Täysistunnon pöytäkirja 105/2003 vp

PTK 105/2003 vp

105. TORSTAINA 4. JOULUKUUTA 2003 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Venäläiset säiliöalukset

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Kansainvälisen merenkulkujärjestön Imon kokous on tällä hetkellä ajankohtainen. Pyrkimyksenä on kieltää yksirunkoisten vanhentuneiden säiliöalusten käyttö raakaöljyn ja vaarallisten kemikaalien kuljetukseen. Venäjän on sanottu olevan tässä asiassa nyt liikkumassa EU:n linjalle ja olevan enemmän kuin aikaisemmin valmis näiden yksirunkoisten, ympäristöä uhkaavien alusten kieltämiseen. Samalla tiedämme, että tällä hetkellä Latviasta on lähtenyt tämäntyyppinen alus kohti Singaporea, jotenka asia on myös sillä lailla varsin ajankohtainen ja uhkaava.

Arvoisa pääministeri, te tapasitte taannoin pääministeri Kasjanovin täällä Helsingissä. Lehtitietojen mukaan tästä asiasta on keskusteltu. Voisitteko kertoa, miten asia teidän käsityksenne mukaan on? Onko Venäjä menossa tässä asiassa oikeaan suuntaan?

Pääministeri Matti Vanhanen

Arvoisa puhemies! Merenkulun turvallisuus oli eräs pääaiheita, joista pääministeri Kasjanovin vierailulla keskusteltiin, ja niiden keskustelujen yhteydessä Venäjä ilmoitti, että he aikovat tehdä oman aloitteensa Imolle siitä, millä tavalla asiassa voitaisiin edetä. Myös heillä tavoite on aivan sama kuin meillä. Samoin tähän kokonaisuuteen, erityisesti Itämeren ja Suomenlahden kohdalla, kuuluu myös se, että he ilmoittivat tuovansa tälle talvikaudelle muistaakseni viisi alusta muilta meriltä parantamaan omien kuljetustensa turvallisuutta.

Lisäksi Kasjanov tunsi erityistä mielenkiintoa tätä Suomenlahden laivojen uutta ohjausjärjestelmää kohtaan, joka on vähän niin kuin tämmöinen lennonjohdon tapainen järjestely, josta aikanaan Venäjän, Suomen ja Viron kesken päätettiin yhdessä, ja he ovat täysin rinnoin tässä mukana. Oikeastaan korostaisinkin sitä, että pelkästään se yksirunkoisuuden kieltäminen ei riitä ratkaisuksi. Tärkeää on estää, ennalta ehkäistä se, että laivat ei myöskään törmäile toisiinsa. Siinä ei runkojen lukumäärä paljon auta, jos onnettomuuksia tulee, ja se työ, mitä Suomenlahdella tehdään ennalta ehkäisevissä merkeissä tässä mielessä, on ehkä vielä tärkeämpää. Molemmat ovat välttämättömiä saavuttaa, mutta tarvitaan tätä kokonaisuutta.

Pentti  Tiusanen  /vas:

Arvoisa puhemies! Mielestäni ei ole syytä vähätellä ollenkaan yksirunkoisten, vanhentuneiden öljyalusten ongelmaa. Prestige oli yksi esimerkki, ja nyt on seilaamassa vastaavantyyppinen 50 000 tonnia öljyä sisällään. En usko myöskään, että pääministeri nyt pyrkisi tähän vähättelyyn. Kysyisin pääministeriltä ja mahdollisesti ympäristöministeriltä myös:

Kun hallituksen ohjelmassa on öljyntorjunnan osaamiskeskuksen perustaminen tai sen asian selvittäminen, niin onko tässä asiassa pystytty etenemään, että asia olisi käynnistynyt niin, että tähän olisi työryhmä nimetty?

Pääministeri Matti Vanhanen

Arvoisa puhemies! En todellakaan vähätellyt. Tiedätte, mitä Suomi tässä on tehnyt. Meidän tavoitteenamme on yksirunkoisten alusten käytön kieltäminen raskaan öljyn kuljetuksessa, ja erityisesti täällä Suomenlahdella ja Itämerellä tämän tavoitteen saavuttaminen on välttämätöntä. Tässä suhteessa pidän erittäin positiivisena sitä liikkumaa, jonka Venäjä nyt selvästi omassa politiikassaan on tehnyt sekä suhteessa Imoon että suhteessa ensi talven kuljetuksiin täällä. He konkreettisesti pyrkivät tässä tuloksiin. Tämän keskuksen osalta on keskusteltu paljon. Ed. Tiusaselle tiedoksi, että myös Kotkan seutu on ollut kiinnostunut tästä aiheesta. Mutta ministeri Enestam jatkaa.

Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam

Arvoisa herra puhemies! Ympäristöministeriö on tänään asettanut asianomaisen työryhmän selvittämään öljyntorjuntaosaamiskeskusta.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.