12) Hallituksen esitys eduskunnalle ammattikorkeakoululaiksi ja
laiksi yliopistolain 49 §:n muuttamisesta
Raija Vahasalo /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sivistysvaliokunta pitää tärkeänä,
että ammattikorkeakoululainsäädännön kokonaisuudistus
on edennyt nyt tähän vaiheeseen, että ehdotettu
uusi ammattikorkeakouluja koskeva laki voi tulla voimaan ensi vuoden
alusta. Sivistysvaliokunta korostaa erityisesti työelämälähtöisyyden
ja alueellisten kehittämistarpeiden merkitystä ammattikorkeakoulujen
perustehtävien hoidossa. Valiokunta muutti 4 §:n
sanamuotoja kuulumaan seuraavasti: "Ammattikorkeakoulun tehtävänä on
lisäksi harjoittaa ammattikorkeakouluopetusta
palvelevaa sekä työelämää ja
aluekehitystä edistävää ja alueen elinkeinorakennetta
uudistavaa soveltavaa tutkimustoimintaa, kehittämis- ja
innovaatiotoimintaa sekä taiteellista toimintaa. Tehtäviään
hoitaessaan ammattikorkeakoulun tulee edistää elinikäistä oppimista."
Esityksen mukaan ammattikorkeakouluista muodostettaisiin osakeyhtiömuotoisia
oikeushenkilöitä, joiden rahoituksesta vastaisi
valtio. Valtioneuvosto päättäisi ammattikorkeakoulutoimintaan
myönnettävistä toimiluvista. Sivistysvaliokunta
pitää erittäin tärkeänä,
että uudistuksesta johtuvat toimiluvan siirrot nykyisiltä ylläpitäjiltä ammattikorkeakouluosakeyhtiöille
toteutetaan ensi vuoden alusta siten, että kaikkien ammattikorkeakoulujen
toiminta voi jatkua esteettä. Eli haluamme, että siirron
pitää olla vain tekninen.
Sivistysvaliokunta kannattaa rahoitusuudistusta ja pitää erittäin
tärkeänä hallituksen esitykseen sisältyvää lupausta,
että valtio turvaa ammattikorkeakouluille riittävän
perusrahoituksen lakisääteisten tehtävien
turvaamiseksi. Valiokunta kannattaa perusrahoituksen sitomista indeksillä kustannustason
nousuun samalla tavalla kuin yliopistojen rahoituksen osalta on
tehty. Valiokunta korostaa rahoitusuudistuksen kokonaisvaikutusten
selvittämisen tärkeyttä ja ehdottaa siitä lausumaa.
Valiokunta korostaa myös, että henkilöstö ja opiskelijat
otetaan huomioon uuden ammattikorkeakoulun hallinnon järjestämisessä eli
johtosääntö ja muut vastaavat ammattikorkeakoulun sisäiset
määräykset valmistellaan avoimesti yhteistyössä opiskelijoiden
ja henkilöstön kanssa. Näin toimien luodaan
perusta korkeakouluyhteisön tulevalle hyvinvoinnille ja
toiminnalliselle tehokkuudelle.
Hallituksen esityksessä ehdotettiin ammattikorkeakoulujen
opiskelijakuntien jäsenyyden muuttamista pakolliseksi kaikille
ammattikorkeakoulussa tutkintoa opiskeleville opiskelijoille. Perustuslakivaliokunta
on kuitenkin lausunnossaan katsonut, että säännös
opiskelijakunnan pakkojäsenyydestä on vastoin
perustuslaissa turvattua yhdistymisvapautta. Opiskelijakunnalle ehdotettujen
uusien tehtävien hoitaminen tai opiskelijoiden terveydenhuoltomaksun
periminen eivät lausunnon mukaan edellytä, että jäsenyyden
opiskelijakunnassa tulisi olla pakollista. Ehdotettu negatiivisen
yhdistymisvapauden rajoitus ei perustuslakivaliokunnan mielestä täytä perusoikeusrajoituksiin
kohdistuvaa oikeasuhtaisuuden vaatimusta, koska sinänsä hyväksyttävät päämäärät
ovat saavutettavissa perusoikeuteen vähemmän puuttuvin
keinoin. Kansalaisella on siis oikeus kuulua tai olla kuulumatta
yhdistykseen. Sivistysvaliokunta ehdottaa mietinnön yksityiskohtaisissa
perusteluissa perustuslakivaliokunnan lausunnosta aiheutuvat muutokset
ensimmäiseen lakiehdotukseen.
Valiokunta pitää kuitenkin edelleen välttämättömänä,
että ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveydenhuolto järjestetään
vastaamaan tasoltaan yliopisto-opiskelijoille järjestettyä terveydenhuoltoa.
Vaihtoehtoisten ratkaisujen hakeminen edellyttää hallinnonalarajat
ylittävää valmistelua eri ministeriöiden
kesken. Valmistelussa on otettava tarpeellisessa määrin
huomioon myös valtakunnalliset hankkeet sosiaali- ja terveydenhuollon
uudelleenjärjestämiseksi.
Arvoisa herra puhemies! Mietintömme oli yksimielinen.
Valiokunta ehdottaa eduskunnan hyväksyttäväksi
myös kolme lausumaa:
Ensinnäkin: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus seuraa tiiviisti ammattikorkeakoulujen rahoitusuudistuksen
kokonaisvaikutuksia ja antaa siitä selvityksen sivistysvaliokunnalle
vuoden 2018 aikana."
Toiseksi: "Eduskunta edellyttää, että ammattikorkeakoulutuksen
on oltava työelämälähtöistä ja
aluekehitystä tukevaa. Alueellisen ja paikallisen päätöksenteon
pitää olla ammattikorkeakoulutuksen vahvuus myös
jatkossa."
Kolmanneksi: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
laatii viivytyksettä ehdotuksen, joka perustuslain vaatimukset
täyttäen mahdollistaa pakollisen terveydenhoitomaksun
keräämisen ammattikorkeakouluopiskelijoilta opiskeluterveydenhuollon
palveluiden järjestämiseksi."
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Korkeakoululaitoksemme muodostuu selkeästi
kahdesta osasta: yliopistosta ja ammattikorkeakoulusta. Molemmilla
on erilainen, toisiaan täydentävä tehtävä.
Ammattikorkeakouluissa korostuvat työelämälähtöisyys
ja erilaiset alueelliset painopistealueet. Sivistysvaliokunta lausumaehdotuksessaan
toteaa, että alueellisen ja paikallisen päätöksenteon
pitää olla ammattikorkeakoulutuksen vahvuus myös
jatkossa.
Edellinen ammattikorkeakoululaki oli vuodelta 2004, ja nyt lainsäädäntöä ollaan
laittamassa ajan tasalle vastaamaan nykyisiä tarpeita.
Oleellinen muutos aiempaan on se, että jatkossa valtio turvaa
ammattikorkeakoululle riittävän perusrahoituksen
lakisääteisten tehtävien turvaamiseksi.
Rahoitus on tarkoitus myöntää laskennallisin perustein
ottaen huomioon toiminnan laatu, vaikuttavuus ja laajuus. Lisäksi
rahoitusta myönnettäisiin muiden koulutuspolitiikan
sekä tutkimus-, kehittämis- ja investointipolitiikan
tavoitteiden perusteella. Perusrahoitus on tarkoitus sitoa indeksiin
samalla tavalla kuin yliopistojen rahoituksen osalta on tehty.
Koska tämä rahoitusmalli on uusi, sivistysvaliokunnan
lausumaehdotus siitä, että ammattikorkeakoulujen
rahoitusuudistuksen kokonaisvaikutuksia seurataan tiiviisti ja sivistysvaliokunnalle
annetaan selvitys vuoden 2018 aikana, on erittäin kannatettava.
Uusi lainsäädäntö turvaa
ammattikorkeakoulujen autonomian ja antaa mahdollisuudet jatkaa ammattikorkeakoulun
kentän rakenteellista uudistamista paikalliset olosuhteet
huomioiden. Toivottavasti ammattikorkeakoulut käyttävät heille
myönnettyä valtaa oikein ja valmistelevat johtosääntönsä ja
muut ohjeistuksensa avoimesti opiskelijoiden ja henkilöstön
kanssa yhdessä.
Autonomiasta huolimatta tiettyjä asioita tulee kuitenkin
määritellä valtakunnallisesti. Yksi tällainen
asia ovat opettajien kelpoisuusvaatimukset. Olenkin samaa mieltä sivistysvaliokunnan
kanssa
siitä, että opettajien kelpoisuusvaatimuksista
on säädettävä valtioneuvoston
asetuksella. Tiedän nimittäin ammattikorkeakouluja,
joissa esimerkiksi sairaanhoitajan ammattiopintoja opettaa sekä teoriassa
että käytännössä kemisti tai
bioanalyytikko, siis henkilö, jolla ei ole lainkaan sairaanhoitajan
tutkintoa itsellään eikä siis myöskään
tietoa sairaanhoitajan työstä. Ainakin säännellyissä terveydenhuollon
ammateissa näin ei mielestäni saisi olla.
Lopuksi, arvoisa puhemies, yhdyn sivistysvaliokunnan
kolmanteen lausumaehdotukseen siltä osin, jossa todetaan,
että hallituksen on laadittava viivytyksettä ehdotus
siitä, miten ammattikorkeakouluopiskelijoiden
opiskelijaterveydenhuollon palvelut jatkossa järjestetään. Asia
on tärkeä, ja siitä on lähiaikoina
saatava selkeät linjaukset.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Toivottavasti tämä lakiesitys
toteutuessaan mahdollistaa aikuisikään ehtineen
ammattikorkeakoulujärjestelmän tulevaisuuden edellytykset menestyksekkäällä tavalla.
Olen miltei kyllästymiseen saakka hokenut monilla foorumeilla
tästä osakeyhtiömallista. Jo silloin,
kun lakiesitys amk-uudistuksen ensimmäisestä vaiheesta
oli lähetekeskusteluissa, kritikoin tätä osakeyhtiömallia.
En malta olla siihen puuttumatta nytkään, vaikka
olen ollut tätä mietintöä hyväksymässä.
Valiokunnan asiantuntijakuulemisvaiheessa yksikään
asiantuntija ei ollut kuullut mistään päin
maailmaa viestiä vastaavasta, että jossakin päin
maailmaa ammattikorkeakoulutasoinen opinahjo olisi osakeyhtiömuotoinen.
Eli kysymyksessä on puhtaasti suomalainen ratkaisu. En
edelleen tiedä täydellisesti, miksi.
Mutta joka tapauksessa, niin kuin valiokunnan puheenjohtaja
mietintöä esitellessään kertoi, keskeiseksi
kysymykseksi nousi tämä automaatiojäsenyys
opiskelijakunnissa sen jälkeen, kun perustuslakivaliokunta
tästä lausuntonsa antoi. Totuuden nimessä on
sanottava, että yliopistouudistuksen aikaan perustuslakivaliokunta
joutui käyttämään luovaa mielikuvitusta,
jotta ylioppilaskuntien automaatiojäsenyyskin saatiin säilytettyä.
Olennaista kuitenkin on, niin kuin mietintöön
sisältyvässä lausumaehdotuksessa on kirjoitettuna,
että hallitus antaa mahdollisimman nopeasti esityksen,
jotta ammattikorkeakoulujen opiskelijoille turvataan riittävät
ja laadukkaat terveyspalvelut.
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Nykyinen ammattikorkeakoululaki on ollut käytössä vuodesta
2013 saakka, ja nyt tämän uuden lain on tarkoitus
astua voimaan parin kuukauden päästä,
ensi vuoden alusta. Muutoksia on luvassa monia, muun muassa tämä ammattikorkeakoulujen
rahoituksen siirtyminen valtiolle. Itse kuitenkin kiinnittäisin
huomiota mieluiten siihen, mitä muutoksia uudistus tuo
opiskelijoille, ja toisaalta ammattikorkeakoulujen elinvoimaisuuden
säilyttämiseen.
Tärkeää on, että korkeakoululaitos
muodostuu jatkossakin kahdesta erityyppisestä korkeakoulusta,
joilla on jatkossakin omat, toisiaan selkeästi täydentävät
profiilit sekä tutkinnot. Tämä asia eli
vahva duaalimalli korostui myös eräässä tapaamisessa
muutama viikko sitten metropolien johdon kanssa. Korkeakoulujen
mahdollisuudet strategisiin valintoihin ja profiloitumiseen monipuolistavat
korkeakoulujen toimintaa sektoreiden sisällä.
Pidän hyvänä, että lakiesityksellä ei ole
tarkoitus muuttaa yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen keskinäistä suhdetta.
Ammattikorkeakoulujen elinvoimaisuuden ja laadun kehittämiseen
kuuluu myös se, että oppilaitoksella on mahdollisuus
luoda ja kehittää omia toimintojaan ja profiiliaan.
Laissa ehdotettu itsenäinen oikeushenkilöasema
parantaa valiokunnan saaman selvityksen mukaan ammattikorkeakoulujen
mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä eri
tahojen kanssa, muun muassa yksinkertaistamalla yhteistyöhön
liittyvää päätöksentekoa.
Arvoisa puhemies! Suomalaiselle koulutukselle on kysyntää maailmalla.
Erityisesti tasokas sosiaali- ja terveysalan korkeakoulutusperinne on
kansainvälinen valttimme. Tällä hetkellä koulutusviennin
potentiaalia ei kuitenkaan pystytä hyödyntämään
täysimääräisesti. Nykylainsäädäntö ei
salli korkeakoulututkinnon ja siihen liittyvän tutkintotodistuksen
antamista maksullisena palveluna tilaajamaahan, jos opiskelijalta
peritään siellä jonkinlainen maksu.
Tapasin tässä ammattikorkeakoulun opettajia ja
väkeä, ja he toivat esiin tilauskoulutukseen ja duaalimalliin
liittyvien asioiden lisäksi sen, että ammattikorkeakoulujen
rahoituksessa laadun tulisi olla tietenkin se ratkaiseva kriteeri.
He totesivat muun muassa täällä lausunnossaan
näin: "Tilauskoulutus tarjoaa Suomelle merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia,
jotka tulisi hyödyntää. Koulutusviennin
lainsäädännölliset esteet tulisi purkaa
niin, että korkeatasoisen tutkintokoulutuksen vienti sitä tarvitseviin
maihin olisi mahdollista." Oli hyvä, että sivistysvaliokunta
kävi keskustelun tilauskoulutuksen tilanteesta, ja totesimme,
että tilauskoulutuksen esteet on pystyttävä poistamaan
tulevaisuudessa.
Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotettiin myös
ammattikorkeakoulujen opiskelijakuntien jäsenyyden muuttamista
pakolliseksi kaikille ammattikorkeakoulussa tutkintoa opiskeleville opiskelijoille.
Samalla olisi mahdollistettu opiskelijaterveydenhuollon järjestämiseen
liittyvä terveydenhoitomaksun kerääminen
vastaavaan tapaan kuin yliopisto-opiskelijalta. Tämä ei
toteutunut, niin kuin täällä on jo todettu,
perustuslakivaliokunnan käsittelyn jälkeen. On
erittäin iso ja tärkeä asia, että ammattikorkeakouluopiskelijoille
saadaan järjestettyä kunnon opiskelijaterveydenhuolto.
Sivistysvaliokuntahan sai tästä erittäin
hyvän lausuman, jossa todettiin: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
laatii viivytyksettä ehdotuksen, joka perustuslain vaatimukset
täyttäen mahdollistaa pakollisen terveydenhoitomaksun
keräämisen ammattikorkeakouluopiskelijoilta opiskeluterveydenhuollon
palvelujen järjestämiseksi."
Sauli Ahvenjärvi /kd:
Arvoisa puhemies! Tämä uusi ammattikorkeakoululaki
sisältää todella monia tärkeitä ja
hyviä uudistuksia. Tämän uudistuksen
yhteydessä ja jo aikaisemmin on paitsi rahoitusvastuuta
uudistettu — siis se siirtyy nyt valtiolle — niin
samalla rahoituksen rakennetta muutettu, niin että se entistä paremmin kannustaa
suuntaamaan koulutusta niin, että se vastaa työelämän
tarpeita ja yhteiskunnan tarpeita. Opiskelijoiden työllistyminen
otetaan huomioon, ja samalla myöskin tutkimuksen ja kehityksen
painoarvoa on hieman lisätty.
Mutta tämä opiskelijoiden terveydenhuoltoasia
on todella hieman harmillinen, kun se ei ratkennut tämän
ammattijäsenyyden kautta. Mutta on hyvä, että nyt
tässä valiokunnalla on tämä lausumaehdotus
kolmonen, joka, niin kuin äsken jo edustaja Peltonen totesi,
on erittäin hyvin muotoiltu. Toivon, että tosiaan
nopeasti päästään etenemään
tässä asiassa niin, että ammattikorkeakouluopiskelijat
pääsevät samaan, yhdenvertaiseen asemaan
yliopisto-opiskelijoiden kanssa.
Sitten vielä tästä duaalimallista
sen totean, että korkeakoulukentässä on
myöskin äänenpainoja, joissa peräänkuulutetaan
tämän duaalimallin arviointia ja korkeakoulujärjestelmän
uudistamista sillä tavalla, että syvennetään
ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen yhteistyötä.
Tämä on varmasti seuraava askel tässä uudistuksessa.
Lauri Heikkilä /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kivelä esitti näkökohdan
osakeyhtiömuodon käytöstä ammattikorkeakoulujen
rahoitukseen, ja itsekin jotenkin suhtaudun siihen skeptisesti.
Sehän alun perin on ollut yhtenä tekijänä, että kunnat
ovat maksaneet osan rahoituksesta, ja ehkä tuota osakeyhtiömuotoista
rahoitusta muodostettaessa on ajateltu myöskin, että kunnat
olisivat osakkaina.
Mutta nyt kun tässä lakiehdotuksessa valtio tulee
takaamaan maksut ja osoittamaan rahat, niin silloin ehkä välttämättä on
seurauksena se, että kuntien vaikutus heikkenee ja myöskin
ammattikorkeakouluverkko voi lakimuutosten seurauksena pidemmällä aikavälillä alkaa
keskittymään suuremmille paikkakunnille ja tämä laaja, myöskin
pienempiä tai harvempaan asuttuja seutuja käsittelevä ammattikorkeakouluverkko
tulee toimipisteitten kannalta keskittymään ja
toimipisteet vähenevät. Tietysti se on osittain
hyvääkin kehitystä, että voidaan
antaa tehokkaampaa koulutusta suuremmissa yksiköissä,
mutta kumminkin alueellisesti pienyrityksiin kohdistuvat positiiviset
vaikutukset ammattikorkeakoulun läsnäolosta paikkakunnalla
jäävät sitten saavuttamatta.
Tietysti tässä lakiesityksessä on
sanottu, että ammattikorkeakouluissa tehtäisiin
soveltavaa tutkimusta, mikä on varmasti ihan hyvä lähtökohta myöskin
yritysten näkökohdasta, koska yrityksillä on
tarve saada nopeasti ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa kehitettyjä innovaatioita
käyttöön, ja siihen ammattikorkeakouluopiskelijat ovat
sopivaa työvoimaa, tuomaan sovellutuksia käytäntöön.
Heillä on ehkä opiskellessaan paremmin aikaa perehtyä ja
testata uusia sovellutuksia pienyrityksissä varsinaisen
yrityksen palkallisen henkilökunnan osana, osana opinnäytetöitään.
Jotenkin kumminkin pitäisi ottaa huomioon ehkä paremmin
myöskin ja nopeammalla tempolla yhteiskunnassa vaihteleva
eri ammattialojen työntekijöiden ja insinöörien
tarve, että se tarve huomioitaisiin, että sitä voitaisiin
ennakoida tai sijoittaa se tuohon ammattikorkeakoulujen rahoituslakiin.
Nämä sivistysvaliokunnan lausumat ovat hyviä.
On hyvä, että rahoitusta seurataan ja seurantaa
tehdään vuoteen 2018. Toki olisi toivonut, että sen
seurannan tuloksena sitten olisi mahdollisesti korjattu rahoitustasoa
ja ehkä taattu joku tietty inflaatioon sidottu rahoitustaso
sitten senkin jälkeen ammattikorkeakoulujen toiminnalle.
Seurannassa pitäisi tietysti yhteiskunnan muutokset huomioida
ja myöskin se työtarpeen muutos. Ja tietysti tämä ammattikorkeakoulukentän
paikallinen kehittäminen: nyt kun se kuntien rahoitusosuus
sieltä poistuu, niin toivottavasti se ei nyt johda siihen,
että sitten viiteen suurimpaan kaupunkiin ne ammattikorkeakoulutkin
keskittyisivät tulevaisuudessa.
Tämä pakollinen terveydenhoitomaksun kerääminen,
mikä on tänne kolmantena lausumana laitettu, on
myöskin ihan hyvä asia. Itse joskus, kun olen
yliopistossa opiskellut aika pitkäänkin, vuositolkulla,
olen todennut sen hyväksi, että opiskelijoilla
on terveydenhuoltosysteemi ja terveydenhuolto on saatavissa kohtuullista
maksua vastaan siellä opiskelupaikkakunnalla ammattikorkeakoulun
ja yliopistojen terveydenhuoltosysteemin kautta.
Tämä lakiesitys sisältää sekä hyviä ehdotuksia
että sitten joitakin huononnuksia, mitkä saattavat
aiheuttaa rahoituksen niukkuutta ja ammattikorkeakoulupaikkakuntien
harvenemista.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Puhun myös muutaman sanan tästä terveydenhuollosta, opiskelijoiden
terveydenhuollosta, joka todella huolettaa, koska sote-uudistus
takkuaa tällä hetkellä. Tämä YTHS-malli
toimii hyvin yliopisto-opiskelijoilla, ja ammattikorkeakouluopiskelijoille
tulee turvata yhtäläinen terveydenhuolto tulevaisuudessa.
Yleiskeskustelu päättyi.