4) Hallituksen esitys laiksi kuntien valtionosuuslain muuttamisesta
Ulla Karvo /kok:
Arvoisa puhemies! Kuntien ja valtion työnjako kustannusten
rasittavuuden osalta on tärkeä asia. Kuntien itsehallinto
on paljolti nakertunut erilaisten velvoitteiden paineissa. Eri puolilla
maata kunnat ovat hyvin erilaisessa asemassa. Pohjoisen kunnista
monet ovat kriisikuntia. Nykyinen valtionosuusjärjestelmä ei
kohtele tasa-arvoisesti kuntia eri puolilla maata. Koko valtionosuusjärjestelmän
uudistus on siis tarpeen, ja tämän 2010 tulevan
uudistuksen toivoisi huomioivan harvaanasuttujen alueiden tilanteen
nykyistä paremmin. Esimerkiksi Utsjoen kunta on kaikilla
nykyisillä laskelmilla häviäjän
osassa.
Nyt käsittelyssä oleva valtionosuuslain muutos
on tärkeä, jotta kunnat selviävät
verotulon menetyksistä. Toisaalta työn verotuksen
keventäminen on oikea liike talouden elvyttämiseksi.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Karvo kiinnitti Utsjoen asemaan huomion.
Tietysti olen aivan absoluuttisesti samaa mieltä, mutta
palautan mieliin sen, että silloin, kun tähän
nykyiseen järjestelmään siirryttiin,
olin sen komitean jäsenenä. Silloin ensimmäisessä kokouksessa
puheenjohtaja Koski totesi, että kaksi kuntaa Suomessa,
jotka pitää jättää keskustelun
ulkopuolelle, ovat Iniö ja Utsjoki. Elikkä niitä ei
voida kerta kaikkiaan ottaa missään vertailuissa
eikä missään muussakaan huomioon, niitä pitää käsitellä aivan
omana juttunaan. Näin on edelleen, elikkä silloin
oltiin äärimmäisen paljon oikeassa. Ja
kun siitä pitäisi seurata jotakin, niin ymmärrän,
että ed. Karvo on sitä mieltä, että pitäisi
seurata, ja siinäkin olen samaa mieltä.
Ulla Karvo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kiitoksia ed. Pulliaiselle näistä näkemyksistä.
Toivoisin laajempaakin ymmärrystä sitten, kun
aikanaan tästä valtionosuusuudistuksesta päätetään,
jotta nämä meidän harvaanasutut kuntammekin
pärjäisivät.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Kun valtion verotus nyt kevenee ensi vuonna
870 miljoonalla eurolla, mikä merkitsee ansiotuloverotuksen
kevenemistä 1—1,4 prosentilla, se painottuu selvästi,
huom. vasemmistoliitto, pieni- ja keskituloisiin. (Ed. Kuoppa: Ei
pidä paikkaansa!) — Kylläpäs
se näin on laskettu. — Valitettavasti osa näistä kevennyksistä häviää monien
meidän osalta, koska en tiedä, jos meidän
tulomme nousevat, mutta monien tulot nousevat ensi vuonna aika paljon,
ja koska meidän tuloveroprosenttimme on progressiivinen,
niin emme saa kaikkia niitä kevennyksiä hyväksemme.
Kunnan valtionosuutta tulee lisätä sen verran kuin
verotuksen keventäminen ja kunnallisveron eläketulovähennys
syö kunnan tuloja. Valtionveronkevennykset siis kompensoidaan
täysimääräisesti, ja tämän
vuoksi kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksiin tulee
lisätä tämän lain mukaisesti
374 miljoonaa.
Ensi vuonna on maallamme suuria haasteita, koska Sata-komitea
saa valmiiksi alustavan mietintönsä ja verotuksen
kehittämistyöryhmä istuu samanaikaisesti.
Verotuksen keventämistyöryhmä miettii,
miten tämä sosiaaliturvauudistus rahoitetaan.
Hyvinvointipalvelut rahoitetaan ainoastaan tukemalla työllisyyttä ja
talouskasvua. Siis odotamme Sata-komitean esityksiä ja
verotyöryhmän esityksiä siitä,
miten ne maksetaan. Tärkeintä tietenkin on talouskasvun
ja työllisyyden ylläpitäminen.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Tämä hallituksen esitys tarvitaan
sen johdosta, että hallituksen esitys valtion tuloverolain
muuttamisesta aiheuttaa sen, että yli 260 kuntaa häviäisi
merkittävästi tässä verotulontasauksessa,
sillä tämä terveydenhuollon valtionosuuksiin
tuleva korotus ei kattaisi näitten kuntien menetyksiä.
Tämän johdosta tarvitaan tämä erillislaki,
joka nyt on tänne eduskuntaan annettu, että nämä yli
260 kuntaa eivät häviäisi niin paljon.
Utsjoki on tässä yhtenä kuntana mukana.
Tämä johtuu pääasiassa kahdesta
asiasta: kuntien asukkaiden tulotasosta ja eläkeläisten
määrästä. Ne kaksi asiaa johtavat siihen,
että nämä kunnat häviävät.
Suurin voittaja tässä olisi ollut Kauniainen.
Näin ollen on tietenkin hyvä ja myönteinen
asia, että hallitus tuo tämän esityksen,
mutta tämä osoittaa vain tämän hallituksen
tuloverolain muutoksen sisällön.
Kun täällä ed. Asko-Seljavaara jatkuvasti
inttää sitä, että tämä hyödyttää pieni-
ja keskituloisia, minä kysyn ed. Asko-Seljavaaralta, missä Stockmannilla
on sellainen osasto, jossa myydään tavaraa prosenteilla.
Jos pystytte osoittamaan sellaisen paikan, niin sitten minäkin
muutan kantaani. Mutta kertokaa minulle, onko yhdessäkään
kaupassa sellaista osastoa, jossa myydään tavaraa
prosenteilla, tai missä voidaan ostaa palveluja pelkillä prosenteilla.
Joka paikassa kaupassa ja palvelujen ostamisessa tarvitaan euroja.
Nyt pari yksinkertaista esimerkkiä, ed. Asko-Seljavaara.
Ensinnäkin, jos suhteellisen hyväpalkkainen metallityöläinen
ansaitsee 2 500 euroa kuukaudessa, hänen hyötynsä on
1,75 prosenttiyksikköä. Tästä tulee
siis 30 000 euron verotettava vuositulo, ja hänen
tulonlisäyksenä on 382 euroa 80 senttiä,
jonka hän saa veronalennusta. Hyvätuloisen kansanedustajan,
joka ansaitsee 80 000 euroa vuodessa — niitäkin
on tässä talossa, tässä salissa — lisätulo
on 890 euroa 37 senttiä. Tämä tekee nettotulon
lisäyksenä 1,9 prosenttia tälle kansanedustajalle
ja tälle metallityöläisille nettotulon
lisäyksenä 1,7 prosenttia. Eli edes nettotulon
lisäyksenä tämä metallimies
ei pääse siihen samaan, mihinkä pääsee
hyväpalkkainen kansanedustaja. Sitten vielä jos
verrataan pienituloisempiin, niin tämä ero on
huomattavasti suurempi.
Toivon, että kun väitätte, että pieni-
ja keskituloiset tästä hyötyvät,
niin kerrotte sen, hyötyvätkö he prosentuaalisesti
vai euroissa. Ja jos mennään oikein pienituloisiin,
työttömyysturvalla ja yleensä sosiaalietuuksilla
olevat henkilöt eivät saa veronalennusta lainkaan,
ei senttiäkään, päinvastoin:
jos kunta nostaa veroprosenttia, niin näitten henkilöitten
verotus kiristyy. Ed. Asko-Seljavaara, hyötyvätkö he
tästä valtion veroalesta?
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä minä tätä budjettikirjaa
lukiessani olen tullut siihen tulokseen, että siis nämä veronkevennykset
kohdentuvat nimenomaan enemmän pienituloisiin kuin suurituloisiin.
Mutta totta kai, jos tulot ovat suuret, (Ed. Kuoppa: Olette tullut
väärään tulokseen!) niin se absoluuttinen
kevennys tulee tietenkin suuremmaksi suurissa tuloissa kuin pienissä tuloissa, mutta
nämä pienituloiset saavat enemmän hyötyä tästä veronkevennyksestä,
joka muuten, verotuoton vähennys, tämän
keltaisen kirjan mukaan on 1,8 miljardia euroa.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kyllä minä ed. Asko-Seljavaaran
matematiikkaa hiukan ihmettelen. Miten se henkilö saa pienemmän
hyödyn, joka hyötyy yli 800 euroa vuodessa, kun
toinen saa pari—kolmesataa euroa? Kyllähän
se nyt minun mielestäni hyötyy enemmän,
joka saa sen 800 euroa. En minä tämmöistä matematiikkaa
ole ennen ymmärtänyt vielä. Tämä on
kyllä minulle aivan uudenlaista oppia. On tietenkin hyvä,
että oppisi edes vanhana.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Kuntasektorin toimintaedellytyksistä huolehtiminen on
eduskunnalle ja meille kansanedustajille etenkin, kun moni meistä toimii
myös kunnissa, erityinen kunnia-asia. Tästä näkökulmasta
käsillä oleva esitys on erinomainen ja myös
erinomaisen tarpeellinen ja osoittaa sen, että hallitus
pitää lupauksensa siitä, että kunnille
kustannusvaikutuksia aiheuttavat päätökset
kompensoidaan. Myös tässä esityksessä kompensaation
kohdentaminen sosiaali- ja terveyssektorille on erittäin perusteltua,
kuten ed. Asko-Seljavaaran puheenvuorosta kävi ilmi. Myös
edellä puhuneen ed. Karvon näkemyksiin alueiden
tilanteiden huomioimisesta ja niiden eriarvoisuuden huomioimisesta
valtionosuusjärjestelmän laajemman uudistuksen
yhteydessä tulevina vuosina voi lämpimästi
yhtyä.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Esityshän juontaa juurensa siitä,
että budjettikäsittelyssä on todettu,
että vaikka hallitus lupaa kompensoida kunnille veromenetystulot,
niin ne eivät kohdennu kuntakohtaisesti tarkoituksenmukaisesti,
minkä jälkeen tarvittiin tämä täsmentävä esitys.
Mutta riensin tuolta työhuoneestani tänne
saliin jälleen kuultuani ed. Asko-Seljavaaran puheenvuoron.
Monesti kun täällä on puhuttu siitä, että joku
saa mustan valkoiseksi taikka valkoisen mustaksi, niin tänään
jo toistamiseen kokoomuksen edustaja väittää,
että suuri on pientä ja pieni on suurta, kun puhutaan
veronalennuksista. Täällä väitetään
juuri näin, mihin ed. Kuoppa viittasi, että useampi
sata euroa olisi mukamas vähemmän kuin muutama
kymmenen euroa. Tämä on käsittämätöntä matematiikkaa,
käsittämätöntä logiikkaa.
Pyydän oikeasti, että kokoomuksen edustajat alkavat
opiskella matematiikkaa alusta asti ja perehtyvät siihen,
mitä se oikeasti tarkoittaa ja pitää sisällään,
eikä pelkästään kuulopuheiden
varassa täällä vannota jonkun oikean
opin nimeen, mikä vielä sattuu olemaan täysin
väärää oppia.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt vasta minulle selvisi se, että siis
oppositio haluaa, että veronkevennykset ovat saman suuruisia
kaikille veronmaksajille, ja tätä en silloin ymmärtänyt.
Tämä meidän esityksemme todellakin tähtää siihen, että se
on prosentuaalinen kevennys. Se prosentti on suurempi pienituloisilla,
(Ed. Kuoppa: Ei ole!) ja heillä on vielä tämä ansiotuloverovähennys,
joka vieläkin lisää heidän tulojaan,
ja myös eläketulovähennys, mutta te haluaisitte
siis saman suuruisen euromääräisen verokompensaation.
Heli Paasio /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Asko-Seljavaara ei vieläkään
tunnu oikein oivaltavan, mistä on kysymys. Täällä on
sanottu ääneen, että meillä kaikkein pienituloisimmat
eivät hyödy hallituksen veroesityksistä lainkaan,
minkä jälkeen on turha puhua, että tämä on
pienituloisiin painottuva. He eivät saa prosenttiyksikön
kymmenystäkään sinne. Ja kun mietitään,
millä ihmiset elävät, niin prosenteilla
ei paljon kaupassa leipää osteta. Kyllä se,
ed. Asko-Seljavaara, kuitenkin euroissa mitataan, kenen verotus
alenee ja kuinka paljon.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tämä käsittelyssä oleva
esitys on, sanotaanko, itsestäänselvä,
näin pitää tehdä, ja on oikein,
että se valtionosuusjärjestelmän kautta
hoidetaan, koska silloin se tulee kuntien yleiseksi tuloksi köyhimpiä kuntia
suosien, koska niillä on suurempi valtionosuusprosentti.
Mitä sitten tulee tähän verokeskusteluun,
niin kokoomushan ajoi kesällä voimakkaasti sitä tasaprosenttia
kaikkiin tuloluokkiin veronkevennyksinä, mikä olisi
ollut hyvin epäoikeudenmukaista. Keskusta rupesi vaatimaan,
että täytyy pieniä eroja tehdä pieni-
ja keskituloisten hyväksi, ja sai semmoisen hiuksenhienon
muutoksen, ja vihreät vähän säestelivät
siellä mukana. Mutta todellisuudessa on tietysti niin,
niin kuin ed. Kuoppa totesi, että absoluuttisin summin
suurituloiset hyötyvät moninkertaisesti, ja samoilla
euroilla kuitenkin ostokset tehdään, niin köyhät
kuin rikkaat. Eli prosenteilla ei todellakaan kauppaa käydä,
vaan ruoka ostetaan euroilla. Tässä suhteessa hallituksen
veropolitiikka on epäoikeudenmukaista.
Se on epäoikeudenmukaista toisaalta myös siksi,
että valtionverotusta kun kevennetään — vaikka
tässä nyt tapahtuu sinänsä itsestäänselvä korjaus — niin
kuntien talous koko ajan kiristyy, koska valtionosuudet eivät
seuraa riittävästi mukana. Vaikka indeksitarkistukset
tehdään, niin ne tehdään valtionosuuksiin,
ja kunnilla on huomattava osa valtionosuuksien ulkopuolisia menoja, ja
niihin ei mitään korotuksia tule. Näin
kuntien talous kiristyy nopeaa vauhtia. Miljardin verran tulee velkaa
vuosittain tätä nykyä, ehkä ensi vuonna
enemmänkin, ja sitä katetaan kunnallisverolla,
ja paineet kunnallisveron edelleen nostamiseen ovat voimakkaat.
Eli valtio keventää hyvätuloisten tuloverotusta
ja pakottaa kunnat korottamaan epäoikeudenmukaista kunnallisveroa. Tässä tapahtuu
valtava tulonsiirto rikkailta köyhille. Tätä pitäisi
tarkastella valiokunnassakin hyvin tarkkaan, miten tämä epäoikeudenmukaisuus
korjataan.
Keskustelu päättyi.