16) Hallituksen esitys laiksi sosiaali- ja terveydenhuollon suunnittelusta
ja valtionosuudesta annetun lain muuttamisesta
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä ovat listalla syksyn
suurimmat sosiaali- ja terveysvaliokunnan asiat järjestään. Tämä kuuluu
megaluokan asioihin: sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuudet.
Tässä esityksessä kuntien valtionosuutta
selkeästi nostetaan, ja esityksen taustalla on hallitusryhmien
kesäkuinen sopimus. Tältä osinhan vasemmistoliitto
oli esityksessä mukana tukemassa sitä.
On todella tärkeää, että kunnille
osoitetaan lisää rahoja sosiaali- ja terveydenhuoltoon,
jotta ne pystyisivät hoitamaan niitä lukuisia
velvoitteita, joita niillä on. Tässä yhteydessä on
syytä tietysti esittää huomautus myös
siitä, että kuntien indeksikorotuksia olisi pitänyt
täysimääräisesti nostaa. Nyt
niitä vain puolella indeksikorotuksesta nostetaan, ja se
liittyy juuri samaan asiakokonaisuuteen. Se olisi ollut erittäin
tarpeellinen ja tärkeä toimenpide. Sillä yhdellä esityksellä olisi hoidettu
monta, voi sanoa, pientä asiaa kerralla kuntoon, joihin
nyt erikseen osoitetaan lisärahoja.
Tässä esityksessä on myös
huonoja kohtia.
Kun parannetaan edunsaajien asemaa — esimerkiksi asumistuen
enimmäisasumismenoja nostetaan, työmarkkinatuen
lapsikorotuksia nostetaan — toimet merkitsevät
"onneksi" toimeentulotuen vähennystä. Oikeastaan
"onneksi" on väärä sana, koska toimeentulotukiasiakkaiden kokonaistoimeentulo
ei ole riittävä ja myöskin toimeentulotukeen
tarvittaisiin tasokorotusta. Jos näitä vähennyksiä ei
valtionosuudesta tehtäisi, se mahdollistaisi kunnille nostaa
näitä tukia ja käyttää enemmän
esimerkiksi ehkäisevää toimeentulotukea.
Muutos, mikä tässä tehdään,
on se, että kuntien omarahoitusosuutta nostetaan toimeentulotukimenojen
pienentymistä vastaavasti.
Edelleen myös kun sosiaalialan osaamiskeskustoimintaan,
josta meillä on esitys vielä listalla, valtio
osoittaa erillisrahoitusta, kuntien valtionosuudesta tehdään
vastaava vähennys.
Edelleen, kun Niuvanniemen sairaalaan perustettavaan vaarallisten
ja vaikeahoitoisten lasten ja nuorten psykiatriseen hoitoyksikköön
annetaan erillismääräraha, niin kuntien
valtionosuuksista tehdään vähennys.
Näitä ei voi pitää kyllä kovinkaan
hyvin perusteltuina esityksinä, paremminkin ne ovat suoraan
sanottuna huonosti perusteltuja esityksiä.
Tässä yhteydessä haluan vielä sanoa
muutaman sanan sosiaali- ja terveydenhuollon perustamiskustannuksista.
Se on selvästi iso ongelma, että emme ole kyenneet
saamaan perustamiskustannuksiin lisää varoja.
Vaikka järjestelmä nyt osittain ensi vuonna muuttuu,
niin että kehittämishankkeisiin pitäisi
saada valtionosuuksia, kokonaisuudessaan valtionosuudet eivät
ole riittäviä. Erityisesti monille pienille ja
köyhille kunnille, joista täällä on
tänä iltana paljon puhuttu, perustamishankkeiden
toteuttaminen on todella vaikeaa.
Kun puhutaan perustamishankkeista, niin mehän puhumme
usein peruskorjauksista tänä päivänä.
Myöskin esimerkiksi laitoshoitopaikkoja muutetaan avohoidoksi,
mikä monta kertaa on ihan perusteltu muutos, mutta vaatii
myöskin tilojen muuttamisia, ja niiden perustamiskustannuksiin
tarvittaisiin erillisiä määrärahoja.
Tämä on asia, mikä sosiaali- ja terveysvaliokunnassa on
ollut esillä. Tänä syksynäkin
me ensi vuoden budjettiin liittyen tästä asiasta
olemme keskustelleet. Kun tulemme tekemään tästä lausunnon
valtiovarainvaliokunnalle, niin aiomme tästä tehdä esityksen.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä me todellakin
yön tullen keskustelemme sosiaali- ja terveysvaliokunnan
suurimmista asioista ja todellakin miljardien poteista. Nythän
talousarvion mukaan kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon tehtävälisäyksistä ja
-laajennuksista aiheutuu ensi vuonna 826 miljoonan markan suuruinen
kuntien menojen kasvu. Todellisuudessa tämä menokasvu
on tätä suurempi, kun eräät
kustannusarviot ovat alimitoitettuja.
Kuntien kokonaistilannetta heikentää lääkärilakon
vaikutuksista syntynyt alijäämä, mikä on 250
miljoonaa markkaa. Syntynyt sopimus ylittää yleisen
tason 300 miljoonalla markalla. Nämä ovat sellaisia
kustannuseriä, joita ei ole mitenkään
voitu etukäteen ottaa huomioon. Kun niiden lisäksi
vielä tulevat muut menoerät, jotka eivät
sisälly talousarvioesitykseen, mutta ovat kunnille tulevien
uusien velvoitteiden mukaisia — hammashuollon laajennus,
kuntouttava työtoiminta, työterveyshuollon laajennus
ja muita tällaisia seikkoja — nämä tekevät
yhteensä 1,4 miljardia markkaa.
Nyt sitten, jos ajatellaan, mistä lisätuloja
tulee, niin terveydenhuollon maksuihin korotusta kaavaillaan 6 prosentilla.
Ihmettelen, miten tämä onnistuu maassa, jossa
terveydenhuoltoa rahoittavat kotitaloudet jo nyt 24 prosentilla.
Se on ilman muuta Oecd-maiden huippua. Nyt se nousisi vielä siitä entisestään,
jos tämä korotus toteutettaisiin.
Ed. Stenius-Kaukonen viittasi sosiaalialan osaamiskeskuksiin.
Näyttää siltä, että niistäkin tulee
kunnille lisää kustannuksia, kun valtionavustus
on tarkoitus ottaa käyttökustannusten valtionosuudesta.
Ihmettelen, onko koko sosiaalialan osaamiskeskusasiaa ja varsinkin
rahoitusta mietitty ihan loppuun asti.
Sitten tässä oli vielä erikseen mainittu
Niuvanniemi ja myös toimeentulotuen yhteensovitus ansio-
ja yrittäjätuloihin. Siinä myöskin
on erittäin paljon vielä probleemaa. Siitäkin
olisi hyvä täälläkin salissa
enemmän keskustella, mutta vaikea on tähän
aikaan yöstä näin enää tehdä.
Joka tapauksessa, arvoisa puhemies, tulee olemaan erittäin
tiukka sosiaali- ja terveystoimen budjettiosuus, jos asiaa ajatellaan
kuntien kannalta. Tehtävät lisääntyvät,
ja näyttää siltä, että taantuvan
talouden oloissa myöskin verotulot vähenevät.
Kuntien on varmasti vaikea suoriutua ilman palvelujen heikentämistä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Todellakin jaksamisesta puhutaan kovasti. Monet
kunnanjohtajat puhuvat tällä hetkellä yrityksen
johtamisesta, kun he puhuvat kunnan johtajina toimimisesta. Kuitenkin
omistajat voivat erityisen huonosti eli kuntalaiset, joilta puuttuu palvelut.
Suomessa on kymmeniätuhansia ihmisiä leikkausjonoissa,
terveyskeskuksiin pääsy alkaa olla teoriaa monessa
paikassa, jolloin myös ihmisten motiivi maksaa veroja tulee
kyseenalaiseksi. Yleensäkin julkinen terveydenhoito voi erityisen
huonosti ja tarvitsisi nopeasti lääkärinapua.
Kaiken kaikkiaan tämä tilanne on huono ja kestämätön.
Siinä mielessä sopimus toisaalta kuntien, toisaalta
valtion välillä pitäisi saada syntymään.
Meillä ovat nyt selvitysmies Jussi Huttunen ja laaja esikunta
liikkeellä, voisi sanoa melkein armeija, tässä asiassa.
Mutta tähtäin on vasta vuodessa 2003, seuraavissa
hallitusneuvotteluissa. Nopeampaa, akuuttia apua pitäisi
saada. Tilanne on akuutti, ja siinä mielessä prosentin parantaminen
kuitenkin kuntien tilanteen helpottamiseksi tästä,
mitä nyt esitetään, olisi ollut tarpeen.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! En ole aivan varma loppujen lopuksi, puhuiko
ed. Hyssälä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen
korotussuunnitelmista vai mistä hän puhui, kun
hän puhui omavastuusta, vai puhuiko hän kuntien
omavastuusta. Mutta yhtä kaikki tässä on
kyseessä kuntien omavastuu. Mutta tähän
asiakokonaisuuteen liittyvät sosiaali- ja terveydenhuollon
asiakasmaksut, jotka Suomessa ovat Euroopan ja Oecd-maiden huippuluokkaa.
Esitystä, mikä hallituksessa on nyt käsittelyssä,
pidän täysin kestämättömänä pitkäaikaissairaiden
kannalta. Sen vuoksi olemmekin sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
ottaneet tämän asian pöydälle
sillä tavalla, että olemme kutsuneet ministeriöstä ensin
virkamiehen ja sitten ministeri Soininvaaran tänään
selvittämään tilannetta ja olemme esittäneet
hänelle näkemyksiämme. Olemme vaatineet,
että esimerkiksi maksukattoesitys, joka vaatii lainmuutoksen,
on ensin tuotava eduskuntaan, jos sellaista aiotaan tehdä.
Siinä yhteydessä eduskunta voi ottaa kantaa näihin asiakasmaksuihin,
ja sama koskee päivähoitomaksua.
Ihmettelen sitä, että nyt laajasti puhutaan
päivähoitomaksusta — en minä sinänsä sitä ihmettele,
on ihan hyvä, että siitä puhutaan. Tietysti siinäkin
voi sanoa, että suurin osahan kuitenkin saisi maksuihinsa
alennuksen. Ihmettelen sitä, että laajemmin ei
kanneta huolta siitä, että sosiaali- ja terveydenhuollon,
nimenomaan terveydenhuollon, asiakasmaksuja aiotaan nostaa. Esitykseen
sisältyy hyvä esitys elikkä perusmaksun poistaminen
laitoshoidosta, 150 markkaa, mutta se tapahtuu niin, että poliklinikkamaksua,
laitoshoitopäivän maksua ja sarjahoitomaksua nostetaan
10:stä melkein 20 prosenttiin. Näitä esityksiä en
todella pidä perusteltuina, kun köyhyyttä ja
syrjintää yritetään mukamas
ehkäistä.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa puhemies! Puhuin kuntien maksutulojen kannalta. Tietystihän aina
silloin, kun jokin maksu nousee, siinä on joku voittajana:
kunta saa siitä ehkä jonkin osuuden. Mutta en
voi hyväksyä näitä asiakasmaksujen
kaavailtuja korotuksia, 6:ta prosenttia, joka on tietooni saatettu.
Olen samaa mieltä kuin ed. Stenius-Kaukonen. Maksut ovat
jo nyt Suomessa huippuluokkaa, siis 24 prosenttia rahoittavat kotitaloudet
terveysmenoista, mikä on ehdottomasti kärkeä.
Sen sijaan siinä, mitä Suomi laittaa terveydenhuoltoon
bruttokansantuotteesta, se on taas ehdottomasti viimeinen, elikkä olemme
sekä huipulla että pohjalla, mutta täysin
väärissä luvuissa. Todellakin tämä maksuasia
on otettava uudelleen täällä käsittelyyn.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Vielä tähän maksuasiaan.
Todellakin 6 prosentin inflaatio- tai indeksitarkistusta suunnitellaan
yleisesti kaikkiin maksuihin ja erityisesti niin, että ed.
Stenius-Kaukosen mainitsema laitoshoidon perusmaksu poistettaisiin,
150 markkaa, ja jyvitettäisiin hoitopäivämaksuun
per vuorokausi sairaalassa ja poliklinikkamaksuun. Hoitopäivämaksu
on nyt 135 markkaa ja poliklinikkamaksu 120 markkaa. Niiden kohottaminen
on todellakin 18 prosentin tasoa suunnilleen. Jos tulee 6 prosenttia
plus jyvitys, silloin siinä mennään yli
15 prosentin joka tapauksessa, ja näin ollen niihin ihmisiin,
jotka joutuvat käymään poliklinikalla
usein, kolahtaa joka kerta se selkeästi korotettu maksu.
Muuten maksukaton nostaminen 6 prosentilla on sekin kyseenalaista.
Mikä logiikka siinä on, että ikään
kuin näiden köyhien ihmisten, jotka joutuvat käymään
paljon julkisen terveydenhoidon palveluja saamassa, maksuvalmius
olisi parantunut 6 prosenttiyksikköä? Mielestäni
se ei pidä paikkaansa. Sitä pitäisi erityisenä ongelmana
katsoa. Muuten kunnillehan on jäänyt ikään kuin
rahaa siitä, että ne eivät ole joutuneet
niin paljon maksukattoa korvaamaan kuin oli ennakoitu.
Keskustelu päättyy.