11) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi valtion televisio-
ja radiorahastosta annetun lain 3 §:n väliaikaisesta
muuttamisesta
Kalle Jokinen /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on hallituksen
esitys Valtion televisio- ja radiorahastosta annetun lain 3 §:n
väliaikaisesta muuttamisesta. Kysymys on tuon Yle-indeksin
jäädyttämisestä.
Esityksessä ehdotetaan Valtion televisio- ja radiorahastosta
annettua lakia muutettavaksi siten, että vuodelle 2015
ei tehtäisi indeksikorotusta määrärahaan,
joka siirretään vuosittain valtion talousarviosta
televisio- ja radiorahastoon Yleisradio Oy:n julkisen palvelun kustannusten
kattamiseksi. Indeksitarkistusten käyttämättömyydestä vuonna
2015 sovittiin eduskuntaryhmien puheenjohtajien kesken maaliskuussa
2014, ja tämä esitys liittyy vuoden 2015 talousarvioesitykseen.
Yleisradion vuoden 2013 alusta voimaan tulleessa rahoitusuudistuksessa
päätettiin, että määrärahan
suuruus tarkistetaan vuosittain vastaamaan kustannusten muutoksia
elinkustannus- ja ansiotasoindeksin perusteella. Vuodelle 2014 määrärahaa
tarkistettiin 1,6 prosenttiyksikköä, jonka jälkeen
määrärahan suuruus on ollut tänä vuonna
noin 508 miljoonaa euroa.
Heikko taloudellinen tilanne on kuitenkin aiheuttanut paineita — osana
valtionhallinnon kaikille sektoreille ulottuvia välttämättömiä säästötoimia — etsiä
säästöjä myös
Yleisradion rahoituksesta. Mikäli indeksikorotus olisi
tehty myös 2015, arvioiden mukaan tarkistus vuodelle 2015 olisi
ollut noin 1,3 prosenttia, jolloin määräraha olisi
ollut noin 512 miljoonaa euroa. Indeksin jäädyttämisen
kokonaisvaikutus on siten noin 4 miljoonaa euroa.
Valiokunnan Yleisradiolta saaman selvityksen mukaan indeksin
jäädyttäminen tarkoittaisi yhtiön
tuloksen painumista tappiolle vuonna 2015. Lisäksi selvityksen
mukaan yhtiön pitkän aikavälin kehitys
ja mahdollisuudet tehdä uusia avauksia muuttuvassa mediaympäristössä vaikeutuisivat,
ja yhtiö joutuisi vähentämään
indie-ostoja ja/tai oman henkilökuntansa määrää.
Asiantuntijakuulemisessa tuotiin esille huolenaiheena, että ratkaisu
voi vaikuttaa sosiaalisen ja maantieteellisen tasa-arvon sekä Yleisradion riippumattomuuden
toteutumiseen. Näiden näkemysten mukaan ratkaisu
voi myös vaikuttaa kotimaisten ohjelmahankintojen supistumiseen,
ja se tulee vaikuttamaan olennaisesti myös Yleisradion
henkilöstön asemaan.
Rahoituksen niukentuessa valiokunta on huolissaan Yleisradion
kehittämisen ja lakisääteisten tehtävien
hoitamisen järjestämisestä sekä henkilöstöön
kohdistuvista vaikutuksista. Valiokunnan yhtiöltä saaman
selvityksen mukaan indeksiä koskevan ratkaisun jälkeen
Yleisradiolla on kaiken kaikkiaan noin 10 miljoonan euron säästötarpeet,
mikä voi käytännössä vaatia
muun muassa enintään 185 henkilön työsuhteen
päättämistä. Valiokunta pitää henkilöstöstä huolehtimista
taloudellisesta tilanteesta huolimatta erityisen tärkeänä näkökohtana.
Valiokunta kiinnittää kuitenkin huomiota siihen,
että samanaikaisesti indeksijäädytyksen kanssa
on käynnissä osan säästötarpeista
aiheuttava media-alan murros, jossa median käyttötavoissa
ja markkinoiden kilpailutilanteessa on tapahtunut ja on edelleen
tapahtumassa olennaisia muutoksia. Näistä muutoksista
ja nykyisestä taloustilanteesta johtuen on selvää,
että yhtiö joutuisi joka tapauksessa toteuttamaan
säästöjä, tehostamaan toimintojaan
ja kohdentamaan osin uudelleen myös resursseja. Kaikki
Yleisradion esille tuomat säästötoimet
eivät siten valiokunnan käsityksen mukaan johdu
indeksin jäädyttämisestä. Valiokunta
toteaa, että nykyisessä tilanteessa yhtiössä joudutaan
pohtimaan entistäkin enemmän sitä, mikä Yleisradion
toiminnassa on kaikkein keskeisintä.
Valiokunnan mielestä Yleisradiolle välttämättömät
säästöt tulisi toteuttaa siten, ettei
yhtiön monipuolisen ja laajan julkisen palvelun perustehtävän
hoitaminen kärsi ja vaikuta mediasisältöihin
merkittävästi. Valiokunta korostaa myös mietinnössään
alueellisen televisio- ja radiotoiminnan keskeistä roolia
alueiden identiteetin vahvistajana ja monipuolisen ja kattavan alueellisen
viestinnän, sananvapauden ja tiedonvälityksen
takaajana.
Valiokunta myös toteaa, että tarvittavista
uudenlaisista palveluista huolimatta esimerkiksi perinteisellä radiolla
on oma käyttäjäkuntansa, jota ei tule
jatkossakaan unohtaa, huolimatta säästöpaineista.
Hallituksen esityksen perusteluista ilmenevistä syistä ja
saamansa selvityksen perusteella valiokunta pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena ja ehdottaa, että lakiehdotus
hyväksytään muuttamattomana, ja tämä mietintö on yksimielinen.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Yleisradio Oy:n rahoitustapa muuttui
veroperäiseksi vuoden 2013 alusta lukien. Tämä paljon
keskustelua niin puolesta kuin vastaankin aiheuttanut yleisradiovero
on kuitenkin yksi tämä hallituksen historiallisimpia
uudistuksia. Yle-verolla ratkaistiin valtion television ja radion
rahoituksen pitkäjänteinen jatkuvuus ja toiminnan sekä laadun
turvaaminen. Lain mukaan vuoden 2013 määräraha,
500 miljoonaa, ja määrärahan suuruus
tarkistetaan vuosittain kustannustason muutosta vastaavaksi. Tarkistuksen
perusteena olisi siis indeksi.
Valtion vaikeasta taloudellisesta tilanteesta johtuen tässä lakiehdotuksessa
esitetään, ettei indeksitarkistusta sovellettaisi
vuoden 2015 talousarviossa. Esitys on siis tältä kohtaa
poikkeus ja tarkoitettu väliaikaiseksi muutokseksi. Kansalaisena
en voi olla huomauttamatta ja paheksumatta Ylen reagointia tähän
yksittäiseen talouden korjaustoimenpiteeseen. Indeksijäädytyksen
vaikutus on 4 miljoonaa. Kuitenkin tämän indeksileikkauksen
varjolla Yle hakee 10 miljoonan euron säästöleikkausta.
Yle siis ulkoistaa henkilökuntaa yksittäiseen
indeksijäädytykseen perustaen. Omaa henkilökuntaa
ei kuitenkaan korvaa mikään. Ulkoistuksilla menetetään
kokemusta ja sitoutumista yhtiöön.
Ylellä on vahva alueellinen rooli. Tämän vuoksi
en ymmärrä tahtoa maakuntaradioiden roolin vähentämiseen.
Tämän vuoksi todella vetoan Yleen, jotta se säilyttäisi
vahvat maakuntaradiot eikä leikkaisi sieltä, mistä tarve
on suurin. Ylen 10 miljoonan leikkauksen johdosta uhkana on, että suomalaisten
tekemä työ katoaa tältä osin ja
ohjelmia ostetaan ulkomailta. Näin Suomi kärsii
moninkertaisen tappion. Suomalaisten verovaroilla kustannusten kansallisen
television ja radion tulee tukea suomalaista työtä ja
osoittaa vastuunkantoa Suomen talouden tasapainotustalkoissa.
Eila Tiainen /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Jokinen esitteli ansiokkaasti valiokunnan
näkemyksiä ja kannanottoja tästä indeksijäädytyksestä,
ja valiokunnassa käytiin aika vilkasta keskustelua tästä asiasta.
Niin kuin tässä on todettu, tämä indeksikorotuksen
leikkaaminen merkitsee rahassa 4 miljoonaa. Yleisradion sisältä kerrottiin,
että tämä 4 miljoonaa olisi voitu kyllä kattaa muullakin
tavalla kuin nyt sillä tavalla, mitä Yle toteuttaa.
Minä itse kyllä paheksun ankarasti sitä menettelyä,
että päädyttiin yt-neuvotteluihin ja sitten
enimmillään todella 185 henkilön irtisanomiseen.
Yle perustelee tätä hankettansa sillä,
että media menee verkkoon entistä enemmän
ja sellaista osaamista ei Yleisradiossa olisi. En usko oikein tähän
selitykseen. Minä katson, että tämä on
nyt lähinnä tämmöinen Yleisradion
johdon tietynlainen puhdistusoperaatio, jossa voidaan päästä eroon
sellaisista työntekijöistä, jotka on
katsottu yhtiölle sopimattomiksi syystä taikka
toisesta. Tässä mielessä tämä ratkaisu
on minun mielestäni erittäin huono.
Tässä samalla varmaan on vaikuttanut täällä taustalla
näihin Yleisradion päätöksiin
se, että me olemme täällä puhuneet
myös median innovaatiotuesta ja yrittäneet tukea
sitten kaupallista mediaa, joka myöskin on vaikeuksissa,
eli nyt on niin kuin haluttu osoittaa solidaarisuutta minun mielestäni
vähän huonolla tavalla tuonne kaupalliselle puolelle.
Toivon todella hartaasti, kun tämä laki saatiin aikanaan
hirveän väännön jälkeen
voimaan, että Yleisradio pitää todella
huolta siitä, että sen ohjelmatoiminta säilyy
monipuolisena tämän jälkeenkin myös
nämä alueet mukaan lukien ja että tämä kotimainen
tuotanto niin elokuvien kuin muidenkin ohjelmien osalta säilyy
yhtä hyvänä kuin tähän
saakka ja että näitä toimituksia ei ulkoisteta
sillä tavalla kuin nyt on suunnitelmissa.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää valiokuntaa
paneutuvasta mietinnöstä, huolella laaditusta
mietinnöstä tärkeässä asiassa. Se,
että valiokunta näin on paneutunut tässä kohdassa
Ylen kysymyksiin, osoittaa hyvin sen, että tässä omistaja
käyttää ääntä.
Eduskuntahan on Yleisradion omistaja. Hallintoneuvoston tehtävänä on
valvoa Yleisradion toimintaa, mutta viime kädessä eduskunta
sitten juuri valiokunnan mietintöjen kautta omalta osaltaan
suorittaa myös tätä valvontatehtävää omistajan
oikeudella.
Arvoisa puhemies! Kun Yleisradion rahoitusjärjestelmä uudistettiin,
niin tavoitteena oli pysäyttää se ikävä kierre,
jossa televisiomaksuun perustuva järjestelmä oli
rapautumassa ja suurempi kuorma siitä maksusta tuli niiden
kannettavaksi, jotka rehellisesti suostuivat televisiomaksua maksamaan,
ja yhä suurempi määrä oli niitä,
jotka eivät ollenkaan maksaneet televisiomaksua, vaikka
katsoivatkin televisiota. Uusi rahoitusjärjestelmä saatiin
syntymään ja kuviteltiin, että saadaan
aikaan uusi, vakaa järjestelmä, ja tämä indeksisidonnaisuus
siihen laadittiin juuri sen takia, että Yleisradio olisi
mahdollisimman kaukana poliittisesta vaikuttamisesta niin, ettei
eduskunta lähtisi rahoituspäätöksillään
ohjaamaan Yleisradion journalistista toimintaa. Tätä vakautta
varmasti kaikki puolueet tavoittelivat, ja pitkälti siinä onnistuttiin.
Kun yleinen taloustilanne sitten huononi nopeasti ja sen edessä on
nyt jouduttu julkisella puolella tekemään vahvoja
säästöpäätöksiä ja puuttumaan
moniin indekseihin, jäädyttämään tai
leikkaamaan indeksejä, niin siinä yhteydessä on
sitten arvioitu poliittisella tasolla yleisessä keskustelussa
sitä, oliko Yleisradion rahoitusratkaisu liian antelias.
Sitä keskusteluahan, oliko sen rahoituksen taso liian antelias,
käytiin osittain silloin, kun tämän rahoituksen
tasosta päätettiin. Ja nyt kun nämä yleiset
talousvaikeudet kohtasivat yhteiskuntaa, niin arvioitiin, että nyt
on syytä myös ottaa Yleisradio tarkastelun alle
niin, että Yleisradio ei uudesta järjestelmästä riippumatta
voi olla suojassa siltä säästökeskustelulta, joka
koskettaa melkein kaikkea muuta julkista sektoria yhteiskunnassa.
Kun tätä keskustelua viime syksynä käytiin sitten
yhä kiihkeämmin, niin Yleisradion hallintoneuvosto
pyysi Yleisradion hallitukselta selvityksen siitä, mitä vaikutuksia
sillä olisi Yleisradion toimintaan, jos esimerkiksi vuodelle
2015 tätä indeksikorotusta ei toteutettaisi, vaan
toimeenpantaisiin tällainen indeksin jäädyttäminen.
No, selvitys saatiin. Se oli laaja selvitys, ja sitä käsiteltiin
Yleisradion hallintoneuvostossa, ja hallintoneuvosto silloin arvioi — vähän
sen tyyppisesti kuin tässä valiokunnan mietinnössäkin
on todettu — että erinäisiä vaikutuksia
tällä indeksileikkauksella tulisi olemaan. No,
nyt kuultiin, että sen vaikutus on 4 miljoonan euron luokkaa, eli
se on ehkä puolet siitä, mitä arvioitiin,
mikä indeksikorotus olisi ollut, kun sitä arvioitiin
vajaa vuosi sitten.
Eduskuntaryhmien puheenjohtajat, niin kuin valiokunnan puheenjohtaja
täällä kertoi, viime maaliskuussa sopivat,
ja nyt sitten hallitus on tehnyt tämän esityksensä — näin
se kulkee — että tämä indeksi
tullaan jäädyttämään.
Tärkeätä on, että eduskunta
on tässä keskeisesti mukana siten, että aloite
tuli eduskuntaryhmien puheenjohtajilta eikä niin, että hallitus
omilla päätöksillään
lähtee ohjaamaan Yleisradion rahoitusta. Tämä eduskunnan
rooli on tässä hyvin keskeinen, kun puhutaan Yleisradion
riippumattomuudesta.
Samaan aikaan Yleisradio kehittää omaa toimintaansa.
Se on hallintoneuvostonkin strategisten linjausten mukaista, että Yleisradio
uudistaa toimintojaan ja että Yleisradio vahvistaa läsnäoloaan,
sisältöjensä jakelua niissä vastaanottimissa,
niissä jakelukanavissa, joissa yleisökin liikkuu.
Yleisradion strategian perusajatuksena on, että palvellaan
ihmisiä niissä välineissä, joista
ihmiset sisältöjä hakevat, ja sen takia
uudistuksen kohdalla tämä nettiin meneminen on
keskeinen asia.
Nyt käynnistyneet yt-neuvottelut ovat osittain, pieneltä osin,
arvioisin näin, seurausta siitä, että tämä indeksijäädyttäminen
tapahtuu, mutta suuremmalta osin on kysymys siitä, että Yleisradio
uudistaa toimintojaan oman strategiansa mukaisesti. Mihin yt-neuvottelut
sitten lopulta johtavat, sitä me emme vielä tiedä.
On joitakin arvioita siitä, mitä se voisi enimmillään
merkitä henkilöstön työsuhteiden
päättymisenä. Mitään
päätöksiä tästä ei
ole vielä tehty, vaan yt-neuvottelut ovat käsillä,
ja aikanaan sitten niiden neuvottelujen tulokset tulevat Yleisradion
hallituksen käsittelyyn, ja siellä sitten hallitus
tekee asianmukaisia päätöksiä sen
informaation pohjalta ja niiden arvioiden pohjalta, joihin yt-neuvotteluissa
on päädytty. Näin ymmärrän
tämän järjestyksen. Vielä ei
ole yhtään työsuhdetta päätetty.
Hallintoneuvoston puolelta on korostettu useaan otteeseen sitä,
että tämä alueellisen toiminnan säilyminen
tulee turvata. Kansanedustajat tulevat eri puolilta Suomea hallintoneuvostoon,
ja terveiset sieltä alueilta ovat hyvin tärkeitä,
ovat olleet aina ja ovat edelleen. Yleisradion julkisen palvelun
yhtiönä tulee palvella maakuntien näkyvyyttä valtakunnallisessa
radiossa ja sitten lähetysten näkyvyyttä siellä alueilla
sen alueen omaleimaisuuden esiin tuomisessa. Tämä on
hyvin tärkeä osa julkisen palvelun yhtiön
toimintaa.
Eli vaikeassa tilanteessa ollaan. Tietysti Yleisradion kannalta,
henkilökunnan kannalta, tavattoman iso uudistus on meneillään
ja tavattoman pitkälliset yt-neuvottelut siellä vireillä.
Hallintoneuvosto ei ole puuttumassa yt-neuvotteluihin. Ne menevät
omaan tahtiinsa, ja hallitus sitten tekee päätöksiä.
Hallintoneuvosto seuraa tilannetta ja tarvittaessa sitten tietysti
ohjaa strategisilla päätöksillään
hallituksen toimintaa.
Kaiken kaikkiaan tämän indeksin jäädyttämisessä on
nyt eduskunnan yhteinen tahto takana, ja se liittyy tähän
yleiseen taloustilanteeseen. Valtiontalouden kannaltahan ei ole
yhtään mitään merkitystä sillä,
että Yleisradion indeksi jäädytetään.
Tämä on enemmän tällainen symbolinen
ele siitä, että Yleisradio on mukana niissä säästötalkoissa
siinä tilanteessa, jossa julkinen talous ylipäänsä Suomessa
tällä hetkellä on.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tuo Yleisradion rahoitusratkaisu oli
erittäin tärkeä, ja niin kuin on kuultu,
se tehtiin kaikkien eduskuntaryhmien yhteisestä päätöksestä. Ja
tietysti tämä ajankohta, yleinen talouden tilanne,
on vaikea, ja se tuo luonnollisesti painetta media-alalla toimivien
kaupallisten toimijoiden talouteen, koska siellä ne kaikki
toimintaan tarvittavat varat pitää kerätä mainostajilta,
ja sitä kautta katsojamäärillä on
suuri merkitys siihen, miten nuo mainostulot sitten kehittyvät
ja miten taas se kaupallinen media kehittyy yhteiskunnassa. Ja on
hyvin tärkeää, että meillä on
monipuolinen media Suomessa.
Yleisradiohan on nimenomaan eduskunnan radio. Eduskunta nimeää hallintoneuvoston,
ja tässä salissa käsitellään
vuosittain Ylen hallintoneuvoston kertomus. Nyt on myös
hyvä muistaa tosiaan, että tämä indeksileikkauskin
tehdään eduskuntapuolueiden yhteisellä päätöksellä,
ja sen pohjalta tätä hallituksen esitystä nyt
sitten on tehty, ja se on tässä meillä käsittelyssä.
Varmasti joudutaan jatkossa vielä miettimään sitä ja
palaamaan siihen Yleisradion julkisen palvelun velvoitteeseen, tehtävään
ja rajaukseen, joka tuon rahoitusratkaisun yhteydessä ei
täysin tarkasti tullut tehtyä. Varmaan joudutaan
tuohon kysymykseen vielä jatkossa palaamaan. Mutta nyt
on aivan luonnollista, että kun yhteiskunnan eri osa-alueilla,
kaikkialla joudutaan säästämään ja
ottamaan yleinen taloustilanne huomioon, niin myös Yleisradio
on mukana tässä linjassa. Kun kaikki yhteiskunnan
osa-alueet joutuvat säästämään,
niin myös Yleisradio on mukana tässä.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Niin eduskunta kuin Yleisradion hallintaneuvostokin on
hyvin murheellisena seurannut sitä tilannetta, mikä kaupallisen
median puolella on: hyvin monessa mediayhtiössä ovat
myös yt-neuvottelut olleet käynnissä ja
suuria vaikeuksia on siellä kohdattu. Yleisradion tilanne
verrattuna kaupalliseen mediaan on tietenkin tässä tilanteessa
paljon parempi tämän talouden suhteen, ja se herättää varmasti
sitten kokemuksen siitä, että ollaan hyvin eriarvoisessa
asemassa.
On tärkeätä todeta, että se,
että kaupallinen media on nyt suurissa vaikeuksissa, ei
ole Yleisradion syy. Monissa maissa, kuten Yhdysvalloissa, joissa
ei ole tällaista julkisen palvelun yleisradioyhtiötä,
sen tyyppistä mediayhtiötä ollenkaan,
on samalla tavalla kuin Suomessa kaupallinen media suurissa vaikeuksissa,
ja se ei johdu tietenkään julkisen palvelun yleisradion
rahoituksesta Yhdysvalloissa vaan siitä, että tämä mediaympäristö muuttuu
niin rajusti tämän digitalisoitumisen myötä.
Ihmiset eivät etsi sisältöjä enää printtilehdistöstä vaan
yhä enemmän erilaisista älypuhelimista
netin kautta, sähköisten välineiden kautta,
ja se muuttaa sen koko mediaympäristön sillä tavalla,
että entiseen tapaan toimiminen ei ole mahdollista. Ja
varmasti tässä menee monilla mediayhtiöillä jonkin
verran aikaa, ennen kuin tähän uuteen toimintatapaan
opitaan.
Eila Tiainen /vas:
Arvoisa puhemies! Olen edustaja Kantolan kanssa ihan samaa mieltä siitä,
että median murroksessa on kyse hyvin monenlaisista kehityskuluista
ja monenlaisista asioista. Viittasin omassa puheenvuorossani juuri siihen,
että osittain tämä Yleisradion reagointi
tähän indeksileikkaukseen vaikuttaa juuri tällaiselta
hätäiseltä ja reagoinnilta siihen, että kun
muillakin menee huonosti, niin kyllä mekin nyt olemme näissä talkoissa
mukana, ja se ei minusta ole oikein hyvää politiikkaa.
Toisaalta sitten nyt journalismin sisällöt
ovat kuitenkin niitä tärkeitä, eivät
ne alustat välttämättä, joilla
sitä sisältöä jaetaan. Nyt on
selvästi esimerkiksi Yhdysvalloissa näkyvissä sellaisia suuntauksia,
että tämmöinen hyvin syvällinen, monipuolinen
ja hyvin tutkittu journalismi on ryhtynyt taas nousemaan tämmöisen
pintakuohun alta. Eli ihmisille pitää tarjota
myös tällaista hyvin toimitettua aineistoa, ja
Yleisradio on ollut tässä asiassa aivan lyömätön
tähän saakka. Minä toivon, että sitä ammattitaitoa,
mikä siellä Yleisradiossa on, osataan arvostaa
ja että näistä uusista alustoista huolimatta
sitä aineistoa pystytään jalostamaan
myös näihin uusiin jakelukanaviin. Tämä olisi
minusta ihan tämmöinen oleellinen asia muistaa
tässä. Ja tulisi pitää huolta
siitä, että kaikki nämä tehtävät,
joista edustaja Jokinen täällä mainitsi,
jotka Yleisradiolle on asetettu, voidaan pitää mukana
ja mistään ei tingitä. Toisaalta sitten
se, mikä minusta on huolestuttavaa, ovat olleet ne suunnitelmat,
joilla Yleisradio on aikonut ulkoistaa osia toimituksistaan tai
myydä niitä joillekin muille yhtiöille,
jotka sitten tuottaisivat samaa ohjelmaa. Ne suunnitelmat ovat minusta
huonoja.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! On tosiaan siis niin, että tämä indeksileikkaus
aiheuttaa tuon 4 miljoonan euron talouden sopeutuksen Yleisradiossa,
ja sitten tämä median muu murros edellyttää noin
10 miljoonan sopeutusta. Tämä mediamurros aiheuttaa
aikamoisia haasteita media-alalla toimijoille: jakelutiet muuttuvat,
se on hyvin nopeata se muutos. On hyvin tärkeää,
että kansallinen yleisradioyhtiö on mukana vahvasti
tässä kehityksessä eikä jää siitä jälkeen,
koska on tärkeätä, että se ammattitaito
ja osaaminen säilyy. Se on kansallisesti tärkeätä,
ei pelkästään Yleisradion kannalta, koska
kyllä ne osaajat, toimittajat ja tekninen osaaminen palvelevat
koko Suomea, ne hetkessä palvelevat myös kaupallista
mediaa, niin että se ei ole pelkästään Yleisradioon
linnoittautunutta osaamista. Nämä jakelutiet muuttuvat,
ja verkkoviestintä tulee vahvasti.
Mutta haluan tuoda vielä esille sen näkökulman,
joka valiokunnassa tuli hyvin vahvasti esille ja tuossa omassa puheenvuorossakin:
aluetoimitusten merkitys on suomalaisille erittäin suuri. Se
on paikallisen identiteetin ja myös median riippumattomuuden
kannalta tärkeää. On tärkeätä,
että alueella on myös yleisradiotoiminta vahvana
eikä olla vain jonkun paikallisen maakuntalehden tiedonvälityksen
varassa. On hyvä, että mediassa on vaihtoehtoja.
Mutta kun kehitetään ja mennään
uuden kehityksen myötä, niin pitää muistaa
myös se, että perinteisellä radiolla
on hyvin suuri merkitys kansalaisille. Vielä kaikki eivät
ole nettiajassa eivätkä vielä moneen
vuoteen kuuntele netin kautta tai seuraa nettiuutisia, eli radion
pitää edelleen palvella suomalaisia tuolla alueilla
ja paikallisesti.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan puhemies
Eero Heinäluoma.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Tiainen nosti esiin hyvin tärkeän
näkökohdan korostaessaan sitä, että uutistoiminnan
tulee olla luotettavaa ja syvällistä. Kun Yleisradion strategiaa
on hallintoneuvostossa käsitelty, niin meille on selostettu
hyvin moneen kertaan sitä, että se toiminnallinen
alue, jossa Yleisradio haluaa nimenomaan itse olla myös
tekemässä niitä sisältöjä,
on uutis- ja ajankohtaistoiminta. Siellä on se toiminnan
alue, jossa ei olla ostamassa sisältöjä tai
tuotantoa ulkopuolelta.
Mutta sitten kun puhutaan kotimaisen draaman tuotannosta, sitä tehdään
Ylessä sisällä, mutta on pidetty tärkeänä,
että Ylellä on myös rooli kotimaisten
riippumattomien tuotantoyhtiöiden tuotannon tukijana sillä tavalla,
että katsomme, mitä lahjakkuutta, osaamista, taitoa
on siellä, ja Yleisradio tukeutuu sitten näihin
kotimaisiin yhtiöihin. Ymmärtääkseni
suunta ei ole se, että jos Ylen sisältä vähennetään
jotakin omaa draamatuotantoa, sen tilalle tulisi kansainvälistä tuotantoa,
vaan pikemminkin niin, että sitä kotimaista tuotantoa
sitten siirtyy yhtiön ulkopuolelle. Nähtäväksi
jää, kuinka paljon tässä uudessa rahoitustilanteessa
nämä tasapainot muuttuvat, mutta tavoite on ollut
se, että lisätään niitä ostoja kotimaisilta
tuotantoyhtiöiltä.
Sauli Ahvenjärvi /kd:
Arvoisa puhemies! On todellakin tärkeää pitää huolta
siitä ja nähdä selkeästi se,
mikä on Ylen tehtävä ja mikä ero
on Ylen ja kaupallisen median tehtävillä. Varmasti tämmöistä,
sanoisiko, jupinaa tuolla kaupallisen median puolella on silloin,
kun nähdään, että Yle ikään
kuin tulee samalle reviirille kilpailemaan kaupallisen median kanssa.
Niin kuin edustaja Tiainen ja myöskin edustaja Kantola
totesivat, kyllä tämmöiselle hyvin toimitetulle
journalismille on tilaus ja sille on paikkansa nimenomaan Ylen toiminnassa.
Siinä sen täytyy olla vahva ja osaava, ja siihen
täytyy löytyä rahoitus.
Mutta sitten näin tämmöisenä tavallisena
kuluttajana joskus tuntuu, että siellä viihdepuolella kyllä mennään
päällekkäin ja kilpaillaan kaupallisen
median kanssa. Ehkä jatkossa, jos pohditaan rahoituksen
riittävyyttä, sitä puolta pitää sitten
pitää silmällä.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Kun on taloudellisesti vaikeaa, helposti haetaan
helppoja ja edullisia ratkaisuja. Jo Ylen moraalinen velvollisuus
on pitää yllä myös kotimaista
tuotantoa ja tuottaa kotimaisia ohjelmia. On huolestuttavaa, että monia
suosikkiohjelmia, varsinkin vanhemmille ihmisille tehtyjä ohjelmia,
on lopetettu, samoin radion puolelta. Maakuntaradioiden olemassaolo
on ensiarvoisen tärkeää pinta-alaltaan
suuressa maassamme ja tasapuolisuuden takia. Mutta varsinkin kotimainen
ohjelmatuotanto ja työpaikat, niiden säilyttäminen,
ovat ykkösasia.
Yleiskeskustelu päättyi.