3) Hallituksen esitys laeiksi opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta
annetun lain, vapaasta sivistystyöstä annetun
lain, ammatillisesta koulutuksesta annetun lain 8 §:n ja ammatillisesta
aikuiskoulutuksesta annetun lain 4 §:n sekä eräiden
niihin liittyvien lakien muuttamisesta
Opetusministeri Maija Rask
Arvoisa rouva puhemies! Tämä esitys valtioneuvostolta
liittyy opetus- ja kulttuuritoimen valtionrahoitukseen ja ennen
kaikkea valtionrahoituksen perusteena käytettyjen yksikköhintojen
vuosina 93—95 tehtyjen leikkausten poistamiseen. Leikkausten poisto
koskee perusopetuksen, lukion, ammatillisen koulutuksen, ammattikorkeakoulujen
ja opetustuntimäärän perusteella rahoitettavan
taiteen perusopetuksen, kansalaisopistojen, liikunnan koulutuskeskusten
ja kirjastojen yksikköhintoja. Esitys kuuluu valtion ensi
vuoden talousarvioesitykseen.
Leikkausten poistaminen yksikköhinnoista lisää kunnille
ja koulutuksen järjestäjille maksettavaa valtionrahoitusta
ensi vuonna tämän vuoden talousarvioon verrattuna
yhteensä 224 miljoonaa euroa; markoissa se tarkoittaa 1 332
miljoonaa markkaa. Valtionrahoituksen lisäys kunnille ja kuntayhtymille
on yhteensä noin 206 miljoonaa euroa ja yksityisille koulutuksen
järjestäjille noin 17,6 miljoonaa euroa.
Sen lisäksi esityksessä ehdotetaan tehtäväksi opetus-
ja kulttuuritoimen osalta muutokset, jotka aiheutuvat siitä,
että kunnille ja kuntayhtymille palautettujen arvonlisäverojen
takaisinperintäjärjestelmästä luovutaan.
Kuntien ja kuntayhtymien valtionrahoitus määräytyisi
vuodesta 2002 arvonlisäverottomien yksikköhintojen
perusteella.
Arvoisa puhemies! Valtioneuvosto antoi samalla asetuksen valtionosuuden
perusteena käytettävistä opetus- ja kirjastotoimen
keskimääräisistä yksikköhinnoista
ensi vuonna. Esimerkkinä voisi todeta sen, että perusopetuksessa
yksikköhinta arvonlisäverollisena on ensi vuonna — eli siis
laskennallinen yksikköhinta — oppilasta kohti
vuodessa 27 619 markkaa. Ammatillisessa koulutuksessa tuo
keskimääräinen yksikköhinta on
43 103 markkaa. Myös kirjastojen keskimääräinen
yksikköhinta nousee sillä tavalla, että kunnan
asukasta kohti se on 252 markkaa.
Arvoisa rouva puhemies! Näiden muutosten jälkeen
voidaan todeta, että opetusministeriön puolelta
laskennallisiin yksikköhintoihin 90-luvulla tehdyt leikkaukset
on näin ollen peruttu. Tämän jälkeen
vielä on tietysti voimassa se asukaskohtainen säästöleikkaus,
joka on reilut 600 markkaa per asukas. Sen leikkauksen poistamisen
täytyy tapahtua yhdessä STM:n ja sisäministeriön
kanssa, koska tämä asukaskohtainen leikkaus koskee
myös palo- ja pelastustointa ja sosiaali- ja terveystointa.
Mutta tietysti on näin, että jos päätetään
kuntien taloutta edelleenkin kohentaa ja halutaan yksinkertaistaa
tätä järjestelmää, asukaskohtaisen
leikkauksen poistaminen olisi siinä erinomainen toimenpide.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuudet kasvavat,
kouluille vyöryy rahaa ensi vuonna ovista ja ikkunoista.
Ensi vuonna voidaan ostaa uusia oppikirjoja irtokantisten tilalle
ja opettaja saa vielä loppulukukaudestakin uusia puhtaita piirtoheitinkalvoja;
ei tarvitse käyttää entisiä eikä pestyä kuivatella
niitä narulla. Iloitsen suuresti opetustoimeen lisätyistä euroista.
Ihmettelen kuitenkin sitä, mutta nyt olen hyvilläni
kuullessani siitä, että myös ministeri
viittasi tähän asiaan, nimittäin siihen,
mihin on unohtunut kuntien valtionosuuslaki vuodelta 96 ja erityisesti
sen 29 §, ja erityisesti, miksi tuota pykälää ei
olla kumoamassa. Toisin kuin väitetään,
sieltä kertyviä kuntien omavastuuosuuksia ei ole
kompensoitu. Purkamatta on noin 3 miljardin potti. Muistaakseni
se oli tasan tarkkaan 3,4. Nyt onkin perusteltua summata, kuinka
paljon kunnat lopulta saavat opetustoimeen lisää käsittelyssä olevan
valtionosuusmuutoksen myötä. Monissa kunnissa
ihmetelläänkin, miten luvattu ja myös
koulutoimeen nyt jo ennakkoon laskelmoitu valtionosuuslisäys
ei tuokaan ihmeitä yksikköhintoihin. Se ei konkretisoidu
ennakkoon hehkutetulle tasolle.
Pykälän mukaanhan kuntien valtionosuuksia on
leikattu vuodesta 98 lähtien. Vähennykset on kohdistettu
eri tavoin eri aloille. Opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksen viilaaminen
kohtelee luonnollisesti maan eri osien kouluja eriarvoisesti. Tekisikin
mieleni kysyä, vaivaako sekä edellisessä että nykyisessä hallituksessa
mukana olleita huonomuistisuus, kun entisiä päätöksiä ei muisteta
tai niitä ei haluta muistaa. Nyt luotan kuitenkin siihen,
että opetusministerimme pitää tätä muistia
yllä ja saamme siitä tuloksia jossain vaiheessa.
Seuraava silmiinpistävä kohta löytyy
oppilaitosten perustamishankkeista ja niihin myönnetyistä määrärahoista.
Näillä valtionosuuskorotuksilla eivät
pienet eivätkä isommatkaan kunnat pysty suoriutumaan
sen paremmin kiinteistöjen korjauksista kuin uusien rakentamisestakaan
perustamishankkeiden kohdalla näkyvän pitkän miinuksen
myötä.
Oma asiakokonaisuutensa liittyy vapaan sivistystyön
rahoitukseen. Valiokuntamme asiantuntijakuulemisessa kävi
ilmi tämänhetkinen rahoituksen vähyys.
Sekä kunnissa että vapaan sivistystyön
alalla podetaan samaa sairautta: annettuja tehtäviä on
enemmän kuin niistä suoriutumisen mahdollisuuksia
taloudellisesti. Esimerkinomaisesti viittaan kansanopistoihin, joihin kohdistuvat
osaltaan sellaiset paineet, että ne saattavat aiheuttaa
keinottelua opiskelun järjestämisestä.
Tästäkin meillä on aika tuoreita esimerkkejä.
Erityisen ongelmalliseksi kansanopistoissa koetaan perustamiskustannuksiin
varatun määrärahan pienuus. Niin ikään
internaattiasumiseen tulisi kiinnittää määrärahoja
myönnettäessä erityisen suuri huomio,
asettaahan ympäri vuorokauden käytössä olevan
oppilaitoksen ylläpito aivan eri luokan vaatimukset rahoitukselle
kuin tavallisen, päiväaikaan tapahtuvan koulukiinteistön
ylläpito.
Arvoisa puhemies! Toivon, että valiokunnassamme asiaa
käsiteltäessä vastataan tosissaan vapaan
sivistystyön puolelta tulleeseen hätähuutoon,
joka koskettaa erittäin läheltä yhteiskuntamme
lähiajan haastetta, ikääntymistä.
Arvoisa puhemies! Lopuksi haluan kiittää vielä opetusministeri
Raskia, että hän on kovan rahanpuutteen temmellyskentässä saanut
taisteltua tämänkin valtionosuuslisäyksen
opetustoimeen. Mutta kuten kaikki tiedämme, odotamme sitä täysimääräistä pottia.
Tapio Karjalainen /sd:
Arvoisa puhemies! Minäkin liityn tyytyväisiin.
Olen monesti ollut kriittinen leikkausten kohdentamisesta. Tässä voi
todeta nyt jälkikäteen, että Suomen menestys taloudessa
on perustunut koulutukseen laajasti ottaen pienimmästä suurimpaan
kansalaiseen. Meillä näinä laman voittamisen
aikoina on hyvin huolehdittu huippujen osaamisesta. Resursseja on
suuntautunut tutkimukseen ja sitä kautta terävimmän
huipun eteenpäinviemiseen, mutta iso puute on ollut se,
että peruskoulutus on laahannut ja joutunut maksamaan yhteiskunnan
muita kustannuksia. Siinä mielessä on ilahduttavaa, että tätä tilannetta
ollaan nyt tässä keskustelussa todistamassa: hallitukselta
on hyvä esitys. Aivan kuten ed. Kerola sanoi, kaikki tässä maassa
ei muutu koulutuksen osalta vielä hyväksi, mutta todellakin
on kyse mittavasta toimenpiteestä oikeaan suuntaan.
Jos joitakin toiveita voi jättää,
täytyy sanoa, että kyllä tuolla koulupuolella
edelleen homeongelma on sellainen, joka kaipaa ratkaisua.
Opetusministeri Maija Rask
Arvoisa rouva puhemies! Tosiasia kuitenkin on liittyen opetusministeriön
osoittamiin valtionosuuksiin kunnille, että jos verrataan
vuotta 98 ja ensi vuotta, yli 4 000 miljoonaa markkaa tulee
näinä valtionosuuksina enemmän rahaa
näiden vuosien kohdalla. Vaikka ed. Kerolan ja itsenikin
esille tuoma asukaskohtainen leikkaus on, 4 000 miljoonaa
markkaa rahaa on 4 000 miljoonaa markkaa rahaa. Se on enemmän
kuin aikaisemmin on ollut.
Minusta on kuitenkin tärkeää se,
että vaikka tietysti kuntatalous on kokonaisuus, kunnissa ymmärretään
se, mikä on koulutuksen merkitys, ja ymmärretään
se, että kuitenkin se lisäraha, joka laskennallisena
tulee opetusministeriön kautta, kohdennettaisiin koulutukseen
ja että niissä yli 420 kunnassa, jotka laittavat
rahaa yli laskennallisen yksikköhinnan, olisi niin viisaat päättäjät,
että nyt kun valtion puolelta lisätään
rahoitusta, ei kunnissa vedettäisi omaa rahoitusta pois,
koska silloinhan ei mikään muutu. Silloin ei voida
tehdä kaikkea sitä, mitä ed. Kerola otti
esille. Tässä tämä tärkeä viesti
kunnille, että rahat todella myös ohjataan koulutukseen
eli ryhmäkokojen pienentämiseen, opettajien täydennyskoulutukseen
ja oppimateriaalin hankintaan, koska sitä kautta tilanne
kouluissa paranee.
Tietysti on myös niin, että vaikka investointien
rahoitus ei ole noussut siinä määrin
kuin olisi ollut tarpeellista, ei sen kummemmin peruskoulujen puolella
kuin vapaan sivistystyönkään puolella,
eihän niitä rahoja kokonaan ole leikattu. Rahaa
edelleenkin on vielä osoittaa. Viime viikolla allekirjoitin
opetusministeriössä ensi vuoteen kohdistuvat rahoituspäätökset.
Haluan vielä todeta ed. Kerolalle sen, että kansalaisopistoissa
tästä vuodesta ensi vuoteen yksikköhinnan
prosentuaalinen muutos on lähes 11 prosenttia, eli 370
markkaa on yksikköhinta ensi vuonna, kun se tänä vuonna
on 334 markkaa, joten sinnekin tämä korotus kohdistuu.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Anttila.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan myös omasta puolestani kiittää ministeriä, että tosiaan
yksikköhinnat palautuvat aiemmalle tasolle, jos ja kun,
niin kuin uskon, tämä laki hyväksytään.
Ministeri taisi mainitakin — olin tulossa alhaalta ja olin
kuulevinani — että valitettavasti kuitenkin kunnan
omavastuuosuus myös tällä puolella nousee.
Se on tietysti merkittävä resurssi, joka viedään
pois. Toisaalta, riippuen kunnasta, kuntapäättäjien
vastuuta on myös peräänkuulutettava.
Esiopetushan on sellainen ja esiopetukseen liittyvä kuljetus.
Suurimmassa osassa Suomen kunnista tämä hoidetaan,
ja siihen ei ole valtionosuutta. Joka tapauksessa on tunnustettava,
että nyt tällä lailla ja tämän
kautta opetustoimeen tuodaan lisää rahaa, ja uskon,
että niissä kunnissa, joissa tätä vastuullisuutta
kannetaan, asiat joka tapauksessa voidaan myös koulutuksen
osalta hoitaa paremmin kuin aiemmin.
Toivoisin tosiaan, että kunnan omavastuuosuus, joka
vuosittain on kasvanut — yksikköhinnassa vastuuprosentit
ovat tavallaan väärin päin — voitaisiin
seuraavana oikaista.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Kähkönen puki
asiat sanoiksi, joita ajattelin itse käyttää,
mutta kerronpa vielä sen asian, mistä olen saanut
palautetta. Kun ministeriö on kantanut huolta iltapäivähoidosta,
tilanne on tällä hetkellä se, että esiopetusoppilaat
siirtyvät koulukiinteistön suojiin jo aamuisin
kello puoli kahdeksan huomauttaen opettajan myöhästymisestä,
jos hän saapuu kouluun normaaliin aikaan. Toisin sanoen
he ovat itse jo aamupäivähoidossa koululla johtuen
juuri kuljetusongelmista. Vanhemmat eivät kykene tästä suoriutumaan
itseksensä. He joutuvat sen itse maksamaan, jos huolehtivat
siitä julkisilla välineillä.
Haluan puuttua vielä investointeihin, perustamishankkeisiin.
Meillä on kasvukeskusten ulkopuolella kuntia, jotka joutuvat
suoriutumaan investoinneistaan siitä huolimatta, että oppilasmäärät
vähenevät. Kun yksikköhintaperusteisesti
investointeja rahoitetaan, niiden koko, sanotaanko, elämänketjussa
vuosien mittainen aika ei riitä siihen, että ne
säästävät yksikköhintojen kautta
perustamishankkeisiin tarvittavia rahavaroja. Toisaalta toisenlainen
ongelma on kasvukeskuksissa, joissa myöskään
yksikköhinnat eivät riitä kattamaan investointitarpeita,
sen verran kovaa tämä kasvuvauhti on.
Toivoisin, että hallitus puuttuu myöskin näihin
akuutteihin ongelmiin.
Opetusministeri Maija Rask
Rouva puhemies! Ei tällä lailla olla kunnan
omavastuuosuuteen puuttumassa. Puhuin vanhasta leikkauslaista vuodelta
96. Siihen ei tässä puututa. Tämä ei siihen
vaikuta, vaan yli 1 300 miljoonaa markkaa on tulossa kunnille
lisää rahaa.
Esiopetuksen kuljetukset eivät tähän
budjettiin sisältyneet. Opetusministeriön taholta
esitettiin budjettiriihessä 25:tä miljoonaa markkaa.
Se olisi ollut se osuus, mitä tähän olisi
tarvittu eli esiopetuksen kuljetuksiin valtion rahana. Se ei tähän
budjettiin tullut, mutta verrattuna siihen summaan, jolla valtionosuudet
lisääntyvät, 25 miljoonaa markkaa on
aika pieni summa mutta minusta periaatteellinen summa siinä mielessä, että kun
ykkös- ja kakkosluokan lapsia kuljetetaan, miksi ei sitten
esiopetuksen lapsia. Näin ei nyt vielä ollut mahdollista.
Perustamiskustannuksethan tällä hetkellä eivät
ole yksikköhintaperusteiset, vaan meillä edelleenkin
on perustamiskustannuksiin erillistä määrärahaa
käytettävissä. Asiasta on ollut keskusteluja,
että perustamiskustannusrahat siirrettäisiin yksikköhintoihin.
En ole itse ollut siihen innostunut, koska pienet kunnat eivät
selviä peruskoulun ja kirjastojen rakentamiskustannuksista
tämän yksikköhinnan kautta, vaan siihen
tarvitaan tulevaisuudessakin valtion rahoitusta.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa puhemies! Perustamiskustannuksista sen verran, että tällä hetkellä kuitenkin
eletään aikaa, että lääninhallituksissa
listat ovat sellaisessa järjestyksessä, että isot
hankkeet vaativat niin sievoisia summia, että niihin ei
valtion rahoituksesta apua löydy. Tällöin
ollaan nyt jo yksikköhintaperusteisessa rahanjaossa.
Arvoisalta ministeriltä kysyisin: Ollaanko esiopetuskuljetusta
sisällyttämässä lähiaikojen
taloudellisten resurssien suuntaamiseen kunnille? Nimittäin
se on akuutti puheenaihe myös turvallisuusnäkökulmasta.
Kysynkin: Kuka vastaa mahdollisten juridisten seuraamusten kustannuksista,
jos kuljetuksissa sattuu onnettomuuksia?
Opetusministeri Maija Rask
Arvoisa rouva puhemies! Itse asiassa annoin vastauksen ed. Kerolalle äsken
liittyen esiopetuksen kuljetuksiin. Se oli budjettiriihessä esillä.
Se ei tullut hallituksen esitykseen. Budjetti on tällä hetkellä eduskunnan
käsissä. Näin asiat etenevät.
On tietysti selvää, että jos vahinkoja
sattuu, totta kai silloin jokainen vahinko erikseen käsitellään.
Kunnalla on oma vastuunsa siitä, millä tavalla
lasten turvallisuudesta huolehditaan. Tämän tarkempaa vastausta
en ed. Kerolan kysymykseen pysty antamaan.
Keskustelu päättyy.