18) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sairausvakuutuslain
muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssämme on
sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintö, joka liittyy
hallituksen esitykseen eduskunnalle laiksi sairausvakuutuslain muuttamisesta
ja väliaikaisesta muuttamisesta. Kyse on asiasta, joka
pohjautuu pääministeri Jyrki Kataisen hallituksen ohjelmaan,
jonka mukaan julkisen talouden kestävyyttä turvataan
vaalikauden aikana tehtävillä etupainotteisilla
menojen ja tulojen sopeuttamistoimilla.
Hallitusohjelman mukaan lakisääteisen sairausvakuutuksen
lääkekorvausmenoja vähennetään
siten, että säästö valtiontalouteen
on 113 miljoonaa euroa vuositasolla vuoteen 2015 mennessä.
Lisäksi hallitusohjelman mukaan sairausvakuutuksen matkakorvausten
omavastuuta korotetaan niin, että säästö valtiontalouteen
on vuositasolla 20 miljoonaa euroa. Vuosia 2012—2015 koskevassa
valtiontalouden kehyspäätöksessä näiden
hallitusohjelmassa sovittujen säästöjen
voimaantuloajankohtaa aikaistettiin niin, että säästöt
toteutetaan pääosin ensi vuoden alusta lukien.
Hallitusohjelmassa mainittujen säästöjen
lisäksi sairaanhoitovakuutuksesta korvattavia menoja vähennetään
vuosille 2013—2016 annetun kehyspäätöksen
mukaan siten, että valtion menot alenevat vuositasolla
20 miljoonaa euroa. Yhteensä 153 miljoonan euron säästö kohdennetaan
täysimääräisesti valtion rahoitusosuuteen
määräaikaisella lainmuutoksella.
Tässä päätöksessä siis
tehdään muutoksia kolmeen kohtaan, jotka ovat
sairausvakuutuslain alaisia.
Ensinnäkin lääkekorvaukset: Lääkekorvauksiin
nyt ehdotettujen säästöjen yhteydessä ei
tehdä rakenteellisia muutoksia korvausjärjestelmään.
Säästöt toteutetaan alentamalla peruskorvaus
35 prosenttiin ja erityiskorvaus 65 prosenttiin. Samalla kuitenkin
parannetaan paljon lääkkeitä käyttävien
asemaa alentamalla lääkekorvausten vuotuinen omavastuuosuus
670 euroon. Viitehintajärjestelmään kuulumattomien
lääkkeiden tukkuhintojen alentaminen viidellä prosentilla
kohdistuu kaikkiin lääkkeiden toimitusketjun toimijoihin
ja alentaa korvausmenojen säästön lisäksi
myös potilaan näistä lääkkeistä maksamaa
hintaa. Lääkkeiden sairausvakuutuskorvauksiin
ehdotetut säästöt on valmisteltu sosiaali-
ja terveysministeriön asettamassa työryhmässä,
jonka tehtävänä on lääkekorvausjärjestelmän
kehittäminen.
Sosiaali- ja terveysvaliokunta katsoo, että ehdotetut
säästöt ovat valtion taloudellisen tilanteen
vuoksi tarpeellisia, vaikka pitääkin valitettavana,
että säästöt joudutaan aikataulusyistä toteuttamaan
erillään lääkekorvausjärjestelmän kokonaisuudistuksesta.
Valiokunta katsoo, että lääkekorvausjärjestelmän
uudistuksen yhteydessä on pyrittävä toteuttamaan
hallitusohjelman tavoitetta terveyserojen kaventamisesta ja tarkasteltava
kokonaisvaltaisesti lääkehoidon osuutta terveydenhuollossa.
Toinen kohta, johon nämä lainmuutokset kohdistuvat,
on sairaanhoitokorvaukset. Sairausvakuutuksen lääkärin-
ja hammaslääkärinpalkkioiden sekä tutkimuksen
ja hoidon korvausperusteita ja taksajärjestelmää voidaan
pitää monimutkaisina ja hallinnollisesti työläinä.
Korvausjärjestelmän läpinäkyvyyden
ja selkeyden kannalta on perusteltua siirtyä euromääräiseen
korvaukseen lääkärin- ja hammaslääkärinpalkkioiden korvaamisessa.
Euromääräinen korvaus helpottaa hintojen
vertailtavuutta, ja potilaalla on tällöin jo palveluihin
hakeutuessaan tiedossa sekä korvauksen määrä että hänen
maksettavakseen jäävä osuus.
Valiokunta pitää myös perusteltuna
ehdotettua 20 miljoonan euron säästöä laboratoriotutkimusten
ja radiologisten tutkimusten korvaustaksoista, joiden on todettu
olevan niiden tuotantohintaan nähden suhteellisesti korkeampia
kuin osassa muita sairaanhoitokorvauksia.
Kolmas kohta, johon tämä lakiesitys tuo muutoksen,
on matkakorvaukset. Matkakorvausten omavastuuosuuden korottaminen
14,25 euroon — nyt tuo on 9,25 euroa — perustuu
hallitusohjelmassa sovittuun 20 miljoonan euron säästötavoitteeseen.
Myös vuosittaista omavastuuosuutta korotetaan 242,25 euroon.
Tämänhetkinen taso on 157 euroa 25 senttiä.
Matkakorvaukset ovat erityisen tärkeitä monisairaille
henkilöille, jotka asuvat harvaan asutuilla alueilla. Valiokunta
pitää tarpeellisena, että esityksen vaikutuksia
kansalaisten yhdenvertaisuuteen ja mahdolliseen toimeentulotukimenojen
kasvuun arvioidaan.
Valiokunnan päätösehdotus on, että lakiehdotus
hyväksytään muuttamattomana. Tähän
mietintöön liittyy kaksi vastalausetta, jotka
sisältävät hylkyesityksen, ja ne vastalauseet
esitellään täällä erikseen.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kuten puheenjohtaja Rehula tuossa valiokunnan mietintöä esitellessään
kertoi, hallitusneuvotteluissa hallitusohjelmaan kirjoitettiin todellakin 113
miljoonan euron säästötavoite lääkekorvausten,
sairaanhoitokorvausten ja matkakorvausten osalta — tai
itse asiassa matkakorvausten osalta hallitusneuvotteluissa ja sairaanhoitokorvausten
osalta
myöhemmissä kehysneuvotteluissa kirjoitettiin
omat säästötavoitteensa. Samassa yhteydessä hallitusohjelmaan
kirjoitettiin kuitenkin myöskin kirjaus siitä,
että lääkekorvausjärjestelmä tulee
uudistaa niin, että se jatkossa nykyistä paremmin
suosii paljon lääkkeitä käyttäviä pitkäaikaissairaita
ja kenties sitten rokottaa vähän nykyistä enemmän
niitä, jotka käyttävät lääkkeitä vain
satunnaisten sairauksien satunnaiseen hoitoon.
Valitettavasti tämä hallituksen esitys ei
tätä hallitusohjelman kirjausta toteuta. Se johtuu
siitä yksinkertaisesta syystä, että vuodentakaisissa
kehysneuvotteluissa säästösyistä tätä tavoitteen saavuttamista
päätettiin aikaistaa niin, että työryhmä,
jolle oli annettu tehtäväksi valmistella tämä iso
uudistus ja siinä yhteydessä hankkia ne säästöt,
pakotettiin aikataulusyistä kehittämään nämä nyt
käsittelyssä olevat leikkaukset jo tällä aikataululla
eli ensi vuoden budjettiin.
Mistä johtui, että se hallitusohjelman keskeinen
perustavoite oikeudenmukaisuuden lisäämisestä lääkekorvausten
osalta ei toteutunut, vaan itse asiassa kävi päinvastoin?
Tai no, ei voi sanoa, että ei kokonaan toteutunut, koska
toki maksukattoa alennettiin, ja kun myöskin tukkuhintoja
alennetaan 5 prosentilla, niin osittain hyöty kohdistuu
paljon sairastaville, mutta kyllä se kokonaistulos Kelan
tutkimusosaston erinomaisten laskelmien — tässä yhteydessä on
syytä korostaa, että kun on puhuttu Kelan tutkimusosaston lakkauttamisesta,
niin esimerkiksi tämä lakiesityksen valmistelu
osoittaa, että siihen lakkauttamiseen ei ole mitään
syytä — mukaan rokottaa tietysti enemmän
paljon sairastavia. Siksi, kun tämä nyt on kuitenkin
välttämätöntä tässä tilanteessa
tehdä, aivan yhtä välttämätöntä on,
että lääkekorvaustyöryhmän
työstä — sen varsinaisen työn
on nyt määrä valmistua jo itse asiassa
tämän marraskuun kuluessa — syntyvässä lakiesityksessä nyt
sitten selkeästi toteutetaan hallitusohjelman vaatimukset,
jotka tässä esityksessä tulevat kaltoin
kohdelluiksi. Eli pidetään huoli siitä,
että järjestelmä muutetaan sellaiseksi,
että paljon sairastavat maksavat lääkkeitten
osalta sairastamisestaan nykyistä vähemmän
ja ne, jotka sairastavat vähemmän, maksavat siitä kenties myöskin
hieman enemmän.
Toisaalta pidetään huoli myös siitä,
että lääkkeitten käyttöä suunnataan
sillä tavoin, että niitä käytetään
tarkoituksenmukaisemmin ja että käytetään
oikeita lääkkeitä ja myöskin
käytetään aina, kun se on mahdollista,
halvempia rinnakkaisvalmisteita. Tällä tavalla
olisi kenties ollut mahdollista jo nyt, jos aikataulu olisi antanut
myöten, saavuttaa nämä säästöt
ilman, että ne kohdistuvat nyt tapahtuvalla tavalla sosiaalisesti
epäoikeudenmukaisesti. Siksi kannustan työryhmää, jonka
työ on tosiaan aivan viime metreillä, etenemään
tähän suuntaan, ja tietysti kannustan jatkossa
myöskin hallitusta ja sosiaali- ja terveyspoliittista ministerivaliokuntaa
toimimaan siten, että se lakiesitys on myöskin
parempi kuin mitä tämä esitys antaa odottaa.
Sairaanhoitokorvausten osalta totean, että on sinänsä aivan
perusteltua, että nämä yksityisen terveydenhuollon
sairausvakuutuskorvaukset vähenevät, mielellään
katoavat kokonaan, mutta ei sitäkään
nyt olisi ehkä näin pitänyt tehdä.
Siis nythän tässä käy niin,
että tämä 20 miljoonaa, joka sieltä noin
100 miljoonasta nyt leikataan, siirtyy pahimmillaan kokonaan pois
terveydenhuollon rahoituksesta. Jos ja kun yksityiset sv-korvaukset
poistetaan, ne pitää siirtää rahoittamaan
ennen kaikkea perusterveydenhuoltoa. Sillä tavalla siinä tapahtuu
optimaalisin ratkaisu.
Sitten näitten matkakorvausleikkausten osalta kyse
on todellakin puhtaasta säästötoimesta,
valitettavasta mutta kutakuinkin välttämättömästä.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tuossa edellä edustaja Virtanen
kyllä hipelöitsi totuutta lääkekorvausasian
osalta. Tämä on käsittämätöntä,
että tässä tehdään
nyt aikataulusyistä johtuen satunnaisesti eräitä yksittäisiä leikkauksia
ja samaan aikaan kaikki tietävät sen, että tämä lääkekorvausjärjestelmätyöryhmä on
tekemässä omaa työtään.
Tämä ei anna minusta hyvää kuvaa
lainsäädännöstä tässä talossa,
että iso kokonaisuudistus on käynnissä ja
samaan aikaan tehdään yksittäisiä leikkauksia.
Me keskustassa emme hyväksy näitä omavastuiden
kasvattamisia ja tulemme jättämään
tuolla toisessa käsittelyssä asiasta sitten hylkäysehdotuksen.
Tähän asiaan liittyy todellakin kolme asiaa, kuten
näissä edellisissä puheenvuoroissa on
tuotu esille. Yksi liittyy nimenomaan näihin lääkekorvauksiin,
ja siitä edustaja Virtanen minusta sen totesi, mitenkä se
asia oikeasti kaiken kaikkiaan on. On syytä huomata se,
että Suomessa ovat jo nämä lääkekulut
per yksittäinen ihminen ihan eurooppalaisittain ottaen
erittäin korkealla tasolla. Sen pitäisi kyllä meissä herättää tietynlaisia kysymyksiä,
että mistä tämä oikein johtuu.
Tällä uudistuksella, kokonaisuudistuksella, joka
sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla toteutettaisiin, on todella
kiire, niin että toivon, että tämä työ päättyy
todellakin tässä marraskuussa.
Sitten nämä matkakorvaukset. Täällä hallituksen
esityksen perusteluissa kerrotaan, että se nimenomaan koskettaa
juuri tämmöisiä pienituloisia syrjässä asuvia
ihmisiä. Ja on totta juuri se, että kun on pitkät
matkat ja huonot liikenneyhteydet ja paljon sairastavuutta, niin
se on erittäin huono yhtälö. On jopa
vaarana, että tällaiset henkilöt eivät
pääse sitten hoitoon ja lääkärille
tai priorisoidaan sitä, niin että ei voi käyttää sitä omaa
vähäistä rahoitustaan siihen. Esitämme
todellakin tämän hylkäämistä toisessa
käsittelyssä.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Jos näissä valiokunnan
kannanotoissa on jotain hyvää, niin on ainakin
se, että halutaan, että saadaan yhtenäinen
maksukatto, missä olisi sitten nämä kaikki
kunnallisissa sekä valtiollisissa sairaaloissa ja terveyskeskuksissa
ja sitten myös lääkekustannukset. Nykyisin
tämä maksukattojärjestelmä on
niin hankala monelle ikäihmiselle, että on varmasti
suuria vaikeuksia selvittää, milloin maksukatto
ylittyy. Tähän pitäisi saada joku yhtenäinen
järjestelmä, mihin kerättäisiin ihmisten
tiedot näistä maksuista ja tulisi selkeä viesti
siitä, milloin on maksukatto ylittynyt. Minä toivon
nyt, että tämän hallituksen aikana saadaan
tämä yhtenäinen maksukatto, niin kuin hallitusohjelmaan
on kirjattu.
Tämä on harmillista tietysti, tämä lääkekorvausuudistus
olisi pitänyt tehdä kokonaisuudessaan ja yhdellä kertaa,
mutta tässä nyt oli kiire tämän
hallituksen esityksen kanssa. Ja tämän kanssa
on nyt sitten elettävä, mutta katsotaan sitten, jos
me pääsemme jossain vaiheessa sitten vähän parempaan
ja pitempiaikaisempaan ja kaikkia tyydyttävään
lakiesitykseen tältäkin osalta.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Tässä eräässä puheenvuorossa
mennään jo huokailujen puolelle. Edustaja Virtanen
nosti minusta rehellisesti esille tämän peruskysymyksen,
sen että lääkekorvausten kokonaisuudistus
irrotettiin tästä varsinaisesta leikkauspaketista.
Minusta tässä ehdottomasti työväenpuolueiden
olisi pitänyt hallituksessa, yhdessä myös
vihreiden kanssa, vastustaa tällaista hallitusohjelman
vastaista menettelyä. On käymässä ihan
niin kuin Säätytalolla pelkäsin, että hallitusohjelman
sanalliset uudistuslupaukset jäävät kuolleiksi
kirjaimiksi, mutta numeeriset leikkausluvut toteutetaan viimeistä euroa
myöten.
Yleiskeskustelu päättyi.