8) Hallituksen esitys laiksi väliaikaisesta työnantajan
matalapalkkatuesta
jatkuu:
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa puhemies! Tällä hallituksen esityksellä laiksi
väliaikaisesta työnantajan matalapalkkatuesta
on mielestäni täysin harhaanjohtava nimi. Parempi
nimi olisi, kuten ministeri Heinäluomakin eilen myönsi,
"laki ikääntyneiden työntekijöiden
sosiaaliturvamaksujen alentamisesta". Eilinen keskustelu osoitti
selvästi, että lain nimi johtaa puhumaan vain
matalista palkoista. Monien edustajien puheenvuorojen pääsanoma
oli, että ihmiset nyt pakotetaan tekemään
työtä pienellä palkalla. Kyseessähän
on yli 54-vuotiaiden vähemmän koulutettujen, useimmiten
sinänsä hyvien, työntekijöiden
työllistäminen vaihtoehtona työttömänä olemiselle
vielä hyvässä työkunnossa. Mielestäni
tämä lakiesitys on hyvin valmisteltu eikä se
sisällä mitään suurempia sudenkuoppia
tai houkuttelevia keinottelumahdollisuuksia. Se ei myöskään
estä palkankorotuksia, koska tuki on sen saamisen palkkaylärajaa
lähestyttäessä liukuvasti aleneva. Tästähän
eilen aika moni edustaja käytti puheenvuoroja, että tämä on
esteenä palkankorotuksille.
Lain perusteluissa todetaan, että työllisyysaste
alenee selvästi yli 54-vuotiailla, jotka tulevat tämän
työnantajan saaman tuen piiriin. Tilastokeskuksen mukaan
työllisyysaste on 50—54-vuotiailla 80 prosenttia,
55—60-vuotiailla 66 prosenttia ja 64-vuotiailla vain 30.
Siinä iässä tietysti ollaan jo suurelta
osin eläkkeelläkin. On hyvin perusteltua kohdistaa
120 miljoonan euron vuotuinen työllistämistukipotti
juuri näihin vanhempiin ikäryhmiin. Nuoristahan
on eri toimenpiteillä pidetty huolta, ja nuorisotyöttömyys
onkin viime vuosina vähentynyt. Sinänsä nuorisotyöttömyyden
pitäisi olla nolla, mutta on täysin perusteltua,
että kohdistamalla näihin vanhempiin ikäryhmiin
voidaan saada työttömiä töihin
ja toisaalta estää turhanaikaista eläkkeellejääntiä.
Tuen saanti edellyttää, että palkka
on haarukassa 900—2 000 euroa kuukaudessa, ja
tuki on suurimmillaan 220 euroa kuukaudessa eli 16 prosenttia työvoimakustannuksista
palkkatasolla 1 400—1 600 euroa kuukaudessa.
Tuki, 16 prosenttia palkkauskustannuksista, on nelinkertainen verrattuna
esimerkiksi siihen Lapissa tehtyyn kokeiluun, jossa sosiaaliturvamaksut
poistettiin. Tutkimukset ovat osoittaneet, että sen suuruisella,
muutaman prosentin työvoimakustannusten alentamisella ei
ole tilastollisesti merkittävää vaikutusta
työllistämiseen, mutta uskon, että tällä 16
prosentin alentamisella jo on, aivan varmasti. Tämä on
kokeilulaki, niin että sen sitten aika näyttää,
kun tätä on viisi vuotta kokeiltu.
Merkitystä tällä on erityisesti niillä aloilla, joilla
työn tuottavuus palkkakustannuksiin verrattuna on alhainen.
Eilen täällä useissa puheenvuoroissa
kysyttiin, mitä ovat nämä alat. Puhuttiin
suurten kauppaketjujen kaupan kassoista ja todettiin, että ne
yritykset tuottavat suuria voittoja. Näin varmaan on, mutta
omalta osaltani voin todeta, että maa- ja metsätalous
on yksi tällainen ala, jossa on paljon sellaista työtä,
jota ei tavallaan kannata teettää. Sen tuottavuus
on sen verran heikkoa. Mutta tällainen reilusti yli 10
prosentin lievennys palkkauskustannuksiin voi kannustaa teettämään
niitä töitä. Kyllä varmaan myös
palvelualoilla tämä silti tulee vaikuttamaan käytännössä.
Työnantajan kannalta järjestelmä on
suunniteltu hyvin yksinkertaiseksi. Tuen määrän
voi vähentää, kun palkasta tekee seuraavan
kuukauden 10. päivään mennessä,
niin kuin työnantajan täytyy tehdä, verotilitys.
Siitä ennakkoverosta voi vähentää suoraan
sen tuen määrän, eli se vaikuttaa heti
työnantajan kassassa eikä tule viiveellä tämä tuki.
Tietysti kirjanpitoa siitä on. Itsellänikin on
kokemusta pienenä työnantajana, ja yleensä tämä työnantajakirjanpito
on aika monimutkaista ja teettää paljon ylimääräistä työtä,
mutta tuntuu ainakin paperilla tämä järjestelmä hyvin yksinkertaiselta.
Arvoisa puhemies! Vanhasen hallitus on tehnyt jo monia hyviä toimenpiteitä lähinnä
verouudistuksin
työllisyyden parantamiseksi, kuten täälläkin
on edellisen asiakohdan osalla keskusteltu: varallisuusvero-, yritysverouudistus
ja tämä sukupolvenvaihdosten lieventämisuudistus.
Kaikki nämä vaikuttavat työllistämiseen. Ensi
vuoden budjettiesitys sisältää myös
kotitalousvähennyksen laajentamisen. Tämä käsittelyssä oleva
ikääntyneiden työntekijöiden
sosiaaliturvamaksujen alentamisesitys on uusi, viideksi vuodeksi
suunniteltu kokeilu, joka toivottavasti samaan tapaan kuin se kotitalousvähennysasia
todetaan
hyväksi ja sitä voidaan laajentaa. Nyt on hyvin
perusteltua se raha kohdistaa tiettyyn ikäryhmään.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kyselytunnilla ministeri Filatov totesi,
että tulisi huolehtia siitä, ettei rahaa kulkisi
hukkaan, kun keskustelimme sovitellusta päivärahasta
ja työmarkkinatuesta ja eri työllistämiskeinoista.
Tämän lain tarkoitus on edistää työllisyyttä. Jos
ed. Ranta-Muotio lukisi, kuinka paljon arvellaan tämän
työllistävän, niin vastaus on 1 900. Kustannukset
ovat 120 miljoonaa, mikä tarkoittaa lähes 60 000:ta
euroa per työpaikka vuodessa. Minä kysyn, eikö sillä rahalla
voisi työllistää paremmin. Lähes
60 000 euroa per työpaikka — minusta
tämä on melkein edesvastuutonta. Minä olen
varma, että minä en tule tapaamaan sellaista veronmaksajaa,
joka katsoo, että on järkevää käyttää 60 000
veroeuroa yhtä työpaikkaa kohti. 10 000
eurolla työpaikkaa kohti olisi taatusti voinut työllistää paljon,
paljon enemmän työntekijöitä.
En tiedä, pitäisikö sitten aikanaan esittää lain
hylkäämistä, mutta kyllä minusta
tämä on vastuutonta rahojen tuhlaamista.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minä yhdyn ed. Aulis Ranta-Muotion
esittämiin näkemyksiin. Minä en nyt ymmärrä,
mitenkä tämä saattaisi noin kalliiksi
tulla työllistämisessä, ellei tähän
liity vallan mahdotonta byrokratiaa. Minä näkisin
tämän hyvin järkevänä nimenomaan
maa- ja metsätalouden ja yleensä maaseutuelinkeinojen
osalta. Siellä on paljon työtä, jota
ei nykyisellään oikein kannata teettää, mutta
tämä saattaa avata, aivan kuten ed. Ranta-Muotio
sanoi, kiinnostuksen etsiä ja tarjota tämmöistä työtä.
Minusta tämä nimi "matalapalkkatuki" on väärä,
koska tämä on aika normaali palkkataso, kun tuossa
jo 2 000:een euroonkin päästään;
oikeampi olisi vaan puhua väliaikaisesta työnantajan
tuesta ikääntyvien työllistämiseksi.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa puhemies! Lain perusteluissa on todella tämä luku 1 900
uutta työpaikkaa, arvio, mihin ed. Kallis viittasi. Mutta
siellä myös todetaan, että tämä estää lukuisia
ennenaikaisia eläkkeellejääntejä.
Siitä ei ole arviota, mutta se voi olla jopa moninkertainen
tähän lukuun 1 900 verrattuna, niin että en allekirjoita
näitä ed. Kalliksen väittämiä,
että se olisi näin suoraviivaisesti 60 000
euroa per työpaikka.
Oppositiolta on täällä myöhemmin
rinnakkaislakiesitys, kokoomusoppositiolta — en muista,
oliko siinä ed. Kalliksen nimi alla — jossa ehdotetaan,
että käytetään 450 miljoonaa
euroa tämän 120 miljoonan euron sijasta. Se on
jo hakuammuntaa. Se kohdistuisi koko työikäiseen väestöön,
mutta tämä on kuitenkin täsmäkäyttöä yli
54-vuotiaisiin, ja siihen on perusteita. Siinä iässä on
todella vaikeaa, jos jää työttömäksi,
saada sitä uutta työpaikkaa kovin helposti.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa puhemies! Kyllä kai meidän pitää luottaa
siihen, mitä hallitus lakiesityksessään
esittää. Siinä todetaan, että työllisyysvaikutus
on noin 1 900 työntekijää. Sitä,
että ed. Oinonen pitää järkevänä käyttää 60 000
euroa per työpaikka, minä en kyllä millään
voi ymmärtää. Olisi ollut toisenlaisia
vaihtoehtoja. Esimerkiksi kotitalousvähennystä korottamalla,
pikkasen muuttamalla, työllisyysvaikutus olisi ollut paljon,
paljon parempi tai antamalla tukea sille yrittäjälle,
joka ensimmäisen työntekijän palkkaa,
tulos olisi ollut aivan toisenlainen.
Aulis Ranta-Muotio /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksenä on myös
tämä kotitalousvähennyksen laajentaminen.
Se on aika merkittävä laajennus kohdistettuna
nyt pääasiassa hoiva-alalle, mutta se on aivan
hyvä asia, ja siitähän on jo vuosien
kokemuksia. Mutta tämä on nyt sitten kokeilulaki,
tämäkin, mutta en etukäteen menisi sanomaan,
että se on hukkaan heitettyä. Kuitenkin tämä perustuu
tutkimuksiin, Holmin—Vihriälän malliin.
Alankomaista ja Ranskasta on kokemuksia, että tämäntapaisella toimenpiteellä on
työllistetty juuri näitä vähemmän
koulutettuja henkilöitä, joiden on vaikea löytää työtä,
ja niiltä aloilta, joilla tuottavuus ei ole kovin korkea.
Tämä on kuitenkin hyvin valmisteltu, ja uskon,
että tämä on oikein hyvä laki ja
tulee myös käytännössä sen
osoittamaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minä en nyt kyllä ymmärrä,
miten työllistäminen voi yhtä työllistettävää kohti
maksaa 60 000 euroa. Jos näin on, niin silloin
on mielettömyydestä kyse. Mutta tämä pitää voida
toteuttaa ilman kalliita kuluja, koska eihän tässä voi
tulla kuluja kovin paljon, kun työllistämisestä ei
tule paljon kenellekään tässä maksua
ja sitten ei tässä tarvita mitään
ihme byrokratiaa. Tämä pitää voida
toteuttaa mahdollisimman edullisesti, jotta päästään
hyvään nettotulokseen. Minä en hyväksy
60 000:ta euroa per työpaikka, (Ed. Kallis: Ja minä en
voi hyväksyä tätä lakia!) mutta
hyväksyn tämän lain. Tällä autetaan
ihmisiä työhön, jota he osaavat tehdä vielä suhteellisen
korkeassa työiässä, ja tekemättömiä töitä saadaan
tehtyä.
Keskustelu päättyy.