patenttisuojaan, lääkkeiden
saatavuuteen ja tutkimusinvestointeihin.
Tässä yhteydessä täytyy
muistaa, että lääkkeiden korvausjärjestelmään
esitetyillä muutoksilla, näillä muutoksilla,
joita nyt tähän korvausjärjestelmään
siis esitetään, ei puututa patentin haltijan patenttilainsäädännön
takaamaan patenttisuojaan ja siihen perustuvaan yksinmyyntioikeuteen.
Patenttisuoja sinänsä ei ulota oikeudellisia vaikutuksia
tai velvoitteita lääkevalmisteen hintaan tai korvattavuuteen.
Missään Euroopan unionin jäsenvaltiossa
ei ole käytössä lääkkeiden hinta-
tai korvausjärjestelmiä, joissa lääkevalmisteen
patentin voimassaolo olisi perusteena lääkkeen
hintaa tai korvattavuutta koskevalle erityiskohtelulle taikka joissa
patenttisuojaa olisi laajennettu kyseisten järjestelmien
kautta. Mistään maasta ei myöskään
ole kokemuksia siitä, että ehdotetun viitehintajärjestelmän
kaltaisilla muutoksilla olisi ollut vaikutuksia lääkkeitten saatavuuteen.
Arvoisa puhemies! Ehdotetuilla muutoksilla ei siis ole tarkoitus
millään tavoin heikentää lääkevalmisteiden
patenttisuojaa eikä myöskään tutkivan
lääketeollisuuden kannusteita. Vuodesta 1995 lähtien
lääkeaineille on voitu myöntää tuotepatentti
myös Suomessa. Tänä päivänä tehtävän
tutkimuksen tuloksille on siten mahdollista saada Suomessa kansainvälisesti
vertailtuna kattava patenttisuoja. On myös huomattava,
ettei ole näyttöä siitä, että korvausjärjestelmän
anteliaisuus ja korkeat lääkkeiden hinnat olisivat
yhteydessä lääketeollisuuden tutkimusinvestointien
kanssa. Suomessa vuosina 2003—2006 — siis puhun
nyt siitä ajasta, jolloinka tämä aikaisempi
tilanne oli voimassa, jolloin siis nyt tässä on
vaan ollut tämä välitila, jolloin tämä on
ollut muutettuna, siitä edellisestä ajasta siis — lääkevaihtojärjestelmän
ei ole osoitettu heikentäneen tutkimusinvestointeja tai
estäneen lääkkeitten markkinoille tuloa.
Kaiken kaikkiaan viitehintajärjestelmän käyttöönotolla
saavutetaan säästöjä lääkkeitten
ostajien ja yhteiskunnan kustannuksissa, ja nämä säästöt
ovat merkittäviä. Tällä tavalla
voidaan lääkkeitten kustannusnousupainetta hillitä pitkällä tähtäimellä siten,
että tarpeellinen lääkehoito voidaan
turvata myös tulevaisuudessa potilaille ja yhteiskunnalle
kohtuullisin kustannuksin. Siitä on kysymys.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun puheenjohtaja Rehula tuossa esitteli tätä sinänsä ihan
hyvää mietintöä, hyvää hallituksen
esitystä, niin hän totesi, että viisi
miljoonaa suomalaista ovat olleet enemmän hiljaa. Muutama
aktivisti on ollut liikkeellä, jotka näkyvät
ehkä noista asiantuntijalistoista. Mutta tässä kohdassa
tietysti pitää todeta, etteivät ne viisi
miljoonaa suomalaista aina tiedä, mitä täällä tehdään,
ja tämäkään hallituksen esitys
ei ole ihan helppolukuinen. Mutta minä kysyisin arvoisalta
ministeriltä, kun todetaan, että tämä viitehintajärjestelmä ei
astu voimaan, jos lääkäri merkitsee lääkemääräykseen,
että viitehintajärjestelmä ei toimi tässä tapauksessa,
siihen on lääketieteelliset syyt, niin riittääkö tämän
asian suorasanainen ilmoittaminen vai käytetäänkö jotakin symbolia
tässä asiassa.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Ihan tarkkaan en tiedä sitä reseptuuria,
käykö ihan tämä entinen meininki.
Näin uskoisin. Kaiken kaikkiaan se sisältö on
siinä se tärkeä. Potilas voi aina valita
sen lääkkeen, myöskin sen kalliimman,
ja maksaa itse sen erotuksen, joka on korvauksen ja sen lääkkeen
välillä. Mutta aiemminhan se on ollut ihan "rasti
ruttuun" -periaatteella. Uskoisin, että tämä menisi
näin yksinkertaisesti.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Taloustieteilijä John Kenneth Galbraith
totesi kerran, että politiikassa on hetkiä, jolloin
on oltava oikeassa ja silti hävittävä.
Täällä eduskunnassa oppositiokansanedustajille
tämmöisiä hetkiä tuppaa tulemaan
vähän turhakin usein. Sitäkin ilahduttavampia
ovat sitten ne hetket, jolloin tappio muuttuukin ikään
kuin voitoksi. Kovin usein niitäkään
nyt ei tietysti esiinny. En ole aivan varma, mistä se johtuu
tai kertoo, että itselleni on Vanhasen kakkoshallituksen
aikana tämmöisiä hetkiä alkanut
esiintyä useammankin kerran. Viimeisin voitto — lainausmerkeissä tai
ilman — saa sinettinsä nyt, kun eduskunta on hyväksymässä tämän
sairausvakuutuslain ja lääkelain muutoksen sisällön
ja kakkoskäsittelyssä sitten koko lain.
Tämän lakiesityksen tärkein asia
on viitehintajärjestelmän synnyttäminen.
Siitä totean vain, että olin siihen alun perin
tyytyväinen ja olen tyytyväinen edelleenkin. Valiokunta
on mietinnössään sanonut siitä olennaisimman
siltä osin kuin siinä esiintyviin mahdollisiin
ongelmiin pitää kiinnittää huomiota.
Mutta mielenkiintoiseksi tämän asian on ikään kuin
julkisuudesta tarkastellen tehnyt pykälällisesti
pieni mutta rahallisesti suuri asia eli tämä lääkelain
57 c §, josta täällä sekä valiokunnan
puheenjohtaja että ministeri jo ovat puhuneet. Voisi kai
sanoa, että siitä näyttää tulleen
muutamille vähäisille tahoille, kuten Amerikan
Yhdysvalloille ja parille suomalaiselle ministeriölle,
elämää suurempi kysymys. Näin
voi hyvin sanoa, kun tarkastelee sitä lobbauksen määrää ja
lausuntojen laatua, joka sosiaali- ja terveysvaliokuntaan on viime
kuukausina tämän asian tiimoilta kohdistettu.
Eikä aivan tavanomaista ole sekään, että eduskunnan
ulkoasiainvaliokunta ja talousvaliokunta ryhtyvät hallituksen
yksimieliselle esitykselle vastakkaista kantaa viljellen opettamaan
sosiaali- ja terveysvaliokunnalle sitä, miten suomalaista
lääkekorvausjärjestelmää pitäisi kehittää.
Näissä kuvissa, näissä tunnelmissa
onkin annettava vilpitön tunnustus sekä ministeri
Hyssälälle että erityisesti sosiaali-
ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Rehulalle, sanoisinko, junttimaisesta
alkiolaisesta suoraselkäisyydestä, jolla he ovat
torjuneet yleisen edun vastaiset lähentymis- ja painostusyritykset
tässä asiassa. Tämä tapaus osoittaa
minusta vastaansanomattomasti, että joskus kansan etu vaatii
rautakangen nielaisemista selkärangaksi.
Arvoisa puhemies! Vuonna 2005 Vanhasen ykköshallitus
esitti, että niin sanotut analogiamenetelmäpatentilla
suojatut lääkkeet vedetään pois lääkevaihdon
piiristä. Tämähän tarkoitti
sitä, että lääkärin
määräämiä lääkkeitä tällä erityispatentilla — joka
on siis Suomessa ollut vuoteen 1995 saakka voimassa tai oikeastaan
vuoteen 1986 ja sitten jatkettu vuoteen 1995 saakka ja sitten vielä tämän
nyt voimassa olevan lisäajan — ei enää saisi
apteekissa vaihtaa halvempiin rinnakkaislääkkeisiin.
Tälle lakiesitykselle ei silloin löytynyt kestäviä perusteluja.
Viriteltiin uhkaa, että lääketehtaat
vetäisivät kyseiset tuotteet pois Suomen markkinoilta.
Tämä uhka nyt ei ollut tietysti kovin pelottava,
koska kyseisillä lääkevalmisteilla oli
olemassa se halvempi korvaava lääke. Väitettiin
myös, että ulkomaisten lääkeyhtiöiden tutkimus
Suomessa vaarantuisi, jos lakiesitystä ei hyväksyttäisi.
Lääketehtaat eivät kuitenkaan tee tutkimusta
Suomessa Suomea vaan maailmanmarkkinoita varten. Kansainväliset
yhtiöt tutkivat Suomessa, koska Suomi on lääketutkimukselle
hyvä maa. Rekisterit ovat erinomaiset, ja kansalaiset suhtautuvat
lääketieteellisiin kokeisiin, jossa itse ovat
koekaniineina, myönteisesti.
Tämän käsittelyn aikana on paljastunut,
että todellinen syy, jota epäilin jo silloin,
mutta jonka vasta nyt Lääketeollisuus ry paljasti,
tähän silloiseen lakimuutokseen oli se, että sosiaali-
ja terveysministeri Mönkäre oli luvannut lakimuutoksen
lääketeollisuudelle korvauksena siitä,
että lääkkeiden tukkuhintoja alennettiin
5 prosentilla lääkekorvausmenojen kurissa pitämiseksi,
kun poliittisista syistä uskallus ei riittänyt
ylimmän lääkekorvausluokan 100 prosentin
korvaustason alentamiseen, mitä on tietenkin pidettävä potilaitten
kannalta erinomaisena asiana. Tämä kompensaatio,
joka siis näin annettiin, on maksanut nykytietojen mukaan
valtiolle ja suomalaisille potilaille 50 miljoonaa euroa vuodessa.
Arvoisa puhemies! En tietenkään voinut silloin
hyväksyä tällaista, vaan tein asiasta
sosiaali- ja terveysvaliokunnassa vastalauseen ja äänestytin
siitä täällä täysistunnossa.
Tietysti hävisin, koska hallituspuolueet keskusta ja SDP
mutta myös oppositiopuolue kokoomus ajoivat asian väkisin
läpi. Se on merkinnyt kolmessa vuodessa 150 miljoonan lahjoitusta
amerikkalaiselle ja sveitsiläiselle lääketeollisuudelle.
Mutta, kas kummaa, tämä Vanhasen kakkoshallitus
antoikin alkusyksystä aiemman vastalauseeni mukaisen lääkelain
muutosesityksen eduskunnalle, jota nyt käsittelemme. Se
synnytti, kuten täällä on jo ilmi käynyt,
ennennäkemättömän vastalobbauskampanjan,
jossa hääri porukkaa USA:n suurlähettilästä myöten.
Punakaartin marssi lausuu sanoissaan, että "hallitus on
vankka, kätyrlauma sankka". Tässä kävi
niin, että minäkin pääsin mukaan
tähän kätyrlaumaan. Minulle se antoi
ainutlaatuisen tilaisuuden puolustaa hallituksen hyvää esitystä kokoomuksen
ja eräiden muidenkin puolueiden edustajien jonkin asteisia
hyökkäilyjä vastaan.
Arvoisa puhemies! En käy tässä kertaamaan lainmuutosta
vastustavia kantoja enkä myöskään
niitä arvioimaan. Sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintö kumoaa
niistä jokaisen vastaansanomattomasti. Kiinnitän
huomiota vain yhteen asiaan. Analogiamenetelmäpatenttilääkkeet
tulivat lääkevaihdon piiriin vuonna 2003, kun
lääkevaihdosta säädettiin ensimmäisen
kerran. Silloin esitettiin nämä samat uhkakuvat,
aivan kuten ministeri Hyssälä täällä jo
mainitsi, joita nyt on laajalti viljelty. Kolmen vuoden aikana,
jonka tämä laki ehti olla voimassa ennen edellistä muutosta,
mikään näistä uhkakuvista ei toteutunut.
Miksi ne siis toteutuisivat nyt, kun näiden alkuperäislääkkeiden
määrä koko ajan vähenee? Olen
esittänyt tämän saman kysymyksen kaikille
niille kriitikoille, myöskin asiantuntijana esiintyneille
kriitikoille, jotka ovat lakiesitystä arvostelleet, enkä ole
saanut keneltäkään siihen minkään
näköistä kestävää vastausta.
Se on tietenkin ymmärrettävää,
koska sellaista vastausta ei tietenkään voi antaa,
kun se varsinainen peruste oli tämä kompensaatio.
Arvoisa puhemies! Osa hallituksesta on tässä asiassa
horjunut, mutta esitys näyttää kuitenkin kestävän
loppuun saakka. Analogiamenetelmäpatenttilääkkeet
palautetaan takaisin lääkevaihdon piiriin ja samalla
palautetaan 50 miljoonaa vuodessa lääketeollisuudelta
suomalaisille. Se riemastuttaa minua, mutta jonkin verran riemastuttaa
sekin, että niin Suomen keskusta, Suomen sosialidemokraattinen
puolue kuin kokoomuskin ovat palanneet harharetkeltään
yhteiseen rintamaan kanssani. On suuri ilo ja kunnia toimia edelläkävijänä kansan
etujen mukaisessa lainsäädäntötyössä.
Risto Autio /kesk:
Arvoisa puhemies! Minun on näin aluksi pakko kiittää ed.
Virtasta mainiosta puheesta. Hän nimittäin palautti
sosiaali- ja terveysvaliokunnan hallituspuolueen jäsenille näköjään
ryhdin laittamalla selkäämme rautakangen, kun
edellistä lakiesitystä käsitellessämme
ed. Kankaanniemi määritteli meidät löysiksi. Tämä oli
pakko todeta tähän alkuun.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys n:o 100 ei ole Sata-komitean
mietiskelyn työtä, vaikka se voisi sitä hyvin
olla. HE 100/2008 on nimittäin mitä parhainta
sosiaalipolitiikkaa.
Lakiesityksellä pyritään turvaamaan
suomalaisille hyvä ja mahdollisimman edullinen lääkehoito.
Esitys tähtää mittaviin säästöihin
lääkekorvauksissa, jotka ovat suurin yksittäinen
sairausvakuutuksen sairaanhoitomenoihin ja sairaanhoitovakuutuksen
maksuihin sekä valtion menoihin vaikuttava etuuslaji. Vuositasolla
säästöjä arvioidaan kertyvän
85 miljoonaa, josta kansalaisten osuus olisi 33 miljoonaa. Säästöjen
lisäksi lakiesitys tähtää terveyden
edistämiseen, terveydenhuollon tasa-arvoiseen saatavuuteen sekä väestöryhmien
välisten terveyserojen kaventamiseen. Lakiesitys jatkaa
johdonmukaisesti lääkevaihdon, rinnakkaislääkkeiden
ja vapaan kilpailun lisäämistä apteekkialalla
järjestelmällä, jossa keskenään
toisiaan vastaavat samaa lääkeainetta sisältävät
myyntiluvalliset tuotteet määritetään
tietyn viitehinnan mukaisiksi.
Vaikka täällä jo edellä kuvattiin
viitehintajärjestelmää, korostan paria
yksityiskohtaa esityksessä. Viitehinta on siis korkein
hinta, jonka perusteella tiettyyn hintaryhmään
kuuluvien lääkkeiden korvaukset lasketaan. Jos
asiakas ei halua hänelle määrättyä halvempaa
lääkettä eli hän kieltää lääkkeenvaihdon,
viitehinnan ylittävä osuus jää hänen
itsensä maksettavaksi. Oikeutetusti on tullut esiin suuri
huoli psyykepotilaiden mahdollisesta lääkevaihdoksesta
ja sen seurauksista. Huoli on aito. Mutta on syytä korostaa,
että viitehintajärjestelmä ei vaaranna
potilaan oikeutta saada korvausta hänelle sopivan ja turvallisen lääkehoidon
kustannuksista. Lääkärillä on
edelleen oikeus kieltää lääkkeen
vaihto hoidollisin tai lääketieteellisin perustein.
Mietinnössään valiokunta korostaa lääkäreille
annettavan koulutuksen ja asiakkaalle jaettavan informaation merkitystä tässä asiassa.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan monet lakiesitykset ovat niin
sanottuja päivityksiä ja vierivät ohi
suurempia intohimoja herättämättä.
Tämä lakiesitys on myös eräänlainen
päivitys, mutta läpihuutojuttu se ei ole ollut.
Valiokunta kuuli yli 30:tä asiantuntijaa sekä sai
lausunnot perustus-, ulkoasiain- ja talousvaliokunnilta. Ulkoasiain-
ja talousvaliokuntien lausunnot olivat lakiesitystä kohtaan
kriittisiä, kuten kuulimme jo puheenjohtajan kertovan.
Valtaosa asiantuntijatahoista piti lakiesitystä hyvänä,
mutta suurin vastustus tuli lääketeollisuuden
edustajilta. Tähän ryhmään voi
lisätä lääkärit ja
tutkijat. Kyse oli lääkkeisiin liittyvästä patenttilainsäädännöstä ja
sen myötä huoli kauppapoliittisista suhteista
ja lääketeollisuuden tutkimuksen jatkuvuudesta
Suomessa.
Oman keskusteluprosessinsa jälkeen valiokunta otti
selkeän kannan. Esitetyillä lainmuutoksilla ei
puututa patentinhaltijan patenttilainsäädännön
takaamaan patenttisuojaan ja siihen perustuvaan yksinmyyntioikeuteen.
Patenttisuoja ei ulota oikeudellisia vaikutuksia tai velvoitteita
lääkevalmisteen hintaan tai korvattavuuteen. Me
teemme tässä sosiaalipolitiikkaa. Tämä on syytä muistaa.
Arvoisa puhemies! Toistan tähän loppuun vielä tämän
erittäin myönteisen tosiasian, että sosiaali-
ja terveysvaliokunta teki lakiehdotuksesta yksimielisen mietinnön.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Lääkevaihto eli geneerinen
substituutiohan astui voimaan Suomessa vuonna 2003. Sillä on
saavutettu monen kymmenen miljoonan euron säästöt
lääkekorvauksissa ja myös potilaan maksamassa
osuudessa. Lääkekustannukset kuitenkin nousevat
jatkuvasti, kuten ministeri Hyssälä mainitsi.
Tänä vuonna nousu on ollut jo 8,8 prosenttia viime
vuoteen verrattuna.
Viitehintajärjestelmään siirtyminen
on siis erittäin tervetullut uudistus. Viitehinta on lääkkeillä voimassa
jo 18:ssa Euroopan maassa. Suomessa ehdotetaan niin sanottua geneeristä mallia,
jossa vaihtokelpoisia ovat vain samaa lääkeainetta
ja saman määrän sisältävät
lääkkeet. Niin sanotussa terapeuttisessa viitehintajärjestelmässä taas
hoidollisesti saman arvoiset lääkkeet niputetaan
yhteen ja korvaus suoritetaan halvimman lääkkeen
mukaisesti. Tämä terapeuttinen järjestelmä on
erittäin monimutkainen, ja olen hyvin iloinen, että ministeri
Hyssälä on tuonut ainakin aluksi meille hyväksyttäväksi
tämän geneerisen viitehintajärjestelmän.
Geneerinen viitehintajärjestelmä on monessa suhteessa
turvallinen potilaalle. Lääkärillähän
on edelleen oikeus, kuten ed. Autio sanoi, kieltää lääke,
jos se ei ole potilaalle sopiva, siis tämä geneerinen
lääke, ja merkitä silloin reseptiin,
että vain alkuperäislääke tai
määrätty lääke, jonka hän
on siihen kirjoittanut, on potilaalle hyväksi. Potilasjärjestöt
epäilivät kovasti tätä asiaa,
että se ei toteudu, mutta uskon, että lääkärin
kielto on erittäin hyvä asia, ja kun se lääkäreille
ja potilaille hyvin selitetään, niin siinä ei
tule minkäänlaista vaaraa lääkäreille
eikä potilaille, jotka tulevat käyttämään
alkuperäisvalmistetta, ja potilas saa sitten kelakorvauksen
sen mukaisesti kuin sille kalliimmallekin lääkkeelle
kuuluu.
Toinen asia, joka sitten tähän hallituksen
esitykseen sisältyy, on lääkelain 57
c §:n muutos. Tämä on jo vaikeampi kysymys,
koska siinähän rajataan analogiamenetelmäpatentin
voimassaolo Suomessa. Sehän tuli voimaan vuonna 1987, ja
sillä todennäköisesti haluttiin suojata
suomalaista lääketeollisuutta, mutta nyt sitä merkitystä ei
enää ole. Tuotepatentti, joka siis nyt on se, mitä käytetään,
tuli voimaan Suomessa myöhään, vasta
vuonna 1995. Suomessa on nyt toistakymmentä sellaista alkuperäislääkevalmistetta,
joilla on voimassa oleva analogiamenetelmäpatentti. Se
häntä näistä patenteista ulottuu
varsin pitkälle, vuoteen 2020.
Kuten mainittu, perustuslakivaliokunta, talousvaliokunta ja
ulkoasiainvaliokunta olivat kaikki sitä mieltä,
että analogiapatentin suojan muuttaminen loukkaa yritysten
immateriaalioikeuksia. Meidän kuulemisessamme taas asiaa
selitettiin hyvinkin eri tavalla. Kuten ministeri tässä kertoi,
tässä ei oikeastaan patenttisuojaan puututa ollenkaan,
mutta Patentti- ja rekisterihallitus ei selkeästi hyväksynyt
tätä patenttioikeuden muuttamista. Tämän
vuoksihan talousvaliokunta ehdottikin siirtymäajan antamista.
Kuitenkin meidän valiokuntamme piti tärkeämpänä sitä,
että lääkekäytössä tulee
säästöjä noin 50 miljoonaa euroa
vuodessa lisää vielä tämän
viitehintajärjestelmän lisäksi, jos siis
tämä patenttiasia muutetaan, eli 57 c §,
ja sitten me olimme tästä asiasta aivan yksimielisiä.
Pahin seuraus, jonka ministerikin mainitsi, olisi patenttisuojan
poistumisesta mahdollisesti se, että lääketutkimus
jollakin tavalla heikkenisi Suomessa. Mutta Suomessa on niin edulliset
olosuhteet lääketutkimukseen — olen itsekin
tehnyt sellaista — ja meillä on hyvin homogeeninen
kansa tällaisen tutkimuksen tekemiseen, että en
usko, että lääketutkimus oikeasti heikkenee
tästä muutoksesta, joka nyt tulee astumaan voimaan
ensi huhtikuun alussa.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Sairausvakuutuksesta maksetut lääkekorvausmenot
ovat kasvaneet voimakkaasti 2000-luvun alussa. Lääkekustannusten
hallintaan on Suomessa pyritty usein eri keinoin, mutta kustannukset
ovat jatkaneet nousuaan. Kansainvälisten vertailujen mukaan
Suomessa sairauden hoidosta potilaalle aiheutuva omavastuu on suurempi kuin
monissa muissa maissa. Tulevaisuudessa lääkekorvausmenojen
arvioidaan entisestään kasvavan. Kuluvana vuonna
lääkekustannusten kasvu on ollut kahdeksan ensimmäisen
kuukauden aikana jo 8,8 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan
verrattuna.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnassa saimme viime torstaina valmiiksi
yksimielisen mietinnön koskien paljon keskustelua herättänyttä lääkkeiden
viitehintajärjestelmää. Viitehintajärjestelmän
tavoitteena on lääkemarkkinoiden toimivuuden,
kilpailun sekä rinnakkaisvalmisteiden käytön
lisääminen. Tarkoituksena on tällä tavoin edistää markkinatalouden
perusperiaatteisiin kuuluvan hintakilpailun toteutumista tiukasti säännellyllä ja
vahvasti julkisilla voimavaroilla tuetulla lääkealalla.
Viitehintajärjestelmässä lääkevalmisteet
luokitellaan ryhmiin, joille asetetaan viitehinta, joka koskee kaikkia
samaan ryhmään kuuluvia lääkevalmisteita.
Viitehinta tarkoittaa korkeinta hintaa, jonka perusteella sairausvakuutuksesta
maksettava lääkevalmisteen korvauksen suuruus
tultaisiin laskemaan. Useissa maissa viitehinta määräytyy
suoraan edullisimman valmisteen hinnan mukaan, mutta tässä hallituksen
ehdotuksen mukaisessa mallissa korvauksen perusteena oleva viitehinta
olisi ryhmän edullisimman valmisteen arvonlisäverollinen
vähittäishinta lisättynä 1,5 tai
2 eurolla. Tällä niin sanotulla hintaputkella pystyttäisiin
lisäämään käytettävissä olevien vaihtoehtoisten
valmisteiden määrää ja varmistamaan
viitehintaisten lääkkeiden saatavuus, jotta potilaiden
asianmukainen lääkehoito voitaisiin taata myös
lääkkeiden tilapäisten saatavuusongelmien
aikana. Sosiaali- ja terveysvaliokunta piti erityisen tärkeänä menettelytapojen
sopimista tilanteisiin, joissa apteekki ei voisi toimittaa potilaalle
hintaputkeen kuuluvaa valmistetta saatavuusongelmien vuoksi.
Arvoisa puhemies! Sairausvakuutuksen lääkekorvausten
tarkoituksena on turvata potilaiden tarpeellinen lääkehoito
kohtuullisin kustannuksin. Suomessa lääkekustannukset
ovat noin 70 prosenttia sairaanhoitovakuutuksen kuluista. Lääkekustannusten
korvaukset rahoitetaan sairausvakuutuksen sairaanhoitomaksulla,
josta vakuutetut ja valtio vastaavat puoliksi.
Lääkekustannukset riippuvat kolmesta tekijästä:
lääkkeiden käytön määrästä,
lääkkeiden hinnoista ja lääkevalinnoista.
Valtaosa avohoidon lääkekustannuksista muodostuu
lääkärin määräämistä,
sairausvakuutuksesta korvattavista lääkkeistä.
Siksi lääkekustannusten määrä ja kehitys
riippuvat keskeisesti lääkäreiden lääkkeidenmääräämiskäytännöistä.
Kuten jo aikaisemmassakin keskustelussa on käynyt ilmi,
lääkäreiden ja myös potilaiden
ja asiakkaiden elikkä tavallisten immeisten informoiminen
tämänkin lääkelain muutoksista
on myös taloudellisesti merkittävä asia.
Toisaalta on tärkeää huomioida, että sairauksien
tehokas ennaltaehkäisy sekä myös lääkkeettömän
hoitovaihtoehdon suosiminen alentavat osaltaan lääkehoidon
kokonaiskustannuksia. Näiden lisäksi tehokkaalla
ja ennen kaikkea oikea-aikaisella lääkehoidolla
voidaan vähentää kustannuksia muilla
sosiaali- ja terveysmenojen sektoreilla. Lääkkeillä terveydenhuollossa
on keskeinen merkitys, mikä ilmenee lääkehoidolla saavutettuna
kansalaisten parempana terveytenä, lyhyempinä sairaalahoitojaksoina
sekä hoitokäytäntöjen ja hoitovaihtoehtojen
kehittymisenä.
Potilaiden lääkekustannukset ovat Suomessa korkeita
omarahoitusosuuden välttämättömien lääkkeiden
kustannuksista ollessa merkittävä menoerä kotitalouksille.
Nykyiset korkeat omavastuuosuudet saattavat muodostaa esteen joidenkin
potilaiden hoitomyöntyvyydelle ja näin ollen lääkehoidon
asianmukaiselle toteutumiselle. On tärkeää huolehtia
siitä, että kaikilla on mahdollisuus saada tarvitsemansa
lääkehoito siten, että heille maksettavaksi
tulevan lääkkeen hinta ei muodostaisi estettä sen
hankkimiselle. Sairausvakuutuksen lääkekorvausmenojen
nousun hillitsemistä voidaan pitää koko
yhteiskunnan sekä samanaikaisesti sairaanhoitomaksuja maksavien
etuna.
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan viitehintajärjestelmän
käyttöönotolla saavutettavat säästöt
lääkkeitten ostajien ja yhteiskunnan lääkekustannuksissa
ovat merkittäviä. Vuosittaiseksi kokonaissäästöksi
arvioidaan noin 85 miljoonaa euroa, josta potilaiden osuus olisi
noin 33 miljoonaa euroa. Tärkeintä on, että järjestelmän
myötä potilaalle koituu huomattavia hyötyjä kustannusten
alenemisen myötä, mikä osaltaan vaikuttaa myönteisesti
myös terveyden edistämiseen, terveydenhuollon
tasa-arvoiseen saatavuuteen ja väestöryhmien välisten
terveyserojen kasvattamiseen. On myös syytä huomioida,
että kehitystyö ei voi jäädä kuitenkaan
tähän, sillä hyvän lääkehoidon
turvaaminen kaikille sitä tarvitseville kohtuullisin kustannuksin
edellyttää yhä uusien ratkaisujen kehittämistä jatkossakin.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Jos Suomessa olisi valtakunnanihmettelijän
virka, niin nyt olisi hänelle töitä.
Ehkä tällainen virka olisi syytä perustaa
ihmettelemään näitä erikoisia
lainsäädännön luomisen kiemuroita.
Meillä on käsittelyssä hallituksen
esitys sairausvakuutuslain ja lääkelain muuttamisesta,
ja tästä on mietinnön luonnollisesti
tehnyt sosiaali- ja terveysvaliokunta, jolle perustuslakivaliokunta,
ulkoasiainvaliokunta ja talousvaliokunta ovat antaneet lausuntonsa.
Itse olin talousvaliokunnassa lausuntoa sorvaamassa ja asiantuntijoita kuulemassa.
Ja kun lukee nuo lausunnot ja sitten tämän mietinnön,
niin voi todeta, että ne ovat ristissä kuin entisen
hiihtäjän sukset, mutta mietintö on syntynyt
yksimielisenä. Se on mielenkiintoista. (Ed. Pulliainen:
Hiihto jatkuu kuitenkin vaan, yksimielisesti!) — Hiihto
jatkuu. — Nyt kysynkin, missä on ulkoasiainvaliokunnan
puheenjohtaja Salolainen, missä talousvaliokunnan puheenjohtaja
Skinnari, kun heidän johtamiensa valiokuntien lausuntoja
ajetaan yli mennen tullen ja lausunnot ovat vielä yksimielisiä.
(Ed. Kuoppa: Hyvä, että järki voittaa!) — Onko
järki voittanut, sitä olisi mielenkiintoista tutkia,
jos olisi siihen kykyjä.
Myönnän, että vaikka olin kuuntelemassa
lukuisan joukon asiantuntijoita, epäselväksi jäi, kumpi
kanta tässä on se, joka on kokonaistaloudellisesti
Suomen etujen mukainen. Ehkä hieman päädyn
kuitenkin siihen, että sosiaali- ja terveysvaliokunnan
kanta voi olla pikkuisen edullisempi mutta ei lähellekään
niin selkeästi kuin tässä aikaisemmissa
puheenvuoroissa on annettu ymmärtää.
Tällä tulee olemaan kielteisiä vaikutuksia
Suomen tutkimus-, innovaatio- ja ulkomaankaupan kehitykseen, mutta
tuskin ne vaikutukset ovat ainakaan valtion ja potilaiden kannalta
niin suuria kuin ovat nämä 85 miljardia tai 50 miljardia,
jotka summat tässä ovat pyörineet. (Ed.
Erkki Virtanen: Miksei niitä kolme vuotta sitten tullut?)
Oli mielenkiintoista, että kun talousvaliokunnassa
olivat sosiaali- ja terveysministeriön asiantuntijavirkamiehet
kuultavana ja samaan aikaan työ- ja elinkeinoministeriön
virkamiehet kuultavana tästä asiasta, ja kun olen
pian 22 vuotta tässä talossa ollut eri valiokunnissa,
niin ensimmäisen kerran olivat ministeriöiden
virkamiehet niin rajusti eri mieltä kuin olivat tässä asiassa.
Työ- ja elinkeinoministeriön virkamiehet eivät
nähneet tässä asiassa mitään
positiivista — no, ehkä jotakin positiivista jokainen
näkee — vaan päinvastoin pitivät
tätä todella vahingollisena Suomelle, siis ei
vain Lääketeollisuus ja Rinnakkaislääketeollisuus
ry vaan virkamiehet, joiden pitäisi tässä järjestelmässämme
kertoa eduskunnan valiokunnalle objektiivinen näkökulmansa
selkeästi ja johdonmukaisesti mitään
salaamatta, mitään muuttamatta kaiken kertoen.
Todellakin tällainen tilanne oli.
Ja nyt tietysti, kun ed. Erkki Virtanen otti tästä esityksestä kaiken
kunnian itselleen, sen suon hänelle — onnittelen — mutta
annan myös osan kunnioitusta ja kiitosta ministeri Hyssälälle,
joka on kävellyt sekä ministeri Pekkarisen että ministeri
Väyrysen yli mennen tullen tässä asiassa, (Ed.
Pulliainen: Se onkin ollut rytinää!) sillä ymmärrän
niin, että työ- ja elinkeinoministeriön
virkamiehet ovat ministeri Pekkarisen alaisia ja he voimallisesti
arvioivat, että tämä on Suomen innovaatiopolitiikan
vastainen lakiesitys jos mikä. Ja meille annettiin muutama
viikko sitten tänne innovaatiopoliittinen selonteko, joka
on meillä talousvaliokunnassa mietintöä varten
pöydällä, ja siihen vähän
viittasin, kun tätä asiaa käsiteltiin myös
siellä. No, ei siitä sen enempää.
Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paavo Väyrynen
on alivaltiosihteerin, pitkäaikaisen kauppapolitiikan asiantuntijan
Pekka Huhtaniemen kanssa ollut ulkoasiainvaliokunnassa kuultavana,
ja arvelenpa, että ulkoasiainvaliokunnan tyrmäävä lausunto
on syntynyt ministeri Väyrysen ja alivaltiosihteeri Huhtaniemenkin
ajatusten pohjalta. Tämä on tietysti arvio, koska
en ole ollut paikalla, mutta saatan kuvitella näin. Ja
todellakin nyt olisi tietysti todella tärkeätä näinkin isossa,
merkittävässä asiassa se, että olisi
ulkoasiainvaliokunnan edustaja täällä kertomassa, miksi
ulkoasiainvaliokunta päätyi tällaiseen
ratkaisuun tässä asiassa kuin mitä lausunto
sisältää.
Talousvaliokunnan osalta kuulimme kyllä pitkän
rivin muitakin asiantuntijoita kuin vain nuo mainitsemani sosiaali-
ja terveysministeriön ja työ- ja elinkeinoministeriön
edustajat. Kuulimme ulkoasiainministeriöstä muun
muassa osastopäällikkö Jorma Korhosta,
joka on Wto-neuvottelujen vetäjä Suomen puolesta,
ja tämä asiahan liippaa hyvin läheltä myös
Wto-neuvotteluja. Lisäksi, niin kuin lausunnosta näkyy,
lukuisaa joukkoa eri näkökulmista tätä asiaa
asiantuntijana tarkastellutta asiantuntijaa kuulimme. Ja valiokunta
yksimielisesti totesi, että esityksessä ei ole
otettu huomioon hallituksen keskeisimpiä tavoitteita innovaatioiden
... — tässä taitaa olla kirjoitusvirhe — keskeisimpiä tavoitteita,
joita on myös innovaatioiden edistäminen. Tässä pelätään
sitä, että Suomen asema tunnettuna vetovoimaisena
tutkimuksen, tuotekehityksen ja innovaatioperustaisen liiketoiminnan
sijaintipaikkana voi vaarantua. Kerrottiin jopa yksityiskohtaisesti
joistakin hankkeista, joita on vireillä Suomeen mutta jotka
on pantu jäihin sen tähden, että tämä esitys
on käsittelyssä.
Onko se pelottelua, onko se väärää arviota, sitä minä en
pysty arvioimaan eikä kukaan muukaan, emmekä me
elä kuin yhtä vaihtoehtoa tästä eteenpäin.
Siksi emme tiedä, kuinka paljon vahinkoa tämä mahdollisesti
voi aiheuttaa tai kuinka paljon tästä on hyötyä.
Eikös sen, että tästä on potilaille
hyötyä, voisi järjestää — viisaammat voivat
sanoa — myös niin, että potilaille annettaisiin
lääkkeitä vähän halvemmalla
ja valtio korvaisi sitten sen tappion, joka mahdollisesti korvautuisi
sitten suomalaisen innovaatioyhteiskunnan ja sitä kautta
tulevien lisätyöllisyys- ja verotulojen kautta;
tätä vaan voi kysyä tällaisena
sivuhuomautuksena.
Herra puhemies! Sekä ulkoasiainvaliokunta että talousvaliokunta
esittivät, että lääkelain 57 c §:n
osalta harkittaisiin siirtymäaikaa, jolloin nämä analogiamenetelmäpatenttien
voimassaoloajat olisivat päättyneet. Olisiko tämä mahdollista,
sitä minä en pysty sanomaan. Sosiaali- ja terveysvaliokunta
on miettinyt tätä asiaa varmasti ja päätynyt
siihen, että ei ole siirtymäaikaan — niinhän
puheenjohtaja totesi — perusteita. Ja niin meillä on
yksimielinen mietintö käsittelyn pohjana, enkä tee
esitystä, että toisin meneteltäisiin.
Mutta, herra puhemies, olen ottanut tässä nyt tällaisen
valtakunnanihmettelijän viran ikään kuin
haltuuni, ja tätä vähän ihmettelen,
antaako tämä eduskunnan työstä hyvän
kuvan, kun kahden kolmen valiokunnan lausunnot ovat tyrmääviä ja
mietintövaliokunnan mietintö sitten on päinvastainen.
Tämä on paikka, jota kannattaa kysellä.
Ja myös toivoisin todella, että vielä,
vaikka ollaan jo näin pitkällä, ministeri
Pekkarinen tulisi innovaatioasioista vastaavana ministerinä kertomaan,
mikä on lopulta todellisuudessa työ- ja elinkeinoministeriön
kanta tähän asiaan. Uskon, että ministeri
Väyrynen on tuonut kyllä ulkoasiainvaliokunnassa
selväksi ulkoministeriön ja ulkomaankaupan puolen
näkemyksen, ja ed. Karvo, jolla on seuraava puheenvuoro,
voi kertoa, miten ulkoasiainvaliokunta on tämän
ottanut huomioon, koska hän on ulkoasiainvaliokunnassa
ollut asiaa käsittelemässä.
Juha Rehula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Kankaanniemi puheenvuorossaan otti
maailmanihmettelijän roolin (Ed. Kankaanniemi: Ei kun valtakunnan!) — valtakunnanihmettelijän
roolin, ollaan tarkkoja. — Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemi
otti valtakunnanihmettelijän roolin puheenvuorossaan. Hän
antoi myös sen kuvan ja sanoi yksi yhteen näin,
että sosiaali- ja terveysvaliokunta on käsitellyt
mennen tullen ulkoasiainvaliokunnan ja talousvaliokunnan lausunnoissa
esitettyä kritiikkiä. Voin vakuuttaa, ed. Kankaanniemi,
teille ja kaikille muillekin, että kun lukee tuon sosiaali-
ja terveysvaliokunnan mietinnön, siitä tekstistä ja
faktoista näkyy, miten tarkkaan olemme reagoineet näitten
lausunnonantajavaliokuntien kommentteihin.
Toisekseen voisin kysyä teiltä, ed. Kankaanniemi,
mitkä ovat ne kohdat, jotka tämän valtakunnanihmettelyn
jälkeen olisitte tässä laissa muuttanut.
Toisekseen tässä puhutaan innovaatioista. Se,
joka on keksinyt tuon innovaation tässä lakiesityksessä lausuntoa
antaessaan siirtymäaikaan liittyen, on tehnyt sellaisen
innovaation, joka olisi tarkoittanut käytännössä samaa
kuin 57 c §:n kokonaan poistaminen.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Rehula jo tavallaan olennaisen totesikin.
Minusta sillä pohjalla, millä valtakunnanihmettelijä nyt
oli tässä asiaa käynyt läpi,
oli erinomaisen hyvä, että valtakunnanihmettelijän
poissa ollessa sosiaali- ja terveysvaliokunta oli käynyt
niin tarkkaan läpi nämä asiat ja eritellyt
niin hyvin asiat, että siitä oli päästy yksimieliseen
tulokseen, jossa, niin kuin ed. Kankaanniemi jo äsken totesi,
saattaa olla niin, että sosiaali- ja terveysvaliokunta
in corpore on kuitenkin valtakunnan edun kannalta hyvässä asemassa.
Ja erittäin merkittävänä pidän
sitä, että professorikansanedustaja Asko-Seljavaara
katsoi tutkimuksellisesti asian olevan niin, että ilmiselvästi
tässä ei olla sillä puolellakaan heikoilla.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valtakunnanihmettelijälle totean
vain, että se, että ulkoasiainvaliokunnan ja talousvaliokunnan
puheenjohtajat eivät ole täällä,
saattaa johtua siitäkin, että heidän
luettuaan sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnön, jossa yksityiskohtaisesti
kumotaan heidän esittämänsä kaikki
perustelut, kantti ei kestänyt enää tulla tänne.
Toisekseen tämä valtakunnanihmettely on silläkin
tavalla kummallista, kuten on ollut kaikkien kriitikkojen ihmettely,
että meillä oli etukäteistietoa, mitä tapahtuu,
kun tällainen laki säädetään.
Tämä oli kolme vuotta voimassa. Samat uhat esitettiin
ennen sitä, ja yksikään niistä ei
toteutunut. Ed. Kankaanniemi, miksi ne alkaisivat toteutua nyt?
Vastatkaa tähän!
Lopuksi: Kyllä minustakin tämä on
tietenkin ollut erittäin mielenkiintoinen prosessi. Melkein samat
sosiaali- ja terveysministeriön virkamiehet, jotka kolme
vuotta sitten tiukasti puolustivat tälle vastakkaista lakiesitystä,
nyt tiukasti puolustivat aikaisemmalle vastakkaista lakiesitystä. Tämmöistä se
politiikka on, ja siihen virkamiehetkin näköjään
joutuvat tyytymään, vaikka se välillä vähän
hankalaa olisikin.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemi piti erinomaisen puheenvuoron
siltä kannalta, mitä talousvaliokunta ja UaV tästä asiasta lausuivat.
Mutta täytyy ottaa huomioon, että analogiamenetelmäpatenttihan
on ollut suurimmassa osassa lääkkeitä voimassa
jo yli 20 vuotta. Yleensähän patentit ovat voimassa
noin 10 vuotta. Vuodesta 1995 lähtienhän lääkkeillä on
sitten ollut tämä tuotepatentti, joten patenttisuojahan Suomessa
edelleenkin säilyy. Nyt vain heikennetään
todellakin niiden lääkkeiden asemaa, jotka on
jo vuodesta 1987 ja vähän sen jälkeen
patentoitu. Toivottavasti tämä ei todella vaikuta
Suomen innovaatioiden myyntiin ulkomailla. Uskoisin, että tämä ei
ole sellainen asia.
Hannakaisa Heikkinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä se vaan erikoiselta tälleen
vielä uutena kansanedustajana kuulostaa, kuinka tällainen
kokeneempi valtakunnanihmettelijän roolin ottava kansanedustaja voi
edellisen hallituksen esityksen kohdalla tosiaan meitä sosiaali-
ja terveysvaliokunnan jäseniä löysiksi
nimitellä — noin suoraan nimeltä mainiten — ja
niin vahvasti sitten tämän lapsilisän
liian pienestä korotuksesta todellakin meille syyt antaen.
Kun nyt ääni kääntyy, toinen
lakiesitys on, niin tuntuu, ettei sivulauseeseenkaan mahdu puhetta
siitä, mikä on tavallisen ihmisen, pienen ihmisen, ääni.
Onko tämä koko kristillisdemokraattien ryhmän
mielipide vai ed. Kankaanniemen oma mielipide?
Jos valtakunnanihmettelijän roolissa saa sitten samaan
hengenvetoon ehdottaa, että valtio korvaisi suoraan potilaalle
ja asiakkaalle kenties osan lääkkeitten hinnasta,
niin kyllä näinkin maalaisjärjellä varustetun
immeisen päässä selviää se,
mitä tästä seuraisi. Hyvänen
aika, sehän olisi suora tilinavaus lääketeollisuudelle
nostaa hintoja niin paljon kuin haluaa. Kannattaa kuitenkin vähän
miettiä, missä vaiheessa sen takin kääntää.
Tämä oli niin lyhyt aika, että ainakin toisen
kansanedustajan poliittinen muisti säilyy. Äsken
oltiin niin pienen ihmisen asialla, ja nyt olikin sitten aivan toinen ääni
kellossa.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Lapsilisäasia nyt tähän ei
liity millään lailla. Olen edelleen sitä mieltä, että lapsilisät
pitäisi sitoa indeksiin välittömästi. Jos
keskusta on eri mieltä, niin olkoon. Mutta totean vaan,
että talousvaliokunnassa varapuheenjohtaja Rantakangas
sekä edustajat Andersson, Jaskari, Kalmari, Laxell, Matikainen-Kallström, Orpo,
Wideroos ja Seurujärvi olivat kanssani samaa mieltä siitä,
että tällä esityksellä on kauppapoliittisia
ja innovaatiopoliittisia vaikutuksia, joita — niin kuin
lausuntoon on kirjoitettu — ei ole kattavasti selvitetty,
vaan hallituksen esitys on puutteellisesti valmisteltu. Täällä sanotaan, että esityksen
valmisteluprosessin osalta esille tulleisiin puutteisiin ja esityksen
vajavaiseen vaikutusten arviointiin kiinnitetään
erityistä huomiota. Eli minä halusin tuoda sen
näkökulman, mikä nousi talousvaliokunnassa
tämän asian osalta esille, ja mielestäni
tein siinä aivan oikein. Eri asia on se, että itsekin
totesin, etten minä tätä hylättäväksi
esitä, koska tämä saattaa olla kuitenkin
hieman parempi kuin se toinen vaihtoehto.
Ulla Karvo /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin voisi todeta tässä ed.
Kankaanniemelle, että en ole ulkoasiainvaliokunnan jäsen,
mutta olen kyllä perustuslakivaliokunnan jäsen.
Siten voisi todeta, että perustuslakivaliokunnassa on todettu,
että esityksessä ehdotetulle sääntelylle on
painava yhteiskunnallinen peruste eikä se ole kohtuuton
tavoitteeseensa nähden. Ehdotus ei myöskään
ole valtiosääntöoikeudellisesti ongelmallinen.
Huolta sen sijaan aiheuttaa, niin kuin tässä on noussut
esille, että patenttisuojaan tehdään
merkittäviä muutoksia lyhyen ajan sisällä.
Tämä siksi, että patenteilla on usein
huomattava taloudellinen arvo. Tällainen lakien säätely
ei ole suotavaa, ja jonkinlainen siirtymäaikasäännös
olisi saattanut olla paikallaan.
Paljon on ollut puhetta myös ja todettu, että ongelmia
saattaa aiheutua Suomen kauppasuhteille, ja näitä onkin
jo ennakoitu mediassa. Vaikutukset voivat olla laajoja myös
lääketeollisuuden ulkopuolisiin kauppasuhteisiin
ulottuvina.
Arvoisa puhemies! Lääkekustannusten nousu on
joka tapauksessa saatava kuriin, ja siten tämä painava
yhteiskunnallinen peruste kuitenkin puoltaa esityksen hyväksymistä.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Muutama kommentti korokkeelta, kun
tiedän, että 2 minuuttia ei riitä.
Ed. Karvo perustuslakivaliokunnan jäsenenä kommentoi
kohtaa, johon haluan muutaman sanan sanoa. Se liittyy osana tämän
lakiesityksen prosessiin ja kaiken kaikkiaan eduskunnan perustuslakivaliokunnan
rooliin ylipäätänsä lausunnonantajana,
ja siinä minusta pitää pystyä asettamaan
ja rohjeta asettaa seuraava kysymys. Tässä käytetään
esimerkkinä tätä lääkelain
ja sairausvakuutuslain muuttamista. Minua saa korjata, jos olen
väärässä. Mutta väittämäni
on, että kun joku laki lähetetään
perustuslakivaliokuntaan, se lähetetään
sinne sen vuoksi, että perustuslakivaliokunta käy
sääntelyn osalta kyseisen lain läpi.
Tämä ei ole ensimmäinen kerta tällä vaalikaudella,
kun perustuslakivaliokunta ottaa toisenlaisen roolin, ottaa toisenlaisen
roolin ottamalla kantaa. Suora lainaus: "Oikeasuhtaisuuden kannalta
ei kuitenkaan ole aivan ongelmatonta, jos lyhyessä ajassa
patenttisuojaan tehdään näinkin merkittäviä muutoksia,
koska patenteilla on niiden haltijoille usein huomattava taloudellinen
arvo."
Ensinnäkin väitän, että patenttisuojaan
ei tehdä muutoksia, mutta minusta oleellisempaa on se,
että perustuslakivaliokunnan statuksella, jonka itse katson
olevan todella korkea, lähdetään arvioimaan
ikään kuin lainsäädäntötuomioistuimen
näkökulmasta, ollaanko lakia noudattamassa niin
kuin pitäisi olla. Eli oma käsitykseni perustuslakivaliokunnan
roolista on, että sen pitäisi keskittyä sääntelyyn.
Olen törmännyt varsinkin näissä herkissä asioissa
aikaisemminkin siihen, että perustuslakivaliokunta omalla
statuksellaan ottaa tämän tyyppisiä kantoja.
Onko tämä oikein vai väärin?
Minun mielestäni on väärin, että näitä kantoja
otetaan. Mutta tämä on isomman keskustelun paikka,
mikä on perustuslakivaliokunnan rooli maassa, jossa ei
esimerkiksi perustuslakituomioistuinta ole.
Toinen asia tähän prosessiin liittyen. Siinä vaiheessa,
kun puhemiesneuvosto teki päätöksen lähettää tämän
sairausvakuutuslain ja lääkelain muutoksen lausunnolle
talousvaliokuntaan ja ulkoasiainvaliokuntaan, on myönnettävä,
että minua hymyilytti. Minua hymyilytti se, että lienee
Suomen historian ensimmäinen kerta, kun ulkoasiainvaliokunta
käsittelee sairausvakuutuslain muutosta. Sillä,
että minua hymyilytti, ei ole mitään
tekemistä niitten väittämien kanssa,
mitä esimerkiksi ed. Kankaanniemi täällä puheenvuorossaan
väitti: että sosiaali- ja terveysvaliokunta on
mennen tullen kintaalla viitannut sille, mitä nämä lausunnonantajavaliokunnat
ovat tästä asiasta sanoneet.
Toistan aiemmin sanomaani: kun sosiaali- ja terveysvaliokunnan
mietinnön lukee, sieltä saa hyvin seikkaperäiset
ja yksityiskohtaiset vastaukset näihin esitettyihin väittämiin.
Mikä on absoluuttinen totuus, sen me näemme tulevaisuudessa.
Me olemme olleet arviointitehtävän edessä.
Mutta toisekseen esimerkiksi patenttisuojaan liittyen kertokaa minulle,
ed. Karvo, kun te olette perustuslakivaliokunnassa ottanut kantaa
tähän immateriaalioikeuteen, kertokaa minulle,
ed. Kankaanniemi, te olette talousvaliokunnassa ottanut kantaa tähän
immateriaalioikeuteen ja patenttilainsäädäntöön,
missä on se kohta tässä laissa, missä tämä laki
heikentää patenttisuojaa, missä on se
kohta. (Ed. Kankaanniemi: Täytyy kysyä työ-
ja elinkeinoministeriöstä!) Eli näitä huidellaan
mennen tullen ja takaisinpäin, aivan niin kuin ed. Kankaanniemi
täällä sanoi.
Me olemme myös kuunnelleet eri asiantuntijoita, eri
ministeriöitä, ja ne lausunnot ovat ihan yhtä relevantteja
kuin jotkut toisetkin lausunnot. Yksi osa tätä prosessia
on ollut se, että tässä on näin
kova ministeriöitten välinen kädenvääntö, joka
on tullut ilmi muun muassa siinä, että työ-
ja elinkeinoministeriö ja ulkoasiainministeriö ovat voimakkaasti
kritisoineet tämän lain valmistelua.
Voi olla, että täällä lain
valmistelun osalta on joitakin puutteita, mutta toisaalta nämä faktat kertovat
siitä, miten tämä prosessi on mennyt. Jos
lukee lakiesityksen, näkee, että lausuntoja on pyydetty
jne., se on normaalia lainsäädäntöä, normaalia
lainsäädäntötyötä.
Mikä on nopea tai mikä on hidas valmisteluprosessi,
siitä voidaan olla kahta mieltä. Tai toinen asia — hieman
tuossa ed. Kankaanniemen valtakunnanihmettelijän roolissa — aina
politiikassa päästään sanomaan, että päätöksentekijällä ei
ole ollut riittävästi tietoja päätöksiä tehdessään.
Sen pääsee sanomaan aina, koska absoluuttista
totuutta harvoin on.
Meillä on kysymys viitehintajärjestelmään siirtymisestä lääkekorvauksien
osalta, tavoitteena 85 miljoonan euron vuositason säästöt
tai kustannusten alentaminen, jolla on suora vaikutus siihen, minkä hintaisia
lääkkeitä tässä maassa saa.
Tämän käsittelyn yhteydessä olen
kuullut taas kerran, voi sanoa, että on tarve lääkekorvausjärjestelmän
kokonaisuudistukselle. Oma kokemukseni näistä asioista
on kohta 12 vuoden mittainen, ja tämän vaatimuksen
olen kuullut joka kerta, kun lääkekorvausjärjestelmään
on muutoksia tehty. Sama oli vuonna 2003 kuin 2005 kuin nyt 2008.
Tällaiselle tarpeelle varmastikin on ihan perusteensa.
Mutta hallitus on esityksensä tehnyt, ja uskallan sanoa,
että huolellisen eduskunnassa tapahtuneen valmistelun jälkeen olemme
nyt tässä tilanteessa, että meillä yksimielinen
mietintö täysistunnossa käsiteltävänä on. Kyllä kai
sillekin nyt joku arvo pitää antaa, sikäli kuin
ylipäätänsä omalle työllemme
arvoa annamme. Se, kun täällä sanotaan,
että mennen tullen, on kyllä osoitus siitä,
miten arvostamme omaa työtämme ja arvostamme toinen
toistemme työtä, semminkin jos vaivaudutaan tekemään
sen verran itse kunkin kohdalla töitä, että luetaan, mitä mietintöön
on kirjoitettu.
Ulla Karvo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En katso, että perustuslakivaliokunta
olisi ylittänyt toimenkuvansa asiaa käsitellessään.
Toisekseen voisin todeta, että perustuslakivaliokunnan
tehtävä on seurata, että tuleva säätely
tai valmistelussa oleva säätely olisi pitkäjänteistä ja
ennakoitavissa, jotta kansalaisilla olisi tiedossa myös,
mitä on mahdollisesti tulossa. Ei voida syyttää siitä,
jos puututaan asiaan, että liian lyhyessä ajassa
ryhdytään toimeenpanemaan uutta lakia, että siihen
ei voisi puuttua silloin, kun on kysymys ylipäätään
lainsäätämisjärjestelmän
tehokkuudesta.
Toimi Kankaanniemi /kd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Arvostan kyllä ed. Rehulaa valiokunnan
puheenjohtajana ja kaikkia sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäseniä.
He tekevät huolellista työtä. Mutta kyllä mielestäni
on myös oikein tässä salissa nostaa esille
ne kysymykset, jotka nousevat muissa valiokunnissa. Talousvaliokunta
esimerkiksi lähti asiaa määrätietoisesti
katsomaan oman toimialansa näkökulmasta. Ja se
on juuri se eduskunnan työskentelytapa, että lähetetään
siihen valiokuntaan, jolla on oma näkökulma tähän
asiaan. Onko tällä patenttisuojaan vaikutusta
tai ei, onko tällä vaikutusta ulkomaankauppaan
taikka immateriaalioikeuksiin tai tutkimukseen, kehitystoimintaan
Suomessa, se on arviokysymys, eikä se tarkoita, että nostaa
ne esille, että ei arvostettaisi jonkun työtä, päinvastoin.
Monipuolinen käsittely on eduskunnan etu, kansan etu. Totean
vielä, että kun tässä on potilaidenkin
etu, niin tämä on syytä viedä näin
eteenpäin ja päätökseen, mutta
kyllä tässä on myös näkökulmia,
joita pitää nostaa kriittisesti esille, ja sen
halusin tehdä.
Jouko Laxell /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ihan sen verran vaan, että ed. Kankaanniemellä on
mielestäni täysi oikeus puolustaa talousvaliokuntamme
päätöstä.
Juha Rehula /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sellaista kuvaa en halua missään
tapauksessa jättää, ettei saisi keskustelussa ottaa
kriittisiä arvioita esiin, totta kai, sen takiahan näitä lausuntoja
pyydetään ja eri näkökulmia esiin
nostetaan. Mutta joku arvo pitää antaa kyllä sitten
sillekin, jos ja kun, niin kuin tässä tilanteessa,
on pystytty kritiikkiin vastaamaan semminkin, kun olemme tilanteessa,
että tämä on arvio. Me emme yhtä totuutta,
absoluuttista totuutta, tiedä, sen näyttää aika,
ja nyt tarkoitan niin immateriaalioikeuksia kuin kauppapolitiikkaa.
Ed. Karvolle, arvoisa puhemies: Kysyin ääneen,
mikä on perustuslakivaliokunnan rooli ylipäätänsä ja
korostin sitä puheenvuorossani. Minulla on vara tässä asiassa
olla väärässä, kun se perustellusti
kerrotaan, että perustuslakivaliokunta voi mennä muullekin
tontille kuin puhtaasti sääntelyn arviointiin.
Nimittäin tämä tie on aika vaarallinen
silloin, kun se sisältää poliittista harkintaa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Se tie, mihin ed. Rehula juuri äsken
viittasi, johtaa pahimmillaan siihen, mihin USA:ssa on jouduttu esimerkiksi
aborttikysymysten osalta, eli perustuslain tulkinnoilla aletaan
tehdä puhtaasti politiikkaa. Tässä perustuslakivaliokunta
kulkee jo kuilun reunalla. Nimittäin asia on niin, että tämä laki
ei käsittele patenttisuojaa. Tämä laki
käsittelee lääkekorvausjärjestelmää.
Suomessa patenttisuojaa on viimeksi muutettu vuonna 1986. Pieniä muutoksia,
viilauksia, on toki tehty sen jälkeenkin, mutta varsinainen
iso muutos tehtiin vuonna 1986, jolloin viitehintajärjestelmä lopetettiin.
Kuitenkin sille annettiin vielä yhdeksän vuoden
jatkoaika ja sitten vielä lisäjatkoaika siitäkin.
Vuoden 1995 jälkeen Suomessa ei ole annettu yhtään
lääkepatenttia, joka sallisi kyseisen patentin
voimassa ollessa niitä lääkkeitä tuoda
lääkevaihdon piiriin, eli siitä lähtien on
myönnetty vain tuotepatentteja, kuten kaikkialla muuallakin
Euroopassa. Kysymys on siitä, että vuonna 1986
tehdyn lain seurauksena syntyneen, tällä hetkellä ehkä noin
12—13 lääkkeen kohtalo on joutunut erityisen
huomion kohteeksi.
Vieläkään en ole saanut, en ed. Kankaanniemeltä enkä keneltäkään
muultakaan täällä, vastausta siihen kysymykseen — että kun
tämä laki oli jo voimassa kolme vuotta ja kun
sitä säädettiin silloin, siis lääkevaihtoa,
niin esitettiin nämä samat uhat kuin nytkin, ja
meillä on kolmen vuoden kokemus siitä, että yksikään
niistä uhista ei toteutunut — käsittelikö talousvaliokunta
tätä näkemystä, (Ed. Asko-Seljavaara:
No ne estettiin, eiväthän ne toimineet!) sitä että nämä uhat eivät
toteutuneet. Siis meillähän on sillä tavalla onnellinen
tilaisuus, kun me joudumme miettimään, mitä tämä laki
nyt tarkoittaa, että kerrankin meillä on laki,
josta meillä on jo ennestään kokemusta.
Tämä on se peruskysymys.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Lakiehdotus on varsin hyvä. Se aivan
oikealla tavalla hallitusohjelman mukaisesti tulee varmasti hillitsemään
lääkekustannusten kasvua Suomessa. Tämä on
varmasti yhteisesti hyväksyttävä ja kannatettava
asia. Mielenkiinnolla, vaikka en itse näissä kyseisissä valiokunnissa
olekaan, olen tämän asian etenemistä seurannut,
erityisellä mielenkiinnolla sitä, miten tässä on
esille otettu nyt esimerkiksi nämä kansainväliset
lääkevalmistajat, ja myös sitä uhkaa,
mitä tapahtuu mahdollisesti kauppapoliittisesti ja kauppaoikeudellisesti;
nämä ovat nousseet esille muun muassa ulkoasiainvaliokunnan
mietinnössä, jonka he ovat tähän
asiaan antaneet.
Tietenkin voi miettiä sitä, kun sosiaali-
ja terveysvaliokunnan lausunnossa todetaan, että ottaen
huomioon, että huomattava osa analogiamenetelmäpatenteista
umpeutuu jo muutamien lähivuosien aikana, ei rajauksen
poistamisella ole pitkäaikaisia taloudellisia vaikutuksia
yritysten toimintaan. Toki voi kysyä, miksi tällainen
muutos sitten täytyy tehdä eikä sallia
tätä siirtymäaikaa, jota on tälle
asialle myös esitetty. On tärkeää tietysti
miettiä silloin sitä, mikä signaali annetaan
yrityksille, ennen muuta innovaatiopolitiikalle, mutta myös
patenttisuojalle tällä nyt tehtävällä ratkaisulla.
Yleiskeskustelu päättyi.