Martti Korhonen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä on
tehnyt aloitteen vanhuspalvelulaista. Lakialoitteen tavoitteena
on taata ikääntyneille ihmisille yhdenvertaiset
ja laadukkaat vanhuspalvelut koko maassa. Lisäksi lain
tavoitteena on, että mahdollisimman moni ikääntynyt
voi elää itsenäisesti omassa kodissaan.
Kotona hoitaminen on myös aina laitoksessa hoitamista edullisempaa.
Lakialoitteella velvoitettaisiin kunnat järjestämään
ikääntyneille yli 65-vuotiaille, kotihoidon tarpeessa
oleville kotihoito, asuipa henkilö kotona tai palveluasunnossa.
Muutoksella myös ohjattaisiin ikääntyneiden
palveluita kotona tapahtuviksi ja vähennettäisiin
näin pitkäaikaisen laitoshoidon tarvetta. Samalla
aloitteella pyritään lisäämään
hoivan tarpeessa olevien valinnanvapautta asettamalla laissa tarkempia velvoitteita
kunnille.
Nykyisin vanhusten kotipalvelut ovat täysin riittämättömiä.
Suosituksista huolimatta kunnat eivät ole hoitaneet palvelujärjestelmäänsä niin, että
vanhus
voisi halutessaan asua kotona niin pitkään kuin
se on mahdollista. Suurimman esteen kotona asumiselle synnyttävät
ennen kaikkea riittämätön ja alati vaihtuva
kunnallisen kotihoidon henkilöstö sekä vanhojen
asuntojen esteellisyys, muun muassa puuttuvat hissit. Myös kotona
asumiselle välttämättömien apuvälineiden
saaminen vaihtelee kunnittain.
Nykyisin kunnan on arvioitava 80 vuotta täyttäneen
palveluntarve. Lakiehdotuksessa palveluntarpeen arviointi laajennetaan
75 vuotta täyttäneisiin. Kun eläkeläisen
toimintakyvystä huolehditaan varhain, se vähentää avun
tarvetta vanhuusvuosina. Kunnallisen vanhainkodin hoidon keskimääräinen
hinta oli vuonna 2004 vuorokaudessa noin 98 euroa per asukas, kunnallisen
tehostetun palveluasumisen keskimääräinen
hinta oli 40 euroa asukas ja kunnallisen kotihoidon kustannus puolestaan
lähes 27 euroa asukas.
Jos kunnallisen kotihoidon velvoittavuutta lisätään
ja tehdään siitä todelliseen tarpeeseen
perustuvaa, niin hoidon voimavaroihin tarvitaan tässä vaiheessa
noin 15 prosentin korotus. Kustannusten lisäys olisi arviolta
86 miljoonaa euroa. Tämä korotus esitetään
lakiehdotuksessa kokonaan valtion maksettavaksi. Lakialoitteessa nostetaan
lisäksi pitkäaikaisessa laitoshoidossa olevien
käteen jäävä käyttövara
80 eurosta 100 euroon kuukaudessa. Kotihoidossa olevien käyttövaraksi
esitetään 200 euroa.
Arvoisa puhemies! Stakesin tuoreessa tutkimuksessa selvitettiin
eri alueilla kuntien nettomenojen suhdetta väestön
palvelujen tarpeeseen terveyden- ja vanhustenhuollossa. Eräs
tutkimuksen tulos oli se, että kuntien kustantaman terveydenhuollon
ja vanhustenhuollon menot ovat kasvaneet nopeasti 2000-luvun alussa,
reaalisesti keskimäärin 3,5 prosenttia vuodessa.
Väestörakenteen muutos selittää runsaan
viidenneksen terveyden- ja vanhustenhuollon kokonaismenojen kasvusta
koko maassa vuosina 2000—2004. Alueelliset erot kuolleisuudessa,
työkyvyttömyydessä ja muissa terveys-
ja vanhuspalvelujen tarvetta kuvaavissa tekijöissä ovat
edelleen suuria sairaanhoitopiirien välillä, ja
erityisen suuria ne ovat kuntien välillä.
Vuodesta 1993 vuoteen 2004 suhteellinen palveluntarve on kasvanut
eniten Lapissa, Länsi-Pohjassa sekä Kainuussa
ja vähentynyt eniten Husin alueella ja Pirkanmaalla. Lapin
ja Kainuun sairaanhoitopiireissä väestörakenteen
muutos selittää menojen kasvusta jopa puolet.
Väestörakenteen muutos on vaikuttanut menojen
kasvuun vähiten Porvoon ja Länsi-Uudenmaan sairaanhoitoalueilla,
Helsingissä sekä Pirkanmaan ja Varsinais-Suomen
sairaanhoitopiireissä.
Väestörakenteen muutos on vaikuttanut kuitenkin
hyvin eri tavalla palveluihin. Ikä- ja sukupuolirakenteen
muutos selittää vanhustenhuollon menojen kasvusta
runsaat 60 prosenttia ja perusterveydenhuollon menojen kasvusta
noin 42 prosenttia, mutta vain 11 prosenttia sairausvakuutuksen
korvaamien lääkkeiden ja 18 prosenttia erikoissairaanhoidon
menojen kasvusta.
Tulokset siis kertovat, että valtion rahoitusosuutta
vanhustenhuollossa on lisättävä tuntuvasti,
jotta eri alueilla asuvien ikääntyneiden palvelut
turvataan yhdenvertaisesti. Sen lisäksi tulosten pohjalta
voi arvioida, että lisäpanostukset kotihoitoon
ja kotisairaanhoitoon olisivat todella järkeviä myös
julkisten hoivamenojen hallinnan kannalta. Ikääntyneiden
hoivassa on kysymys ennen muuta hoivan saamisesta myös
ehtoopäivinä, mutta kysymys myös ikääntyneiden
mahdollisuuksista elää täysipainoista
elämää.
Sosiaali- ja terveysministeriön omassa selvityksessä neljän
vuoden takaa todetaan, että vanhusten kotiin annettavat
palvelut eivät ole kehittyneet samassa tahdissa kuin laitoshoitoa
on vähennetty. Vanhuspalvelujen keskeisimpiä haasteita
on tavallisessa asunnossa asuvien vanhusten palvelujen kehittäminen
sekä kuntouttava työote kaikissa palveluissa.
Vuonna 2000 tavallisessa asunnossa asui yli 86 prosenttia 75 vuotta täyttäneistä.
Heistä ilman säännöllisiä palveluja asui
lähes kolme neljästä.
Kotipalveluiden puuttumisen ohella ikääntyvien
ihmisten elämää varjostavat yksinäisyys
ja ylilääkintään liittyvät
ongelmat. Iäkkäiden yksin asuminen on yleistä,
niin kuin me tiedämme. Tieto, jonka mukaan vuonna 2000
hiukan yli puolet yli 75-vuotiaista naisista ja lähes kolmannes
miehistä asui yksin, ilmenee STM:n omasta selvityksestä.
Vanhusten ylilääkinnän ongelmaan kiinnitti
huomiota muun muassa ministeri Hyssälän asettama
selvityshenkilö, professori Kivelä, omassa raportissaan
viime keväänä.
Väitän siis näitten tietojen pohjalta,
että ikääntyneiden kotihoito ja kotisairaanhoito
eivät tällä hetkellä ole sitä tasoa,
että kiinnitettäisiin riittävästi
huomiota ihmisten oikeuksiin ja mahdollisuuksiin elää täysipainoista
elämää. Nykyisenlaisen tyhjäksi
säästetyn kotihoidon tarjoaminen ikääntyville
ei paranna elämänlaatua. Kotiin tarjottavia palveluja
on kehitettävä parantamaan iäkkäiden
ihmisten osallistumismahdollisuuksia ja kuntouttamista silloin,
kun sitä tarvitaan, ja, arvoisa herra puhemies, tämä lakialoite
on tehty, jotta saataisiin asia hoitoon.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite 51, vasemmistoliiton
ryhmäaloite, jonka ensimmäisenä allekirjoittajana
on ed. Korhonen, on todella tarpeen. Jonkin aikaa sitten tehtiin
gallup, jossa kansalaisilta kysyttiin, tarvitsevatko vanhukset lailla
turvattua palvelua, pitääkö lailla turvata
vanhuksille riittävät palvelut. Muistaakseni miehistä 94
prosenttia ja naisista 97 prosenttia oli sitä mieltä,
että he tarvitsevat, ja se on merkki siitä, että kansalaisilla
on kokemusta siitä, että vanhukset eivät
saa riittävästi, kattavasti eivätkä yhdenmukaisesti
palveluja kaiken kaikkiaan. On harmi, että täällä salissa
nyt on vain opposition kansanedustajia tätä lakialoitetta käsittelemässä,
koska olisi ollut tarpeen, että olisi saatu laajempikin
keskustelu. Mutta uskon — tämä on niin
huolella valmisteltu ja tämä on hyvin perusteltu
lakialoite — että tämä tulee
saamaan valiokuntatasolla kyllä arvoisensa kohtelun, ja
näin tätä vanhusten hoivaa ja huolenpitoa voidaan
todella viedä eteenpäin.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tuntematta aloitteen
sisältöä mutta kuunnellessani ed. Korhosen
puheenvuoroa ymmärrän ja näen, että aloite
on asianmukainen ja tärkeä. Ja kun ed. Korhonen
perusteli vanhemman kansan, vanhuksien, kotona asumisen tarvetta,
perustetta ja kunniallista hoitoa ja mahdollisuutta tulla toimeen,
niin minusta siinä oli sydäntä vähän
enemmän kuin vasemmistoliitolla yleensä näihin
asioihin on olemassa. Mutta kun katson tätä salia,
niin kovin näyttää olevan kuitenkin pieni
tämä edustus vasemmistoliitostakin täällä tätä asiaa
ajamassa. Tosin täytyy uskoa, että koko ryhmä on
luottanut parhaisiin edustajiinsa, kun ovat edustajat Korhosen ja
Uotilan tänne jättäneet taikka lähettäneet.
Toivon aloitteellenne menestystä, koska siinä on
sen verran sydäntä, että itsekin voin
olla erinomaisen hyvin siinä mukana, vaikka nyt tällä kertaa
en oikein välttämättä tiedäkään,
kuulunko hallituspuolueisiin vai oppositiopuolueisiin. Mutta kun
kohta kirjoitan tämän anomuksen puhemiehelle,
niin sen jälkeen kuulun sitten todennäköisesti
oppositiopuolueisiin ja olen mukana teidän matkassanne
todistamassa sitä, ettei hallitus ole lähellekään
niin oikeassa kuin mitä se tätä ennen
on minunkin puheissani joskus sympatiaa saanut.
Keskustelu päättyy.