3) Hallituksen esitys laeiksi arvonlisäverolain, Ahvenanmaan
maakuntaa koskevista poikkeuksista arvonlisävero- ja valmisteverolainsäädäntöön
annetun lain 18 b §:n ja eräistä vakuutusmaksuista
suoritettavasta verosta annetun lain 3 §:n muuttamisesta
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Hallituksen veropoliittinen linja on, että se
korottaa sellaisia veroja, jotka ovat tuloista riippumattomia. Tästä hyvänä esimerkkinä
on
tämä arvonlisäveron korotus ja samalla
tavalla myöskin kiinteistöveron ylä-
ja alarajojen nostaminen. Sen sijaan niitä veroja, jotka
ovat erityisesti pääomatuloista tulevia, hallitus
alentaa, ja samoin myöskin kaikista suurimpien tulojen
saajien veroja hallitus alentaa varsin merkittävästi.
Vaikka täällä yritetään
toista todistaa, varsin huomattavia summia kertyy niille todella
suurituloisille suomalaisille, jotka pääsevät
nauttimaan hallituksen tuloveron alennuksista.
Liikevaihtoveron korotuksessa on kyllä soudettu ja
huovattu melkoisesti yhtä aikaa. Ensin ruuan arvonlisäveroa
alennettiin 12 prosenttiin 17 prosentista ja nyt sitä ollaan
sitten tällä hallituksen esityksellä taas
nostamassa yhdellä prosenttiyksiköllä ja
samoiten yleistä arvonlisäveroprosenttia nostetaan
23 prosenttiin ja lisäksi esimerkiksi lääkkeiden
ja matkalippujen hintoja korotetaan 8 prosentista 9 prosenttiin.
Tämä syö todellisuudessa sen ruuan arvonlisäverohyödyn, joka
pienituloisille tästä ruuan arvonlisäveron alentamisesta
on tullut. Lisäksi tämä on hyvin epäsolidaarinen,
epäsosiaalinen verotusmuoto, koska se ei ota huomioon veronmaksukykyä.
Tuloista riippumattomat verot suosivat hyvätuloisia ja
ovat kaikista raskaimpia pienituloisten ihmisten maksaa. Lisäksi
tässä erityisesti käsityöläiset
joutuvat erittäin hankalaan asemaan, koska he joutuvat
väkisin nostamaan tämän arvonlisäveron
korotuksen hintaan, ja sitä kautta (Puhemies: 2 minuuttia!)
kustannukset nousevat.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
tuli hieman yllättäin tuossa kesällä,
kun kädenvääntöä käytiin
siitä, pidetäänkö hallitusohjelman
kirjauksista kiinni, että ruuan arvonlisäveroa
alennetaan, vaikka siitä vuosi sitten päätettiinkin,
vai mitä tehdään. Tuntuu, että kokoomus
oli sitä vastaan, että lykätään,
ja tässä on sitten kompromissi. Voi sanoa, että kompromissit
voivat olla joskus hyviä, tämä on huono.
Vastalauseesta 2 löytyy sosialidemokraattien kanta
siihen, mitä mieltä me asiasta olemme. Aloitetaanpa
siitä, että kun ruuan arvonlisäveroa laskettiin
17:stä 12:een, me vastustimme sitä silloin, koska
me olisimme suunnanneet ne varat vastaavasti kunnalliseen perusvähennykseen, jolloinka
kaikkein pienituloisimmat olisivat hyötyneet jopa 8 kertaa
enemmän kuin nyt määritellystä ruuan
arvonlisäveron alennuksesta. Me tiedämme sen kaikki,
toivon mukaan myös tutkijat jälkikäteen
tutkivat sen, että kun hallitusohjelmaan kirjaus tuli tästä,
että ruuan arvonlisävero laskee 12:een, niin ruuan
hinta lähti nousemaan. Verrokkimaitten tutkimukset pitää ottaa
rinnalle tietysti, kun katsotaan kansainvälinen kehitys, mutta
uskallan väittää, että Suomessa
ruuan hintoja etukäteen jo korotettiin. Ja nyt tässä kohtaa, kun
tämä ruuan arvonlisävero laski 12:een,
tuplahintajärjestelmästä näkyy,
että hinnat laskivat, mutta kuinka paljon ne sitä ennen
nousivat, se täytyy myös tutkia.
Tämän johtopäätöksen
seurauksena tietysti, kun hallitus esitti nyt, että ruoka
nousee 13:een ja ravintolaruoka tulee samaan elikkä 13:een,
päädyimme tukemaan tätä ratkaisua
sen vuoksi, että ravintolaruoka on syytä saada
samalle tasolle kuin ruuan arvonlisävero. Siinä on
selvästi työllistäviä vaikutuksia.
Siksi ihmettelen myös, että vasemmistoliitto on
hylkäämässä koko esityksen.
Sillä, että nyt molemmat ovat 13:ssa sitten, on
todella työllisyyttä edistäviä vaikutuksia.
Se, että näillä lähdetään
taas kikkailemaan ja kaupoille tuotetaan lisäkustannuksia,
kun tehdään uudet laput prosenttiyksikön
korotuksella, on aivan naurettavaa.
Hallitus esittää tietysti sitten kompensaatioksi myös
sitä, että yleinen arvonlisäverokanta
nousee 22:sta 23:een ja alennettu arvonlisäverokanta 8:sta
9:ään. Ed. Kuoppa sanoi aivan oikein: tämä yleisen
arvonlisäverokannan nostaminen koskee kaikkein pahiten
käsityöläisiä, itsensä työllistäjiä,
yrittäjiä. Sillä on yrittäjien
kannalta, työllisyyden kannalta negatiivinen vaikutus.
On aivan käsittämätöntä,
että hallitus, joka on luvannut, että veroja nostetaan
ja kiristetään vasta sitten, kun on selvästi
noususuhdanne menossa, tekee tällaiset veronkorotukset
tässä vaiheessa. Työllisyys kärsii,
ja sitä suuremmalla syyllä täytyy kysyä valtiovarainministerin
puolueelta ja hallituspuolueilta muutenkin, mitä ihmeen
logiikkaa tämä on, kun sanotaan, että pysykää pidempään
töissä, tehkää enemmän
töitä, mutta samalla omilla toimilla aiheutetaan
hallaa sille työllisyydelle.
Tässä suhdannetilanteessa sosialidemokraatit eivät
näe, että tähän on mitään
syytä lähteä, yleistä arvonlisäveroprosenttia
nostamaan, vaan näihin asioihin olisi tullut ottaa kantaa
kenties tämän kokonaisuudistuksen osalta. Kun
on sitten tämä alennettu arvonlisäverokanta,
mikä koskee tiettyjä palveluita ja myös
tuotteita, kun siellä ovat muun muassa lääkkeet
ja joukkoliikenne, niin täytyy kysyä, millä ihmeen
perusteella jälleen vihreät, jotka vannovat ympäristön
nimeen, joukkoliikenteen nimeen, nimenomaan korottavat sitä veroa,
joka joukkoliikenteeseen kohdistuu. Täytyy kysyä koko
hallitukselta näinä aikoina, kun sanotaan, että on
pienituloisia ja sairaudet lisääntyvät,
lääkkeitä tarvitaan enemmän, millä ihmeellä jälleen
kompensoidaan niille pienituloisille tämä lääkkeitten
vero-osuuden nosto. Me sosialidemokraatit emme kannata sitä,
että näiltä osin arvonlisäveroa
tullaan nostamaan.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Tässä asiassa ja tämän
asiayhteyden avulla ja sen kautta hallitus todistaa itse, mitenkä tämä hallituksen
veropolitiikka
on ollut suoranaista poliittista hoipertelua. Nämä hallituksen
eri ajankohtina käyttämät prosentit eivät
perustu mihinkään. Tämä, jos
mikä, on ollut temppuilua. Viime vaalikaudella erityisesti
kokoomuksen taholta huudettiin välihuutoja ja puhuttiin
pöntöstäkin hyvin usein, että hallitus
temppuilee, milloin missäkin yhteydessä näin
väitettiin tapahtuvan.
Tässä on temppuilun vahva maku. Tulonjakovaikutukset
ovat plus miinus nollassa, tämän asiantuntijat
ovat meille kertoneet. Minkä toinen käsi antaa,
toinen vie. Sen sijaan maksajapohja vaihtuu, eli köyhät
kyykkyyn, heidän maksuosuutensa kasvavat. Heille nämä kulutusverot suhteessa
käytettävissä oleviin tuloihin, ed. Ollila,
ovat aina paljon raskaampia kuin jos verotus olisi progressiivista.
Tässä suhdannetilanteessa ei pitäisi
arvonlisäverokantoja korottaa — puhun nimenomaan näistä yleisistä — eikä muutenkaan.
Tämän asian erinomaisen hyvin täällä jo
kuvasi ed. Paasio. Veropolitiikan osalta olisi tärkeätä,
että tällaisia merkittäviä tekijöitä kuin
arvonlisäveron prosentit ei yksitellen liikuteltaisi, vaan
ne kytkettäisiin kokonaisverouudistukseen, ja sellaisen
tarpeessa me olemme.
Heikki A. Ollila /kok:
Herra puhemies! Se kritiikki, mikä tähän
asiaan liittyy, tämän lainsäädännön
syntyyn, on kyllä, täytyy sanoa, suhteellisen
perusteltua. Ei siinä nyt kovin suuria tyylipisteitä syntynyt.
Lopputuloksessa parasta on ehdottomasti, kuten ed. Paasiokin totesi,
tämä ravintolaruuan ja kotiin viedyn ruuan verokantojen
tasaaminen. Se on hyvä asia.
Mitä sitten tulee tuohon prosenttiyksikön
nousuun näihin arvonlisäkantoihin, niin totta
kai sen merkitystä opposition kuuluukin liioitella. Valtiontaloudellisesti
sillä on tulomerkitystä, mutta ei se nyt käytännössä kenenkään
elämää kovin paljon sittenkään
vaikeuta. Pahaa pelkään, että seuraavassa
hallitusneuvottelupöydässä ei sellaista
ratkaisua synny, että näitä lähdettäisiin alentamaan,
ketä hyvänsä siellä pöydässä istuukin,
ja oikeastaan yhtä paljon pelkään sitä,
ketä siellä pöydässä istuukin,
että näittenkin prosenttien korottamisia joudutaan
harkitsemaan. Meillä on tuota valtionvelkaa siunaantunut
tässä ansiokkaassa elvytyksessä sen verran,
että se on lähivuosina edessä, sen hoitaminen,
tavalla tai toisella.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Se on totta, että ravintolaelinkeino
hyötyy tästä, kun ravintolaruuan hinta
on sama kuin kaupassa myytävän ruuan hinta elikkä se
laskee 13 prosenttiin. (Ed. Ollila: Sama verokanta!) — Sama
verokanta siis. — Tämä tietenkin varmaan
jonkin verran työllistää. Mutta toisaalta
yleisen arvonlisäverokannan korottaminen ja myöskin
tämän alimman arvonlisäverokannan eli
8 prosentin korottaminen 9 prosenttiin tulee vastaavasti myöskin vaikuttamaan
toiseen suuntaan. Niin kuin tässä todettiin, valtion
tuloihin tällä on merkitystä, tämä on
plus miinus nolla kuluttajan kannalta, mutta tämä kohdistuu
kuitenkin korottavasti kokonaisuudessa veroihin. Tällä kerätään
lisää veroa, ja pienituloisille on merkitystä sillä,
kuinka korkea yleinen arvonlisäverokanta on ja kuinka korkea
lääkkeitten arvonlisäverokanta on, koska heidän
tuloistaan menee suuri osa nimenomaan kulutukseen. Hyvätuloisille
jää rahaa kulutuksen ulkopuolelle.
Kyllä minä hieman ihmettelen tovereitten sosialidemokraattien
kantaa. He arvostelevat tätä mutta kumminkin nielevät
loppujen lopuksi kaikkine karvoineen tämän, koska
minä pelkään, että tämä sinänsä hyvä esitys,
minkä sosialidemokraatit esittävät tähän
sisältöön, tulee kyllä hallituspuolueitten
toimesta tyrmättyä täällä eduskunnan äänestyksessä.
Silloin ollaan siinä tilanteessa, hyväksytäänkö tämä arvonlisäverokannan
yleinen korotus vai hylätäänkö se.
Ainakin nyt ed. Paasion puheenvuoron perusteella he tulevat loppujen
lopuksi hyväksymään tämän
arvonlisäveron korottamisen.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Itse tervehdin kuitenkin kiitoksella sitä osaa
tästä esityksestä, joka alentaa ravintoloitten
arvonlisäveroa samalle tasolle elintarvikkeiden arvonlisäveron
kanssa. Kyse on paitsi työllisyydestä myös pitkälti
kansanterveydestä. Tämä nykyinen tilannehan
on johtanut siihen, että harvalla työpaikalla
työntekijät enää syövät
lämmintä ateriaansa, vaan he syövät
kotoa tuotua tai kaupasta ostettuja kylmiä eväitä.
Kun kuitenkin käsittääkseni suomalaisen
kansanterveystyön yksi peruspilareista on ollut se, että jokainen
ihminen syö edes yhden lämpimän aterian
päivässä, niin tähän
nähden mielestäni tämä on hyvä askel.
Mutta olen samaa mieltä kuin ed. Kuoppa edellä,
että tietysti tämän esityksen ongelma
on se, että paitsi että siellä on tämä yksi
hyvä, siellä on paljon pahaa. Tämän
pahan osalta olen huolissani siksi, niin kuin ed. Kuoppakin totesi
täällä, että se syö ennen
kaikkea niitten pienituloisten perheiden pöydistä sitä tarvittavaa
liikkumavaraa, joka varmaan mieluummin olisi käytetty vaikkapa
ruuan laadun parantamiseen, enemmän hedelmiä kotiin,
tai siihen, että olisi enemmän jouluna kirjoja
syrjäytymisvaarassa olevien lastenkin koteihin. Tätä pottia
tämä yleinen arvonlisäveron korotus tulee
syömään.
Se toinen huoli on se, että on ihan käsittämätöntä,
miten kuuro hallitus on ollut tätä esitystä tehdessään
yrittäjiä kohtaan, erityisesti pieni- ja keskituloisia
yrittäjiä ja varsinkin naisyrittäjiä, jotka
jo monesta muustakin syystä tällä hetkellä kamppailevat
toimeentulonsa kanssa. Tänään kuulimme
erittäin huolestuttavia uutisia, että yrittäjät,
erityisesti pienyrittäjät, ovat konkurssiaallon
edessä, ja tässä tilanteessa hallitus
lisää kustannuksia juuri näille yrittäjille,
(Puhemies: 2 minuuttia!) sellaisia kustannuksia, joita nämä yrittäjät
eivät voi millään tavalla siirtää hintoihin.
Onko hallituksen tarkoitus todella lopettaa tietyt naisyrittäjäalat
esimerkiksi Suomesta täysin?
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Toivon, että jatkossa voidaan käsiteltävänä olevassa
asiassa kuulla nimenomaan pienyrittäjiä, naisyrittäjiä,
yrittäjäjärjestöjä,
(Ed. Kuoppa: On niitä nytkin kuultu, mutta ei huomioitu!)
linja-autoyrittäjiä, Linja-autoliittoa myös
enemmän ja katsoa heidän näkökohtansa
käsiteltävänä oleviin ratkaisuihin.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Ollila viittasi tuleviin hallitusneuvotteluihin,
ja jokainen tietysti toivoo olevansa siellä viisaita päätöksiä tekemässä.
Ongelmahan on aina siinä, kun yhteiskunta menee eteenpäin,
että hallitusneuvotteluissa tuskin katsotaan niin paljon
taaksepäin, että mitä päätöksiä puretaan
sen neljän vuoden ajalta, jolloin välttämättä itse
ei ollut hallituksessa, vaan katse on eteenpäin, ja siksi
myös sosialidemokraatit ovat monesti viitanneet näihin
kokonaisuudistuksiin. Me tiedämme, että Hetemäen
työryhmä on tekemässä verouudistusta, meidän
puolueemme valmistelee omaa kokonaisverouudistusta, ja näistä lähtökohdista,
ilman että yksittäisiä elementtejä liikutellaan
prosenttiyksikön verran suuntaan tai toiseen, nähdään
se kokonaisuus. Täällä on useampana iltana
perätty sitä sosiaalista oikeudenmukaisuutta, veronmaksukyvyn
mukaan meneviä veroja, ja siihen me viittaamme jälleen
tässä.
Ed. Sirnö puhui loistavasti näistä naisyrittäjistä.
Toki siellä muutama mieskin on, mutta ne ovat aika paljon
naisvaltaisia yrityksiä, juuri tällaisia pieniä yrittäjiä,
mikroyrittäjiä, jotka työllistävät
itsensä. Todella, heidän täytyy laittaa
hintoihinsa tämä arvonlisäveron korotus,
ja silloin tulee kysymykseen taas, kenellä on varaa käyttää minkäkin
verran tiettyjä palveluita, ja silloin siellä kärsii
moni.
Ed. Kuopalle, kun sanoitte, että arvostelemme mutta
nielemme kuitenkin hallituksen esityksen, täytyy sanoa,
että ei, me emme niele. Meillä on sitä varten
oma vaihtoehto, me sentään yritämme tehdä tästä hallituksen
esityksestä paremman sen sijaan, kun te vain toteatte,
että ei käy, hylätään
kaikki.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Arvonlisäverokannan nosto keskusteluttaa täällä ja
suuri huoli yrittäjien puolesta. Täällä salissa
ei juurikaan taida olla itseni lisäksi yhtään arvonlisäverovelvollista
yrittäjää, ja kerron elävän
esimerkin, kuinka tämä prosentin nosto vaikuttaa.
Toki hintoihin se vaikuttaa, sillä nostetaan arvonlisäveroprosentti
8:sta 9:ään, ja minun yritykseni tapauksessa se
tarkoittaa vuositasolla, että liikevaihto nousee noin tuhannella
eurolla, ja se menee sinne hintoihin. Mutta, arvoisat kollegat,
minä myös saan vähentää arvonlisäverovelvollisia
palveluita ja tarvikkeita ostaessani, nekin nousevat prosenttiyksiköllä 22:sta
23:een. Todellisuudessa ... (Ed. Sirnö: Kyse on käsityöläisistä!) — Käsityöläiset
saavat vähentää ihan samalla tavalla,
he ostavat samalla tavalla tarvikkeita. Kyllä tämä yrittäjille
on ihan tuttua asiaa, ja hinta nousee. Myös parturit, jos
ne nostavat arvonlisäveron viidenkympin kampauksesta, mitä itseni
ei tosin tarvitse käyttää, niin siinä arvonlisäverokannan
nosto tarkoittaa 50 senttiä hintaa lisää,
mutta leikkaustarvikkeet, hoitoaineet, niihin tulee myös
prosenttiyksikön nosto lisää siihen hintaan,
ja se vähennetään sieltä.
Realistisesti tällä vaikutetaan yrittäjän
talouteen kenties 0,4—0,5 prosenttia, ja siitä nyt
pitäisi sitten keskustella, onko se liian kova vai ei. Tämä on
käytännön elämää.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllähän tämä arvonlisäveroteatteri,
joka näitten eri arvonlisäverojen alennusten ja
korotusten kanssa on näytelty, yhdenlainen suoritus on
sekin noin teatteritaiteellisesti. Valitettavasti veropoliittisesti
se on valitettavaa. Yksi vaikutus, mikä tässä syntyy,
on tietenkin ... Siis voi olla todellakin niin, että tämä ei
yrittäjiin vaikuta paljon tai sitten se voi vaikuttaa enemmänkin
riippuen siitä, minkälaisesta yrityksestä on
kysymys, mikä on mahdollisesti vähennettävien
raaka-aineitten suhde ja mikä tarve on hintojen nostoon. Mutta
siihen se ainakin vaikuttaa, että tällä kiristetään
verotusta tilanteessa, jolloin, kuten täällä viimeksi
kyselytunnilla kuulimme, tässä tilanteessahan
veroelvytyskin taantuman voittamiseksi saattaisi olla paikallaan.
Nyt sitten kulutusverojen osalta, jotka vaikuttavat kaikkein voimakkaimmin
kaikkein pienituloisimpiin, veroja kiristetään.
Ihmiset maksavat ostamistaan tavaroista enemmän, ja se
tarkoittaa, että he todennäköisesti ostavat
niitä tavaroita vähemmän, ja kyllä se
nyt aika yksinkertaista on ymmärtää,
mitä siitä seuraa kokonaiskulutukselle ja sitä kautta tietenkin
sitten tuotannolle ja työllisyydelle.
Ed. Lauri Oinoselle: Sinänsä teidän
hyväntahtoinen toiveenne oli varmaan ihan paikallaan, että tulevaisuudessa
ja pitkällä tähtäimellä voitaisiin
asiaa tarkastella myöskin esimerkiksi pienyrittäjien
kannalta. Niin voitaisiin, mutta juuri nyt me tarkastelemme sitä,
mitä nyt päätetään. Pitkällä tähtäimellä me
olemme valitettavasti kaikki kuolleita, ja silloin niitten päätösten
tekeminen on aika turhanpäiväistä.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! On totta, että ainakin osalla yrittäjistä on
mahdollisuus vähentää raaka-aineiden
alvista, (Ed. Ollila: Ai te tiedätte sen?) mutta en haluaisi
vähätellä sen työn arvoa, mitä nämä yksinyrittäjät,
kaksinyrittäjät tekevät, koska siitähän
nyt sitten juuri tällä logiikalla, jos toiselta
puolelta voidaan vähentää verotuksessa,
itse asiassa se puuttuva osa otetaan juuri sen yrittäjän
oman työn arvosta, siitä tulosta, mikä hänen
käteensä jää. Kuten ed. Erkki
Virtanen tässä edellä totesi, ongelma
on kaksiongelmainen: Jos sen laittaa hintoihin, se vähentää asiakkaita,
jolloin se vähentää sitä yrittäjälle
tulevaa tuloa. Jos sitä ei laita hintoihin, se vähentää joka
tapauksessa yrittäjälle jäävää tuloa.
Kun kyse on pienipalkkaisista naisyrittäjistä,
esimerkiksi kampaamo-, kauneudenhoito- tai vaatetusaloilla, niin
kyse on aidosti siitä, onko heillä enää mahdollisuutta
tulla toimeen yrittäjänä sillä,
ja todennäköinen vastaus on, että tämä 1 prosenttiyksikkö on
se kamelin selän katkaisija. (Ed. Pakkanen: Höpö höpö!)
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Pakkaselle siitä vielä,
että on totta, mitä ed. Sirnökin sanoi,
että yrittäjät voivat vähentää näitä tuotteita,
mutta meillä on liuta näitä pienyrittäjiä,
yksinyrittäjiä, joiden ammatin yrityskuvaan eivät kuulu
mitkään tuotteet, ja jos niitä tuotteita
aletaan hankkia vähän sivubisneksenä siinä vain
sen takia, että saa vähentää,
löytyy vähennyskelpoisuutta, niin sekin on eräänlaista
pakkoa, lain kiertämistä tai asioiden tekemistä näin.
Tyyppiesimerkkinä otetaan vaikkapa vyöhyketerapeutit.
Meillä on näitä luontaishoitajia paljon,
jotka työllistävät itse itsensä,
ovat yrittäjiä. Heillä ei ole mitään
tuotetta, mitä myydä siinä ohessa, jolloinka
ei ole mitään, mistä vähentää. He
tekevät raa’asti selkänahastaan, käsillään
sen työn, mitä he tässä tekevät.
Tämän tyyppisistä yrittäjistä on
paljolti kyse. Me voimme miettiä ja laskea yhteiskunnan
kannalta, kumpi on parempi: se, että he ovat kortistossa,
vai se, että he tosissaan kykenevät pyörittämään
sitä omaa yritystoimintaa ja tarjoamaan palveluita niille
ihmisille, joilla niitä on varaa ostaa.
Heikki A. Ollila /kok:
Arvoisa puhemies! Kannattaa tietysti muistaa sekin, että ne,
jotka paljon kuluttavat, maksavat myös enemmän
arvonlisäveroja absoluuttisina määrinä.
(Ed. Sirnö: Ne, joilla on vähemmän rahaa,
käyttävät suhteessa enemmän
kulutukseen!) — Mutta maksavat vähemmän
arvonlisäveroa tietenkin, koska käyttävät
vähemmän rahaa kulutukseen, ed. Sirnö.
Toinen asia on se, että tämä koskee
tietysti kaikkia saman alan yrittäjiä vastaavalla
tavalla eli tämä on kilpailuneutraali vero. Kyllä se
nyt, ed. Sirnö, on sillä tavalla, että kohtuutonta
liioittelua jopa oppositiosta käsin on se, että tässä nyt sitten
yrittäjien ammattikuntia kuolee sen takia, että prosentilla
joudutaan nostamaan vyöhyketerapian hintoja. Jos salissa
olisi kohtuullista sanoa höpö höpö,
niin sanoisin tässä, mutta en tiedä,
puhemies ei ehkä pitäisi siitä.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Sallitaanhan se ihan ministeriaitiostakin,
kun valtiovarainministerin puheenvuorot ovat nykyään pelkkää höpö höpön
toteamista. (Ed. Ollila: Toisilla se on sisällössä!)
Mutta toivon, että palaamme tähän
asiaan ensi elokuussa. Minä voin tuoda pelkästään
Helsingistä yhdestä korttelista noin kymmenen
naisyrittäjää, joitten elinkeino saattaa
olla kiinni juuri tästä 1 prosentista.
Yleiskeskustelu päättyi.