Satu Taiveaho /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ikäihmisten ja eläkeläisten
vaikutusmahdollisuudet ovat tärkeitä ja heidän
mielipiteidensä kuuleminen tärkeää.
Tämä lakialoite koskeekin vanhusneuvostoja ja
niiden lakisääteistämistä. Monet
eläkejärjestöt ovat toivoneet vanhusneuvostojen
lakisääteistämistä, ja esimerkiksi
oman alueeni Hämeen Eetu eli tämä eläkejärjestöjen
yhteistyöverkosto on toivonut tätä vietäväksi
eteenpäin.
Vanhusneuvostoista tulee säätää lailla,
jotta niiden toiminta taataan koko Suomessa. Kunnallisella vanhusneuvostollahan
tarkoitetaan ikäihmisten, kunnan viranomaisten, vanhus-
ja eläkeläisjärjestöjen sekä muiden
ikäihmisten parissa toimivien yhteistyöelintä.
Vanhusneuvosto toimii tällä hetkellä jo
326 kunnassa vuoden 2008 tietojen mukaan. Koko maan 65 vuotta täyttäneestä väestöstä
93
prosenttia siis asuu kunnissa, joissa vanhusneuvosto on. Ensimmäiset
vanhusneuvostot perustettiin vuonna 1996.
Vanhusneuvostojen tehtävät voivat olla hyvin moninaisia.
Ne voivat tehdä esityksiä, aloitteita sekä antaa
lausuntoja asioista, joilla on merkitystä ikäihmisten
elämän ja selviytymisen kannalta. Vanhusneuvostot
ovat hyväksi koettu väylä ikäihmisten
vaikutusmahdollisuuksien lisäämiseksi ja ikäihmisten
tarpeiden paremmaksi huomioimiseksi kunnissa. Samalla sitä kautta
on myös mahdollisuus saada ikäihmisillä oleva
tietotaito ja osaaminen kunnallisen päätöksenteon käyttöön.
Vanhusneuvostot osallistuvat myös esimerkiksi ikääntymispoliittisen
strategian laatimiseen ja seuraavat strategian toteutumista kunnassa
sekä ovat mukana kehittämishankkeissa. Tämän
lisäksi ne ovat tehneet aloitteita, antaneet lausuntoja
muun muassa sosiaali- ja terveyspalveluihin, asumiseen ja elinympäristöön
sekä liikunta- ja virkistystoimeen liittyvissä kysymyksissä.
Vanhusneuvostojen edustajalle voidaan myös myöntää puhe-
ja läsnäolo-oikeus esimerkiksi lautakuntien kokouksiin.
Vanhusneuvostot ovat myös osallistuneet paikkakunnalla
kaikille avoimien vanhusfoorumien, luentotilaisuuksien ja muiden
tapahtumien järjestämiseen. Sen jäsenet
ovat osallistuneet ikäihmisten palveluoppaiden ja tapahtumakalentereiden
tekoon. Vanhusneuvostot ovat lisäksi tiedottaneet omasta
toiminnastaan sekä käynnistäneet keskusteluja
ikäihmisiä kiinnostavista asioista tiedotusvälineissä.
Vanhusneuvoston asettaminen on siis nyt ollut kunnille vapaaehtoista.
Kun niiden asemasta ei ole säädetty lainsäädännöllä,
organisointi on vapaasti kunnan harkittavissa. Yleensä kunnissa vanhusneuvostolle
on hyväksytty toimintasääntö,
jossa määritellään sen tehtävät
ja kokoonpano. Vanhusneuvosto laatii myös toimintasuunnitelman
seuraavalle vuodelle sekä antaa toimintakertomuksen edellisen
vuoden toiminnasta. Koska vanhusneuvostosta ei ole säädetty
lailla, niitä ei ole myöskään
perustettu kaikissa kunnissa, ja tämä tuo omalta
osaltaan eriarvoisuutta ikäihmisten vaikutusmahdollisuuksiin
eri kuntien välillä. Lisäksi monissa
kunnissa vanhusneuvostojen toimintaa leimaa epävarmuus
jatkuvuudesta, kun joudutaan tietyllä tavalla taistelemaan
vanhusneuvoston säilymiseksi, kun lakkautusesityksiäkin
on toisinaan kunnissa tehty.
Yleensä kunnanhallitus asettaa ja valitsee nämä vanhusneuvostot,
ja vanhusneuvostoon kuuluu eläkeläis- ja muiden
järjestöjen edustajia sekä kunnan luottamushenkilöitä ja
työntekijöitä eri toimialoilta. Puheenjohtajana
vanhusneuvostossa on useimmiten eläkeläisjärjestön
edustaja ja sihteerinä kunnan työntekijä.
Kun kysymys on kunnan toiminnasta, kunta vastaa myös rahoituksesta.
Toimintaan varattu määräraha kattaa yleensä toiminnasta
aiheutuvat kulut ja ainakin jäsenten kokouspalkkiot ja
matkakulut.
Vanhusneuvostoista tulee säätää lailla,
jotta ne saadaan kaikkiin kuntiin Suomessa ja tämä epävarmuus
poistettua. Samalla tulee huolehtia siitä, että niiden
kautta syntyy myös aivan oikeita, todellisia, aitoja vaikutusmahdollisuuksia
eikä toiminta jää vain keskustelu- ja
yhteistyöfoorumin kaltaiseksi. Kaikissa Pohjoismaissa vanhusneuvostojen
toiminta on ollut ja on neuvoa-antavaa, eli se ei ole varsinainen
päätöksentekoelin, mutta vaikka näin
on, tulee kuitenkin toiminnan tuloksellisuuden ja mielekkyydenkin
kannalta vanhusneuvostolle tarjota aitoja ja todellisia vaikutusmahdollisuuksia.
Tämähän tarkoittaa esimerkiksi sitä,
että vanhusneuvoston laatimat aloitteet ja vastaavat käsitellään
asianmukaisella tavalla ja niihin annetaan myös vastaus.
Myös muilta osin vanhusneuvostojen vaikutusmahdollisuuksia
tulisi ja tulee lisätä.
Arvoisa puhemies! Eläkeläisten ja ikäihmisten
on mahdollista toki asettua myös ehdokkaaksi varsinaisissa
kunnallisvaaleissa, mikäli he haluavat ja kunto sen mahdollistaa.
Iäkkäiden määrä on
kuitenkin usein vähäinen kunnanvaltuustoissa.
On myös tärkeää, että virallisen
kunnallispolitiikan lisäksi on mahdollisuuksia ottaa kansalaisjärjestöt
ja niiden kautta ohjautuva aktiivisuus huomioon ja käyttöön
kunnallisessa päätöksenteossa yhä paremmin.
Näitä asioita varten siis tarvitsemme vanhusneuvostoja.
Toivottavasti tämä lakialoite etenee myötätuulessa
ja asia saa laajaa tukea ja etenee myös lainvalmisteluun.
Lain mahdollisessa valmistelussa on syytä ottaa eläkeläisjärjestöt
ja ikäihmisten asioiden parissa toimivat muut järjestöt
myös aktiivisesti mukaan tämän lain valmisteluun.
Heikki A. Ollila /kok:
Arvoisa puhemies! Joudun nyt valittaen toteamaan, että ed.
Taiveahon toivoma myötätuuli tälle
asialle alkaa kuitenkin lievällä vastatuulella.
Lain tarkoitus on varmasti hyvä, mutta uskon tässäkin
asiassa kuitenkin kuntien itsenäiseen harkintaan, kunnalliseen
demokratiaan ja itsehallintoon. Näin ollen en voi kannattaa
sen rajoittamista tämänkään aloitteen
mukaisella lainsäädännöllä.
Kyllä se vaan on niin, että jos tämä maailma
tulisi byrokratialla, normeilla, määräyksillä ja
käskytyksillä kuntoon, niin tämä maailma
ja Suomi olisi jo kunnossa, mutta kun se ei vain näin ole.
Uskon tähän paikallisuuteen tässäkin
asiassa. Kyllä kunnat itse osaavat harkita, tarvitaanko
vai ei tällaisia neuvostoja.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Taiveahon lakialoite vanhusneuvostojen
perustamisesta on asiallisesti hyvin perusteltu ja tarpeellinen
monissa kunnissa, niin kuin kävi tuosta esittelytekstistä hyvin
ilmi. Se on jo toimiva järjestelmä, ja kotikunnassanikin
vanhusneuvostot ovat olleet jo toistakymmentä vuotta ja
tulokset ovat olleet erittäin hyviä. Siinä mielessä asia
on hyvä ja kannatettava. Se, että niitä ei ole
tällä hetkellä vielä kaikissa
kunnissa, jossain määrin ihmetyttääkin
kuntapäättäjänä, koska
ne ovat olleet vain pelkästään helpotus
niissä kunnissa, missä neuvostot ovat toimineet,
ja ne ovat toimineet ilman erityistä lakia ainakin meillä päin.
Siinä mielessä toivoisin, että kuntapäättäjät suhtautuisivat
tähän asiaan jo siltä pohjalta vakavasti
ja perustaisivat niitä vanhusneuvostoja.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Me kävimme jo aika pitkälle
saman tyyppistä keskustelua ed. Sirnön lakialoitteen
kohdalla koskien omaishoitajia. Viittaankin erääseen puheenvuorooni
siinä toteamalla, että meidän keski-ikämme
nousee hyvin nopeasti: 40 vuodessa miesten keski-ikä on
kasvanut 16 vuodella. Siinä mielessä vanhusneuvostojen
tarpeellisuus kunnissa yhä enemmän lisääntyy.
Ed. Pakkanen tuossa edellä totesi, että niistä kunnista,
joissa vanhusneuvostot toimivat, on tullut vain myönteistä tietoa.
Ihan samaten omalla alueellani, niissä kunnissa, joissa
vanhusneuvostot ovat, on todella myönteisesti pystytty
puuttumaan niihin epäkohtiin ennalta ehkäisevästi.
Ainahan pitää muistaa se, että kun ennalta
ehkäisevästi pystytään asioihin
tarttumaan, niin ennalta ehkäisevään
työhön sijoitettu ensimmäinen euro on,
kun loppupäässä sitten niitä vikoja
ja vahinkoja aletaan korjata, vähintään
3—4 euron arvoinen.
Arvoisa herra puhemies! Puutun hieman laajempaan asiaan tässä puheenvuoroni
lopussa. Olen voimakkaasti osaltani tehnyt työtä esittämällä kirjallisia
kysymyksiä ja toimenpidealoitteita eläkeasiamiehen
viran perustamisesta, mikä myös liittyy tähän
vanhustenhuoltoon ja vanhusasioihin hyvinkin voimakkaasti.
Eli eläkeasiamiehen viran perustaminen sosiaaliministeriöön,
jossa se toimii ihan samalla tavalla kuin lapsiasiainvaltuutettu,
niin tämä eläkeasiainvaltuutettu kokonaisuutena
...
Puhemies:
Tähän aikaan illasta olisi hyvä pysyä kyllä ihan
asiassa.
Kyllä, mutta se ... [Puhemies antoi puheenvuoron
seuraavalle puhujalle.]
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! On valitettavaa, että ed. Ollila
suhtautuu varsin kriittisesti tähän, että vanhusneuvostoista
lailla säädettäisiin. Nimittäin
kyllä kokoomustakin lähellä oleva Kansalliset
Seniorit on kyllä kannattanut, että lailla tästä vanhusneuvostosta
säädettäisiin. Eli tämä ed.
Ollilan viesti toivottavasti sitten kantautuu myös sinnepäin
ja ed. Ollila saisi myös informaatiota tämän
lain tarpeista myös sieltä taholta.
Näitä vanhusneuvostoja todella tarvitaan,
ja ne ovat olleet tärkeitä kunnissa, niin kuin
tässä tuli esiin. Arvoisa puhemies huomautti ed.
Ahoselle, että tällä kertaa ei oikein
vanhusasiainvaltuutetun tehtävästä sopisi
puhua, mutta kun se ed. Ahosen puheenvuorossa tuli esiin, niin lyhyesti vaan
totean, että kannatan kyllä myös sitä ajatusta.
Vanhusasiainvaltuutettu olisi myös tärkeä valvomaan
ja edistämään ikäihmisten oikeuksia.
Keskustelu päättyi.