18) Hallituksen esitys ratalaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa rouva puhemies! Voisi sanoa, että tässä ovat
nyt liikenne- ja viestintäministeriön osalta sitten
tämän vaalikauden toistaiseksi viimeiset lakiesitykset
tänään lähetekeskustelussa,
eli meidän osaltamme listaus on sitten tältä vaalikaudelta tässä.
Kuluva syksy on ollut radanpidossa hyvin vilkasta aikaa. Syyskuun
alussahan tuli voimaan uusi rautatielaki ja toimintansa aloitti
rautateiden turvallisuusasioista vastaava Rautatievirasto. Sekä rautatielaki
että Rautatieviraston perustaminen tulevat tuolta EU-lainsäädännöstä.
Kolmas EU-lainsäädännöstä johtuva
radanpitoa koskeva asia on se, että tavaraliikenne avautuu
kilpailulle ensi vuoden vaihteessa.
Nyt eduskunnan käsiteltäväksi tullut
ehdotus ratalaiksi koskee ratojen suunnittelua ja rakentamista sekä koko
radan elinkaarta. Perustuslain mukaan julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan jokaiselle
oikeus terveeseen ympäristöön samoin
kuin mahdollisuus osallistua ympäristöään koskevaan
päätöksentekoon. Näitä perusoikeuksia
turvataan uudella ratalaillakin. Kansalaisillahan on toki ollut
näitä oikeuksia ja nämä oikeudet
tähänkin saakka, mutta nyt ne tulevat kirjatuiksi
todellakin tähän lakiin ja nimenomaan myös
rautateitä koskevina.
Ratalakia valmisteltiin aluksi osana maantielain valmistelua,
mutta lainsäädännön laajuuden vuoksi
ja liikennemuotojen ominaispiirteistäkin johtuen tultiin
siihen tulokseen, että on parempi valmistella kummallekin
maaliikenteen kulkumuodolle oma lakinsa erikseen. Tämä esittelyssä oleva
laki nyt siis turvaa maanomistajien, kansalaisten ja järjestöjen
osallistumisoikeuden ratoja suunniteltaessa. Suunnittelu perustuu
kaavoitukseen ja edellyttää siten entisestäänkin
lisääntyvää yhteistyötä kuntien,
maakunnan liittojen ja Ratahallintokeskuksen välillä.
Aikaisempaan käytäntöön
verrattuna uutta olisi se, että ratojen rakentamista ja
parantamista varten laadittaisiin yleis- ja ratasuunnitelmat, jotka
Ratahallintokeskus sitten hyväksyy. Suunnitelmien hyväksymisen
jälkeen rata-alueet voitaisiin hankkia Maanmittauslaitoksen
johdolla pidettävässä ratatoimituksessa
ja ratahankkeet voitaisiin käynnistää.
Nykyisin käytössä olevaa lunastuslupaa
ei siis enää tarvittaisi.
Ratalakiin liittyy eräs tänä syksynä julkisuudessakin
esillä ollut asia eli maaliikenteen runkoverkkokysymys.
Tässä ratalaissa on maininta runkoverkoista, jotka
tarjoavat mahdollisuuden nopean henkilöliikenteen ja tehokkaan
tavaraliikenteen harjoittamiseen. Vastaavasti eduskunnan jo hyväksymässä maantielaissa
on otettu mukaan maininta runkoteistä. Liikenne-
ja viestintäministeriön työryhmän
laatimassa ehdotuksessa on erityisesti tavaraliikenteen runkoratojen kohdalla
otettu huomioon myöskin Suomen kansainväliset
yhteydet.
Olen pitänyt hyvin tärkeänä,
että runkoverkkosuunnitelmaa, jonka luonnoksen siis työryhmä on
minulle luovuttanut, käsitellään yhtenä kokonaisuutena.
Sen takia myös päätös molemmista
verkoista tulee tehdä yhtä aikaa. Näin
ollen oikea marssijärjestys on se, että tämä päätös runkoradoista
ja runkoverkoista ylipäätään
tehdään sen jälkeen, kun eduskunta on
ottanut nyt tähän esittelyssä olevaan
ratalakiin kantaa, eli tulee myöskin ratapuolelle lainsäädännöllinen
pohja, johon runkoverkkopäätös voi pohjata.
Tästä syystä tämä päätös
runkoverkoista tulee siirtymään ensi vuoteen ja
siis myös uudelle hallitukselle. Ehkä myös
asian laajakantoisuuden vuoksi on perusteltua, että asiasta
ei enää näin loppuvaalikaudella päätöksiä tehdä.
Aikanaan päätöksen tulee tekemään
liikenne- ja viestintäministeriö, mutta lakiin
on kirjattu nyt kohta, että ennen tätä asia
on käsiteltävä jossakin hallituksen ministerityöryhmässä.
Uuden ratalain mukaan se, mitä tapahtuu uusia ratoja
suunniteltaessa, tapahtuu vastaavasti myös radan elinkaaren
loppupäässä. Laissa on siis säännökset
ratojen lakkauttamisesta. Asiasta ei tällä hetkellä ole
säännöksiä lainkaan, ja nyt tämä asiantila
haluttiin tässä laissa korjata. Lain hyväksymisellä ei
kuitenkaan tulla lakkauttelemaan yhtään rataa,
vaan ainoastaan kuvataan ne menettelytavat ja luodaan edellytykset
lakkauttamismenettelyille, mikäli sellaisia sitten katsotaan
joissakin olosuhteissa muodostuvan.
Myös radan lakkauttamisesta laadittaisiin vuorovaikutuksessa
suunnitelma, jonka hyväksyjänä olisi
liikenne- ja viestintäministeriö. Kansalaisia
ja alueita tulisi kuulla ennen tätä päätöksentekoa
ja radasta kiinnostuneille yksityisille tahoille pitäisi
myös varata oikeus ottaa rata käyttöönsä.
Edellytyksenä lakkautukselle kaikissa tapauksissa on, että alueen
kuljetustarpeet on turvattu muilla tavoin, useimmissa tapauksissa tietenkin
tieyhteyden avulla.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi palaan vielä lausumaan,
jonka eduskunta hyväksyi Århusin sopimuksen ratifioinnin
yhteydessä kesällä 2004. Tuolloinhan
eduskunta edellytti, että "hallitus ryhtyy toimenpiteisiin
sellaisen pitkittäishankkeita koskevan lainsäädännön
aikaansaamiseksi, johon voitaisiin sisällyttää myös
tarvittavat aineelliset valitusperusteet". Ratalakiehdotus on meidän
liikenne- ja viestintäministeriömme hallinnonalan
vastaus myöskin tuohon eduskunnan lausumaan.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Nyt tänne tullut ratalaki on todella
merkittävä laki. Jos sitä vertaa entiseen
aikaan, lakiin yleisistä teistä, joka oli voimassa
vuosikymmenet, tämä on laki, joka tulee aivan
varmasti hyväksymisensä jälkeen olemaan
voimassa vuosikymmenet.
Minä kiinnittäisin tässä yhteydessä vain
muutamaan asiaan huomiota. Kun tässä jo ihan alkulehdillä kerrotaan,
että runkoverkolle ei saisi rakentaa uusia tasoristeyksiä,
niin heti tuli se sellainen ajattelutapa, että sieltä runkoverkolta
myöskin pyrittäisiin poistamaan kaikki tasoristeykset. Kun
tässä kerrotaan, että tämä luokitellaan
runkoverkkoon ja muuhun rataverkkoon, niin ettei ajattelutapa olisi
sitten sellainen, että siihen muuhun verkkoon sitten voitaisiin
tehdä tasoliittymiä. Haluan korostaa tätä nimenomaan
sen vuoksi, että yleensä ne asuntoja, koteja,
lähellä olevat tasoristeykset ovat niitä vaarallisimpia
risteyksiä, joista tulee vuosien varrella tuttuja; siellä niitä onnettomuuksia
tapahtuu. Kun suunnitelmia tehdään, niin mahdollisimman
vähän niissä yleensä tulisi
olla tasoristeyksiä ja entisistä tehtäisiin
sellainen inventaario, miten ne poistetaan ja kuka sen maksaa. Minusta
radanpitäjän velvollisuus on kyllä maksaa.
Nämä eivät ole yksityisten ihmisten kustannettavia
asioita, koska julkinen liikenne pitkillä radoilla on tietysti
laajemman porukan maksettavaa kaiken kaikkiaan. Muuten ihan varmasti
hyvä.
Mutta sitten eräs asia. Näihin maanomistaja—yhteiskunta-asetelmiin
kannattaa silloin, kun näissä lunastuslakeihin
ym. puututaan, paneutua huolella, ettei tule vastaavia tapauksia,
kuin nyt on esimerkiksi nähty Espoon tontinosan lunastustoimituksessa.
Niitä on vaara tulla myöskin rata-alueelle. Ollaan
huolellisia.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Samoihin asioihin, mitä ed. Vielma
totesi, olin tehnyt ruksit. Kun tässä sanotaan,
että runkoverkolle ei saisi rakentaa uusia tasoristeyksiä,
niin se on sillä tavalla minusta aika kovasti sanottu,
koska voihan olla, että meille tulee maankäytön
tarpeita ja jotain uutta, että Suomea ei kokonaan osata sillä tavalla
kaavoittaa ja tehdä suunnitelmaa, että tämä on
sitten tuhannessa vuodessa valmis juttu. Ilmeisesti tämä tarkoittaa
sitä, että siellä kuitenkin, jos
joku asutuskeskus esimerkiksi laajenee, voidaan tehdä jonkinlaisia
uusia tasoristeyksiä. En tiedä, mitä tämä tarkoittaa.
Tietysti eduskuntahan uuden lain käsittelyn yh- teydessä käsittelee sen, jos tapahtuu
tämmöinen muutos.
Sitten maanhankinta muuttuu tähän ratatoimitukseen,
eli siellä on sitten keveämpi toimitus kuin aikaisemmin.
Aikaisemmin on pakkolunastettu, tässä tehdään
ratatoimitus, jossa maanmittari ja tarvittavat ihmiset ovat paikalla
ja ilmeisesti kuullaan vähän maanomistajia, mutta
käykö tässä sillä tavalla,
että mitä tapahtuu maanomistajan oikeuksille kaiken
kaikkiaan? Ministeri voisi sitä hieman kuvata, koska minulle
ei ole vielä hahmottunut ihan tarkkaan, mitä tämä tarkoittaa,
tämä iso muutos tässä kysymyksessä.
Sinälläänhän tämä nopeuttaa
tätä menettelyä, uskoisin näin,
ja se on siinä mielessä kyllä hyvä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti vaan, että itse hallituksen
esitys on tietysti ok ja pelisäännöt
pitää olla ja tulevaisuuden kuvien pitää olla
selvillä. Minä pidän erittäin
hyvänä sitä, että nämä keskeiset
päätökset tämän lain
hyväksymisen jälkeen jätetään seuraavalle
hallitukselle. Tässä runkoverkkopäätöksessähän
ja näissä ratasuunnitelma-asioissa ja erikoisesti
nyt, huom. tällä hetkellä, vähäliikenteisten
rataosien osalta on nyt sellaisia aineksia, että niiden
kohdalla vaaditaan kyllä hallitusneuvottelutasolla ratkaisua.
Se on siinä yhteydessä sovittava juuri sellaisessa
laajuudessa kuin nuo maantieasiat on ollut tapana sopia hallitusneuvotteluissa
hallitussopimusta myöten. Tällä tavalla
tässä on tehty aivan hyvä ratkaisu.
Mikä koskee näitä tasoristeyksiä,
niin minusta tässä on selvästi kysymys
laatutekijästä. Tässähän
on kysymys juuri siitä, mikä on se laatutaso,
johonka rakennetaan. Pitää ottaa huomioon, että tasoristeysonnettomuuksia
on melkein joka viikko käytännössä,
vaikkei niistä ihan kaikista päälehdissä kerrotakaan,
mutta niitä on aika paljon, oliko se 35. Jäi kerran
mieleeni, kun pääjohtajan kanssa juttelin, 35
semmoista vakavampaa oli vuoden aikana ollut, ja se on paljon. Siis
toisin sanoen tasoristeyksistä pitää päästä eroon.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella hyvä asia, niin kuin ministeri
Huovinenkin viittasi, on se, että meillä on nyt
laissa maininta kestävästä kehityksestä ja
myöskin siitä, että maa-ainesten käyttö on
kestävää, suunnittelu ottaa huomioon
ympäristövaikutukset ja ihmisillä on
mahdollisuus sitten Århusin sopimuksen mukaisesti ottaa
kantaa omaan elinympäristöönsä liittyvään
päätöksentekoon. Todella näin
on hyvä etenkin, koska kaikkia Suomen ratoja ja ratalinjauksia
ei vielä ole toki rakennettu. Esimerkiksi Pääkaupunkiseudulta
suoraan itään puuttuu kiskot, ja Itä-Uudenmaan
liitto samoin kuin Kymenlaakson liitto maakuntakaavoissaan on huomioimassa
tätä varten ratalinjauksen. Se on asia, joka tulee
vastaisuudessa esiin, ja Ratahallintokeskus on omassa visiossaan
vuodelle 2050 todennut, että tuo linja olisi Suomen vilkkaimmin
liikennöity rataosuus sekä henkilö- että tavaraliikenteen
osalta. Tämä on tulevaisuuden näkökulma. Tulevaisuus
kuitenkin alkaa, voi sanoa, tänään. Mutta
tämä on hyvää lainsäädäntöä,
ja on todella iloista kuulla ministerin lähtökohta
tässä asiassa, joka on erittäin positiivinen,
nimenomaan ympäristön huomioiminen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Kun tässä myös
on tämä lakkautusasia, joka äsken unohtui
sanoa, tässä luodaan pelisäännöt, millä tavalla
lakkautetaan, millä tavalla ennallistetaan nämä alueet,
kun radat on purettu, niin tähän kyllä toivoisi
sitten malttia siinä mielessä, kun vaikka miettii,
mitä suunnitelmia nyt on Ratahallintokeskuksella erinäköisten
pätkien purkamisesta ja ratojen rullaamisesta. Tosin nyt
taitaa olla vähän jäissä näitä hankkeita,
vähän niin kuin seisoo. Toivoisi kyllä,
että tähän löytyisi kansallinen
tahto. Joskus aikoinaan on tehty Pohjois-Karjalastakin Ouluun rata,
joka osin nyt jäisi, ainakin pieni pätkä,
toimenpidekiellon alle. Ei ole rahoja olemassa, mutta siellä on
jokseenkin mahdotonta liikennöidä, tai jos liikennöidään, niin
hyvin pienillä kuormilla ja hitaasti. Toivoisin nyt sitten,
kun toiveitakin saa esittää — ministeri
saattaa olla ministeri vielä ensikin kaudella — että hän
muistaisi sitten neuvotteluissa semmoisia osuuksia, missä kuljetetaan
kuitenkin hyvin paljon raaka-aineita, tavaroita — ja ennen kaikkea
pohjoisemmalla radalla kulkee puutavaraa paljon, se ruokkii noita
Oulun tehtaita pohjoiskarjalaisella hyvällä puulla — ja
saataisiin sitten koriin, jos siellä rautatien puolella
koria on, vai liekö säkkiä, häkkiä tai
vaunuja, sen verran rahaa, että saadaan korjattua se rata.
Nimittäin se on tärkeä yhdysverkko tuonne
pohjoiseen päin.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä ratalaki on
todella tarpeellinen siinä mielessä, että siinä radan
pitäjälle laissa määritellään
tehtävät. Nyt esimerkiksi, kun 5 500
tasoristeystä on tällä hetkellä rautateitten
käytössä, niin kun Ratahallintokeskuksessa
liikennejaosto vieraili, johtaja kertoi, että 30 vuotta
menee ennen kuin nämä tasoristeykset pystytään
poistamaan, koska ei ole rahaa. Nyt jos katsotaan lakia 29 §:n
eli kunnossapidon kohdalta esimerkiksi, niin siellä velvoitetaan,
kun rataluokka määritellään,
että sen luokan kunnossapito pitää suorittaa,
oli rahaa tai ei. Siinä mielessä eduskunnalla on
hirvittävä vastuu tämän ratalain
toimeksiannosta ja valvomisesta.
Sitten toinen asia vielä. Kun noin 1 000 kilometriä on
semmoista rataosuutta Suomessa, joka vaatii peruskorjausta juuri
pölkkyjen ja kiskojen takia, ja nyt on 300 kilometriä nopeusrajoituksia VR:n
puolesta ja nyt jatkossa veikataan 800 kilometriä lisää,
niin jokainen meistä tietää, että kyllä eduskunnan
pitäisi paneutua paremmin tähän uuteen
ratalakiin ja hoitaa rahoitus niin, että VR pystyy toimimaan
ja toimimaan nimenomaan ratalain mukaan ja velvoitteet hoitamaan
laillisesti.
Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen
Arvoisa rouva puhemies! Aivan lyhyesti. Olen täsmälleen
samaa mieltä edustajien kanssa näistä tasoristeysongelmista,
joita meillä valitettavan paljon vielä on. Kaikkien
näiden uusien ratahankkeiden, joita me olemme saaneet kuitenkin
nyt kohtuullisesti liikkeelle, osaltahan aina katsotaan erikseen
ja perusparannuksissa tasoristeyksiä poistetaan. Se on
lähtökohta, ja näin pitää tietenkin
olla, koska aivan liikaa meillä tapahtuu vielä onnettomuuksia. Mutta tahti
on, kuten ed. Kuosmanen tässä totesi, valitettavan hidas.
Mitä tulee ed. E. Lahtelan kysymykseen näistä menettelyistä,
niin kyllä tässä tähdätään
siihen, että saataisiin nopeampi ja myöskin osin
kevyempi menettely, kuitenkin siten, että nämä laillisuusnäkökohdat
voidaan huomioida. Varmasti sitten täällä asiantuntijakuulemisessa
tästäkin eduskunta saa lisäinformaatiota
vielä myös muilta tahoilta.
Sitten näitten vähäliikenteisten
ratojen osalta todella Ratahallintokeskuksella on omia suunnitelmiaan.
Mutta olen kyllä sitä mieltä, että nämä pitää käsitellä.
Tämä ei voi olla mikään viranomaisratkaisu
ja yksi nuijankopautus jossakin elimessä, vaan sen vuoksi
juuri nyt tässä laissakin on sitten määritelty,
että sen täytyy olla avoin prosessi, jossa myös
kansalaiset, kuntalaiset, alueen asukkaat voivat olla mukana. Myös
juuri sen takia lisättiin tänne viittaus siitä,
että myöskin ministerivaliokunnan kautta pitää käsitellä,
ei pelkästään siis ministeriön
päätös tässä asiassa riitä.
Kyllä taipuisin vähän samalle kannalle
kuin ed. Pulliainen, että aika laajapohjaisesti näitä ratkaisuja
täytyisi tehdä, mikäli sellaisiin mennään. Tulevaisuuden
ennakointi on hirveän vaikea laji, ja me emme voi tietää,
mitä rataosuuksia mahdollisesti vielä 10—20
vuoden päästä tulemme todella tarvitsemaan.
Keskustelu päättyy.