6) Hallituksen esitys polttoainemaksulaiksi
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Juuri tämä polttoainemaksulaki
oli se, johon minä puutuin viime eduskuntakaudella. Tätä epäoikeudenmukaisuutta
vastaan, että muuta kuin verotettua polttoainetta käyttäville
autoille määrättäisiin 20-kertainen
dieselvero, silloisella nimellään, tätä vastaan
lähdin taistelemaan ja sain siihen 127 edustajan nimet
ja aktiivisesti asiaa eteen päin vieden pääsin
niin pitkälle, että se tänä syksynä sitten
meni ministeriöön, josta se hallituksen esityksenä tuli
ulos. Siihen yhteyteen tuli sopivasti tämä ajoneuvoverolaki,
ja kun asia oli niin yhteinen, tässä loppuvaiheessa,
sain nämä niitattua yhteen ja nyt olen tavallaan
saamassa enemmän kuin olin alun perin pyytämässäkään.
Se, että 20-kertainen dieselvero oli aikoinaan määrätty
maksettavaksi, johtui siitä petroliautovillityksestä,
joka kerran meinasi tulla voimaan, että se on ollut aikoinaan
perusteltua tehdä. Mutta nyt todella, kun se sattui oikeaan
aikaan — oli kasvihuonekaasujen päästöjen
vähentäminen trendikästä ja
tavoiteltavaa — ja siihen sopivaan saumaan kun iskee, niin
kyllä tässä talossa aina yksittäinen
edustajakin saa aikaan aivan hyvän lopputuloksen, kun sitkeästi
asiaa hoitaa oikealla hetkellä, oikeaa asiaa, määrätietoisesti,
hyvillä perusteilla. Ei muuta kuin esimerkiksi muille sama
asia.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin ed. Vilkuna on aloitteensa
läpiviemisellä — edelliseltä vaalikaudelta
alkaen ja jatkuen nyt näihin onnellisiin hetkiin, mitä näissä merkeissä saadaan
kokea — osoittanut, että edustajan aloitteellinen
ja sitkeä työ voi tuottaa tulosta. Kun jotkut
usein väheksyvät aloitteita ja eduskunnassa käytettäviä puheenvuoroja,
niin tässä on esimerkki siitä, että nämä tuottavat
tulosta.
Toisaalta on kyse hyvin tärkeästä asiasta,
korvata ulkomaisia polttoaineita kotimaisilla. Tätähän
meidän tulee edistää kaikin tavoin, myös biodieselin
osalta. Tällä voitaisiin peltoja käyttää myös
nykyaikaiseen non food -tuotantoon ja säilyttää pellot
edelleen peltoina.
Ed. Vilkuna on tehnyt oikein hyvää työtä,
ja kaikki, jotka on myötävaikuttaneet, että tässä vaiheessa
asia on, ovat jaloa asiaa kannattaneet.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä kokonaisuudessa on
siis tehty yrittäjyyden hyväksi monta pientä parannusta,
niin kuin jo viittasin edellisen lainsäädännön
yhteydessä. Ainoa jäi, nuo kuljetusalukset, direktiivistä johtuen.
Sen sijaan hallitus ehdotti liikennetraktorit jätettäväksi
päivämaksumahdollisuuden ulkopuolelle, koska ne
on tarkoitettu tavarankuljetuksiin tiealueella. Myös tässäkin
yhteisöoikeudelliset tulkinnat tukevat liikennetraktorin
jättämistä polttoainemaksuvapauden ulkopuolelle.
Tässä valiokunta kuitenkin katsoi, että nykytilanteen säilyttämiselle
ei ole ehdotonta estettä. Traktorin päivämaksumahdollisuus
on perusteltua säilyttää nykyisessä laajuudessa
muun muassa maaseudun pienimuotoisen yritystoiminnan tukemiseksi.
Tässä katsannossa voitiin direktiivistä huolimatta
tulkita näin, vaikka tulkinnan vara edelleen katsottiin
mahdottomaksi.
Niin kuin totesin, hyvin lyhyessä ajassa eduskunnan
valtiovarainvaliokunta teki yrittäjien hyväksi
monta asiaa, ja minusta ne kannattaa noteerata juuri tässä mielessä ja
arvostelu, mikä täällä on tehty,
lähtee jostakin muusta kuin asiaperusteista.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä edellä todettiin,
että kannattaa tehdä aloitteita ja kansanedustajat
saavat läpi vielä niitä vietyä. Tässähän
on myös toimenpidealoite tehty näköjään
ja on meikäläisen tekemä vielä,
jossa esitin dieselveron maksamista siten, jotta se maksettaisiin
omistusajan mukaan tai palautettaisiin, jos on enemmän
maksettu. Pitää ihan kiittää tästä hallitusta,
että hallitus on aika herkkä tässä ollut kuuntelemaan
ja tuonut esityksen, joka nyt toteutuu. Siinä mielessä voi
todeta, että kannattaa tehdä aloitteita näköjään.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Muistan kyllä viime vaalikaudella,
kun ed. Vilkuna teki tämän lakialoitteen, josta
pitkään täällä salissa
keskusteltiin, mutta nyt jäin kysymään, kun
tässä kuulin, kuinka ed. Oinonen muun muassa kehui
tätä aloitetta ja sen läpimenoa, missä se
on mainittu täällä mietinnössä.
Kun en nyt sitä jostakin syystä löydä,
onko minulla kokonaan väärät paperit,
kun nyt ainakaan, kun katson, täällä ei
ainakaan näy lakialoitetta eikä näy toimenpidealoitetta,
joka olisi samanaikaisesti käsitelty tämän
yhteydessä, koska vaalithan johtavat siihen, että kaikkihan
aina raukeaa. Eli kun täällä on nyt kehuttu,
niin kertokaa nyt, mistä minä tämän
löydän, että se on läpi mennyt,
että tiedän siitä myös Pohjanmaalla
kertoa.
Pertti Hemmilä /kok:
Herra puhemies! Tähän valtiovarainvaliokunnan
mietintöön hallituksen esityksestä polttoainemaksulaiksi — tässä on
tapahtunut taas kyllä paha moka, kun ei ole otettu huomioon
tuota ed. Esa Lahtelan erinomaisen hyvää aloitetta,
joka tarkoittaisi sitä, että dieselveroa maksettaisiin
auton omistusajan perusteella. Viitaten äskeiseen keskusteluun
edellisessä asiassa ja näitä lavettikuljetuksia
ja niiden lavettiautojen verovapautta ja ylipäätään
verokohtelua, niin tiedän monia, monia yrittäjiä,
jotka tekevät kausiluontoisia töitä,
joilla on myöskin tätä kalustoa sitä varten
esimerkiksi siirtokalustoa, kuorma-autoja ja muuta, jotka voitaisiin vapauttaa
tällä tavalla seisonta-ajalta dieselverosta, jos
vero maksettaisiin vain siltä ajalta, kun ajoneuvo on vakuutuksessa
eikä seisontavakuutuksessa. Eli tämä olisi
taas erittäin vähän byrokratiaa aiheuttava
toimenpide, kun seisonta-ajalta myöskin palautettaisiin
dieselvero. Tämä olisi erinomaisen hyvä ratkaisu,
ja sikäli ikävää, että hallituspuolueen
edustaja, ed. Esa Lahtela, ei ole onnistunut viemään
läpi tätä erinomaisen hienoa aloitetta.
Olavi Ala-Nissilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällähän
säädetään, tässä edellisessä laissa, käyttövoimaverosta
vapaaksi polttoainemaksusta annetussa lain 6 §:n 1 momentin
5 kohdassa tarkoitetut metaanista koostuvaa polttoainetta käyttävät
henkilö- ja pakettiautot. Ed. Vilkuna on ollut tässä,
kun hänen roolistaan puhuttiin, myöskin ministeriöön
varsin aktiivinen aikanaan, että tämä metaani-asia
tuli tähän, ja hän on lähestynyt
valiokunnan jäseniä tällä aloitteellaan,
joka oli tosiaan jo edellisellä vaalikaudella, mutta pitkäjänteisesti
kantaa tänne saakka ja tuo muutosta, että hän
on kyllä tässä ollut poikkeuksellisen aktiivinen,
niin kuin edustajan tulee olla. Tietysti tässä koko
valiokunta on ollut tätä tukemassa ja eduskunta,
kun tämä laiksi tulee, mutta on turhaa tässä nyt
ed. Vilkunan aktiivisuutta epäillä. Tässä asiassa
se on ollut erittäin määrätietoista.
Ed. Reino Ojala merkitään
läsnä olevaksi.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Salolle vastaukseksi asioitten kulusta:
Salo muisti aivan oikein, että keskusteltiin ja aloite
lähti liikkeelle, mutta olisi rauennut, ellen olisi ollut
loppuun asti aktiivinen. Ed. Kantalaisen johtama verojaosto teki
viimeisenä työnään helmikuussa
yksimielisen päätöksen ministeriölle
kehottaen ministeriötä valmistelemaan tämän suuntaista
lakia. Minä kesäkuussa soittelin ministeriöön,
nimeltä mainitsematon herra autovero sanoi, että hän
ei tule koskaan kirjoittamaan sitä tekstiin. Minä kysyin
häneltä: kumpi tätä maata johtaa,
eduskunta vaiko ministeriö? Hän likimain löi
puhelimen korvaani. Soitin heinäkuussa ja elokuussa. Elokuussa
hän oli jo myötämielinen asialle ja syyskuussa
tuli itse esille. Kioton sopimuksen velvoitteiden täyttämismotiivilla
hän on nyt keksinyt tämän asian ja se
tulee nyt tänne lakitekstiin. Tämähän
on aivan luonnollinen asia, että ei silloisen opposition edustajan
nimeä voida mainita tässä yhteydessä. Se
on hallituksen esityksenä, ja päämäärä on
tässä tärkeämpi kuin se, kenen
nimi missäkin mainitaan.
Seppo Lahtela /kesk:
Herra puhemies! Ed. Vilkunan puheenvuoroa jatkaen mielestäni
tällä ei ole suurta väliä, onko
oppositiossa vai hallituksessa, jos on kansan asialla ja asia etenee.
Siihen nähden on hyvä nähdä,
että valtiovarainvaliokuntakin on tässä osannut
käyttää harkintaa ja sitä kansalaisjärkeä,
mitä maalaisjärjeksi nimitetään,
ottaessaan ja hoitaessaan nämä liikennetraktorit
tänne mukaan, niin kuin myös traktorin päivämaksumahdollisuuden.
Erityisen tärkeä kysymys, mikä täällä on
ollut olemassa, ovat maa- ja metsätalouteen käytettävät
traktorit ja siinä vielä, kun metsätaloutta
kaikin tavoin kaikissa paikoissa sorretaan, on osattu ottaa myöskin
se huomioon, että jos on metsätalouden harjoittaja
eikä se ole maataloutta, niin sitä ei ole oman
onnensa nojaan pudotettu täältä pois,
vaan on täällä mukana. Tämä näyttää näin
miettien, lukien, kuullen ja ymmärtäen, että tässä ei
ole aukkoja olemassa, mutta aina näihin pitää pienellä varauksella
suhtautua, että jos sieltä jotain ilmenee, niin
sitten peruutan osan puheenvuorostani. Muuten olen vilpittömästi
asian kannalla. Hyvä näköala, hyvin menee.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minä nyt halusin myöskin
olla hiukan korostetun täsmällinen, kun kuulin
useista puheenvuoroista, että lakialoite on mennyt läpi
ja toimenpide on tuottanut tuloksen. Totta kai silloin, jos lakialoite
menee läpi tai toimenpidealoite tulee hyväksytyksi,
se näkyy myöskin näissä papereissa. Minä muistan
varsin hyvin sen keskustelun, kun itsekin allekirjoitin aikanaan
ed. Vilkunan lakialoitteen, josta keskusteltiin paljon. Muistan myöskin
ed. Kantalaisen johtaman valtiovarainvaliokunnan verojaoston lausuman,
joka viime kaudella tehtiin.
Ajattelinkin sitten, onko täällä sillä välin
tapahtunut jotakin sellaista, joka on mennyt aivan kokonaan ohi,
että lakialoite on tullut siitä huolimatta hyväksyttyä.
Mutta ed. Vilkuna itse toi esiin valtiovarainvaliokunnan verojaoston,
niin minua tämä lopputulos kovasti tyydyttää,
koska ihan jos ollaan rehellisiä, ed. Vilkuna, tämä on vieläkin
parempi kuin se teidän tekemänne alkuperäinen
lakialoite. (Naurua)
Yleiskeskustelu päättyy.