19) Hallituksen esitys laeiksi hedelmöityshoidoista ja
isyyslain muuttamisesta
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys laiksi hedelmöityshoidoista
ja isyyslain muuttamisesta on toisessa käsittelyssä tässä salissa.
Eduskuntana olemme 13. lokakuuta tehneet tästä päätöksen,
joka pohjautui siihen vastalauseeseen, mikä oli lakivaliokunnan
mietinnössä, eli eduskunta hyväksyi lakivaliokunnan
vastalauseen mukaisen päätöksen.
Arvoisa puhemies! Tämän jälkeen tämä asia on
ollut suuressa valiokunnassa, ja nyt meillä on tässä toisessa
käsittelyssä sitten suuren valiokunnan päätös,
ja valiokunta on tehnyt päätöksen, että se
yhtyy siihen, mitä eduskunta on asiasta päättänyt.
(Ed. Akaan-Penttilä: Äänestyksen jälkeen!) — Niin,
tässä tietenkin, kun suuren valiokunnan mietintöä katsomme,
niin sieltä ei se, millä tavalla se siellä on
käsitelty, tästä mietinnöstä,
nouse esille. Sitä ei ole siellä avattu, vaan on
ainoastaan päätös.
Lakivaliokunta aikoinaan, kun tätä käsitteli, päätyi
ratkaisuun, jossa lain soveltamisala rajataan hoidon antamiseen
naiselle ja miehelle, jotka elävät keskenään
avioliitossa tai avioliitonomaisissa olosuhteissa. Tämä oli
päätös, johonka lakivaliokunta päätyi
pitkän prosessin ja asiantuntijakuulemisten ja muistaakseni
jonkinlaisten taukojenkin jälkeen, että oli välissä aikoja, jolloinka
sitä ei käsitelty. Eli lakivaliokunta teki perusteellista
työtä, ja valiokunnan mietinnöstä on
luettavissa, että lakivaliokunnan mielestä nimenomaan
ihmiselämän alkua sääntelevän,
hedelmöityshoitoa koskevan lain kaltaisen säädöksen
tulee voimakkaasti nojautua yhteiskunnassa kulloinkin vallitsevina
pidettäviin arvoihin, eli lakivaliokunta nosti esille arvot.
Siinä, millä tavalla tätä asiaa
olen itselleni jäsentänyt, on hyvin vahvasti perusteluina
ollut arvot ja nimenomaan arvot, jotka nousevat kristillisestä ihmiskuvasta, kristillisestä
maailmankuvasta,
jossa Jumala on luonut ihmisen mieheksi ja naiseksi.
Kun itselläni on ne perustelut, että laki
olisi tullut rajata avioliittoon tai miehen ja naisen väliseen
suhteeseen, niin tässä itselläni ei ole
minkäänlaista ajatustakaan ollut siihen, että tähän
samaan perusteluun liittäisin sen, miten suhtaudun lapseen
tai miten suhtaudun yksin elävään naiseen
tai lesboon. Täällä salissahan on esitetty, että tähän
samalla liittyisi, että me emme hyväksy näitä lapsia
ja me syyllistämme näitä äitejä, yksinäisiä naisia.
Siitä ei missään tapauksessa ole kysymys.
Näen, että jokainen ihminen tässä elämässä on
arvokas ja jokaisella ihmisellä on ihmisarvo, ainutkertaisuus,
mutta tämän lain perusteluina itselläni
ovat olleet, niin kuin oman ryhmänikin kohdalla,
nimenomaan eettiset perustelut.
Tästä seuraa se, että olisin nähnyt
erittäin tärkeänä sen, että me
emme lailla lähtisi luomaan yhteiskuntaamme sellaista tilannetta,
että lisäämme, vahvistamme, isättömyyttä.
Tämä, millä tavalla me luomme lapselle
sitä kasvupohjaa, missä on isä ja äiti,
turvallinen koti, sitä pidän erittäin
tärkeänä. Tässä yhteydessä on
mielessäni myös ne perustelut, jotka on minunlaiselle
esitetty, että onhan sitten näissä, joissa
on mies ja nainen avioliitossa, hyvin paljon perheväkivaltaa
ja lapset voivat huonosti. Se on tietysti meidän ihmisten
sitä, että me olemme inhimillisiä ja
me epäonnistumme jne., mutta sekään ei
liity varmasti pelkästään avioliittoon,
vaan tilanteessa kuin tilanteessa meidän ihmisten elämä vaan
voi joskus mennä sellaiseksi, että aiheutuu näitä ongelmia
ja väkivaltaa jne. En näe, että sitäkään
perustelua, että sen vuoksi meidän pitää vahvistaa tämänlaisella
lailla syntymistä, pitäisi ottaa perusteluiksi
tähän lainsäädäntöön.
Sinänsä tämä ehdotettu laki,
joka hedelmöityshoidosta on tehty, olisi ollut mielestäni
erittäin tärkeä sellaisiin tilanteisiin,
joissa tahattomasta lapsettomuudesta kärsitään
ja on lääketieteelliset perustelut. Olisi todella
ollut tärkeää tällainen erityislainsäädäntö saada.
Se olisi ollut periaatteellisestikin merkittävä uudistus,
että olisimme voineet turvata näiden lapsettomuudesta kärsivien
avioparien elämän. Tästähän
valiokunnan perusteluissa kyllä esitetään
muun muassa, että "tahaton lapsettomuus on yleistynyt viime vuosina,
ja sen arvioidaan Suomessa koskevan noin 15:tä prosenttia
avio- ja avoliitossa elävistä, hedelmällisessä iässä olevista
pareista. Hedelmöityshoitojen antamisella on siis myös
käytännössä jatkuvasti kasvavaa
yleistä yhteiskunnallista merkitystä". Tästä olen
aivan samaa mieltä. "Yksilötasolla mahdollisuus
saada hedelmöityshoitoja voi niitä tarvitseville
olla jo pelkästään henkisesti mittaamattoman
arvokas asia." Näin varmasti on.
Mutta, arvoisa puhemies, nyt kun laki on edennyt toiseen käsittelyyn,
olemme yksityiskohtaisen jo käyneet, niin esitän
näiden tässä muodossa olevien lakien
hylkyä. Olisin toivonut, että se olisi mennyt
lakivaliokunnan rajauksen mukaan, mutta kun tämä on
nyt toisessa muodossa, niin esitän lakien hylkyä.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä laissa hedelmöityshoidoista
keskityn itse asiassa kahteen asiaan, mutta sitä ennen yleisesti
haluaisin sanoa, että koko tämän keskustelun
kannalta koin vähän huonoksi sen, että hallitus
ei tuonut tänne ensin lakiehdotusta, joka olisi pitänyt
sisällään pelkästään
heteropariin kohdistuvan hedelmöityshoidon, josta on Suomessa
laaja kokemus, johon on tarvittu lainsäädäntöä monet
vuodet. Siitä oli hyvin selkeä yksimielisyys.
Sehän olisi mennyt niin sanotusti heittämällä läpi
täällä eduskunnassa. Se olisi ollut tyylikästäkin
koko asiassa, ja kaikki nämä muut asiat, jotka
tietenkin ovat hyvin henkilökohtaisia ja ideologisia ja
moraalis-eettisiä, olisi voitu tarkastella huolellisemmin
yhdessä ja erikseen. Tässä on tehty tämmöinen
päätös. Minä olisin suositellut
tässä toista tietä.
Ed. Rauhala otti esille tämän suuren valiokunnan
keskustelun. Kuulin, että ed. Kankaanniemi oli siitä käyttänyt
jatketussa ensimmäisessä käsittelyssä puheenvuoron.
Itse suuren valiokunnan jäsenenä voisin sen verran
vaan sanoa siihen lisää, että se oli
sikäli omituinen episodi kyllä, että kun
siellä äänestettiin, niin sitä ei
tosiaan mitenkään kirjallisesti voitu raportoida
tänne, koska eduskunnan työjärjestyksen
mukaan emme voineet tehdä vastalausetta. 25:stä jäsenestä 4
oli toista mieltä. Me olimme lakivaliokunnan kannalla,
edustajat Kankaanniemi, Kuisma, Hemmilä ja allekirjoittanut
Akaan-Penttilä. Joihinkin kirjoihin nämä tietysti
jäävät, ja kyllähän
ne tässäkin salissa kehtaa varmasti ääneen
lukea. Nämä olivat näitä taustatietoja.
Johtuen siitä että enemmistö näistä tapauksista
on nimenomaan heteropariin kohdistuvia kuitenkin tässä lainsäädännössä,
niin vaikka muuten olisin ollut hyvin tiukasti lakivaliokunnan kannalla
ja siinä mielessä saattaisi ideologisesti ajatella,
että olisin kannattamassa hylkyä tässä asiassa,
katson, että se on kuitenkin pienempi haitta,
hyväksyn jotenkin tämän eteenpäinmenon näinpäin enkä lähde heteropareilta
kieltämään
sitä mahdollisuutta, että heille laillisesti tämä toiminta
turvataan.
Sitten, arvon puhemies, näihin kahteen muuhun asiaan.
Ensimmäinen on tämä sijaissynnyttäjäproblematiikka.
Noin yleisenä havaintona vaan, että minulle on
pettymys, miten huonosti eduskunta käsitteli koko tämän
asian. Se on esitelty tässä lainsäädännössä aivan
asiallisesti hallituksen esityksessä, mutta kun täällä oli
niin erittäin voimakas liberalismin aalto, erittäin
suuri vapaamielisyys tässä salissa, itse asiassa
kaikille haluttiin kaikki mahdollinen, niin jostain syystä sijaissynnytys
haluttiin nimenomaan ja aivan erityisesti kieltää.
Minua hämmästyttää se sen
takia, että tässä ryhmässä hallituksen
esityksen mukaankin sitä on 1990-luvulta lähtien
Suomessa käytetty noin 20:ssä tapauksessa ja tämän
sijaissynnyttäjän käytön avulla
arvioidaan syntyneen noin 10 lasta. Siis meillä on kokemuksia
15 vuoden ajalta jo tästä asiasta. Minkälaisia
tapauksia ne ovat? Ne ovat kaikki lääketieteellisiä tapauksia,
ja nyt sitten meidän mukamas liberaali eduskunta kieltää näiden
lääketieteellisten lapsettomuushoitojen järjestämisen
sijaissynnytyksen avulla. Nimenomaan olisin toivonut, että perustuslakivaliokunta
olisi tähän puuttunut. Yritin siihen vaikuttaakin,
mutta kun en itse ole valiokunnan jäsen, niin en saanut
mitään aikaiseksi. Myöskään
lakivaliokunta ei tästä innostunut.
Mitkä nämä kolme ryhmittymää ovat?
Ensimmäinen niistä ovat ne pienet tytöt,
jotka syntyvät niin, että heillä ei ole
kohtua lainkaan, mutta heillä on toimivat munasarjat. Näitä tyttölapsia
syntyy kuulemma muutama tapaus vuodessa. Toinen ryhmä on
semmoinen aviopari, jossa vaimo jonkun synnytyksen yhteydessä joutuu
niin pahaan komplikaatioon, että hänen kohtunsa
joudutaan poistamaan hengen pelastamiseksi, mutta jää toimivat
munasarjat. Kolmas kategoria on vammaiset naiset, joiden yleiskunto
on ehkä niin huono, että he eivät pysty
synnyttämään eivätkä kestä raskauden
rasituksia.
Miten on, arvon puhemies, mahdollista, että näiltä ryhmiltä sijaissynnytys
noin vaan kielletään ja siitä ei edes
puhuta tässä salissa mitenkään,
vaikka näytellään, kuten sanottu, niin ääriliberalismia
ja niin suurta myötämielisyyttä? Hallituksen
esityksessä tämä asia on sanottu sivulla
5 ja sivulla 17 kerrotaan sitten syitä, jotka ovat merkittävästi
periaatteellisia ja aiheuttavat käytännön
ongelmia. En ehkä ajanpuutteen vuoksi lue niitä tässä läpi,
mutta sanoisin vaan sen, että jos joku teistä haluaa
ne lukea läpi, niin miettikääpä,
miten nämä tässä luetellut niin
sanotut ongelmat tulevat esille myöskin yksinäisten naisten
yhteydessä, osittain mahdollisesti myöskin naisparien
yhteydessä. Tässä koko systeemissä on
myöskin miesparit unohdettu täysin.
Kyllä tämä on sillä lailla
täysin puutteellista lain tason tarkastelua, niin minä koen
tämän asian, kun en ole lainlaatija muuta kuin
tässä salissa, en ole juristi koulutukseltani.
Minusta tässä ei tasapuolisuus meidän
väestöön nähden nyt ole ollenkaan
toteutunut, ja jotenkin outoa on, että jälleen
meillä on esimerkki tämmöisestä vähemmistömarginaalista,
pienestä ihmisryhmittymästä, jolle sitten
ei korvaakaan lotkauteta. Loppujen lopuksi tämä sijaissynnyttäjäryhmä ei
ole paljonkaan pienempi kuin yksinäiset naiset. Heitä ei
ole mitenkään suuri joukko Suomessa tälläkään
hetkellä. Minä en tarkkaa lukumäärää tiedä,
mutta taitaa olla muutamia kymmeniä tai jotain sitä luokkaa.
Kunpa nyt joku sanoisi minulle tämän. Ei sitä varmaan
kukaan minulle sano tässä eikä koskaan
myöhemminkään, mutta minä halusin tämän
puheenvuoroni käyttää niin,
että se jää edes eduskunnan
pöytäkirjoihin, koska näihin asioihin aivan varmasti joudutaan palaamaan.
Minä olen koko ajan vierastanut kovasti sitä, että aivan
harkitusti hankitaan lapsi niin, että jo alkuvaiheesta
lähtien hänellä on vain yksi pysyvä aikuissuhde,
on se sitten mies tai nainen, niin harkitusti lähdetään
yhdestä liikkeelle. Kun useimmista suomalaisista, joiden
asioita minä olen lääkärinä 30
vuotta hoitanut, kahdellakin aikuisella on tarpeeksi ongelmia hyvin
usein yhden lapsen hoitamisessa, niin me täällä käännämme
tämän kelkan näin. Mutta nämähän
ovat vain minun mielipiteitäni, ne jäävät
sillä lailla nyt pöytäkirjoihin.
Toinen on vielä lyhyesti, arvoisa puhemies, tämä alkuperästä tietäminen,
erittäin mielenkiintoinen asia sikäli, että minäkin
luulin jotenkin olevani alani ammattilainen tässä ja
alun perin ajattelin, että se on täysin selvä asia,
että alkuperä pitää saada jossain
vaiheessa tietää identiteettiasioiden mukaan.
Mutta juteltuani useamman genetiikan professorin ja muiden asiantuntijoiden
ja näiden alan harrastajien kanssa minulle tuli erittäin
selväksi se asia, että ensinnäkin minä olin
huomaamattani sekoittanut hedelmöityshoidon ja adoption
toisiinsa. Ne ovat kaksi aivan eri asiaa. Adoptiossa lapsi on aina
kokenut jo yhden hylkäämisen aikaisemmin ja syntynyt
jo jossain. Hedelmöityshoidossa näin ei ole tapahtunut.
Kaikkien näiden herrojen ja yhden daamin yhteinen mielipide
oli se, että alkuperätiedot pitäisi aina
hävittää, kun on pari vuotta mennyt siitä keinohedelmöityksestä,
toisin sanoen kun ne alkukomplikaatiot tai niiden mahdolliset jälkiseuraukset
on ohitettu ja normaalielämä alkaa. Ei ole aikaa
tässä sitä perustella eikä varmaan
ole aihettakaan, mutta jätän teille vaan mietittäväksi
sen, että kun on vaihtoehto, jossa siis teknisesti saadaan
pelkästään alkusiemen tai alkumunasolu,
ei mitään muuta siihen liittyvää,
ja sen jälkeen synnytään perheeseen,
jossa on sosiaalinen isä ja äiti, ehkä biologinen äitikin
siinä sivussa, niin se riittää elämälle
varmasti aivan hyvin.
Minä toivon, että näihin asioihin
ei tarvitse Suomessa palata, mutta pelkään, että kyllä näihin
erityistapauksiin hyvin paljon surua ja murhetta tulee myöskin
liittymään, ja tätä suomalaista
oikeuskäytäntöä, kuten sanottu,
erittäin paljon ihmettelen, että se ei kuitenkaan
sitten se harava ole niin tiheä, että se ottaisi
kaikki erityistapaukset huomioon tasavertaisella tavalla.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Huono laki, joka ei vastaa omaa arvomaailmaa
eikä ole sellainen, mitä haluaisi olla säätämässä,
vaiko tilanne, että lakia ei ole ollenkaan, on se valinta,
jonka joutuu tässä nyt tekemään.
Tässä talossa tehdään lainsäädäntöä koko
kansaa varten, ja on vakavaa, todella tärkeää työtä.
Siksi joutuu pohtimaan, kumpi on parempi, tehdäkö sellainen
laki, jota ei voi hyväksyä ja jossa on tekijöitä,
lähtökohtia, tavoitteita, joihin ei voi yhtyä,
vaiko niin, että nykytila jatkuu, jolloin ei ole lakia
ollenkaan.
Kun itse olen tätä pohtinut, olen tullut siihen tulokseen,
että en halua olla säätämässä ja
viemässä eteenpäin lakia, jota en voi
hyväksyä, ja perussyy on se, että lainsäädännöllä edistetään isättömien
lapsien lisääntymistä tähän
yhteiskuntaan. Tämä on se peruskysymys, joka johtaa
ratkaisuni siihen, että en todellakaan kannata tämän
lain hyväksymistä, vaan, arvoisa puhemies, kannatan
ed. Rauhalan tekemää hylkäysehdotusta.
Totean edelleen, että nykytila
siis jatkuu, jos tätä ei hyväksytä, mutta jos
tämä tulee hyväksytyksi, niin ed. Akaan-Penttilänkin
puheenvuoroon viitaten varmasti meille tulee erittäin nopeasti
tarve muuttaa lakia. Suuressa valiokunnassa juristiedustaja Sasi
nosti esille jo kaksi asiaa, jotka ovat lain nyt käsittelyssä olevassa
muodossa sellaisia, että eivät voi sellaisinaan
olla toimivia. Tämäkin johtaa siihen, että varmasti
hyvin pian joudutaan tähän palaamaan.
Lakivaliokunnan enemmistö teki mielestäni hyvää,
vastuullista työtä, ja se muoto olisi ollut erittäin
hyvä tässä vaiheessa, kun hallitus toi
esityksen, joka ei ollut alun perin kelvollinen, (Puhemies: Kaksi
minuuttia, ed. Kankaanniemi!) ja ed. Akaan-Penttilä totesikin,
että olisi ollut sellainenkin malli, joka olisi voitu heti
helposti hyväksyä, mutta nyt valitettavasti ei
sellaista ole, joten kannatan hylkäystä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Henkilökohtaisesti kannatan ed.
Rauhalan tekemää hylkäysehdotusta niillä perusteilla,
millä tuo hylkäysehdotus on esitetty ja sitä on
kannatettu. Ed. Akaan-Penttilä vahvan asiantuntemuksen
pohjalta käytti puheenvuoron, jossa tuotiin selkeä peruslähtökohta
myös esille, että olisi ollut syytä säätää selkeä hedelmöityshoitolaki
lähtien siitä luonnonmukaisesta järjestyksestä,
että tämä koskee miehen ja naisen suhdetta,
heteroparia. Minusta on luonnotonta puhua hedelmöityshoidosta
silloin, jos on kyse esimerkiksi kahdesta naisesta,
jotka eivät luontaisesti pystyisi saamaan lasta.
Jos aviopari tai parisuhteessa olevat mies ja nainen eivät
pysty saamaan lasta, silloin tarvitaan hedelmöityshoitoa ja siihen hedelmöityshoitolakia.
Ed. Akaan-Penttilä toi hyvän näkökohdan esille
sijaissynnytyksestä. Huomaan, että tässä todella
olisi ollut semmoinen tärkeä kysymys näitten
lääketieteellisten tosiasioitten perusteella,
joita ed. Akaan-Penttilä toi esiin, mutta perin juurin
vähän tätä kysymystä on
minun havaintoni mukaan missään käsitelty.
On todella vain menty liberalismin superhuumassa säätämään sellaista
lakia, jota täytyy vain ihmetellä ja jolle ei
kannatusta tunnu löytyvän.
Olen seurannut kansanedustajia ja heidän kotimaakuntiensa
mielipidettä. Itse olen Keski-Suomesta, meitä on
10 kansanedustajaa. Kun tätä asiaa käsittelimme äskettäin,
niin 8 meistä oli lakivaliokunnan kannalla ja vain 2 oli
tällä suhteellisen liberalistisella kannalla.
Helsingin 20 kansanedustajasta 19 oli liberaalisella kannalla ja vain
1, keskustan Terhi Peltokorpi, oli lakivaliokunnan
kannalla, jonka puolesta minäkin äänestin.
Näin menettelivät helsinkiläiset
kansanedustajat, mutta helsinkiläiset ihmiset, joita minä olen tavannut
ja joiden kanssa olen asiasta keskustellut, ovat kaikki olleet tämän
vähemmistöön jääneen
yhden helsinkiläisen kansanedustajan näkemyksen
kannalla. Tietysti minun otokseni on satunnaisotos, ei millään
tavalla tieteellinen, mutta selkeästi suuntaa-antava kansan
mielipiteestä pääkaupungissakin, ja mitä kauemmaksi
pääkaupungista aletaan mennä, niin sitä enemmän
vahvistuu tämä näkemys, jonka puolesta
selkeä enemmistö muun muassa keskisuomalaisia
kansanedustajia ja minä heidän mukanaan asiassa äänesti.
Arvoisa rouva puhemies! Kun tämä asia tulee nyt
tässä muodossa uudelleen käsille, niin
tässä tarjotaan eduskunnalle tilaisuus korjata
virhe, joka äskettäin on tapahtunut. Pelkään,
että tahtoa tuon virheen korjaamiseksi ei saata löytyä,
mutta tilaisuus tähän on tarjottu ja minä toivon,
että sitä tilaisuutta kuitenkin käytettäisiin,
ja varmasti sitten ne epäkohdat, joihin muun muassa ed. Akaan-Penttilä viittasi
muun muassa sijaissynnytyksen osalta, voitaisiin sitten käsitellä tämän jälkeen.
Jos tämä laki nyt hylätään,
niin tuleva hallitus voisi sitten tehdä lain uudelleen.
Kovin kauan siihen ei enää välttämättä aikaa
tarvitsisi mennä, ja silloin otettaisiin nämä todelliset
lääketieteelliset ja myös elämää lähellä olevat
kysymykset, joissa todella tarvitaan hoitoja, lain käsittelyn
pohjaksi.
Keskustelu päättyy.