Täysistunnon pöytäkirja 105/2003 vp

PTK 105/2003 vp

105. TORSTAINA 4. JOULUKUUTA 2003 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

6) Hallituksen esitys polttoainemaksulaiksi

 

Pekka Vilkuna /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Juuri tämä polttoainemaksulaki oli se, johon minä puutuin viime eduskuntakaudella. Tätä epäoikeudenmukaisuutta vastaan, että muuta kuin verotettua polttoainetta käyttäville autoille määrättäisiin 20-kertainen dieselvero, silloisella nimellään, tätä vastaan lähdin taistelemaan ja sain siihen 127 edustajan nimet ja aktiivisesti asiaa eteen päin vieden pääsin niin pitkälle, että se tänä syksynä sitten meni ministeriöön, josta se hallituksen esityksenä tuli ulos. Siihen yhteyteen tuli sopivasti tämä ajoneuvoverolaki, ja kun asia oli niin yhteinen, tässä loppuvaiheessa, sain nämä niitattua yhteen ja nyt olen tavallaan saamassa enemmän kuin olin alun perin pyytämässäkään.

Se, että 20-kertainen dieselvero oli aikoinaan määrätty maksettavaksi, johtui siitä petroliautovillityksestä, joka kerran meinasi tulla voimaan, että se on ollut aikoinaan perusteltua tehdä. Mutta nyt todella, kun se sattui oikeaan aikaan — oli kasvihuonekaasujen päästöjen vähentäminen trendikästä ja tavoiteltavaa — ja siihen sopivaan saumaan kun iskee, niin kyllä tässä talossa aina yksittäinen edustajakin saa aikaan aivan hyvän lopputuloksen, kun sitkeästi asiaa hoitaa oikealla hetkellä, oikeaa asiaa, määrätietoisesti, hyvillä perusteilla. Ei muuta kuin esimerkiksi muille sama asia.

Lauri Oinonen /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Todellakin ed. Vilkuna on aloitteensa läpiviemisellä — edelliseltä vaalikaudelta alkaen ja jatkuen nyt näihin onnellisiin hetkiin, mitä näissä merkeissä saadaan kokea — osoittanut, että edustajan aloitteellinen ja sitkeä työ voi tuottaa tulosta. Kun jotkut usein väheksyvät aloitteita ja eduskunnassa käytettäviä puheenvuoroja, niin tässä on esimerkki siitä, että nämä tuottavat tulosta.

Toisaalta on kyse hyvin tärkeästä asiasta, korvata ulkomaisia polttoaineita kotimaisilla. Tätähän meidän tulee edistää kaikin tavoin, myös biodieselin osalta. Tällä voitaisiin peltoja käyttää myös nykyaikaiseen non food -tuotantoon ja säilyttää pellot edelleen peltoina.

Ed. Vilkuna on tehnyt oikein hyvää työtä, ja kaikki, jotka on myötävaikuttaneet, että tässä vaiheessa asia on, ovat jaloa asiaa kannattaneet.

Olavi Ala-Nissilä /kesk:

Arvoisa puhemies! Tässä kokonaisuudessa on siis tehty yrittäjyyden hyväksi monta pientä parannusta, niin kuin jo viittasin edellisen lainsäädännön yhteydessä. Ainoa jäi, nuo kuljetusalukset, direktiivistä johtuen. Sen sijaan hallitus ehdotti liikennetraktorit jätettäväksi päivämaksumahdollisuuden ulkopuolelle, koska ne on tarkoitettu tavarankuljetuksiin tiealueella. Myös tässäkin yhteisöoikeudelliset tulkinnat tukevat liikennetraktorin jättämistä polttoainemaksuvapauden ulkopuolelle. Tässä valiokunta kuitenkin katsoi, että nykytilanteen säilyttämiselle ei ole ehdotonta estettä. Traktorin päivämaksumahdollisuus on perusteltua säilyttää nykyisessä laajuudessa muun muassa maaseudun pienimuotoisen yritystoiminnan tukemiseksi. Tässä katsannossa voitiin direktiivistä huolimatta tulkita näin, vaikka tulkinnan vara edelleen katsottiin mahdottomaksi.

Niin kuin totesin, hyvin lyhyessä ajassa eduskunnan valtiovarainvaliokunta teki yrittäjien hyväksi monta asiaa, ja minusta ne kannattaa noteerata juuri tässä mielessä ja arvostelu, mikä täällä on tehty, lähtee jostakin muusta kuin asiaperusteista.

Esa Lahtela /sd:

Arvoisa puhemies! Tässä edellä todettiin, että kannattaa tehdä aloitteita ja kansanedustajat saavat läpi vielä niitä vietyä. Tässähän on myös toimenpidealoite tehty näköjään ja on meikäläisen tekemä vielä, jossa esitin dieselveron maksamista siten, jotta se maksettaisiin omistusajan mukaan tai palautettaisiin, jos on enemmän maksettu. Pitää ihan kiittää tästä hallitusta, että hallitus on aika herkkä tässä ollut kuuntelemaan ja tuonut esityksen, joka nyt toteutuu. Siinä mielessä voi todeta, että kannattaa tehdä aloitteita näköjään.

Petri Salo /kok:

Arvoisa herra puhemies! Muistan kyllä viime vaalikaudella, kun ed. Vilkuna teki tämän lakialoitteen, josta pitkään täällä salissa keskusteltiin, mutta nyt jäin kysymään, kun tässä kuulin, kuinka ed. Oinonen muun muassa kehui tätä aloitetta ja sen läpimenoa, missä se on mainittu täällä mietinnössä. Kun en nyt sitä jostakin syystä löydä, onko minulla kokonaan väärät paperit, kun nyt ainakaan, kun katson, täällä ei ainakaan näy lakialoitetta eikä näy toimenpidealoitetta, joka olisi samanaikaisesti käsitelty tämän yhteydessä, koska vaalithan johtavat siihen, että kaikkihan aina raukeaa. Eli kun täällä on nyt kehuttu, niin kertokaa nyt, mistä minä tämän löydän, että se on läpi mennyt, että tiedän siitä myös Pohjanmaalla kertoa.

Pertti Hemmilä /kok:

Herra puhemies! Tähän valtiovarainvaliokunnan mietintöön hallituksen esityksestä polttoainemaksulaiksi — tässä on tapahtunut taas kyllä paha moka, kun ei ole otettu huomioon tuota ed. Esa Lahtelan erinomaisen hyvää aloitetta, joka tarkoittaisi sitä, että dieselveroa maksettaisiin auton omistusajan perusteella. Viitaten äskeiseen keskusteluun edellisessä asiassa ja näitä lavettikuljetuksia ja niiden lavettiautojen verovapautta ja ylipäätään verokohtelua, niin tiedän monia, monia yrittäjiä, jotka tekevät kausiluontoisia töitä, joilla on myöskin tätä kalustoa sitä varten esimerkiksi siirtokalustoa, kuorma-autoja ja muuta, jotka voitaisiin vapauttaa tällä tavalla seisonta-ajalta dieselverosta, jos vero maksettaisiin vain siltä ajalta, kun ajoneuvo on vakuutuksessa eikä seisontavakuutuksessa. Eli tämä olisi taas erittäin vähän byrokratiaa aiheuttava toimenpide, kun seisonta-ajalta myöskin palautettaisiin dieselvero. Tämä olisi erinomaisen hyvä ratkaisu, ja sikäli ikävää, että hallituspuolueen edustaja, ed. Esa Lahtela, ei ole onnistunut viemään läpi tätä erinomaisen hienoa aloitetta.

Olavi Ala-Nissilä /kesk:

Arvoisa puhemies! Täällähän säädetään, tässä edellisessä laissa, käyttövoimaverosta vapaaksi polttoainemaksusta annetussa lain 6 §:n 1 momentin 5 kohdassa tarkoitetut metaanista koostuvaa polttoainetta käyttävät henkilö- ja pakettiautot. Ed. Vilkuna on ollut tässä, kun hänen roolistaan puhuttiin, myöskin ministeriöön varsin aktiivinen aikanaan, että tämä metaani-asia tuli tähän, ja hän on lähestynyt valiokunnan jäseniä tällä aloitteellaan, joka oli tosiaan jo edellisellä vaalikaudella, mutta pitkäjänteisesti kantaa tänne saakka ja tuo muutosta, että hän on kyllä tässä ollut poikkeuksellisen aktiivinen, niin kuin edustajan tulee olla. Tietysti tässä koko valiokunta on ollut tätä tukemassa ja eduskunta, kun tämä laiksi tulee, mutta on turhaa tässä nyt ed. Vilkunan aktiivisuutta epäillä. Tässä asiassa se on ollut erittäin määrätietoista.

Ed. Reino Ojala merkitään läsnä olevaksi.

Pekka Vilkuna /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Ed. Salolle vastaukseksi asioitten kulusta:

Salo muisti aivan oikein, että keskusteltiin ja aloite lähti liikkeelle, mutta olisi rauennut, ellen olisi ollut loppuun asti aktiivinen. Ed. Kantalaisen johtama verojaosto teki viimeisenä työnään helmikuussa yksimielisen päätöksen ministeriölle kehottaen ministeriötä valmistelemaan tämän suuntaista lakia. Minä kesäkuussa soittelin ministeriöön, nimeltä mainitsematon herra autovero sanoi, että hän ei tule koskaan kirjoittamaan sitä tekstiin. Minä kysyin häneltä: kumpi tätä maata johtaa, eduskunta vaiko ministeriö? Hän likimain löi puhelimen korvaani. Soitin heinäkuussa ja elokuussa. Elokuussa hän oli jo myötämielinen asialle ja syyskuussa tuli itse esille. Kioton sopimuksen velvoitteiden täyttämismotiivilla hän on nyt keksinyt tämän asian ja se tulee nyt tänne lakitekstiin. Tämähän on aivan luonnollinen asia, että ei silloisen opposition edustajan nimeä voida mainita tässä yhteydessä. Se on hallituksen esityksenä, ja päämäärä on tässä tärkeämpi kuin se, kenen nimi missäkin mainitaan.

Seppo Lahtela /kesk:

Herra puhemies! Ed. Vilkunan puheenvuoroa jatkaen mielestäni tällä ei ole suurta väliä, onko oppositiossa vai hallituksessa, jos on kansan asialla ja asia etenee. Siihen nähden on hyvä nähdä, että valtiovarainvaliokuntakin on tässä osannut käyttää harkintaa ja sitä kansalaisjärkeä, mitä maalaisjärjeksi nimitetään, ottaessaan ja hoitaessaan nämä liikennetraktorit tänne mukaan, niin kuin myös traktorin päivämaksumahdollisuuden. Erityisen tärkeä kysymys, mikä täällä on ollut olemassa, ovat maa- ja metsätalouteen käytettävät traktorit ja siinä vielä, kun metsätaloutta kaikin tavoin kaikissa paikoissa sorretaan, on osattu ottaa myöskin se huomioon, että jos on metsätalouden harjoittaja eikä se ole maataloutta, niin sitä ei ole oman onnensa nojaan pudotettu täältä pois, vaan on täällä mukana. Tämä näyttää näin miettien, lukien, kuullen ja ymmärtäen, että tässä ei ole aukkoja olemassa, mutta aina näihin pitää pienellä varauksella suhtautua, että jos sieltä jotain ilmenee, niin sitten peruutan osan puheenvuorostani. Muuten olen vilpittömästi asian kannalla. Hyvä näköala, hyvin menee.

Petri Salo /kok:

Arvoisa herra puhemies! Minä nyt halusin myöskin olla hiukan korostetun täsmällinen, kun kuulin useista puheenvuoroista, että lakialoite on mennyt läpi ja toimenpide on tuottanut tuloksen. Totta kai silloin, jos lakialoite menee läpi tai toimenpidealoite tulee hyväksytyksi, se näkyy myöskin näissä papereissa. Minä muistan varsin hyvin sen keskustelun, kun itsekin allekirjoitin aikanaan ed. Vilkunan lakialoitteen, josta keskusteltiin paljon. Muistan myöskin ed. Kantalaisen johtaman valtiovarainvaliokunnan verojaoston lausuman, joka viime kaudella tehtiin.

Ajattelinkin sitten, onko täällä sillä välin tapahtunut jotakin sellaista, joka on mennyt aivan kokonaan ohi, että lakialoite on tullut siitä huolimatta hyväksyttyä. Mutta ed. Vilkuna itse toi esiin valtiovarainvaliokunnan verojaoston, niin minua tämä lopputulos kovasti tyydyttää, koska ihan jos ollaan rehellisiä, ed. Vilkuna, tämä on vieläkin parempi kuin se teidän tekemänne alkuperäinen lakialoite. (Naurua)

Yleiskeskustelu päättyy.