6) Hallituksen esitys laiksi tuloverolain 48 §:n
muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on hyvä. Tällä pyritään kehittämään
maatalouden rakennetta ja edistämään
hyvää maataloutta. Taustalla on oikeastaan tämän
viikon perjantaina maatalous- ja metsätieteiden tohtoriksi
väittelevän Sami Myyrän väitöskirja,
jonka mukaan ainakin merkittävältä osin
vuokrapeltoja hoidetaan huonommin kuin omistuspeltoja. Valitettavasti
tämän lain käyttöaika uhkaa
jäädä lyhyeksi, kun EU:n komission hyväksymistä saadaan
ehkä odotella pitkäänkin, ehkä pitkälle
ensi vuoteen. Tämänhän on tarkoitus olla
voimassa vuoden 2010 loppuun.
Yksi paha kauneusvirhe minusta tässä esityksessä on
se, että yhteisöt, ja erittäin tärkeänä ryhmänä niissä osakeyhtiöt,
eivät voisi ostaa tätä pellon luovutusvoiton
verovapauden piirissä olevaa peltoa. He joutuisivat sitten
ostamaan luonnollisina henkilöinä ja siirtämään
sen sitten toimintamuodon muutoksen ja fuusion kautta ehkä siihen
jo omistamaansa osakeyhtiöön, jossa perheosakeyhtiönä,
perheyrityksenä harjoitetaan maataloutta. Maatalouden harjoittaminen
perheosakeyhtiönä on yleistynyt aivan samalla
tavalla kuin tässä maassa harjoitetaan yleensäkin yritystoimintaa
perheyrityksenä osakeyhtiömuodossa hyvin merkittävässä määrin.
Näyttää siltä, että tässä harvinaisessa
tapauksessa saattaa tulla komissiolta ehkä parannusapua
tähän lakiin, koska komissio on kiinnittänyt
huomiota lisäselvityspyynnöissään,
että yhteisöt, kuten osakeyhtiöt, eivät
olisi tasaveroisesti kohdeltuja tässä lainsäädännössä,
ja näin ollen ei noudateta tässä esityksessä yritysmuotoneutraalisuutta.
Mutta muuten esitys on vallan mainio, ja se pitää täällä hyväksyä.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tätä lakiesitystä on
tosiaan kentällä odotettu pitkään.
Kyseessä on poliittinen päätös
siitä, että maataloutta pyritään
tehostamaan parantamalla toimintaedellytyksiä. Se, että peltomaa
siirtyy maatalousyrittäjien omistukseen ja sitä kautta suurempiin
ja kannattavampiin tilakokonaisuuksiin, on alan kannalta ehdottomasti
myönteinen asia. Tähän mietintöön
kuuluu kaksi vastalausetta, ja he perustelevat sen omalta puoleltaan.
Se tietysti, mikä tässä on valitettavaa,
on komission suhtautuminen, komission lukuisat kyselyt ja se, että tämä on
hiukan viipynyt siitä syystä. Lakihan tulee taannehtivasti
voimaan vuoden 2009 alusta ja on voimassa vuoden 2010 loppuun.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Kuten ed. Kiviranta ja ed. Lintilä täällä vakuuttivat,
tällä lailla on myös puutteensa. Tästä voidaan
olla myös poliittisesti eri mieltä, tuleeko tätä säätää vai
ei. Hallitus on käyttänyt paljon erilaisia kikkoja
elvytyksen nimissä. Tämä on yksi niistä. Esitellessään
elvytyspakettia hallitus esitti myös tätä peltojen
myyntivoiton verovapautta, ja kun valiokunnan jaoston kuulemisessa
on kysytty sitä, minkälaisia elvyttäviä vaikutuksia
tällä on mahdollisesti, niin asiantuntijat eivät
ole siihen osanneet vastata, vaan ovat olleet enemmän kiusallisen
hämillään siitä, että tällä on
kyllä ihan muita tarkoituksia kuin elvytystarkoituksia.
Meille kerrottiin myös siitä, että jos
peltojen luovutusta pyritään edistämään,
niin ylipäätään se tieto, että tällainen
lainsäädäntö on tulossa, panttautti
sitä. Elikkä siinä kohtaa ei tiedetä,
ei osata sanoa, mikä olisi ollut normaali kehitys peltojen
luovuttamisen osalta, jos tällaista lupausta laista ei
olisi ylipäätään annettu. Mutta
tämä laki jatkaa loistavalla tavalla hallituksen
veropolitiikkaa, eli rapautetaan veropohjaa minkä osataan
ja voidaan. Näinä aikoina, kun valtiontalouden
tilanne on kuitenkin vakava, tulisi miettiä, miten saadaan
enemmän verotuloja, miten paikataan niitä aukkoja,
joita jo ennestään on. Nyt hallitus vain luo uusia
aukkoja. Tälläkin päätöksellä valtio
menettää jälleen miljoonia euroja verotuloja.
Toisessa käsittelyssä tulen esittämään,
että lakiesitys hylätään.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Jokaisella hallituksen esityksellä on
taustansa ja juontonsa. Tässä oli maatalouden
tulo- ja kannattavuusryhmässä esillä olleista
lukemattomista asioista yksi pieni detalji. Ja kun sitä laajaa
kirjoa erilaisia vaihtoehtoja käytiin läpi, niin
niistä sitten harvat olivat sellaisia mahdollisuuksia,
jotka olivat siis asiallisesti ja poliittisesti käytettävissä.
Tässä on yksi niistä, tämä luovutusvoittojen
verovapausasia, ja siinä kaikki. Elikkä pitää ne
muruset vähästäkin kerätä ja
uljaasti täällä puolustaa hylkääjiä vastaan.
Ei muuta.
Erkki Virtanen /vas:
Puhemies! Lohdutan ed. Pulliaista hänen vaativassa
tehtävässään. Tällä rintamalla
tehtävää varmasti hallituspuolueen vastahakoiselle
kansanedustajalle siunaantuu vielä tässä tulevinakin
vuosina.
Arvoisa puhemies! Ed. Paasion äskeisestä puheenvuorosta
kävi ilmi ne perustelut, joilla myöskin vasemmistoliiton
valiokuntaryhmä on tästä asiasta hylkäysvastalauseen
tehnyt. Tämä sopii varsin huonosti synkin värein
maalailtuun, erityisesti hallituspuolueitten toimesta synkin värein
maalailtuun, valtion taloudelliseen tilanteeseen. Elvyttävän
vaikutuksen keksiminen vaatii kovin laajaa mielikuvitusta, eikä tämä nyt
aivan oikeudenmukaiseltakaan kuulosta, kun tämän tyyppinen
verohelpotus annetaan tilanteessa, jossa esimerkiksi työmarkkinatuki
on kuitenkin veronalaista tuloa. Muun muassa näistä syistä johtuen
vasemmistoliiton eduskuntaryhmä tulee esittämään
sosialidemokraattien tapaan tämän lakiesityksen
hylkäämistä toisessa käsittelyssä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kyllä maanviljelyn harjoittajista,
maanviljelijöistä, ollaan tekemässä verovapaata
rälssiä. Metsän myyntivoitot haluttiin
verovapauden piiriin, haluttiin alentaa valtion mahdollisuutta verottaa
sitä. Se oli silloin, kun puunjalostusteollisuudelta puuttui
puuta. Nyt ovat erilaiset tienpientareet ja ratapihat tulvillaan
käyttämätöntä puunrunkoa.
Tämä pellon luovutuksen verohelpotus on saman
tyyppinen. On todellakin ymmärrettävää,
että tätä keskustapuolueen maataloussiiven
puolella on odotettu kovasti, mutta kansallisesti tätä asiaa
tarkastellen tämä ei ole perusteltua. Veropohjaa
pitäisi ennemminkin laajentaa ja lopettaa erilaiset privilegiot.
Verovapaata rälssiä ei pitäisi uudelleen
luoda tähän maahan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Lupausten mukaisesti puolustan tätä hallituksen esitystä ja
tätä mietintöä. Ensinnäkin
ed. Paasiolle totean, että ei tässä elvytyspolitiikasta
ole kyllä pätkänkään
vertaa kysymys. Tämä on sen kannattavuuden perusteen
vahvistamista, että tämä maatalous täällä Suomessa
säilyisi. Se on huoltovarmuussyistä välttämätöntä.
Se, mikä tässä on kiusallista, on, että nämä ovat
semmoisia pieniä hippusia kokonaisuuden kannalta, ja sitten
jos joku pitää sitä veropolitiikkaa vääränä,
niin se on sitten väärä. Siinä on
on- ja off-vaihde, ja niistä voi valita sitten itselleen
sopivan ja sen mukaisesti sitten ottaa kantaa.
Heli Paasio /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Juuri näin, ed. Pulliainen. Tällä ei ole
mitään tekemistä elvytyksen kanssa, mutta hallitus
esitti tämän lakiesityksensä niin kutsutun
elvytyspakettinsa yhteydessä. Tältä pohjalta olemme
myös yrittäneet käydä tätä viime
päivien keskustelua: mitä elvytyksellä tarkoitetaan, mitä se
pitää sisällään, kun
puhutaan prosenteista, bkt:stä, miljardeista, miljoonista.
Tämä kuuluu hallituksen nimeämänä elvytyspakettiin. Meidän
mielestämme se ei kuulu, kuten ei näköjään
teidänkään mielestänne.
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! Pitää paikkansa, että maanviljelijät
maksavat aiempaa vähemmän veroja. Tämä kehitys
on erittäin surullista, ja se johtuu siitä, että maatalouden kannattavuus
on romahtanut. Eräs ystäväni lähetti
minulle tästä tietoa, hän tekee maatalouden
välitilinpäätöksiä.
Hän oli tehnyt 25 kappaletta niitä tänä syksynä,
yksikään niistä ei ollut plussan puolella.
Tämä kertoo aika surullista kieltä siitä, missä maataloudessa
mennään. Tällä lakiesityksellähän
pyritään siihen, että jatkossa rakenteen kehittymisen
kautta maataloudessa olisi myöskin parempi tulokehitys
ja tilarakenne olisi parempi.
Tämä verovapaus — huomautan ed. Tiusaselle — kyllä kohdistuu
pellon omistajiin, jotka myyvät näitä peltojaan
nyt näille maanviljelijöille. Teidän
kirveenne kyllä tässä kalskahtaa ihan väärään
kohteeseen.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Minusta ed. Pulliainen on käyttänyt
tässä hyviä, asiat oikein suhteuttavia
puheenvuoroja. Ensinnäkään minun tietääkseni
kukaan ei ole väittänyt, että tämä olisi
elvytystoimi, vaan tämä on ainoastaan juuri tämän
maatalouden kannattavuustyöryhmän ehdottama toimi,
ja istumme siellä tuon ed. Pulliaisen kanssa — siellä on
paljon muutakin väkeä, täältä eduskunnastakin.
Tässä nyt tehdään tämmöinen
pieni toimi, jotta voitaisiin jonkin verran näitä pellonmyyntejä edistää. Meillähän
on vuokrapeltojen osuus aika suuri — taitaa olla jo yli
40 prosenttia kaikista viljellyistä pelloista. Tällä pyritään
edistämään peltojen omistajuuden siirtymistä jonkin
verran. Tämä on hyvin lyhyt voimassaoloaika, kun
käytännössä vielä tämä toinen
puoli tästä ajasta kuluu odotellessa.
Mutta kannattaa huomata se, että tämä on
kyllä sinänsä tälle pellon luovuttajalle
aika merkittävä asia. Jos henkilö on
omistanut sen tilansa vaikka 1960-luvulta lähtien, niin
jos hän ilman tätä säännöstöä myy
ne peltonsa, niin hänhän maksaa 16,8 prosenttia
eli yli kuudenneksen kauppahinnasta veroa ja siinä mielessä tämä saattaa
jonkin verran jumiuttaa tätä peltokauppaa. Sitä on
nyt kuitenkin hyvä edistää.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! On kyllä syytä hetkeksi
pysähtyä tähän verotuksen yhdenmukaisuuden
näkökulmaan. Verotuksen keskeisiin periaatteisiin
kuuluu paitsi se, että katsotaan kantokykyä, myös
se, että eri kansalaisia kohdellaan yhdenvertaisella tavalla.
Kun katsoo viime aikojen tehtyjä ratkaisuja ja hallituksen
esityksiä, niin jää kyllä jäljelle
se kysymys, kohtelemmeko me verotuksessa eri kansalaisia yhdenmukaisella
tavalla. Paitsi että on tämä peltomaan
myyntivoiton verovapausehdotus, joka nyt täällä on
käsittelyssä, niin meillä on myös metsäverotukseen
tehty erityishelpotuksia, jotka kohdistuvat pitkälti samaan
porukkaan. Sitten meillä on perintöveroon tehty
myös erityishelpotuksia, jotka kohdistuvat myös
tähän samaan joukkoon ja jotka johtavat erittäin
alhaiseen perintöjen verotukseen. Meillä on polttoöljyn
käytössä täysin ilmastotavoitteiden
vastainen järjestelmä, mikä tarkoittaa
sitä, että on olemassa erityinen vähennys
siihen, että maatilat käyttävät polttoöljyä.
Sitten meillä on kiinteistöverosta maa- ja metsätalouskiinteistöt
vapautettu. Tämän lisäksi meillä on
tehty vielä sellainen järjestelmä, joka
tarkoittaa sitä, että jos tämä ansiotulojen
verotus olisi alhaisempi kuin on pääomatulojen
verotus, niin pääomatuloistakin saa itse asiassa
valita itselleen edullisemman veron. Lista ei tietenkään
lopu edes tähän.
Tulee aika paljon räätälöityjä ratkaisuja,
jotka vaarantavat verotuksen oikeudenmukaisuutta ja yhdenmukaisuutta.
Ne toimivat osittain täysin niitä tavoitteita
vastaan, jotka on yhdessä täällä asetettu,
jotka koskevat muun muassa ilmastonmuutoksen hallintaa ja fossiilisten
polttoaineiden käytön vähentämistä.
Pitäisi toimia niinpäin, että tuki
on näkyvillä, että silloin kun annetaan
tukea, niin se tulee tänne päätöksentekoon
tukena, eikä niin, että rakennetaan uusia ja uusia
verovähennyksiä, jotka ovat vaikeasti arvioitavissa,
jotka alkavat tuhota verotuksen pohjaa ja jotka johtavat kansalaisissa
siihen havaintoon, että he kysyvät, kohdellaanko heitä eri
tavalla.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyllä varmasti ex-valtiovarainministeri
tietää, miten nämä järjestelmät
kansallisesti vertaillen toimivat. Tämähän on
ihan okei, ei tässä ole mitään.
Arvoisa ex-valtiovarainministeri, nyt vaan sattui olemaan niin, että se
vertailukohta tässä on Euroopan unionin yhteinen
maatalouspolitiikka ja toiset maataloutta harjoittavat valtiot.
Otetaan Saksan liittotasavalta esimerkiksi, jolla on kaikki mahdollinen veroetu,
joka ikisellä maanviljelijällä jnp. Elikkä kun
te olette ollut viemässä meitä tähän
yhteiseen maatalouspolitiikkaan, niin silloin meidän pitää siellä pärjätä,
se on se vertailuryhmä. Valitan, että kansallisesti
teillä on pipo tiukalla.
Eero Heinäluoma /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä tämä nyt
vähän kauas meni ed. Pulliaiselta, jota yleensä olen
tottunut kehumaan punnituista ja hyvistä puheenvuoroista.
Eihän tästä nyt mitenkään
voida Euroopan unionin maatalouspolitiikkaa syyttää,
mitä verolakeja me täällä kansallisesti
käsittelemme. Kyllä tämä on
ihan meidän ikiomaa harkintaa.
Mitä Euroopan unioniin tulee, niin sitten se on eri
oopperaa, olisiko syytä unionissa mennä siihen,
että maataloustukipolitiikkaa enemmän kansallistettaisiin
uudelleen tai vähintäänkin maksatusta
siirrettäisiin kansalliseksi. Kun täällä käsiteltiin
Eurooppa-politiikkaselontekoa, niin demarien puolelta esitettiin
harkittavaksi, että maatalouspolitiikan maksatusta siirrettäisiin kansalliseksi
ja nämä jäsenmaat ottaisivat tästä enemmän
vastuuta ja miettisivät myös semmoista järjestelmää,
joka olisi mahdollisimman tehokas ja oikeudenmukainen, ettei käy
niin, että unionin maatalouspolitiikkaan liittyy eräitä hyvin epämiellyttäviä piirteitä,
jotka koskevat hyvin suurituloisten ja hyvin pärjäävien
tilojen ja jättimäisten viljelmien massiivista
tukea, vielä unionin rahoilla. Voi hyvin olla, että jos
päätökset tehtäisiin kansallisesti,
niin ne olisivat tässä suhteessa harkitumpia.
Mutta kyllä sen pitäisi ed. Pulliaistakin
kiinnostaa, onko perusteltua, että fossiiliset polttoaineet
saavat verovähennyksiä, jotta niiden tukea edistetään.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Kaunistolle pitää vain
todeta, että minäkin olen aidosti huolissani maanviljelijöitten
yritysten kannattavuudesta ja toisaalta heidän toimeentulostaan.
Viime ajat eivät ole olleet monilta osin kovin helppoa
aikaa. Mutta jos, kuten sanoitte, pitää lähteä siitä,
että kun tulotaso on alentunut, niin sitten alennetaan
ikään kuin kompensaationa verotusta, niin hyvä on,
kyllä se minulle käy, jos samalla pidetään
huoli siitä, että muittenkin ryhmien, joitten
tulotaso on alentunut, verotusta kevennetään.
Tässä parin asiakohdan jälkeen pysyvästi
heikennetään työttömien, sairaitten
ja muitten etuuksien varassa olevien toimeentuloa. Tehdään
kaupat: jos te tulette tukemaan hylkyesitystäni siinä,
niin minä puolestani sitoudun kannattamaan tässä asiassa
hallituksen esitystä. Silloin toimitaan suunnilleen tasapuolisesti.
Silloin ovat sekä työttömät
että maanviljelijät verohelpotusten osalta samalla
viivalla.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Tämä lakihan kohdistuu omistajiin
elikkä niihin, jotka luopuvat pellosta ja myyvät
sitä. He hyötyvät siitä. Tämä toteutuessaan
itse asiassa nostaa taas niitten viljelijöitten pääomakustannuksia,
jotka joutuvat luopumaan vuokrapelloista elikkä joutuvat
ostamaan sen pellon, jos se menee myyntiin. Tässä tapauksessa
tämä myyntihalukkuus varmaan näillä omistajilla
kasvaa. Ne, joilla ei ole varaa mahdollisesti ostaa sitä vuokrapeltoa, joutuvat
luopumaan siitä. Elikkä tämä nostaa pääomakustannuksia
maanviljelijöille. Ei tämä ole minun
mielestäni oikea linja, että pyritään semmoiseen
ratkaisuun, joka nostaa viljelijöitten pääomakustannuksia.
Toisaalta tämä on hallituksen linja, jota
esimerkiksi jo aikaisemminkin tänä päivänä täällä toteutettiin:
täällä toteutettiin hallituksen esitys, joka
antoi kymmenien miljoonien eurojen verohelpotukset osakkeenomistajille,
muun muassa osakkeenomistajille, jotka omistavat ulkomailla olevien
yritysten osakkeita. Ja tässä nyt annetaan taas
omistajille verohelpotus. Tämä on hallituksen
linja, joka suosii niitä, jotka omistavat jotain. Sen sijaan
monet muut, jotka saavat palkkatulosta, työstä,
tämän tulonsa, joutuvat edelleenkin varsin kireän
verotuksen kohteeksi. En pidä tällaista lahjoitusmentaliteettia
oikeana.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Ed. Kaunisto arveli, että kritiikki
menee väärään suuntaan, kun
sanon, että maa- ja metsätaloutta harrastavat
on nostettu hyvin korkealle tällaisessa verovapaan rälssin
kategoriassa ja he alkavat muodostaa sen tyyppisen joukon. Kuitenkin
jos metsänomistajalla on myös peltomaata ja hän päättää myydä sen,
hän saa siitä verohelpotuksen. Sen lisäksi
hän saa näistä metsän myynnin tuloista
myös verohelpotusta, verohelpotusta joka suuntaan. Jos
hän käyttää motoa siellä tai maataloustraktoria,
niin siinä on taas dieselin suhteen verohelpotus jne. Siis
on olemassa uusi epätasa-arvoinen tilanne. Toisaalta jos
vaikkapa biokaasua aletaan käyttää sähköntuotantoon,
niin mielestäni se tarvitsee taas tukea aivan aidosti jo ennen
kuin se siihen pääsee ja silloin esimerkiksi syöttötariffi
on ihan paikallaan. Tällä tavalla voidaan tukevalla
tavalla edistää maatalouden pysymistä ja
säilymistä ja sen ympäristökestävyyttä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kolme vastauspuheenvuoroa yhdessä vastauspuheenvuorossa.
Ensinnäkin mikä koskee traktoreitten polttoainetta,
niin tavoitteemme on tietysti se, että ruvetaan tuottamaan
valkuaista rypsillä ja rapsilla ja sieltä saadaan
biodiesel sivutuotteena ja se käytetään
siellä tilalla energianlähteenä. Niin
tämä homma hoituu just siinä vaiheessa
ja se vaihe ei ole kaukana.
Toinen vastaus ed. Heinäluomalle, että juuri nyt
käydään EU:n yhteisen maatalouspolitiikan capin
uudistamista vuodesta 2014 eteenpäin ja siinä yhteydessä juuri
se, mitä te sanoitte äsken, on esillä.
Teidän puolueenne näkemys on tullut siinä esille
hyvin selvästi ja se on kansallisesti ja neuvottelijoitten
tiedossa.
Sitten ed. Kuopalle kommentti, elikkä tässä on kysymys
rakennepolitiikasta eikä mistään muusta.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! En voinu olla ottamatta puheenvuoroa, kun
ed. Heinäluoma otti tämän metsäveroasian
esille, nimittään mettänomistajia on
muitaki kun maanviljelijöitä, on muun muassa kaupunkilaasmettänomistajat
ja aikoinansa, kun oli pinta-alavero ja sieltä muutettihin
myyntivoittoveroksi, silloinhan annettiin tietty siirtymävaihe,
että sai päättää, menöökö heti
myyntivoittoverolle vai on tietyn siirtymäajan pinta-alaverotuksen
piirissä. Totuushan on näin, jotta jos sä kaarat
mettän ny, niin so’n 100 vuotta ku seuraavat sukupolvet
vasta sieltä saa myytävää puuta,
niin se on kohtuutonta kannikosta maksaa 100 vuotta veroa. Eli tämä nykyinen
järjestelmä on täyrellisesti oikia.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on mielenkiintoinen
ja tärkeä keskustelu ja harvoin tulee eduskunnassa
käytäväksi, koska se liittyy sekä maatalouspolitiikkaan
että veropolitiikkaan. Ajattelin käyttää tilaisuutta
hyväkseni jatkaakseni tätä ajatustenvaihtoa.
Meillä on iso ongelma maataloudessa se, että viljelijät
ovat tyytymättömiä tulokehitykseensä. Samaan
aikaan me laitamme tänne enemmän rahaa kuin koskaan
aikaisemmin, yhteensä lukien noin 3 miljardia euroa vuodessa
erilaisina tukina EU:n kautta, sitten kotimaasta tulevina tukina sekä suoraan
maatalouteen että sitten erilaisiin valtion tukijärjestelmiin
sosiaalipuolella ja lomituksissa. Kun tätä kehitystä katsotaan,
miten tämä on mennyt viime vuosikymmenten aikana, niin
voidaan havaita eräs mielenkiintoinen piirre.
Aina kun on tehty uusia verohelpotusjärjestelmiä,
joita on perusteltu sillä, että sukupolvenvaihdoksen
kannalta on tärkeää, että uusi
viljelijä pääsee aloittamaan alhaisemmalla
velkatasolla, niin lopputuloksena on ollut, että se, mitä hän joutuu
ostamaan tilan perinnönjaossa, se hinta peltomaasta on
entistä korkeammalla, entistä korkeammalla. Meillä on
pellon hinta Suomessa käsittämätön
suhteessa pellon tuotantokykyyn. Se on Euroopan ykkönen
hinnoittelussa suhteessa pellon tuotantokykyyn. Sen yksi keskeinen
tekijä on se, että tämä yhteiskunnan
massiivinen tuki, joka tänne laitetaan, se kapitalisoituu
hintaan ja aina uusi polvi joutuu lunastamaan sen edellisiltä.
Se minkä väitetään olevan tukea
tälle uudelle polvelle, jotta se pääsisi
viljelyn alkuun, on itse asiassa tukea edellisille polville ja tulee rasitteeksi
tälle uudelle polvelle, ja näin tätä kielteistä soihdunkantoa
jatketaan edelleen. Tämä on klassinen esimerkki
siitä, miten verotuilla on taipumus vääristää hintarakennetta
ja kapitalisoitua hintoihin. Erittäin klassinen esimerkki.
Kun peltomaan hinta nousee korkealle, eli raakamaan hinta on
korkealla, siitä puolestaan seuraa se, että maassa,
jossa on tilaa vaikka kuinka paljon, joudutaan maksamaan asuntokelpoisestakin
maasta ihan älyttömiä hintoja. Jos katsotte 1980-luvun
lopun tonttimaan hintakehitystä ja asuntojen hintakehitystä,
niin ne ovat järkyttäviä käyriä,
jossa keskeisenä lähtökohtana on raakamaan
eli peltomaan hinnan nopea kallistuminen, joka leviää sieltä sitten
asutuskeskuksiin. Sen takia tästä on tarve puhua
yleisemmältä kannalta.
Ei tässä ole kysymys vain siitä,
mikä on tulo viljelijäperheessä. Se on
tärkeä näkökohta ja siihen pitää kiinnittää huomiota,
mutta kysymys on myös siitä, miten tämä vaikuttaa
koko yhteiskunnassa, etteivät nämä verotuet
muutu itsensä kieltäviksi suhteessa alkuperäisiin
tavoitteisiin. Millään niistä esityksistä,
joita tänne on tuotu vuosien aikana, joilla tukia on lisätty,
ei ole ollut sitä vaikutusta, että olisi saatu
kohtuullinen tulotaso tiloilla. Sen takia tässä tarvitaan
uutta ajattelua ja sitten tämä yhdenmukainen verokohtelu.
On ihan selvä, että kun tällä linjalla
jatketaan, että aina tuodaan uusia verohelpotuksia, joissa
räätälöidään
ratkaisuja, niin etteivät ne koske kansalaisia samalla
tavalla, niin jossain vaiheessa ne, jotka jäävät
jäljelle verojen maksajiksi, ryhtyvät kysymään,
onko tämä taakka, joka meille tulee, kohtuullinen.
Vanha verotuksen yleisperiaatehan on, että veropohja on
mahdollisimman lavea, jolla voidaan pitää verokannat
alhaisena ja nyt tämän hallituksen aikana edetään
juuri toiseen suuntaan, eli tehdään näitä ratkaisuja,
joilla milloin arvonlisävero-, milloin tulovero-, milloin
pääomatulopuolelle räätälöidään
uusia vähennyksiä, ja sitten ne onnettomat, jotka
jäävät maksamaan, maksavat yhä korkeampaa
verotaakkaa. Tähän tarvitaan absoluuttisesti toinen ajattelu
ja käänne. Täytyy palata siihen vanhaan hyvään
ajatteluun, eli laaja veropohja ja alhaiset verokannat. Silloin
kaikkien täytyy olla jollain osuudella mukana eikä niin,
että näitä erilaisia vähennysjärjestelmiä räätälöidään.
Metsäpuolellahan tämä on myös
kiistaton epäkohta. Näin sen verran vaivaa, että tutustuin
metsäverotuksen ohjeisiin ja siellä on 200 sivua
erilaisia ohjeita, miten välttää veronmaksu,
siis näiden olemattomien metsäverotukseen liittyvien verojen
maksu. Siitäkään ei täällä puhuta,
vaan aina on joku sanomassa, että tälle ja tälle
vähennykselle on erinomaiset perusteet. Kyllä,
ei tässä ole kysymys mistään
maalaiset vastaan kaupunkilaiset asetelmasta. Puolet metsänomistuksesta on
kaupunkilaisilla, mutta on kyllä kehitetty aikamoinen vähennysjärjestelmä.
Uuvuttavaksi tunsin oloni, kun kävin sitä 200
liuskan ohjetta lävitse, miten kaikki vähennykset
tehdään, alkaen siitä, miten kaupunkilaismetsänomistaja
saa vähennyskelpoiseksi nämä matkat,
jotka sinne metsätilalleen tekee.
No, tämä on yksi näkökohta.
Mutta sitten haluan sanoa erikseen ed. Pulliaiselle, että ei
tässä nyt puhuttu mistään traktorin
polttoaineesta, kun puhuin tästä uudesta veroedusta.
Sehän tarkoittaa sitä, että kun käytät
kevyttä polttoöljyä tilan rakennusten
lämmittämiseen, niin siihen tulee erityinen verovähennys.
(Välihuuto keskustan ryhmästä) — No,
siitä puhuin kuinka kestävää ilmastotavoitteiden
kannalta on, että me laitamme maatalouteen erityisen vähennysjärjestelmän, että käytetään
fossiilisia polttoaineita lämmitykseen tilanteessa, että meillä oli
juuri lupaavasti lähdössä maataloudessa
liikkeelle siirtyminen bioaineiden käyttöön,
uusiutuvan energian käyttöön. — Nyt
ollaan kierteessä, että kun tätä kevyen
polttoöljyn käyttöä suositaan
ylimääräisillä vähennyksillä,
niin sitten pitää panna tuplatukia uusiutuvien
energianlähteiden, bioenergian käytön
tukemiseen, jotta se olisi vähimmässäkään määrin
kilpailukykyinen. Tätä politiikkaa meillä vihreät
myös hallituksessa puolustavat, ja suureksi pettymykseksi
kuulen, että ed. Pulliainen, joka on kuulunut tähän
saakka eduskunnan itsenäisesti ajattelevien kerhoon itseoikeutettuna
puheenjohtajana, on päätynyt siihen, että hänkin ryhtyy
kannattamaan tällaista fossiilisten polttoaineiden käyttöä,
jota minusta on erittäin vaikea perustella miltään
näkökannalta muutoin kuin poliittisena ratkaisuna,
jona se aikoinaan tehtiin. Se oli poliittinen kompromissi, mutta
nyt, kun aikaa on kulunut, niin kai voidaan puhua itse asiastakin
eikä tarvitse puhua enää politiikasta,
että onko kestävää ympäristöpolitiikkaa,
onko kestävää maatalouden tukipolitiikkaa,
että fossiilisia polttoaineita tuetaan erityisvähennyksellä,
kun niitä käytetään. Voiko kukaan
sanoa minulle, mikä on se peruste, jolla me voimme oikeuttaa tällaisen
tuen aikana, jolloin jokainen täällä ministeriaitiossa
oleva ministeri puhuu silmät innosta hehkuen siitä,
miten pitää ilmastonmuutosta torjua ja siirtyä bioenergian
käyttöön, ja sitten saliin tuodaan esityksiä,
joissa tuetaan fossiilisten polttoaineiden käyttöä?
Näin korville lyövää politiikkaa
harvoin tässäkään salissa tapaa,
mutta sitä olemme nyt tämänkin vaalikauden
aikana olleet todistamassa.
Mutta rohkenen toivoa vielä, että kuulen ed. Pulliaisen
kommentin tähän asiaan, puolustaako hän
todellakin sitä, että polttoöljyn käyttö maatilojen
lämmityksessä saa erityisen vähennyksen verrattuna
polttoöljyn käyttöön muualla
ja tämä on hyvää ja kestävää ilmastopolitiikkaa.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tässä puheenvuorossa,
jonka tuossa edellä kuulimme, on kyllä vinha perä,
mutta eihän tietenkään kukaan pääse pois
siitä, että tämmöinen historiallinen
kehitys, joka tässä maatalouden ympärille
on muotoutunut niin verolainsäädännön
kuin kaiken muunkin kautta, niin kerrallahan sitä ei voi
korjata. Mutta kyllä minä ed. Heinäluoman
kanssa olen hyvin pitkälle samaa mieltä, että joskus
tällainen pitäisi perata läpi ja katsoa,
mitä siellä oikeasti on kohdallaan ja mitä oikeasti
ei ole. Minä en ymmärrä yhtään
sitä, mihin nyt koko ajan yhä vahvemmin ja vahvemmin
mennään, että esimerkiksi kaupunkilaismetsänomistajat,
jotka tässä nyt ovat nousseet esille, harrastelevat
metsänhoitoa ja myyvät sieltä omaisuuttaan,
ovat noin karkeasti ottaen samanlaisten vähennysoikeuksien
piirissä kuin se, joka tekee sitä leipätyökseen.
Kyllä minun täytyy sanoa, ettei minun harrastuksiani
kukaan ole maksanut tähän saakka eikä minusta
ole oikein, että minun verovaroillani maksetaan jonkun
harrastuksia. Sieltä pitäisi lähteä purkamaan
pois näitä epäkohtia.
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Heinäluoma kyllä kiinnitti
huomiota aivan oikeaan asiaan, kun hän puhui pellon kovasta hinnasta
Suomessa. Tämä on aivan totta, ja on aivan kestämätöntä,
että peltomaa on näin kallista tuottoarvoon nähden
Suomessa ja voi sanoa, että kyllä koko läntisessä Euroopassa,
mutta nyt kun puhutaan Suomen järjestelmistä,
niin keskitytään vaan tähän
Suomeen. Mutta hänen analyysinsä siitä,
mikä tähän pellon hintaan on oikein vaikuttanut,
niin siinä tämän veropolitiikan osuus
on kyllä varsin pieni, jos sitä lainkaan on. Meillähän
pellon hintaa ja sen muodostusta on tutkittu jo vuosikymmenten aikana
ja voi sanoa, että jo vanhan maatalouspolitiikan aikana
silloin ennen EU-jäsenyyttä todettiin, että tukijärjestelmä,
joka siis perustui tavoitehintoihin ja tavallaan tuoton kautta tulevaan
tulokseen, määrätyllä tavalla
kapitalisoitui siihen pellon hintaan. Siinä vaiheessa lääkkeeksi
tarjottiin sitä, että siirrytäänpä tällaiseen
peltohehtaarikohtaiseen tukijärjestelmään,
ja sama tilanne on jatkunut pellon hinnassa, eli pellon hinta on
kuitenkin kivunnut ylöspäin. Mutta oikeastaan
koskaan ei näissä vertailuissa riittävästi
tuoda esille sitä, että meillä on tullut
erityisesti kotieläintiloille myöskin erittäin kovat
ympäristövaatimukset, jotka koskevat lannan levittämistä ja
lannanlevitysaloja, joka tekee pellon kysynnästä paikallisesti äärettömän
suurta. Pienistäkin maatilkuista taistellaan ja niistä maksetaan
aivan järjettömiä hintoja.
Minusta tämä lakiesitys pureutuu juuri siihen problematiikkaan,
että tällä määräaikaisesti
pyritään lisäämään
sitä tarjontaa ja saamaan sitä rakennetta kuntoon,
kun meillä on kuitenkin ollut tavoitteena se maataloustuotannon
tehostaminen. Se on ollut ihan yhteinen tavoite täällä Suomessa,
ja tämmöinen tarjonnan lisääminen
tässä tilanteessa määräaikaisella
verolailla on minusta erittäin perusteltua.
Sitten se, mitä ed. Pulliainen toi täällä esille, että se
on juuri näin, että kun me vertailemme tätä verokilpailua,
niin eihän tätä pidä vertailla
Suomessa palkanmaksajien tai maanviljelijöiden välillä.
Perusteet ovat tässä tapauksessa aivan erilaiset,
vaan ne tapahtuvat alan sisällä. Saksalainen viljelijä on
suomalaisen viljelijän kilpailija tässä tilanteessa.
Jos hänen veroetunsa ovat huomattavat muun muassa tämän
tyyppisissä asioissa, niin kuin monesta tutkimuksesta tiedetään, niin
on kai aika kohtuutonta, että suomalaisen viljelijän
pitäisi maksaa ylimääräisiä veroja
eri kohtaa pysyäkseen tässä kilpailussa
mukana. Tässä ed. Pulliainen on mielestäni
aivan oikeassa.
Ed. Heinäluoma toi esille tämän fossiilisten polttoaineiden
verovapauden. Tätähän on kohdennettu
nimenomaan koneissa siis traktoreissa, leikkuupuimureissa, tämän
tapaisissa työkoneissa käytettävään
polttoöljyyn, ei suinkaan rakennusten lämmittämiseen,
joka nimenomaan kohdistuu siis asuinrakennuksiin. Tästä voidaan
olla montaa mieltä, mutta kustannuspoliittisesti se on kyllä erittäin
perusteltua ja voi sanoa, että maatilat ovat tänä päivänä bioenergian
tuotannossa ja bioenergian kehittämisessä aivan
ykkösporukkaa Suomessa. Ei tämä verovapaus
ainakaan sitä kehitystyötä ole maatiloilla
vähentänyt, päinvastoin.
Metsäpuolen verovapauteen viittaaminen on minusta aivan
kohtuutonta tässä tilanteessa, kun tiedetään,
minkälainen metsäteollisuusjama ja tilanne meillä oli
vuosi puolitoista sitten, jolloin varsinkin salin vasemmalta laidalta
kovin sanoin vaadittiin, että puukauppa pitää saada
liikkeelle ja puuta pitää saada teollisuuteen.
Tässä tarkoituksessa laadittiin verolaki, jolla
pyrittiin suomalaista puukauppaa edistämään
ja siinä myöskin onnistuttiin. Minusta se ansaitsee
kyllä ihan kunnioituksen ja hyväksynnän,
että näin on tapahtunut.
Itse metsän erilaisia veromuotoja tai erilaisia huojennusmuotoja
voi kyllä kokonaisuutena tarkastella, mutta kyllä kai
lainlaatijat tässä salissa ovat miettineet myöskin
sitä, että metsäpolitiikalla on muitakin
tarkoituksia kuin vain kerätä tuloveroa. Se on
hyvin pitkäaikainen elinkeino, ja sillä halutaan
ylisukupolvisesti edistää metsän hyvää hoitoa.
Eero Heinäluoma /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ongelmahan tässä metsäveropäätöksessä oli
se, että kun kauppaa ei käyty, niin ryhdyttiin
tarjoamaan verohelpotuksia. Voidaanko samaa ajatella kaikkialla
tilanteessa, että jos on ongelma, niin tarjotaan siihen
verohelpotuksia? Jos meillä on ongelma saada työvoimaa tietyille
aloille, niin räätälöidään
sinne verohelpotus, jotta väkeä lähtisi
tulemaan. Olisiko se toimivaa ja hyvää markkinataloutta,
johon me uskomme? Mielestäni ei, ei tässäkään
asiassa. Nythän synnytettiin se ennakkopäätös,
että jos puukauppa ei kulje ja puun myyjät eivät
suostu myymään, niin sitten tulee yhteiskunta,
joka ottaa välimiehenä vastuuta ja ojentaa auttavan
kätensä.
Metsäverotuksen perusongelma on se, että pitäisi
olla rohkeus todeta, että siirtyminen pääomaverotukseen
oli epäonnistunut päätös, jota
jo silloin aikoinaan 1993 epäiltiin, onko tämä järkevä uudistus,
ja täytyisi siirtyä vanhan muotoiseen järjestelmään,
jossa veroseuraamus on vuosittainen, joka ylläpitää myynti-intressiä.
Tämä voi tapahtua tietysti kustannusneutraalisti
niin, että nämä vuosittain maksetut verot
ovat vähennettävissä siitä verosta,
joka seuraa, kun varsinainen myynti tehdään.
Toinen varapuhemies:
Tässä on nyt aika laajasti keskusteltu metsäverotuksesta.
Olen ikään kuin taustaksi sallinut sen, mutta
jos jatkossa siirryttäisiin metsästä peltokysymyksiin
ja aitovierille. Varsinainen käsiteltävä esitys
koskee vuokratun pellon verottamista.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä on keskustelun väärtti
asia. Oikeastaan ed. Heinäluoma äsken juuri paaluttikin
asian sillä tavalla, että on aika tavalla helppo
jatkaa.
Ensinnäkin, mikä koskee rakennusten lämmittämistä,
maaseudun rakennusten lämmittämistä kevyellä polttoöljyllä,
niin siinä ei nyt ole mitään järkeä.
Siitä on jo kulttuurina päästävä eroon, eikä sitä pidä millään
tavalla sponsoroida yhteiskunnan eikä minkään
muunkaan. Päinvastoin meidän pitää siirtyä pellettilämmitykseen,
niin kuin monessa paikassa on tehty, tai sitten hakelämmitykseen,
jolloinka siitä voidaan saada sitten kaikkea muutakin hyvää aikaiseksi.
Elikkä tämä asia tuli kai selväksi.
Sitten ed. Heinäluomalle — joka juuri neuvottelee
seuraavan puheenvuoronsa sisällöstä ja käyttää konsultteja — että silloin
kun siirryttiin EU-jäsenyyteen, tai EY-jäsenyyteen,
1993 valmistauduttiin, 1994 käytiin ne neuvottelut alkuvuodesta,
niin silloin oli harvinaisen selvää, että siirrytään
yhteiseen maatalouspolitiikkaan. Silloin se pelko juuri oli se,
minkä ed. Heinäluoma toi tässä esille,
elikkä tämä kapitalisoituminen — nyt
sanon sen jo suoraan — tukien kapitalisoituminen maapohjaan,
peltopohjaan. Kaikki maatalouspoliitikot ja proffat tuolta yliopistolta,
joita eri sukupolvia käytettiin asiantuntijoina, varoittivat
tästä ja nimenomaan kehottivat toimimaan EU:n
yhteisessä maatalouspolitiikassa sillä tavalla,
että sellaisia tukirakenteita ei ole, jotka johtavat kapitalisoitumiseen.
Miksi ne eivät sitten ole menneet eteenpäin? Miksi
me joudumme tämmöisiin ratkaisuihin, joista juuri
tässä nyt on kysymys? Syy on siinä, että nyt
mennään taas sinne Saksaan takaisin. Saksassa
tehtiin perustavaa laatua oleva sukupolvenvaihdos-perintöveroremontti.
Oliko niin, että ed. Kiviranta vielä teetti siitä semmoisen
keltaisen vihkosenkin, jotta oppisimme, millä tavalla nämä asiat
on siellä järjestetty, juuri että meillä olisi
EU:ssa yhteinen keskustelupohja näissä. No sitten
kun Saksa hoitaa asian kuntoon, meidän pitäisi
Suomessakin hoitaa, niin sitten meillä on sellainen keskustelu
kuin ed. Heinäluoman kanssa on tässä nyt
juuri käyty.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! "Missä EU, siellä ongelma",
kuultiin täällä ennen vanhaan, enää sitä ei
niin paljon kuulla. (Ed. Pulliainen: Ei kuulla ollenkaan enää!)
Nyt ollaan siinä toivossa, että kun tämän
lausahduksen sanoja on itse nyt siellä EU:n ytimissä,
niin ne ongelmat alkaisivat vähitellen purkautua ja poistua,
ei tarvitsisi niistä puhua.
Mutta nyt ollaan sen asiakokonaisuuden kanssa tekemisissä,
josta kaikkein eniten kättä väännettiin
15 vuotta sitten, kun Euroopan unionin jäsenyydestä täällä puhuttiin.
Taitaa olla lähes päivälleen — jaa,
ei ihan päivälleen, no, lähimain — kun
täällä oli yötä päivää keskustelua
käynnissä. Maatalous oli yksi suurimmista kysymyksistä,
ja tiedämme, että Euroopan unioni on suuri maatalouspoliitikko
ja meillä on vain täällä tällaista
näpertelyn asteista valtaa näissä asioissa.
Tässä on nyt hallituksen esitys, joka on tällaista
pientä näpertelyä. Ehkä tämä pitkälti
perustuu siihen, että kun Vanhasen ensimmäinen
hallitus vuonna 2003 aloitti, niin siitä lähtien
maataloustulo lähti rajusti alenemaan ja on pudonnut roimasti
aina viime aikoihin asti. Se on tietysti Vanhasen hallitukselle
suuri häpeä, että maatalouden ahdinko
syvenee päivä päivältä.
Meillähän oli maatalouden kustannustyöryhmä,
joka teki muutamia hyviä esityksiä maatalouden
tulotilanteen korjaamiseksi, mutta niitä hallitus ei ole
kyennyt joko omasta voimattomuudestaan tai sitten EU:n säädösten
takia toteuttamaan. Muutaman kympin energiaveron palautuksia on
saatu aikaiseksi. Onko tämä sitten jokin ratkaisu,
mitä nyt käsitellään, siitä voidaan olla
hyvin kahta mieltä.
Herra puhemies! Katselin, että tämän
hallituksen esityksen tarkoituksena peltomaan myynnin verovapaudesta
parin vuoden ajalta on muuttaa maatalouden tilarakennetta kasvattamalla
tilakokoa ja parantamalla tilusrakennetta. "Peltomaan siirtyminen
maatalousyrittäjien omistukseen edistäisi pysyvästi
suurempien ja kannattavampien tilakokonaisuuksien muodostumista."
Näin sanoo valiokunta mietinnössään,
ja varmasti näin on. Eli hallitus toteuttaa kovalla ja
kylmällä kädellä suurtilamallia
Suomeen. Se on tätä politiikkaa, jota halutaan
Keski-Euroopasta tänne tuoda. Hyvästi suomalaiselle
perinteiselle perheviljelmäpolitiikalle, jota on ennen
harjoitettu. Sillä ei enää ole menestymisen
mahdollisuuksia.
Onko sitten tällä verovapausesityksellä kahden
vuoden ajalle se ratkaisu tai vaikutus, mitä sillä yritetään
hakea, jota tavoitettakin pidän periaatteessa vääränä,
koska en näe sitä Suomen oloihin erityisen sopivana,
että meillä on valtavan isot tilat, teollisuusmaiset
tilat, joissa karjan käsittely on sitä, mitä se
teknisesti voi olla, ja joissa valtavat määrät
lannoitteita ja muita tehoviljelyn menetelmiä käytetään?
Paremmin sopisi ainakin tuonne keskisempään ja
pohjoisempaan Suomeen se vanha perinteinen perheviljelmäpohjainen
maatalous, mutta siitä on nyt hallitus kokonaan luopumassa
ja ajaa tälläkin tavalla veropolitiikan avulla
suurtilalinjaa ja ökyisäntien asiaa.
Herra puhemies! Minä pelkään, että tässä käy kyllä tämän
lain osalta niin kuin on käynyt kotitalousvähennyksen
osalta esimerkiksi pienissä remonteissa ja vähän
isommissa, että kustannukset eli urakat ovat kallistuneet.
Tämäkin menee hintoihin niin, että myyjä saa
korkeamman hinnan, ja se verohyöty menee siis myyjälle,
ei sille, joka sen tilan lisämaat tätä kautta
mahdollisesti saa.
Mutta, herra puhemies, kun olemme tällaisessa tilanteessa,
että EU ahdistaa talonpoikaa monella tavalla eivätkä ne
maatalouden terveystarkastuksenkaan tulossa olevat vaikutukset näytä kovin
hyviltä, niin viljelijäväki Suomessa
on edelleen suuressa epävarmuudessa, ja tulokehitys ei
näytä kovin hyvältä jatkossakaan.
Jotain pitää tehdä. Katson, että tämä määräaikainen kahden
vuoden mittainen laki nyt voidaan hyväksyä ja
katsoa, mitkä sen vaikutukset ovat. En kyllä odota
siltä suuria, muuta kuin ehkä sen peltomaan hinnan
nousuvaikutusta, ehkä joidenkin tilojen osalta täällä Etelä-Suomessa
kasvamista, mutta pohjoisempana ja Keski-Suomessa tällä ei ole
kenties juuri mitään käytännön
merkitystä. Menettääpä valtio
vähän verotuloja, ja se hyöty saattaa
kyllä koitua niille, jotka myyvät peltojansa.
Mutta todellakin, kun hallitus on täysin voimaton EU:n
puristuksessa ja omassa politiikassaan ja talous ahdistaa joka puolelta,
niin jotakin pitää yrittää,
että voidaan tupailloissa kertoa. Tämä on
nyt se tapa, millä yritetään sitten viedä sanomaa
eteenpäin, mutta kyllä se on kylmä ja kolkko
sanoma koko maaseudulle. Kuitenkin kysymyksessä on se kaikkein
tärkein asia eli suomalaisen puhtaan ruoan tuotanto. Sitä pitää meidän
puolustaa ihan sieltä perustuotannosta ja jalostuksen kautta
ruokapöytään asti. Minä haluan,
että Suomessa on geenimuunteluvapaa, puhdas ruoka, ei brasilialaisia
pihvejä eikä puolalaisia perunoita.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Heinäluoma otti oleellisen tärkiän
asian eli peltomaan hinnan esille. Meilläki Pohjanmaalla,
mihnä minä asun, niin 1985-luvun, ennen 1985:ttä jo peltomaa
makso markoissa, jos sen muuttaa tämän päivän
euroohin, niin oli jopa korkeemmat hinnat ku tänä päivänä.
Ja pitää tänäki päivänä muistaa,
jotta peltomaan hintavaihtelu o eri puolilla Suomia, jopa eri pitäjissä,
kolkissa, huomattavia summia, eikä se tarkoota sitä,
minkä arvoosta se pelto on tuottamahan.
Mä otan pienen esimerkin. Monet maanviljelijät
ainaki Pohjanmaalla, ne o hirmu rakkahia, niille maa on kaikki kaikessa.
Ne ei välttämättä piittaa, mitä se
maksaa, jos perstaskussa on rahaa. Eli toisin sanoen, jos on kaks
sikatilaa siinä lähellä toisiansa, ne
kilvoitteloo, kumpako sen saa, ja sitte ne ajatteloo näin,
että se myyrähän siitä vain
yhyren kerran. Täm oli pikkusen kevennystä, täs
on karua totuuttaki. Mutta moni maanviljelijä, sille maa
on rakkaampi olevas maa sielä, mihinä maa on eikä kynnen
alla.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllähän tämä keskustelu
siis kertoo, että tässä on meillä aito
ongelma, eli rahaa menee, uusia verotukia tehdään
ja samaan aikaan viljelijöiden toimeentulo on huonosti
järjestetty ja siellä on suuri tyytymättömyys.
Eli kyllähän tämän pitäisi johtaa
siihen havaintoon, että koko tätä politiikkaa
pitäisi miettiä vakavasti uudelleen, jotta päästäisiin
parempaan lopputulokseen, jotta Suomessa tuotetaan ruokaa kohtuulliseen
hintatasoon ja sitten meillä on tämä puhdas
ruoka kaikkien saatavilla.
Mutta erityisen huolissani olen sitten kylläkin, en
siitä, mikä on peltomaanomistajien tilanne, vaan
kyllä siitä, mikä on meidän
maitotilojen tilanne. Että kyllä kaikkein kovin
työ tänä päivänä tehdään
näillä maitotiloilla, joissa ollaan 7 päivää viikossa
täysin sidottu siihen lehmien hoitamiseen. Se on perheiden
hoitamaa työtä, ja siihen nämä jutut,
mitä täällä nyt tehdään,
eivät anna minkään valtakunnan vastausta
eivätkä mitenkään helpota sitä elämää,
joka näillä maitotilallisilla on. Joten jotenkin
tuntuu, että nämä hallituksen ehdotukset
lähtevät kyllä ihan väärästä päästä liikkeelle,
kun katsotaan sitä, missä hätä on
suurin.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Heinäluoman
viimeksi kuultu puheenvuoro oli osin mukavaa ja rakentavaa kuultavaa. Haluan
palata vielä ihan lyhyesti noihin aikaisempiin puheenvuoroihin.
Ihan selvyyden vuoksi haluan vielä todeta sen, että viljelijä ei
saa kyllä omassa käytössään
olevan asuinrakennuksensa lämmitykseen fossiilisilla polttoaineilla
minkäänlaista tukea, ei tuloverotukea eikä valmisteveron
palautusta, että kyllä hän lämmittää sitä taloaan
ihan samoilla ehdoilla kuin muutkin ja valitsee lämmitystapansakin
ihan samoilla ehdoilla kuin muutkin omakotitalon omistajat.
Meidän metsäverotuksesta voisi todeta, että se on
nykyään normaalia verotusta. Tämä lyhytaikainen
puun myyntitulon veronhuojennus, joka nyt on käytössä,
ei nyt niin vallan kauhea ole, kun otetaan huomioon, että normaalissa
metsäverotuksessa, kun viljelijä ostaa metsää,
jonka arvo koostuu maapohjasta ja puustosta, niin hän saa
myöskin vähentää siinä juoksevassa
tuloverotuksessa ainoastaan puolet siitä puuston hankintamenosta.
Että ei tässä nyt niin kovin suurista
ole kysymys. Itse asiassa Suomessa ilmeisesti metsätulo
on aika ankarasti verotettu kansainvälisesti katsoen. Vertaillaan
esimerkiksi johonkin Kanadaan, missä tiettävästi
on ainoastaan lievä kiinteistövero.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tuossa äsken unohdin viitata tähän
sosialidemokraattien vastalauseeseen, jossa todetaan, suora lainaus:
"Sinällään tilakoon kasvattamiseen tähtäävät
toimet ovat pitkällä aikavälillä perusteltuja.
Sosialidemokraatit tukevat pitkän aikavälin pysyviä ja
hyvin perusteltuja maatalouden tilakokoa kasvattavia toimia." Eli
peruslinjan tavoite on sosialidemokraateilla selvä suurtilalinja,
jota hallituskin ajaa, mutta kysymys on siitä, millä keinoilla
sosialidemokraatit haluavat tähän tavoitteeseen
pyrkiä.
Olisi ollut mielenkiintoista, että tässä vastalauseen
perusteluissa olisi ollut muutama esimerkki siitä, mitä keinoja
tulisi käyttää tilakoon kasvattamiseen.
Onko sosialidemokraateilla maatalouspoliittinen ohjelma, josta nämä löytyy?
En ole tullut viime aikoina tarkistaneeksi. Olisi todella mielenkiintoista.
Ja mielestäni, kun on elintarvikkeista, kotimaisesta tuotannosta,
tavattoman tärkeästä turvallisuuskysymyksestäkin tässä puhe,
niin olisi ne peruslinjaukset, millä tähän
tavoitteeseen sosialidemokraatit haluavat Suomessa pyrkiä ja
myös vasemmistoliitto, joka tätä esitystä vastustaa.
Ymmärrän erittäin hyvin niin kuin kerroin,
että tätä esitystä voi vastustaa, mutta
täytyy olla kyllä sitten linja joko tukea perheviljelmämallia
niin kuin itse haluan tukea, vaikka tiedän, että se
on tuulimyllyjä vastaan ja EU:n byrokratiaa vastaan täysin,
mutta kun te olette nyt voimakkaasti EU-intoisia ja haluatte kaiken
sieltä varmistaa ja kysyä, niin teillä täytyy
olla sitten tälle linjalle joku konkreettinen pohja, ja
sitä tässä vähän peräänkuulutan.
Hallituksella on tällainen linja, että annetaan
verokevennyksiä, jotta tilakoko kasvaa ja perheviljelmät
häviävät, mutta mikä on vasemmiston
linja? (Välihuuto)
Toinen varapuhemies:
Ed. Kankaanniemi avasi varsin laajoja kysymyksiä, mutta
koetetaan keskittyä tähän käsiteltävään
asiaan.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kyllä SDP:llä on maaseutu-
ja maatalouspoliittinen ohjelma. Yhtenä syyllisenä ilmoittaudun
päätekijäksikin ja väitän,
että se on erittäin ajankohtainen myöskin
monilta osin. SDP on johdonmukaisesti tukenut työvaltaista maataloutta
ja erityisesti johdonmukaisesti myöskin maitotalouden puolelta
kantanut huolta. Tämän takiahan me emme hyväksyneet
muun muassa kansallisten maitokiintiöiden poistamista,
koska se valuttaa tuotantoa myöskin keskeiselle Euroopan
alueelle täältä luonnonolosuhteiltaan
vaikealta alueelta. Tänä päivänä se
näkyy myöskin siinä, että me
emme hyväksy sitä, että lisämaan
hankinta on tehty nuorille tuottajille niin vaikeaksi ja tukipolitiikalla
tuetaan ekstraeläkebonuksin luopujia eikä tueta
sitä, että annettaisiin nimenomaan aktiiviviljelijöille
lisämaata.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Todellakin näinhän tämän
polttoöljyn vähennysasian pitäisi kulkea,
elikkä että polttoöljytukea, joka tiloille
tulee ja jota vihreätkin hallituksessa ovat tänne
esittämässä, niin tämä fossiilisen
polttoaineen tuki on tarkoitettu nimenomaisesti tuotantorakennustilojen
lämmittämiseen. Eli tiloilla pitää tarkasti
erotella, kun se polttoöljy tulee sinne, että sitä erityisverovähennyksellä olevaa
öljyä ei
käytetä asuinrakennusten lämmittämiseen.
Mutta tämä on ollut erittäin mielenkiintoinen keskustelu
sekä maatalouspolitiikasta että veropolitiikasta,
verotuksen oikeudenmukaisuudesta ja siitä, miten verotus
kohdistuu eri väestöryhmiin. Yleensä aina
kun veroasioista puhutaan, arvoisat edustajat, niin kokoomus on
raivoisasti äänessä. Mutta nyt olemme
saaneet tunnin keskustella ilman yhtään kokoomuslaista
puheenvuoroa. Kukaan kokoomuksesta ei halua ilmeisesti ottaa osaa
tähän keskusteluun. Kokoomus pesee tästä ratkaisusta
kätensä ja jättää tämän
selittelyn keskustalaisten tehtäväksi, jonka ilmeisesti
keskusta mielellään tekee, jotta sinne tupailtoihin riittää puhumista.
Ja kokoomus puolestaan sitten niissä Merita-pankin ja muiden
pankkien jäljellä olevissa kokoustiloissa kerhoja
pitäessään ei tästä asiasta
haluakaan puhua.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Kankaanniemen kysymykseen en vastaa,
että mikä on vasemmistoliiton linja sinänsä.
Mutta mitä vasemmistoliitto on painottanut, on nimenomaan
perheviljelmät ja nimenomaan myös ekologisesti
kestävällä tavalla. Luomu on sellainen. Ei
gmo:ta. Ne ovat sellaisia perusjuttuja, joilla Suomen maatalous
voisi pärjätä myös ulkomaan suuntaan
viennin näkökulmasta.
Mutta kun ed. Heinäluoma totesi, että peltomaan
hinta on tullut kaupunkeihinkin, niin pitää tietysti
kaupungin maapolitiikoista sanoa esimerkiksi Pääkaupunkiseudulla
se, että täällä kerrosneliömetrin
hinnasta kolmannes saattaa olla hintaa maasta, minkä päälle
kerrostalo on rakennettu. Se on todellakin paljon. Siinä on
kyllä syyt sitten ihan muualla kuin peltomaan hinnassa;
siinä on ne spekulaatiot, joissa paikalliset grynderit ovat
hankkineet kaavoitettua maata ja sitten jemmaavat sitä,
odottavat maan hinnan nousua, eivätkä ryhdy rakentamaan.
Eli maan hinta kaiken kaikkiaan on ollut Suomessa ongelma.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa: tuo ed. Tiusasen loppupuheenvuoro oli
loistava. Se oli juuri näin, jotta grynderit on ostanu
maanviljelijöiltä maata, ja sitten ne on sitä pitäny
hetken jemmassa ja sitten se on kallistunut ja myyty tonttimaaksi.
Näinhän se asianlaita on.
Mutta ed. Heinäluoma otti yhren oleellisen asian esille,
joka korjattakoon tässä. Kun hän sanoi,
jotta hyvin herkästi niillä raktoreilla ajellahan
samoolla polttoaineilla millä sitten tuotantotiloja ja
jopa päärakennusta lämmitetään.
Asianlaita ei oo näin. Sattumalta itse, kun on pieni tila, minä kerran
kysyin, jotta voiko tuolla samalla, miltä öljyä minä poltan
kattilassa, ajaa raktorilla, niin ei käy. Piti olla pikkusen
parempilaatuusta, jotenka ei se näin yksiselitteinen asia
oo. Tulkohon tämä asia korjattua.
Kimmo Sasi /kok:
Herra puhemies! Kun täällä ed. Heinäluoma
vaati, että kokoomuksen pitää ottaa kantaa,
niin tuemme tätä hallituksen esitystä.
Näemme selvästi, että maataloudessa tarvitaan
rakennemuutosta. Me tulemme näkemään,
kuinka maatilojen määrä on vuodesta 1995
tähän asti olennaisesti pudonnut mutta tulee seuraavien
kymmenen, kahdenkymmenen vuoden aikana vielä huomattavasti
putoamaan. Ja silloin täytyy kuitenkin pyrkiä säilyttämään tietty
tuotantokapasiteetti, ja se merkitsee sitä, että tilakokoa
pitää kasvattaa. Se taas edellyttää sitä,
että tiloja pyritään yhdistämään
ja tiloja luovutetaan niille, jotka vielä haluavat jatkaa
maatalouselinkeinoa niin, että kustannukset tältä osin säilyvät
mahdollisimman edullisina.
On täysin selvää, että kun
tässä nyt esitetään verovapautta
myyntivoitosta, niin se merkitsee käytännössä sitä,
että tilat tullaan luovuttamaan edullisempaan hintaan,
mikä parantaa maatalouden kilpailukykyä. Ja tietysti,
jotta Suomessa olisi omaa tuotantoa, on tärkeätä se,
että pidämme myöskin huolta maatalouden
kilpailukyvystä, ja tähän kokoomus pyrkii.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa puhemies! Perussuomalaiset ovat aikojen alusta asti
puolustaneet pieniä perheviljelmiä ja vastustaneet
ylisuuria tiloja, jotka tuovat monen-, monenmoisia ongelmia myös
maanviljelijöille itselleen. Hieman tässä lakiesityksessä harmittaa
se, että nyt peltotiloja ja metsätiloja on siirtynyt
kaupunkilaisomistukseen ja on väärin kyllä kieltämättä se, että jos
nämä kaupunkilaisomistajat myyvät näitä tilojaan,
niin he saavat sitten samalla myös näitä verohelpotuksia.
Tuntuu jotenkin väärältä tavalta
tämän tapainen tukipolitiikka.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllä oli yllättävää kuulla
tämä ed. Sasin puheenvuoro. Tähän
saakka hän on ollut vakaa markkinatalouden kannattaja,
mutta nyt hän on sillä kannalla, että jos
jossain kauppa ei käy oikeaan hintaan, niin sitten oikea
ratkaisu onkin, että yhteiskunta ryhtyy tarjoamaan verotukia.
Epäilemättä jo tämä hallituksen
metsäveropäätös perustuu tähän
filosofiaan, että valtio ottaa vastatakseen kustannuksia,
jotta saadaan kauppaa liikkeelle, ja nyt tämän
peltomaan puolella sama hinta. Mutta vielä pidemmälle
hän menee siinä, kun hän sanoo, että peltomaan
hinta tulee tämän johdosta laskemaan. Muistutan
kuitenkin ed. Sasia siitä, että nämä hinnat
sekä tämän vuoden myynneissä että ensi
vuoden myynneissä tullaan tilastoimaan. Tulee olemaan mielenkiintoista nähdä,
mistä taikaluukusta ed. Sasi on tämän
tietonsa ottanut.
Mielenkiintoista on myös se, että ed. Sasia
ei ollenkaan huolestuta se kehitys, joka meillä on käynnissä,
että meille tulee eri väestöryhmille
aivan eri säännöt siitä, keiden
pitää tässä yhteiskunnassa veroja
maksaa. Aivan eri säännöt eri väestöryhmille.
Yksitellen tehdään näitä vähennysjärjestelmiä tietyille,
jotka ovat hallitusta lähellä, ja sitten ne, joiden
poliittinen edustus on hallituksesta ulkona, joutuvat kärsimään
tästä veropolitiikasta.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
ei ole sillä tavalla poikkeuksellinen, että meillähän
on tällä hetkellä voimassa väliaikainen
säännös, jolla myöskin luovutaan myyntivoitosta
silloin, kun tila luovutetaan tai maata luovutetaan kunnalle. Mikäli
oikein muistan, niin ed. Heinäluoma on ollut valmis hyväksymään
sen, että kun kunnalle myydään, myyntivoittoveroja
ei joudu maksamaan. Tältä osin täytyy
sanoa, että yhteiskunnan rakenteen kehittämiseksi
se on tärkeätä. Ja kun se on määräaikainen,
niin se on selvästi lisännyt kauppoja, joissa maata
on myyty kunnille. Tässä on sama tarkoitus. Halutaan
nopeasti rakennemuutosta maata-loudessa, tilakoon kasvattamista
ja silloin, kun meillä on väliaikainen, määräaikainen
huojennus, kuten tässä tapauksessa, niin se turvaa
sen, että on tietty intressi suhteellisen nopeasti toimia.
Kyllä me näistä kaupoista kunnille näemme sen,
että myyjä laskee, mikä on hinta, ja
hän laskee ostajan eduksi varsin pitkälti sen
verohelpotuksen, jonka hän tässä yhteydessä saa,
mikä merkitsee sitä, että kaupat tehdään
edullisemmilla hinnoilla kuin jos ne tehtäisiin ilman verohelpotusta.
Haluan korostaa sitä, että tämä ei
ole pääsääntö, vaan
poikkeus, joka on tietyn määräajan voimassa.
Yleiskeskustelu päättyi.