6) Hallituksen esitys laiksi sairausvakuutuslain muuttamisesta
ja väliaikaisesta muuttamisesta
Valto Koski /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
esitys on tietysti tarpeellinen monestakin syystä. Erityisesti
haluan korostaa sitä tulevaisuusnäkymää,
joka on esitetty suomalaisten lääkekustannusten
nousun osalta. Niin kuin lain perusteluihinkin on kirjoitettu ja
valiokunnan mietintöön, lääkekustannusten
nousuprosentit ovat olleet yli 10 prosentin luokkaa viime vuosina
ja on ennustettu, että jos ei mitään
tehdä, niin nousu vuonna 2007 ylittäisi 3 miljardin
euron tason vuositasolla ja vuonna 2020 on ennustettu sen ylittävän
koko Kansaneläkelaitoksen etuuksiin tänä päivänä käytettävän
10,2 miljardia. Näistä lähtökohdista
on tietysti tarpeen vastuullisesti rakentaa järjestelmä, joka
talouspoliittisesti on sovitettu näihin mahdollisuuksiin.
Mielissäni olen siitä, että tämä on rakennettu
sille pohjalle, että potilaiden, lääkkeitä käyttävien,
osuus ei juurikaan kasva.
Kun tätä asiaa valiokunnassa käsiteltiin — tietysti
se nousee täällä myöhemmin tarkemmin vielä esille — niin
kolme ongelma-aluetta nousi esiin.
Ensinnäkin käytiin keskustelua siitä,
että kun tähän tulee näitä tekijöitä mukaan,
jotka saattavat vaikuttaa lääkejakeluun, niin
vaarantuuko lääkejakelu tämän
lain uudistumisen myötä, kerkiävätkö nämä toimenpiteet,
jotka tähän on liitetty, sillä tavoin
palvella lääkejakelujärjestelmää kokonaisuudessaan,
että kaikki osapuolet siitä selviävät.
Toinen keskustelun aihe oli lääkkeiden hintalautakunnalle
tuleva rooli, ja potilasjärjestöt erityisesti
esittävät siitä näkemyksiä,
että potilasjärjestöjen edustajalle pitää saada
paikka hintalautakuntaan.
Sitten kolmas, poliittisesti vähän enemmänkin
keskustelua aiheuttanut asia oli se, että tähän hallituksen
esitykseen sisältyy vuotuisen maksukaton ylittävältä osalta
3 euron omavastuu. Nämä olivat ne keskeiset kysymykset,
jos oikein olen muistanut ja tulkinnut sitä ilmapiiriä,
jossa tämä keskustelu käytiin.
En aikaa säästääkseni enempää käy
näitä hallituksen esityksen perusteluja luettelemaan — ne ovat
jokaisen edustajan luettavissa — mutta sitten muutama sana
vielä näistä valiokunnan kannanotoista.
Täällä yleisperustelujen kohdassa
"Lääkekustannuksiin vaikuttaminen" on ensin todettu
tämä sama asia, jonka itse asiassa äsken
justiin toin esille, miten nämä lääkekustannukset
nousevat, jos ei näihin puututa.
Toisekseen sitten tämän 5 prosentin tukkuhintojen
alentamisen sanotaan vaikuttavan sekä korvauskustannuksiin
että potilaalle aiheutuviin kustannuksiin välittömästi.
Tältä osin valiokunta toteaa, että lääkekustannuksiin
ja korvausmenojen kehitykseen vaikuttamiseksi on välttämätöntä edelleen
löytää tehokkaita ja pitkävaikutteisia toimenpiteitä ja
nyt käsiteltävään lakiehdotukseen
ja lääkelain muuttamisesta annettuun hallituksen
esitykseen sisältyy tähän tavoitteeseen pyrkiviä ehdotuksia.
Valiokunta toteaa kuitenkin, että lääkekustannusten
kasvun hillitseminen edellyttää lähivuosina
lääkehuollon ja lääkekorvausjärjestelmien
kaikkien osa-alueiden ennakkoluulotonta uudelleenarviota.
Hinnanalennuksen toimeenpanoa on joissakin arvioissa esitetty
voivan olla vaikea toteuttaa hallituksen esittämässä nopeassa
aikataulussa, kuten jo äsken alustuksessani totesin, ja
alennuksen on epäilty voivan johtaa joidenkin lääkkeiden
poistamiseen markkinoilta tai korvausjärjestelmästä.
Tältä osin valiokunta toteaa, että Lääkelaitoksen
selvityksen mukaan lääketeollisuus on myöntänyt
apteekeille lääkevaihdon piiriin kuuluvista lääkkeistä alennuksia,
jotka ovat vaihdelleet 2:n ja 20 prosentin välillä.
Lisäksi on todettava, että hintakilpailu
on johtanut useiden lääkkeiden kohdalla vahvistetun
tukkuhinnan alittamiseen vapaaehtoisesti. Vuonna 2004 myyntilupia
peruuntui 271 kappaletta. Vaikka useimmiten myyntiluvan peruuttamisen
taustalla ovat liiketaloudelliset seikat, esimerkiksi lääkkeiden
haittavaikutukset voivat johtaa myyntiluvan peruuttamiseen. Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan prosentuaalinen hinnanalennus voi aiheuttaa
jossain määrin pienimenekkisten lääkevalmisteiden
poistamisia joko korvausjärjestelmästä tai
kokonaan myynnistä. Valiokunta pitää kuitenkin
hintojen alentamisella saavutettavia hyötyjä merkittävinä,
mutta korostaa, että toimeenpanon kireään
aikatauluun mahdollisesti liittyviä vaikeuksia tulee viranomaistoimin
pyrkiä estämään ennalta. Valiokunta
edellyttääkin, että lain tultua hyväksytyksi
lääkkeiden hintalautakunta ryhtyy pikaisesti lain
täytäntöönpanon valmistelemiseksi
tarvittaviin toimenpiteisiin.
Sitten tähän lääkekohtaiseen
omavastuuseen, jonka ymmärrän tässäkin
salissa tänään sisältyvän
seuraaviin puheenvuoroihin.
Valiokunta pitää perusteltuna ja korvausjärjestelmää selkeyttävänä uudistuksena
siirtymistä ostokertakohtaisesta omavastuusta lääkekohtaiseen
omavastuuseen. Peruskorvattavissa ja alemman erityiskorvauksen lääkkeissä ehdotus
merkitsee siirtymistä suoraan prosenttiperusteiseen korvaukseen,
mitä on valiokunnan saaman selvityksen mukaan kannatettu
hyvin laajasti.
Lakiehdotuksen 5 luvun 8 §:n nojalla vuotuisen omavastuuosuuden
täyttymisen jälkeen vakuutetulta perittäisiin,
kuten jo aikaisemmin totesin, 3 euron suuruinen lääkekohtainen
omavastuuosuus lääkeostoista. 3 euron omavastuu
koskisi lisäkorvauksella korvattavia lääkkeitä mukaan
lukien kliiniset ravintovalmisteet ja perusvoiteet. Omavastuuosuuden
tavoitteena on perustelujen mukaan paitsi vaikuttaa lääkekustannuksiin
myös ohjata tekemään vain tarpeellisia
lääkehankintoja. Perusteluissa todetaan myös,
että nykyinen lisäkorvausjärjestelmä on johtanut
siihen, että osalla vakuutetuista korvattavat lääkehankinnat
kasvavat vuotuisen omavastuun täytyttyä. Tätä tuskin
kukaan voi kieltää, koska tämä on
tutkittua tietoa.
Ehdotettu lääkekohtainen omavastuu merkitsisi
potilaalle vuotuisen katon täyttymisen jälkeen
käytännössä kuukautta kohden
1 euron lääkekohtaista maksua. Valiokunnan saaman
selvityksen mukaan erityisesti pitkäaikaissairaille, useita
lääkkeitä käyttäville
ja vähävaraisille henkilöille omavastuuosuuden
ehdotettu määrä voi aiheuttaa taloudellisia
vaikeuksia. Valiokunta ehdottaa tämän vuoksi 5
luvun 8 §:ään ehdotetun 3 euron
omavastuuosuuden alentamista 1,50 euroon. Muutos merkitsee vuositasolla
arviolta noin 3 miljoonan euron lisäystä sairausvakuutuksen
menoihin. Tämä menovaikutus toistuu vuosittain,
ja se on otettava huomioon sairausvakuutuksen rahoituksessa. Tämä merkitsee
vuonna 2006 menolisäyksen rahoittamista tarvittaessa valtion
maksuvalmiussuorituksella, ja vuoden 2007 jälkeisinä vuosina
muutos on otettava huomioon vakuutettujen sairaanhoitomaksua vahvistettaessa.
Tässä ovat nämä käytännön
seuraukset rahoituspohjaan, mitä valiokunnan ehdotus puolittaa
hallituksen esityksessä esitetty 3 euron omavastuu käytännössä merkitsee.
Otan vielä joitakin yksityiskohtia, oikeastaan vain
sen, että valiokunta päätti liittää mietintöönsä lausuman,
joka perustuu siihen, mitä aikaisemmin on päätetty
ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan asiantuntijakuulemisen yhteydessä jo
on esitetty: että lakiin sisältyvä 3
euron omavastuu kasvattaa kohtuuttomasti niiden kansalaisten lääkekustannuksia,
jotka joutuvat jo muutenkin käyttämään
paljon varoja lääkehankintoihin. Valiokunta on
ottanut tämän huomioon alentamalla omavastuuta,
niin kuin äsken totesin. Tämän johdosta
valiokunta ehdottaa asiasta lausumaa, joka kuuluu seuraavasti: "Eduskunta
edellyttää, että hallitus seuraa ja arvioi
lain vaikutuksia potilaiden lääkekuluihin ja antaa
seurannan tuloksista selvityksen sosiaali- ja terveysvaliokunnalle."
Me jonkun verran kiistelimme siitä, pitäisikö tältä osin
olla joku aikaraja, mihinkä mennessä, mutta kun
todettiin, että tämän lain täytäntöönpanon
jälkeen ei ole selkeästi haarukoitavissa aikaa,
niin se jätettiin tänne lausumaan laittamatta. Tämä asiahan
etenee sillä tavoin, että hallituksen kertomuksen
yhteydessä valiokuntien lausumaehdotukset voidaan käsitellä,
ja siinä yhteydessä on tarkoitus tähänkin
asiaan puuttua niin nopeasti kuin se käytännössä on
mahdollista.
Sitten me olemme vielä hankkineet päätöksenteon
pohjaksi sosiaali- ja terveysministeriön muistion asiantuntijalausuntojen
johdosta, johon pitkälti perustuu se, mitä valiokunta
on sitten loppujen lopuksi lausunnossaan todennut.
Arvoisa puhemies! Tässä kaikki, mitä esittelyyn
liittyy.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
laki muuttaa Kelan lääkekorvausjärjestelmää siten,
että lääkkeiden peruskorvaus putoaa 8
prosenttia ja alempi erikoiskorvaus 3 prosenttia, mutta ylempi korvausluokka
säilyy 100 prosentin suuruisena. Hallituksen esityksessä päätettiin
kuitenkin periä potilaalta jokaisesta 100 prosentilla korvattavasta lääkkeestä lääkekohtainen
3 euron omavastuuosuus, josta jo valiokunnan puheenjohtaja kertoi.
Ministeriön selvityksen mukaisesti korvausten alenemisella
ei käydä potilaan kukkarolla, koska omavastuu
jokaiselta ostokerralta poistuu. Uuden lain vaikutukset eivät
kohdistukaan peruskorvattaviin ja alemman erikoiskorvattavan ryhmän
lääkkeisiin, mutta erittäin ankarasti
kaikkein köyhimpiin ja sairaimpiin kansalaisiimme, jotka
joutuvat vakavan sairautensa vuoksi käyttämään
näitä 100 prosentilla korvattavia lääkkeitä.
Arvoisa herra puhemies! Hallituspuolueiden edustajat kävivät
sosiaali- ja terveysvaliokunnan kokousten välillä ankaraa
kädenvääntöä siitä, voidaanko
3 euron lääkekohtainen omavastuu poistaa näiltä sairailta
ihmisiltä. Hallituspuolueet päättivät
kuitenkin jättää omavastuuksi 1,5 euroa
lääkettä kohti, kuten puheenjohtajamme kertoi.
Tällä erinomaisella tempulla hallitus kerää näiltä kaikkein
köyhimmiltä ihmisiltä 3 miljoonaa euroa,
kun lääkekustannukset ovat miljardi euroa. Tämä on
kyllä rikka rokassa Kelan lääkekorvausmenoissa,
jotka viime vuosina todella ovat ylittäneet miljardi euroa.
On täysin käsittämätöntä,
että hallitus haluaa todella kaikkein köyhimmiltä kansalaisilta
nämä pienet rahat.
Potilasjärjestöt ovat ankarasti vastustaneet
tätä rahankeräystä vakavasti
sairailta ihmisiltä. Ne ovat selittäneet, että näillä potilailla
voi olla jopa 7, 10, 11 lääkettä, ja
jokaisesta maksetaan siis 1,5 euroa, kun he menevät apteekkiin,
eli he joutuvat maksamaan 10—15 euroa, ja se on näille
potilaille paljon.
Niin kuin kerroin, lääkekorvaukset nousivat viime
vuonna ensimmäistä kertaa yli miljardin euron.
Tämän hintakehityksen pysäyttämiseksi hallitus
esittää, että lääkkeiden
tukkuhintoja alennettaisiin kertarysäyksellä ensi
uudenvuoden yönä 5 prosenttia. Tämä on
apteekkien mielestä mahdotonta toteuttaa. Suomessa on lisäksi jo
nyt alhaisimmat lääkkeiden tukkuhinnat koko Euroopassa.
Tämä alennus tulee aiheuttamaan saatavuusongelmia
ainakin joistakin lääkkeistä, ja eräät
potilaat saattavat jäädä ilman lääkkeitä muutaman
viikon ajaksi. Olisi paljon parempia järjestelmiä valvoa
tätä lääkekehitystä,
kuten esimerkiksi se, niin kuin ed. Soininvaara vastalauseessa oli,
että ottaisimme viitehintajärjestelmän,
kuten muissa Euroopan maissa on.
Kokoomukselle olisi sopinut lääkkeiden vähäisempi
hinnanalennus, esimerkiksi 2—3 prosenttia ja porrastettuna
eri lääkeryhmiin eri aikoina, mutta nyt esitämme
vastalauseessamme, että 5 prosentin äkkinäisestä hinnanalennuksesta
luovutaan kokonaan ja jätetään STM:n
hintalautakunnan asiaksi säännellä näiden
lääkkeiden hintoja. Esitämme myös
vastalauseessamme, että hallituksen alun perin esittämä 3
euron ja nyt hallituspuolueiden mietinnössä esittämä 1,5
euron omavastuuosuus poistetaan kokonaan tästä laista tarpeettomana,
koska sillä ei Kelan rahoituksen kannalta ole mitään
merkitystä. Meidän kansalaisten on huomattava
se, että lääkehuolto on osa sosiaali-
ja terveydenhuoltoa ja lääkkeet tukevat kansalaisen
mahdollisuuksia edistää ja ylläpitää terveyttään.
Pidin eilen eduskunnan kansalaisinfossa yleisötilaisuuden
aiheena aivoinfarkti eli aivohalvaus. Sali on täpösen
täynnä kuulijoita. Asiantuntija, neurologian professori,
totesi, että aivohalvausta voidaan hoitaa lääkkeillä,
mutta ennaltaehkäisy tapahtuu ylläpitämällä terveitä elintapoja, mutta
myös verenpainelääkkeitä käyttämällä ja kolesterolilääkkeitä syömällä.
Näin saadaan lisää terveitä elinvuosia.
Lääkkeet ovat paljon halvempi tapa hoitaa sairautta
kuin se, että elää monta monta vuotta
halvaantuneena jossakin laitoksessa. Eli lääketehtaisiin
ja apteekkeihin ei pitäisi kohdistaa näin ankaraa
vainoa, vaan meidän täytyisi yhteistyössä miettiä,
millä tavalla saisimme lääkemenot pienenemään.
Yksi on tämä viitehintajuttu, ja toinen on mahdollisesti
parempi valistus potilaisiin nähden, ja sitten kolmas on
lääkärit: lääkäreille
enemmän valistusta ja hintatietoisuutta.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on siis hallituksen
esitys 97, ensimmäinen käsittely. Aivan aluksi
ehdotan, että käsittelyn pohjaksi otetaan kokoomuksen ryhmän
esittämä vastalause 1.
Yleisessä tarkastelussani oli itse asiassa osittain
samaa, mitä ed. Asko-Seljavaaralla oli, ja sen takia jätän
sen osuuden nyt suurimmaksi osaksi pois tästä puheenvuorostani.
Tämähän on budjettilaki, ja siinä mielessä sillä on
tietenkin taas kiire, niin kuin monella muulla asialla, mutta tämän
takana on erittäin iso, tärkeä, monipuolinen
ja siitä syystä vähän vaikeakin
kokonaisuus, joka ei oikein tahdo hahmottua. Siinä mielessä valiokunnan
mietintö ei kyllä avaa tätä asiaa
niin laajasti, kuin sen olisi toivonut sitä avaavan. Osa
asiantuntijoista väitti meille omissa lausunnoissaan, että tämä on
tehty sammutetuin lyhdyin koko valmistelu. He kertoivat, että se
on tehty virkamiesvalmisteluna. Jos ajatellaan, että aika
laajasti kentältä kerrotaan, että saatavuusongelmasta
tulee aivan ilmeinen vuodenvaihteessa, ehkä kevään
aikanakin, mikäli tämä tukkuhinnan 5
prosentin alennus toteutuu, pelkästään
tämän asian olisi luullut jo aiheuttavan sen,
että hyvin laaja virkamiesvalmistelu olisi avautunut siihen
suuntaan, missä näitä asioita harrastetaan,
siis ammattilaisten keskuuteen, mutta heitä ei juuri valmistelun
yhteydessä kuultu kuin sen valmistelun jälkeisessä tilanteessa.
Tässä on tarkoitus tukkuhintoja alentamalla säästää ehkä 50
miljoonaa, saada sen suuntainen säästö aikaan.
Jos se lasketaan lääkekorvausmenojen puolella,
niin silloin se on 70 miljoonaa euroa. Nämä löytyvät
hallituksen esityksestä sivulta 12. Tämä on
sikälikin aika metkaa, että valtiollahan on nykyisin
jo hallussaan kaikki niin sanotut hanat, joilla näitä menoja
voi säädellä, mikäli vain haluaa.
Kyllä nykyinen valtio voi päättää, mitä meillä myydään,
ja miten ne korvataan, mitä meillä myydään.
Valtioneuvosto voi päättää nyt jo
apteekkien kaikki marginaalit suoraan, ja kunkin sairauden ja hoidon
osalta sen hyväksyminen, miltä osin korvataan,
on myöskin nyt jo valtion käsissä.
Nyt kuitenkin pelkästään tämän
tukkuhinnan kautta aiotaan tätä asiaa noin voimakkaasti
ratkaista. Minun tietojeni mukaan Suomessa tukkuhinnat ovat nyt
jo EU:n halvimman kolmanneksen tasolla. Voin luetella täältä yhdestä kalvosta tilanteen,
joka on olemassa, jos tämä 5 prosentin alennus
tulee voimaan. Sen jälkeen halvempia tukkuhintoja Euroopassa
on ainoastaan Espanjalla ja Kreikalla. Me olemme nyt kymmenenneksi halvin
tukkuhintamaa; meidän alapuolellamme ovat Belgia ja Portugali;
me putoamme niiden jälkeen Espanjan ja Kreikan tasolle.
Tämä saattaa tuntua hyvältä asialta,
mutta tähän kytkeytyy kääntäen
ongelma, ja se on se, että ilmeisesti lääketeollisuudella
ei ole enää intressiä näin alhaisiin
tukkuhintamaihin Euroopassa tulla. Tämä ei ole
teoreettinen ongelma, tämä on todellinen vaihtoehto-ongelma,
että näin saattaa käydä, koska
saatavuudessa on ongelmia näissä kaikissa halvimmissa
maissa tällä hetkellä, sekä Espanjassa
että Kreikassa. Siihen suuntaan hallitus on selkeästi
siirtämässä tätä asiaa.
Palaan vielä vähän myöhemmin
tähän samaiseen asiaan.
Luen muutamia asiantuntijalausuntojen tekstejä liittyen
tähän hallituksen esitykseen 97.
Ensinnäkin sanotaan, että näissä kaikissa
esityksissä ehdotetaan toimenpiteitä, joista osa
vaikuttaisi lääkeyrityksiin ja tukkukauppoihin
mutta joista kaikki vaikuttaisivat apteekkien talouteen ja toimintaedellytyksiin.
Näiden yhteenlaskettua taloudellista vaikutusta apteekkitoimintaan
ei ole arvioitu. Ehdotetuilla muutoksilla vaarannetaan
apteekkipalvelujen tasapuolinen saatavuus maan kaikissa osissa.
Hallitus ei todennäköisesti usko tähän.
Minä olisin taipuvainen kyllä vähintään
tutkimaan tämän väitteen kunnolla ja
myöskin ehkä uskomaan. Lääkkeen hinnasta
keskimäärin 62 prosenttia menee lääkeyritykselle
ja lääketukkukaupalle, apteekille 23,8 prosenttia
ja 13,8 prosenttia valtiolle arvonlisäverona ja apteekkimaksuna.
Tässä esityksessä apteekkien osuutta
halutaan selvästi vähentää ja toissijaisesti
sitten lääkeyritysten osuutta tietenkin.
Minkälaisia ovat tällä hetkellä apteekit
Suomessa, jossa tätä taloutta harrastetaan? Ne
ovat palveluyrityksiä, jotka toimivat osana kansallista
terveydenhuoltojärjestelmää ja muodostavat samalla
lääkejakelun vähittäisportaan.
Yli puolet apteekkien henkilökunnasta on yliopistokoulutuksen
saaneita proviisoreja ja farmaseutteja, jotka vastaavat apteekki-
ja asiakaspalvelusta. Apteekit työllistävät
noin 8 300 henkilöä. Myyntikatteesta
yli puolet menee työvoimakustannuksiin. Vuonna 2004 apteekit
toimittivat noin 42 miljoonaa reseptiä ja niillä oli
lähes 60 miljoonaa asiakaskäyntiä. Tämä on
se kokonaisuus, johon tässä puututaan.
Erityisesti on kauhisteltu uusia lääkkeitä,
mitenkä kalliiksi ne tulevat. Todellisuudessa näitä kalliita
lääkkeitä ovat olleet valtaosaltaan syöpä-, psykoosi-,
dementia- ja osteoporoosilääkkeet, eivät
mitkään muut. Toisin sanoen, tarkoitetaanko niissä väitteissä,
joissa sanotaan, että niitä ei olisi saanut käyttää,
että näitä potilaita ei olisi pitänyt
hoitaa? Itse ainakin vähän välttäisin
tämmöistä ajatusta. Ja niin kuin eräs
asiantuntija sanoo, hillitsemiskeinojen etsimisessä pitäisi
päästä kustannusten hallintaan, hillitsemisestä hallintaan.
Eli menot ja niiden vaatimat tulot pitäisi saada aivan
toisella lailla käyntiin. Pitäisi käynnistää uudenlaiset
rahoitustapaneuvottelut ja siihen liittyvät asenteet.
Ajattelu on tässä kyllä hallituksen
osalta aika lailla vanhakantaisesti paikallaan, sillä lääkemenojen
korkeushan on taustaltaan hyvin monitekijäinen asia ja
riippuu koko lääkejärjestelmän
erilaisista toimintaportaista. Se alkaa lääketieteellisestä tai
farmakologisesta tutkimuksesta, tuotannosta, markkinoinnista, lääkityksestä,
diagnoosin teosta, jakelusta, ostoista ja siihen liittyvistä omavastuuasioista,
käytöstä, lääkkeen
vaikutuksista, sen kustannushyödystä ja sen vaikuttavuudesta.
Nyt tätä taustaa vasten hallituksen esitys oikeastaan
puhuu vaan siitä, että hinta on se, joka on tässä vaikuttava,
eikä mikään muu.
Hoitokäytännöt ovat huomattavasti
muuttuneet. Ei niitä juuri mitenkään
Suomessa ole selvitetty. Viittaan tässä vaikkapa
siihen, kun ei kaikkea voi sanoa, että 30 vuotta sitten
sairaalahoidon pituus tässä maassa oli 26 vuorokautta. Nyt
se on 6 vuorokautta. Aikamoinen hyöty tämäkin.
Olisikohan siinäkin lääkkeillä ollut
jotakin olennaista tekemistä tämän asian
kanssa? Vaikka lääkkeiden hinnat ovat nousseet,
ne ovat todennäköisesti tehonneet paremmin, ne
ovat säästäneet jossain muualla jotain,
ja se ei tämän lain valmistelussa ole millään
lailla tullut esille. Moniulotteinenhan tämä ongelma
on monin tavoin.
Tukkuhinnasta vielä sen verran, että Uudessa-Seelannissa
on tehty niin kuin meillä aiotaan tehdä. Uusi-Seelanti
on neljämiljoonainen maa asukaspohjaltaan, Suomeen verrannollinen,
ja siellä olevilla markkinoilla on tapahtunut lääkkeiden poisvetämistä.
Yksi iso kansainvälinen yritys on lopettanut koko lääketutkimustoimintansa,
joka kohdistuu siihen maahan. Kansainvälisesti on siis
näyttöä suunnasta, joka meille ei ole
kovin mieleinen.
Se, että tämä 5 prosenttia tehdään
kertaiskulla, on tietysti aika jännää,
koska minulla on täällä laskelmia, joiden
mukaan osa tästä on jo toteutunut viime vuoden
aikana. Kun valiokunnassa käsittelimme ehdotusta, että tämän
olisi voinut jakaa esimerkiksi vaikka sykleihin kolmen kuukauden
välein, jolloin ainakin isoilla apteekeilla, joilla on
erilaisista varastoista ja taseongelmista kysymys, olisi ollut aikaa
allokoida näitä asioita toisin, sekään
ei käynyt. Eräässä mielessä voi
sanoa, että hevosenleikistähän tässä on
kysymys.
Hintalautakunnan osuus on myös yksi puoli, jonka yritän
tässä lyhyesti sanoa. Nythän Suomessa
on jo itse asiassa lääkkeillä pisin matka korvauksen
piiriin koko Euroopan maista. Nyt hintalautakunnan osuus tässä kaksinkertaistuu
90 vuorokaudesta 180 vuorokauteen. Ei se edistä uuden lääkkeen
markkinoille tuloa, oikeastaan hankaloittaa sitä lisää.
Vielä yksi asia, arvon puhemies. Täällä käytetään
ilmaisua "vähäinen hoidollinen arvo", joka ei
avaudu. Sitä ei määritellä tarkasti,
ei kerrota, mitä se pitää sisällänsä.
Mutta saattaa olla niin, että tällä tarkoitetaan
lyhyitä lääkekuureja, kipulääkkeitä,
antibiootteja, mahdollisesti muita erilaisia lääkeaineita,
jotka tällä hetkellä ovat vähintään
peruskorvattavia. Ne halutaan siirtää nollakorvausluokkaan.
Tämän ympärillä saattaa olla
tasa-arvokysymyksiä, oikeudenmukaisuusperiaatteita. Voi
olla niin, että lapsiperheet joutuvat taloudellisesti vaikeuksiin
enemmän kuin aikaisemmin tämän ratkaisun
seurauksena.
Muun muassa näistä syistä, arvon
puhemies, olemme jättäneet oman vastalauseemme,
jota, kuten sanottu, esitämme käsittelyn pohjaksi.
__________
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Markku Koski.
__________
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ehdotan tämän asian,
hallituksen esitys 97 laiksi sairausvakuutuslain muuttamisesta ja
väliaikaisesta muuttamisesta ja sosiaali- ja terveysvaliokunnan
mietintö numero 18 näiltä valtiopäiviltä,
käsittelyn pohjaksi vastalausetta 2, joka on ed. Erkki
Virtasen nimissä ja johonka ovat osittain yhtyneet myös
edustajat Marjaana Koskinen ja Leena Rauhala.
Ihan lyhyesti. Täällä on asiantuntevaa
väkeä, kaikki ilmeisesti ovat sosiaali- ja terveysvaliokunnan
jäseniä — näin lienee. No, minä en
ole enkä ole niin asiantunteva, mutta totean tähän kuitenkin
sen, ettei missään muualla, ei nyt ainakaan kai
Eurooppan unionin 15 jäsenmaassa, makseta keskimääräisesti
niin paljon omavastuita ja potilasmaksuja kuin Suomessa. Joka tapauksessa
olemme keskimäärin selvästi sen yläpuolella,
ja myös tiedämme, että potilasmaksuja
ollaan nostamassa.
Myöskään emme ole Euroopan unionissa
emmekä Oecd-maiden joukossa missään hyvässä asemassa
sen suhteen, kun katsomme terveyden- ja sairaudenhoidon bkt-osuutta.
Sehän on luonnollisesti hiukan, se prosenttiosuus, kyseenalainen.
Jos bkt on kovin iso, niin se prosentti tietysti pienenee nopeastikin
ja päinvastoin. Mutta kun lasketaan euro per capita per
vuosi, niin Suomi sijoittuu huonosti. Edelleen, vaikka nyt olemme nousseet
sieltä 90-luvun laman tasolta budjettirahoitteisesti ylöspäin,
olemme huonossa seurassa siinä mielessä, että Espanja,
Portugali ja Kreikka ovat näitä viitekehysmaita
tässä suhteessa.
Täällä puhuttiin lääkkeistä asiantuntevasti. Lääkkeet
eivät ole paha asia, ne ovat monesti aivan välttämättömiä,
ja ne pitävät ihmisiä hengissä ja
antavat lisää elinvuosia. Se on selvä.
Ed. Asko-Seljavaara kertoi pitäneensä kansalaistilaisuuden
aivoinfarktista. Hyvä on, näin varmasti, tätä tarvitsemme.
Siinä liuotushoito esimerkiksi on a ja o. Sanon tässäkin
tilanteessa, että kaikkialla Suomessa se ei onnistu, Kaakkois-Suomessa
esimerkiksi.
Mutta yhtä kaikki, lääkekustannukset
ovat nousseet, myös Kelan kustannukset ylittäneet 1 000
miljoonan euron rajan ja myöskin potilaat maksavat aina
enemmän ja enemmän, eli lääkkeiden
hinnat ovat nousseet kaiken kaikkiaan. Uudet lääkkeet
ovat tietysti erityinen kysymys. Myös paljon käytettyjen
lääkkeiden, esimerkiksi verenpaine- ja sydänlääkkeiden,
hinnat ovat nousseet. Jotkut kollegat, Lääkelaitos,
farmakologit ja tutkijat taikka yliopistoväki ennen muuta esittävät,
että ehkä vanhatkin lääkkeet
olisivat ihan käyttökelpoisia ja kilpailukykyisiä hoidon näkökulmasta.
Se on yksi asia.
Mutta eräs asia, jonka haluaisin tässä lopuksi vielä todeta,
on kuitenkin se, että ihmisille tuodaan lääke
ikään kuin vastaukseksi moniin, moniin kysymyksiin,
sellaisiin ongelmiin, mihin se oikeastaan ei ole mikään
vastaus. Meillä on noussut depressiolääkkeiden
käyttö räjähdyksenomaisesti.
Helsingin kaupungin liikennelaitos ja yleensä bussit täällä kovasti
mainostavat linjoillaan, että jos sinua potuttaa, niin
ota burana ja pilleri kaikenlaiseen särkyyn ja pahaan oloon,
se tuo autuutta. Näin ollen, vaikka ne kaikki eivät suinkaan
ole edes korvauksen piirissä, niin kuin tiedämme — sehän
on eräs tapa nyt viime aikoina ollut myös, että pienempiä pakkauskokoja
ei ollenkaan korvata, ja jos saa ilman reseptiä, niin hyvä on,
ei korvauksia tule ja muuta — tämä tällainen
medikalisoituminen ei tietenkään ole myöskään
lääketieteen näkökulmasta lähtöisin mistään
terveestä lähtökohdasta, sitä ei
voi pitää hyvänä asiana.
Mutta nyt ainakin tämän keskustelun yhteydessä voi
huomata, että ei sillä lääketeollisuudella
paljon etiikkaa ole eikä sydäntä, enemmänkin on
sitä rahapussia kuin sydäntä tuolla povessa. Kun
ajattelemme muun muassa menestyneitä suuria ylikansallisia
lääketeollisuuden yrityksiä, tiedämme,
että ne ovat erinomaisia sijoituskohteita, joku yksi lääke,
esimerkiksi Viagra nosti Pfizerin tuloksen, mutta joku toinen tuote
sitten voi pudottaa lääketehtaan tuloksen, niin
kuin Vioxx, tämä paljon puhuttu lääke.
Tutkimusvaiheessa jo huomattiin, että sillä on
sydänsivuvaikutuksia, mutta niille ummistettiin molemmat silmät
ja molemmat korvat, ja nyt sitten ollaan alamäessä tämän
suhteen. Näin ollen lääketeollisuus edustaa
sitä kovaa markkinataloutta, ja siinä sitten ollaan
vähän niin kuin tapetin ja seinän välissä.
Mutta niin kuin sanottu, kuitenkin kun täällä kuuntelen
arvoisia sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäseniä,
huomaan, että kaikki te tietysti yritätte hyvää.
Kova vastus on edessä, ja toivon mukaan suuri sali yhtyy
ed. Virtasen esitykseen.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Toivon lämpimästi, että ed.
Tiusasen viimeksi lausuma toteutuu.
Lääkekustannusten nousu on saatava kuriin. Siitä tuskin
vallitsee erimielisyyttä. Valiokunnan puheenjohtaja kertoi,
mihin olemme menossa, jos nyt vallitsevat trendit jatkuvat. Yhden
ongelman tähän tarkasteluun tuo se, että tässä syntyy
ikään kuin yleisen ja yksityisen edun ristiriita
useilta osin. Se tulee tietenkin siitä, mikä täällä on
nyt useammassa puheenvuorossa, joita lääkärit
ovat käyttäneet, todettu, että lääkkeet
ovat välttämättömiä ja
usein myös menestyksekkäitä vaikeittenkin
sairauksien parantamisessa, ja jos niitten saantia rajoitetaan yksittäiseltä potilaalta,
niin
seuraukset sen yksittäisen potilaan kannalta useissa tapauksissa
saattavat olla kohtalokkaat.
Sitten se toinen puoli on tietenkin se, että siitä huolimatta
tai itse asiassa juuri sen vuoksi nämä yhteiskunnalliset
kustannukset kasvavat voimakkaasti, ja näitten välillä pitää löytää sellainen kompromissi,
että yhteiskunnalliset kustannukset pystytään
pitämään kurissa vaarantamatta yksittäisen
potilaan terveyttä ja myöskin turvaamalla tasa-arvo
tässäkin asiassa. Ed. Tiusanen esitti mielestäni
perusteltuja näkemyksiä siitä, mistä syystä tämä lääkekustannusten
nousu on ollut niin voimakasta, ja yhdyn erityisesti tähän
näkemykseen viimeaikaisesta medikalisoitumisesta, joka
saattaa ihmiset uskomaan, että yksittäisestä pilleristä löytyy
apu miltei mihin tahansa. Toisaalta lääketeollisuuttakin
voi jonkin verran tukistaa. Onhan se aika mielenkiintoista, että kun tämän
lääkevaihdon seurauksena esimerkiksi joittenkin
astmalääkkeitten hinnat ovat merkittävästi
laskeneet, tarkoitan nyt sisäänhengitettäviä kortisonivalmisteita
ja kohtauslääkkeitä, niin on keksitty
panna nämä kaksi lääkettä yhteen
ja pantu hinta nelinkertaiseksi. Samalla sitten ikään kuin
pakotetaan potilaat ottamaan sen kortisonin ohella kohtauslääkettä,
jota hän ei tarvitsisi.
Kuitenkin vaikka tämän lakiesityksen pyrkimys
on ollut hyvä, sitä ei käy kiistäminen,
ja osittain toteutuskin on ollut hyvä, niin tähän
liittyy kuitenkin yksi keskeinen ongelma, epäkohta. Se on
se, että useissa asioissa, joissa pyritään
vaikuttamaan hyvään lopputulokseen, päädytään
kuitenkin sekä terveyspolitiikan että yksittäisten
potilaitten kannalta huonoihin ratkaisuihin. Se keskeinen ongelma
tässä suhteessa on se, että eniten tästä lakiesityksestä joutuvat
kärsimään paljon sairastavat ja erityisesti
ne, jotka käyttävät paljon eri lääkkeitä.
Usein nimenomaan nämä potilaat ovat pienituloisia,
vähävaraisia, ja siltä osin tämä edellä mainitsemani
tasa-arvopyrkimys vaarantuu. Tästä seuraa kyllä myöskin
se, että tämä esitys ei ole kustannusneutraali
potilaitten kannalta, toisin kuin perusteluissa väitetään, vaan
esimerkiksi meille valiokunnassa jaetut sosiaali- ja terveysministeriön
tilastot selkeästi osoittavat, että nimenomaan
pitkäaikaissairaitten, paljon lääkkeitä käyttävien
kustannukset nousevat keskimäärinkin merkittävästi
enemmän, kun taas hyötyjiä ovat satunnaissairastajat, kerran
tai pari vuodessa reseptillä korvattavia lääkkeitä ostavat.
Keskeisin ongelma tässä lakiesityksessä ovat nämä omavastuut.
Niitä on kahden tyyppisiä. On ensinnäkin
tämä sataprosenttisten lääkkeitten
3 euron omavastuu. No, tähän toki voidaan sanoa, että se
laskee 5 eurosta 3 euroon, mutta totuus ei ole aivan näin
auvoisa, koska tähän saakka se 5 euron omavastuu
on ollut ostokertakohtainen eli on voinut ostaa useita lääkkeitä samalla
kertaa. Nyt siitä tulee lääkekohtainen.
Esimerkiksi minä olen ykköstyypin diabeetikko
enkä pysy hengissä ilman insuliinia, ja yksikään
ykköstyypin diabeetikko nykyisin ei selviä yhdellä insuliinilla vaan
käyttää vähintään
kahta, kuten itsekin, ja minulle jo jokaisesta ostokerrasta, tai
itse asiassa nyt lääkkeen hankinnasta, tulee aiempaan
verrattuna 1 euro lisää. Minun talouttani se ei
kaada, mutta joillekin potilaille se voi olla jo kohtuuton rasite.
Vielä suurempi ongelma on tietenkin maksukaton ylittävien
ostojen omavastuu. Se nyt sentään onneksi hallituspuolueitakin
hätkähdytti sen verran, että tämä 3
euron omavastuu nyt sitten on valiokunnan esityksessä tippumassa
1,5 euroon, mutta eihän se sitä perusongelmaa
poista. Maksukatto on sitä varten, että silloin
ylitetään kohtuulliseksi katsottava oma osuus
lääkkeitten hankinnasta, ja nyt tämän
kohtuullisen päälle tulee lisärasite.
Sitä on perusteltu hamstrauksella, sillä, että kun
maksukatto tulee täyteen ja kun ei sitten enää joudu
mitään maksamaan, niin sitten ostetaan niitä lääkkeitä niin
paljon kuin sielu sietää. Meille esitetyn selvityksen
mukaan näitä hamstraajia löytyi Suomesta
alle sata. Voidaan tietenkin kysyä, mitä järkeä on
panna kaikki paljon lääkkeitä käyttävät,
siis maksukaton ylittävästi lääkkeitä käyttävät,
maksamaan joittenkin harvojen potilaitten hamstrauksesta ja eikö sitä olisi
voitu hoitaa jollain muulla tavalla. Minun mielestäni,
jos ihminen joutuu ostamaan yli 600 eurolla lääkkeitä vuodessa
ja ylittää sen maksukaton, siinä on kyllä kohtuullista
rangaistusta, ilman että nyt vielä syyllistetään
hamstrauksesta.
Siellä on vielä muutamia muitakin ongelmia, joihin
vastalauseessani olen puuttunut. Yksi on tämä hintalautakunnan
kokoonpano. Siellä asiakkaitten eli käyttäjien,
potilaitten, edustusta ei ole, ja hintalautakunnan asemaa tullaan
tällä lakiesityksellä merkittävästi
vahvistamaan. Siksi jo EU:n edellyttämän läpinäkyvyyden
ja Suomen perustuslain edellyttämän tasapuolisuuden
nimissä siellä nyt ainakin potilaitten edustajan
pitäisi olla.
Ehkä lopuksi vielä yksi asia, ja se on tämä tukkuhinnan
lakkautusmahdollisuus siinä tilanteessa, jossa lääkkeen
aiheuttamat kustannukset ovat kasvaneet niin, että siitä syntyy
fiskaalisia ongelmia valtion budjettiin. Tämä toivon
mukaan ei kuvaa tämän lain henkeä eikä myöskään
maan hallituksen ajattelutapaa suhteessa paljon sairastaviin potilaisiin,
jotka joutuvat käyttämään kalliita
lääkkeitä. Mutta sehän tarkoittaa
kuitenkin sitä, että jos lääke
todetaan niin hyväksi, että sen käyttö merkittävästi
kasvaa, että sitä käytetään enemmän
kuin valtiovarainministeriö tai joku muu lääkeviisas
oli budjettia laatiessaan ajatellut, niin sillä perusteella
tukkuhinta voidaan lakkauttaa, mikä tarkoittaa samalla
korvattavuuden lakkauttamista, ja se tarkoittaa sitä, että hyvää lääkettä käytettäessä
joudutaan
itse korvaamaan se kokonaan. Eihän siinä ole mitään
järkeä.
Esimerkiksi voi nyt ottaa uudemman kerran ykköstyypin
diabeetikot. Ankaran kamppailun jälkeen nyt on otettu nämä Levemir-insuliinit
tai pitkävaikutteisinsuliinit tukkuhinnan piiriin, jotta
niille voidaan myöntää myöskin
erikoiskorvattavuus, ja ne ovat (Puhemies koputtaa) merkittävästi
parantaneet potilaitten asemaa. Jos ne poistetaan, niin ne potilaat
palautuvat entiseen tilaan yöhypoglykemioineen ja muine
ikävine seurauksineen. Ei tällaista voi sallia.
Kannatan ed. Tiusasen esitystä vastalause 2:n ottamisesta
käsittelyn pohjaksi.
Paula Risikko /kok:
Herra puhemies! Kannatan ed. Akaan-Penttilän tänä iltana
tekemää ehdotusta, joka on vastalause 1:n mukainen,
sillä on aivan totta, että lääkekustannukset
ovat lisääntyneet yhteiskunnassamme huimasti,
voidaan sanoa, että jopa kestämättömän
paljon. Mutta mielestäni sitä ei kuitenkaan ratkaista
sillä, että lisätään
kustannuksia pitkäaikaissairaille, useimmiten niille kaikkein
köyhimmille. Tämä vastalause, minkä olemme
laatineet, on myöskin potilasjärjestöjen
toivomusten mukainen.
Toinen asia, mihin kiinnitimme vastalauseessa huomiota, on lääkkeiden
tukkuhinnan 5 prosentin leikkaus. Mielestämme sekään
ei ole kestävä keino puuttua lääkekustannusten
kasvuun, koska jo nyt Suomessa lääkkeiden tukkuhinnat ovat
Euroopan alhaisimpia. Eli kuten sanoin, vastalause 1:n mukaan toivottavasti
mennään.
En voi kuitenkaan olla kiinnittämättä huomiota
vastalause 2:een, joka on ed. Virtasen tekemä. Olen aivan
samaa mieltä tästä hintalautakunnan kokoonpanosta
tehdystä muutosesityksestä, mikä siellä vastalauseessa
on, elikkä yksi potilasjärjestöjen valitsema
edustaja pitäisi olla mukana. Tulen kannattamaan äänestyksessä myös
tätä esitystä.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tässä käsittelyssä olevassa
laissa ja sen mietinnössä, jonka sosiaali- ja
terveysvaliokunta on tehnyt, on kolme vastalausetta. Itse olen osittain
mukana kahdessa niistä.
Arvoisa puhemies! Haluan tässä alkuun tuoda esille,
että siinä toisessa, joka on ed. Eero Akaan-Penttilän
eli vastalause 1, on pieni tekninen puute omalta kohdaltani. Kun
olen siihen allekirjoituksen laittanut, niin siitä puuttuu,
että sen vastalauseen kohdassa ... En yhdy siihen kohtaan
... Vastalauseessa ei oteta kantaa lääkkeiden
hintalautakunnan jäsenistöön eli siihen,
että siellä olisi myös potilasyhdistysten,
asiakasyhdistysten, jäseniä. Tämä kohta
on ed. Erkki Virtasen olemassa olevassa vastalauseessa, ja olen
siellä yhtynyt siihen. Mutta tämä on
tämmöinen tekninen ja ei sen suurempia aiheuta.
Arvoisa puhemies! Suomalaisen potilaan maksama osuus lääkemenoista
on yksi Euroopan korkeimmista. Suomessa sairauskulujen, etenkin
lääkkeiden, omavastuut ovat kansainvälisesti
vertailtuina hyvin korkeita, ja niitä on viime vuosina
jopa korotettu. Hallituksen esittämä lääkekorvausjärjestelmän
uudistus on pääministeri Vanhasen hallitusohjelmassa,
eli hallitus on sitoutunut tekemään uudistuksen
lääkekorvausjärjestelmään.
Tämän esityksen mukaan, mitä hallitus
nyt esittää, on todettu, että esitys
on potilaiden kannalta keskimäärin kustannusneutraali. Kuitenkin,
niin kuin täällä edellä jo puheenvuoroissa
on tullut, tätä esitystä on hyvä tarkastella, mitä merkitystä sillä on
nimenomaan potilaille ja heille tuleville kustannuksille.
Ehdotuksen mukaan vakuutettu maksaisi ylemmän erityiskorvausluokan
ja vuotuisen omavastuuosuuden ylittymisen jälkeen lisäkorvattavien
valmisteiden kustannuksista 3 euroa jokaisesta yhdellä kertaa
ostetusta valmisteesta. Erityisesti pitkäaikaissairaat
joutuisivat todella tämän lain maksumiehiksi,
tästä kärsimään, jos tämä kokonaisuudessaan
menisi läpi. Niinpä näissä vastalauseissa
1 ja 2 on esitetty tämän 3 euron poistoa. Olen
yhtynyt siihen, ja tästä meillä on ollut
myös meidän kristillisdemokraattien lakialoite,
jossa kaikkien meidän edustajien nimet ovat alla. Tätä nämä monet
potilasjärjestöt toivat, että tämä on
ehkä tämän lain niin sanottu epäoikeudenmukaisin
kohta ja näin se tulee korjata. Valiokunta käsitteli
tätä kohtaa kyllä hyvin vakavasti, ja
valiokunnan mietinnössä tämä on nostettu
muutosesityksenä, eli tämän 3 euron tilalle
on tullut 1,5 euroa. Näin on hyvä suuntaus, että sitä edes
pienennettiin.
Lääkekohtaisen omavastuun kohdistaminen vuotuisen
maksukaton ylittäviin lääkeostoihin kohdentaa
tavoitellut säästöt niiden potilaiden maksettaviksi,
joiden lääkemenot ovat suuria ja joiden
elintasoon sairastaminen vaikuttaa kaiken kaikkiaan
merkittävästi. Pitkäaikaissairaalla omavastuun
vuotuinen maksukatto saattaa täyttyä jo alkuvuodesta,
ja jos käytettäviä lääkkeitä on
useita, lisälasku saattaa nousta yli 100 euroon vuodessa.
Hallituksen esityksessä on käytetty perusteluna
maksukaton täyttymisen jälkeen lisääntyviä lääkeostoja
ja apteekkiin palautettujen reseptilääkkeiden
määrää. Maksukaton ylittymisen
jälkeen lisääntyvä lääkkeiden
osto ei välttämättä mielestäni
ole merkki tarpeettomasta lääkkeiden hankinnasta,
sillä potilaalla saattaa olla ehkä vasta siinä vaiheessa
mahdollisuus hankkia hoidollisesti vähemmän merkittäviä lääkevalmisteita. Voi
sanoa, että lisäkorvattujen lääkkeiden
osuudesta apteekkeihin palautetuista lääkkeistä ei
hallituksen esityksen perusteluissa ole selvitystä sen syvemmin,
mistä kaikesta on kysymys. Mielestäni lääkkeitten
käyttäjiä ei tule tarpeettomasti syyllistää tästä lääkkeitten
määrästä.
Terveys on ihmisen elämän tärkeimpiä arvoja.
Terveyspalveluiden saaminen ei saa olla riippuvaista ihmisen varallisuudesta,
ja siksi sairauden aiheuttamat kustannukset tulee jakaa yhteisvastuullisesti
koko väestön kesken. Kuten hallituksen esityksessä todetaan,
sairausvakuutuksen keskeinen tavoite on antaa potilaalle taloudellista
turvaa sairauden sattuessa. Vuotuisen omavastuun täytyttyä kaikkien
vakuutettujen hankkimien lääkärin määräämien
korvattavien valmisteiden tulee olla edelleen kokonaan maksuttomia. Maksukatto
ohjaa jo kyllin vakuutettuja tekemään vain tarpeellisia
lääkehankintoja.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan mietinnössä on
otettu kantaa erityisesti myös annosjakeluun, ja on mielestäni
erittäin hyvä, että valiokunta nosti
tämän asian esille. Se tuli myös asiantuntijalausunnoissa
hyvinkin selkeästi esille, että sitähän
jo toteutetaan. On tärkeää, että nyt
tämä kolmivuotinen kokeilu aloitetaan. Mutta sosiaali-
ja terveysvaliokunta mietinnössään toteaa
hyvin, että se "pitää ehdotettua annosjakelun
kolmivuotista kokeilua tarkoituksenmukaisena, mutta kiinnittää huomiota
siihen, että kokeilun tuloksiin voi merkittävästi
vaikuttaa sen rajoittaminen potilaisiin, joilla on vähintään
kuusi lääkettä käytössään.
Kokeilun rajaaminen tässä vaiheessa täsmällisesti
melko suppeaan kohderyhmään on kuitenkin valiokunnan
käsityksen mukaan perusteltua sen vuoksi, että kokeiluvaiheen
kustannusten tulee olla hallittavissa ja selkeästi ennustettavissa".
Ehkä se, mitä kaiken kaikkiaan tästä kokeilusta
saadaan, ei tuo sitä tietoa, mitä se voisi kaiken kaikkiaan
tuoda, jos kokeilua olisi laajennettu ja myöskin siinä suhteessa,
kuinka monta lääkettä siihen otetaan
mukaan. Erityisesti asiantuntijalausunnoissa nostettiin esille,
miten esimerkiksi — ajatellaan, että tässä kokeilussa
voisi olla ei siis kuusi lääkettä vaan
lukumäärä voisi olla pois tästä ja
myös se, onko se vain 75 vuotta täyttäneitä koskeva
vai myös näitä erilaisia vammaisryhmiä,
kehitysvammaisia, mielenterveyspotilaita ja muita apteekkisopimuspotilaita,
mitä nyt jo tällä hetkellä on
niin sanotussa annosjakelussa apteekkareilla — miten apteekeissa
toimitaan, että olisi saatu tästä kokeilusta
selvemmin kuva jo nyt olevista käytännöistä,
millä tavalla apteekeissa toimitaan.
Arvoisa puhemies! Vielä ihan lopuksi: Tämä valiokunnan
mietintö lähtee yleisperusteluissaan lääkekustannuksiin
vaikuttamisesta, ja siinä on nostettu esille tukkuhintojen
alentaminen 5 prosentilla. Olen yhtynyt näissä vastalauseissa
siihen, että tätä ei tulisi tehdä,
ja olen tässä vaiheessa ainakin hyvinkin vakuuttunut
siitä, että välttämättä tämä ei
tuo sitä tavoitetta, mikä hallituksellakin on,
että me voisimme tätä lääkekorvausjärjestelmää uudistaa
sillä tavalla, että sen vaikutus sekä potilaita
ajatellen että kaikkia näitä toimijatahoja
ajatellen olisi myönteinen. Ehkä lääketeollisuutta
ajatellen tässä nyt voi olla jotain, mutta kuitenkaan
apteekkien toimintaa ja niiden koko asiantuntemusta, mitä niillä on,
ei ole tässä kaiken kaikkiaan huomioitu. Pidän
sitä hyvin negatiivisena tämän lain kohdalla.
Riikka Moilanen-Savolainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on käyty
hyvää ja rakentavaa keskustelua, mutta tässä keskustelussa
on kyllä unohtunut se asia, että tätä korvausjärjestelmän
uudistamista puollettiin valiokuntakuulemisessa lähes yksimielisesti.
Tämä lääkekohtaiseen omavastuuseen
siirtyminen yksinkertaistaa ja selkiyttää korvausjärjestelmää ja
tämä ehkä siitä syystä,
että nykyinen järjestelmä on ollut kansalaisille
vaikeasti ymmärrettävä. Toisaalta uudistuksen
kautta vähennetään sitä tarvetta,
jota kyllä on olemassa, että kerralla on jouduttu
ostamaan ja hankkimaan lääkkeitä ja samalla
lääkehävikki on ollut turhan korkea.
On totta, mitä täällä on
useampaan kertaan todettu, että lääkekustannukset
ovat nopeasti kasvaneet, mutta tämä ei kosketa
ainoastaan Suomea, vaan kyseessä on yleismaailmallinen
ilmiö. Tähän on useita syitä,
joista voisi mainita muun muassa lääkehoitojen
kehittymisen ja uusien lääkkeiden tulon markkinoille
ja tietysti väestön ikääntymisen.
Olen vahvasti sitä mieltä, että kustannusten kasvua
on pakko rajoittaa, ja tämä siitä syystä, että lääkehoitojen
rahoitus voidaan tulevaisuudessa turvata, ja tähän
on tämä hallituksen esitys yksi ratkaisu. Olen
kyllä sitä mieltä, että tämä ei ratkaise
kokonaisuudessaan tätä ongelmaa, mutta esimerkiksi
lääkevaihtoihin tehty lakiesitys muutamia vuosia
sitten on jo osoittanut, että sen tulokset ovat olleet
toivottavia. Siinä suhteessa olenkin vahvasti sitä mieltä,
että tämä valiokunnan esittämä lausuma
on varsin tarpeellinen, joka edellyttää nyt sitten
hallitusta seuraamaan ja arvioimaan tämän lain
vaikutuksia.
Lain käsittely ei missään nimessä ollut
täysin yksinkertaista eikä helppoa. Täytyy
sanoa, että valiokunta teki hyvää ja
ansiokasta työtä, ja siitä kyllä suuret
kiitokset kuuluu valiokunnan puheenjohtajalle.
Valto Koski /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ihan lyhyesti vielä muutamaan
asiaan.
Ed. Rauhala täällä protestoi oikeastaan,
jos nyt haluan tätä sanaa käyttää,
kohteliaasti tätä tukkuhintojen ottamista käyttöön.
Kumpikin meistä tietää, ed. Rauhala,
että toinen vaihtoehto olisi ollut apteekkimaksujen kautta
tätä asiaa lähestyä. Nyt ovat
sitten valtioneuvosto, hallitus, ja esittelijät valinneet
tämän tukkuhintajärjestelmän,
josta meidän on pakko ollut hallituspuolueiden edustajina
niin kuin oppositiossakin lähteä liikkeelle.
Toisekseen sitten on vahvasti kerrottu näiden maksukaton
yli menevien omavastuiden suuresta vaikutuksesta lääkkeiden
ostoon ja erityisesti sanottu pitkäaikaissairaiden osalta,
että se kohdistuu kohtuuttomasti heihin. Sen takia valiokunta
on laittanut mietintöön ed. Moilanen-Savolaisen äsken
esittämän seurantalausuman, jotta me näemme,
mikä on todellisuus sitten, kun näitä asioita
voidaan riittävällä varmuudella tarkastella.
Täytyy nyt huomata, että tämä valiokunnan enemmistön
linja alentaa hallituksen esityksessä 3 euron omavastuuta
1,50 euroon voi toteutua sillä tavoin edullisemmin lääkkeen
ostajalle, että kun on kolmen kuukauden ajalle oikeus ostaa lääkkeet,
niin yhden lääkkeen osalta, kun jaetaan se 1,50
kolmella, niin tulee 50 sentin osuus kuukautta kohti. Tuskin tätä voidaan
kauhean kohtuuttomana pitää kenenkään
kohdalla, jos pikkuisen asiaa ajatellaan tarkemmin. Tästä ollaan
kyllä nyt tekemässä semmoinen asia, joka
saattaa olla todellisuudessa vähän toisen tyyppinen.
Sitten vielä haluan palata asiaan, johon tässäkin
ovat muutamat edustajat jonkun verran käyttäneet
aikaa: siihen, että lääkejakelu vaarantuu tämän
hallituksen esityksen jälkeen, mistä itsekin totesin,
että se on noussut meidän valiokuntamme käsittelyssä esille.
Että tämä asia tulisi täysin
selväksi valiokunnalle, me pyysimme sosiaali- ja terveysministeriön
lausunnon, jonka lääkkeiden hintalautakunta meille
toimitti. Minä lainaan vähän tätä tekstiä,
että tämä asia tulee siltä osinkin
pöytäkirjaan. Täällä todetaan:
"Lääkeyritykselle varattaisiin kaksi viikkoa aikaa
antaa vastineensa ehdotukseen edellyttäen, että ehdotettu
kohtuullisten tukkuhintojen alentaminen hyväksytään.
Hintalautakunta voisi kuitenkin ryhtyä toimenpiteisiin
jo siinä vaiheessa, kun lain sisältö on
tiedossa."
Tällä on siis yhteys tähän
päivään, jolloinka me olemme itse asiassa
tässä aikataulussa reilusti viikkoa edellä siitä,
mitä meillä olisi takaraja ollut, ja minä toivon,
että kun valiokunta näin ripeästi tämän
asian on valmistellut ja tämä on nyt eduskunnan
ensimmäisessä käsittelyssä,
niin tämäkin valiokunnan tapa hoitaa tämä asia
etuajassa edesauttaa jakelujärjestelmän toimivuutta. Tässä todetaan:
"Lääkeyritysten vastineen jälkeen hintalautakunta
tekisi varsinaisen päätöksen hinnasta.
Päätökset voitaisiin lähettää lääkeyrityksille
vasta lain vahvistamisen jälkeen. Hintalautakunta toimittaisi
päätökset myös Kansaneläkelaitokselle,
Suomen Apteekkariliitolle ja Yliopiston Apteekille. Ehdotettujen
muutosten toimeenpanossa on huomioitava, että Suomen Apteekkariliitto
ja Yliopiston Apteekki ylläpitävät lääkevalmisteiden
vähittäishinnastoja, joiden perusteella lääkkeet
hinnoitellaan yksittäisissä apteekeissa. Kyseiset
tahot voivat muuttaa ylläpitämiään
lääkevalmisteiden vähittäishinnastoja
vasta hintalautakunnan päätöksen ja lääkeyritysten
ilmoittaman hinnan saatuaan."
Tässäkin mielessä minä toivon,
että valiokunnan tapa tehdä tämä asia
nopeammassa aikataulussa olisi edesauttamassa näitten tahojen
osalta lääkejakelun sujuvuutta. Täällä todella
sitten kuitenkin todetaan: "Aikataulu tulee muodostumaan kireäksi
osittain myös sen vuoksi, että nyt ehdotettujen
muutosten lisäksi lääkeyritykset ovat
velvollisia ilmoittamaan Kansaneläkelaitokselle, Suomen
Apteekkariliitolle ja Yliopiston Apteekille 9.12.2005 mennessä lääkevaihtoa koskevien
valmisteiden 1.1.2006 voimaan tulevat hinnat vaihtokelpoisten lääkkeiden
hintaputken tekemistä varten."
Kuitenkin lopussa todetaan: "Eri toimijoiden kanssa tehdyn aikatauluselvityksen
perusteella lakimuutoksen toteuttamiseen jäisi riittävä aika, jos
lain sisältö lääkkeiden hintojen
alentamisen osalta olisi tiedossa lokakuun lopussa." Tämä sillä tavoin
vielä vahvistukseksi, että kyllä valiokunta
ainakin tässä on yrittänyt kovin vastuullisesti
toimia, että lääkejakelu ei meidän
takia vaarantuisi.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tästä on hyvä jatkaa,
mihin valiokunnan puheenjohtaja lopetti, keskustelua tästä samasta tukkuhinta-asiasta.
Nimittäin se pitää paikkansa, totta kai,
että ministeriötä kuultiin tässä asiassa, mutta
ei kyllä toista puolta, joka nämä markkinat paremmin
tietää: lääketeollisuutta ja
apteekkilaitosta. Heidän lausunnoistaan oli luettavissa
asioita, joita ei mietintöön kirjoitettu. Henkilökohtaisesti
vain uskon, että tämä saatavuusongelma saattaa
meillä toteutua. Sen takia on hyvä, että siitä vielä vähän
ehkä tässä debatoidaan.
Ensinnäkin on tämmöinen pylväikkö,
jossa on eurooppalainen lääkkeiden hintavertailu,
tukkuhinta eli apteekin ostohinta. Tässä on seuraavat maat:
Irlanti, Tanska, Ruotsi, Ranska, Saksa, Luxemburg, Norja, Italia,
Itävalta — 9 maata, joissa tukkuhinnat ovat korkeammat
kuin Suomessa. Suomi on tilalla 10. 11:s on Belgia, 12:s Portugali,
13:s Espanja ja 14:s on Kreikka. Nyt Suomi on tässä tietyllä tasolla.
Jos tästä otetaan 5 prosenttia pois tukkuhinnasta,
niin kuin hallituksen ehdotus on, me putoamme alaspäin.
Niin kuin sanoin edellisessä puheenvuorossa, menemme Belgian
ja Portugalin ohi, me putoamme niin, että meitä alhaisempi
tukkuhinta Euroopassa on enää jäljellä Espanjassa
ja Kreikassa. Näistä maista kerrotaan, että siellä on
tietyissä lääkkeissä saatavuusongelmia.
Se vaan on tosiasia, sille on ihan turha kenenkään
naureskella tai miettiä, että se on jotain keksittyä juttua.
Nämä ovat selkeitä tilastotietoja.
Ja kun tämän olisi voinut ohittaa sillä,
että tämä kaikki olisi kolmen tai neljän
kuukauden välein laitettu hintoihin toteutumaan. Ja hallitus olisi
tähän suostunut. Ministeri Mönkäre
sanoi täällä lähetekeskustelun
yhteydessä, että se olisi aivan mahdollinen järjestelmä,
mikäli budjettilain edellyttämä 50 miljoonaa
euroa saadaan kokonaisuutena kerättyä jostain
muualta. Tässä on taloudellisesta näkökohdasta
ja budjetin kireydestä kysymys, sinänsä ihan
ymmärrettävän hyvä asia, mutta
jos sen seuraus sitten on se, minkä me näemme
vuodenvaihteen ympärillä, niin tietysti täytyy
niiden kantaa vastuu siitä, jotka päätöksen
halusivat näinpäin tässä asiassa
tehdä.
Isot apteekit ovat ne, jotka tässä saattavat
ruveta tekemään omia ratkaisujaan. Heillä on
tiettyjä taseongelmia tähän liittyen
ilman muuta, koska heillä on isoja varastoja ja he haluavat
ne tyhjentää ajoissa, koska hinnat muuttuvat näin paljon.
Pienillä apteekeilla taas on paljon pienemmät
mahdollisuudet pelata mihinkään suuntaan. Minulle
kerrottujen tietojen mukaan on myöskin niin, että kun
näitä tukkuhintoja halutaan alaspäin,
niin ne ovat vuoden 2005 aikana jo pudonneet 2,83 prosenttia ja
alkaen 1.12.2003 näitä samoja hintoja on leikattu
7,5 prosenttia, niin että en vain oikein jaksa uskoa, että tämä toimenpide
on se, joka ratkaisee lääkkeiden hintojen korotuspaineen
aiheuttaman ongelman sairausvakuutuskorvausjärjestelmän
sisällä.
Tässä täytyisi tehdä aivan
muita asioita, pyrkiä tilanteeseen, jossa pienistä lyhyistä lääkehoidoista
ei korvata mitään ja kroonisissa lääkehoidoissa
ja pitkäaikaisissa sairauksissa ja vaikeissa syöpäsairauksissa
korvaustaso on jotain aivan muuta. Mutta meillä pysyy tämä vanha
rakenne koko ajan: on kolme erilaista korvausporrasta jnp., niin
kuin tänä iltana täällä on
puhuttu.
Kyllä tähän rakennetaan, puheenjohtaja
Valto Koski, ongelmaa sisälle ja riskillä tässä mennään eteenpäin.
Se on ihan selvä. Toivotaan, että se ei toteudu,
mutta halusin tämän puheenvuoron vielä korostetusti
käyttää, että näin
on liian moni ammattitaho kertonut yhtäpitävästi
lääketeollisuuden sisältä, apteekkareiden
osalta. Ministeriö ei ole tähän selkeästi
tullut vastaan ja sanonut, että saatavuusongelmaa ei tule.
Se lause on heidän suustaan jäänyt sanomatta,
vaikka sitä on heiltä yritetty vähän
hohtimien avullakin kiristää. Sitä ei
myöskään myöntänyt
ministeri Mönkäre täällä lähetekeskustelun
yhteydessä.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Haluaisin vielä lopuksi korostaa omasta
puolestani, että kaikki me sosiaali- ja terveysvaliokunnan
jäsenet haluamme saada lääkekustannukset
hallintaan, mutta emme saa käydä hampaat irvessä lääkkeiden
kimppuun emmekä saa yrittää saada kaikista
köyhimpiä ja sairaimpia ihmisiä maksumiehiksi,
kun sillä kokonaisrahoituksen kannalta Kelalle ei ole mitään
merkitystä. Eli toivon, että me äänestämme
nurin lääkekohtaisen omavastuun näiltä 100-prosenttisesti
korvattavilta lääkkeiltä.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä nyt täytyy sillä tavoin
todeta, ed. Akaan-Penttilä, teidän puheenvuoronne
jälkeen, että läksyt on jääneet
jossakin määrin huonosti luetuiksi. Täällä on
minulla sosiaali- ja terveysministeriön vakuutusosaston
27.9. valiokunnalle lähettämä yksityiskohtainen
selvitys asiasta, josta te puhuitte ihan toista kuin mitä tämä pitää sisällään.
Kyllä meille tämä selvitys on tullut,
ja en nyt enempää halua sanoa, mutta ettei tulisi
semmoista kuvaa, että valiokunta on jotenkin haparoiden
tämän asian ylittänyt tai ohittanut,
niin se ei nyt vaan pidä paikkaansa.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan vain sanoa, että mitään
tästä ei ole otettu valiokunnan mietintöön,
se tässä on huolestuttavaa. Täällä olisi
pitänyt olla oma kappale, jossa olisi analysoitu eri asiantuntijalausuntojen väliset
erot ja sitä kautta päästy lopputulokseen. Hallitus
on kiertänyt tätä kuin kissa kuumaa puuroa.
Yleiskeskustelu päättyy.