Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi toimeentulotukilakia väliaikaisesti siten,
että 20 prosenttia toimeentulotukea hakevan henkilön
tai perheen ansiotuloista jätettäisiin ottamatta
huomioon toimeentulotukea myönnettäessä.
Tälle on säädetty myöskin enimmäisraja,
100 euroa eli noin 600 markkaa. Tämän esityksen
tarkoituksena on edistää pätkätöiden
vastaanottamista toimeentulotuen saajilla. En vastusta esitystä,
mutta tämä esitys vaatii korjausta.
Sanoisin, että samanaikaisesti tämän
esityksen kanssa paljon tärkeämpää olisi
se, että työttömyysturvan sääntöjä ja
nimenomaan sovitellun päivärahan sääntöjä muutettaisiin
niin, että henkilöt voisivat ansaita pieniä tuloja
ja miksei vähän suurempiakin, mutta siten, että ne
eivät vie päivärahaa kokonaan pois taikka
heikennä sitä niin paljon, että työnteon
kannattaminen jää kyseenalaiseksi. Tämähän
on Toiviaisen työryhmässä valmistelussa,
mutta on olennaisen tärkeää, että sillä puolella
saataisiin ratkaisu, että ihmisten ei tarvitsisi olla palkan,
työttömyysturvan ja toimeentulotuen varassa, kolmen
etuuden varassa, ja usein sitten vielä asumistuki neljäntenä, vaan
päästäisiin vähän vähemmillä sosiaaliluukuilla
käymisillä, koska mitä useampaa etuutta haet,
sitä helpommin käy myöskin niin, että etuuden
maksaminen viivästyy, kun toiset pitää ensin
ottaa huomioon toisen maksamisessa.
Sovitellussa päivärahassa ongelmana on nimenomaan
se, että järjestelmää ei vieläkään
ole saatu riittävän tehokkaasti toimimaan, vaan
työttömät joutuvat usein odottamaan aivan
liian pitkän aikaa päivärahan saamista,
jos he tekevät pätkätöitä.
Tämä on kiireellisin korjausta vaativa asia.
Esimerkiksi KTV kävi sosiaali- ja terveysvaliokunnan
puheilla jo keväällä ja vastusti tätä esitystä aivan
selkeästi ja nimenomaan edellä mainitsemistani
syistä ensisijaisesti.
Mutta sitten esitykseen. Tässä ehdotetaan
toimeentulotukilain 11 §:n 3 kohdan muutosta. Minun olisi
pitänyt ottaa esille nyt 2 kohta. Tämä 3 kohta,
mutta myöskin 2 kohta olisi ollut tärkeää tässä lukea,
koska nämä liittyvät toisiinsa. Mutta tässä nyt
on ongelma, että tänäkin päivänä kunnan
on mahdollista harkita, että se ei ota tätä ansiotuloa
kokonaan huomioon. Se mahdollistaa todella harkinnan niin, että esimerkiksi
jos on jokin muutaman sadan markan tulo, se voidaan jättää kokonaan
huomiotta. Mutta nyt kun tämä esitys on kirjoitettu
näin kategoriseen muotoon, 20 prosenttia ansiotuloista,
siitä seuraa, että jos sinulla on 200 markan tulo,
20 prosenttia siitä on 40 markkaa. Ei voida jättää sitä koko
200 markan tuloa huomiotta. Tämä olisi pitänyt
mielestäni kirjoittaa sillä tavalla, että kunta
voi tätä harkintaa edelleen käyttää ja
että tämä 20 prosenttia olisi ollut semmoinen
ohjenuora.
Valitettavasti tätä hallitus ei ollut valmis
näin muotoilemaan, joten sosiaali- ja terveysvaliokunnassa
tämän asian käsittelyssä jää työtä tämän
eteen. Itse pidän tätä todella vakavana
epäkohtana, joka vie ojasta allikkoon monta kertaa. Me
olemme nimenomaan huhtikuussa muuttaneet toimeentulotukilakia siten,
että ehkäisevän toimeentulotuen käyttöä on
lisätty, koska todettiin, että kunnat eivät
sitä käytä. Mitä muuta ehkäisevä toimeentulotuki
usein on kuin juuri sitä, että jätetään
esimerkiksi ansiotulo huomioon ottamatta silloin, kun sitä on?
Toisaalta tietysti on niin, että annetaan kokonaan toimeentulotukea, jos
ei ansiotuloja ole. Mutta liittyen juuri kannustamiseen tätä ei
ole harkittu loppuun asti.
Toinen asia 15 §:ssä: Sanotaan, että kahden seuraavan
kalenterikuukauden aikana voidaan ottaa yhden kuukauden aikana saatu
tulo. Jos tulo on erittäin suuri, sitähän
tietysti voidaan jakaa useammalle kuukaudelle. Toivon mukaan tämä rajoittaa
usealle kuukaudelle jakamista, jota nyt tapahtuu aivan liian suuressa
määrin. Esimerkiksi opiskelijan, joka on ollut
kesätöissä, tulot jaetaan niin monelle
kuukaudelle, että tämän opiskelijan toimeentulo
todella vaikeutuu, koska ei se kesätulo niin suuri ole
ollut. Sillä on pitänyt kesän aikana
elää. Tässä on kunnissa selvästi
mielestäni liian kireää käytäntöä.
Jos tällä esityksellä on haluttu tätä lieventää,
en ole vakuuttunut siitä, että muotoilu, joka
tässä nyt on, takaa sen väljemmän
tulkinnan. Tätä asiaa on siis myöskin syytä valiokunnassa
vielä tarkkaan miettiä.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä siis
toimeentulotukilakia muutetaan siten, että 20 prosenttia
tuen saajan tuloista jätetään huomioon
ottamatta toimeentulotukea myönnettäessä,
kuitenkin niin, että etuoikeutetun tulon määrä saa
olla enintään 100 euroa kuukaudessa. Tämän
lakimuutoksen johdosta valtionosuutta lisätään
2,874 miljoonaa euroa.
Esityksen tavoitteet liittyvät työllisyyspolitiikkaan,
vaikka tässä tehtävä nyt säädetään
sosiaalihuollolle. Hallituksen esityksen mukaan kokeilun kustannusvaikutukset
ovat ennakoimattomat, koska tiedossa ei ole, kuinka paljon osa-aikaisia
ja muuta epätyypillistä työtä tekeviä ja kannattamattoman
yritystoiminnan harjoittajia tulee hakemaan tulojensa kaavamaista
täydennystä kunnan sosiaalitoimistosta. Lakimuutosta on
markkinoitu kokeiluna. Kysymyksessä on kuitenkin kolmen
vuoden määräaikainen laki, joka koskee
sitovana kaikkia kuntia. Oikeus tukeen on saajalle subjektiivinen,
kuten muuhunkin toimeentulotukeen. Toimeentulotuki on tähän
asti ollut viimesijainen sosiaalityön yhteydessä annettu
tuki.
Kolmivuotinen yhteensovitusta koskeva laki tuo toimeentulotukeen
kokonaan uuden ulottuvuuden ja sosiaalitoimistoihin uutta asiakaskuntaa,
jolla ei ole minkäänlaista sosiaalityön
tarvetta. Nämä ovat tässä mielestäni
sellaisia asioita, joihin valiokunnan tulee ottaa kantaa.
Sinänsä koen, että on myönteistä,
että jokainen toimeentulotuen asiakaskin omaehtoisesti haluaa
parantaa omaa asemaansa ja tilannettaan, ja sinänsä tulojen
saaminen on ihan positiivista. Voi kysyä tietysti, voisiko
ansio- ja yrittäjätulojen sekä toisaalta
sosiaaliturvan yhteensovitusta toteuttaa ensisijaisten sosiaalietuuksien
sovittelun kautta sekä valtion kustannusvastuulla. Onko niin,
että kansalaisia ohjataan jo nyt ylikuormittuneiden sosiaalitoimistojen
asiakkaiksi ilman, että heillä todellakaan on
sosiaalityön tarvetta?
Tässä ovat todellakin kustannusvaikutukset vielä epäselvät.
Kuitenkin näen, että tällä tiellä pitäisi
edetä, että jokainen suomalainen saisi itse parantaa
omaa tilannettaan. Tässä nyt on yksi askel siihen
suuntaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Hyssälän puheenvuoroon
ihan kommenttina; se osoittaa ikään kuin tämän
asian ongelmallisuuden. Hän toisaalta sanoi, että se
on hyvä asia, ja toisaalta tulee ikään
kuin subjektiivinen oikeus lähes, ei nyt ihan kaikille,
mutta hyvin monille uusille sosiaaliluukun asiakkaille, joilla ei
olisi, niin kuin ed. Hyssälä totesi, sosiaalityön
tarvetta. Kuitenkin yritystähän nyt hallituksen
puolelta on siihen suuntaan, että, niin kuin ed. Stenius-Kaukonen
luonnehti, pätkätöiden ja muiden matalasti
palkattujen töiden tuoma ajoittainen tulo ei rasittaisi
toimeentulotuen saajan taloutta ja olisi ikään
kuin työllistämisen kynnyksenä. Tässä mielessä tämä on
tietysti hyvä lähtökohta.
Toivottavasti sosiaali- ja terveysvaliokunta tekee sellaista
parannustyötä, joka vahvistaa kuitenkin ihmisten
taloudellista asemaa. Kysymys on kuitenkin pienituloisista ihmisistä.
Keskustelu päättyy.