11) Hallituksen esitys Maaseutuviraston perustamista koskevaksi
lainsäädännöksi
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä n:o 140 esitetään
perustettavaksi maa- ja metsätalousministeriön
hallinnonalalle uusi virasto nimeltään Maaseutuvirasto.
Varmaan tällaisen uuden viraston perustaminen on tarpeellista,
niin kuin esityksen tavoiteosassa sanotaan, että kootaan
yhteen hajanaista hallintoa nimenomaan EU:hun päin. Suomelle
ja suomalaisille on tärkeää, että maataloutemme voi
hyvin ja saamme suomalaisia puhtaita tuotteita, elintarvikkeita,
niin kuluttajille kuin elintarviketeollisuudelle.
Valtioneuvosto on kuluvana vuonna antanut ohjeen: Kun perustetaan
virastoja tai yksiköitä, niitä pitäisi
pystyä hajasijoittamaan Pääkaupunkiseudun
sijasta muualle Suomeen. Tässä olisi mielestäni
ollut mainio tilaisuus sijoittaa virasto lähemmäksi
maaseutua ja keskelle Suomea, vaikkapa esimerkiksi Jyväskylään.
Sieltä on hyvät yhteydet niin kotimaahan kuin
muuallekin Eurooppaan. Sijainti ei voi olla esteenä viraston toiminnalle
nykypäivänä. Mielestäni hallituksen pitäisi
uudelleen käsitellä sijoituspäätöstä siltä pohjalta,
että maaseutuvirasto sijoitetaan muualle Suomeen kuin Pääkaupunkiseudulle.
Tapio Karjalainen /sd:
Arvoisa puhemies! Lähetekeskusteluvaiheessa voi tästä esityksestä todeta
ihan historiaa vilkaisten, että tässä on
kierros juostu, eletty aika, jolloin keskusvirastoja lakkautettiin;
nyt palataan tietyllä tavalla takaisin. Sen pitempään
tätä problematiikkaa tässä jauhamatta
voi vain todeta, että kunpa tässä hallinnonuudistuksessa
joskus päästäisiin muotiasioista pois
ja käytettäisiin resurssit oikeaan toimintaan
eikä pelkästään kokeiluun.
Toinen asia on hajasijoittaminen. Meillä on kokemusta
siitä, miten toimintojen saneerauksen, tervehdyttämisen
ja keskittämisen nimissä on vedetty maakunnista
työntekijöitä Pääkaupunkiseudulle.
Tässä olisi sellainen hanke, jonka yhteydessä hyvin
luontevaa olisi harkita sen sijoittamista muualle kuin tänne
Ruuhka-Suomeen.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Edellisten edustajien puheenvuoroihin liittyen totean
valtioneuvoston ohjeesta toimintojen sijoittamisesta, että Maaseutuviraston
kohdallakin annetut ohjeet ovat erittäin ahtaat. Jos ajatellaan aluepolitiikkaa
ja sen uskottavuutta, hajasijoitusta tulisi toteuttaa mahdollisuuksien
mukaan niin monessa tapauksessa kuin se vain todella on mahdollista.
Ohjeessa todetaan, että vakinaista henkilöstöä ei
siirretä toiselle paikkakunnalle ilman suostumusta.
Myös Maaseutuviraston kohdalla aikaraja oli asetettu
hyvin ahtaaksi. Toiminnan oli jatkuttava keskeytyksettä,
resursseja ei anneta lisää jne. Reunaehdot valtioneuvoston
puolelta juuri esimerkiksi tämän viraston kohdalla
on asetettu sellaisiksi, että käytännössä viraston
siirtäminen näiden ehtojen kautta on tullut mahdottomaksi.
Mutta jotta todella aluepolitiikan uskottavuutta lisättäisiin,
näitä hajasijoittamisia pitäisi tehdä.
Yksi hyvä esimerkki meillä kyllä jo on:
Metlan sijoitus Joensuuhun, josta on jo periaatepäätös.
Antero Kekkonen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Riensin saliin, kun näin, mitä asiaa
käsitellään, ensisijaisesti siksi että arvelin
tulossa olevan jonkinlaisen peitsen taittamisen keskustan kanssa
siitä, missä ollaan menossa. Nythän on siis
kysymys Maaseutuvirastosta ja sitä myötä hajasijoittamisasiasta.
Mutta valitettavasti en näe ketään, kenen
kanssa taittaisin peistä tässä asiassa.
Kun puhemieskin on puhevallaton istunnoissa, niin tässä havaitsee
juosseensa aivan turhaan saliin.
Mutta kun puheenvuoron pyysin ja sen myös sain, totean,
että kyllä ne edeltävät puheenvuorot ovat
paikallaan, joissa on viitattu siihen, että on asioita,
joiden paikka ei välttämättä ole
Helsingissä. Tämä olisi nyt yksi niistä.
Kuten sanottu, sanon tämän toistamiseen, tästä asiasta
olisi ollut luultavasti hyvin terveellistä keskustella
keskustaväen kanssa, mutta valitettavasti he eivät
ole paikalla.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni Maaseutuviraston sijoituspaikka
olisi ehdottomasti muualla kuin Helsingissä. Sijoituskohteet
voisi valita sillä perusteella, että kun te-keskuksissa
on jo maatalousasiantuntijoita, niin voitaisiin valita jokin paikkakunta
Maaseutuviraston pääpaikaksi.
Ei ole oikein, että maaseutu tyhjenee putkihallinnosta.
Meillä oli kuitenkin vielä 90-luvulla putkihallinnossa
18 500 työntekijää ja tällä hetkellä on
tietääkseni 13 800. Keskusvirastot ovat paisuneet
kuitenkin noin 4 500 hengellä viimeisen kymmenen
vuoden aikana sen takia, että EU-asioiden hoito vaatii,
että keskusvirastot sijaitsevat Helsingissä. Maaseutuviraston
asiat ovat kyllä sen tyypin asioita, että virasto
pitäisi ehdottomasti hajasijoittaa.
Nythän esityksessä lähdetään
siitä, että toimintoja voitaisiin osittain sijoittaa
maaseudulle. Minusta eduskunnan pitäisi nyt olla jämäkkä ja näyttää,
että Maaseutuviraston paikka on muualla kuin Helsingissä.
Esimerkiksi Kouvola olisi hyvä paikka.
Keskustelu päättyy.