7) Hallituksen esitys laiksi kuljetusten alueellisesta tukemisesta
annetun lain muuttamisesta
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Budjetissa on säännöllisesti
esitetty kuljetustuen poistamista, mutta eduskuntakäsittelyssä voimassaoloa
on aina jatkettu vuodella. Nyt käsittelyssä oleva
lakiesitys takaa edes lyhyen hengähdystauon yrittäjille.
Eli kuljetuksia voidaan yrityksissä suunnitella pidemmällä aikajänteellä jos ja
kun — niin kuin uskon — tämä lakiesitys
tulee hyväksytyksi.
Kuljetusten alueellinen tukeminen syrjäisille ja harvaanasutuille
alueille sijoittuneille pienille ja keskisuurille yrityksille on
yksi aluepoliittinen työkalu. Sillä on ollut Pohjois-
ja Itä-Suomen pk-yritystoimintaan ja työllisyyteen
kiistatta myönteisiä vaikutuksia.
Aluepolitiikan tehostaminen on ollut tänäkin vuonna
hyvin vahvasti tässä talossa esillä.
Hallituksen aluepolitiikan uskottavuutta ja vaikuttavuutta lisäisi
omalta osaltaan kuljetustuen piirissä olevien tuotteiden
luettelon tarkistaminen. Tässä luettelossa, joka
nykyisin on voimassa, on tietynlaisia, totta kai, tulkintakysymyksiä ja
ehkä voi puhua myös tietynlaisista ristiriitaisuuksista; yrittäjien
puolelta tällaisia viestejä on tullut. Varmasti
näissä Suomi voisi omalta osaltaan harkintaa käyttää.
Erityisesti toivoisin, että marjat ja muut luonnontuotteet
saadaan tähän listaan eli kuljetustuen piiriin.
Tiedän, että niiden jalostus on keskeistä monissa
ei-kasvukeskusalueilla eli maamme reuna-alueilla sijaitsevissa yrityksissä.
Toisaalta polttoaineiden hinnannousu on huomattavasti lisännyt
kuljetuskustannuksia. Myös etäisyydet maassamme,
niin kuin tiedetään, ovat hyvin pitkät.
Useissa yrityksissä kuljetus tapahtuu molempiin suuntiin,
eli yrityksessä tapahtuu vain jalostus. Niinpä jos
kuljetustuki lakkaisi, sillä olisi merkitystä niin
toiminnassa oleville yrityksille, niitten toimintaedellytyksille,
kuin myös uusien pienten ja keskisuurten yritysten syntymiselle.
Ruotsissa tunnetusti kuljetustuki on huomattavasti suurempi.
Siellähän on taattu sen voimassaolo vuoden 2006
loppuun saakka. Toivottavasti sama aikanaan saadaan myös
Suomen osalta aikaiseksi eli kuljetustuen voimassaoloa saataisiin jatkettua.
Tällä varmasti on ja olisi merkitystä työpaikkojen
säilymiselle, mutta myös uusien työpaikkojen
luomiselle juuri vaikeimmilla työttömyysalueilla.
On kuitenkin esitettävä kiitos asianomaiselle
ministerille ja valtioneuvostolle, että lakiesitys on tuotu
eduskuntaan. Tällä lakiesityksellä tosiaan
omalta osaltaan on myös, voidaanko sanoa, myönteinen
psykologinen merkitys Pohjois- ja Itä-Suomen yritystoiminnalle
ja yrittäjille.
Ihan lopuksi, arvoisa puhemies, totta kai myös hyvin
keskeinen merkitys reuna-alueitten yritysten toimintaedellytyksille
on sillä, että tieverkosta pidetään
huolta, ja omalta osaltaan tässä budjettiesityksessä on
kohdennettu rahaa myös perustieverkon kunnostamiseen.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Rouva puhemies! Hallitukselle on annettava tunnustus siitä,
että kuljetustukea esitetään nyt jatkettavaksi
vuoden 2003 loppuun. Viime vuosinahan kuljetustukijärjestelmä on
ollut eduskunnan päätösten varassa. Tässä eduskunnassa
ei tämän kummempaa enää saada
aikaan. Seuraavan eduskunnan kokoontuessa ja uutta hallitusta tehtäessä kuljetustukijärjestelmään
pitää palata.
Silloin siitä pitää pyrkiä tekemään
pitkäaikainen tai pysyvä ja sen määrää tulee
kasvattaa. Jotta päästään 80-luvun
vaikuttavuuteen, kuljetustuki pitää vähintäänkin
viisinkertaistaa. Ruotsissa on nyt noin kymmenen kertaa suurempi
se kuljetustuen määrä, joka siellä maksetaan,
kuin meillä. Kuljetustukijärjestelmä on
hyvä aluepolitiikan väline, sillä se
tasaa niitä todellisia eroja, jotka yrityksillä on
kuljetuskustannuksissa riippuen siitä, missä osassa
maata ne toimivat. Ei sen perusta ole vanhentunut vähääkään.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä tässä on
annettava ministerille kiitosta samoin kuin talousvaliokunnalle,
joka määrätietoisesti on vuosi vuoden
jälkeen aina vaatinut, että esitys pitää antaa,
ja se on määräaikaisena vuoden lakina
annettu. Nyt esitetään lakia jatkettavaksi vuoden
2003 loppuun. Todellakin seuraavien eduskuntavaalien jälkeen
on katsottava, miten jatketaan. Korvaavaa järjestelmää yrityksistä ja
selvittelyistä huolimatta ei ole löytynyt.
Ed. Kähkönen aivan oikein perusteli sitä,
minkä takia laki on järkevää näin
jatkaa ja voimassa pitää.
Henkilökohtaisesti näkisin, että kuljetustuki
ja lain soveltaminen voitaisiin kyllä varsin hyvin ulottaa
Keski-Suomeen, kaakkoisen Keski-Suomen alueelle. Suurin piirtein
olosuhteet ja etäisyydet siellä ovat saman kaltaiset
kuin Itä-Suomessakin, mutta ehkä tähän
jossakin myöhemmässä vaiheessa palataan.
Itse asiassa kustannukset näistä järjestelyistä ovat
aika pienet ottaen huomioon sen, mikä merkitys niillä on
yrityksille, jotka voivat hyödyntää kuljetustukea,
ihan taloudellinen merkitys, mutta myös psykologinen vaikutus,
kuten ed. Kähkönen aivan oikein totesi.
Mari Kiviniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, ettei
kuljetustuesta tarvitse tänä vuonna käydä sellaista
näytelmää kuin on parina viime syksynä nähty.
Hallitushan on useana vuonna halunnut sen lakkauttaa, mutta onneksi eduskunnan
yksimielisin voimin on tuki saatu voimaan, vahinko vain, että aina
vuodeksi kerrallaan. Kyllä kuljetustuelle, niin kuin on
tullut jo ilmi, on hyvin selkeät perusteet. Se on hyvä ja
tarpeellinen täsmätuki, jota ilman muuta kannattaa jatkaa.
Viime vuodet ovat olleet kyllä valitettavia epävarmuuden
vuosia. Eihän nytkään tämä esitys
ole riittävän pitkäjänteinen,
vaan laki on voimassa vain vuoden 2003 loppuun, mutta hyvä edes
näin.
Kuitenkin yrittäjät asetetaan edelleen melko lailla
epävarmaan asemaan. Tämän totesi muun muassa
viime vuonna valtioneuvoston kanslian asettama asiantuntijatyöryhmä,
joka teki ehdotuksia alueellisen kehityksen edistämiseksi.
Asiantuntijatyöryhmähän katsoi, että vuosittainen soutaminen
ja huopaaminen kuljetustuen osalta on ollut monessa suhteessa epäedullista.
Epävarmuus tuen jatkumisesta mitätöi
sen vaikutukset yritysten sijoittumiseen, mutta tuen kustannukset
säilyivät kuitenkin vuodesta toiseen.
Samainen asiantuntijatyöryhmä totesi vuosi sitten,
että tuen jatkon suhteen olisikin tarpeen tehdä pidempiaikainen
linjanveto samaan tapaan kuin Ruotsissa, jossa asiasta on päätetty
vuoden 2006 loppuun asti. Kun tuen jatkuminen katsotaan perustelluksi,
tulisi sen tason olla myös nykyistä korkeampi,
jotta saavutettaisiin todellisia alueellisia vaikutuksia ja pienennettäisiin
hallinnoinnin vaatimaa osuutta tuen kokonaiskustannuksista.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Kuljetustuki on asia, josta eduskunta on joutunut
huolehtimaan vuodesta toiseen. Hallitus on jostain syystä suhtautunut
aikaisemmin asiaan varsin nihkeästi. Kuljetustuki on kuitenkin
yksi aluepolitiikan keino, jolla muuttoliikettä voidaan
hieman hillitä. Tällaisia toimivia keinoja tarvitaan alueiden
tasapainoisen kehityksen turvaamiseksi. Kuljetustuen pitää mielestäni
olla pysyvä keino niillä alueilla, joilla pitkät
kuljetusetäisyydet vääristävät
yritysten toimintaedellytyksiä.
Esillä olevalle hallituksen esitykselle on annettava
tunnustus, kun tuesta päätetään
kahdeksi vuodeksi eteenpäin. Hallitus on ainakin osittain kuunnellut
eduskuntaa.
Tuki on kuitenkin mielestäni saatava pysyväksi
ja sen tulee olla suurempi. Tukea pitäisi saada vähän
samoin perustein kuin Pohjois-Ruotsissa. Vetoan tässä asiassa
nyt Ruotsin-malliin, päivällä puhuin
Norjan-mallista.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Kyllä ministeri Mönkäreelle
täytyy antaa kiitos. Hän totesi joskus kevättalvella,
että tästä pitää saada
semmoinen ratkaisu aikaan, että tämä kestää hallituskauden.
Ymmärsin, että lupaus olisi sen tyyppinen, että esitys
tulee syksyllä. Siinä on ministeri sanansa pitänyt,
koska nyt tämä on täällä ja
muut ilmeisesti ovat taipuneet ministerin tahtoon siinä mielessä,
ettei sitä jatkuvaa jahkausta, mitä joka syksy
täällä on käyty, nyt ole tarvinnut
käydä.
Tämä on yksi keino siihen estoon, keinoja
tarvitaan paljon. Eilen telkkarista näin ohi kulkiessani
jotain, en tiedä, mikä taho oli tehnyt selvitystä,
mitä tapahtuu Suomen maakunnissa muuttoliikkeen osalta,
mutta siinä näytettiin aika hurjia lukuja. Taisi
olla, että vuoteen 2010 mennessä 25 prosenttia
nykyisestä porukasta häippäsee, Pohjois-Karjalasta
15. Aika karmeita tulevaisuuden näkyjä siellä on
kuvattu. Sen takia tässä on yksi elementti, jota
pitää tehostaa, ja pitää katsoa,
onko tätä mahdollista seuraavan hallitusohjelman
käsittelyn yhteydessä jopa korottaa, katsoa aluetta,
mihin se voisi ylettyä lisäksi, millä voitaisiin
vaikuttaa siihen, jotta tätä muuttoliikettä ei
syntyisi ainakaan kuljetusten kalleuden takia. Korostan, että tämä on
yksi elementti. Sen takia tämä on minusta hyvä.
Nyt voidaan muihin asioihin paneutua ensi syksynä, kun
ei tarvitse enää puhuakaan tästä.
Pekka Ravi /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Haluan myöskin osaltani liittyä siihen
kuoroon, joka antaa tunnustusta ministerille ja valtioneuvostolle
siitä, että kuljetustuen voimassaoloaikaa jatketaan.
Vaihtoehtonahan tälle oli uudenlainen logistiikkatuki,
jota selvitettiin kauppa- ja teollisuusministeriön toimesta,
mutta sille ei löydetty perusteita. Minusta on erittäin
hyvä, että kun todettiin, ettei uutta tietä ole,
palattiin vanhalle. Nyt minusta perusteluissa on aivan oikein todettu,
että sillä todellakin voidaan tasata osittain
niitä ylimääräisiä kustannuksia,
jotka syntyvät pitkistä kuljetusmatkoista. Haluaisin
kuitenkin korostaa, että vain osaa.
Minusta on hyvä huomata myöskin se, että kun
aikaisemmin vahvoilla äänenpainoilla puhuttiin
siihen suuntaan, että kun kuljetustuen volyymi on mennyt
kovin pieneksi, se joutaa lakkauttaa kokonaan, niin luulen näin
enkä luule vaan tiedän, että nimenomaan
Itä- ja Pohjois-Suomen yrityksille sillä on kuitenkin
ollut erittäin merkittävä vaikutus silloin,
kun ne ovat olleet tuensaajien piirissä. Haluan yhtyä ed.
Kähkösen toiveeseen ja näkemykseen siitä,
että nimenomaan luonnontuote- ja marja-ala tulisivat kuljetustuen
piiriin. Sillä saataisiin esimerkiksi sillä alalla
esiintyvää harmaata taloutta jonkin verran kuriin.
Iivo Polvi /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Vaikka puheenvuoroni ei ole pitkä,
käytän sen varmuudeksi täältä edestä.
Hallituksen esitys kuljetusten alueellista tukemista koskevan
lain muutokseksi ja voimassaolon jatkamiseksi kahdella vuodella
on aivan kannatettava esitys. On sinänsä myönteisenä todettava
se, että nykyinen hallitus pitää lain
voimassaolon jatkamista tarpeellisena, toisin kuin aikaisemmin on
tapahtunut. Sitähän on useamman kerran esitetty
kumottavaksi kokonaan.
Kuljetustuki sinänsä valtiontalouden kannalta on
merkityksetön. Etäällä markkinoista
toimiville pienyrityksille sillä on kuitenkin suuri merkitys.
Osaltaan se tasoittaa ylimääräisiä kuljetuskustannuksia,
jotka aiheutuvat pitkistä etäisyyksistä.
Sen lisäksi sillä on merkittävä psykologinen
vaikutus.
Laissa ei kuitenkaan määritellä yksityiskohtaisesti
niitä alueita, joilla kuljetustukea voidaan maksaa, vaan
se on tapahtunut valtioneuvoston päätöksellä.
Jo aikanaan Euroopan unioniin liityttäessä tietenkin
kuljetustukijärjestelmää supistettiin
liittymissopimukseen liittyvien ratkaisujen yhteydessä.
Eräänä rajoituksenahan on ollut ja ilmeisesti
edelleenkin on asukastiheys. Vuonna 94 komissio määritteli,
että kuljetustukea voidaan maksaa vain sellaisella Nuts
III -alueella, jolla asukastiheys on alle 12,5 neliökilometriä kohti.
Sen takia se keskustelu, mitä esimerkiksi tiedotusvälineissä eri
yhteyksissä on käyty kuljetustuen puutteesta tietyillä alueilla, tarkoitan
lähinnä Pohjois-Savoa, on ollut oikeastaan perusteeton
sen takia, että perusratkaisu on tapahtunut vuonna 94 liittymissopimuksen
yhteydessä.
Nyt voimassa olevassa päätöksessä Pohjois-Savon
maakunta on rajattu kuljetustuen soveltamisen ulkopuolelle. Perusteluna
ilmeisesti on ollut asukastiheysrajaus. Tällä hetkellä Pohjois-Savon
asukasluku alittaa muuttoliikkeen ansiosta tuon 12,5 asukkaan rajan
neliökilometriä kohti eli mitään
perusteita ei ole enää jättää Pohjois-Savoa
kuljetustuen ulkopuolelle.
Tilannehan on aika omituinen, jos mietitään ympäristöä.
Kuljetustukeen ovat oikeutettuja niin Pohjois-Savon itäpuolella,
pohjoispuolella, länsipuolella kuin myös eteläpuolella
olevat alueet. Sen vuoksi minusta tämän lain käsittelyn
yhteydessä on syytä valiokunnan kirjata selvästi mietintöön
perusteet, millä alueilla sitä myönnetään,
johtuen niistä pakottavista säännöksistä, jotka
liittyvät mahdollisesti aikaisemmin tehtyyn ratkaisuun,
jolla tarkoitan lähinnä Euroopan unioniin liittymistä koskevaa
sopimusta.
Samoin on valtionvarainvaliokunnan syytä kirjata selvästi
budjetin perusteluihin maininta siitä. Muutama vuosi taaksepäin
vastaava maininta oli budjetin perusteluihin kirjattukin Pohjois-Savon
osalta, mutta sitä ei toteutettu. Syynä kai oli
asukastiheyden ylitys sillä hetkellä. Tällä hetkellä Pohjois-Savo
on kelvollinen tuohon sarjaan. Se on syytä tiedostaa ja
ottaa huomioon myös talousarviossa määrärahaa
korottavana tekijänä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! On sopivaa jatkaa ensiksi siitä,
mihin ed. Polvi päätti. Tässä on
nimittäin erinomaisen hyvä tilaisuus nyt eduskunnan
lausua perusteet sille, miten alue, jonka perusteella asukastiheys
määritellään, tulee määrittää,
sillä olen kuullut, että nyt aiotaan ottaa vesistöt
pois. Silloin pelkästään kiinteän
maan pinta-alaa kohti määritetään
asukastiheydet, mikä tarkoittaa aivan katastrofia. Nimenomaan
kuljetustuen kohdalla pitää osoittaa se oikea
määrittely, joka ottaa vesistöt huomioon,
sen takia, että syrjäisyyshän syntyy
vesistöjen olemassaolosta. Tässä on nyt
eduskunnalla 16 000 taalan paikka selvittää asia
omana kantanaan ja niiden, jotka talousvaliokunnassa istuvat, puheenjohtaja
näyttää olevan salissa, ottaa tämän
huomioon, koska tämä on nyt se paikka juuri niin,
että syrjäisyys syntyy, kun olet valtaväylästä veden
takana.
Arvoisa puhemies! Muutoin tässä on juuri se asia,
jossa EU-mörkö on Risto Reippaiden Suomessa näytellyt
kaikkein merkittävintä roolia. Kun oltiin menossa
EU-jäsenyyteen, hallintovaliokuntaa höykytettiin
tässä asiassa niin vaan hirmuisesti. Toisin sanoen
tästä kuljetustuesta on nyt tulossa kerta kaikkiaan
koko EU:n kilpailupolitiikan tuhoaja. Sitä varten, että tämä kauhistus
nyt kuitenkin säilyisi Suomessa, asetettiin työryhmä,
joka sai aikaiseksi parikymmensivuisen muistion, jossa yritettiin
asiaa kaartaa ja kiertää kuin kissa kuumaa puuroa.
Sitten tuli logistiikkatuki, niin kuin, oliko se nyt ed. Ravi, kuvaili
sitä. Nyt on minusta erittäin hienoa ensinnäkin se,
että esitys on tänne tullut. Tunnustus ministerille
ja hallitukselle. On erittäin hieno asia, että asiat
sanotaan aivan oikein. Puhutaan reilusti kuljetustuesta eikä mistään
keppalointimallista. Tämä on äärimmäisen
tärkeä asia. Ja toinen tärkeä asia
on, että ne perusteet eduskunta lausuu nyt toivon mukaan
yksimielisesti, millä tavalla asukastiheydet ja tällaiset
asiat tulee laskea.
Sitten, mikä on oikea vertailukohta tämän
jälkeen? Oikea vertailukohta on, niin kuin muun muassa
ed. Valpas ja eräät muut totesivat, Ruotsi. Ruotsissa
tämä tuki on 250 miljoonaa kruunua. Ruotsin hallitus
on saanut aikaan kaavan, jonka perusteella lasketaan, miten kuljetustukea saa
esimerkiksi maalina Hampuri. Sitten kun rekka-autot lähtevät,
kaavan mukaan lasketaan, paljonko kuljetustukea tulee siitä keikasta.
Meillähän ei mitään tällaista
ole olemassakaan. Ruotsissa luonnonmarjat kuuluvat kuljetustuen
piiriin teollisuustuotannon tuotteiden lisäksi ja niin pois
päin. Meillä on tässä todella
tehtävää, että päästään
tasavertaiseen asemaan Ruotsin kanssa.
Ruotsille täytyy antaa tunnustus. Ei Ruotsissa noustu
puihin tämän EU-kilpailulainsäädännön kanssa
pätkänkään vertaa, ei minkäänlaista
hetkautusta. Kylmän rauhallisesti homma hoidettiin ja budjetissa
on rahat myönnetty, ja EU ei ole millään
tavalla purnannut tätä päätöstä vastaan tähän
päivään mennessä. (Ed. Valpas:
Halutaan olla mallioppilas!) — Suomi on mallioppilas kaikessa
huonossakin.
Arvoisa puhemies! Vielä yksi asia. Ed. Tennilä minusta
sanoi suuren viisauden siinä, että tämä on
nyt se asia, joka tulevassa hallitusohjelmassa pitää sanoa
selkeästi Ruotsin kanssa rinnasteisesti. Kun Ruotsin systeemi
on voimassa vuoden 2006 loppuun saakka — hyvä on,
että on yli meidän vaalien — niin silloin
on perusteita jo siihen vertaillen ja nojaten tehdä vastaavanlainen
järjestelmä samoine kaavoineen kaikkineen. Ruotsalaiset
ovat sen tehneet, ja kun Suomi on kaksikielinen maa, ruotsinnos
on jo valmiiksi olemassa.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Mielestäni ed. Pulliainen loppuosassa
puheenvuoroaan pääsi asian ytimeen, mistä on
kysymys. Haluan kuitenkin esittää huoleni siitä,
näinköhän me pääsemme
ikinä Ruotsin tasolle tässä asiassa.
Matkaa kuljetustuen tason suhteen on aika tavalla kovasti kurottavana
umpeen. Sitä paitsi tämän kuljetustuen
historia on viime vuosilta äärimmäisen
huono. Vaikka tässä nyt on hyvä hyrinä päällä siitä,
että peräti kahdeksi vuodeksi on hallitukselta
tullut esitys, ettei tämä jää pelkästään
eduskunnan käsiin, silti tämä yksituumaisuus
ja optimistisuus on minusta aika rohkeaa tämän
lain suhteen. Olisin odottanut kuitenkin, että esitys olisi
tehty samalla tavalla kuin Ruotsissa eli vuoden 2006 loppuun eli
synkronissa EU-tukikausien kanssa. Nythän tämä kuitenkin,
vaikka tämä tuki on kahdelle vuodelle tämän
vaalikauden loppuun, jättää epävarmuutta, kun
historia on jo aika huono. Kyllähän varmasti yrittäjät
ajattelevat ja voivat reuna-alueilla ajatella, mitä kahden
vuoden jälkeen tapahtuu. Eli hieman jäitä hattuun,
mutta kiitokset, että esitys on tänne hallitukselta
tullut.
Liisa Hyssälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tähän esitykseen
liittyy saariston kuljetustukea koskevien säännösten
uudistaminen. On tervehdittävä tyydytyksellä tätä esitystä,
että saaristokuljetuksille voitaisiin maksaa kuljetustukea
ja että tämä tukijärjestelmä säilyisi
kuljetustuesta erillisenä tukijärjestelmänä.
Turun saaristossa, Varsinais-Suomen saaristoalueella tällä on suuri
merkitys, vaikka tuen käyttö on ollut viime vuosina
vähäisempää ja se on vähentynyt.
Nyt erityisesti saaristossa, kun uhkatekijänä on
varuskuntien sulkeminen, Utön ja Örön
linnakkeitten sulkeminen ja edelleen saariston pysyväisluontoinen
asutus sieltä vähenee, niin tämä on eräs
keino, jolla pystytään peruspalveluja edistämään,
liikkumista ja mahdollisuuksia toimeentuloon saaristoalueella. Toivon,
että erityisesti saariston ihmisten peruspalveluihin myöskin
valiokunnassa kiinnitetään huomiota tältä osin.
Reijo Laitinen /sd:
Rouva puhemies! Sehän on, ed. Vehviläinen,
sillä tavalla, että tämä nyt saadaan
voimaan tämän vaalikauden loppuun, edellyttäen
tietenkin, että Euroopan unionin komissio hyväksyy
ehdotuksen, joka täältä tulee, mitä ei
ole tietenkään syytä epäillä.
Minusta edustajien Pulliainen ja Polvi käyttämät
puheenvuorot ovat muun muassa olleet sisällöltään
sen kaltaisia, että kun todellakin talousvaliokunnan puheenjohtaja
on paikalla ja talousvaliokunnan jäseniä, niin
nämä tulisi huomioida nyt, kun puhutaan tästä soveltamisalasta,
mihin saakka ja millä kriteereillä tätä alueellisesti
ulotetaan.
Vuoden 2000 osalta kaiken kaikkiaan 245 yritystä sai
tätä tukea. Minusta se on osoitus siitä, että tälle
tuelle on käyttöä, varsinkin, kun kävi vielä sillä tavalla,
että tähän tarkoitukseen varattu määräraha
tuli myöskin täysimääräisesti
käyttöön. Siitä vain voi vetää sen
johtopäätöksen, että kysyntää olisi
ollut varmasti vähän enemmänkin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! On erittäin hyvä,
että on tullut tämä hallituksen esitys
laiksi kuljetusten alueellisesta tukemisesta. Tämä on
hyvin perusteltu asia, niin kuin monissa puheenvuoroissa on tuotu
esille. Ed. Pulliainen juuri valotti niitä ongelmia, joita
saattaa olla, jos EU-määräyksiä joudutaan
noudattamaan.
Mutta vielä toisin yhtenä asiana esille sen,
että meillä rautatien käyttö on
jäänyt nyky-yhteiskunnassa liian vähälle.
Rautatiet on luopunut kappaletavaran kuljetuksista, ja muutoinkin
tuntuu, että rautatie on menettänyt otettaan kotimaisen tavaran
kuljetuksissa. Aika paljon sillä on otetta transitoliikenteessä.
Minä uskon, että se sinällään
jo hinnaltaan ja olemukseltaan voisi kehittyä kilpailukykyiseen
suuntaan. Toivon, että liikennevaliokunnan jäsenet
voisivat myös kiinnittää huomiota siihen,
että rautatiet pitkien matkojen Suomessa voisivat tarjota
tulevaisuudessakin, kuten oli aikaisemmin — valitettavasti
enää ei ole, mutta oli aikaisemmin — hyvät
junakuljetusjärjestelmät. Näitä kannattaisi
suunnitella uudelleenkin.
Leena Luhtanen /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on
jo tullut tavattoman hyviä asioita evästyksenä talousvaliokunnalle. Voin
todeta, että talousvaliokunnalle tämä asia on
kovin tuttu, koska vuodesta toiseen olemme käsitelleet
tätä ja käyneet myös läpi
näitä asetuksella määrättäviä,
vai ovatko valtioneuvoston päätöksellä määrättäviä,
asukastiheyskarttoja. Minusta tämä asia on todella
sellainen, joka täytyisi perusteellisesti selvittää,
koska tässä asukasmäärät
eli asukastiheydet ovat vuosien saatossa saattaneet kovastikin muuttua.
Tuntuu siltä, että on todella ollut epäoikeudenmukaista
se, että esimerkiksi Pohjois-Savo ja nämä alueet ovat
jääneet ilman tätä tukea.
Mutta kaikki nämä evästykset kyllä otetaan huomioon,
ja niin kuin sanoin, valiokunta on perehtynyt jo aiemmin Ruotsin-malleihin
ja muihin, niin että erittäin hyvä, että nyt
meillä on jo valmis esitys pohjana ja tästä voimme
mennä eteenpäin.
Kauppa- ja teollisuusministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Todettakoon tässä, että saariston
kuljetustuki maksettiin aikaisemmin valtioneuvoston päätöksellä ja
oli järkevää, että se nyt laitettiin
tähän hallituksen esitykseen mukaan.
Ed. Polvi sanoi aivan oikein, että tässä noudatetaan
EU:n liittymissopimuksen sitä linjaa, jonka Suomi silloin
valitsi, ja se on erilainen linja kuin se, minkä Ruotsi
valitsi. Sen seurauksena tuli tämä vuosien epävarmuus
siitä, jatketaanko kuljetustukea tällaisena. Kauppa-
ja teollisuusministeriö teki logistiikkaselvityksen, josta
selvisi, että 10 prosenttia tätä kuljetustukea
saaneista yrityksistä piti sitä merkittävänä.
Sehän on ihan selvää, ettei isompi osa
pitänyt kuljetustukea merkittävänä,
kun ne summat ovat niin pieniä. Jos ne olisivat olleet
isompia summia, niin varmasti useammat yritykset olisivat pitäneet
sitä merkittävänä.
Kun tuli luvatuksi silloin keväällä,
että asia hoidetaan, niin sitten siitä seurasi,
että rahat piti suurelta osin kaivaa kauppa- ja teollisuusministeriön
omasta taskusta. Mutta näin on tehty, ja nyt esitys on
eduskunnassa. Enempään meillä ei ollut
mahdollisuuksia. Olemme myös tulkinneet liittymissopimuksen
säännöksiä niin, että ihan yksinkertaista
ei ole järjestelmää nyt muuttaa. Mutta
toivon, että valiokunta tämän selvittää.
Keskustelu päättyy.