1) Suomen itsenäisyyden juhlarahaston Sitran toimintakertomus
vuodelta 2009
Jouko Skinnari /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tästä Sitran kertomuksesta
ja siitä annetusta valiokunnan mietinnöstä toivoisi sen
verran tulevan keskustelua, että tämä organisaatio,
jolla on noin 700 miljoonaa euroa vuositasolla oleva budjetti ja
jossa työskentelee 115 henkilöä vuodessa,
olisi mahdollisimman paljon hyödyksi Suomelle erityisesti
tässä tilanteessa, jossa tälläkin
hetkellä ollaan muun muassa viennin osalta, talouden osalta.
Tämä on ollut talousvaliokunnan mietinnön
tekemisen lähtökohta. (Hälinää)
Puhemies:
(koputtaa)
Anteeksi, ed. Skinnari, ihan hetkinen. — Pyydän
kansanedustajia ottamaan paikkansa tai käymään
keskusteluja salin ulkopuolella.
Kiitoksia, puhemies! — Se olisi hyvä nyt,
että teilläkin on huomenna torilla jotain sanottavaa,
kun kuuntelette tarkasti.
Tässä on tuotu esille myös kriittisesti
se näkökulma — täällä esimerkiksi
pitkäaikaisesti tilintarkastustoiminnassa ollut Tarmo Lemola
kysyy aiheellisesti — tuleeko tästä niin
paljon hyötyä kuin käytännössä pitäisi,
koska nämä ohjelmat muistuttavat hyvin paljon
samanlaisia ohjelmakokonaisuuksia kuin Tekesillä, Suomen
Akatemialla on. Ne koskevat terveydenhuoltoa, energiaa, koneteollisuuden
kasvua eli sellaisia perinteisiä aloja, joilla Suomessa
tätä tutkimustoimintaa on muutoinkin. Ja kun katsotaan
sitten tätä organisaatiota, jonka hallintoneuvoston
puheenjohtajana on, kuten pankkivaltuustossakin, Timo Kalli, varapuheenjohtajana
Antti Kalliomäki ja hallituksen puheenjohtajana on valtiovarainministeriön
valtiosihteeri Raimo Sailas ja varapuheenjohtajana työ-
ja elinkeinoministeriön kansliapäällikkö Erkki
Virtanen, ja opetusministeriön kansliapäällikkökin
on tässä, niin voi sanoa, että ainakin
budjetin näkökulmasta Sitran asiat ovat esillä.
Mutta ovatko ne esillä Suomen edun näkökulmasta
sillä tavoin kuin aikoinaan Sitraa perustettaessa on tarkoitettu?
Se on tähän talousvaliokunnan mietintöön
kysymyksenomaisestikin laitettu ja todettu myös se, että eduskunta
korostaa, että Sitran tulee ottaa toiminnassaan edellä todettu
huomioon, eikä niin vain kuin yleensä todetaan.
Eli tässä on nyt Sitrankin hallinnolla tilintarkastajineen
tilanne, jossa pitäisi näihin asioihin puuttua.
Tässä Sitran kertomuksessa todetaan, että Sitra
uudisti toimintavuoden aikana strategiaansa asettamalla toimintansa
päämääräksi kansalaisten
kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemisen ja Suomen nousemisen kestävän
yhteiskunnan kansainväliseksi esikuvaksi. Tämä on
tietysti hienosti sanottu. Varsinainen ohjelmatoiminta käsitti
toimintavuonna seuraavat hankkeet: Ener-giaohjelma, Koneteollisuuden
kasvuohjelma ja Kuntaohjelma. Vuonna 2009 on valmisteltu kahden
uuden ohjelman käynnistämistä, Maamerkit-ohjelman
ja Julkishallinnon johtamisongelman, ja 2004 on alkanut Terveydenhuollon
ohjelma. Toisin sanoen juuri kuten tässä äsken
tuli todettua, hyvin yleisellä tasolla nämä ovat,
ja vastaavatko ne tällä hetkellä siihen,
mikä on tämä Suomen varsinainen haaste?
Valiokunnan mietinnössä todetaan, että Sitralla
on edelleen tärkeä rooli rakenneuudistuksen välineiden
ja uusien toimintamallien kehittämisessä. "Talousvaliokunta
toteaa, että sen saama selvitys tukee evaluoinnin havaintoja.
Sitran kaltaiselle ketterälle muutosvaikuttajalle ja riskinottajalle
on tarvetta kansallisessa innovaatiojärjestelmässä.
Joiltakin osin Sitran käytännön toimintatavat
kaipaavat kuitenkin kehittämistä." Tämä on
se asia, joka oikeastaan nyt tälle yhtiökokoukselle
kuuluu eli eduskunnan täysistunnolle, millä tavoin
tähän hallintoneuvostoon, joka muodostuu aika
paljon kansanedustajista, ja hallitukseen, joka muodostuu aika tavalla
johtavista virkamiehistä tärkeissä ministeriöissä,
nyt saataisiin uutta henkeä.
Evaluoinnin kohteena on Sitran viimeisten 10 vuoden aikainen
toiminta, ja tämä arviointi valmistuu ensi keväänä.
Talousvaliokunnassa on tuotu esille se, että evaluoinnilta
edellytetään läpinäkyvyyttä ja
riippumattomuutta ja että arvioinnin tulee antaa pohjaa
Sitran tulevan toiminnan suuntaamiselle ja tehokkaampien toimintatapojen
käyttöönotolle ottaen huomioon innovaatiojärjestelmämme
muut toimijat. Tämä yhteistyö eri toimijoitten
kanssa on todellakin tärkeätä.
Tämä tilintarkastus: Sitran toiminnan pitkäaikaiseen
tarkastustoimintaan osallistunut johtaja Tarmo Lemola toteaa tässä asiantuntijalausunnossaan,
että olisi epäreilua luonnehtia Sitraa sekatavarakaupaksi,
mutta kyllä sillä on vielä matkaa fokusoituneeksi,
korkeatasoiseksi merkkitavarakaupaksi. Toisin sanoen nekin, jotka
ovat Sitran tarkastustoiminnassa olleet pitkään
mukana, näkevät, että nyt on tässä uuden
etsimisen paikka. Tähän myös talousvaliokunta
tämän mietintönsä nojaa, ja
olisi toivottavaa, että nyt hallintoneuvostossa ja hallituksessa
keskustellaan siitä, onko tässä 700 miljoonan
euron, 115 henkilön organisaatiossa, jossa on erikoisasiantuntemusta,
se erikoisasiantuntemus myös rasite. Tässä asiantuntijalausunnossa
todetaan, että tutkitaan ja selvitetään
vain sitä, mitä erikoisasian-tuntija osaa, eikä sitä,
mitä Suomi tarvitsee. Tässä suhteessa
115 henkilöä niin, että he ovat siellä vakituisesti,
ei välttämättä ole oikea vastaus
näihin ajan haasteisiin.
Mutta täällä ovat sekä puheenjohtaja
että varapuheenjohtaja Sitran hallintoneuvostosta, niin että varmaan
tähänkin saamme keskustelussa vastauksia.
Marja Tiura /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Skinnari käytti erittäin
laajan puheenvuoron tästä Sitran toiminnasta.
Itse istun Sitran hallintoneuvostossa, ja minä pidän kyllä erittäin
tärkeänä tätä Sitran
roolia tämmöisenä moottorina erilaisissa
isoissa kysymyksissä. Nyt tällä hetkellä puhutaan
siitä, että suomalainen tietoyhteiskuntakehitys
on romahtanut, ja kansainvälisen mittapuun mukaan me olemme tällä hetkellä sijalla
42 Botswanan ollessa ennen meitä. Eli ei kovin paljon mairittele.
Yksi iso kysymys on tämä julkinen sektori
ja julkisen sektorin tietoyhteiskuntakehitys. Nythän Sitralla
on tämä Kunta-it-hanke menossa, johon on kutsuttu
isoja kuntia ja kaupunkeja mukaan keskustelemaan siitä,
millä tavalla näitä järjestelmiä saataisiin
yhtenäistettyä. Meillä on 3 500
erilaista tietojärjestelmää julkisella
sektorilla, jotka eivät keskustele keskenään,
ja yhteensä tämän koko homman, 3 500
järjestelmän pyörittämiseen
menee 1,5 miljardia euroa. Jos Sitra onnistuu nyt tässä,
kutsuttuaan nämä kaikki kunnat ja kaupungit keskustelemaan,
se on erittäin hyvä asia.
Timo Kalli /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallintoneuvoston tärkein tehtävä ja
rooli on valvoa hallitusta ja valita mahdollisimman hyvä toimitusjohtaja.
Toimitusjohtaja on vastikään valittu ja hallitusta
on vastikään uudistettu, ja hallintoneuvoston
luottamus näihin molempiin instituutioihin on hyvin hyvin
vahva. Kansalaisten kokonaisvaltainen kehitys on valtava haaste,
ja sen tähden Sitra koko ajan uhraa valtavasti resursseja
siihen, että tässä ohjelmatyössä levitetään
uusia ja tulevia toimintamuotoja suomalaisen yhteiskunnan ja suomalaisen
yritysmaailman käyttöön ja otetaan siinä riskiä tunnistaen
se, että muutos on valtava ja Suomen pitää tässä muutoksessa
olla mukana. Olen vakuuttunut siitä, että Sitraa
johdetaan hyvin ja se kansallisvarallisuus, jota Sitraan on saatu,
on hyvässä käytössä ja
hoidossa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Puheenvuoroni ei ole pitkä, mutta
varmuuden vuoksi täältä pöntöstä.
Arvoisa puhemies! Jos vertailee näitä Sitran toimintakertomuksia
useammalta vuodelta, niin niissä on yksi selvä trendi.
Se trendi on se, että ne kutistuvat ja kutistuvat ja kutistuvat.
Nyt ollaan siinä vaiheessa, jossa voi rinnastuksen tehdä armeijan
kalustoluetteloon, joka tässä tapauksessa koostuu
ohjelmien nimiluettelosta, suurin piirtein näin. Mutta
silloin kun pystyy näin terävästi ja
näpäkästi asian ilmaisemaan, niin mikäpäs
siinä. Kuitenkin on syytä arvioida pikkuisen sitä, mitä on
itse tässä kertomuksessa ja millä tavalla sitä sitten
talousvaliokunta kommentoi.
Otan täältä esille yhden ainoan asian,
jonka olen ottanut aikaisemminkin. Se on Terveydenhuollon ohjelma.
Siitä toteaa valiokunta näin: "Esimerkiksi päättynyt
Terveydenhuollon ohjelma osoitti, ettei Sitralta puutu riskinottokykyä ja halua
tarttua rakenteellista uudistamista edellyttäviin hankkeisiin."
Hyvä. Mutta sitten sen jälkeen pitkähkössä kappaleessa
kohteliailla sanakäänteillä käydään
tätä asiaa läpi.
Sitten on syytä palauttaa mieleen, mitä tästä samasta
asiasta sanotaan itse kertomuksessa. Sivulla 12 todetaan näin:
"Terveydenhuollon ohjelma kehitti alan liiketoimintaa uusien innovaatioiden
kehittämiseksi ja levittämiseksi. Sitran tuella
liikkeelle saatu Terveysrahasto Oy on vakiinnuttanut toimintansa.
Uusi rahoitusmuoto on mahdollistanut pitkäjänteisen
toiminnan kehittämisen. Tähän mennessä rahasto
on saanut sijoitussitoumuksia 53 miljoonaa euroa ja sijoittanut 12
alan yritykseen." Hyvä.
Minkälaisen palautteen tästä saa
sitten sellainen kansanedustaja, joka häärää tuolla
kenttätasolla eikä ole missään
puolue- eikä eduskunnassa olevissa sellaisissa johtotehtävissä,
valiokunnan puheenjohtajana ja muussa sellaisessa? Palaute on hyvin
... Se, mikä ulottuu meikäläisen kuuluviin,
on lyhyesti sanottuna se, että tämä Terveysrahasto
Oy tuottaa kilpailuvääristymiä. Se voidaan
kääntää sillä tavalla,
että esimerkiksi päättynyt Terveydenhuollon
ohjelma osoitti, ettei siltä puutu riskinottokykyä.
Se, mikä on riskinottokyvyksi kuvattu tuolla, se on toisaalta
kilpailuvääristymä käytännössä.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Käsittelemme Sitran toimintakertomusta.
Valiokuntakuulemisessa nousi esille se, että Sitra on etsinyt
omaa alaansa, luonut strategiaansa ja niihin liittyviä ohjelmia.
Taloudelliset resurssit Sitralla ovat hyvät.
Kokonaisuuden kannalta kuulemisissa nousi kuitenkin esille se,
että meidän pitäisi keskittää nämä kuitenkin
lopulta melko niukat resurssit Suomessa mahdollisimman tehokkaasti.
Suomen Akatemia ja Tekes, kuten valiokuntamme puheenjohtaja Jouko
Skinnari totesi, tekevät hyvin saman tyyppistä tutkimusta
kuin Sitra, ja olisi tärkeätä välttää se,
että näitä niukkoja resursseja ohjataan
siten, että meidän tärkeät tutkimusyksikkömme
tekisivät hyvin päällekkäistä työtä.
Eli näkisin tärkeänä, että erityisesti
kiinnitettäisiin huomiota resurssien tehokkaaseen käyttöön
ja siihen, että tutkimusyksiköt profiloituisivat
selvemmin. Tällä hetkellä meillä on
suuria haasteita juuri globalisaation tuoman murroksen myötä, ja
niin kuin tulevaisuusvaliokunnan puheenjohtaja Marja Tiura totesi,
digitalisaatio ja palveluiden digitalisoiminen julkisella sektorilla
ovat suuria ja tärkeitä kysymyksiä Suomessa.
Näkisin myös hyvin tärkeänä sen,
että Sitran toiminnan seuraamiseen kehitettäisiin
mittarit ja kriteerit, joilla voitaisiin arvioida toiminnan tuloksellisuutta.
Tässä on moni edustaja puhunut riskistä,
riskinottokyvystä, mutta olisi hyvin tärkeätä myös
sitten nähdä, millä tavalla resursseja on
käytetty, millä tavalla riskiä on otettu,
kuinka tuloksellista tämä toiminta on loppujen
lopuksi ollut. Ymmärsin valiokunnan kuulemisessa, että myös
tähän suuntaan pyritään toimimaan.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Sitralla on paikkansa. Sen talousvaliokunnassa
totesimme hyvin ykstuumaan. Samoin Sitran rooli tämmöisenä keskustelun
avaajana ja uutta luovana, ennakoivana, myöskin nykyisiä rakenteita
horjuttavana, keskusteluttavana ja visioita luovana tahona on todella
paikkansa ansainnut.
Mutta se, mikä meillä tuli selkeästi
esiin, on näissä hankkeissa ollut se, että sen
hankkeen aikana kaikki menee hyvin, verkostot toimivat, mutta kun
hanke on päättynyt, niin jatkajia ei tahdo löytyä.
Se on meidän yhteiskunnassamme isompikin ongelma, että me
saamme hyviä innovaatioita aikaan, tutkimme ja kehitämme,
mutta me emme saa innovaatioita tuotteistettua. Sitralla on tämä sama
ongelma, eli jatkajaa siellä todella käytännön
puolella ei tahdo sitten löytyä, ja siihen pitäisi
ehdottomasti jatkossa paremmin paneutua.
Näistä uusia ajatuksia luovista ja rakenteita herättelevistä ja
myöskin kyseenalaistavista hankkeista tämä Sitran
tietojärjestelmäprojekti kuntien eri tietojärjestelmien
yhteensovittamiseksi on todella tärkeä hanke,
joka tuli todella ajankohtaiseen aikaan. Tulevaisuusvaliokunta jo edellisellä kaudella
otti tähän voimakkaasti kantaa, ja se ei ole edennyt
millään tavalla lainsäädäntöpuolella
eteenpäin kuntien itsemääräämisoikeuden
takia, mutta jospa tällä hankkeella nyt saataisiin
todella isoja säästöjä aikaan.
Peräänkuuluttaisin Sitralle myöskin
sitten jatkossa edelleen saman tyyppistä eli eri hallintorajoja
ylittävää toimintaa, tutkimusta. Kun
me emme kunnissa emmekä valtiolla pääse
eri hallintorajojen eli ministeriöiden tai eri momenttien yli
katsomaan ollenkaan vaan pysymme niissä omissa raameissamme
hyvin tiukasti, niin Sitralla voisi olla tässä oma
roolinsa, että me saamme erilaisia järkeistettyjä hankkeita
politiikkaohjelmien lisäksi.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Matikainen-Kallström tässä mielestäni
aivan perustellusti totesi, että Sitralla on erittäin
hyvä ja kunnianhimoinen hanke kuntien tietojärjestelmien
yhteensopivuuden kehittämisestä, ja toivoi sille
menestystä.
Kyse on siitä, että on sekä tämä tietojärjestelmähanke
että toinen samanhenkinen hanke eli se, että kuntien
palkkahallinto ja talouslaskenta keskitettäisiin erilliseen
yhtiöön, jonka kunnat omistaisivat. Näissä molemmissa
hankkeissa on kyse siitä, että pallo on aika paljon
nyt kuntapäättäjillä. Kun tässäkin
talossa on kuntien keskeisiä päättäjiä hyvin
paljon, niin pitää vaan toivoa, että kukin
tahollaan vaikuttaisi siihen, että nämä kaksi
Sitran hyvin kunnianhimoista mutta ymmärtääkseni
myös hyvin järkevää hanketta
myös käytännössä pääsisivät
eteenpäin.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä on todella tärkeä asia. 1990-luvun
lopussahan kävi ilmi se, että Pääesikunnalla
ja puolustusministeriöllä on erilaiset tietokonejärjestelmät.
Eivät nekään siinä samassa korttelissa
päässeet yhteistyöhön, kunnes
sitten tämä epäkohta korjattiin. On erittäin
kallis asia, että Suomi on pystynyt pilaamaan omat mahdollisuutensa,
kun aikoinaan Sonerasta luovuttiin. Suomessa ei ole oikein operaattoreita, jotka
pystyisivät hallitsemaan koko kenttää. Tämä on
niin hajautunutta, että tässä ei ole
käytännössä tullut sellaista
yhteistoimintaa, ja tämän takia sisältöjen
kehittäminen on jäänyt vähemmälle,
kun operaattorit eivät pysty käytännössä yhteistyöhön.
Tämän takia olen itse moneen kertaan todennut,
että valtion pitää ottaa tässä tiukempi
ote. Tähän tarvittaisiin vahvempaa valtion otetta,
olkoon se sitten missä yhtiössä tahansa
tai niin, että valtio perustaa ihan oman uuden yhtiön
tai ottaa sitten asemia TeliaSonerassa niin, että tämä valtakunta
jotenkin tulee hoidettua käytännössä.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Sitra todella on tehnyt arvokasta työtä, mutta
epäonnistumisiakin on, niin kuin varmasti arvoisa puheenjohtajakin
tietää tämän Kansallisen Terveysarkiston,
jonka Sitra aloitti jo vuosia sitten. Siihen uhrattiin valtion rahaa
yli 40 miljoonaa euroa, ja se täysin lässähti.
Nyt asia otetaan uudelleen haltuun niin sanottuna Kanta-hankkeena,
ja taas se maksaa useita kymmeniä miljoonia. Eli Sitran
pitäisi viedä loppuun saakka niitä aloitteita,
mitä se on tehnyt, eikä jättää kesken,
jolloinka kukaan ei enää ota vastuuta siitä,
miten se oikeasti onnistuu.
Nyt Sitra puuhastelee tämmöisen terveydenhuollon
rahoituksen kanssa. He ovat tehneet tämmöisen
rahoitusskeeman ja myyvät sitä ympäri maata
ja väittävät, että sillä on
jonkunlainen poliittinen hyväksyntä, mutta sitä sillä todellakaan ei
ole. Eli jos tehdään tämmöinen
projekti, niin kyllä siihen ensin pitäisi hakea
vähän muualtakin tukea eikä vaan heidän
omista ajatuksistaan.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Kun Sitra täytti 25 vuotta vuonna 1992,
niin valtiovarainministeri Viinanen ja pääministeri
Aho pohtivat, miten onnitellaan Sitraa ja mitä lahjaksi
annetaan. Viinanen totesi, että valtiovarainministeriön
kassakaapissa on valtava nippu Nokia Oy:n osakekirjoja, ja niin
herrat päättivät, että ne annetaan
Sitralle lahjaksi. Niiden arvo oli silloin likipitäen nolla
markkaa. No, se pelasti kuitenkin jatkossa sitten Sitran talouden,
ja nyt voimme täältä todeta, että lähes
700 miljoonaa on Sitran peruspääoma, jolla se
pystyy toimimaan varsin tehokkaasti niillä aloilla, millä se
haluaa ja päättää toimia Suomen
Pankin pankkivaltuuston suojeluksen alla.
Arvosteluahan Sitra on saanut pitkin matkaa, ja mikäpä taho
ei sitä saisi, mutta se on kuitenkin ollut monessa asiassa
tällainen herättelijä ja lähtenyt
uusillekin urille. Se on paikallaan, että tällaista
toimintaa on. Meillä on muita vastaavanlaisia rahastoja,
mutta ne eivät voi toimia samalla periaatteella vaan ne
on lainsäädännöllä sidottu tiukempaan
strategiaan ja politiikkaan.
Täältä kertomuksesta ja mietinnöstä ilmenevät
ne ohjelmat, jotka Sitralla on ollut, jotka ovat päättyneet
viime vuonna. Omalta osaltani nostan esille erityisesti tämän
terveyspuolen, joka oli vahvasti esillä Keski-Suomessa
Jämsässä. Jämsä oli
tällainen kokeilualue, ja Sitra Terveysrahaston kautta
oli tässä hankkeessa mukana. Se ei päättynyt,
niin kuin monet Sitran hankkeet todella valitettavasti ovat päättyneet,
siihen, että ei ole jatkajaa.
Syyskuun 1. päivä tänä syksynä Jämsässä alkoi
uusi terveydenhuollon järjestelmä. Siellä pitkälti
yksityistettiin koko terveydenhuolto, sairaalatoiminta. Siinä ovat
mukana Keski-Suomen sairaanhoitopiiri, Jämsän
kaupunki ja Pihlajalinna Osakeyhtiö, ja siihen osallistui
tässä valmistelu- ja kehittämisvaiheessa
Sitra Terveysrahaston kanssa. Kokemukset, joita valiokunnassa kuulimme
tästä hankkeesta, olivat toki vielä kovin lyhyitä mutta
kuitenkin varsin rohkaisevia. Jatkossa tietysti jää miettimään,
että kun yksityisellä osakeyhtiöllä on
enemmistö, 51 prosentin enemmistö, siellä toimivassa
yhtiössä, niin päätösvalta
on silloin sillä puolella ja tällainen rahastamisen
vaara on tietysti olemassa, mutta sopimuksilla se on kuitenkin rajattu
niin, että se tuskin pääsee ryöstäytymään.
En ole mikään innokas terveydenhuollon ja muiden
julkisten palvelujen yksityistäjä, mutta näen,
että on kuitenkin viisasta, että tällaisia
kokeiluja tehdään ja niissä Sitra voi
olla oman organisaationsa kautta mukana. Se on ihan tervettä tänä aikana,
kunhan reunaehdot asetetaan lainsäädännöllä ja
poliittisilla päätöksillä niin,
ettei pääse tapahtumaan ylilyöntejä tai
sellaista väärinkäytöstä,
joka saattaisi johtaa varojen väärinkäyttöön
tai sitten palvelujen heikkenemiseen. Jämsässä olen
kuullut, että ihmiset ovat tyytyväisiä ja
kaupunki on tyytyväinen ja toiminta pelaa. Ja mitä Pihlajalinna
Osakeyhtiön toimitusjohtaja kertoi, niin hänellä vaikutti
olevan hyvin aidot, palvelujen näkökulmaan perustuvat
odotukset ja toimintaperiaatteet.
Arvoisa puhemies! Toinen asia, josta lyhyesti vaan totean, on
se, että me emme voi tätä tietoyhteiskunta-asiaa,
jonka täällä ed. Tiura erityisesti otti
esille, jättää Sitran käsiin
yksistään. Se on hyvä, jos Sitra sillä puolella
toimii ahkerasti ja ansiokkaasti, mutta kyllä nyt 2000-luvun
puolella ovat maan hallitukset olleet varsin velttoja tässä suhteessa.
Edellisen vuosituhannen lopulla eli Lipposen hallitusten osalta
oli Olli-Pekka Heinonen tietoyhteiskunta-asioihin vihkiytyneenä ministerinä ja
vei asioita eteenpäin. Nyt hallituksessa kukaan ei selkeästi
vastaa tietoyhteiskuntakehityksen eteenpäinviennistä,
ei valtionhallinnossa eikä kuntasektorilla eikä näissä kuntayhtymissä ja
muissa. Se on ollut suuri vahinko, että kymmenen vuotta
oikeastaan on ollut seisova tilanne tältä osin.
Ehdotankin teille, arvoisat kollegat, että kun keväällä käydään
hallitusneuvotteluja, niin pankaa tietoyhteiskuntaministeri hallitukseen.
Meillä olisi nytkin voinut olla esimerkiksi viestintäministeri
tietoyhteiskuntaministerinä ja keskeisesti vastuussa siitä,
että tämä sekamelska, mikä tietoyhteiskunta-,
tietojärjestelmä- ja niiden palvelujen toimintojen
osalta vallitsee, saataisiin järjestykseen. Valtavasti
varoja hukkaantuu, toiminnat eivät suju, ja kansalaiset
kärsivät, ihmiset ja yritykset. Tähän
kannattaa kiinnittää huomiota tässä yhteydessä,
mutta Sitra ei voi näitä ratkaisuja viedä läpi
vaan ne on valtioneuvoston tasolla poliittisella vastuulla hoidettava.
Tarvitaan varmasti johtava virkamies, niin kuin ministeri Tanskasen
työryhmä esitti, mutta ei virkamieskään
riitä, vaan mielestäni tulee saada ministeri johtamaan
tätä tärkeää työtä seuraavalla
vaalikaudella.
Puhemies:
Joudumme nyt suuren valiokunnan kokouksen vuoksi keskeyttämään
tämän asian käsittelyn. Sitä jatketaan
ensi tiistaina kello 14 alkavassa täysistunnossa.