5) Hallituksen esitys sähkön ja eräiden
polttoaineiden valmisteverosta annetun lain 28 §:n
muuttamisesta
Håkan Nordman /r:
Arvoisa puhemies, värderade talman! Regeringens förslag
att fortsätta med accisstöd för elström
och vissa bränslen är motiverat, men samtidigt är
det en besvikelse. Att stödet fortsätter är
positivt, speciellt med tanke på de förnybara
energikällorna, men problemet är att alla förnybara
energikällor inte ännu heller behandlas lika.
En större reform av stödpolitiken är
motiverad för att även till exempel returbränsle
och biogas skall kunna utnyttja skattefördelar och vara
konkurrenskraftiga på energimarknaden.
En ökad användning av returbränsle
och biogas har uppmärksammats i flera planer som har gjorts
upp av handels- och industriministeriet och även i den
nationella avfallsplanen fram till 2005. Tillverkning av returbränsle
och användning av biogas är en dyr process och
kostnaderna borde kunna kompenseras med inkomster från energianvändningen.
I nuvarande läge och med nuvarande villkor har ingen stabil
efterfrågan på returbränsle och biogas
kunnat skapas. En skattesubvention vore därför
ytterst nödvändig.
Lakialoitteessani viime vuodelta, jonka allekirjoitti 112 kansanedustajaa,
korostimme, että valmisteverotuen tulee koskea myös
kierrätyspolttoainetta ja biokaasua. Odotinkin, että hallitus
olisi sähkön ja eräiden polttoaineiden
valmisteveroista annetun lain lakatessa panostanut laajaan ja monipuoliseen
ratkaisuun, jossa etusijalle asetetaan energiapoliittiset, verotekniset
ja ennen kaikkea ympäristöön liittyvät
arvostukset. Odotankin monien muiden kanssa hallituksen palaavan
nopeasti kierrätyspolttoaineen ja biokaasun verotukeen.
I min lagmotion från ifjol som undertecknades av 112
riksdagsledamöter påpekade vi vikten av att accisstödet
också bör gälla för returbränsle
och biogas, men detta föreslås inte nu av regeringen.
Därför förväntar jag mig och
många andra likaså att regeringen snabbt återkommer till
skattestödet för returbränsle och biogas.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Aivan samoin kuin ed. Nordman voin
todeta, että hallituksen esitys on hyvä sikäli,
että se jatkaa ikään kuin ohjaavaa tukea.
Hallituksen esityksen 131 perusteluissa käydään
läpi laajemmin sitä, mikä on tilanne,
hyvää informaatiota sinänsä eduskunnalle.
Siinä viitataan myös vuoden 97 päätökseen,
jolloin eduskunta muutti verojärjestelmää.
Tekstissä todetaan, että tuossa tilanteessa oli
tuotantotapoja, jotka joutuivat aikaisempaa huonompaan tilanteeseen.
Näitä olivat tuulivoima, vesivoima sekä puulla
ja erilaisilla jätteillä tuotettu sähkö.
Arvoisa puhemies! Tuolloin oli kiistanalainen äänestystilanne
ja täällä äänestettiinkin
silloisesta sähköverojärjestelmän
muutoksesta. Muistaa sopii toki, että tuolloin hiilivoima
sai tietynlaisen edun, siis sillä tuotettu sähkö,
kuuluisat sähköhännät.
Nyt on kysymys ennen muuta ohjaavasta tuesta, joka vuonna 98
otettiin käyttöön, ja sen jatkamisesta
eteenpäin. Tämä koskee tietysti nimenomaan
tuulivoimaa ja puulla tuotettua sähköä,
ja tässä voidaan myös esittää ajatus,
että kun tällä hetkellä tuulivoimaa
tuetaan 4,1 pennillä kilowattitunnilta, niin tulevaisuuden
näkökulmasta, kun tahdomme toki kaikki Suomen
kansallisen ilmasto-ohjelman täyttyvän ja tulevan
voimaan, ehkä pitää miettiä vielä voimakkaampaa
tukielementtiä tuulivoimalla tuotetulle sähkölle.
Eräs tapa lienee se — täällä on
arvoisa kauppa- ja teollisuusministeri paikalla — että ehkä suorat
investointituet vähenevät ja enemmän
panostettaisiin suoraan sähköntuotannon tukemiseen.
Kaiken kaikkiaan tässä on sisällöllisesti
hyvä hallituksen esitys. Sen ohjaavuutta pitäisi
ehkä entisestään vahvistaa. Tämä tuulivoiman
osuuden vahvistaminen, ja biokaasu, aivan oikein, olisi tärkeä asia.
Sitä asiaa on muun muassa ympäristövaliokunta
jatkuvasti käsitellyt. Myös muiden kestävällä tavalla
tuotettujen energiavaihtoehtojen, jotka eivät tässä välittömästi
ole esillä, esimerkiksi maalämmön, saaminen
eri tavalla tukien piiriin on teitä avaava menetelmä, jolla
päästäisiin kansallisen ilmasto-ohjelman
toteutumiseen eli mahdollisimman vähäisiin hiilidioksidi-
ja muiden kasvihuonekaasupäästöjen tilanteeseen.
Ei muuta, arvoisa puhemies. On sinänsä hyvä asia,
että tässä mennään
eteenpäin. Ed. Nordmanin esittämän tai
hänen aikaisemminkin esittämänsä lakialoitteen
tukeminen on varmasti tarpeen.
Kauppa- ja teollisuusministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Totean vain tässä lyhyesti,
että energiatukien osalta budjettikäsittelyn yhteydessä hallitus sopi,
että kauppa- ja teollisuusministeriö ja valtiovarainministeriö valmistelevat
ehdotukset nyt voimassa olevien periaatteiden pohjalta niitä kuitenkin
hieman tarkastaen, kun joka tapauksessa energiatukiin pitää komission
notifikaation takia palata, joten nämä kaikki
tulevat budjettiesityksinä eduskunnan käsittelyyn.
Mitään mullistavia uudistuksia sieltä ei
varmastikaan tule, mutta ainakin nykyinen tukijärjestelmä ylläpidetään.
Pertti Turtiainen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä esityshän
koskettaa pääasiassa pieniä voimaloita
ja pieniä energiantuotannon muotoja. Sitten siitä,
mitä käytetään raaka-aineena energiantuotannon
lähtötilanteessa, kun viitataan biopolttoaineisiin
ja kaikkiin mahdollisiin, mitä tässä on
lueteltu, ihan kysymyksenä, kun ministeri on paikalla:
voidaanko tähän luetella tänä päivänä myös
ongelmajätteinä olevat teurasjätteet
ja esimerkiksi eläinrasvoista tulevat öljyt, joita
voitaisiin hyvin hyödyntää? Esimerkiksi luujauhoa
voitaisiin polttaa, sanoin eläinrasvasta tulevaa öljyä voidaan
polttaa, mutta ovatko nämä lueteltavissa tukien
piiriin, vai onko ylipäätään mahdollista,
että niitä saa polttaa ollenkaan?
Keskustelu päättyy.