16) Hallituksen esitys eduskunnalle talvimerenkulun palvelujen
yhteisestä järjestämisestä ja
yhteistyöstä talvimerenkulun palvelujen alalla
Ruotsin kanssa tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja
laiksi sopimuksen lainsäädännön
alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvostettu puhemies! Suomi on muuhun Eurooppaan nähden saari
pohjoisessa ja osin arktisilla alueilla. Pitkät etäisyytemme
ja talvimerenkulku on todella mittava asia, joka meillä täällä koittaa
joka vuosi. Lisäkustannuksia kansainväliseen kauppaan
tuovat etenkin väylämaksujen korotukset, rikkidirektiivin
soveltamisen kustannukset sekä polttoaineen hinnannousu.
Yritykset pistetään aika koville merenkulun osalta,
ja kun nämä talviolosuhteet vaihtelevat vuosittain
jääolosuhteiden vuoksi, on hyvä, että yhteistyötä Ruotsin
kanssa on tehty näitten jäänmurto-olosuhteiden
osalta jo vuosia. Pohjanlahdella erityisesti tätä Ruotsin
ja Suomen yhteistyötä on sovellettu, mutta nyt
siitä tulee vielä syvällisempi.
On tärkeää tässä yhteistyössä se,
että suomalaista talvimerenkulkua kuitenkin arvostetaan niin,
että huoltovarmuus turvataan riittävällä jäänmurtokalustolla
ja osaamisella Suomessa tulevaisuudessakin. Suomalaisen jäänmurron
työvoima ja korkean tason osaaminen on säilytettävä Suomessa.
Lähtökohdan tässä soveltamisessa täytyy
olla se, että ruotsalaista jäänmurtoa
käytetään lisäkapasiteettina
vain silloin, kun suomalaista jäänmurtokapasiteettia
ei ole saatavissa. Ja tämän täytyy olla
kokonaisuudessaan lähtökohta tämän
yhteistyön soveltamisessa.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä jo valiokunnan jäsen
Vehkaperä varsin hyvin kertoi, mistä tässä asiassa
on kysymys. Valiokuntahan käsitteli tätä varsin
perusteellisesti, ja erityisesti kiinnosti se osa-alue, mikä suomalaisen
jäänmurron rooli tässä on ja
mitä toisaalta tällä sopimuksella saavutetaan.
Mutta kävi kyllä hyvin selvästi ilmi
se, että kaikkein tärkeintä meidän
teollisuutemme kilpailukyvyn kannalta on se, että jäänmurto
toimii mahdollisimman kustannustehokkaasti ja siten, että se
palvelee meidän ulkomaanliikennettämme. On itsestään selvää,
että tämä yhteistyö Ruotsin
kanssa tuo meille etuja, se auttaa niissä tilanteissa,
kun tarvitaan lisää kapasiteettia, joissakin tilanteissa
tulee myös edullisemmaksi käyttää ruotsalaista
kalustoa, joka on esimerkiksi Perämerellä useimmiten
lähempänä kuin suomalainen kalusto.
Mutta aivan kuten tässä jo aiemmin sanottiin, niin
valiokunnan tahto on voimakkaasti se, että tätä kotimaista
jäänmurto-osaamista ja myös kalustoa
kehitetään, ja tästähän
on olemassa päätökset uuden laitteiston
hankinnasta, ja siinä mielessä viedään
eteenpäin sitä osaamista. Täytyy myös
huomioida, että tämä arktinen osaaminen, joka
Suomella on jäänmurrossa erityisesti, niin se
on myös kansainvälisesti hyvin voimakkaasti noteerattua,
ja siinä voisi olla meille myös aito vientimahdollisuus.
Toki sitä nytkin jo tällä hetkellä tehdään,
mutta siinä voisi olla vielä suuremmankin liiketoiminnan
paikka tulevaisuudessa. Se on hieman irrallinen siitä asiasta,
mistä nyt on kyse, mutta liittyy siihen, kun nyt uutta
meristrategiaa luodaan, ja siinä yhtenä osana
on jäänmurron kehittäminen ja vahvistaminen.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustajat Vehkaperä ja Satonen erittäin
hyvin kuvasivat sitä, miten tärkeä yhteistyö Suomen
ja Ruotsin välillä on tässä talvimerenkulun
palvelujen yhteisessä järjestämisessä ja
yhteistyössä nimenomaan jäänmurron
osalta, varsinkin Perämeren osalta se on tärkeää.
Välillähän on tietysti ollut leutoja
talvia, eivätkä jäänmurtajat
ole olleet töissä, mutta kyllä niitä kylmiäkin
talvia välillä tulee.
Itse kiinnittäisin huomiota siihen, että ylipäänsä tämä kokonaisrasite
meidän merenkulullemme nousee rikkidirektiivin johdosta.
Ainakaan, mitä tulee talviliikenteeseen, siellä kustannusten ei
enää pitäisi nousta, vaan voidaan tällä yhteistyöllä myös
pitää tätä kustannuspainetta
alempana.
Se, mitä edustaja Satonen viittasi tuohon arktiseen
osaamiseen, niin totta kai Suomella on mahdollisuudet tässä kehittyä.
Meillä on laivan rakentamista ja hyviäkin uutisia
nyt juuri varustamoalalta nimenomaan rakentamisen osalta, telakkateollisuuden
osalta. Suomi voisi tässä olla tiennäyttäjä ja
tehdä hyviä, arktisiin olosuhteisiin sopivia jäänmurtaja-aluksia.
Uskon, että kun napa-alueella entistä enemmän
tapahtuu toimintaa sekä energian ja muun liikenteen suhteen, niin
suomalaiset voisivat tässä sitten toimia esimerkillisesti
ja tuoda meille myös teollisuutta tämän
osalta.
Kaiken kaikkiaan tämä yhteistyösopimus
on hyvä asia.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minä haluan todeta sen, että viime
vaalikaudella tätä yhteistyötä alettiin
tehdä — tai ei vielä kunnolla — sillä tavalla
satunnaisesti, kun oli kaksi huonoa tai erittäin pahaa
jäätalvea, mutta pidän tärkeänä,
että tästä on päästy
myös tähän ihan sopimustasolle, mutta
korostan myös sitä, että kun jäänmurto
on kansallisesti niin tärkeä asia, niin meillä ei
ole vain yhteisiä jäänmurtosopimuksia muiden
maiden kanssa, vaan on tärkeää, että meidän
oma kapasiteettimme on riittävä. Silloin tietysti
aina keskustellaan myös siitä, puhutaanko näistä perinteisistä murtajista
vai näistä monitoimimurtajista. Tietysti yksi
ulottuvuus on myös se, että niissä on
aina sitä öljyntorjuntaominaisuutta mukana, jolloin
saadaan tehokkaammin hyödynnettyä Suomen lähivesien
kannalta tätä kapasiteettia, mitä hankitaan.
Mutta jos muistan oikein, täällä tuli
jo esille se, miten talvet eivät ole keskenään
veljiä. Saattaa olla, että jos on oikein leuto
talvi, niin jäänmurtajat lähtevät
vasta pitkällä alkuvuodesta liikkeelle, ja saattaa
olla, että on vain pari-kolmesataa päivää kaiken
kaikkiaan, mitä on koko jäänmurtokapasiteetti
meidän omassa jäänmurrossa, ja sitten
saattaa olla jopa lähes tuhat toimintapäivää,
joten semmoinen ennakointi, minkä verran minäkin
talvena tarvitaan jäänmurtoa, on erittäin vaikeaa,
mutta tämä itse sopimus on minusta järkevä.
Simo Rundgren /kesk:
Arvoisa puhemies! Erinomainen esimerkki konkreettisesta pohjoismaisesta
yhteistyöstä. Pohjoismaista yhteistyötä sen
parissa askaroidessa arvostellaan siitä, että ollaan
liian paljon teoreettisella tasolla. Tässä on löydetty
hyvä konkreettinen kohde yhteistyölle ja todella
tärkeä esimerkiksi Perämeren kohdalla.
Tuossa muistelen vain, kun olin kehittelemässä kaivosyhtiöitten
kanssa paria uutta kaivosta, niin keskeiseksi kysymykseksi myöskin
maailmanmarkkinoille pääsyn kannalta oli se, kuinkahan
hyvin tämä jäänmurto toimii
tuossa Perämerellä, koska eivät maailmanmarkkinoille
suuntaavat malmilastit jouda odottelemaan, että väylät
aukeavat, vaan sen työn täytyy todella olla tehokasta.
Siinä mielessä on hyvä, että tämmöinen yhteistyö on
saatu. Nimittäin, ellei se toimi Perämerellä,
niin käy niin kuin nytkin tuon Nordland-yhtiön
kaivoskuljetuksissa, että lähdetään
hakemaan muita reittejä, ja silloin mennään
sinne Norjan satamiin.
Elikkä liikennevaliokunnassa on varmaan tehty myös
tässä talossa nyt hyvää työtä,
kun on tuettu ja kehitetty tällaista pohjoismaista yhteistyötä.
Yleiskeskustelu päättyi.