Suna Kymäläinen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Lakialoitteeni sairausvakuutuslain 9
luvun 4 §:n muuttamisesta korjaa tällä hetkellä epäoikeudenmukaista
ja osiltaan puutteellista lain kirjainta oikeudesta erityisäitiysrahaan
raskaana ollessa.
Sairausvakuutuslain mukaan erityisäitiysrahaa maksetaan
ajalta, jonka vakuutettu on työtehtäviinsä tai
työoloihinsa liittyvän vaaratekijän vuoksi
estynyt tekemästä työtään.
Tällä hetkellä laki oikeuttaa erityisäitiysrahan
myöntämisen tapauksissa, joissa työhön
liittyy kemiallinen aine, säteily, tarttuva tauti taikka
muu vastaava seikka, joka vaarantaa odottavan tai sikiön
terveyden edellä mainituissa tilanteissa.
Esittämäni lisäyksen mukaan sairausvakuutuslain
9 luvun 4 §:ään tulisi lisätä kirjaus
myös tavanomaista korkeamman väkivallan uhkan
aiheuttamasta tarpeesta erityisäitiysrahaan. Päivittäin
Suomessa työskentelee erityisesti naisvaltaisilla aloilla,
kuten vaikeasti kehitysvammaisten hoitoyksiköissä tai
mielenterveysyksiköissä, ihmisiä, joilla
on työssään satunnaisen tai jopa jatkuvan
fyysisen väkivallan uhka, joka usein johtaa työntekijän
joutumiseen väkivallan kohteeksi hänestä itsestään
riippumattomista syistä. Väkivaltaan johtavat
tilanteet ovat usein niin yllättäviä,
ettei tilanteesta vetäytymiseen ajoissa jää mahdollisuutta.
Usein yksiköt ovat niin pieniä, ettei työnantajalla
ole mahdollisuutta ohjata raskaana olevaa tehtäviin, joissa
väkivallan uhkaa ei olisi.
Voimassa olevan lääketieteellisen tiedon mukaan
erityisesti raskausviikon 24 jälkeen kova, suoraan kohtuun
kohdistuva isku voi aiheuttaa pysyviä vaurioita niin istukkaan
kuin sikiöönkin. Tämän vuoksi
väkivallan uhan alla työskentelevillä naisilla
tulisi olla mahdollisuus sikiön ja oman terveytensä suojeluun
ja oikeus erityisäitiysrahaan silloin, kun työnantajalla
ei ole osoittaa muuta vastaavaa työtehtävää,
jossa väkivallan uhka olisi suljettu pois.
EU on laatinut direktiivin 92/85/ETY, jossa mainitaan,
ettei raskaana olevaa työntekijää saisi altistaa
sellaisille fyysisille tekijöille, joiden "katsotaan aiheuttavan
sikiövaurioita ja/tai vaurioittavan istukan kiinnitystä".
Näistä fyysisistä tekijöistä on
mainittu iskut, tärinä ja liike.
Suomi on ollut kautta EU-historian tunnollinen direktiivien
noudattaja aivan hullunkurisissakin säädöksissä aina
kurkun ulkomuodosta alkaen. On ihmeellistä, että raskaana
olevien ihmisten ja heidän tulevien lastensa terveydestä huolehtiminen
on jäänyt huomiotta. Tällöin,
kun kysymyksessä on väkivallan uhka ja vaarallisuus
raskaudelle, tämä asia tuleekin korjata viiveettä.
YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen kohta 6 kuuluu seuraavasti:
"Jokaisella lapsella on oikeus elämään.
Valtion on taattava mahdollisimman hyvät edellytykset lapsen
henkiinjäämiselle ja kehitykselle." Tämä tulisi
ottaa huomioon jo raskausaikana.
Arvoisa puhemies! Saadakseni asialle konkretiaa kerron seuraavassa
tositarinan raskaana olevasta äidistä, joka työskentelee
autismikuntoutuksen yksikössä. Kerron hänen
kokemastaan ja tuntemuksistaan hänen itse kirjoittamin
sanoin:
"Olen tällä hetkellä 32. viikolla
raskaana. Työskentelen autismikuntoutuksen yksikössä, jossa
on 12 asukaspaikkaa. Henkilöstövahvuus vuoroissa
on suuri. Asukkaat sijoittuvat yksikköön kehitysvammaisuuteen
tai autismiin liittyvän haastavan käyttäytymisen
perusteella. Ohjaajan työssäni erilaisia arjen
tilanteita pyritään ennakoimaan mahdollisimman
hyvin, arki pyritään pitämään
rutiinien mukaisena ja kommunikointia asukkaiden kanssa tuetaan
käytettävissä olevin keinoin.
Kaikesta tästä huolimatta työhön
liittyy usein yllättäviä fyysisiä tilanteita.
Jotkut asukkaista saattavat vahingoittaa itseään
tai ympäristöään, jolloin tätä käytöstä joudutaan
rajoittamaan fyysisellä kiinnipidolla. Kiinnipitoon tarvitaan
3—5 ohjaajaa, jotta se voidaan toteuttaa kaikkien osapuolien
kannalta turvallisesti. Kiinnipidoissa on aina riskinsä joutua
vastaanottamaan lyöntejä ja potkuja. Kiinnipitoja
on yksikössä useita viikoittain. Kiinnipitojen
lisäksi joillain asukkailla on henkilökuntaan
kohdistuvaa aggressiivista käyttäytymistä,
kuten ennalta-arvaamattomia lyöntejä, potkuja
ja kaatamisyrityksiä. Raskaana olevalle tällainen
työympäristö on stressaava. Fyysisiä tilanteita
esiintyy koko kuntoutusyksikössä, minkä vuoksi
työnantaja ei pysty tarjoamaan työntekijälle
sellaisia työtehtäviä, joissa ei olisi tätä riskiä.
Väkivaltatilanteita pyritään mahdollisuuksien mukaan
ennakoimaan. Asukkaiden käytös on kuitenkin usein
hyvin arvaamatonta, jolloin myös äkkinäisiä tilanteita
esiintyy. Hankalissa tilanteissa emme työskentele yksin,
mutta usein toinen ohjaaja ei ehdi auttamaan ennen kuin asukas on
jo käynyt käsiksi. Pidämme työvuorojen aikana
mukana myös koko ajan hälytinnappeja, joiden avulla
voi tarvittaessa hälyttää apua. Äkkinäisten
tilanteiden takia asukas on useimmiten kuitenkin käynyt
jo ohjaajaan käsiksi ennen kuin on edes mahdollista hälyttää apua.
Työni koostuu pitkälti asukkaiden ohjaamisesta
erilaisissa arkisissa tilanteissa. Asukkaiden toimintakyvyt vaihtelevat
suuresti, sillä joillain esimerkiksi älykkyyden
taso on matalammalla. Kaikki asukkaista eivät myöskään
kommunikoi puheen avulla, ja sen vuoksi sanallisen ohjauksen ohella
tarvitaan usein myös fyysistä ohjausta. Näin
ollen lähikontaktia asukkaiden kanssa ei voi työpaikallani
välttää.
Itselläni istukka on edessä, mikä lisää mahdollisten
iskujen ja potkujen vaarallisuutta raskaudelle. Raskausaikanani
väkivallan kokeminen ei ole myöskään
jäänyt vain uhkaksi, sillä olen todella
kokenut fyysistä väkivaltaa kahdesti raskauteni
aikana. Toisessa tilanteessa eräs asukkaista tarttui minua
hiuksista kiinni ja heittäytyi lattialle selälleen
siten, että minä menin mukana. Lattialla hän
potki minua kahdella jalalla. Pääsin tilanteesta
pois, kun sain irrotettua hiukseni hänen otteestaan. Tämän
tilanteen jälkeen kävin lääkärissä,
minkä vuoksi tapahtumasta on tehty työtapaturmailmoitus
myös vakuutusyhtiölle. Toisessa kokemassani väkivaltatilanteessa
asukkaalle oli tulossa kiinnipitotilanne. Kun yritin sanallisesti
ohjata häntä menemään maahan,
löi hän minua vatsaan.
Työni on siis selvä riski sikiölle
ja turvalliselle raskaudelle. Olen huolissani oleva tuleva äiti ja
haluan kaikin keinoin pitää tulevan lapseni turvassa.
Olen kuitenkin tilanteeni kanssa melko yksin. Kela ei hyväksy
väkivallan uhkaa perusteeksi erityisäitiyspäivärahalle,
ja ilman fyysistä sairautta ei ole myöskään
perusteita sairauslomalle. Työterveyslääkärini
oli kuitenkin sitä mieltä, että tämänkaltaisten
tilanteiden pitäisi ehdottomasti kuulua erityisäitiysrahan
piiriin. Minulla on siis lääkärinlausunto
asiasta ja myös työnantajan lausunto, ettei korvaavaa
työtä raskauden ajalle ole tarjolla. Kelalta sain
kieltävän päätöksen
erityisäitiysrahahakemukseeni.
Koen vääräksi, että yhteiskunnan
mukaan minulla on periaatteessa vain kaksi yhtä huonoa vaihtoehtoa.
Joko minun tulisi olla palkattomalla vapaalla kotona pitääkseni
lapseni turvassa sillä seurauksella, ettei minulla ole
kunnolla varaa elättää lastani. Toinen
mahdollisuus olisi mennä töihin sillä riskillä,
että minulla ei välttämättä kohta
enää ole lasta, jota elättää.
Tämän tilanteen koen äärimmäisen
stressaavaksi."
Arvoisa puhemies! Edellä lukemani tilanne on tapahtumaa
vuodelta 2012. Kuvatussa tilanteessa odottava äiti jää kovin
yksinäiseksi yrityksissään taistella
suurta epäkohtaa vastaan. Tiedän hänen
ottaneen yhteyttä tuloksetta muun muassa sosiaali- ja terveysministeriöön,
Euroopan komission Suomen edustustoon, Etelä-Suomen aluehallintoviraston
työsuojeluhallintoon sekä raskaus- ja työneuvontapalveluun.
Tämä sitkeä, uupumaton, odottava äiti
kaikesta turhautumisestaan huolimatta otti vielä yhteyttä kansanedustajaan.
Nyt me kansanedustajat olemme käsittelemässä asiaa,
jolla voimme poistaa epäkohdan, johon odottavat äidit
eri puolilla Suomea voivat törmätä. Tähän
tarvitaan poliittista tahtoa. Lakialoitteen onkin allekirjoittanut
eduskunnan enemmistö, 101 kansanedustajaa.
Selvittäessäni tilannetta Kelasta arveltiin,
että kyseisiä tilanteita tulkitaan eri tavoin
eri puolilla Suomea olevissa Kelan toimipisteissä. Toisaalla siis
voi olla jo tilanteita, joissa oikeus erityisäitiysrahaan
on myönnetty. Kuitenkin varsinaisen kirjauksen puuttuminen
laista oikeuttaa myös hakemuksen hylkäyksen. Kelalta
todettiin, että jos ei haluta tulkinnanvaraa ja erilaisia
päätöksiä, väkivallan
uhka tulisi kirjata lakiin.
Arvoisa herra puhemies! Tästä syystä hallituksen
tulisi ryhtyä toimenpiteisiin, jotta tavanomaista korkeamman
väkivallan uhan alla työskentelevillä naisilla
on mahdollisuus sikiön ja oman terveytensä suojelemiseksi
saada erityisäitiysrahaa silloin, kun työnantajalla
ei ole osoittaa vastaavia muita tehtäviä, joissa
väkivallan uhka on suljettu pois. Esitän sairausvakuutuslain
9 luvun 4 §:n muuttamista siten, että siihen
lisätään kirjattavaksi myös
tavanomaista korkeampi väkivallan uhka oikeutetuksi perusteeksi
erityisäitiysrahaan. Kuten edellä totesin, aloitetta
on kannattanut 101 kansanedustajaa, joten toivon, että asia
otetaan hallituksessa ja valiokunnassa pikaisesti käsittelyyn.
Minä haluaisin, että me kansanedustajat voimme
antaa viestin, että meihin kannattaa olla yh-teydessä ja
me korjaamme epäkohdat.
Keskustelu päättyi.