Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! "Rautatiejärjestelmän liikenneturvallisuustehtävistä annetun
lain uudistamisella pantaisiin täytäntöön
EU:n III rautatiepakettiin kuuluva niin sanottu veturinkuljettajadirektiivi.
Samoin lailla ja lain nojalla annettavilla asetuksilla sekä Liikenteen
turvallisuusviraston määräyksillä pantaisiin
täytäntöön kelpoisuusvaatimusten
osalta Euroopan yhteisöjen komission päätös
Euroopan laajuisen tavanomaisen rautatiejärjestelmän osajärjestelmää ’käyttötoiminta
ja liikenteen hallinta’ koskevasta yhteentoimivuuden teknisestä eritelmästä."
Näkee, että lakimiehet ovat olleet asialla, on
niin pitkä virke.
"Lailla säädettäisiin myös
muiden liikenneturvallisuustehtäviä hoitavien
kuin liikkuvan kaluston kuljettajien kelpoisuus ja terveydentilavaatimuksista.
Suuri osa lain soveltamisalan piiriin kuuluvista arviolta noin 7 000
henkilöstä työskentelee VR-konsernin
palveluksessa. - - Veturinkuljettajadirektiivin tavoitteena
on helpottaa liikkuvan kaluston kuljettajien liikkuvuutta EU-jäsenvaltioiden
välillä ja myös rautatieyritysten välillä.
Lisäksi direktiivillä velvoitetaan rautatiealan
toimijat tunnustamaan vastavuoroisesti liikkuvan kaluston kuljettajien
lupakirjat ja yhdenmukaistetut lisätodistukset. Direktiivillä vahvistetaan
vähimmäisvaatimukset, jotka hakijan on täytettävä saadakseen
lupakirjan ja yhdenmukaistetun lisätodistuksen."
Arvoisa puhemies! Lakiesityksessä rautatiejärjestelmien
turvallisuustehtäviksi lain 5 §:ssä on
katsottu, että turvalaitteita asentavan ja huoltavan tehtävät
eivät ole lain tarkoittamia liikenneturvallisuustehtäviä.
Rautatieläisten Liitto on jo rautatiejärjestelmien
liikenneturvallisuustehtävistä annettua lakia
vuonna 2004 säädettäessä lausunut,
että näillä töillä on
välittömiä vaikutuksia rautatieliikenteen
liikenneturvallisuuteen. Omakohtaiset kokemukset ovat, että kun
tulivat yksityiset urakoitsijat operoimaan turvalaitteita, niin
sattui erittäin paljon läheltä piti -tilanteita, joissa
oli ihmishenkien menetyksestä kysymys.
Mikäli katsotaan, että turvalaitteita asentavan ja
huoltavan tehtävä ei ole liikenneturvallisuustehtävä,
pitäisi hallituksen esityksen perusteluissa selvyyden vuoksi
mainita, että turvalaiteasentajana toimiva henkilö voi
kuitenkin vastata 5 §:n 1 momentin 4 kohdan mukaisesti
ratatyön liikenneturvallisuudesta. Näissä tehtävissä toimiessaan
hänen tulisi täyttää tämän
tehtäväkokonaisuuden kelpoisuusvaatimukset. Tällainen
vastaava maininta on hallituksen esityksessä 182/2004.
Arvoisa puhemies! Säännösehdotuksen
39 §:n 3 momentin 2 kohtaan sisältyvä törkeää liikenneturvallisuuden
vaarantamista koskeva rikosnimike on liian väljä.
Tässä kohdassa luetelluista rikosnimikkeistä tulee
poistaa törkeää liikenneturvallisuuden
vaarantamista koskeva rikosnimike. Törkeäksi liikenneturvallisuuden
vaarantamiseksi voidaan tieliikenteessä katsoa ylinopeus,
joka ei tekona ole sellainen, että se vaatisi rautatieviranomaisen
kontrollitoimia, koska poliisi ja oikeuslaitos huolehtivat tästä.
Kysymyksessä olisi myös mahdollinen sanktiokumulaatio,
mikä ei voi olla demokraattisen oikeusjärjestelmän
tavoitteena.
Arvoisa puhemies! Laissa ehdotettu siirtymäsäännös
on asiallinen lukuun ottamatta sitä, että siirtymäsäännöksen
2 momenttiin ei pidä sisällyttää säännöstä,
jonka mukaan Ratahallintokeskuksen päätöksellä myönnetyt
terveydentilavaatimuksia koskevat erivapaudet olisivat voimassa
31.12.2012 asti. Tämä menettely poikkeaa ehdotetusta
Rautatieviraston myöntämiä erivapauksia
koskevasta menettelystä. Säännösehdotuksella
ei ole mitään oikeudellisia perusteita, ja jos
näin meneteltäisiin, se aiheuttaisi turhaa byrokratiaa
ja hämmennystä.
Lakiesityksen 59 §:n 2 momentti pitää kirjoittaa
seuraavaan muotoon: "Ratahallintokeskuksen ja Rautatieviraston päätöksillä myönnetyt
terveydentilavaatimuksia
koskevat erivapaudet säilyvät voimassa sellaisinaan."
Toivon, että liikenne- ja viestintävaliokunta
ottaisi tämän lausunnossaan huomioon.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa puhemies! Meillä kainuulaisilla kansanedustajilla
on tapana puolustaa toisiamme henkeen ja vereen, aina kuolemaan
asti vaikka.
Edustajakollega Piirainen nosti esille tärkeitä kysymyksiä,
ja rautatieliikenteen turvallisuus on yksi niistä asioista,
joista me emme voi lähteä tinkimään.
Tämä viittaus näihin yksityisiin toimijoihin
ja turvallisuusvaatimuksiin, kelpoisuusvaatimuksiin, on minusta
sellainen asia, joka on ehdottomasti valiokunnassa tarkistettava,
ja ylipäätänsäkin, mitä kollega
mainitsi näistä erivapauksista. Näen
tärkeänä, että valiokunta kiinnittää asiantuntijan
huomioihin tarkasti huomiota.
Keskustelu päättyi.