8) Laki jäteverolain 2 ja 4 §:n muuttamisesta
Janina Andersson /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos olisin sanonut "te olette siivonneet",
niin olisi voinut luulla, että hän ja hänen
vaimonsa. Siksi tämä oli vähän
hankala tämä sinä- ja te-muoto. (Ed.
Karhu: "Olette siivonnut!") — Minä olen suomenruotsalainen, minä en
osaa, miten kieltä väännetään
oikein hienosti.
Arvoisa puhemies! Tähän asiaan: Tässä jo
aikaisemmin tänään ed. Esa Lahtela puhui
helsinkiläisten tavasta, miten hän luuli heidän
heittävän tavaroita roskikseen elikkä jätteistä,
ja nyt voimme sitten jatkaa tästä samasta aiheesta,
elikkä siitä, miten me kaikin voimin teemme töitä niin,
että ihmiset kierrättäisivät
tavaroitaan eivätkä heittäisi turhaan
jätesäkkiin tavaroita, jotka ovat hyötykäyttöön
eri tavoilla meidän yhteiskunnassamme. Tässäkin
tämä raha on nyt sitten jos ei porkkanana niin
ainakin keppinä. Elikkä jäteverosta on
kyse. Siis näitä rahoja, joita keräämme
eri veroilla, voimme käyttää moniin hyviin
asioihin, niin kuin lapsien lapsilisiin ja muihin asioihin, elikkä kun
me keräämme veroja, niin rahahan palaa takaisin
yhteiskuntaan eli me emme vie pois ihmisten elämänlaatua
näillä veroilla.
Jäteveron taso on Suomessa olennaisesti alhaisempi
kuin monissa Pohjoismaissa. Se on meillä vain 30 euroa
yleisille kaatopaikoille toimitetulta jätetonnilta, kun
se Norjassa on 39,40 euroa ja Tanskassa 50,20 euroa, ja monessa maassa
se on vielä korkeampi. Me esitämme nyt, että se
voisi olla 40 euroa jätetonnilta myös Suomessa
elikkä noin Norjan tasoa, mutta alhaisempi kuin Tanskassa.
Toinen asia, joka kuuluu tähän, ovat yksityiset
kaatopaikat elikkä pääasiassa teollisuuden kaatopaikat,
jotka tällä hetkellä eivät maksa
yhtään mitään veroa, joihin
menee noin 4,5 miljoonaa jätetonnia vuodessa ja jotka nyt
eivät siis saa mitään keppiä siihen,
että pyrkisivät vähentämään
jätteitään niin paljon kuin vain pystyvät. Suurin
huolenaiheemme tässä on biohajoava jäte,
joka siis tuottaa paljon metaania. Metaanihan on 20 kertaa voimakkaampi
kasvihuonekaasu kuin hiilidioksidi. Etenkin toivoisimme, että voisimme
tällä verolla, joka sitten asteittain nyt laajennetaan
myös sitten teollisuudenkin kaatopaikalle, vähentää tätä nyt
1,4 miljoonaa tonnia biohajoavaa jätettä vuodessa,
joka siis hajoaa myös ilmaan metaanina, ja siihen ei ole
nyt mitään verotusta, joka saisi aikaan tämmöisen
taloudellisen innostuksen käyttää sitä paremmin
hyödykseen.
Tämä on siis meidän päätavoitteemme,
ja samalla voin vaan todeta, että on myös tärkeää,
että kuntalaisten on helppoa lajitella jätteitä ja
pyrkiä vähentämään
näin kustannuksiaan. On sellainenkin asia, että kun
tavallinen kuntalainen tuo sinne kaatopaikalle jätteitä,
niin hänellähän ei yleensä ole
mahdollisuutta tuoda monta eri lavaa mukanaan. Hänellä voi
olla vaikkapa yksi lava, jossa on erilaisia jätteitä,
ja käsittääkseni nyt monessa kunnassa
on niin, että jos siinä on erilaista jätettä,
niin se punnitaan yhtenä jätelavana ja hän maksaa
sitten sen täyden taksan, vaikka hän olisi valmis
itse käsin lajittelemaan sen kaatopaikalla. Eli pitäisi
minusta olla sellainen motiivi ja porkkana, että jos hän
kaatopaikalla vie käsin eri tavarat eri paikkaan ja lajittelee
ne, niin silloin hän voisi maksaa sitä pienempää jäteveroa
eikä sitä sekajäteveroa. Voisimme myös
tietenkin pohtia, miten tehdä elämä helpommaksi
kansalaiselle, joka yrittää tehdä oikein,
jotta silloin kun hän juuri vaikkapa remontoi kotonaan
tai rakentaa taloa ja on väsynyt, olisi hänelle
mahdollisimman helppoa vähentää jätteiden
sekoittamista yhteen kasaan ja laittamista vain yhteen kasaan ja
että hän voisi siellä vielä paikan
päällä lajitella.
Myös biojätteiden vastaanottopisteistä:
jos ei onnistu kompostoiminen omalla pihalla, niin aika monissa
kunnissa on ongelma siinä, että ei ole kapasiteettia
ottaa vastaan, vaan mieluummin pohditaan jätepolttolaitoksia
kuin nyt tällaisia mädättämöjä tai
kompostilaitoksia.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä ed. Anderssonin
aloite on sillä tavalla vähän pohdintaa
aiheuttava ja kaksiteräinen tavallaan. Tietyllä tavalla,
totta kai, raha ohjaa siihen, miten käyttäydytään,
mutta toisaalta sitten lisäkustannus tässä tai
sitten noissa tulevissa aloitteissa, mitä tulee, voi aiheuttaa
myös sitä, että aiheutetaan teollisuudelle,
tuotannolle, lisäkustannusta. Siinä välissä minä nyt
kamppailen, mutta kokeilen niin kuin hyvin neutraalisti käydä muutaman
asian tässä läpi.
Minusta kuitenkin pääsäännön
pitäisi olla kunnossa, että meillä olisi
Suomessa semmoinen jätteen ... tai ensinnäkin
jäte-sanaa minä vierastan jonkun verran, koska
kaikki tämähän, mitä kotitalouksista
tulee, paperia tai tämmöistä biohajoavaa
tuotetta, ei ole sinällään suoraan jätettä, koska
se voidaan hyödyntää kaikki eri tavoin,
ja sen takia ensinnäkin tämä keräily
ja lajittelu pitäisi saada kuntoon näissä pisteissä,
mihin näitä saadaan viedä. Ainakin itse
on kokenut, että omassa kunnassa on aika malliesimerkki.
Se ei vielä ole täydellinen, mutta lähes.
Se on meillä aika hyvin järjestetty, ja itse olen
ollut koko ajan, mitä olen asunut siellä, sen
kannalla, jotta meidän pitää saada lajittelu,
elikkä on olemassa sillä tavalla, että on
keräilypisteet eri lajeille ensinnäkin hyötyjätteiden
osalta, kun käytetään jäte-sanaa,
on laseille ja paperille — paitsi muovi, joka on tällä hetkellä vähän
ongelmallinen, mutta muovillekin on nyt jo omat pisteensä — sitten biohajoava
jäte laitetaan eri laatikoihin ja sitten on iso rumpukompostori,
johon nämä viedään.
Minusta kaatopaikan penkkaan ei enää tulekaan
oikeastaan yhtään mitään. Ja
sen takia minusta koko Suomessa, jos saadaan tämän
tyyppinen järjestelmä käyttöön,
että sekajätettä ei tule olemaankaan,
vaan se kotitalouksissa lajitellaan hyvin, teollisuudessa lajitellaan
kaikki hyvin, jotta se otetaan energiaksi elikkä poltetaan,
mitä ei katsota olevan järkevää kompostoida
eikä ole mahdollistakaan, niin silloin me olemme päässeet
siihen tilanteeseen, että tämä kierto
toimii aika hyvin.
Se voi olla, että tämä osin, kun
maksuja otetaan lisää, voi ohjata siihen suuntaan
paremmin, se on ihan totta, mutta kyllä meidän
pitää muutenkin kehittää näitä säännöksiä ja
systeemejä, ja aika paljon on meidän kunnallispäättäjistämme kiinni,
mitä siellä myös tapahtuu. Tässäkin
salissa on useampi näköjään — kun
lehtien palstoja on seurannut, naamojen kuvia tuolla aluelehdissä — jotka
ovat ehdokkaina, niin toivon mukaan kunnissa viedään
näitä asioita läpi pitkälle,
jotta tämä homma toimii. Samaten kun niistä vanhoista
kaatopaikkojen penkoista tulee biokaasua, niin kyllä minä odotan,
että siellä kunnissa tehdään päätökset,
että tämä kaasu otetaan oikeasti hyötykäyttöön
eikä polteta soihtuna ilmaan, niin kuin tällä hetkellä esimerkiksi Ämmässuolla
on vielä valtavat määrät, mitkä on
hyödyntämättä, samaten monilla
muilla kaatopaikoilla pitkin Suomea, mikä tuntuu järkyttävän
isolta tuhlaukselta. Miten Suomessa voidaan tehdä tämmöistä asiaa? Ruotsissa
on jo esimerkki, tai jos mennään tuonne Saksaan,
niin siellä jo ihan toisella tasolla otetaan talteen ja
ajetaan autoja sillä kaasulla, mutta Suomessa niitä autoja
ei taida olla kuin hiljattain oli yksi, liekö nyt jo kaksi
autoa, olemassa, vaikka veropolitiikkaa siltä puolelta
onkin muutettu edulliseksi, että se olisi nyt kannattavaa.
Oikeastaan siinä mielessä en lähde
sanomaan, onko tämä hyvä vai huono. Ehkä kaikkea
tarvitaan. Sinällään tämä korotus,
mikä esitetään, ei nyt niin hirveän
iso ole, niin että tällä ei varmaan järkytetä sinällään
mitään. Ja voi olla, että sieltä kautta
myös itse asiassa kokonaiskustannus pienenee, kun tämä maksu
tekisi sen vaikutuksen, että kehitetään
näitä järjestelmiä siihen suuntaan,
että niin sanotun jätteen määrä vähenee.
Erkki Virtanen /vas:
Herra puhemies! Tässä on kysymys ympäristöverosta,
ja siinä mielessä se on ihan kannatettava. Kuitenkin
jos niin sanottuja ympäristöveroja käytetään
ikään kuin fiskaalisiin tarkoituksiin, kuten vihreän
eduskuntaryhmän jäsen ed. Tuija Brax välikysymyskeskustelussa
esimerkiksi vaati, silloin saan näppylöitä. Nimittäin
kun tässä äsken puhuttiin asuntopolitiikan
merkityksestä nuorten perheitten taloudellisen tilanteen
muodostumisessa, niin ympäristöverot valitettavasti
silloin, kun niitä käytetään
nimenomaan fiskaalisiin tarkoituksiin, suuntautuvat asumiskustannusten
kohoamiseen, aiheuttavat sitä. Sitä kautta ne
vaikeuttavat itse asiassa juuri pienituloisimpien ja myöskin
useampilapsisten perheitten elämää, koska
ne kohdistuvat tasaverona asunnon kokoon. Niissä on sekin
ikävä puoli, että kun ne suuntautuvat
myös vuokra-asumiseen, niin ei se veron kohde tiedä,
että hän maksaa ympäristöveroa,
koska se hukkuu vuokriin, ja kun vuokrat nousevat, niin paha mieli kohdistuu
vuokranantajaan eikä suinkaan verottajaan tai ympäristöhaitan
todelliseen aiheuttajaan, eikä tällä tavalla
pystytä vaikuttamaan ihmisten käyttäytymiseen.
Sinänsä en vastusta ympäristöveroja,
mutta vastustan niitä, jos niitä käytetään
ei ympäristö- vaan fiskaalisiin tarkoituksiin.
Onneksi tässä ei ole nyt siitä kysymys.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minun täytyy tulla ihan tänne
puhujakorokkeelle, kun tästä näytti tulevan
vähän isompi asia käytettyjen puheenvuorojen
perusteella.
Nyt pitää muistaa ensinnäkin, mistä tässä on kysymys.
Tässähän tarkoitetaan sitä,
ed. Virtanen, niin kuin varmaan sitten loppujen lopuksi puheenvuoronne
loppuosassa huomasittekin, että verottamisella edistetään
jätteiden hyötykäyttöä ja
kierrätystä. Nimenomaan näin. Ja nimenomaan
niin, että tässähän on tarkoitus
se, että tämä on niin lyhytaikainen kuin
olla voi. Tällähän on tarkoitus hävittää kokonaan,
tällä konstilla, teollisuuden ja muun tuotannollisen
toiminnan kaatopaikat. Näinhän se asian laita
on, eikö niin? (Ed. Virtasen välihuuto) — Juu,
hyvä! Te ensin puhuitte ihan toisesta asiasta, mutta sitten kuitenkin
puhuitte tästä aiheesta ja päädyitte
siihen, että se on hyvä juttu. No, se on erinomaisen hyvä asia.
Nimittäin sitten, kun tarkastellaan, missä tilanteessa
me nyt olemme, otan esimerkiksi Oulun seudun, siis kaupungin ja
lähikunnat, joissa on ollut tuotannollisen toiminnan omia
kaatopaikkoja. Kun, ed. Virtanen, äsken sanoitte, että ympäristöverot
toimivat kustannuksia nostavasti, niin se, mitä on tapahtunut
historiallisesti, on se, että ne todella nostavat oululaisten
ja Oulun seutulaisten tämänhetkisiä elinkustannuksia
sillä tavalla, että me maksamme tämän
takia ylimääräisiä veroja. Se
johtuu siitä, että kaatopaikat meillä siellä päin
ovat todella ongelma-alueita. Ja kun ne ovat siirtyneet yhteiskunnan
omistukseen sillä tavalla, että niitten omistajat
ovat häipyneet — niitä ei ole enää olemassakaan,
ne firmat ovat lopettaneet jo toimintansa — yhteiskunnan
on ollut pakko lunastaa ne alueet pelastaakseen ihmiset niiltä kurjuuksilta,
mitä kaatopaikkoihin on kätketty. Kaikki tämä toimeliaisuus,
ed. Virtanen ja muutkin asiasta kiinnostuneet, on nyt näitten
kuntien piikissä ja se on veronmaksajien piikissä.
Ja se tuntuu sitten joka päivä käytettävissä olevien
tulojen pienuutena suhteessa tilanteeseen, että tämä asia
olisi jo aikoinaan hoidettu puhumattakaan siitä, että siellä on
todella ongelmajätteitä.
Kun edellisessä esittelypuheenvuorossa puhuttiin biohajoavista,
niin jo on biohajoavia typerästi laitettu sen joukkoon,
mikä tuottaa metaania ja muita ongelmallisia kaasuja ilmakehään, mutta
sinne biohajoavan jätteen joukkoon on upotettu vaikka mitä,
muun muassa maaleja, valtavat määrät
maaleja. Minunkin kodistani noin kilometrin päässä — 900
metriä meiltä — on tämmöinen
paikka juuri, ja me vihreät osoitimme sen, että siellä niitä on.
Ensin niitä ei ollut olemassakaan. Jos me emme olisi kertoneet,
että ne ovat siellä olemassa, niin niihin ei olisi
puututtukaan ollenkaan, mutta nyt on puututtu.
Siis toisin sanoen vakavasti otettuna tällainen tilanne
on kestämätön, tämän
järjestelmän säilyttäminen on
kestämätön, ja kolmanneksi tämä on se
tehokkain keino saada teollisuus järjestykseen sillä tavalla,
että tämä homma ongelmana poistuu.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Muutama huomio ehkä yleisesti jätepolitiikasta sen
verran, että eurooppalaisen jätepolitiikan periaatteethan
ovat, että ensisijaista on jätteiden määrän
vähentäminen, sen jälkeen tulee asioiden käyttö niiden
entisessä tarkoituksessa, uudelleenkäyttö,
sen jälkeen materiaalikierrätys, tämän
jälkeen jätteidenkäyttö energiana
ja sen jälkeen kaatopaikalle vienti. Nämä ovat
jätepolitiikan ylväät periaatteet.
Mielestäni monella tavalla jätepolitiikassa
on epäonnistuttu. Meiltä näyttää puuttuvan
keinoja tai sitten halua ottaa keinoja käyttöön
sitä varten, että tässä ensimmäisessä tavoitteessa
eli jätteiden määrän vähentämisessä voitaisiin
onnistua. Jäteverolla olisi ohjaavaa vaikutusta huomattavasti
nykyistä enemmän, jos sen taso olisi huomattavasti
nykyistä korkeampi, kuten tässä aloitteessa
esitetään, minkä ed. Pulliainen muun
muassa toi esille.
Myös tässä aloitteessa, kun esitetään
teollisuuden kaatopaikoille kaatopaikkaveroa, puututaan mielestäni
sellaiseen ongelmaan, joka itse asiassa pätee moniin asioihin
Suomessa, eli meillä teollisuustuotantoa kohdellaan epäoikeudenmukaisen
edullisesti monessa suhteessa. Toisin päin käännettynä palveluelinkeinoja
tai elinkeinoja, jotka eivät ole niin raskasta teollisuutta,
itse asiassa rangaistaan suhteessa raskaaseen teollisuuteen. Tämän
takia balanssin löytäminen niin, että jäteveroa
maksettaisiin tasapuolisesti, olisi mielestäni eri elinkeinolohkojen
kannalta oikeudenmukaisempaa.
Arvoisa puhemies! Täällä on mielestäni
hyvin tuotu esiin sitä, jos nyt käytetään
tätä aloitetta vähän kunnallispolitiikan
puhumiseen, kun kohta ovat ne vaalitkin, että on totta,
että nimenomaan kuntien tasolla jätepolitiikassa
myös tehdään erittäin merkittäviä ratkaisuja.
On äärimmäisen huono kehitys, jos Suomessa
aletaan näitä jätteen sekapolttolaitoksia
rakentaa mittavassa määrin, koska se jos mikä on
politiikkaa, jolla lopullisesti estetään se, että tässä jätepolitiikan
ensimmäisessä tavoitteessa eli jätteen
määrän vähentämisessä voitaisiin
onnistua. Tällaiset polttolaitokset ovat kalliita investointeja,
jotka sen jälkeen, kun investointi on tehty, suorastaan
tarvitsevat jätettä. Nämä polttolaitokset
ovat insentiivi tuottaa lisää jätettä ja
estävät sen, että jätteiden
määrää voitaisiin vähentää.
Arvoisa puhemies! Ympäristöverojen kohdalla
käydään usein keskustelua siitä,
onko niiden tarkoitus fiskaalinen vai ympäristöohjaava.
Tämän kysymyksen käsittely ei tietenkään
ole kovin helppoa, tai siitä ei ole yksinkertaisia totuuksia.
Itse ajattelen sillä tavalla, että jos laajasti
ja systemaattisesti tehdään ekologista verouudistusta
ja kerätään ympäristöveroja,
totta kai sillä myös kerätään
tuloja eli näillä veroilla on osaltaan myös
fiskaalinen merkitys. Toisaalta ehkä tärkeämpi
tavoite monessa kohtaa on nimenomaan ympäristöohjaavuus.
On myös totta, että tietyt verot ovat sellaisia,
että ne kohdistuvat tulonjakomielessä alempiin
tuloluokkiin. Toisaalta tämäkään
ei ole niin yksiselitteistä. Esimerkiksi asumismuoto ja
lämmitysmuoto vaikuttavat itse asiassa enemmän
siihen, miten muun muassa sähkövero kohdistuu,
eikä niinkään se, mitkä ovat
ihmisten tulot.
Sitten vielä se aspekti tulisi ottaa huomioon, että jos
saadaan aikaan ympäristöohjaavuutta, siitä syntyy
myös yhteiskuntataloudellisia säästöjä.
Ed. Pulliainen puhui kaatopaikoista Oulussa, jotka ovat ikään
kuin haitta, tai tämä kaatopaikkaongelma on sosialisoitu
yhteiskunnalle sen jälkeen, kun yritykset, jotka ovat keränneet
jo voittonsa ja tuottaneet tämän ongelman, ovat ehkä kadonneet
kuvasta. On aivan selvää, että jos jätemäärä meillä reaalisesti
vähentyisi, se toisi myös huomattavia yhteiskuntataloudellisia
säästöjä ja näitä säästöjä taas
sitten voitaisiin käyttää siihen, että tehtäisiin
tekoja, jotka edistävät sosiaalista oikeudenmukaisuutta.
Tämä aloite on osa vihreiden vaihtoehtobudjettia,
joka on tasapainossa. Mielestäni tässä vaihtoehtobudjetissa
on myös aika hyvin löydetty balanssi sen välillä,
että menoesitykset edistävät sosiaalista
oikeudenmukaisuutta ja sinänsä myös kompensoivat
sitä siinä määrin kuin energiaverojen
korotuksista tulisi myös elinkustannuksia korottavia.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Vihreälle eduskuntaryhmälle
on annettava tunnustus siitä, että se on laatinut
vaihtoehtobudjetin ja tasapainottanut sen, ja nyt sitten käsittelemme
näitä lakiesityksiä, jotka siihen liittyvät.
Tässä on viisi menoja lisäävää ja
kaksi tulopuolen lakiesitystä.
Kun ajatellaan suurimman oppositiopuolueen kokoomuksen vaihtoehtobudjettia,
sellaista ei tosiasiassa ole esitetty. Kokoomus esitti täällä vain muutamia
lakialoitteita, joiden yhteenlaskettu menojen lisäys oli
noin 600 miljoonaa euroa, tuloja ei lainkaan. Sen lisäksi
sieltä suunnalta on tullut vaatimus tuntuvista tuloveronkevennyksistä,
vaatimuksia kuntien valtionosuuksien lisäämisestä,
kuntien valtionosuuksien tarkistusrahojen maksamisesta nopeammin
kuin hallitus esittää. Sinänsä kaikki
erittäin hyviä tavoitteita, mutta tietysti joutuu
kysymään, mistä rahat, ed. Zyskowicz,
mutta hän ei ole täällä vastaamassa.
Kristillisdemokraattien vaihtoehtobudjetti oli viime torstaina
käsittelyssä, ja siinä esitimme menonlisäyksiä ja
tulonlisäyksiä niin, että lopputulos
oli sama kuin vihreällä eduskuntaryhmällä eli
tasapaino. Näin mielestäni vastuullisen oppositiopuolueen
pitää tehdä, osoittaa tässä vaiheessa
jo, kun eduskunta alkaa käsitellä hallituksen budjettiesitystä,
myös nämä vaihtoehdot eikä jättää sitä,
niin kuin kokoomus on tehnyt, sinne johonkin joulun alle, jolloin
ne sitten jäävät tosiasiassa kokonaan
käsittelemättä. Ovathan ne luettavissa
vastalauseesta, pitkän mietinnön raskaasta tekstistä.
Vastuullinen oppositiopolitiikka edellyttää tällaista
menettelyä, mitä nyt vihreä eduskuntaryhmäkin
edustaa.
Herra puhemies! Nämä menonlisäykset,
mitä tässä on, ovat pääosin
samantapaisia ja samanlaisia kuin meidän vaihtoehtobudjetissamme,
pääpaino lapsiperheillä ja sairailla
ihmisillä. Mikä puuttuu vihreiltä: ainakin
tässä on selkeästi nähtävissä,
että eläkeläiset ja työttömät
on unohdettu, ja toivoisin, että vihreät hieman
lausuisivat siitä, miksi näin on tapahtunut. Esimerkiksi
pienimmän eläkkeen varassa elävät
ovat todella ahtaalla tässä maassa. Heille näistä ei
löydy parannusta, heidän asemaansa.
Herra puhemies! Vihreät esittävät
todellakin tulopuolelle jäteveron kiristyksen kautta tuloja, sitten
sähköveron, energiaveron, kiristystä,
ja lisäksi on tällainen hieman teoreettisempi
mutta varmasti sinänsä vakavasti otettava asia
kuin harmaan talouden vastainen taistelu ja sen tuoma hyöty
valtion kassaan. Se on yksiselitteisen varma, mutta tietysti voidaan
epäillä, että sitä ei ehkä vielä ensi
vuonna saada kovin mittavasti kattamaan niitä menonlisäyksiä,
mitkä tässä toteutuvat joka tapauksessa
jo vuoden alusta lähtien näillä lisäysesityksillä.
Tämä jäteverolain muutos on siis
yksi rahoitusmuoto vihreiden vaihtoehtobudjettiin. Siinä mielessä,
että se on tässä yhteydessä esitetty,
se on tietysti fiskaalinen esitys, mutta tähän
toki liittyy myös sellaista taloudellista ohjauskeinoa, sellaisen
käyttämistä, joka on monessa mielessä aivan
perusteltu ja hyvä pohtia, ja myös tällä linjalla
on syytä edetä asteittain. Tämä on
kyllä aika reipasasteista etenemistä, mitä vihreät
tässä esittävät, siihen nähden,
että esimerkiksi tämä yleinen, voisi
sanoa yleinen, jäteveron korotus 30 eurosta 40 euroon tonnilta
on aika reipas korotus. Onko se kohtuuton? Se ei tietysti ole kuin
Norjan veron tasoinen. Tanskassa on vielä korkeampi, Ruotsista
tässä ei mainita, mikä siellä on,
mutta eihän näillä asioilla sinänsä tarvitse
kilpailla naapurimaiden kanssa vaan katsoa, mikä on Suomeen
sopiva muoto ja malli.
Herra puhemies! En aio sähköverosta käyttää eri
puheenvuoroa enää. Totean, että kyllä näillä esityksillä valitettavasti
on myös esimerkiksi asumiskustannuksiin vaikutusta. Vaikutus
asumiskustannusten kautta kohdistuu myös sellaisiin väestöryhmiin,
joille vihreät eivät esitä minkäänlaista
tulotason parantamista — nimenomaan mainitsemani pieneläkeläiset
ja työttömät. Lapsiperheille tässä on
aloite, joka heidän osaltaan parantaa tilannetta. Se on
tietysti hyvin positiivinen asia. Mielestäni lapsiperheitä ei
tällä riittävästi muisteta.
Hallituskin on unohtanut heidät lähes yhtä lailla
kuin nämä eläkeläiset. Kansaneläkkeisiinhän
on tulossa vain 7 euroa kuukaudessa koko neljän vuoden
vaalikauden aikana. Sekään ei ole tasokorotus,
koska se menee alkoholin hinnan alennuksen aiheuttamien indeksitappioiden
korjaamiseen.
Herra puhemies! Asumiskustannusten kiristämisen näkökulmasta
en yhdy tähän vihreitten tulomalliin, jota näissä kahdessa
aloitteessa esitetään, mutta jos niille löytyy
muita perusteita ja jos esitätte pieneläkeläisten
ja työttömien toimeentuloturvan parantamiseen
tepsiviä ja todellisia lääkkeitä,
nämä mallit voisivat tulla kysymykseen.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Roskaamisongelma on maapallolla iso kysymys,
sen tietävät kaikki, jotka ovat Suomen rajojen
ulkopuolella käyneet. Toki Suomessa tilanne on, että meitä pidetään
puhtaana maana. Täällä on tilanne hyvä,
silti täytyy olla koko ajan valppaana ja kantaa kortta
kekoon, että saadaan parannettua sitä tilannetta,
mikä meillä on. Siltä pohjalta kyseessä on
aika periaatteellinen asia. Sen takia toivoisinkin, että esimerkiksi
hallituksen piirissä jäteveron laajennusta pohdittaisiin
ja katsottaisiin sen vaikutuksia nimenomaan täälläkin
keskusteluissa nousseisiin asumiskustannuksiin.
Miten voitaisiin toimia niin, että ympäristöohjaavuus
paranisi? Esimerkiksi taloyhtiöt velvoitettaisiin jonkinlaiseen
kierrätysjärjestelmään. En tiedä,
mikä se kierrätysjärjestelmä tänä päivänä on.
Ainakin siinä vuokratalossa, jossa minulla on Helsingissä asunto,
on hyvä, että sanomalehdet erotellaan. Tämmöinen
kierrätys siellä on käytännössä mahdotonta.
Meidän omassa taloyhtiössämme Tampereella
on erittäin hyvä kierrätysjärjestelmä.
Minulla on vielä kotona sellainen mies, joka kyllä huolehtii,
että jos menevät banaanin kuoretkaan väärään
roskikseen, ne sieltä siirtyvät oikeaan. Omatoimisesti
minä siirrän ne, hän huomauttaa minulle.
(Eduskunnasta: Kova kuri!) — Minulla on kova kuri, joo.
Tässä on erittäin tärkeästä asiasta
kysymys, ja haluaisin vielä vedota siihen tässä puheenvuorossa,
että asennekasvatusta me ihmiset tarvitsemme. Ei pelkkä maksupolitiikka
auta, vaan tässä tarvittaisiin kyllä sitä,
että ihmiset kiinnittäisivät omiin kulutustottumuksiinsa,
roskanjättötottumuksiinsa ja kierrätystottumuksiinsa
huomiota. Siten he olisivat tätä roskan ja jätteen
määrää vähentämässä omalta
osaltaan, ja kollektiivisesti aika paljon.
Raimo Vistbacka /ps:
Herra puhemies! Varmasti tämä ed. Anderssonin
nimellä oleva lakialoite on perusteltu. Hän
puheenvuorossaan otti esille nimenomaan yksityistalouden jätteet,
ja jossakin muussa on puhuttu niistä. Onko jätevero
fiskaalinen vero? Täällä mainostetaan,
että se on osoittautunut Suomessakin erinomaiseksi markkinatalouteen
sopivaksi ohjauskeinoksi. Kyllä valitettavasti on todettava,
että ainakin meidän omalla alueellamme ainakin
eläkeläiset ovat kauhistelleet niitä jätemaksuja
erilaisina perusmaksuina, vaikka jätteitä ei tule
juuri lainkaan. Mielestäni alemmalla tasolla eli kunnissa pitäisi
hieman pohtia sitä, millä tavoin niitä veroja
peritään ja keneltä. Nimenomaan vaikka
laki määrittelee määrättyjä vapautusmenettelyjä,
niin niitä ei ainakaan meidän alueellamme ole
asianomainen kuntien omistama yhtiö tehnyt juuri lainkaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Siihen, mitä ed. Vistbacka nyt viimeksi
sanoi, ehkä muistin virkistykseksi totean, että eduskunta vastikään
hyväksyi sellaisen jätelain uudistuksen, joka
mahdollistaa nimenomaan nollamaksun. Kun tähän
saakka ei ole ollut tällaista mahdollisuutta kunnalla,
niin nyt on. Kunta voi arvioida tällaiselle ed. Vistbackan
tarkoittamalle ruokakunnalle, joka ei ole sellaisessa tilanteessa, että jätteitä tuotettaisiin
poisvietäväksi, nollamaksun. Se on mahdollista,
ei ollut aikaisemmin. Tässä mielessä mielestäni
on tehty hyvää työtä myös
eduskunnassa ihan viime aikoina.
Itse totean saman, mikä täällä on
todettu useamman kansanedustajan suusta, että on hyvä, että jotkut — niin
kuin vihreät, kristillisdemokraatit ja vasemmistoliitto — tekevät
varjobudjetin, kun kokoomus ei ole tähän innostunut.
Kokoomus varmasti ahkeroi nyt ennen 24. lokakuuta palveluiden puolesta
ennen kunnallisvaaleja ja aika kuluu siihen. Ehkä sitten
myöhemmin tulee taas aikaa tälle eduskuntatyölle.
Tämä Palvelujen ystävät, joka
nyt on perustettu hyvin laajasti ennen kunnallisvaaleja, vain on
valitettava kupla, joka puhkeaa yhtä nopeasti kuin vaalitulos julkaistaan.
Mutta, puhemies, tähän asiaan, ed. Anderssonin
ja muiden Vihreän Liiton kansanedustajien lakialoitteeseen
108. En noihin euromääriin puutu, puutun tähän
ajatukseen siitä, että myöskin muulle
kuin yleiselle kaatopaikalle toimitetusta jätteestä on
maksettava jäteveroa. Tämä on aivan oikea
linja, ja edellisen hallituksen aikana silloinen ympäristöministeri
Hassi yritti hallituksessa viedä tätä asiaa
eteenpäin. Hän sai kuitenkin liian vähän
hallituksen sisällä kannatusta tässä asiassa.
Käsitykseni mukaan lähinnä vasemmistoliitto
oli tukemassa tuolloin tätä yritystä, mutta
se siis jäi toteutumatta.
Se, että yksityinen teollisuus käyttää yksityisiä kaatopaikkoja,
vääristää tietysti tätä EU:nkin hyväksymää niin
sanottua jätehierarkiaa sikäli, että jätettä pitäisi
syntyä mahdollisimman vähän kaatopaikalle
vietäväksi. Teollisuuspaikkakunnilla sitten myöhemmin
maksetaan näiden kaatopaikkojen hoidosta ja todellakin
kaatopaikkojen hoitokustannukset myöhemmin todellakin "sosialisoidaan".
Toinen asia, joka liittyy saastuttaja maksaa -periaatteen
laiminlyöntiin, on sedimentit. Ne ovat myös jätettä joissamme,
kuten Kymijoki ja Kokemäenjoki. Siellä, missä on
puunjalostusteollisuutta tai yleensä teollisuutta ollut,
dioksiini- ja furaanisedimentit ovat todellisuutta, ja Kymijoki
on todellakin ehkä yksi maapallon pahiten dioksiinin rasittama
joki. Onneksi tämä dioksiini Kymijoessa on "piilossa",
niin sanotusti puhtaiden massojen alla, ja näin ollen se
ei ole välitön uhka, mutta tämän
päivän uutiset kertovat kuitenkin todennäköisesti
lisääntyneestä syöpäriskistä.
Tämä lakialoitteen 108 sisällään
pitämä periaate siitä, että myöskin
yksityiset kaatopaikat maksaisivat jäteveroa, edistäisi
niiden hoitoa, myöskin niiden vähäisempää käyttöä ja
sitä ajatusta, että jätettä voidaan
"jalostaa" eli kierrättää ja käyttää eri
tavoin, ei viedä vain kaatopaikalle.
Kuitenkin sitten toinen asia, mikä täällä tänään
tuli esille puheessa, on se, että yhä enemmän
Euroopan unionissa pyritään polttamaan jätettä ja
myös Suomeen jätteenpolttolaitokset ovat tulossa,
niitä hankkeita on lukuisia, yksi lienee nyt vasta valmiina.
Mielestäni myös niihin liittyy esimerkiksi dioksiini-furaaniongelma
huolimatta siitä, että aina kiirehditään
sanomaan, että niiden päästöjen
puhdistusnormit ovat nykyisiä voimalaitoksia korkeampia.
Näinhän tietysti täytyykin olla, koska
jätteenpolttolaitoksissa on mitä erilaisempaa
tavaraa poltettavana.
Lopuksi tämä Helsingin tilanne, mihin viitattiin,
ed. Karhu viittasi nyt viimeksi. Todella — esimerkiksi
Töölöntullinkadulla — ei tässä sinivihreässä Helsingissä todella
paljon jätteitä lajitella, ja mistä se
sitten johtuu, se on ehkä toinen kysymys. Mutta tosiaan
on ongelmallinen tilanne sikäli, että todella
esimerkiksi Kotkassa tapahtuu jätteenlajittelu, Helsingissä taas
ei. Näin ollen olen esimerkiksi omalta asunto-osakeyhtiön puheenjohtajalta
tätä asiaa tiedustellut, mutta jätehuolto
ei vain tässä kaupungissa ole sillä tavalla
kehittynyt kuin monissa muissa pienemmissä taajamissa.
Mutta, lopuksi, tämä on hyvä asia,
ja hyvä, että Vihreän Liiton ed. Andersson
ja muut kansanedustajat ovat nostaneet tämän yksityisten kaatopaikkojen
verojärjestelmän jälleen keskusteluun.
Mielestäni tämä asia kuuluu myös
ympäristövaliokunnalle, ja asiasta onkin viimeksi
tänään keskusteltu ympäristövaliokunnassa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä pieni esitys on vielä paikallaan,
kun kommentit ovat olleet sellaisia, että niistä nyt
ei taida minuutissa paikaltaan selvitä.
Ensinnäkin minusta on erinomaisen hyvä asia, että tästä oppositiosta
nykyisellään löytyy kolme eliittiin kuuluvaa
puoluetta, jotka ovat pystyneet saamaan vaihtoehtobudjetin aikaiseksi.
Sillä tavalla syntyy keskustelu, juuri niin kuin ed. Kankaanniemi
tässä äsken mahdollisuutta käytti
hyväksi, elikkä voidaan katsoa, mitä itse
kukin ryhmä on esittänyt ja verrata niitä ja
tehdä siitä poliittisia johtopäätöksiä,
aivan niin kuin ed. Kankaanniemi teki ja niin kuin myöskin
ed. Tiusanen osittain äsken juuri teki. Mutta sitten on
niitä, jotka eivät tähän eliittiin
halua kuulua, ja tämäkin taho on tullut täällä mainituksi.
Ed. Kankaanniemelle totean nyt vaan siitä, kun hän
totesi, että tämä eläkejuttu
täältä puuttuu. Niin kuin ed. Kankaanniemi
itse totesi, niin hallitus on esittänyt koko vaalikaudeksi
vain sen 7 euroa, toisin sanoen tämän vaalikauden
aikana ehdimme tähän kelkkaan oikein hyvin mukaan. Tässä on
aikaa siihen. Nyt kun nähtiin se huutokauppa, mikä täällä oli
eri puolueitten kesken siitä, mikä on se korotus,
mitkä ovat 7 euron yläpuolella olevia vaihtoehtoisia
tasoja, niin katsotaan nyt äänestysten jälkeen,
mihinkä se sitten asettuu, ja sen jälkeen vihreät
ottavat kantaa siihen tasoon, ja tässä on, kuten
sanottuna, aikaa hoitaa tämä asia vielä.
Sitten seuraava asia, joka antaa aihetta kommentointiin, on
tämä Ruotsin tilanne, kun ed. Kankaanniemi kaipasi
sitä, että tähän olisi pitänyt
Ruotsi saada kuvaan mukaan. Ruotsissahan on tilanne se, että tämä ympäristöverotus
on ollut jo hyvin pitkään käytössä,
ja se on myöskin hyvin monimutkainen järjestelmä,
jossa on veroa ja palautusta jnp. Tähän olisi
tullut yksi liuska lisää painettua tekstiä,
kun olisi selvittänyt sen, millä tavalla tämä Ruotsin
järjestelmä toimii. Tässä nämä esimerkit
varmasti riittävät kertomaan, että vaihtoehtoja
on.
Kun olemme Euroopan unionin sisämarkkinoilla Ruotsin
kanssa ja Tanskan kanssa, silloin tietysti on merkityksellistä myöskin
se, että nämä tasot ovat kilpailullisesti
suurin piirtein samoilla tasoilla. Mutta sanon vaan, että tämänhän
on tarkoitus olla välivaihe vaan ja että nämä asiat
tulevat muutenkin kuntoon ja siirrytään niin täydelliseen
kierrätykseen kuin mahdollista. Juuri siihen markkinatalous
antaa mahdollisuuden. Nyt tässä erityisessä tapauksessa
se systeemihän on se, että juuri markkinatalous
hajottaa sitä vastuuta laajemmalle, kun sen sitten joku
maksaa kuitenkin, eikö niin, tuotteitten kautta jnp., kun
nyt ollaan tilanteessa, jossa yksi ainut, esimerkiksi Oulu ja Oulun
seutu ja sen kunnat maksavat ja sen veronmaksajat maksavat kaikkien
puolesta. Tämä on minusta väärin.
Markkinatalous on nyt tässä nimenomaisessa tapauksessa
hyvä väline.
Ed. Vistbackallehan tuli jo vastatuksi tästä nollaverokannasta.
Aivan oikein ed. Tiusanen totesi sen, että tämä asia
on juuri näin.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia ed. Kankaanniemelle kommenteista, jotka
koskivat vihreiden vaihtoehtobudjetin kokonaisuutta. Ed. Pulliainen
vähän maalailikin tässä tätä eläkeläiskysymystä.
Tietenkin, jos lähtee siihen yritykseen, että tekee
vaihtoehtobudjetin, niin kuin kolme oppositiopuoluetta on tehnyt,
silloin joutuu tekemään myös valintoja.
Silloin ei voi eri kohdissa olla sitä mieltä,
että kaikille kaikkea hyvää. Vihreiden
vaihtoehtobudjetin menolisäysten painopisteet ovat lapsiperheissä,
opiskelijoissa ja tämän lisäksi muun
muassa koulutuspolitiikassa ja kehitysyhteistyössä. Nämä kohteet
on valittu. Itse ainakin näen osittain, että perustelu
tälle on se, että viime vaalikaudella, kun itse
olimme hallituksessa, opiskelijat olivat sellainen ryhmä,
jonka etuisuuksiin ei tehty mitään korotuksia,
ja myös lapsiperheet jäivät hyvin vähälle.
Tämä on perusteluna sille, että lapsiperheet
ja opiskelijat nyt näkyvät meidän vaihtoehtobudjetissamme,
koska katsomme, että tällä vaalikaudella
olisi erityisesti näiden aika.
Mutta kyllä esimerkiksi työttömien
peruspäivärahan taso mielestäni myös
on ongelma, ja eduskunnan köyhyysryhmähän
on tästä asiasta keskustellutkin, että työttömän
peruspäivärahaa korottamalla itse asiassa toimeentulotukimenoista
voitaisiin säästää ja tämä olisi
sinänsä ehkä itsensä maksavaa
uudistamista.
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemi myös totesi vihreän
eduskuntaryhmän vaihtoehtobudjetista tulopuolelta, että harmaan
talouden toimenpiteet olisivat, oliko se sanamuoto teoreettisluontoisia.
Tähän haluaisin todeta, että kyllä viimeaikaiset
tutkimustietoselvitykset ja evidenssi pikemminkin näyttävät
siltä, että harmaata taloutta koskevat toimenpiteet
ovat hyvinkin realistisia mahdollisuuksia laajentaa valtion veropohjaa.
Sitten muutama sana vielä tästä itse
jäteveroasiasta. Näiden muiden kuin teollisuuden
kaatopaikkojen jäteveroon on tehty maltillisia korotuksia,
hyvin vaatimattomia korotuksia viime vuosina. Olen ollut itse näitä aloitteita
käsittelemässä, ja kyllä näissä kuulemisissa
on tullut mielestäni hyvin selvästi esiin se,
että jäteveron korotusten pitäisi olla
sen verran tuntuvia, että jos halutaan näitä ohjaavia
vaikutuksia saada aikaan ja kaatopaikalle vietävien jätteiden
määrää vähentää,
silloin näiden korotusten pitää myös
olla jonkin tasoisia, ja ehkä juuri nämä tässä aloitteessa
mainitut Norjan ja Tanskan tasotkin näyttävät sitä,
missä kohtaa korotusten pitäisi olla. (Edustaja
siirtyy korokkeelle)
Toinen varapuhemies:
Ed. Sinnemäki, aivan oikein.
Arvoisa puhemies! Kuvittelin olevani nopeampi kuin olenkaan.
Vielä kun täällä on otettu
esiin Helsingin jätepolitiikka, niin sen verran haluaisin
todeta, että jos ed. Karhun talossa ei keräillä biojätettä,
niin kyllä siinä on joku ongelma, koska Helsingissä pitäisi
kaikkialla kaupungissa olla biojätteen keräys,
ja käsittääkseni se valtaosassa kaupunkia on,
ja on sitten ikään kuin Helsingin jätepolitiikan
vastaisesti toimittu, jos biojätettä ei keräillä. Ed.
Karhu ei ole enää paikalla. Täytyy ehkä puhua
tästä asiasta hänelle huomenna, että hän
voisi ryhtyä taloyhtiössään
toimenpiteisiin, jotta biojätettä kerättäisiin.
Arvoisa puhemies! Lopuksi vielä: Hallituksen omassa
ohjelmassa on kirjattu tavoite ekologisesta verouudistuksesta. Mitään
ei oikeastaan kuitenkaan ole näkynyt, paitsi nyt esitys,
joka on eduskunnan käsiteltävänä,
että uudelleentäytettävien pullojen järjestelmä halutaan
romuttaa tai ainakin sitä halutaan merkittävästi
heikentää. Tämä on mielestäni
huono alku hallituksen ekologiselle verouudistukselle. Me olemme
nyt toista vuotta tekemässä näitä esityksiä,
joissa pyritään ekologista verouudistusta vauhdittamaan. Toivoisi,
että hallituksesta jossain vaiheessa päästäisiin
mukaan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti täältä paikalta:
Kunnissa järjenkäytön pitäisi
olla sallittua. Tarkoitan tällä sitä,
että jos joku kotitalous järjestää itse
kompostoinnin, poltettavat jätteet hyödynnetään
vaikka kattilassa ja sitten erikseen on olemassa hyötyjätekierrätysmaksut
ja -järjestelmät, niin siinä tapauksessa minusta
kunnan pitäisi kyllä vapauttaa muusta jätemaksusta.
Mutta monissa kunnissa, ihan tiedän esimerkkien valossa,
on otettu aika tiukka kanta. Siellä katsotaan noin yleisesti,
ettei vapauteta ketään, vaikka olisi millainen
tilanne.
Minusta tässä pitäisi jotenkin eduskunnan
ohjeistusta vielä terästää tuonne
kuntiin päin. Tiedän, että siitä on
lähtenyt joitakin toiveita ympäristöministeriön
puolelta. Itse tein aikanaan kyselyitä, olen tainnut kaksi
kolme tehdä tästä aiheesta, ja sieltä luvattiin,
mutta kuitenkin kunnat yhä käyttäytyvät
aika kylmästi siinä ja ottavat täyden maksun,
vaikka kotitaloudesta ei tulisikaan tätä jätettä.
Tämä on minusta semmoinen vähän
huono suuntaus kunnissa ollut.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Unohdin tuossa kommentoida ed. Kankaanniemelle
hänen epäilystään siitä,
että harmaasta taloudesta ei muka saataisi tuota määrää.
Tänä vuonna harmaa talous ja musta talous yhdessä vievät
valtiolta 2,5 miljardia euroa verotuloja. Tässä odotetaan,
että 4 prosenttia siitä määrästä ensi
vuonna saataisiin plakkariin ja 96 prosenttia vielä jäisi
harmaalle ja mustalle taloudelle. Se on aika raju juttu.
Keskustelu päättyy.