10) Hallituksen esitys laiksi kuljettajantutkintotoiminnan järjestämisestä annetun lain
muuttamisesta
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämäkin hallituksen
esitys perustuu EU:n antaman direktiivin eli ajokorteista annetun
direktiivin toimeenpanoon.
Kun luin hallituksen esityksen, niin tietysti täytyy
sanoa, että se on varmasti hyvää tarkoittava
ollut moneltakin osin. Hallituksen esityksen 7 a §:ssä puhutaan
kokeiden vastaanottajan luotettavuudesta, täällä on
hyvin yksityiskohtaisesti todettu, koska voi ottaa suullisen teoriakokeen vastaan
eli koska henkilöä on pidettävä luotettavana.
Siellä puhutaan, että henkilö ei ole
sopiva, jos hän on syyllistynyt viiden viimeisen vuoden aikana
rattijuopumukseen, törkeään rattijuopumukseen
jne. tai viiden viimeisen vuoden aikana syyllistynyt henkeen ja
terveyteen kohdistuneeseen tai muuten väkivaltaista käyttäytymistä osoittavaan
rikokseen. Tämä luettelo on varmasti hyvä,
ja tietysti voisi sanoa näin, että monessa muussakin,
vaativammassakin, tehtävässä tulisi kyllä säätää tällaisia
luetteloita.
Arvoisa puhemies! Eräs asia, jota jäin pohtimaan,
on 7 d §, joka varmasti perustuu asianomaisen
direktiivin ohjeistukseen nimenomaan ajokokeen vastaanottajan peruskoulutuksesta.
Vaikka
juristina yritän lukea tätä tekstiä,
niin tuntuu aika oudolta se, että siellä lähdetään
ihan luokittelemaan eri luokkien osalta, että kun henkilö omistaa
määrätyn luokan omaavan kortin, jos näin
voi sanoa, hän voi ottaa määrätyn
asteisia ajokokeita. Minun mielestäni olisi ollut järkevämpää,
että olisi ollut yhdet pätevyysvaatimukset. Ei
kai siellä nyt niin monimutkaisia tarvitse olla.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä esitys liittyy tosiaan
tuohon ajokorttidirektiiviin ja hallituksen esitykseen ajokorttilain muutoksista.
Hyvää täällä on esimerkiksi
se, että vaarallisten aineiden ajolupakokeiden vastaanottajalta
vaaditaan vastaava ajolupa ja vaaditaan myös käytännön
kokemusta vaarallisten aineiden kuljettamisesta tai siihen verrattava
Liikenneturvallisuusviraston antama koulutus. Se on hyvä asia.
Sitten tässä tuodaan esille kuljettajatutkinnon vastaanottajan
peruskoulutus, joka antaisi pätevyysvaatimuksen B-luokan
ja AM-luokkien kokeiden vastaanottamiseen eli henkilöauton
ja mopon ja niin sanotun mopoauton, kevyen nelipyörän,
ajokokeen vastaanottamiseen. Mutta sitten kaikissa muissa tutkinnoissa
pitäisi kouluttautua siihen erikseen.
Esityksen vaikutuksissa tuodaan selvästi esille se,
että totta kai tässä ammattitaito paranee
ja sen myötä myös kokeiden laatutaso
paranee. Mutta sillä on kääntöpuolensa.
Tästä aiheutuu henkilökustannuksia. On
arvioitu, että yhdeksän henkilötyövuotta
lisää tarvitaan ja noin 300 000 euroa
vuositasolla. Tässä kohtaa haluankin tuoda esille
sen huolen, että tällä hetkellä jo
ajotutkintojen tutkintomaksut ovat erittäin korkeita elikkä ajokortin
hankkiminen tulee erittäin kalliiksi. Tämän
esityksen myötä edelleen tulee hinnankorotuspainetta
ajokorttitutkintomaksuihin.
Tässä yhteydessä täytyy
ottaa esille, että varsinkin haja-asutusalueilla maaseudulla
ajokortti on välttämätön, jotta
pystyy siellä liikkumaan, ja nuorille se on välttämätön
hankkia heti, kun tuo ikä tulee täyteen. Huoli
on siinä, että maksut eivät saisi enää tästä tasosta
nousta.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kuljettajatutkintotoiminnan järjestämisestä on annettu
useita määräyksiä ja nyt taas
kerran annetaan lisämääräyksiä.
Kaikilla näillä on todella kustannusvaikutusta.
Tässä voisi kuitenkin todeta sen, että kuljettajan
ammattitaito paranee vaan ajamisen kautta elikkä portaittaisen
vaatimustason kautta: henkilöauto, perinteinen kuorma-auto,
sitten yhdistelmäajoneuvot ja sitten erityisajoneuvot,
joissa erityisesti nämä vaaralliset aineet ovat
sitten näitä erillisasioita.
Mutta kaiken kaikkiaan me olemme vähän sillä tiellä Euroopan
unionissa, että meillä jonain päivänä on
kuljettajista pulaa, kun ajokortin saaminen tehdään
niin vaikeaksi ja ainakin taloudellisesti tavattoman haastavaksi
elikkä se maksaa useita tuhansia euroja. Sen vuoksi kehitys
tässä muodossa on huono. Kun ed. Pulliainen puhui verotuista
edellisen pykälän aikana, niin mielestäni
jo ammattipätevyyden ja nimenomaan ammattimaisen työpaikan
hallitsevalla pitäisi olla mahdollisuus jatkokoulutuksen
osalta koulutuskustannusten verovähennysoikeuteen.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Osittain siihen liittyen, mitä ed.
Mauri Salo totesi, haluaisin itsekin viitata hallituksen esityksen
perusteluihin siitä, että täällähän
vaaditaan oikeastansa yhdeksän henkilötyövuotta
lisää ja nimenomaan Liikenneturvallisuusvirastolle,
mikä tulee aiheuttamaan useamman sadantuhannen kustannusvaikutuksen.
Toisaalta taas hallituksen ensi vuoden budjettiesityksessä puhutaan
tuottavuusohjelman henkilötyövuosien vähennyksestä,
eli EU tuottaa kyllä aikamoisia kommervenkkejä ja
vaikeuksia myös valtionhallintoon.
Keskustelu päättyi.