Markku Mäntymaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Liikenneministeri Merja Kyllönen
asetti työryhmän Merenkurkun laivaliikenteen turvaamiseksi.
Työryhmän loppuraportti on valmistunut kolmisen
viikkoa sitten.
Työryhmä esittää, että Merenkurkun
liikenteen hoitamiseen hankitaan parempi alus, sellainen, joka paremmin
sopii Vaasa—Uumaja-yhteysvälin liikennöimiseen.
Yhteysväli on tärkeä vientivetoiselle
Pohjanmaalle ja koko Suomelle.
Vaasan ja Uumajan kaupunkien perustama varustamo-osakeyhtiö on
hankkinut nyt käytetyn aluksen, jolla liikenne turvataan
noin viideksi vuodeksi. Alus asetetaan liikenteeseen heti vuodenvaihteen
jälkeen tammikuussa. Konkurssipesä hoitaa liikenteen
vuoden loppuun saakka nykyisellä vanhalla aluksella.
Nämä toimet ovat kuitenkin vain tilapäisratkaisuja.
Kysyn ministeri Kyllöseltä: mitä keinoja
hallituksella on käytettävissään,
jotta Merenkurkun liikenteen jatkuvuus turvataan?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Hyvä edustaja Mäntymaa, kiitos
tärkeästä kysymyksestä. Merenkurkun
liikenteen turvaaminen on meillä hallitusohjelmaan kirjattu
ja sitä kautta liikenneministeri Kyllösen sydämen
asia.
Me teemme parasta aikaa hartiavoimin töitä sen
eteen, että yhteistyössä Vaasan ja Uumajan alueet
mutta myös Suomen ja Ruotsin valtiot lähtevät
yhdessä hakemaan EU-tukimahdollisuutta, EU-tuen elementtiä mukaan
tämän laivaliikenteen, Merenkurkun liikenteen,
turvaamiseksi pitkäjänteisellä tavalla.
Se vaatii meiltä pidemmän aikavälin ponnistelun
elikkä ei ole yhden eikä kahden viikon prosessi.
Kuten edustaja Mäntymaa kuvasi, siitä on kolme
viikkoa, kun minä tämän työryhmän
esityksen sain. Ihan vielä tässä ajassa
en ole saanut pungerrettua lopullista lopputulemaa.
Markku Mäntymaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hankitun aluksen käyttöikä on
suunnilleen tuo jo mainitsemani viitisen vuotta. Täysin uuden
aluksen hankintaan tarvitaankin sitten jo rahoitusta huomattavasti
enemmän. Rahoituksesta on käyty keskusteluja muun
muassa EU-tukien saamiseksi. Ministerin asettama työryhmä on
esittänyt, että Merenkurkkuun lisätään
kansallista rahoitusta. Kysyn jatkokysymyksenä: onko Merenkurkun
liikenteessä tarvittavan uuden aluksen hankintaan mahdollista
saada valtion rahoitusta, ja millä aikataululla tämä päätetään?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Mäntymaa, tämä kysymys
on yksi niitä isoja asioita, jotka ovat ratkaistavissa
ensi kevään kehysriihen yhteydessä, ja
niitä asioita, joita liikenne- ja viestintäministeriö parasta
aikaa valmistelee tähän tulevaan keskusteluun.
Vielä ei ole tämmöisiä päätöksiä tehty.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Tulen samasta kaupungista, Vaasasta, kuin
Mäntymaa, ja vaikka asia on ollut meillä tuttu
vuosikymmeniä, niin onhan tämä hieman surullista,
että se oli EU-jäsenyyden myötä,
kun historiallinen yhteys Suomen ja Ruotsin väliltä heikkeni:
miljoonasta matkustajasta tultiin alas alle 100 000:een
vuodessa. Varmasti uutta voitaisiin luoda, koska EU:lla on esimerkiksi
ohjelma, Motorways of the Sea, jota varmaan voitaisiin käyttää siihen.
Tämä väliaikaisratkaisu tehtiin alueiden
välisenä, kun kaupunki perusti yhtiön
ja hommasi sen laivan, mutta pitemmän välin ratkaisua
haetaan, niin kuin hallitusohjelmassa on, ja ministerikin tässä hyvää tahtoa
ilmaisi.
Kokonaisuudessaan EU:stahan tuli meille vähän
takkiin merenkulun puolella tässä rikkidirektiivin
yhteydessä kustannusnäkökulmasta — toivottavasti
ympäristö ja terveysympäristö siinä sitten
toisin päin laittaa — mutta näkisittekö mahdollisuutta,
että tämmöinen rikitön yhteys, niin
kuin tuo yhteys nytkin jo on, voisi olla myös kokonaisuudessaan
neuvotteluissa, kun valtiontukisäännöksiä ja
muita yhdessä komission kanssa katsellaan tuon rikkidirektiivin
kompensoimiseksi?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa puhemies! Hyvä edustaja Kumpula-Natri! On nimenomaan
ollut ajatuksena se, että tälle yhteysvälille
tulisi alus, joka on ympäristöystävällinen,
uusien perusteiden mukainen ja nimenomaan sitten vielä sellainen,
jolla on hyvä jäissäkulkukyky. Tällaista
kokonaisuutta työryhmä esitti, ja pidin sitä ajatusta
erinomaisen hyvänä ja myös uuden liikennepolitiikan
mukaisena.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Satamien liikenne ja satamista eteenpäin
menevä liikenne tavalla tai toisella on aina kiinni siitä,
miten logistiikkayhteydet toimivat satamaan.
Valtatie 8 on nyt ongelmissa erinäisistä syistä ja
on koko länsirannikon satamia yhdistävä tie. Siinä ei
ole rautatietä rinnalla, jolloin se on erityisen tärkeä satamien
syöttöyhteyden kohdalla. Miten valtatie 8 -projekti
etenee ja osaltaan vaikuttaa myös kyseisen sataman liikennöintiin?
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Hyvä edustaja Jalonen! Kaikki
ne päätökset, mitä eduskunta
on viime kesänä tehnyt liikennepoliittisen selonteon
yhteydessä ja kehysriihessä hallituksen toimesta,
ovat edelleen voimassa. Valtatie 8:n osalta ei ole tehty mitään muutoksia.
Sinne on edelleen yhteisten päätösten
mukaan, jotka eduskunta on siunannut, 100 miljoonaa euroa yhteysvälille
Turku—Pori, se pitää paikkansa, tässä kaikkien
läsnä ollessa ääneen sanottuna.
Minä en ole yksin kumonnut eduskunnan päätöksiä enkä hallituksen
päätöksiä, koska en ole tämän
maan diktaattori.