17) Hallituksen esitys laiksi Hansel Oy -nimisestä osakeyhtiöstä
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että julkiseen
hankintaan liittyvää liiketoimintaa koskeva lainsäädäntö nykyaikaistetaan. Pari
kommenttia hallituksen lakiesitykseen.
Lakiesityksen 1 §:ssä lähdetään
siitä, ettei Hanselin tarkoituksena ole voiton tuottaminen. Toivottavasti
tämä ei merkitse sitä, että lainsäädäntöteitse
tehdään mahdolliseksi se, että Hansel tuottaa
tappiota. Kääntäisinkin lakipykälän
säännökset toisinpäin, eli Hanselin
toiminnan on oltava kannattavaa. Hanselin toimintaa laajennetaan siten,
että yhtiön tehtävänä olisi
tuottaa asiakkailleen hankintatoimeen liittyviä asiantuntija-
ja kehittämispalveluja. Asia on sinänsä hyvä.
Valtion laitoksilla on paljon tekemistä, mitä tulee
hankintojen kilpailuttamiseen.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä oleva hallituksen
esitys on periaatteessa ihan kannatettava, mutta siihen liittyy
myöskin, niin kuin ed. Laxell, joka on yrittäjä,
totesi, yrittäjävastaisia asioita. Kun valtion
hankintojen kokonaisarvo oli viime vuonna yhteensä 4,5
miljardia euroa, samaten kuntien hankintojen arvo vuonna 2006 näyttää olleen
12,25 miljardia euroa, nämä ovat huimia summia.
On jo tapahtunut valtion hankinnan kohdalla sellainen ilmiö,
että paikalliset yritykset eivät enää voi
myydä esimerkiksi yliopistoille ja monille muille julkisille
laitoksille. Sanotaanko vaikka kotikaupungissani Oulussa aiemmin
paikallinen yritys myi kaikki tietokoneet, ne ovat mittavia määriä laitteistoja
ja myöskin niitten huolto- ja hoitosopimuksia. Ne kaikki
menevät nykyään Helsingin kautta eli
Hanselin kautta.
Olen tästä puhunut jo pari vuotta sitten,
että on tulossa vielä niin sanottu kunta-Hansel
elikkä myöskin kuntien hankinnat siirtyvät
Kuntaliiton omistamaan yhteishankintayksikköön.
Siinäkin toiminta-ajatus ja tehtävät
vastaavat Hansel Oy:n tehtäviä ja toiminta-ajatusta.
Tämä on siinä mielessä hiukan
nurinkurinen ajatus, että totta kai suurissa hankinnoissa
yhteishankinnalla saadaan etuja, alennuksia ja kaikkea sellaista
mutta se taas sitten karsii myyntimahdollisuuksia ja toimeentulomahdollisuuksia
niiltä paikallisilta yrittäjiltä.
Ruotsissa muun muassa tällaiset valtion virastot tekevät
hankintansa itsenäisesti, Norjassakaan ei ole yhteishankintayksikköä,
Tanskassa on jne. Eri maissa on erilaisia käytäntöjä.
Virossa ei ole, Itävallassa ja Italiassa näyttää olevan. Olemmeko
me tässäkin hyökkäämässä ikään kuin
etunenässä partiopojan tavoin sellaiseen alhoon,
että tämä vie paikallisilta yrittäjiltä ympäri Suomea
leivän suusta?
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On hyvä olla ed. Laxellin kannalla
tässä asiassa ja todeta, että tämä on
sinänsä hyvä asia. En ymmärrä sitä,
että yhteiskunta ei saisi pystyä edullisesti hankkimaan
tarvitsemiaan palveluja ja muita hankintoja.
Tämä yhteishankinta on positiivinen nimenomaan
sen vuoksi, mihin täällä jo viitattiin,
että pystytään asiantuntevalla tavalla
laatimaan myöskin näitä tarjouspyyntöjä ja
nimenomaan niin, että ympäristökysymykset
otetaan huomioon entistä tehokkaammin ja paremmin. Hallituksen
esityksen kohdassa 4.4 onkin todettu erikseen tämä ilmastonmuutoksen
hillinnän kannalta erittäin tärkeä näkökulma,
eli pystyttäisiin tarkemmin katsomaan, mitkä ovat
hankinnan kohteena olevan tuotteen elinkaarivaikutukset ilmastonmuutoksen
näkökulmasta. Tällä tavalla
edistettäisiin ilmastonmuutoksen hillintää.
Nämä miljardiluvut, mitkä ed. Rajala
luetteli, ovat todella suuria, yhteenlaskettuna siis lähes
19 miljardia euroa vuositasolla. Siellä on todella merkittävä tekijä sisällä ilmastonmuutoksen
näkökulmasta. Tällä hetkellä me
olemme laatimassa EU:n ympäristömerkintöjä,
ekologisia merkintöjä, ekologista suunnittelua
ollaan selvittämässä direktiivin lähtökohdasta.
Näin ollen tämä on hyvä työkalu,
puhemies, valtiolle ja yhteiskunnalle, tämä Hansel
Osakeyhtiö, ja painottaisin nimenomaan tätä ympäristönäkökulmaa
tässä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minulla ei ole pienintäkään
huomauttamista käytettyihin kolmeen puheenvuoroon, niissä on
ollut juuri niitä näkökohtia, joita ajattelin
tässä tuoda esille. Tässä on
kysymys siitä, että pitää saada niin
ammattitaitoinen instituutio kuin inhimillisesti katsoen sellainen
voi olla nykyaikaisessa yhteiskunnassa ja myöskin niin
umpirehellinen kuin olla voi. Näiden edellytysten ja myöskin näiden
kriteerien, joilla kilpailutus tehdään, pitää olla
kunnossa juuri sillä tavalla kuin ed. Tiusanen äsken
juuri totesi.
Totean kuitenkin, että samalla kun on kysymys näistä näkökohdista,
tällaisella instituutiolla voidaan sahata tätä valtiollista
oikeutuksen pohjaa ja paikallista oikeutuksen pohjaa pois. Elikkä toisin
sanoen samalla kun pyritään massiivisiin suurhankintoihin,
pitää miettiä, että ne kuitenkin viipaloidaan
sillä tavalla osiin, että elämä tällä Suomen
niemellä jatkuu.
Keskustelu päättyi.