Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Osoitan kysymykseni opetusministeri Antti
Kalliomäelle. Kysymyksen taustaksi totean, että Suomessa on
tahoja, jotka ovat etenkin englanninkielisen kansainvälistymisen
edessä vähän niin kuin rähmällään.
Samalla jätetään kansainvälistymisen nimissä vaille
huomiota suomen kielen asema ja suomen kielen vaaliminen.
Miten opetusministeriö edistää suomen
kielen aseman vahvistumista kansainvälistyvässä Euroopassa
ja maailmassa?
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Tämä on tietysti megaluokan kysymys, niin
kuin jokaiselle kansakunnalle äidinkieli, sen vaaliminen,
on. Kun katsomme hallituksen ja eduskunnan edesottamuksia, minusta
eduskunta ja sille esityksiä tehneet hallitukset ovat viimeisten
hallitusten aikana erinomaisesti vaalineet äidinkieltä,
ainakin kouluopetusta silmälläpitäen. Meillähän
joitakin vuosia sitten, 90-luvun lopulla, tehtiin lainmuutos, jossa
tuli kirjallisuus mukaan, oppiaineen nimeksi äidinkieli
ja kirjallisuus. Sen jälkeen on edetty muun muassa tuntijaossa,
näyttävästikin, äidinkielen
ja kirjallisuuden hyväksi. Muutama vuosi sittenhän
tuntijakoa muutettiin niin, että se tulee sitten voimaan
lopullisesti, siis liukuvasti, ensi vuoden elokuussa. Eli tällä tasolla
on toimittu hyvin, ja onhan meillä kansainvälisiä näyttöjäkin,
palautteita, siitä, että meillä on kyetty äidinkielen
huoltoa, koulutuksen osalta ainakin, erinomaisesti viemään eteenpäin.
Kalevi Olin /sd:
Arvoisa puhemies! Asia on varmasti siten kuin ministeri tässä vakuuttaa. Mutta
samalla kun keskustellaan suomen kielen asemasta tässä maassa,
mielestäni keskustelu pitää kääntää myös
siihen, mikä on yleensä kielipolitiikan ja kansalliskielten
asema, myös ruotsin kielen, ja etenkin, arvoisa puhemies,
siihen, mikä on Suomen, siis kotimaisen, kirjallisuuden, asema
esimerkiksi yliopistoissa. Nythän tiedetään,
että yliopistot kansainvälistymisen merkeissä ikään
kuin fuusioivat ainelaitoksiaan, ja näyttää siltä,
että kotimainen kirjallisuus ja myös suomen kieli
saattavat menettää asemaansa tässä.
Onko kotimaisen kirjallisuuden osalta opetusministeriössä minkälainen
pohdinta meneillään?
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Viittasin jo siihen, että peruskoulutuksen osalta
on todella voimakkaastikin edetty jo. Minusta tilanne on hyvä siltä osin.
Sitten kun puhutaan yliopistoista, korkeakoulutuksesta, siellä todella
kansainvälistyminen jyllää tavalla, joka
oikeuttaa tuon tyyppisiin kysymisiin. Totta kai opetusministeriö tämän
asian on huomioinut. Ministeri Haataisen aikana on tähän
jo kiinnitetty huomiota. Jatkon osalta on yksittäisiä kysymyksiä,
muun muassa tännekin mahdollisesti tulossa oleva kysymys
siitä, voiko lukukausimaksuja periä Eta-alueen
ulkopuolelta tulevilta opiskelijoilta, tällä tavalla
itse asiassa vahvistaa kielipolitiikassa sitä osuutta,
jossa voidaan rahoitusta kohdentaa myöskin kotimaiseen
osuuteen, kotimaisella kielellä opiskelevien osuuteen,
toisin kuin ehkä ajatellaan tämän vaikuttavan.
Astrid Thors /r:
Arvoisa puhemies! Kansanedustaja Olin kiinnitti hyvää huomiota
kansalliskieltemme asemaan. Tiedämme, että yleensäkin opetuksessa
kielten osuus on kyllä vähentynyt, vaikka ehkä äidinkielen
osuus onkin ollut nousussa. Haluaisinkin kysyä:
Mitä opetusministeri aikoo tehdä sen hyväksi, että me
saamme niin sanottuja resurssikeskuksia, joissa voidaan esimerkiksi
tukea ruotsin kielen opetusta tai venäjän kielen
opetusta kouluissamme?
Vad tänker undervisningsministern göra för att
stöda undervisningen i andra språk än
engelska? Jag vill här särskilt fästa
uppmärksamhet vid undervisningen i svenska. Det är
uppenbart att det behövs ett resurscentrum som stöder
till exempel undervisningen i det andra inhemska språket
och som ger möjlighet till utbyte mellan de nordiska länderna.
Och vad tänker ministern göra för
att se till att ungdomsutbytet mellan de nordiska länderna fortsätter
lika framgångsrikt som hittills?
Opetusministeri Antti Kalliomäki
Puhemies! Viittasin jo tuohon tuntijakoon. Uskon, että tuntijaon
osalta meillä ei ole liikkumavaraa enää.
Sehän on, voi sanoa, nollasummapeliä, ellei haluta
sitten lasten kouluaikaa pidentää kohtalokkaasti.
Sen jälkeen tulee sitten pohdinta, miten koulupäivä käytetään.
Siinä meillä on minusta paljonkin kehittämisen
varaa. Kokeiluprojekteja on ollut liikkeellä, ja niitten
palautteet aivan hiljakkoinkin ovat sillä tavalla myönteisiä,
että koulupäivää voidaan jakaa
eri tavalla ja siinä saavuttaa aivan uusia tuloksia kaikissa
aineissa, äidinkieli ja kielet siihen mukaan lukien. Erilaiset resursointiratkaisut
ovat sitten oma lukunsa. En ole niin syvällä tuossa
opetusministeriön tietoviidakossa, että voisin
vastata mitenkään yksityiskohtaisesti tuohon osaan
kysymyksestä. Ehkä ajan mittaan semmoinen syvyys
löytyy. (Ed. Thors: Tai korkeus!)