12) Hallituksen esitys laiksi tieliikennelain muuttamisesta
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Ehdotan, että eduskunta hyväksyisi
perusteluissa lausuttavaksi nimelläni jaetun lausuman.
Lausuma kuuluu seuraavasti:
"Eduskunta edellyttää,
— että valtioneuvosto seuraa lain toteutumista
liikenneturvallisuuden kannalta ja sen varmistamiseksi, että lääkärin
ja potilaan välinen luottamuksellinen hoitosuhde ja hyvät
hoitokäytännöt eivät kärsi
lain soveltamisesta ja että lääkärin mahdollisuutta
toimia potilaan hoitamiseksi parhaalla mahdollisella tavalla ei
vaikeuteta,
— että valtioneuvosto harkitsee tarvetta määritellä nykyistä tarkemmin
ajokorttilupaan vaadittavia terveysvaatimuksia sekä lääkäreille
annettavaa ohjeistusta asiassa,
— että valtioneuvosto lain antamisen jälkeen selvittää lakisystemaattiselta
kannalta säännöksen mahdollista uudelleen
sijoittamista lainsäädäntöön
ja
— että valtioneuvosto tarvittaessa ryhtyy
toimenpiteisiin mahdollisesti syntyvien epäkohtien poistamiseksi."
Risto Kuisma /sd:
Arvoisa puhemies! Ensiksi kannatan ed. Paloniemen esittämää ja
hallituspuolueiden eduskuntaryhmien sopimaa lausumaehdotusta.
Kun minulla ei ollut mahdollisuutta ensimmäisessä käsittelyssä käyttää puheenvuoroa,
niin aivan lyhyesti joku sana itse asian sisällöstä.
Toteaisin keskustelusta, että liikennevaliokunnassa
käsiteltiin kaikki ne vastaväitteet, jotka tässä eduskuntakeskustelussa
ensimmäisessä käsittelyssä esitettiin.
Myöskin kaikki se kritiikki lakiesitystä kohtaan
käytiin läpi. Siitä huolimatta valiokunta
oli mietinnössä täysin yksimielinen.
Asiassahan on kysymys yleisen edun painoarvosta suhteessa yksityisiin
etuihin. Yleisistä eduista ei ole tärkein suinkaan
se ajokyvytön kuljettaja eikä se, mitä vaaraa
hän itselleen aiheuttaa, vaan ennen kaikkea se, että meitä suomalaisia
on liikenteessä monta miljoonaa ja me olemme ne, joiden
yleistä etua tässä laissa pyritään suojaamaan.
Liikennevaliokunnan mietintö, kuten hallituksen esityskin,
pitää välttämättömänä,
että tarvitaan puuttumista lääkärien
salassapitovelvollisuuteen, jotta itselleen ja ulkopuolisille vaarallisten
kuljettajien ajokortti voidaan peruuttaa. Tässä suhteessa
siis tästä väitellystä asiasta,
puututaanko lääkärien salassapitovelvollisuuteen
vai ei, on sekä hallituksen esityksessä että liikennevaliokunnan
mietinnössä aivan sama kysymys. Valiokunnan kuulemat
asiantuntijat esittivät yhtä poikkeusta lukuun
ottamatta, että laissa käytettäisiin
ilmaisua "velvollisuus" sanan "oikeus" asemasta. Muun muassa kaikki
kuullut liikenteen asiantuntijalääkärit
esittivät, että sanaa "velvollisuus" käytetään
tässä yhteydessä. Myös muissa
Pohjoismaissa on jo nyt voimassa lääkärin
velvollisuus ilmoittaa potilaan ajokyvyttömyydestä.
Liikennevaliokunta sai Ruotsin tilanteesta vielä erikseen
pyytämänsä selvityksen. Sen mukaan tämmöisestä lainsäädännöstä,
jota nyt ollaan täälläkin säätämässä,
ei ole aiheutunut ongelmia lääkäreille
tai potilas—lääkäri-suhteelle
tai mitään muitakaan haitallisia seurauksia. Täytyy muistaa
myös, että liikenneministeriön alkuperäinen
esitys päätyy myös lääkärien
ilmoitusvelvollisuuteen. Kun "velvollisuus"-sana muuttui koko hallituksen
käsittelyssä sanaksi "oikeus", ei vastaavia korjauksia
ole tehty hallituksen esityksen perusteluihin. Siten myös
itse asiassa hallituksen esityksen perustelut sopivat täysin
tähän valiokunnan mietinnössä esittämään
ratkaisuun.
Myös on todettava, että ero ilmoitusoikeuden ja -velvollisuuden
välillä ei ole suuri. Olennainen kysymys on se,
että laissa puututaan lääkärin salassapitovelvollisuuteen
molemmissa tapauksissa. Asiassa täällä esitetty
kritiikki sopii yhtä hyvin hallituksen esittämään
ilmoitusoikeuteen kuin nyt säädettyyn ja säädettävään
velvollisuuteen.
Kun valtiovalta yleisen edun perusteella säätää tehtäviä,
ovat ne velvollisuuksia eivätkä oikeuksia. Yleisen
edun ja liikenneturvallisuuden kannalta lääkäreille
säädetty ilmoitusvelvollisuus on perusteltu. Asiasta
on Suomessa keskusteltu perusteellisesti jo parinkymmen vuoden ajan.
Sinä aikana muissa maissa tämä lainsäädäntö on
pantu voimaan. On myönnettävä, että velvollisuus
lisää jonkin verran lääkärien
tehtäviä, mutta ei johda sellaisiin seurauksiin
kuin jotkut lääkärit ja muut tahot ovat
julkisuudessa voimakkaasti liioitellen väittäneet.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vaikka usein olenkin monesta
asiasta ed. Kuisman kanssa samaa mieltä, niin nyt täytyy
todeta juuri ed. Kuisman lopetettua puheenvuoronsa, että olen
jyrkästi hänen kanssaan eri mieltä, jyrkästi
eri mieltä. Ed. Kuisman näkemys on hirttäytynyt
tähän liikennevaliokunnan mietintöön, liikennevaliokunnan
kuulemiseen, ja sitä kautta siihen kansan näköalaan,
missä syntyy käsitys, että lääkärin
pitää ottaa kortti pois niiltä, jotka
eivät oikein ajokelpoisia ole olemassa. Mutta kun olen
saanut opetusta, että hallituksen esityksiä on puolustettava,
olen katsonut, että tässäkin asiassa
täytyy nyt sitten kuuliaisena nuorena hallituspuolueen
edustajana esittää sellainen näkemys, että hallituksen
esitystä on loppuun saakka puolustettava tässä asiassa.
Liikennevaliokunta on tehnyt tämän tyyppisen
mietinnön, rakentanut tästä keskustelusta
liikennevaliokunnan jäsenten ja muiden siinä lähellä liikkuvien
joukkojen osalta eräänlaisen, miten sanoisinkaan,
tuomitsevan istuntokäsittelyn, ja kun ensimmäisen
käsittelyn aikana näitä asioita kuuntelin
täällä, väkisin jäi
sellainen tuntuma, että eduskunnasta on muodostumassa ikään
kuin lääkäreitten kunniatuomioistuin.
Tähän lähtökohtaan katsottuna
ei voi olla oikein, että tällainen lainsäädäntö näin
pikaisesti ja äkkiä ajetaan ja pannaan järjestykseen.
Tässä täytyy olla jotakin epäselvää siinä,
että liikennevaliokunnalla ei ole ollut rohkeutta kuulla
sosiaali- ja terveysvaliokuntaa, jonka alaan tällainen
asia kuuluisi. Sen pohjalta on myöskin kuultavissa ja luettavissa
niin mietinnön sisällöstä kuin
valiokunnan puheenjohtajan ed. Laukkasen käyttämän
esittelypuheenvuoron lopputoteamuksesta: "On vielä myöskin
hyvä todeta, että valiokunnan piirissä koettiin
se sosiaali- ja terveysministeriön virkamiehen taholta
tullut apu, hyvin aktiivinen apu, tietysti asian osalta hyvin tarpeelliseksi,
mutta aika ajoin menettelytavaltaan eräin kohdin asiattomaksi,
jolla ei ollut tämän työn kannalta sitä edistävää vaikutusta." Tässä käsittääkseni
on nähtävissä se asia, että on kuultu
myöskin asiantuntijakuulemisessa sellaistakin näköalaa,
mikä ei ole ollut tätä asiaa edistävää ja
eteenpäinvievää.
Kun katsomme tätä muutosta, mikä tässä tapahtuu,
muutosta niin, että hallituksen esityksestä "voidaan
ilmoittaa" mennään siihen, että "on ilmoitettava",
ja rakennetaan myöskin samalla täällä pykälät,
missä tämä ikään kuin
saatetaan tuominnan, sakotuksen, alaiseksi, on menty sellaiselle
rintamalle, että tässä nimenomaan olisi pitänyt
kuulla sosiaali- ja terveysvaliokuntaa, ja jos se olisi tässä samaa
mieltä, niin silloin itse tietysti yhtyisin tähän
asiaan mukaan. Mutta kun tätä ei edes haluttu
kuulla, en voi ymmärtää, että eduskunta
on hyväksymässä tämän
lain tällaisenaan tämän valiokuntamietinnön
mukaisesti suoraan.
Tässä on eräänlainen uhka
olemassa, kun valiokunta näin tarmokas ja aktiivinen on
olemassa, että jos se tulevaisuudessa saa jonkun kautta jonkun
pykälän täällä vastaavalla
lailla auki, saattaa mietintö syntyä sen sisältöisenä,
että naapuri epäillessään, että toinen
naapuri on hyvin huono ajamaan tai ajokelvoton, on velvoitettu ilmoittamaan
siitä viranomaisille, jolloin ajo estettäisiin.
Tämän osalta katson, että ei ole hyvä mennä eduskunnan
työtapojen kautta näin eteenpäin tässä asiassa
ja hyväksyä tätä suoraan.
Tätä ei — niin kuin täällä äsken
kuultiin, hallituspuolueiden kesken on sovittu lausumasta — näillä lausumilla
ratkaista eikä hoideta, koska asia on erittäin
monimutkainen, mietinnössä ei sitä niin
perustella eikä selvitellä, mutta viittaan tässä esimerkiksi
viikonvaihteessa ilmestyneeseen Turun Sanomat -lehteen, jossa oli
perusteltu, että on lähes vuosi aikaa ennen kuin
tämä päätös astuu voimaan
syyskuussa 2004, johtuen siitä, että järjestelmien
muuttaminen, lomakkeiden uudistaminen ja asian kokeileminen vaativat
niin paljon toimeenpano- ja järjestelyaikaa, että tätä ei
aikaisemmin voida toimeenpanna. Tämä todistanee
sen, että asiassa on paljon myöskin epäselvyyttä olemassa.
Tällä pohjalla olen vahvasti sitä mieltä,
että tätä koko lakia ei tule tällaisenaan
hyväksyä. Jos tässä eduskunnan
lääkärisiivestä joku nyt esittää hylkyä,
olen auliisti valmiina kannattamaan sitä ja odottamaan,
että eduskunta puisi tämän asian paremmin
ja saisi parempaan käsittelyyn ja yleensäkin tämän
tyyppisessä lainsäädäntötyössä tekisi
parempaa työtä kuin tässä on
menettelytapojen suhteen tehty ja toteutettu.
Christina Gestrin /r:
Värderade talman! Jag vill här bara korrigera
en missuppfattning som har kommit upp i två inlägg,
där man har konstaterat att alla regeringspartier här
i salen skulle ha godkänt både lagen och klämmarna.
Så är inte fallet. Som grupp har inte svenska
riksdagsgruppen godkänt de här klämmarna.
Haluan korjata ed. Kuisman ja myös ed. Lahtelan puheenvuoroja
siltä osin kuin ne koskivat hallituspuolueiden yhteistä näkemystä tästä lakiehdotuksesta
ja ponnesta. Ruotsalainen eduskuntaryhmä ei ole kannattanut
lakiehdotusta eikä myöskään
ryhmänä kannattanut tätä ponsiehdotusta.
Kauko Juhantalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä riittävän
monimutkaisessa asiassa on näköjään
ryhmien välillä saatu aikaan lausumaehdotus, joka
kuvaa hyvin asian monimutkaisuutta. En juuri ymmärrä,
mihin tällä pyritään, mutta tällä kuulemma
pyritään siihen, että tämä laki
ei olisikaan ihan sellainen, millaiseksi sitä ollaan säätämässä.
Joka tapauksessa ed. Kuisma sai minut muistelemaan tämän
lain valmistelutöitä ja sitä asiakirjanippua,
joka meillä on pöydällämme ollut. Kun
tässä on viitattu Ruotsin kokemuksiin, asiakirjoista
ilmenee, että me suomalaiset olemme sen verran nuori kansa
vielä, että me emme pidä ajokorttia subjektiivisena
oikeutena. Sen sijaan ruotsalaisilla on vähän
pidempi, monipuolinen kulttuuri muun muassa liikenneasioissa ja
heillä lääkäritkin kokevat annetun
velvollisuuden jälkeen, että ajokortti on ruotsalaiseen
kansalaisyhteiskuntaan kuuluva kansalaisen subjektiivinen oikeus,
ja lääkärit ovat erittäin haluttomia
tekemään tätä heille annettua
velvoitetta ilmoittaa ajokyvyttömyydestä.
Minusta tämä pitäisi ottaa malliksi
meilläkin, ettemme asettaisi yhtä meidän
tärkeää ammattikuntaamme, lääkäreitä,
tällaiseen asemaan, jossa syntyy suuri kiusaus ajatella,
niin kuin kansan enemmistö ajattelee, ja ajatella myös
vedoten ajatusmaailmansa siihen moraaliseen oikeuteen ja velvoitteeseen,
jonka lääkärietiikka heille antaa.
Minä en ole pitänyt tämän
lainsäädännön säätämisjärjestelmästä ja
tyylistä laisinkaan. Totta kai äänestän
lausuman ja lain puolesta, koska piiskurimme niin edellyttää,
mutta olisi varottava tulevaisuudessa näin hätiköityä lainsäädäntöä tekemästä ja
tekemästä siten, ettei olla valmiita kysymään
laajasti kaikkien mielipiteitä.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Vältin pitkään
puuttumista tähän asiaan ja olen vain seurannut,
että on ollut miellyttävää todeta,
että täällä löytyy
erilaisia yhtenäisiä linjauksia, tässä tapauksessa
lääkäripuolue ja sen myötä terveydenhuollon
muita henkilöitä. En kiistä, ettei kysymys
ole keskustelun arvoinen, eikä mielestäni valmistelutapa
ole välttämättä oikea.
Mutta se, miksi halusin ottaa puheenvuoron, on kysymys lääkäreiden
velvollisuudesta ja oikeudesta tehdä ilmoitus hoitotyön
yhteydessä ilmi tulleista sairauksista tai vammoista. Toivon, että yhtä kiinnostuneita
oltaisiin siitä, että eri puolilla maata joka
päivä on joku alaikäinen lapsi vastaanotolla
ja selkeät pahoinpitelyn merkit ovat nähtävissä ja
lääkäri jättää tekemättä ilmoituksen.
Tämä ei ole olettamus, tämä on
fakta. Täällä me kuohumme siitä,
ilmoitetaanko se, että ihminen on ajokyvytön,
ilmoitetaanko, että hänen ei olisi syytä enää olla
liikenteessä oman ja muiden liikenneturvallisuuden vuoksi.
Pohtikaa, mikä on lääkärin eettinen
velvollisuus tehdä ilmoituksia, missä kohtaa voi
aseptisesti pestä kädet.
Kun katson tätä lausumaehdotusta, tämä on lausumaehdotus,
jossa kaikki mahdolliset kannat on yritetty pistää samaan
paperiin. Jos edes olisi jääty tähän
ensimmäiseen kappaleeseen, tämä olisi
ollut jotenkin nieltävissä. Mutta jos lausumaan
täytyy kirjoittaa, että "valtioneuvosto tarvittaessa
ryhtyy toimenpiteisiin mahdollisesti syntyvien epäkohtien
poistamiseksi", jos tämä pitää lausumalla
sanoa, sitten pitää miettiä jo, onko
luottamusta hallitukseen.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tieliikennelain muuttaminen lainsäädäntönä on
saanut aika suuret mittasuhteet, ja lähtökohtaisesti,
kun tätä katsotaan, muistaakseni 17.6. asia oli
puhemiesneuvostossa. Silloin päädyttiin siihen,
että liikennevaliokunnassa vaan tätä asiaa
hoidetaan eikä pyydetä sosiaali- ja terveysvaliokunnan
lausuntoa. Mielestäni tämä menettelytapa
on aika outo, ja ehkä nyt, tulevaisuuteen kun katsotaan,
voisi ajatella, että kun on selvästi sen tyyppistä lainsäädäntöä,
missä on ihan selvästi tarve toisen valiokunnan
lausua, ei tehtäisi toista kertaa tämän
tyyppistä menettelytapavirhettä. Yhdyn niihin
kantoihin, joissa arvioidaan tätä ponsilausumaa,
eli tämä kattaa kaiken muttei kata loppujen lopuksi
mitään. Täytyy muistaa kuitenkin, miten
se laki on kaiken kaikkiaan nyt säädetty ja äänestystuloksen
kautta hyväksytty viime viikolla.
Meillä on aikaisempi esimerkki tästä:
Meillä vankilalääkäreiden kohdalla
viime kaudella yritettiin hallituksen esityksessä velvoittaa
sitä, että tietyistä sairauksista, joita
vangeilla on, pitäisi ilmoittaa vankilan johdolle. Silloin
sosiaali- ja terveysvaliokunta muutti velvoitteen oikeudeksi lääkärin
ilmoittaa, eli ihan saman tyyppinen asia. Siinä oli nimenomaan
pohjana lääkärien vaitiolovelvollisuus.
Nähtiin se, että on oikeus ilmoittaa, positiivinen
lähestymistapa, paremmaksi kuin se, että tehdään
velvoitteita.
Olen erittäin pahoillani, että meidän
lainsäädäntömme on saanut tämän
tyyppiset mittasuhteet, mutta yleensä ennen joulua täällä on
aina joku asia, mikä kuohuttaa tätä salia.
Ehkä tänä jouluna se on ollut tämä lääkäriasia
sitten.
Irja Tulonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kun kuunteli tätä hallituspuolueitten
sopimaa lausumaa, kyllä täytyy sanoa, että se
on "toisaalta mutta toisaalta" -lausunto. Se sekoittaa vielä enemmän
tätä tilannetta, ei missään
tapauksessa esitä mitään sovinnollista
ratkaisua, joka tässä olisi varmasti ollut järkevä.
Tietysti juna on mennyt jo sen ohi, että todella kuultaisiin
asiantuntijoita, joita olisi tarvittu tämän lainsäädännön
yhteydessä, ja liikennevaliokunta olisi mielestäni
osoittanut suurta järkevyyttä, jos se olisi pyytänyt
lausuntoa siltä valiokunnalta, jolle tämä olisi
todella kuulunut.
Kun en pidä todella tästä lakiesityksen
käsittelystä ja pidän sitä huononnuksena,
mikä liikennevaliokunnasta on tullut, ehdotan tämän
lakiehdotuksen hylkäämistä.
Aloitetaan alusta. Eduskunnan tulee tehdä hyvää lainsäädäntöä,
sellaista lainsäädäntöä,
että sitä on mahdollista myöskin noudattaa
ja, jos ei sitä noudateta, että täytyy
olla mahdollisuus myös varmistua siitä, että sitä voidaan
valvoa. Nyt esitettyä ei voida valvoa.
Risto Kuisma /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä sama laki, jota eduskunta
nyt käsittelee, on voimassa lähes kaikissa Euroopan
maissa. Kyllä sitä muissa maissa on voitu valvoa
ja noudattaa eikä ole tullut mitään ongelmia.
Tämä ed. Tuloselle ja muille. Valiokunnan mietinnön
ja hallituksen esityksen kun lukee, sieltä nämä selviävät.
Ed. Juhantalolle: Ruotsihan on vain yksi esimerkki. Tietysti
tämä velvollisuus on kaikissa muissakin maissa.
Mitä tulee ed. Gestrinin puheenvuoroon, ruotsalainen
eduskuntaryhmähän esitti tätä lausumaa,
jonka hallituspuolueet sopivat. (Eduskunnasta: Ei ole totta!) — Sitten
jos eduskuntaryhmä ei ole enää sen takana,
se on toinen juttu.
Asiaahan on käsitelty hyvin perusteellisesti. En itse
muista urani aikana, että näin pientä asiaa missään
valiokunnassa olisi näin perusteellisesti käsitelty.
Tämä valiokunnan työn tuloskin oli selvillä asiallisesti
jo syyskuun lopussa. Sen jälkeen kuultiin kaikki asiantuntijat
vielä toiseen kertaan, ja missään vaiheessa
kukaan ei esittänyt tämän viemistä sosiaali-
ja terveysvaliokuntaan eikä valiokunta itse ole vielä tänä päivänä esittänyt.
Sitten kun kaikki oli loppu, eräs sosiaali- ja terveysministeriön
virkamies, kun hän ei saanut omaa tahtoaan läpi,
viimeisenä esitti, että pitäisi viedä vielä valiokuntaan.
Ymmärrätte, että jos asia on kaksi
kuukautta ollut valmiina, vielä sittenkö otettaisiin
takaisin? Ihan hyvin — jos tämä olisi
mennyt normaalisti ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan puolesta olisi sitä toivottu
silloin — kun asia oli kesken käsittelyn, varmasti
valiokunta olisi sen sinne lähettänyt, puhumattakaan
tietysti, että normaalitapauksessa puhemiesneuvosto olisi
sinne laittanut. Tästä on ihan turhaan kehitetty
kiistaa valiokuntien välillä.
Eva Biaudet /r:
Arvoisa puhemies! Haluaisin ensinnäkin sanoa, että ymmärrän,
että suuressa puolueessa ja suuressa ryhmässä on
vähän tiedonkulku hankalaa, mutta voitte vain
kysyä omalta ryhmäpuheenjohtajaltanne. Rkp ei
ole ollut mukana sopimassa tästä ponnesta.
Toiseksi, tämä virkamies, joka on sosiaali-
ja terveysministeriössä, ei suinkaan ole yksin
siellä. Se on yksimielisen toimikunnan esitys, joka on
valmisteltu sosiaali- ja terveysministeriössä, myös
oli liikenneministeriön edustaja mukana.
Kolmanneksi, kun ajatellaan liikenneturvallisuutta ja turvallisuutta
yhteiskunnassa muutenkin ja päihteiden käyttöä,
on varmasti kaikkien etu, että lääkärin
ja potilaan suhde on mahdollisimman pitkäaikainen ja kestävä,
jotta hän voisi arvioida ja hoitaa potilasta niin, että hän
pääsisi tästä päihderiippuvaisuudesta,
että toimisi asiallisesti ja vastuullisesti. Sitä tämä laki
ei tule aikaansaamaan. Päinvastoin lääkärin
ja potilaan suhde tulee olemaan erittäin hankala ja tulee
olemaan vaikea hoitaa päihteiden käyttäjiä.
Sen takia koen, että tässä tilanteessa
tämä on niin iso kysymys, että on parempi,
että lakiehdotus hylätään, ja
haluan kannattaa ed. Tulosen ehdotusta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Viime viikolla tästä äänestettiin
ja laki hyväksyttiin. Siinä mielessä minä ihmettelen
sitä, että tätä nyt ikään
kuin ponnella pyritään vääntämään ikään
kuin tätä lakia ei olisikaan hyväksytty.
Siinä mielessä kannatan sitä, että missään
tapauksessa ei tähän mitään
ponsia eikä hylkäämistä, koska
viime viikolla eduskunta näytti tahtonsa ja sillä sipuli.
Tässä kuitenkin on liikenne- ja viestintävaliokunnan
yksimielinen kannanotto, eli mietintö lähtee siitä liikenneturvallisuusnäkökulmasta,
mikä tähän
sisältyy. En näkisi sitä sillä tavalla, vaikka
en itse lääkäri olekaan, jotta tämä jotenkin
rikkoisi joitain valoja siellä vaan päinvastoin antaa
selkänojan lääkärille hoitaa
asia hyvin, että liikenteestä saadaan semmoiset
henkilöt pois, jotka eivät sinne kuulu, aiheuttavat
vaaraa sairauden takia. Toivon, että tämä nätisti
laitetaan käytäntöön tässä muodossa
ja ilman mitään ponsia.
Raimo Vistbacka /ps:
Herra puhemies! Ed. Biaudet’lle toteaisin kyllä,
että kannattaisi lukea nyt ryhmätoverinne ed.
Lövin ensimmäisessä käsittelyssä käyttämä puheenvuoro.
Hän sanoi, mikäli muistan oikein, nimenomaan siitä,
että suhtautuu kriittisesti ja nimenomaan, että kun
on päästy sopimukseen, sopimuksesta pidetään kiinni.
Saattaa olla, herra puhemies, että muistan väärin,
mutta näin minä muistan ed. Lövin puheenvuoron
puhujakorokkeelta.
Kun Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksesta oikeuslääketieteen
erikoislääkäri liikennetieteen erityispätevyydellä,
ylilääkäri Aulikki Wallin toteaa aika
paljon tästä asiasta, sanoisin näin,
että hyvät ystävät, edustajakollegat,
lukekaa tämän asiantuntijalääkärin
lausunto samoin kuin Suomen Liikennelääketieteen
yhdistyksen edustajien lausunto; silloin te näette, mitä alan asiantuntijat
ovat asiasta mieltä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tavoite saada ajokunnottomat pois liikenteestä on
hyvä. Tämä tietysti pitäisi
ulottaa kaikkeen muuhunkin, muun muassa rattijuopot ja huumeessa
ajavat pitäisi paljon nykyistä paremmin saada
pois liikenteestä.
Mutta tässä on tietty ongelma. Lääkärin
ja potilaan välinen suhde on hyvin luottamuksellinen hoitosuhde,
ja lääkärin etiikka, lääkärin
työn syvin olemus, on kuitenkin niin paljon toisen tyyppinen
kuin velvollisuus ilmoittaa yhteiskunnalle, että tässä asiassa
on tietty ristiriita. Tätä ei ole kyllä mielestäni
lain valmistelussa lääkärietiikan kannalta
nähty riittävästi.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Oinonen äskeisenä puhujana,
pappina, tietää tiiviin vaiteliaisuuden vaatimukset
ja tiiviin suhteen merkityksen, mikä se on lopputuloksen
osalta olemassa. Tältä osin viitaten käytettyihin
puheenvuoroihin, mitä liikennevaliokunnan useat jäsenet
ovat käyttäneet, kyllä tietysti tavoite
on hyvä, liikenneturvallisuus, mutta näin sitä ei
tehdä. Pitäisi pohtia joitain muita asioita, saada
sekopäiset, väsyneet, harhautuneet, muuten sokeat
jne. sieltä liikenteestä pois, erityisesti kaaharit
ja luonteeltansa vialliset. Tähän nähden
tämän lain valmistelu varmasti hallituksen tasolla on
tapahtunut erinomaisen hyvin, se on pohjimmiltaan pohdittu ja perusteltu,
mutta valiokuntatasolla se ei ole tapahtunut.
Kun täällä on viitattu siihen, että puhemiesneuvoston
tekemän esityksen perusteella eduskunnassa lähetekeskustelun
yhteydessä ei ole kukaan vaatinut sitä sosiaali-
ja terveysvaliokuntaan, ei varmasti siellä ole tullut semmoista
esitystäkään, että tätä voitaisiin
näin laajalle vetää ja näin
metsään tavallaan alkuperäisestä esityksestä kääntää.
Siinä mielessä, herra puhemies, niin kuin
lupasin, että kannatan, jos tätä esitetään
hylkyyn, kannatan ed. Biaudet’in rinnalla ed. Tulosen tekemää ehdotusta,
että mitä pikimmin hylättävä ja valmisteltava
ja tuotava uutena hallituksen esityksenä. Silloin tästä voi
jotakin tulla, koska on eduskunnan tahdosta, käsityksestä ja
myöskin kansan käsityksestä näkemystä jo
silloin olemassa.
Pehr Löv /r:
Arvoisa puhemies! Haluaisin kertoa ed. Vistbackalle suunnilleen,
mitä minä sanoin silloin keskustelussa. Sanoin,
että tämä laki, jos se tämmöisenä menee
läpi, tekee lääkärin työn
varsin tekniseksi ja helpoksi tavallaan, mutta silloin unohdamme
täysin lääkärin hyvän
hoitosuhteen potilaisiinsa ja ihmisiin. Jos uskottavuutta hoitojärjestelmään
ei ole enää olemassa, jos luotettavuuden puute
jää, niin sellaista lainsäädäntöä ei
pidä hyväksyä. Ilmoitin sitten lopussa,
että tästä on keskusteltu ja olin mukana
sorvaamassa tätä ponsiehdotusta mutta jätimme
varauman tähän ja että en voi tässä vaiheessa
ottaa kantaa lähettämiseen suureen valiokuntaan.
Tämän voi kyllä kuka vaan lukea pöytäkirjasta.
Päivi Räsänen /kd:
Herra puhemies! Ed. Vistbacka vetosi tähän
Liikennelääketieteellisen Yhdistyksen lausuntoon,
ja tämä yhdistys on lähettänyt
kirjallisena ainakin lääkärikansanedustajille
aivan näinä päivinä kantansa,
ja siinä todettiin, että he kannattavat nimenomaan
oikeutta ilmoittaa, ei velvollisuutta, joten ilmeisesti liikennevaliokunta
on saanut jossain määrin virheellistä tietoa
tämän käsittelyn yhteydessä.
Tässä vaiheessa, arvoisa puhemies, kannatan myös
tätä hylkäysesitystä, jotta
esitys voitaisiin paremmin ja perusteellisemmin valmistella ja samalla
kuulla myös asiantuntijoita, jotka osaavat tarkastella
sitä lääkärin työn
arjen ja potilas—lääkäri-suhteen
erilaisten vaateiden näkökulmasta.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Olen moneen kertaan ilmaissut vankan tukeni tälle
sosialidemokraattien ja keskustan hallitukselle ja niin myös tässä tapauksessa
eli olen kyllä hallituksen alkuperäisen esityksen
kannalla, jossa nimenomaan lääkärillä on
oikeus ilmoittaa siitä, onko henkilö kykenevä ajamaan
vai ei. Toisaalta erinomaisen suuria vaikeuksia aiheuttaa se, miten
sitten voidaan todeta, että lääkäri
laiminlyö velvollisuutensa. Luulen, että sitä on
käytännössä lähes mahdoton
valvoa, jos lääkäri vaan toteaa, että ei hän
ole havainnut mitään, jos vaaditaan häneltä velvollisuutta
ilmoittaa. Tämä laki on erittäin vaikea
valvoa käytännössä.
Puhemies! Kuitenkin haluan tässä yhteydessä todeta,
että tällainen tietynlainen solidaarisuus tekee
kyllä sen, että olen valmis hyväksymään
tämän ponnen, vaikka olisin pitänyt hallituksen esitystä parempana.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin, ed. Seppo Lahtelalle,
kun hän sanoi, että sokeat pois liikenteestä,
ilmoitan, että tässä optikoille annetaan
velvollisuus ilmoittaa, niin että kyllä ne sokeat
lähtevät sieltä pois.
Toisekseen, ed. Räsäselle ilmoitan, että jo
kolme vuotta sitten, kun liikennesuunnitelma oli täällä eduskunnassa
ison salin keskustelussa, erikoisesti Liikennelääketieteen
Yhdistyksen edustajat toistuvasti valiokunnassa korostivat, että on saatava
velvollisuus, koska se on ainut, joka toimii tässä tilanteessa.
Ja kolmanneksi, tässä on viilattu tämä velvollisuus
kaikkein hienovaraisimpaan mahdolliseen muotoon, koska se on ikään
kuin vain tuki lääkärille, jonka pitää ilmoittaa
epämiellyttävä asia, ja siinä kaikki.
Sen hienovaraisempaa ja taitavampaa menettelyä ei voi olla,
ja tämä on tarkkaan harkittu.
Ed. Mauri Pekkarinen merkitään
läsnä olevaksi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Olen hallituksen esityksen kannalla asiassa
ja katson, että tämä oli kyllä siinä harkittu
paremmin lääkärietiikan kannalta ja lääkärin
ja potilaan välisen hoitosuhteen kannalta. Lääkärin
tehtävä ei ole olla poliisi eikä tuomari,
vaan lääkärin tehtävä on
hoitaa potilasta. Se on lähtökohta hänen
työkentässään ja etiikassaan;
näin minä ymmärrän. Tätä lääkärin
etiikkaa pitäisi tässä asiassa kunnioittaa,
ja liikenneturvallisuus pitäisi hoitaa muulla tavalla erinomaisen
hyvään kuntoon.
Reino Ojala /sd:
Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä ed. Oinosen kanssa
siitä, että lääkärin etiikka
on paikallaan silloin, kun potilaan turvallisuutta ja hyvinvointia
edistetään. Tehtävänä on, kun
on havaittu joku vika, ryhtyä toimenpiteisiin, ja niin
myös tämän mietinnön johdosta
tulee käymään. Eikä tässä sillä tavalla
mitään kauheata uutta ole.
Me kaikki tunnemme hyvin monta tapausta, kun kunnanlääkärille
on tuotu tuttu mies tarkastettavaksi yöllä, kun
on epäilty, että tämä on nauttineessa
tilassa ajanut autoa. Tarkoittaako tämä sitä,
että sitten kunnanlääkäri voisi
tässä tilanteessa harkita, antaako hän
lausuntoa vai eikö anna? Minusta kunnanlääkärinkin
velvollisuus siinä tilanteessa on todeta potilaan tila
ja niin muissakin tapauksissa, jos niitä eteen tulee, ja
sillä tavalla huolehtia paitsi sen potilaan myöskin yleisestä turvallisuudesta.
Tässä nyt pikkusen turhan isoja ääniä käytetty
lääkärietiikan puolesta kysymyksessä,
jossa on kysymys koko yhteiskunnan turvallisuudesta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edelliseen puheeseen viitaten sanoisin, että silloin
on hiukan ehkä eri asia, kun poliisi tuo rattijuoppoudesta
jo epäillyn lääkärille ja toimeksiantajana
on poliisi. Tämä muuttaa tilanteen siitä, kun
potilas hakeutuu lääkärin hoitoon.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Toteaisin ed. Pulliaisen puheenvuoron
johdosta: Kun sanoin, että kaaharit, liikenteellisesti sokeat
ja kaikki muut pois, tarkoitin nimenomaan liikenteellisesti sokeita,
jotka eivät näe muita kanssakulkijoita, muita
tielläliikkujia eivätkä piittaamattomuudessaan
kunnioita edes niitä vähäisiäkään
liikennesääntöjä, mitä he
itse saattaisivat muuten ymmärtää.
Keskustelu päättyy.