Jyrki Katainen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Eduskunta on monessa yhteydessä ollut huolestunut
kuntien mahdollisuuksista rahoittaa terveydenhuoltopalveluja ja
koulupalveluja. Nyt hallituksella on käsittelyssä kuntatalouteen
liittyvä yhteisöveron kompensaatiomalli, jonka
hyvyyttä on perusteltu sillä, että yhteisöverot
ovat monesti liian ailahtelevia, kun taas valtionosuudet ovat pysyvämpiä.
Kun me olemme katsoneet valtionosuuksien historiaa, niin näemme
myös siitä, että valtionosuudet vaihtelevat
kunkin hetken taloudellisen tilanteen mukaan. Näin ollen kysynkin
kunta- ja alueministeriltä, kun vielä Kuntaliiton
hallitus on varsin yksimielisesti ottanut kantaa yhteisöveron
kuntaosuuden säilyttämisen puolesta:
Mikä on hallituksen linja tässä kysymyksessä?
Olen ymmärtänyt, että hallituksessa on
monta linjaa.
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelman mukaan selvitetään
mahdollisuudet siirtää yhteisövero valtiolle,
ja tällainen mahdollisuus on nyt selvitetty. On valittu
yksi vaihtoehtoinen malli, ja hallituksen tehtävänä on
sitten päättää, miltä pohjalta
jatketaan, elikkä hallituksessa ei ole kokonaisuudessaan
muodostettu tästä asiasta kantaa, koska hallitusohjelma
edellyttää erilaisia malleja.
Mitä tulee valtionosuuksien vaihteluun, niin siitäkin
on todettava, että siihen, että valtionosuuksia
leikattiin merkittävästi 90-luvulla, syynä oli
paitsi lama, myös se, että yhteisövero
kasvoi niin voimakkaasti, että sen vastapainoksi oli mahdollista
leikata valtionosuuksia, eli osittain tämä yhteisöveron
epävakaus on vaikuttanut myöskin valtionosuuksien
leikkausten määrään.
Jyrki Katainen /kok:
Herra puhemies! Viime vuosina valtionosuudet ovat kasvaneet
ja, niin kuin tiedämme, ensi vuonna kuntatalous on miinuksen
puolella, niin kuin näyttää olevan koko
tämän vaalikauden, kun budjettikirjaa lukee. Jos
nyt ajatellaan, että kunnilta otetaan tämä yhteisöveron
tuotto pois, niin hyvä kysymys on, millä omalla
toiminnallaan kunnat voivat lisätä verotulojaan,
jotta saadaan koulupalvelut ja terveydenhuoltopalvelut tulevaisuudessa
järjestettyä. Vastaus on raaistuva kilpailu veronmaksukykyisistä asukkaista,
joka on sitten omiaan tuhoamaan aluekeskusajattelun ja kuntien äärettömän
hyvin alkuun lähteneen yhteistyön.
Eikö teitä, ministeri, huolestuta ollenkaan
se, että kunnat kilpailevat yritysten sijaan asukkaista
ja tällöin myös verotulot kohdistuvat
hyvin epätasaisesti eri kuntiin?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Asia voidaan nähdä myös
toisin päin. Nykyisin kilpaillaan seudulla verisesti yrityksistä sen
takia, että sieltä tulee yhteisövero, ja
kuntien yhteistyö kärsii nimenomaan tästä tilanteesta.
Tämäkin näkökanta on yhtä perusteltu kuin
tämä toinen näkökanta.
Mitä tulee sitten siihen, millä kunnat rahoittavat,
niin tähänkin saakka kuitenkin palkkaverotulosta
tuleva osuus on valtaosa kuntien verotuloista. Sen jälkeen
tulee pitkän matkan jälkeen yhteisövero
ja pienimpänä eränä kiinteistövero keskiarvolla
mitaten. Tosin yhteisöverossa erot ovat niin suuria, että 90-luvulla
kuntien väliset äärierot yhteisöverossa
olivat 90-kertaisia.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Yhteisövero on selvästi
kumminkin ollut se yksi elementti, joka on edistänyt elinkeinopolitiikkaa,
tuonut sitä alueille, ja siitä kunnat ovat taas
saaneet tulopohjaa. Meillä on tällä hetkellä noin
50 kuntaa, joissa valtionosuudet ovat suuremmat kuin verotuotto.
Tämän vuoden lopussa kuntamäärä nousee
noin sataan, ja minä luulen, että jos tämä ratkaisu
tehdään, tulee noin puolet kunnista lähelle
sitä tilannetta, että siellä valtionosuudet
ovat suuremmat kuin verotuotot. Eihän tämä tilanne
ole itsehallinnon näkökulmasta enää terve
silloin, ja tämä kiihdyttää sitä.
Kun tiedän, että hallituksessa on erilaisia näkemyksiä,
olen ymmärtänyt, että myös sisäministeriössä on
erilaisia näkemyksiä. Kysyn kummaltakin sisäministeriön
ministeriltä:
Mitä mieltä te olette siitä? Pitäisikö yhteisövero
siirtää kunnilta valtiolle?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Pitää muistaa tietysti,
että valtionosuudetkin ovat veroja. Ne kannetaan kansalaisilta,
mutta olen sanonut selkeästi ja sanon tässäkin,
että totta kai yksi siirtomallin negatiivinen puoli on
se, että se kapeuttaa kuntien tulopohjaa, joka on otettava
silloin, kun arvioidaan mallien välillä, miinusmerkkisenä huomioon. Mutta
on monia muita arviointiperusteita, joiden pohjalta asiassa edetään.
Sisäministeriötä valtionosuusasiassa
edustan minä, eikä siellä ole muita kantoja.
(Naurua) On eri asia, mitä mieltä ministerit muutoin
ovat. Yhteiseltä pohjalta tehdään lopulliset
ratkaisut.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Arvoisa puhemies! On luonnollista näin, että asiaa
valmistellaan hallitusohjelmaan liittyen. Ministeri Mannisen puitteissa
on tiettyjä lähestymistapoja tuotu esille. On
myös perustellusti pohdittu yhteisöveron työllisyys-
ja elinkeinopoliittista kannustavuusnäkökulmaa,
sen osuutta kuntien veropohjassa ja eräitä muita
näkökohtia. Nyt on luonnollista, että hallitus
laaja-alaisesti jatkaa tämän valtionosuusuudistuksen
vaikutusten kuntatalouteen ja palveluun liittyvien näkökohtien,
myös tämän työllisyyttä aktivoivan
roolin, tarkempaa arviointia omassa keskuudessaan, hallituspuolueiden
kesken.
Osmo Soininvaara /vihr:
Herra puhemies! Itse tulkitsen kyllä ministeri Mannisen
esityksen vaikutuksia vähän samalla tavalla kuin
ed. Katainen. Menisin ehkä vähän pitemmälle
vielä, että jos tämä toteutuisi,
niin pitkällä aikavälillä sillä olisi
hyvin tuhoisat vaikutukset kaupunkiseutujen kehitykselle, koska
tämä johtaisi siihen, että se kannustaisi
kuntia erittäin epäsosiaaliseen asuntopolitiikkaan
ja hyvin raakaan kilpailuun hyvistä veronmaksajista. Mutta
se toimisi aika hyvin, jos tarkasteltaisiin vain kaupunkiseutuja. Onko
ajateltu sellaista radikaalia vaihtoehtoa, että verotus
tulisikin kaupunkiseutukohtaiseksi ja sitten jaettaisiin se asukasluvun
suhteessa näille peruskunnille. Silloin poistuisivat kaikki
nämä kilpailut.
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Tämä seutukohtainen yhteisöveron
jakaminen on ollut yksi asia, joka on ollut julkisuudessa esillä,
mutta se edellyttäisi kyllä pidemmän
ajan tätä asiaa kehitellä, koska ei tuloja
voi jakaa seutukohtaisesti, ellei myöskin menoja jaeta
seutukohtaisesti. Tämän vuoksi siinä aikataulussa,
missä nyt valtionosuusuudistus pitää valmistella,
näen, että ei ole mahdollista mennä niin
suureen remonttiin, että myöskin katsottaisiin
samalla, mitkä menot jaettaisiin seutukohtaisesti, koska
muuten se malli ei toimi. Jos esimerkiksi Helsingin yhteisöverot
jaettaisiin koko Helsingin seudulle, eivät Helsingin kaupungin menot
alene siitä yhtään. Tulot vain jaetaan
laajemmalle pohjalle. Tässä mielessä edellytetään menojen
ja tulojen tasapainoa ja tässä aikataulussa, että se
olisi voimassa 1.1.2005, näin perusteellista muutosta on
aika vaikea tehdä.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Sateenkaarihallitus teki rankkoja leikkauksia
Pääkaupunkiseudun kuntia kohtaan. Tämän
seurauksena esimerkiksi kotikaupunkini Espoo joutui nostamaan veroäyriä ja
lähti vastustuksestani huolimatta kohtuuttomalle kiinteistöverojen
kasvattamisen tielle.
Aikooko hallitus nyt todella oikaista näitä väärämielisiä päätöksiä,
joita se on tehnyt erityisesti Pääkaupunkiseutua
kohtaan ja on ajamassa tätä kautta Pääkaupunkiseudun
kaikki kunnat ja niiden palveluvarustuksen suuriin vaikeuksiin?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Hallitus tulee valtionosuusuudistuksessa tarkastelemaan
tasapuolisesti kaikkia kuntia, ja hallitusohjelmassa todetaan, että kunnalliset
peruspalvelut tulee voida tarjota koko maassa kohtuullisella vero-
ja maksurasitteella. Tämä koskee tietysti myös
Pääkaupunkiseutua, ja varmasti valtionosuusuudistuksessa
on sellaisia elementtejä, kun se valmistuu, jotka tarjoavat
mahdollisuudet myöskin Pääkaupunkiseudulle
ja kaikille muillekin Suomen kunnille tarjota peruspalvelut, myöskin
tulevaisuudessa.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kymmenen vuotta sitten tehty yhteisöverouudistus
toimi kuntien kannalta varsin hyvin, kuten ministerikin mainitsi,
tuon nousukauden aikana. Sitten viime vuosien aikana on yhteisövero-osuutta
kunnilta leikattu hyvin dramaattisesti. Jos ajatellaan ihan yksinkertaisesti
tätä kysymystä, niin eikö yksi
vaihtoehto voisi olla myös, että silloin, kun
on taantuma ja kuntien talous on kireämpi, sitten tätä yhteisöverotuotto-osuutta
kuntien kannalta vastaavasti nostetaan, jolloin kunnat voivat myös
tämän elinkeinopoliittisen kannustavuusnäkökulman
pitää verotuksessa mukana. Nyt monet kunnat ovat
nostaneet tuloveroprosenttejaan ja muita tulomuotojaan. Näin
ollen tietty vakaus puuttuu tästä. Hallitusohjelman
tavoitteena on turvata kuntatalouden vakaus näiltä eri
suhdanneheilahteluilta, mutta yhteisöveron poistumisessa
on tiettyjä ongelmia. Kysymys ihan yksinkertaisesti:
Eikö voisi ajatella niin, että kuntien osuus määriteltäisiin
sitten korkeammaksi, jolloin tämä ongelma itse
asiassa aika pitkälle poistuisi?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Varmasti kuntien kannalta on mieluista, jos
kuntien osuus korkeammaksi määritellään.
Mutta kovin mieluisalta ei tunnu se, että sitten noususuhdanteessa
se määritellään alemmaksi. Näinhän
90-luvulla on tehty. Tästä se epävakaus
tulee ja jatkuva vuosittainen kiistely siitä, mikä kuntien
yhteisövero-osuus on. Kun kuntatalous ei ole erillinen
saareke valtiontaloudesta, ei voi olla niin, että jos meillä on
lamakausi, niin valtiontalous kantaa kaiken vastuun siitä lamasta,
vaan kyllä koko julkisen talouden on kannettava sitä vastuuta,
mutta valtio on vakauttava elementti. Se on ollut sitä,
mutta pitää muistaa, että kun me puhumme
vakaudesta, se koskee sekä ylös- että alaspäin.
Se toimii molempiin suuntiin. Ei voida sallia silloin hirvittäviä nousuja,
jos ei sallita laskujakaan. Tältä pohjalta voi sanoa,
että kyllä yhteisövero on epävakaa
elementti. Hyvin paljolti se, että meidän valtionosuusjärjestelmämme
on rakenteellisesti vino ja koko rahoitusjärjestelmä tällä hetkellä,
johtuu siitä, että yhteisövero muuttui
niin voimakkaasti 90-luvulla ja jouduttiin vuosittain tekemään
ratkaisuja, jotta jonkinlainen vakaus olisi säilynyt.
Arja Alho /sd:
Arvoisa puhemies! Kunnilla on perustuslain 121 §:n
mukaan verotusoikeus. Tämä siitä syystä,
että kunnat selviäisivät itsehallinnollisesti
niistä velvoitteista palveluiden järjestämiseksi,
joista säädetään lailla. Nyt,
kun näitä selvityksiä yhteisöverosta
tehdään, varmastikin työryhmä on
pohtimassa kuntien itsehallinnon määräystä ja
verotusoikeuskysymyksiä. Tältä osin tuntuisi
kovin erikoiselta, että verotusoikeus koskisikin vain yksittäisiä ihmisiä,
mutta ei kuitenkaan niitä yrityksiä, jotka maksavat
valtionveroa.
Onko tästä jotain sellaista pohdintaa nyt
sisäasiainministeriössä, jossa ei romutettaisi
perustuslain määräämää itsehallintoa
ja toisaalta kuntien verotusoikeutta, vaan yritettäisiin
löytää nyt sellainen ratkaisu, että kunnat
todella voivat selvitä itsehallinnon vaatimuksista ja palveluiden järjestämisestä
myös
verotusoikeuden kautta?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Tämä on yksi tärkeä näkökohta,
jota selvitellään ja on jo selvitetty aiemmin
jossakin määrin. Mutta pitää muistaa
yhteisöveron osalta se, mikä on siinä kunnan
verotusoikeus. Kunnalla ei ole mitään mahdollisuutta päättää,
minkä tasoinen yhteisövero on tänä päivänä.
Se on täysin valtion määräämä vero.
Näin ollen voi sanoa näin, että sitä ei
voi rinnastaa kunnalliseen tuloveroprosenttiin tai kiinteistöveroprosenttiin,
jonka tasosta kunta päättää suvereenisti
tietyissä rajoissa kiinteistöveron osalta. Tuloveroprosentin
osaltahan kunnalla on periaatteessa rajaton valta päättää.
Tämä yhteisöverorakenne on kyllä täysin
erityyppinen ja se pitää arvioinnissa tietenkin
ottaa huomioon.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Peruin kysymykseni, mutta voin puheenvuoron
saadessani kuitenkin keskusteluun osallistua.
Kun täällä puhuttiin Pääkaupunkiseudun
yhteisöverosta, niin me kaikki tiedämme, että tällä hetkellä Helsingissä ja
muissakin Pääkaupunkiseudun kunnissa joudutaan
tekemään erittäin rankkoja säästöpäätöksiä,
jotka kohdistuvat kansalaisten keskeisiin peruspalveluihin, kuten
vanhustenhuoltoon, terveydenhuoltoon, perusopetukseen ja moniin
muihin näihin keskeisiin peruspalveluihin. Tämän
olivat myös hallituspuolueet huomanneet ennen vaaleja.
Niinpä esimerkiksi pääministerin puolue
keskusta lupasi vaalien alla muun muassa seuraavaa: "Helsingin pitää saada
suurempi osa yhteisöveron tuotosta, jotta se pystyy tuottamaan
parempia palveluja." Pääministeri-puheenjohtaja
Vanhanen:
Milloin hallitus aikoo toteuttaa tämän keskustan
antaman vaalilupauksen?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tällä paikalla vastaan siitä,
mitä pääministeri tekee, mutta on hyvä,
että kokoomus on lukenut myös vaaliohjelmia. Tosin
tuo sitaatti ei ollut ilmeisesti vaaliohjelmasta. (Naurua)
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tuo sitaatti oli keskustan puheenjohtajan helsinkiläisille
antamasta vaalilupauksesta, jonka hän on esittänyt
muun muassa Helsingin Sanomissa, Iltalehdessä ja uudelleen
Iltalehdessä. Kysymys kuuluu:
Milloin keskusta aikoo lunastaa tämän helsinkiläisille
antamansa vaalilupauksen?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hallitus keväällä sopi
ohjelmassaan siitä, että kuntien valtionosuusuudistus
laaditaan tavalla, jota ministeri Manninen on tässä melko seikkaperäisesti
esittänyt. Siinä yhteydessä tulevat vastaukset
sen osalta, mitä pääministeri Vanhasen
hallitus aikoo kuntien valtionosuusuudistuksesta tehdä.
Samalla tulevat vastaukset siihen kysymykseen, mikä on,
jos on, kuntien osuus yhteisöveron tuotosta. (Ed. Zyskowicz:
Tämä vastaus riittää helsinkiläisille
kyllä!)
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Täällä jo tuli
esille, että kuntien pitää vastata palvelujen
järjestämisestä. Kuitenkin kuntien rahoitus
kaiken kaikkiaan on sillä mallilla, että esimerkiksi
terveyspalveluja heikennetään, niin kuin ed. Zyskowicz
totesi. Kysyisin nimenomaan Kansallisesta terveysohjelmasta. Kun kuntien
pitäisi puolet, siis 350 miljoonaa euroa, siihen tuoda
lisää rahaa, ainakin nyt kuntien viesti on se,
ettei ole senttiäkään lähivuosina
tulossa. Esimerkiksi Kotkassa ei ole, ei ole Anjalankoskella. Kysyisin:
Mitä hallitus aikoo tehdä, että todella
kunnat pystyisivät oman vastuunsa kantamaan? Lopultahan
taloudellinen vastuu, tukivastuu, on valtiovallan.
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Silloin kun Kansallinen terveysohjelma on
hyväksytty, periaatepäätös on tehty
Lipposen toisen hallituksen aikana, on sovittu tietyistä rahoitusperiaatteista.
Hallitus on pitänyt oman osuutensa, vähän
ylittänytkin sen, ja voi sanoa, että on ehkä vähän
ristiriitaista nyt tämä ed. Tiusasen vaatimus
siitä, että valtion pitäisi kokonaan
rahoittaa, kun ed. Korhonen samasta puolueesta äsken sanoi,
että ei saa liikaa antaa valtion rahaa, koska ne tulevat
riippuvaisiksi nuo kunnat tuosta valtiosta. Elikkä valtio
on kyllä oman osuutensa tässä asiassa
hoitanut, vähän enemmänkin, ja taloudellisten
mahdollisuuksien puitteissa valtio hoitaa osuutensa myös jatkossa.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Jatkaisin siitä, mistä ed.
Alho jo aloitti. Perustuslakivaliokunta viime vaalikauden lopulla
2002 yksimielisesti mietinnössään oli
sitä mieltä, että ennen kuin tähän
nyt puheena olevaan asiaan — ja muiltakaan osin valtion
ja kuntien väliseen verotukseen — tehdään
uudistuksia, on eduskunnalle tuotava kokonaisselvitys valtion ja
kuntien suhteesta — yksimielinen perustuslakivaliokunnan
vaatimus koskien nimenomaan kuntien itsehallinnon arviointia ja
vielä erikseen, että ei riitä, että arvioidaan
keskiarvoja, vaan myös vaikutuksia yksittäisien
kuntien kannalta.
Edellinen hallitus myös periaatepäätöksessään
terveysliikunnan edistämisestä vaati tai itseasiassa
hyväksyi sen, että jos valtionosuusjärjestelmiä muutetaan,
niin niitä pyritään "kehittämään,
tukemaan terveyttä edistävää liikuntaa
ja muuta terveyden edistämistyötä" eli
tukemaan kuntia ennaltaehkäisemään kuluja.
Onko tarkoitus, että nämä kaksi,
siis edellisen hallituksen periaatepäätös
ja perustuslakivaliokunnan yksimielinen vaatimus otetaan tässä yhteydessä myös
huomioon?
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Totta kai perustuslakivaliokunnan vaatimukset
täytetään ja selvitykset tullaan laatimaan
sen mukaan kuin on edellytetty.
Mitä tulee sitten siihen, miten Kansalliseen terveysohjelmaan
suhtaudutaan, niin haluan todeta myöskin sen, että meillähän
valtionosuusjärjestelmän mukaan sosiaali- ja terveyspuolella, silloin
kun hallitus aloitti, valtionosuusprosentti oli 27,0 jotakin. Nyt
sitä on nostettu niin, että ensi vuonna se on
31,89 ja Kansallisessa terveysohjelmassa valtio kustantaa yli 50
prosenttia, elikkä valtion osuutta siinä on selkeästi
korotettu. (Ed. Brax: Entä ennaltaehkäisy?) — No,
kyllä Kansallinen terveysohjelma lähtee siitä,
että myöskin ennaltaehkäisyä palkitaan
ja periaatteessa, kun rahaahan ei ole korvamerkitty, niin kunnat
harkitsevat tietysti sitä, mikä on tehokkain tapa
käyttää tätä rahaa,
ja silloin kun se on ennaltaehkäisy, niin silloin, totta
kai, kunnat sitten panostavat siihen.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun kokoomus ei täällä tunnu
löytävän oikein mitään
hyvää tästä yhteisöveron
jakomallin vaihtoehdosta, niin tuotakoon tässä nyt
se esille, että kyllä se esimerkiksi näitten
eri kaupunkien kehyskuntien ongelmat tunnustaa ensimmäisen kerran,
mikä on kiistatta tämän vaihtoehdon hyvä puoli.
Tämmöiset kunnat kuin Kirkkonummi tai Kerava,
Tuusula, Järvenpää tai muitten kaupunkien
kehyskunnat kiistämättä hyötyisivät
tästä vaihtoehtoisesta mallista. Sen takia kysynkin:
Jos päädytään kuitenkin
jämähtämään tähän nykyiseen
yhteisöveromalliin, onko mahdollista jollain muulla tavalla
sitten jatkossa huomioida nämä kehyskuntien ongelmat,
jotka liittyvät siihen, että kunnat kasvavat voimakkaasti,
se vaatii rahaa, mutta kuitenkin yritykset ja yhteisöverotulot
ovat keskuksissa?
Ed. Satu Hassi merkitään
läsnä olevaksi.
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! On selvää, että jos
valitaan nykyisen yhteisöveron jatkaminen, niin siinä yhteydessä tietysti
punnitaan niitä eri tekijöitä, jotka
antavat mahdollisimman oikean lopputuloksen. Mutta jos siihen valtionosuusjärjestelmään
ei
ole mahdollista lisätä rahaa niin kuin tämä siirtomalli
edellyttäisi, josta ei ole erikseen vielä sovittu
tästä summasta, niin voi todeta sen, että varmaan
ei ole löydettävissä sellaista tarjousta
kehyskunnille niin kuin mahdollisessa siirtomallissa. Elikkä kyllä kehyskuntien
täytyy sitten huomattavasti pienempään
pottiin tyytyä siinä tapauksessa.
Miapetra Kumpula /sd:
Arvoisa puhemies! Itse asiassa hieman samasta asiasta kuin
edellinen, mutta toisesta näkökulmasta: Mikä on
se kunnan itsenäinen mahdollisuus parempaan onneen ja menestykseen,
jos työpaikkoja luomalla siihen ei pääse?
Eikö se tätä kautta nykyisin kuitenkin
rakennu, että kunta saisi luotua työpaikkoja?
Meillä on monta kehyskuntaa viemässä keskuspaikkakunnilta
asukkaat, ja hirveän usein pienemmän verokannan
naapurikunnan puolelle. Itsekin luulin, että tässä täytyisi
kerätä like minded isoja keskuskuntia — ja
nyt korostan ei vain Pääkaupunkiseutua, koska
ainakin eräässä ministeriön
mietintäpaperissa Pääkaupunkiseutu olisi niitten
voittavien kuntien puolella tässä muutoksessa
verrattuna moniin keskisuuriin kaupunkeihin. Mutta viime päivien
yhteenotot tuovat laskelmia tämän mallin perusteella
myös pienistä teollisuuspaikkakunnista, että siellä on
huoli työpaikkojen laajentamisesta, isoja tehtaita haluttaisiin
laajentaa, mutta kunnalta vaaditaan investointeja teihin ja satamiin
muun muassa, ja siihen tarvitaan yhteisöveroa.
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Tietysti kunnan kannalta ei ole kovin oleellista
se, mitä kautta se raha tulee. Jos tässä mallissa,
joka on tietyn tasoinen laskelma, Pääkaupunkiseudulle
tulee aika merkittävästi lisää rahaa,
niin minusta se on ihan oikein, koska niin kuin täällä salissa
on sanottu, pääkaupungilla on erittäin
suuria ongelmia ollut viime vuosina. No, se lisäraha tulee
siitä, että tähän aparaattiin
pannaan lisää rahaa, elikkä sitä ei
oteta pois keneltäkään.
Mitä tulee sitten kehyskuntien tilanteeseen, niin kun
kehyskuntiin muuttaa asukkaita, asukkaat tarvitsevat palveluja,
asukkaat tarvitsevat investointeja ja yleisen perussäännön
mukaan keskituloisen palkansaajaperheen kohdalla, jolla on kaksi
lasta, kestää kunnan kannalta noin 14 vuotta,
ennen kuin kunta pääsee plussan puolelle. Tämän
vuoksi kehyskunnilla on erittäin suuria taloudellisia ongelmia
monella, koska asukasluku kasvaa erittäin voimakkaasti.
Siellä tarvitaan voimavaroja ja Pääkaupunkiseudullakin
kehyskunnat ovat se henkireikä, joka voi ottaa vastaan
sen suuren muuttopaineen, joka täällä valitettavasti
tällä hetkellä on.
Irja Tulonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ministeri Manninen oli kovin vauhdikas äsken,
kun hän lupasi masiinaan lisää rahaa.
Tuntui tietysti lohdulliselta, mutta kyllä pienet epäilykset
heräävät. Mutta yhteisöverontuoton
siirtämisestä valtiolle, eikö se ole
kuitenkin aika epäoikeudenmukainen? Jos ajatellaan, että ne
kunnat, jotka saavat sitä yhteisöverotuottoa,
ne ovat panostaneet elinkeinoelämään
ja yrittäjille tuoneet mahdollisuuden työllistää monetkin
isot kunnat ja se on tavallaan ansaittua rahaa. Mitä tulee
siihen, että tietysti yhteisöverotuottoa halutaan
jakaa kaikille kunnille tasan ja valtionosuuksia sitä kautta
lisätä — näin ymmärsin
Mannisen puheesta — mutta eikö olisi jotain muuta
tietä mietittävänä, esimerkiksi
pienten kuntien yhdistyminen, jotain muuta radikaalimpaa kuin se,
että tuotot jaetaan tasan?
Ed. Anni Sinnemäki merkitään
läsnä olevaksi.
Alue- ja kuntaministeri Hannes Manninen
Arvoisa puhemies! Kansainvälisesti yritysverotus aivan
muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta menee valtiolle, elikkä me
olemme tietyllä tavalla poikkeus. Tässä kollega,
ministeri Pekkarinen muistutti, että kun tämä pääomaverouudistus
vuonna 93 tehtiin, kokoomus oli vahvasti sitä mieltä,
että valtiolle pitää kokonaan yhteisöveron
mennä. Mitä tulee siihen, mikä on oikeudenmukaista,
niin totta kai kunnan elinkeinopolitiikalla on tärkeä merkitys.
Mutta se, miten yritykset sijoittuvat tiettyihin kaupunkeihin, niin
ne toimintaedellytykset on yhteiskunnan toimesta poliittisilla päätöksillä hyvin
pitkälle luotu ja näiden toimintapuitteiden sisällä sitten
kaupungit ja kunnat harjoittavat parempaa taikka vielä parempaa
elinkeinopolitiikkaa. Mutta mikä sen elinkeinopolitiikan
lopullinen merkitys on, niin siitä voidaan olla tietysti
monta eri mieltä hyvinkin perustellusti.