5) Hallituksen esitys laiksi vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista
ja tukitoimista annetun lain muuttamisesta sekä laiksi
sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain 4 §:n
muuttamisesta
Valto Koski /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssä on hallituksen
esitys laiksi vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista
ja tukitoimista annetun lain muuttamisesta sekä laiksi
sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain 4 §:n muuttamisesta.
Tässä valiokunta on kuullut merkittävän
joukon asiantuntijoita ja sen lisäksi hankkinut kirjallisen
lausunnon Invalidiliitto ry:ltä, Kynnys ry:ltä,
Raha-automaattiyhdistykseltä ja Uudenmaan erityispalvelut -kuntayhtymältä.
Niin kuin hallituksen esityksessä lukee, tässä ehdotetaan
vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista
ja tukitoimista annettua lakia muutettavaksi siten, että vaikeasti
kuulovammaisten, kuulo- ja näkövammaisten ja puhevammaisten
mahdollisuutta saada tulkkipalveluja parannettaisiin. Lisäksi
ehdotetaan lakiin lisättäväksi vammaisten
päivätoimintaa koskeva säännös,
jonka mukaan kunnan tulee järjestää päivätoimintaa
työkyvyttömille henkilöille, joilla ei vammaisuudesta
johtuen ole edellytyksiä osallistua sosiaalihuoltolain
mukaiseen työtoimintaan. Sosiaali- ja terveydenhuollon
asiakasmaksuista annettua lakia muutettaisiin siten, että vammaisten
päivätoiminta olisi maksuton sosiaalipalvelu.
Tältä osin tuskin kellään on
mitään sitä vastaan. Asia on tarpeellinen
ja myönteinen.
Valiokunnan kannanotoista muutama lainaus kohdasta Yleistä:
"Valiokunnan saaman selvityksen mukaan kaikki vammaispalvelulain
mukaiset palvelut ovat lisääntyneet 1990-luvulta
lähtien. Esimerkiksi kuljetuspalvelujen asiakasmäärät
ovat kasvaneet kymmenen vuoden aikana lähes 80 prosenttia
ja niiden piirissä on nykyisin noin 80 000 asiakasta.
Prosentuaalisesti suurin kasvu on ollut henkilökohtaisessa
avustajatoiminnassa, jossa asiakkaita on kaksi ja puoli kertaa niin
paljon kuin kymmenen vuotta aikaisemmin.
Myönteisestä kehityksestä huolimatta
esimerkiksi vammaispalvelujen tasa-arvoiseen saatavuuteen liittyy
edelleen ongelmia. Eroihin vammaispalvelujen alueellisessa toteutumisessa
vaikuttaa muun ohella kuntien erilainen taloudellinen tilanne."
Näitäkään tosiasioita tuskin
kukaan kiistää.
Valiokunta toteaa: "Vammaispalvelulaissa vammaisella henkilöllä tarkoitetaan
henkilöä, jolla vamman tai sairauden johdosta
on pitkäaikaisesti erityisiä vaikeuksia suoriutua
tavanomaisista elämän toiminnoista. Lain soveltamisalan
piiriin kuuluvat sekä fyysisistä että psyykkisistä syistä vammautuneet.
Laissa ei ole yhtä kattavaa vaikeavammaisen henkilön
määritelmää, vaan jokaisen palvelun
ja tukitoimen osalta on erikseen määritelty, kenelle
ne on tarkoitettu." Tätä asiaa on avattu ja pohdiskeltu
pitkään valiokunnassa useamman lain käsittelyn
yhteydessä. Itse mielelläni kysyisin, olisiko
tällainen määrittely edes mahdollista,
jos oikeudenmukaisesti toimittaisiin.
Valiokunta on käsitellyt vammaispalvelujen toteutumiseen
liittyviä kysymyksiä vammaispoliittisesta selonteosta
antamassaan mietinnössä StVM 13/2006
vp. Eduskunta hyväksyi selonteon käsittelyn yhteydessä lausuman,
jossa edellytettiin hallituksen ryhtyvän pikaisesti valmistelemaan
laaja-alaista, kaikkien tahojen toimintaa ohjaavaa vammaispoliittista
ohjelmaa. Valiokunta katsoi tuolloin mietinnössään,
että vammaispoliittisen ohjelman valmistelussa on tarpeen
selvittää, missä tapauksissa oikeus henkilökohtaiseen
avustajaan on turvattava subjektiivisena oikeutena. Henkilökohtaisen
avustajajärjestelmän kehittäminen edellyttää lisäksi
rahoitusjärjestelmän uudistamista, jotta palvelujen
kus-tannukset eivät käy yksittäiselle
kunnalle ylivoimaiseksi. Sosiaali- ja terveysministeriö on
ilmoittanut selvittävänsä erikseen kunta-
ja palvelurakennehankkeen yhteydessä vammaispalveluiden
ja tulkkipalveluiden rahoitusta valtion ja kuntien kesken. Valiokunta
korostaa, että vammaispoliittisen ohjelman valmistelun
yhteydessä on tarpeen selvittää henkilökohtaisen
avustajajärjestelmän kehittämistä ja
rahoitusta sekä on päätettävä uudistuksen
aikataulusta. Valiokunta ehdottaa asiasta lausumaa.
Sitten Tulkkipalveluista todetaan:
"Valiokunnan saaman selvityksen mukaan tulkkipalvelujen asiakasmäärät
ovat kasvaneet kymmenessä vuodessa noin neljänneksen,
kasvu on kuitenkin ollut muiden vammaispalvelujen asiakasmäärien
kasvua hitaampaa. Tulkkipalvelujen saatavuus on vaihdellut eri kunnissa. Hallituksen
esityksen mukaan osa kunnista on pitänyt säädettyjä tuntimääriä enimmäismäärinä,
eivätkä asiakkaiden yksilölliset tarpeet
ole tulleet huomioiduiksi. Käytettävissä olevat
vähimmäistuntimäärät
ovat osoittautuneet riittämättömiksi.
Valiokunta pitää tarpeellisena vähimmäistuntimäärien
nostamista hallituksen esityksen mukaisesti. Tulkkipalvelujen järjestämisessä on
ollut tulkkien puutteen lisäksi myös heikon organisoinnin
aiheuttamia ongelmia muun muassa tulkkien tilauskäytäntöihin
ja tulkkien työsuhteisiin liittyen." Tältä osin
on syytä tarkastella asiaa. Muun muassa: "Kuntien yhteistyötä on
pyritty edistämään tulkkipalvelun verkostohankkeessa
(VETURI 2001—2004) etsimällä alueellisesti
ja vammaryhmäkohtaisesti epätasaisesti kohdentuneiden
palvelujen parantamiseen uusia keinoja." Tässä yksi
vaihtoehto. "Valiokunta pitää tärkeänä myös
tulkkikoulutuksen riittävyyden turvaamista jatkossa."
Päivätoiminnan osalta valiokunta toteaa:
"Lakiehdotuksessa ei määritellä tiettyä sairautta
tai vammaa, jonka perusteella päivätoimintaa henkilölle
tulisi järjestää. Henkilön toimintakyky
on voinut alentua esimerkiksi aivovamman tai useamman eri vamman
tai sairauden (esimerkiksi kuurosokeus) seurauksena. Suurin yksittäinen
ryhmä, joka tulisi palvelun piiriin, olisivat henkilöt,
joilla on erittäin vaikea mielenterveysongelma, esimerkiksi
skitsofrenia. Valiokunta pitää tärkeänä,
että lakiehdotuksella voidaan parantaa näiden
vaikeavammaisten elämänlaatua, tukea avohoitoa
ja vähentää sairaalajaksoja.
Päivätoiminnan järjestäminen
voi edesauttaa siirtymistä työtoimintaan ja sitä kautta
edelleen työelämään. Ensisijaisena
tavoitteena on vaikeavammaisen työllistyminen, ja jos tämä ei
ole mahdollista, järjestetään hänelle
työtoimintaa sosiaalihuoltolain nojalla. Päivätoimintaa
olisi järjestettävä tilanteissa, joissa
työtoimintaankaan osallistuminen ei ole vaikeavammaiselle
mahdollista. Valiokunta toteaa, ettei päivätoiminnalla
ole tarkoitus eikä sillä voida korvata henkilökohtaisen
avustajan työpanosta. Kuten esityksen perusteluissa todetaan,
henkilöllä on edellytyksiä osallistua
työtoimintaan, jos toimintaan osallistuminen on mahdollista
esimerkiksi henkilökohtaisen avustajan tukemana.
Oikeudesta päivätoimintaan säädetään
ehdotetun vammaispalvelulain 8 §:n 2 momentissa, jossa
on säädetty palveluista, joihin vaikeavammaisella
on subjektiivinen oikeus. - - Lakiehdotuksen 8 b §:n
mukaan kunnilla on kuitenkin harkintavaltaa järjestettävän
päivätoiminnan määrän
suhteen. Pykälän 3 momentin mukaan vaikeavammaiselle
tulisi järjestää päivätoimintaa mahdollisuuksien
mukaan viitenä päivänä viikossa
tai asiakkaan yksilöllisen tarpeen mukaan harvemmin." Täällä todetaan:
"Perustelujen mukaan kunta voisi tinkiä järjestettävän
palvelun määrästä, mikäli
sillä ei esimerkiksi ammattitaitoisen henkilöstön
puuttuessa tai muusta vastaavasta syystä olisi mahdollisuutta
järjestää palvelua tavoitteeksi asetettua
viittä kertaa viikossa."
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Tältä osin voin
tältä paikalta todeta, että tämä on
käytännön toteutukseen liittyvä heikkous,
jota nyt ei onnistuttu korjaamaan.
"Päivätoiminnan käytännön
toteutumista lakiehdotuksessa tarkoitetulla tavalla asiakkaiden tarpeiden
mukaisesti on valiokunnan käsityksen mukaan seurattava
ja arvioitava vammaispalvelulainsäädäntöä uudistettaessa
mahdolliset muutostarpeet myös tältä osin.
Valiokunta korostaa, ettei päivätoiminnan laajentaminen
uusiin vammaisryhmiin saa heikentää kehitysvammaisten mahdollisuuksia
päivätoimintaan. Valiokunta toteaa lisäksi,
että kuntien ja järjestöjen välisessä työnjaossa
päivätoiminnan järjestämisessä on tarpeen
turvata Raha-automaattiyhdistyksen avustuksilla tuetun toiminnan
jatkuvuus."
Valiokunnan lausumaehdotus:
"Eduskunta edellyttää, että vammaispoliittisen
ohjelman valmistelussa selvitetään, miten henkilökohtaista
avustajapalvelua kehitetään ja sen rahoitusta
uudistetaan sekä millä aikataululla uudistamisessa
edetään."
Valiokunta ehdottaa lakiesityksen hyväksymistä,
ja valiokunnan mietintöön liittyy vastalause,
joka varmaan täällä tulee erikseen esiteltyä.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Vastalause tulee nyt esitellyksi. Tämä hallituksen
esitys laiksi vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista
ja tukitoimista annetun lain muuttamisesta sekä laiksi
sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetun lain 4 §:n
muuttamisesta on erinomaisen tärkeä. Se on sitä siksi,
että siinä käsitellään
ei välttämättä kovin suuren,
mutta sillä tavalla merkittävän ihmisryhmän
asioita, että se ihmisryhmä tai ne ihmisryhmät,
joita tämä koskettaa, tarvitsevat välttämättä apua,
yhteiskunnan tarjoamaa apua, selvitäkseen kohtuudella tästä elämästä.
Siinä mielessä, kun tässä lakiesityksessä esitetään
parannuksia heidän tähän saakka saamiinsa palveluihin,
kyse on tietenkin myönteisestä laista. Se, mikä ei
ole aivan yhtä myönteistä, on se, että vieläkään
näitä palveluita ei paranneta riittävästi.
Puhun nyt tässä ensisijaisesti kuulovammaisten
ja kuulo- sekä näkövammaisten saamista
tulkkipalveluista, joita toinen puoli tästä laista käsittelee.
Tässä lakiesityksessähän esitetään, että kuulovammaisten
tarvitseman asioimistulkkauksen vähimmäismäärä korotetaan
120 tunnista 240 tuntiin ja toisaalta sitten kuulo- sekä näkövammaisten
tulkkauksen vähimmäistuntimäärää korotetaan
180:sta 360:een tuntiin. Tämä korotus, joka on
100 prosenttia, tuntuu sinänsä tietysti prosentuaalisesti
suurelta, mutta kun se muutetaan absoluuttisiksi määriksi,
niin tämä ei näytä ihan yhtä kauniilta.
Tähän saakkahan tämä vähimmäistuntimäärä on
tarkoittanut sitä, että kuulovammaiset ovat saaneet
noin 20 minuuttia asioimistulkkausta päivässä ja
kuulo- sekä näkövammaiset ovat saaneet
noin 30 minuuttia päivässä. Nyt ne nousevat 30
minuuttiin kuulovammaisten osalta ja 60 minuuttiin vaikeammin vammaisten
osalta. Tuossa otin aikaa tuon lisäbudjetin lähetekeskustelun
aikana, että jos olisin ollut vaikeasti kuulo- ja näkövammainen
ja olisin nyt saanut sen tunnin päivässä tätä tulkkausta,
niin minun kommunikaationi teidän, arvoisat edustajat,
ja sitten myöskin valtiovarainministeri Heinäluoman
kanssa olisi katkennut juuri siinä vaiheessa, kun ministeri Heinäluoma
ansiokkaasti kiitteli hallituksen erinomaista politiikkaa, joka
verotuksen kevennyksen myötä on kuulemma parantanut
Suomen valtiontaloutta. Ottamatta sinänsä kantaa
siihen, osuiko se nyt sisällöllisesti juuri oikeaan
aikaan, niin ei olisi voinut pitää kohtuullisena
sitä, että en olisi itse voinut päättää siitä,
olisiko minulla ollut edellytykset kuunnella ministeri Heinäluoman
puhe loppuun. Näin jyrkästihän se ei
tietenkään käytännön
elämässä mene, mutta näinkin
tätä tilannetta voi kuvata.
No, toki tähän pykälään,
jossa säädetään näistä vähimmäismääristä,
liittyy se, että tähän saakka opiskelua
tämä rajoitus ei ole koskenut. Sen sijaan työtä se
on koskenut. Eli jos nyt olisin ajatellut, että ministeri
Heinäluoma minulle oppositiokansanedustajana opetti, kuinka
hyvin hallitus on toiminut, niin ehkä sitten olisin voinut
sillä perusteella vaatia rajatonta tulkkausta, mutta jos
olisin nyt tehnyt kansanedustajan työtä, niin vielä voimassa
olevan lain — ja jatkossakin, jos hallituksen esitys menee
läpi — voimassa olevan lain perusteella se olisi
katkennut sitten siihen tuntiin keskimäärin päivässä.
Tämä ei voi olla perusteltua. Tällä perusteella
olemme tässä vastalauseessa esittäneet,
että tämän lain 8 a §:ssä tarjolla
olevat tulkkipalvelut korotettaisiin kaksinkertaisiksi siihen nähden,
mitä hallitus nyt esittää, jolloin päästäisiin
jonkinlaiseen kohtuulliseen tasoon.
Lähtökohtana tietenkin pitää olla
se, että kuulovammaiset ja kuulo- sekä näkövammaiset
voivat kommunikoida perustuslain 16 §:n tarkoittamalla
tavalla aivan yhtä hyvin ympäristönsä kanssa
kuin kuka tahansa muu suomalainen, joka käyttää äidinkieltään.
Siis pitää muistaa, että viittomakieli
on kuulovammaisten ja myöskin kuulo- sekä näkövammaisten — tai
en tiedä, onko se viittomakieli oikea nimitys, itse asiassa
en tiedä, mikä se oikea nimitys on kuulo- ja kuulo-
sekä näkövammaisilla — mutta
joka tapauksessa se on heidän äidinkielensä.
Minusta äidinkielen käytön pitäisi
olla jokaisen ihmisen ehdoton perusoikeus. Sen lisäksi
esitämme tässä pykälässä, viitaten
tuohon, mitä edellä sanoin, että tämän opiskelun
rajoituksista vapauttavan vaikutuksen lisäksi pykälää muutettaisiin
niin, että ammatissaan toimiessaan kyseiset vammaiset saisivat näitä tulkkipalveluita.
Sitten vielä muutama sana tästä vaikeavammaisten
päivätoiminnasta. Tämä liittyy
tähän isompaan kysymykseen aika keskeisesti, kun
valiokunta korostaa, että tätä ei saa
nyt ymmärtää siten, että tällä ikään
kuin pyrittäisiin heikentämään
sitten muita vammaisten saamia palveluita, esimerkiksi nyt sitten
juuri avustajapalveluita, joita vammaiset eivät saa tarpeeksi,
kuten tässäkin salissa on moneen kertaan tänä syksynä ja jo
aiemminkin todettu. Minusta olisi erittäin tärkeää,
että vaikka olemme yksimielisesti nyt tämän
lausuman tänne hyväksyneet, niin se ehkä olisi
voinut olla vielä tiukempi sen suhteen, että tämä avustajakysymys
saataisiin kohtuulliseen ratkaisuun. Ehkä oikeastaan voisi
todeta tästä päivätoiminnasta
vain sen, että kun on kysymys vaikeavammaisten päivätoiminnasta,
niin on todennäköisesti niin, että ilman
avustajaa nämä vaikeavammaiset eivät
voi osallistua edes tähän päivätoimintaan,
jolloin tämä laki pahimmillaan menettää merkityksensä.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
(Ed. Pulliainen: Jaaha, totuus tulee nyt!) Arvoisa puhemies!
Aivan aluksi ed. Virtaselle, että teidän esimerkkinne
viittomakielen tuntimääristä oli sangen
mielenkiintoinen, kuvauksenne tästä tämänpäiväisestä täysistunnosta.
Te totesitte samassa puheenvuorossa, että käytäntö ei
välttämättä toimi näin,
ja nyt voinkin sanoa, että se ei todellakaan toimi näin.
Minulla on tiedossani sellaisiakin kuuroja, joiden tuntimäärä ylittää vuosittain
noin 1 000 tunnilla, mutta toisaalta on tiedossa myös
sellaisia kuuroja, joiden tuntimäärät alittuvat
nykyisistäkin vähimmäismääristä,
joten tämä lienee se ongelman ydin.
Mutta, arvoisa puhemies, tämä käsittelyssä oleva
hallituksen esitys sekä lisää tulkkipalveluiden
vähimmäistuntimäärää että laajentaa
päivätoiminnan kohderyhmää.
Nämä ovat mielestäni myönteisiä edistysaskelia
suomalaisessa vammaispolitiikassa, jossa periaatteina ovat vammaisten
ihmisten yhdenvertaisuus, osallisuus ja oikeus palveluihin. Vastikään
täällä eduskunnassa saimme käsitellä Suomen
historian ensimmäistä vammaispoliittista selontekoa,
ja voidaankin reilusti todeta, että vammaispolitiikka on
keskeisessä asemassa tällä vaalikaudella.
Nyt on otettu hyvin määrätietoisia askelia
aivan oikeaan suuntaan, ja tästä on hyvä jatkaa.
Vammaispolitiikassa Suomi on ollut monessa suhteessa edelläkävijä.
Tämä on tärkeää pitää mielessä.
Tulkkipalveluiden osalta minulla on henkilökohtaisia kokemuksia.
Olen toiminut alle kouluikäisenä kuuroille isovanhemmilleni
satunnaisesti asiointitulkkina. Tuo toimintatapa 1970-luvulla oli
toki joustavaa, mutta esimerkiksi väärinkäsityksien
riski oli kohtuullisen suuri. Tänä päivänä tulkkauksen
hoitavat perusteellisen koulutuksen saaneet hyvin ammattitaitoiset
tulkit, hyvä näin.
Kuten valiokunnan mietinnössä todetaan, vammaispalvelujen
tasa-arvoiseen saatavuuteen liittyy edelleenkin ongelmia. Tämä käsittelyssä oleva
hallituksen esitys ei poista tulkkien saatavuuteen liittyviä ongelmakohtia.
Yksi keskeisimmistä haasteista liittyy tulkkien koulutukseen.
Viittomakielen tulkin koulutusta annetaan nykyisin Helsingin, Turun
ja Kuopion ammattikorkeakouluyksiköissä. Opetusministeriön
mukaan koulutusohjelma on ollut hyvin vetovoimainen: jokaista aloituspaikkaa
kohden on ollut vuosittain 6—8 hakijaa. On siis ensisijaisen
tärkeää, että nykyiset koulutusmäärät
turvataan. Toisaalta alueellista tulkkipulaa vähentäisi
koulutusohjelmatarjonta, joka koskisi myös pohjoista Suomea.
Valitettava tosiasia on, että koulutuspaikkojen sijainti
määrittelee myös vastavalmistuneiden
tulkkien työhön sijoittumista. Vammaisten eriarvoistuminen
valitettavasti syvenee alueellisesta tulkkipulasta johtuen.
Arvoisa puhemies! Palveluiden saatavuutta voitaisiin merkittävällä tavalla
edistää välityspalvelua kehittämällä.
Valiokuntakuulemisen yh- teydessä myönteisiä kokemuksia
välitettiin Uudeltamaalta ja Pirkanmaalta. Hyvin organisoitu välityspalvelu
edistää vammaisten asemaa, parantaa palveluiden
saatavuutta ja edistää tulkkien työsuhdetta
nykyistä myönteisempään suuntaan.
Taustalla on se tosiasia, että suuri osa tulkeista toimii
freelancer-pohjalta. Palveluiden tarjontaan ja työn kysyntään
liittyy osittain tästä syystä voimakkaita
vaihteluja. Usein asiakkaat joutuvat tekemään
useita kyselyjä, laskutuksessa syntyy epäselvyyksiä ja
ruuhkahuipuista esimerkiksi viikonloppuisin on vaikeuksia selviytyä. Toisaalta
pitkäaikaiset opiskelutulkkaukset sitovat tulkkeja, joten
asioimistulkkeja on sitäkin vaikeampi saada. Tästä syystä pidän
erityisen tärkeänä, että onnistuneet
käytännöt vakiinnutetaan. Välityspalveluiden
osalta uuden teknologian hyödyntäminen tässäkin
toimintamallissa on syytä hyödyntää täysimääräisesti.
Arvoisa puhemies! Eduskunta on saanut lukuisan määrän
lakeja, joiden yhteydessä on todettu mielenterveyspotilaiden
vaikea asema. Mielenterveysongelmat kasvavat räjähdysmäisesti,
ja nämä henkilöt ovat usein palveluiden saatavuuden
osalta väliinputoajia. Lainsäädäntö kaipaisikin
täsmentämistä monilta osin. Tämä laki
tuo mielenterveyspotilaat päivätoiminnan piiriin.
Tätä voidaan pitää erittäin
myönteisenä kehityksenä. Toivon, että kunnat
tulkitsevat tätä lainkohtaa mielenterveyspotilaiden
näkökulmasta myönteisellä tavalla.
Lopuksi haluan todeta, että toivon konkreettisia toimenpiteitä valiokunnan
lausuman mukaisesti. Eduskunta ja tietysti sosiaali- ja terveysvaliokunta
on käynyt useita hyvin vilkkaitakin keskusteluja henkilökohtaisen
avustajajärjestelmän kehittämisestä.
Vammaispolitiikan näkökulmasta asia edellyttää perusteellisen
selvityksen avustajapalvelun eri vaihtoehdoista ja myöskin
rahoitusmalleista. Tämä työ on aloitettava
mahdollisimman nopeasti, minkä jälkeen on päätöksien
aika.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys 166, tärkeä keskustelu vammaisuuden
perusteella järjestettävistä erilaisista
palveluista. Minä aloitan sen tarkastelemalla tänään
tehtyä kantelua, jonka seuraavat järjestöt:
Invalidiliitto ry, Kynnys ry ja Heta ry eli Henkilökohtaisten
Avustajien Työnantajien Liitto, ovat jättäneet
valtioneuvoston oikeuskanslerille Matti Vanhasen hallituksen laiminlyönnistä järjestää
vaikeavammaisten
henkilökohtainen avustajajärjestelmä perustuslain
mukaisesti. Tästä tulee hyvin mielenkiintoinen
keskustelu, koska oikeuskansleri on täällä erään
kerran jo ottanut tähän kantaa, minun kysymykseeni,
ja nyt tästä on tehty virallinen kantelu. Se perustuu
lehdistötiedotteeseen, joka on varmaan teille kaikille
tullut sähköpostissa, koska olen sen sieltä saanut.
Luen siitä osia. Oikeuskansleria siis pyydetään
selvittämään tämä asia.
Tässä sanotaan muun muassa seuraavaa: "Vaikeavammaisten
henkilökohtainen avustaja -järjestelmä on
vaikeavammaisille henkilöille kaikkein tärkein
tukimuoto elämän keskeisten perusedellytysten
ja yhdenvertaisuuden turvaamiseksi. Vammaispalvelulaki säätää henkilökohtaisen avustaja
-järjestelmän
kunnan yleisen järjestämisvelvollisuuden piiriin
kuuluvaksi taloudelliseksi tukitoimeksi. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kunnalla
on suuri harkintavalta siitä, miten vaikeavammaisten henkilöiden
avustaminen toteutetaan" — muun muassa tämän
lakiesityksen yhteydessä. "Kunnallisesti vaihtelevat käytännöt sekä rahoituksen
ja palvelun vuosittainen vaihtelu
ovat johtaneet siihen, että vaikeavammaisten henkilökohtainen
avustaja -järjestelmä ei vastaa perustuslain
19.1 §:n sille asettamia edellytyksiä turvata
ihmisarvoisen elämän perusedellytyksiä."
Tämä on professori Kaarlo Tuorin tekstiä,
jota on tarjottu hopealautasella valiokuntakeskusteluissakin, mutta
se on ikävä kyllä siellä torpattu, niin
kuin se suomeksi sanotaan. Siitä ei ole välitetty.
Tässä salissa ministereiltä olen kahteen kertaan
kysynyt, miltä se tuntuu, kun tilanne on semmoinen, että oikeusoppineet
väittävät, että meillä on
perustuslaillinen ongelma tämän asian suhteen.
Ei saa vastauksia. Tämä on perin juurin kummallista,
kun kohderyhmänä on 4 200 ihmistä.
Suomessa on edelleen noin 80 kuntaa, joissa ei ole ensimmäistäkään
myönteistä henkilökohtainen avustaja
-päätöstä — 80 kuntaa.
Tämä jatkuu myöskin, lopetan sanomalla
vain tästä: "Koska henkilökohtainen avustaja
on monille vaikeavammaisille henkilöille ehdoton edellytys
jokapäiväisestä elämästä selviytymiselle,
kysymys on sellaisesta ihmisarvoisen elämän edellyttämästä huolenpidosta,
johon perustuslaki takaa subjektiivisen oikeuden." Jos Suomea sanotaan
oikeusvaltioksi, arvon puhemies, ja tämä teksti
pitää paikkansa ja oikeuskansleri sanoo siitä,
niin kuin hänen pitää rehellisenä oikeuskanslerina
sanoa, niin mitenkäs sitten suu pannaan täällä,
kun tätä asiaa on pyöritelty hyvin monella
tavalla tässä nykyisessäkin eduskunnassa?
Valiokunnan lausunnosta ja kannanotoista sanon muutamia asioita
johtuen siitä, että hyvin hankalien yhteensattumien
takia en voinut olla tässä ratkaisevassa käsittelyssä itse
mukana. Tässähän on kolme asiaa, mihin
otetaan kantaa. Ensinnäkin tulkkipalvelut, joita aika hyvin
täällä on jo käsitelty. Sanoisin
siihen vain semmoisen havainnon, että aika omituista on,
kun näissä teksteissä ei ollenkaan tunneta
sanaa kuuro tai kuuroutunut, puhutaan vain vaikeasti kuulovammaisista.
Siinä yhteisössä, missä näitä erilaisia
olotiloja ja sairausasteita on, nämä termit ovat
erittäin tärkeitä. Minusta on valitettavaa,
että kun tulkkipalveluista puhutaan, niin kuurot ja kuuroutuneet
on kokonaan unohdettu. Olen sen lausuman kannalla, jonka ed. Virtanen
täällä esitteli. Kommunikaatiota ja siihen
liittyviä palveluita tämä kohderyhmä tarvitsee
varmasti paljon enemmän.
Päivätoiminta on toinen sektori, jossa olisi
ollut käytettävissä asiantuntijatietoa
silloin, kun hallitus teki tämän ehdotuksensa.
Sitä samaa asiantuntijatietoa oli valiokunnalla. Invalidiliitto
kävi antamassa lausunnon, jossa huomautetaan hyvin selvästi:
"- - aidon osallisuuden, toimintakyvyn, omatoimisen suoriutumisen
edistäminen päivittäistoimintojen osalta
sekä sosiaalisten kontaktien ja normaalin päivärytmin ylläpitäminen
tosiasiallisesti yhdenvertaisten mahdollisuuksien luomiseksi edellyttää myös vaikeavammaisille
oikeutta aidosti valita oman elämänsä päivittäisten
toimintojen ja virikkeiden sisältö ja toteutuminen
omien tarpeidensa mukaan. Tästä johtuen vaikeavammaisten
henkilöiden oikeutta henkilökohtaiseen avustajaan ei
voida päivätoiminnalla - - korvata."
Tämä on yksinkertaisesti selvä asia.
Tätä terveet kansanedustajat täällä eivät
tässäkään salissa tälläkään hetkellä usko.
Se on suorastaan järkyttävää,
että siitä kinataan, kun se on itsestäänselvä asia. Minä en
saanut aikanani silloin selvää, minkä takia
ministeri Hyssälä pysähtyi tähän
eikä ottanut tätä henkilökohtaista
avustajaa koskevaa asiaa esille, vaan toi sen eräänlaisena
korvikkeena ja tilalle. Nyt me tiedämme, että se
ei ehkä hallituksen mielestä sitä ollut,
mutta tämä on epätäydellisesti
käsitelty asia. Tähän olisi saatu asiantuntemusta,
ja on tietenkin ikävää, kun sitä ei
ole käytetty.
Samassa lausunnossa muuten, joka valiokunnalle jaettiin, Invalidiliitto
kysyy lausuntonsa lopussa myöskin sitä, mihin
unohtui jälleen kerran vaikeavammaisten henkilökohtainen
avustaja -järjestelmän kehittäminen,
joka on ollut jo kolmen hallituksen ohjelmassa — kolmen
hallituksen ohjelmassa. Siitä vaan ohjelmiin ja eteenpäin,
ja mitään ei saada aikaiseksi, ja kymmenen vuotta
vammaispolitiikan keskiön oikeusvaatimuksena. Jos joku
teistä täällä kuuntelijoista
nyt on ollut kovasti vammaisliikkeessä mukana, tiedätte,
miten vaikeata siellä on yleensä kokouksia pitää,
miten vaikea saada kommunikaatiota aikaan, miten vaikea rakentaa
niistä jonkinlaista tärkeysjärjestystä,
millä asioissa mennään eteenpäin.
Kalle Könkkölän johdolla tämä lista
tehtiin kymmenen vuotta sitten. Se odottaa toteutumistaan edelleen.
Pahaa pelkään, kun kuuntelen täällä esimerkiksi
valiokunnan puheenjohtajan puhetta, että hallitusohjelmissakin
tämä taitaa johtaa lisääntyviin
vaikeuksiin, vaikka kyse on vaikeavammaisen ihmisen elämän
kannalta tärkeimmästä tukitoimesta. Pelkään
tätä, arvon puhemies, sen takia, että kun
vammaispalvelulaissa puhutaan vaikeavammaisesta ja pyritään
määrittelemään esimerkiksi täällä valiokunnan
kannanotoissakin, minkälainen on vammainen henkilö,
niin samaan hengenvetoon sanotaan, että laissa ei ole yhtä kattavaa
vaikeavammaisen henkilön määritelmää.
Ei pidä silloin ihmetellä, että esimerkiksi
kuljetuspalveluiden osalla ovat kulut huomattavasti nousseet, kun
mukaan on tullut vanhuksia, joilla ei ole mitään
tekemistä vammaispalvelulain kanssa, mutta jotka muuten
tarvitsevat niitä palveluita, ne ovat vain kohdentuneet
samalle momentille, ja tällä lailla näitä havaintoja
on väärällä lailla yhdistetty.
Kun meidän valiokuntamme puheenjohtaja sanoo, että hän
rohkeni epäillä, voiko edes määritellä,
kuka on vaikeavammainen, onko se edes mahdollista, ja jatkoi vielä puhettaan
valiokunnan puheenjohtajana sanomalla, onko se edes oikeudenmukaista,
niin hoi polloi, sanoisin kyllä. Jos ette tiedä,
mitä se tarkoittaa, niin kysykää kieli-ihmisiltä.
Se on aivan uskomatonta, kun samanaikaisesti professori Tuori ilmoittaa, miten
nämä asiat pitäisi järjestää,
meidän korkeimpia oikeusavustajiamme. Tämä on
ihmeellinen dilemma, tässä ei ole enää kysymys
politiikasta, ei hallitus—oppositio-asetelmasta; tässä on
jostain välinpitämättömyydestä kysymys ja
ilmeisesti tietämättömyydestä ja
mahdollisesti myöskin ymmärtämättömyydestä.
Perustuslaki ei toteudu tällä kohderyhmällä,
ei nyt tässäkään esityksessä,
tasa-arvoa ei tässä laissa ole. Kaikki vammat
ovat erilaisia, kaikki ihmiset ovat erilaisia, vaikeavammaiset aivan
erityisesti muodostavat erittäin voimakkaasti omia ryhmiään.
Tämä on marginaaliryhmä, ja vasta nyt
muutaman vuoden aikana on ministeriö nihkeästi
suostunut kertomaan, kuinka paljon näitä ihmisiä Suomessa
on. Aikaisemmin ei edes sitä tiedetty. Heitä on
noin 4 500. Silti on kerrottu meille, että maksaa
400 miljoonaa henkilökohtaisten avustajien hankkiminen
näille. Siinä on pilkkuvirhe, se on kymmenen kertaa
liian suuri summa. Siinä on rakennettu jotain tulevaisuuden kuviota,
joka on ilmeisesti jotain aivan muuta kuin nykyisen järjestelmän
täydentäminen. Suurissa kunnissahan tämä kaikki
on kohdallaan.
Olen kuullut, että ministeriössä olisi
myöskin valmius tulla vastaan ja tehdä tämä lakiesitys. Hallituspuolueet
sitä jostain syystä eivät halua. Hallitusohjelmaan
tämä minusta täytyy ehdottomasti saada. Pyydän teitä kaikkia kansanedustajia
niihin talkoisiin mukaan, vaikka olemme ehkä joltain osin
eri mieltä.
Kakkoskäsittelyssä, arvon puhemies, tulen esittämään
tähän liittyvän oman ponteni eduskunnan
lausumaehdotukseksi, joka kuuluu seuraavasti, esitän sen
sitten luonnollisesti uudestaan: "Eduskunta edellyttää,
että vammaispoliittisen ohjelman valmistelun yhteydessä sosiaali- ja
terveysministeriö valmistelee tarvittavan lainsäädännön
vaikeavammaisten henkilökohtaisen avustajan subjektiivisen
oikeuden järjestämiseksi." Saa nähdä,
tuleeko tästä samanlainen jänkkäys
kuin äskeisestä lasten päivähoitolaista,
jossa vaan hallitus—oppositio-asetelman vuoksi ei muka
asioita voida järjestää. Me emme ole
näissä asioissa täällä sen
takia, istumme kummalla tahansa puolella kenttää,
me olemme ihmisten asioita hoitamassa.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
hallituksen esitys edistää hallitusohjelman mukaisesti
osaltaan vammaispalvelujen saatavuutta ja vammaisten tasa-arvoista
kohtelua. Esitys parantaa vaikeasti kuulovammaisten, kuulo- ja näkövammaisten
ja puhevammaisten henkilöiden tarpeiden tyydyttämistä tulkkipalveluja
lisäämällä ja turvaisi kaikkein
vaikeimmin vammaisten henkilöiden oikeuden osallistua päivätoimintaan.
Tämä on yksi askel kohti tavoitettamme, jossa
vammaisten ihmisten mahdollisuudet elää normaalia
elämää yhteiskunnassamme olisivat tasavertaiset
muiden kanssa. Vammaisjärjestöt ovat viime aikoina
syystäkin kuvanneet näitä askeleita tuskastuttavan
pieniksi, niin pitkään on odotettu parannuksia
ja niin pieniltä nämä edistysaskeleet
tuntuvat. Kokonaisuutena katsoen voikin olla, ettei tulkkipalveluun
esitetty muutos tunnu isolta, mutta uskon, että yksittäisen
tulkkipalvelua tarvitsevan ihmisen elämässä tämä on
merkittävä uudistus.
Tämän asian yhteydessä sosiaali-
ja terveysvaliokunnassa käytiin paljon keskustelua myös avustajajärjestelmästä.
Budjetin esittelyn jälkeen varmaan kaikkiin edustajiin
otettiin yhteyttä. Eri tahoilta esitettiin 40 miljoonan
euron lisäystä budjettiin vaikeavammaisten henkilökohtaisen
avustajajärjestelmän kehittämiseen. Valitettavaa
on ollut, että tämän asian yhteydessä on
ollut paljon epäselvyyksiä ja myös nähtävästi
erilaisia näkemyksiä, kuten ed. Akaan-Penttilä äsken
omia näkemyksiään toi.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnalle on selvitetty, että järjestelmä maksaa
ehkä kymmenkertaisen määrän
eli arviolta noin 400 miljoonaa euroa. Toki on selvää,
että 40 miljoonan lisäraha parantaisi tilannetta.
Tämä toisi kuitenkin paljon erilaisia lisäkysymyksiä,
joihin valiokunta omalla lausumallaan haluaa selkeyttä ja
omalta osaltaan myös niitä selvittää.
On myös esitetty, että avustajajärjestelmään tarvittava
rahoitus otettaisiin päivätoiminnan kehittämisestä.
Näin ei mielestäni voi missään
nimessä tehdä. Päivätoimintaan
nyt lisättävät rahat eivät ole
pois avustajajärjestelmän kehittämisestä.
Ne ovat kaksi täysin erillistä, mutta toisiaan täydentävää palveluelementtiä.
Emme voi lisätä toiseen toisen kustannuksella,
vaan rahoitus on löydettävä lisärahana.
Arvoisa puhemies! Henkilökohtaisen avustajan osalta
valiokunta päätti tässä mietinnössä esittää lausumaa
vammaispoliittisen ohjelman valmistelua ajatellen. Kuukausi sitten
totesimme selontekoa koskevassa mietinnössä, että on
tarpeen selvittää, missä tilanteissa
on turvattava subjektiivinen oikeus henkilökohtaiseen avustajaan.
Nyt käsillä olevassa mietinnössä lausuma menee
vielä tarkemmin yksityiskohtiin. Korostamme, että vammaispoliittisen
ohjelman valmistelun yhteydessä on tarpeen selvittää henkilökohtaisen
avustajajärjestelmän kokonaisuus, sen kehittäminen
ja rahoitus. Tämän lisäksi on päätettävä uudistuksen
aikataulusta. Kunta- ja palvelurakennehankkeen yhteydessä on
asiaa tarkoitus rahoitusvastuiden osalta myös selvittää.
Sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietinnön lausuma vaikeavammaisten
oikeudesta henkilökohtaiseen avustajaan on tärkeä nimenomaan
tämän tärkeän asian painottamiseksi
jatkovalmisteluissa. Uskon ja toivon koko sydämestäni,
että vaikeavammaisten subjektiivinen oikeus avustajaan
on mahdollista toteuttaa valiokunnan saamien tulevien selvitysten
jälkeen. Poliittista tahtoa asiaan on eduskunnassakin tällä hetkellä paljon. Tarvitsemme
kuitenkin kokonaisselvityksen, ennen kuin päätöksiä tehdään.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan saamien selvitysten mukaan kaikki
vammaispalvelulain mukaiset palvelut ovat lisääntyneet
1990-luvulta lähtien. Ongelmana on kuitenkin, ettei palvelujen
saatavuus ole tasa-arvoista. Sekä alueellisesti että vammaryhmittäin
löytyy palvelutarjonnassa paljon puutteita. Kunnat ovat tiukoilla järjestäessään
lakisääteisiä palveluitaan. Monesti minimistä on
tullut myös maksimi. Tämä valitettava
käytäntö on useissa kunnissa todellisuutta.
Arvoisa rouva puhemies! Joidenkin asiantuntijakuulemisten mukaan
nyt esitetty lisäys tulkkaustunteihin ei aina paranna vammaisten
ihmisten asemaa, sillä alalla on pulaa osaavista työntekijöistä.
Tähän viittaa osaltaan tieto, että tulkkipalveluissa
asiakasmäärät ovat kymmenen vuoden aikana
kasvaneet vain neljänneksen, kun muissa vammaispalveluissa
kasvu on ollut paljon nopeampaa. Ihmiset ovat kokeneet, etteivät saa
tulkkipalveluja, joten eivät niitä myöskään hae.
Tulkkipalveluja on jopa haluttu niin sanotusti säästää pahan
päivän varalle. Asiakkaat eivät välttämättä käytä vähimmäismäärääkään heille
aiemmin asetuksessa myönnetyistä tulkkaustunneista,
sillä tarpeen mukaisia tulkkipalveluita ei aina ole saatavilla.
Tähän kysymykseen on haluttu puuttua myös
tulkkipalvelujärjestelmän entistä paremmalla
organisoinnilla. Opiskelijoille tulkkipalvelut järjestetään
jatkossakin opinnoista selviytymiseen tarvittavassa laajuudessa.
Valiokuntakäsittelyssä esiin nousivat myös työelämän
tulkkipalvelut. Vammaisjärjestöjen mukaan tulkkipalveluja
tulisi työssä saada samassa laajuudessa kuin opiskelussakin.
Mielestäni työelämässä tarvittavaa
tulkkipalvelua tulisi kehittää, ja kuten kaikissa
vammaisten ihmisten työelämäkysymyksissä, se tulisi
saattaa myös työmarkkinajärjestöjen neuvottelupöytiin.
Tämä selkeyttäisi vammaisten
ihmisten asemaa työelämässä.
Kuten jo aikaisemmin mainitsin, tulkkipalvelujen saatavuus vaihtelee
paljon alueittain. Paitsi tulkkien puute myös tulkkipalvelujen
heikko organisointi on aiheuttanut ongelmia. Alueellisen työjaon
kehittäminen ja teknologian tehokkaampi hyödyntäminen
sekä tulkkikoulutuksen lisääminen ovat
avaimia asiakkaiden yksilöllisten tarpeiden tyydyttämiseen
jatkossa. Kunta- ja palvelurakenneuudistuksen myötä erilaiset
keskitetyt hankintapiirit tai nykyistä isommat kunnat palveluntilaajina
lisääntyvät, jolloin haasteellisiin asioimistulkkauksiin
myös iltaisin ja viikonloppuina saadaan varmasti parannusta.
Arvoisa puhemies! Vielä muutama sana päivätoiminnan
laajentamisesta.
Esitys laajentaa päivätoiminnan koskemaan kehitysvammaisten
lisäksi myös vaikeavammaisia, joiden toimintakyky
ei mahdollista osallistumista työtoimintaan. Suurin yksittäinen
ryhmä, jota tämä laajennus nyt koskee,
on vaikeasti mielenterveysongelmaiset ihmiset, kuten esimerkkinä skitsofreenikot.
Mielenterveysjärjestöjen lausunnoissa esitystä on
kiitetty. Pidetään hyvin tärkeänä,
että tämä unohdettu ryhmä nyt
huomioidaan uudella lakisääteisellä oikeudella
palveluihin. Valitettavasti mielenterveyskuntoutujat ovat monella
tavalla yhteiskunnassamme unohdettu ryhmä, vaikka mielenterveyssyistä yli
satatuhatta suomalaista on työkyvyttömyyseläkkeellä ja viimeisen
viiden vuoden aikana mielenterveyssyistä myönnettyjen
sairausrahapäivien määrä on lisääntynyt
peräti 40 prosenttia.
Paitsi tässä hallituksen esityksessä on
mielenterveysongelmaisten palveluihin ja tukeen myös jatkossa
panostettava. Päivätoimintalain piiriin arvioidaan
tulevan noin 3 000 uutta asiakasta. On erittäin
tärkeätä, että tällä esityksellä voimme
parantaa näiden ihmisten elämänlaatua,
tukea avohoitoa ja vähentää sairaalajaksoja.
Päivätoiminnassa harjaannutetaan sosiaalisia taitoja,
harrastetaan liikuntaa, keskustellaan, laitetaan ruokaa jne. Päivätoiminnasta
on mahdollista kuntoutua työtoiminnan piiriin, jossa toimintakykyä,
elämänhallintaa ja erilaisia työelämän
taitoja edistetään.
Arvoisa rouva puhemies! Tämä hallituksen esitys
sisältää vammaisille ihmisille uusia
oikeuksia, joita kunnilla on velvollisuus tuottaa. Kuitenkin päivätoiminnan
osalta kunnille sallitaan harkinnanvaltaa tinkiä palvelun
määrästä, mikäli ammattitaitoista
henkilöstöä ei ole saatavilla. On hyvä,
että tapauskohtaisesti sallitaan mahdollisuus sovitella
palvelun määrä, jotta kunnat eivät
joudu kohtuuttomiin tilanteisiin. Lähtökohtana
tulee kuitenkin olla palvelun tuottaminen lainmukaisesti sitä tarvitseville.
Valiokunnassa myös korostimme, ettei päivätoiminnan asiakaspohjan
laajentaminen saa olla pois kehitysvammaisten mahdollisuuksista
osallistua toimintaan. Vammaisten ihmisten oikeuksien toteuttamiseksi
on syytä tarkasti seurata ja arvioida käytännön
toteutusta ja palata asiaan tarvittaessa uudelleen.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä,
jossa on kysymys vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista
ja tukitoimista annetun lain sekä sosiaali- ja terveydenhuollon
asiakasmaksuista annetun lain 4 §:n muuttamisesta, voidaan
sanoa, että tavoitteena, tarkoituksena, on saada todella
hyvää vammaisille, mutta jos me katsomme vammaispolitiikan
keskeisten periaatteitten kautta, mitä tässä salissa
olemme useampaankin kertaan käyneet keskustelua, mitä tarkoittaa
vammaisten henkilöitten yhdenvertaisuuden toteutuminen
tai vammaisten henkilöiden osallisuuden toteutuminen tai
vammaisten henkilöiden oikeudet palveluihin täysimääräisesti
heidän tarpeistaan käsin, niin jos näitä arvioimme,
miten ne ovat toteutuneet, niin tämänkään
hallituksen esityksen myötä emme pääse
siihen tavoitteeseen, että yhdenvertaisuus tai osallisuus
ja oikeus palveluihin olisi toteutumassa oikeudenmukaisesti ajatellen
kaikkia.
Tässä erityisesti on kysymys tulkkipalveluista
ja päivätoiminnasta, joista täällä on
useammassakin puheenvuorossa jo tullut, jotka pykälämuutoksina
esitetään ja joihinka myös on tehty vastalauseessa
muutosesityksiä. Tulkkipalveluiden tosiasiallisen toteutumisen
esteenä näen ennen kaikkea vähäiset
tuntimäärät. Siis todella ne tuntimäärät,
mitkä tässä hallituksen esityksessä muutoksena
on esitetty, ovat vähäisiä, siis eivät
riittäviä. Lisäksi toinen ongelma tai
kysymys on se, että tulkkipalveluiden saatavuus on käytännön
ongelma. Erityistä huomiota tulisi kiinnittää tulkkipalvelujen
käyttäjien yhdenvertaisuuteen eri puolilla maata,
jos puhutaan yhdenvertaisuudesta, sen toteutumisesta, ja asiantuntijakuulemisessa
tämä tuli esille, että yhdenvertaisuus
ei toteudu eli eri puolilla maata, eri kunnissa, on eri lailla mahdollisuudet
saada tulkkipalveluita, ja tiedämme sen myös ihan
eri verkostojen keskustelujen kautta.
Niinpä tässä hallituksen esityksessä vammaisuuden
perusteella järjestettävistä palveluista
ja tukitoimista, kun katsotaan tätä, mitä parannuksia
esitetään vaikeasti kuulovammaisten, kuulo- ja
näkövammaisten sekä puhevammaisten mahdollisuuteen
saada tulkkipalveluja, näen erityisen ongelmallisena tämän
määrän, mikä tässä esitetään
tuntimääränä. Tuntuu ensin,
että se kaksinkertaistuu, mutta jos ajatellaan vuorokauden
tunteja, 24 tuntia vuorokaudessa, ja vaikeavammaisen arkielämää ...
Sain olla Tampereella kuurosokeiden tilaisuudessa ja kuulla heidän, kuurojen,
ihan sitä arkielämää, millä tavalla
he asioivat ja millä tavalla he pyrkivät opiskelemaan,
millä tavalla he liikkuvat. Siinä semmoinen, jos
puhutaan vuorokaudessa yhden tunnin mittaisesta tulkkipalvelusta,
on aivan mitätön, jos puhutaan osallisuudesta
ja elämässä selviytymisestä.
Niinpä näenkin, että tämä vähimmäistuntimäärä tulisi
korottaa, niin kuin tässä vastalauseessa olemme
esittämässä, että se vielä kaksinkertaistetaan
siitä. Se olisi oikeus ja kohtuus.
Toisaalta lopullisena tavoitteena voisi olla se, että tämä tuntimäärien
määrittäminen poistettaisiin kokonaan
ja lähtökohdaksi tulkkipalvelujen tarvetta arvioidessa
otetaan eri asiakkaiden yksilölliset tarpeet. Tämä mielestäni
asiantuntijalausunnoissakin tuli esille, se erimääräisyys,
mitenkä paljon tulkkipalveluita eri ihmiset käyttävät, ja
siitä jo voi päätellä sen, että yhdelle
riittää vähimmäismäärää alhaisempi
tuntimäärä ja toiselle moninkertainenkaan
siihen liittyen ei riitä. Sen vuoksi tätä 8
a §:ää, mikä tässä tulkkipalveluista on
esitetty, todella tulisi muuttaa vastalauseen mukaan.
Arvoisa puhemies! Sitten toisena kysymyksenä tässä on
tämä päivätoiminta. Erityisesti
asiantuntijalausunnoissa Invalidiliitto, niin kuin täällä on
jo viitattukin joissain puheenvuoroissa, on esittänyt huolensa
tai hämmästyksensä siitä, että nyt
tässä hallituksen esityksessä nostettiin
päivätoiminta eikä tätä vammaisten
henkilökohtaista avustajajärjestelmää.
Invalidiliitto painottaa, ettei esityksen mukaisella vaikeavammaisten
päivätoimilla voida korvata vaikeavammaisten henkilökohtaista
avustajajärjestelmää. Eli erityisesti
vaikeavammaisuus on sellainen, että se kiistatta aiheuttaa
syrjäytymistä ja myös työllistymättömyyttä.
Kaiken kaikkiaan osallistuminen työtoimintaan olisi vammaisille
heidän ihmis-arvoaan vahvistavaa, ja sillä tavalla
sen, jos me puhumme yhdenvertaisuudesta ja tasa-arvoisuudesta, tulisi
olla selkeästi tavoitteena. Niinpä Invalidiliitto
niin kuin monet muutkin asiantuntijat pitivät ongelmallisena
sitä, että nyt nostettiin tämä päivätoiminta
tässä ykköseksi eli priorisoitiin tätä.
Vaikeavammaisten henkilökohtainen avustajajärjestelmä nostettiin
valiokunnan mietinnössä ponneksi, eli valiokunnan
lausumaehdotus on, että eduskunta edellyttää,
että vammaispoliittisen ohjelman valmistelussa selvitetään,
miten henkilökohtaista avustajapalvelua kehitetään
ja sen rahoitusta uudistetaan sekä millä aikataululla
uudistamisessa edetään. Tämä lausumaehdotus
on aivan oikean suuntainen, ja en siinä valiokunnan käsittelyssä itse
esimerkiksi tehnyt tähän kohtaan mitään
muutosesitystä, vaan katsoin, että tämä ainakin
antaa sen selkeän viestin, että tämä avustajajärjestelmä jäi
käsittelemättä tässä ja
siihen pitää palata.
Tietenkin se, mitä täällä on
puheenvuoroissaan ed. Akaan-Penttilä esittänyt,
niin vielä, voi sanoa, täsmentää tai
kohdentaa tätä asiaa sisällöllisistä kysymyksistä vielä selkeämmin,
niin että mieluusti kannatan myös tätä lausumaesitystä, jonka
ed. Akaan-Penttilä myöhemmin varmasti täällä tulee
esittämään. Miksi näin haluan
tehdä, niin on se, että tässä yhteydessä ei
voida jäädä vain ikään
kuin odottamaan, että se hoituu, vaan meidän täytyy
kaikella mahdollisella tavalla nostaa esille tämä vaikeavammaisten
henkilökohtaisen avustajajärjestelmän
tarpeellisuus ja se, että sillä asialla on jo
kiire, ja sen vuoksi pidän sitä tärkeänä.
Mutta tietenkin tämä tulkkipalvelut kaiken kaikkiaan,
että siinäkin olisi päästy tämän
hallituksen esityksen kohdalla parempiin määriin,
olisi ollut tärkeää.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
hallituksen esityshän on osa niin sanottua sosiaali- eli
köyhyyspakettia ja se on myöskin budjettilaki.
Sekä tulkkipalvelut että vaikeavammaisten päivätoiminta ovat
erittäin kannatettavia samoin kuin valiokunnan lausuma
siitä, että vaikeavammaiset lopultakin tarvitsevat
nyt lain siitä, että he saavat henkilökohtaisen
avustajan.
Kuitenkin meidän täytyy määrittää,
kuka on vaikeavammainen, paljonko heitä on, kuinka paljon
avustusta kukin tarvitsee. Joku erittäin vaikeavammainen,
niin kuin mainitsimme entisen kansanedustaja Kalle Könkkölän,
nähdäkseni hän tarvitsee kolmessa työvuorossa
jatkuvan avustajan. Ja sehän on ihan eri asia kuin esimerkiksi
selkäydinvammainen, joka ehkä tarvitsee vaan päiväaikaan
avustajan.
Tämän lain toteuttaminen tulee kuitenkin olemaan
erittäin vaikeaa kunnille. Tulkkipalveluja valtio tukee
tämän lain mukaan 1,830 miljoonalla eurolla, mutta
ne maksavat kunnille kaksinkertaisesti. Kyllä olen sitä mieltä,
että tulkkipalvelut voidaan helposti kaksinkertaistaa,
koska tämähän ei ole sentään niin kallista toimintaa kuin
päivätoiminta, jossa liikumme miljoonissa euroissa.
Mutta kun menemme tähän lain toiseen osaan eli
päivätoiminnan järjestämiseen,
niin silloin kyllä summat pyörivät kymmenissä miljoonissa. Valtiolta
saadaan 6 miljoonaa tämän lain mukaan, mutta jo
tässä hallituksen esityksessä sanotaan,
että ne maksavat kunnille 17,7 miljoonaa eli siis kolme
kertaa enemmän vielä kunnille. Helsingin kaupungin
edustaja kertoi meille, että jos tämän
lain kirjain ihan oikeasti toteutetaan, se maksaa 64 miljoonaa euroa Helsingin
kaupungille.
Eli nyt meillä on taas uusi laki, joka lisää kuntien
velvoitteita ja kuitenkaan valtio ei maksa siitä sitä,
mitä se oikeasti kustantaa kunnille. Tämä tulee
varmasti aiheuttamaan aika suuria pettymyksiä kansalaisille,
niin kuin tämä omaishoito on jo tänä vuonna
aiheuttanut. Ei kunnilla ole varaa järjestää näitä palveluja
lain mukaisesti ja sitten tulee aivan runsaasti valituksia, kuten
meillä Helsingin terveyslautakunnassa oli tänäänkin tämmöinen
rimpsu valituksia omaishoidosta, jota ei ole voitu järjestää.
Eli kyllä valtio saisi kunnollisesti tukea näitä lakeja,
joita annetaan jatkuvasti.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! On pakko sanoa, että vaatimus
henkilökohtaisesta avustajasta subjektiivisena oikeutena
on huomattavasti laajempi ja monisyisempi kysymys kuin oppositio
täällä salissa nyt useaan otteeseen on
antanut ymmärtää. Sen kustannukset ovat
myös paljon suuremmat kuin tuo 40 miljoonaa euroa, jos
tämä kokonaisuus nyt otetaan tässä huomioon.
En oikein voi pitää hyväksyttävänä sitä,
että subjektiivinen oikeus henkilökohtaiseen avustajaan
hyväksyttäisiin vain pienelle osalle vammaisia
ja samalla suljettaisiin erittäin suuri osa vaikeavammaisia
pois tämän lain piiristä. Viittaan nyt
kehitysvammaisiin, esimerkiksi autisteihin, he eivät kykene
toimimaan henkilökohtaisen avustajan työnantajana
esimerkiksi. Minä en tätä asiaa ole suinkaan
keksinyt, vaan erittäin kovasti arvostamani Erkki Paara,
joka teki selvityksen vammaislakien yhdistämisen yhteydessä ja
siihen liittyen. Hän on muun muassa nostanut nämä ongelmat
esille.
Toinen ongelma, ihan todellinen ongelma, on tämä vaikeavammaisen
määritelmä. Nimittäin meillähän
on osa vanhuksia, jotka aivan aidosti samalla tavalla kuin esimerkiksi
liikuntavammaiset, monivammaiset, tarvitsisivat joka päivä henkilökohtaisen
avustajan selvitäkseen päivittäisistä toimista.
Tämä rajaus, kuka sitten lopulta on vaikeavammainen
ja kuka ei, ei ole ihan yksinkertainen asia tehdä. Siksi
mielestäni valiokunta on aivan asiallisesti ja hyvin ottanutkin kantaa
tähän avustajajärjestelmään,
jota toki pitää kehittää.
Valiokunta korostaa vammaisten oikeuksien
toteuttamista yksilöllisesti suunnitelluilla palvelukokonaisuuksilla
kaavamaisten ratkaisujen asemasta. Sääntelyssä on
toteutettava vammaisten henkilöiden yhdenvertaisuus ja
estettävä heidän syrjäytymisensä.
Nyt minä puhun koko joukkueesta, en pelkästään pienestä osasta vammaisia.
Samalla tavalla me nostamme valiokunnan mietinnössä erinomaisesti
esiin psyykkisesti vammaiset, joista täällä on
myös puhuttu. He kuuluvat voimassa olevan vammaispalvelulain soveltamisalaan
myös ja kuten täällä kirjoitamme,
soveltamiskäytännössä tämä ryhmä on
kuitenkin usein jäänyt vaille tarvitsemiaan palveluja.
Laki on säädetty ajatellen lähinnä fyysisesti vammaisia,
eikä mielenterveyskuntoutujia ole mielletty samassa merkityksessä vammaisiksi. Osittain
soveltamisongelmat ovat liittyneet vaikeuksiin määritellä psyykkisistä syistä aiheutuva
vammaisuus
ja vaikeavammaisuus.
Eli me korostamme, että myös mielenterveyskuntoutujien
kohdalla ratkaisevaa tulisi olla yksilökohtainen toimintakyvyn
aleneminen ja sen aiheuttama palvelujen ja tuen tarve. Me tarvitsemme
lisää avustajapalveluja, me tarvitsemme varmasti
avustajakeskuksia, mutta yksilöllinen tarve on minusta
se, mikä pitää ehdottomasti nyt ottaa
huomioon. Kysymys ei todellakaan ole siitä, etteikö hallituspuolueitten
edustajat, jotka pystyvät itse kävelemään,
kuten täällä on nyt viitattu, eivät
ymmärtäisi tätä asiaa. Tämä on
vain niin suuri kokonaisuus, että se vaatii kyllä ihan
kokonaisen ja perusteellisen ja syvän selvityksen. Ei lainsäädäntöä voi
tehdä mutu-tuntumalla.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Edellisen asiakohdan kohdalla oli aivan mahdotonta
osallistua keskusteluun. Se oli samassa valiokunnassa samassa kokouksessa
olleiden kahden eri sisäpiirin välistä keskustelua,
jossa sisäpiirit, siis nämä kaksi eri
sisäpiiriä, keskustelivat keskenään
ja yrittivät löytää jotakin
yhteistä, minkä olisivat toisesta sisäpiiristä saattaneet
saada korviensa ulottuville. Elikkä siinä vaikenin, nyt
en vaikene, asia on vähän toisen luontoinen.
Tästä vaikeavammaisten henkilökohtaisesta avustajasta.
Olen hyvin tarkkaan kuunnellut nämä keskustelut.
Täällä ovat vilahdelleet lukumäärät,
muun muassa 4 200, ja sitten kustannukset, joittenka haarukka
on ollut 40 miljoonasta eurosta 400 miljoonaan euroon. Kumpikin
luku on meikäläiselle kovinkin tuttu. Silloin
kun ed. Osmo Soininvaara oli peruspalveluministerinä, tämä vaikeavammaisten
henkilökohtaisen avustajan asia oli erittäin voimallisesti
meillä eduskuntaryhmässä esillä ja
siitä selvityksiä teetätettiin pilvin pimein,
ed. Paloniemi. Niitä selvityksiä todella tehtiin,
ja ne antoivat tulokseksi 400 miljoonaa euroa. Siis se luku on siltä ajalta
jo peräisin. Kun tämän luvun toin aikaisemmassa
keskustelussa varhain syksyllä esille, sen jälkeen
tuli kitkerää postia sähköpostin
välityksellä ja siellä ilmoitettiin,
että sehän on 40 miljoonaa euroa.
Sen jälkeen, arvoisa puhemies, ryhdyin selvittämään,
saanko tämän asian selvitettyä vähän
tarkemmin, ja vastaus oli, että luku koskee ensi vuotta,
siis ensi vuoden kustannukset ovat 40 miljoonaa euroa. Siinä tietysti,
arvoisa puhemies, ratkaisevaa on se, minä päivänä sitä ruvetaan
soveltamaan. Siis jos nyt joulun aatonaattona budjetti saadaan siihen
kuntoon, että se on tästä talosta valmis,
ja ilmoitetaan valtioneuvostolle, että nyt se on sillä sipuli,
niin eihän sitä 1.1.2007 pystytä kautta
linjan soveltamaan käytäntöön,
elikkä toisin sanoen se on joskus sitten ensi vuoden aikana.
Aikoinaan, kun sovittiin kuoppakorotuksista valtionhallinnossa
ja sittemmin kuntahallinnossa, jossa olen ollut työmarkkinahenkilönä mukana,
niin kuoppakorotukset parhaimmillaan otettiin käyttöön
30.12. asianomaisena vuonna, elikkä kahden päivän
kustannukset siitä tuli sille vuodelle, seuraavalle vuodelle
kyllä täydet kustannukset.
Elikkä siis toisin sanoen en halua tällä millään tavalla
irvailla, mutta todeta vain sen, että se, mihinkä pitää siis
varautua — ja minä olen sitä mieltä,
että pitää varautua — on se,
että ne kustannukset ovat siis ympärivuotisia
kustannuksia, oikein laskettuja kustannuksia. Siinä varaudutaan
oikeisiin vaikeavammaisten määriin, joille henkilökohtainen
avustaja palkataan, ja sitten se järjestely voi olla periaatteessa
juuri niin kuin Heta-liitto sitä esittää.
Eihän siinä mitään.
Jos siinä yhteydessä tarvitaan taas apua muualta,
niin se sitten järjestyy, mutta kysymys onkin symbolisesta
ja tämmöisestä hyvin merkittävästä inhimillisen
statuksen muutoksesta, ja sellaisia liikkujia tässä suomalaisessa
yhteiskunnassa tarvitaan (Ed. Asko-Seljavaara: Ympärivuorokautisia!) — ja
myöskin ympärivuorokautisia. Mutta se tarkoittaa
vuorotyötä ja siihen liittyviä velvoitteita
kokonaisuudessakin, ja sellaisia vaikeavammaisia henkilöitä on
olemassa, joilla on kolme henkilökohtaista avustajaa ja
vuorotyönä, koska heidän tehtävänsä yhteiskunnassa
ovat sellaisia, että näin pitää voida
asioita hoitaa. Nämä tästä.
Sitten tähän asiaan muutoin.
Ed. Moilanen-Savolainen sanoi, että tässä nyt sitten
on hyvä alku, josta sitten lähtee nyt vammaisten
asioitten kehittely eteenpäin liikenteeseen. Nyt on kysymys
siitä, kuinka pitkälle siinä mennään
tässä alussa. Tässä on kaksi
vaihtoehtoa pöydällä tulkkipalvelujen
osalta. Toinen on se, mitä valiokunnan enemmistö hallituksen
uskollisina sotureina esittää, ja toinen on sitten
vastalauseeseen sisällytetyt tulkkipalvelujen vähimmäismäärät.
Minä olen tämän opposition kannan kanssa
samaa mieltä, että näin tulee lähteä liikenteeseen.
Ja millä tavalla tämä rahoitetaan,
niin kuin myöskin se, kun henkilökohtaiset avustajat
vaikeavammaisille joka tapauksessa tulevat, se on aivan selvä asia.
Sillä tavalla, että ensin pannaan harmaa ja musta
talous järjestykseen. Se on 5 miljardia euroa lisää käyttövarallisuutta
ohjattavaksi erilaisiin hyviin tarkoituksiin, ja jos ei se riitä,
niin lisätään veroja.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Minulla ei valitettavasti ole ollut
mahdollisuutta osallistua tämän lain valmisteluun
sosiaali- ja terveysvaliokunnassa. Sen sijaan minulla oli mahdollisuus
osallistua vammaispoliittisen selonteon käsittelyyn, mikä oli
erittäin mielenkiintoinen ja kaiken kaikkiaan tärkeä paperi.
Tässä sen sijaan on kyse vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista
ja tukitoimista annetun lain muuttamisesta siten, että vaikeasti
kuulovammaisten, kuulo- ja näkövammaisten ja puhevammaisten
mahdollisuutta saada tulkkipalveluja parannettaisiin. Lisäksi
kunnan tulee järjestää päivätoimintaa
työkyvyttömille henkilöille, joilla ei
ole vammaisuudesta johtuen edellytyksiä osallistua sosiaalihuoltolain
mukaiseen työtoimintaan.
Kaiken kaikkiaan tämän tyyppinen uudistus on
aivan tärkeä ja se on oikeastaan osapylväs matkalla
tasa-arvoisempaan yhteiskuntaan, jossa myös vammaisille
pyritään järjestämään
yhtä hyvät ja tasa-arvoiset mahdollisuudet selviytyä arjen
elämässä ja myös muualla yhteiskunnassa. Valiokunnan
mietinnössä todetaan, että vammaispalvelujen
tasa-arvoiseen saatavuuteen liittyy edelleen ongelmia ja eroihin
vammaispalvelujen alueellisessa toteutumisessa vaikuttaa muun ohella
kuntien erilainen taloudellinen tilanne. Tämä on
oikeastaan aika tärkeä kysymys, ja tuon edellisen
mietinnön osalta törmäsimme hieman samanlaiseen
problematiikkaan. Tasa-arvoisuudessa on aika paljon eroja riippuen
siitä, missäpäin Suomea ollaan ja eletään
ja minkä tyyppisestä kunnasta on kyse, millainen
on kunnan taloudellinen tilanne ja mikä on palvelujen saatavuus.
Erikseen tässä on nostettu esille mielenterveyskuntoutujat,
jotka ovat selvitysten mukaan suurelta osin jääneet
ilman tarpeen mukaisia vammaispalveluja. Lain soveltamisalan piiriinhän
kuuluvat sekä fyysisistä että psyykkisistä syistä vammautuneet.
Tämä on mielestäni erittäin
tärkeää, että myös
psyykkisesti vammautuneet voidaan rinnastaa niihin, joilla on fyysinen vamma.
Tulkkipalvelujen osalta todetaan, että tulkkipalvelujen
saatavuus on vaihdellut eri kunnissa ja osa kunnista on pitänyt
säädettyjä tuntimääriä enimmäismäärinä eivätkä asiakkaiden
yksilölliset tarpeet ole tulleet huomioiduksi. Tämä on
tietenkin erittäin huolestuttavaa, koska lähtökohtana
pitäisi olla yksilöllinen tarve eikä suinkaan mikään
kaavamainen tuntimäärä. Onkin syytä kiinnittää huomiota
siihen, että vähimmäistuntimäärien
nostaminen onkin välttämätöntä ja
erittäin tarpeen. On myös huomionarvoista se,
että tulkkien puutteen lisäksi myös heikon
organisoinnin aiheuttamia ongelmia muun muassa tulkkien tilauskäytäntöihin
ja tulkkien työsuhteisiin liittyen on ilmennyt. Onkin syytä puuttua
myös näihin ongelmiin. Tietenkin on syytä varmistaa myös
tulkkien riittävä määrä kaiken
kaikkiaan, jotta koulutus on tasapainossa sen suhteen, paljonko
tulkkeja käytännössä tarvitaan.
Päivätoiminnasta todetaan, että hallituksen esityksen
mukaan päivätoimintaa järjestettäisiin myös
muille vaikeavammaisille henkilöille, joiden toimintakyky
ei mahdollista työn tekemistä tai osallistumista
työtoimintaan. Tältä osin siis päivätoiminnan
käsitettä laajennetaan. Suurin yksittäinen
ryhmä, joka tulisi palvelun piiriin, olisivat henkilöt,
joilla on erittäin vaikea mielenterveysongelma, ja päivätoiminnan
järjestäminen voi myös edesauttaa siirtymistä työtoimintaan
ja sitä kautta edelleen työelämään.
Tältä osin minulle heräsi kysymys
lähinnä siitä, miten tämä hallituksen esitys
suhtautuu mielenterveyskuntoutujien klubitalotoimintaan. Tämähän
on maailmanlaajuinen konsepti, joka on käytössä 30
maassa muistaakseni, ja Suomessakin taitaa olla 19 klubitaloa toiminnassa.
Ne tekevät varsin arvokasta työtä mielenterveyskuntoutujien
parissa, ja siellä on erittäin paljon merkittävää osaamista.
Klubitalollahan on myös käytössä niin
sanottu siirtymätyö, jolla pyritään auttamaan
mielenterveyskuntoutujien siirtymistä työelämään
sitten, kuin heillä on omia valmiuksia kokeilla siipiään
myös työelämän parissa. Tämä on
varsin turvattua toimintaa, ja siinä pyritään
antamaan mahdollisimman pehmeä mahdollisuus tutustua työelämään.
Pidänkin erittäin tärkeänä,
että tämän tyyppinen toiminta sisältyy
tähän kokonaisuuteen, ja kaiken kaikkiaan tämä on
osa erittäin tärkeää kokonaisuutta, jolla
pyritään auttamaan mielenterveyskuntoutujien sijoittumista
yhteiskuntaan ja heidän arkista elämäänsä.
Mietinnössä todetaan, että oikeudesta
päivätoimintaan säädetään
ehdotetun vammaispalvelulain 8 §:n 2 momentissa, jossa
on säädetty palveluista, joihin vaikeavammaisella
on subjektiivinen oikeus. Kuitenkin lakiehdotuksen 8 b §:n mukaan
kunnilla on harkintavaltaa järjestettävän päivätoiminnan
määrän suhteen. Tässä varsin paljon
jää siis myös kunnan harkittavaksi siinä, kuinka
usein päivätoimintaa järjestetään.
Haluaisin kuitenkin kiinnittää huomiota siihen,
että pelkkä toiminta ei riitä. Toinen
kysymys on se, miten toiminta voidaan saavuttaa eli miten esimerkiksi
tämän lain osalta on tarkoitus hoitaa matkakustannusten
korvaus tai matkojen järjestäminen päivätoimintaa
antavaan yksikköön tai päivätoimintaan
ylipäätään. Olisikin mielenkiintoista
tietää, jos jollakin sattuisi olemaan tähän suurempi
viisaus, miten tämä kysymys on tarkoitus hoitaa.
Käytännössä esimerkiksi mielenterveyskuntoutujien
osalta matkojen korvaaminen klubitaloille on ollut hyvin ongelmallista.
Näitä ei ole korvattu. Kuitenkin erittäin
suuri määrä vaikeassa tilanteessa olevia
mielenterveyskuntoutujia elää käytännössä lähinnä kansaneläkkeen
varassa. Tällöin matkakustannukset voivat muodostaa
ylitsepääsemättömän
esteen. Tämä on mielestäni tärkeä kysymys,
ja toivoisin, että siihen kiinnitettäisiin myös
eduskunnassa huomiota ja ryhdyttäisiin tämän
tyyppisten esteiden poistamiseen.
Täällä on puhuttu myös henkilökohtaisesta avustajasta
ja on todettu, että tämän lain tarkoitus
ei ole toimia korvikkeena eikä tämä poista sitä tarvetta,
mikä vaikeavammaisilla on henkilökohtaiseen avustajaan.
Olen tismalleen samaa mieltä tässä asiassa.
Valiokunnan lausumaehdotuksessa todetaankin, että "Eduskunta
edellyttää, että vammaispoliittisen ohjelman
valmistelussa selvitetään, miten henkilökohtaista
avustajapalvelua kehitetään ja sen rahoitusta
uudistetaan sekä millä aikataululla uudistamisessa
edetään". Tämä henkilökohtaisen
avustajan kysymys on mielestäni erittäin tärkeä,
ja pidän sitä erittäin merkittävänä,
että valiokunta on jättänyt siitä myös
lausuman. Toivon, että tämä lausuma saa myönteisen
vastaanoton, niin kuin se varmasti saa, ja siitä päästään
myös toimintaan. Täällä ed. Akaan-Penttilä taisi
puheenvuorossaan todeta, että jo kolmen hallituksen aikana
on luvattu tähän uudistuksia ja parannuksia. Kuitenkin
edelleen olemme samassa tilanteessa, että mitään
ei ole tapahtunut. Kuitenkin allekirjoitan sen, että on
syytä tehdä tarkempi selvitys, että pääsemme tässä sellaiseen
järkevään kokonaisuuteen ja myös
tämä kustannushaarukka olisi kaikkien tiedossa
ja selvillä.
Tähän mietintöön on jätetty
myös vastalause, jossa esitetään tulkkipalvelujen
laajempaa tuntimäärää. Näille
löytyy varmaan erittäin hyvät perusteet,
sillä käytännössä se,
että tähän ryhmään kuuluvat
vaikeavammaiset henkilöt eivät saa riittävää tulkkipalvelua,
on erittäin ongelmallista heidän tasa-arvoisen
sijoittumisensa osalta yhteiskunnassa. Pidän sitä erittäin
perusteltuna esityksenä.
Toinen kysymys, mihin otetaan kantaa vastalauseessa, on se,
että tulkkipalvelujen tulisi olla tasavertaisessa asemassa
tässä laissa opiskelun ja työn osalta.
Eli tässähän tällä hetkellä työ jää ulkopuolelle.
Mielestäni tämä on myös erittäin
tärkeä kysymys. On tärkeää,
että opiskelussa riittävä tulkkipalvelu
taataan, mutta aivan yhtä tärkeää se
on myös toimivassa työelämässä.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Kun olen kuunnellut viimeisten parin viikon
aikana tässäkin salissa käytettyjä puheenvuoroja,
jotka koskevat vaikeavammaisia, ja sitten kuuntelin ed. Akaan-Penttilän
aivan erinomaisen analyyttisen puheenvuoron ja ed. Pulliaisen erinomaisen puheenvuoron,
niin nämä kaikki yhteen laskettuna on pakko sanoa,
että on vielä liian paljon asennevammaa meidän
yhteiskunnassa vammaisia kohtaan, aivan valitettavan paljon. Aivan
niin kuin monet eivät edes tiedostaisi, mikä yleensä on
vammaisen asema tänä päivänä tämän
päivän elintasomaassa, muuten minä en
voi ymmärtää kaikkia kuulemiani ajatuksia.
Eräässä puheenvuorossa todettiin,
että tämä on osa köyhyyspakettia.
Viimeisenä tällainen asia kuin vammaisten asian
hoitaminen saa olla kiinni kyllä korkean elintason maassa
rahasta. Oli sitten kysymys siitä 40 miljoonasta tai 400 miljoonasta,
niin kyllä tavalla tai toisella tämä ongelma
pitää hoitaa. Ja kaikki ne esitykset, mitä on
tehty tämän asian hoitamiseksi, niin kuin kohta
enemmistö tässä salissa alkaa olla, ovat
todella tervetulleita kaiken kaikkiaan.
Ed. Akaan-Penttilä esitti lausuman, jonka taustaksi
on pakko lukea tästä, mitä valiokunta on
lausunut. Eli: "Valiokunta on käsitellyt vammaispalvelujen
toteutumiseen liittyviä kysymyksiä vammaispoliittisesta
selonteosta antamassaan mietinnössä - -.
Eduskunta hyväksyi selonteon käsittelyn yhteydessä lausuman,
jossa edellytettiin hallituksen ryhtyvän pikaisesti valmistelemaan
laaja-alaista, kaikkien tahojen toimintaa ohjaavaa vammaispoliittista
ohjelmaa." Ja sitten jatkoa: "Valiokunta katsoi mietinnössään,
että vammaispoliittisen ohjelman valmistelussa on tarpeen
selvittää, missä tapauksissa oikeus henkilökohtaiseen
avustajaan on turvattava subjektiivisena oikeutena."
Aivan loogista jatkoa on tähän ed. Akaan-Penttilän
esittämä lausuma, joka kuuluu seuraavasti: "Eduskunta
edellyttää, että vammaispoliittisen ohjelman
valmistelun yhteydessä sosiaali- ja terveysministeriö valmistelee
tarvittavan lainsäädännön vaikeavammaisten
henkilökohtaisten avustajien subjektiivisen oikeuden järjestämiseksi."
Täysin loogista jatkoa valiokunnan mietinnössä ja
aikaisemmin annetussa selonteossa esitettyihin ajatuksiin nähden.
Minusta on erittäin hyvä, että ne
hallituspuolueiden edustajat — tai sanotaan näin,
rintamarajahan ei mene nyt hallituksen ja opposition välillä — tässä salissa,
jotka viime kerralla äänestyksessä viikko,
pari sitten olivat kaatamassa muistaakseni luvuin 86—80
vaikeavammaisten henkilökohtaisten avustajien subjektiivista
oikeutta, joutuvat jälleen kerran totuuden eteen näyttämään,
kummalla puolella he seisovat. Minä ehdottomasti tulen
olemaan tämän vuoksi ed. Akaan-Penttilän
lausumaehdotuksen kannalla. Se on mielenkiintoista jälleen
kerran nähdä.
Ja seuraavan kerran, minä haluan kertoa, me äänestämme
tästä talousarvion yhteydessä. Me tulemme äänestämään
nyt vielä ennen vuodenvaihdetta vähintään
kaksi kertaa tästä samasta asiasta niin, että tämä viesti
menisi jo vihdoin perille, että asialle on tehtävä jotakin
vaikeavammaisten osalta. En kiistä sitä tosiasiaa,
että tässäkin on askel eteenpäin
otettu, kun tämä laki on tänne tullut,
mutta jos kerran tiedetään, mihin päin
ollaan menossa, suunta on oikea, niin voisi siinä ottaa
saman tien useampiakin askeleita, jos vain tahtoa ja halua siihen
riittää.
Mutta lopetan siihen, mistä aloitin. Ihmettelen suunnattomasti
monia kuulemiani ajatuksia ja sitä, että on puoluepoliittisia
rajoja olemassa tällaisten asioitten hoitamiseksi. Vammaisia
on jokaisesta ajatusmaailmasta lähteneitä ihmisiä,
ja ne toimenpiteet eivät saa olla kiinni puoluepolitiikasta,
ne pitää hoitaa.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä hallituksen
esitys, joka nyt on eduskunnan käsittelyssä, osoittaa
sen, että nykyinen hallitus on kantanut ja kantaa huolta
myöskin vammaisista sisaristamme ja veljistämme.
Näin, ed. Vielma, on, ja vaikka tämä lakiesitys
ei ole täydellinen, että tämä turvaisi
kaikki ne tarpeet, joita vammaisilla henkilöillä tänä päivänä on, niin
joka tapauksessa tämä pyrkii parantamaan vammaisten
ihmisten elämää ja asemaa. En missään
tapauksessa sano sitä, ettei edellinenkin hallitus yrittänyt, mutta
t ämä hallitus pääsee
nyt ainakin askeleen pitemmälle kuin edellinen hallitus.
Siinä olen aivan samaa mieltä, kun täällä on tullut
esille, että on hyvä, että eduskunnassa
käydään nyt asiallista keskustelua vammaisten
elinolosuhteista, mutta pitää paikkansa erittäin
voimakkaasti se, että kyllähän meissä ihmisissä on asennevammaa
vammaisia kohtaan erittäin runsaasti, ennen kaikkea kehitysvammaisten
kohdalla, mutta myöskin muiden vammaisten ihmisten kohdalla.
Me jokainen tiedämme omissa kunnissamme ja seutukunnissamme,
että kun jotakin rakennusta johonkin tehdään,
johon vammaisia on muuttamassa, kehitysvammaisia tai muita vähänkin
poikkeavia, niin kyllä nimilistoja kerätään
ja kauhukuvia rakennellaan ja tehdään vaikka mitä.
Sitten kun nämä yksiköt on saatu valmiiksi
ja niissä ovat kehitysvammaiset tai muuten poikkeavat asuneet
jonkin aikaa, niin todetaan, että erinomaisia naapureita
ja hyviä ystäviä on tullut eikä juuri
mitään suurempia ongelmia ole. Tämä on
sitä arkipäivää. Ainakin itse
olen saanut nyt 15 vuoden aikana kokea ja nähdä tätä, kun
Raha-automaattiyhdistyksen edustajana olen saanut vierailla erittäin
monissa sekä kehitysvammaisten että muiden vaikeavammaisten
tilaisuuksissa ja myöskin heidän toimiyksiköissään.
Arvoisa puhemies! Mielestäni tämä ei
ole mikään pieni satsaus tällä hetkellä julkiselta
vallalta vammaisten asian parantamiseen. Päivätoimintaa
tehostetaan. Sitten tulkkipalveluja lisätään.
Kuitenkin niiden kokonaisvaikutus tässä, jos oikein
olen lakiesityksen perusteluista ymmärtänyt, lähentelee
8:aa miljoonaa euroa ja se on merkittävä rahasumma
sekin. Totta kai, jos rahaa olisi kosolti jaettavissa, niin sitä voitaisiin enempikin
varmasti antaa.
Arvoisa puhemies! Täältä valiokunnan
mietinnön kaksi viimeistä lausetta haluan tässä lukea:
"Valiokunta korostaa, ettei päivätoiminnan laajentaminen
uusiin vammaisryhmiin saa heikentää kehitysvammaisten
mahdollisuuksia päivätoimintaan." Minusta on tavattoman
tärkeä asia, että ei tässä tapahdu
niin, että sitten kehitysvammaisilta ruvetaan rahoja viemään.
Toinen lausuma on sitten myöskin erittäin
tärkeä: "Valiokunta toteaa lisäksi, että kuntien
ja järjestöjen välisessä työnjaossa
päivätoiminnan järjestämisessä on
tarpeen turvata Raha-automaattiyhdistyksen avustuksilla tuetun toiminnan jatkuvuus."
Tänä päivänähän,
niin kuin hyvin varmasti meistä kaikki tietävät,
Raha-automaattiyhdistys on merkittävä rahoittaja
vapaaehtoisjärjestöjen työssä silloin,
kun on kysymys vammaisista, ja tämä päivätoiminta
on vielä ollut sellaista toimintaa, että niin
sanottu kilpailulainsäädäntö,
joka ulottuu kaikkialle, on monta muuta tärkeää Raha-automaattiyhdistyksen
avustustoimintaa jo rajannut. Toivottavasti tähän
ei tarvitse mennä, vaan löytyy nimenomaan järjestelmä, että Raha-automaattiyhdistys
voi rahoittaa tätä kolmannen sektorin toimintaa,
joka kohdistuu sekä kehitysvammaisiin että muihin
vammaisiin ihmisiin. Minusta on tavattoman tärkeää,
että tässä ei tapahdu murtumista ja tämä pystytään
säilyttämään ja turvaamaan ja
ennen kaikkea, että Raha-automaattiyhdistyksen varoja voi
myöskin kohdistua vammaisten ja kehitysvammaisten toiminnan
tukemiseen tulevaisuudessa.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Vihriälälle totean
vain, että tässä tulkkiasiassa hallitus pääsee nyt 10 minuuttia päivässä eteenpäin,
vielä on jäljellä 23 tuntia 30 minuuttia
saavutettavaa, joten jonkin verran on matkaa. Mutta hyvä nyt
edes näinkin. Toki hyväksymällä tämän
meidän esityksemme päästään muutama
kymmenen minuuttia vielä pitemmälle.
Mutta pyysin puheenvuoron varsinaisesti ed. Moilanen-Savolaisen
ensimmäisen puheenvuoron innoittamana, kun hän
kertoi sinänsä siitä aivan oikeasta ongelmasta,
joka tulkkipalveluiden osalta vallitsee, eli tulkkien saatavuudesta
ja siitä, mikä liittyy tulkkien koulutukseen.
Nythän todellakin tulkkeja on koulutettu kolmessa paikassa,
Helsingissä, Turussa ja Kuopiossa, ja valitettavasti tämän
hallituksen piirissä, itse asiassa opetusministeriössä,
liikkui tässä noin vuosi sitten sellainenkin pyrkimys,
että Kuopion ja Turun koulutus oltaisiin siirtämässä Helsinkiin. Nyttemmin
tästä esityksestä, josta kuulovammaiset
esittivät syvän huolensa, ei ole onneksi kuulunut
mitään, ja toivon, että se hanke on haudattu
syvemmälle kuin Lappeenrannasta löydetyt vainajien
jäännökset ja toivottavasti se myöskin
syvemmällä pysyvästi pysyy.
Yleiskeskustelu päättyy.