Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti haluaisin puuttua hallituksen esitykseen ja valiokunnan lausuntoon, vaikka toinen käsittely onkin jo menossa, sen takia, että tästä asiasta puhuttiin valiokunnassa enemmän kuin miltä ehkä tässä mietintötekstissä näyttää. Hallituksen esitys nimittäin on sen suuntainen, että jatkossa sosiaali- ja terveyskertomusta ei annetakaan enää joka toinen vuosi niin kuin tähän asti, vaan joka neljäs vuosi, joka tarkoittaa sitä, että kerran vaalikaudessa. Kun se ilmeisesti vielä tulee painottumaan vaalikauden loppupuolelle, enpä tiedä, onko se välttämättä hyvä asia, että se kertomus tulee silloin. Tämähän on suurin toimiala valtion budjetissa. Siinä mielessä haluan vain pöytäkirjoihin merkittävän sen, että myöhemminkin ehkä on syytä miettiä, mikä tässä on kaikista parhainta. Tietenkin, jos kerran neljässä vuodessa annetaan selvitys tai kertomus ja se esimerkiksi otetaan huomioon seuraavissa hallitusneuvotteluissa puolen vuoden kuluttua, ajatus on ehkä ihan oikean suuntainen. Mutta tietysti silloin sietää toivoa, että hallitusneuvotteluissa otetaan muun muassa sosiaali- ja terveyskertomus hallitusohjelman pohjaksi.
Siteeraan tähän myöskin ylijohtaja Mauno Konttisen lausuntoa, jonka hän antoi tämän vuoden hallituksen toimenpidekertomuksesta. Hän toteaa aivan aiheellisesti muun muassa seuraavaa: "- - suomalaisen - - terveyspolitiikan eräs heikkous on erilaisten strategisten asiakirjojen yhteensovittamisen ja toimeenpanon puutteellisuus. Tästä huomauttaa muun muassa uunituore Who:n raporttiluonnos Suomen terveydenedistämispolitiikoista. Parhaillaan on esillä joukko uusia strategisia dokumentteja, kuten valtioneuvoston periaatepäätös Terveys 2015, hallitusohjelman synnyttämä Tavoite- ja toimintasuunnitelma (Tato) 2000—2003, sosiaali- ja terveysministeriön strategia vuoteen 2010 sekä tuore valtioneuvoston periaatepäätös Kansallisesta terveysprojektista taustamuistioineen." Hän vielä jatkaa: "Näissä kaikissa on asiakas- ja kansalaisnäkökulma jäänyt jokseenkin vähälle huomiolle. Kaikki mainitut asiakirjat tulisi sovittaa yhteen ja panna toimeen hallitusti, jotta monituiset sanat tulisivat lihaksi ja toteutettaisiin todellista suomalaista sosiaali- ja terveyspolitiikkaa."
Arvoisa puhemies! Tällä puheenvuorollani tarkoitin sitä, että tässä tosiaan täytyy myöskin miettiä tämän neljän vuoden periodin ohella sitä, miten kaikki tämä toiminta saadaan sellaisiin kansiin, jotka jatkossa turvaavat sen, että toimintaa myöskin tarkastellaan ja tehdään sen mukaiset jatkopäätökset, kun jatkossa toimintaa suunnitellaan.
Keskustelu päättyy.