9) Hallituksen esitys laeiksi laajakaistarakentamisen tuesta
haja-asutusalueilla sekä maaseudun kehittämiseen
myönnettävistä tuista annetun lain muuttamisesta
Martti Korhonen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä oleva
laajakaistaa koskeva lakiehdotus on jatkumo itse asiassa valtioneuvoston
2008 joulukuussa tekemään periaatepäätökseen.
Siinä periaatepäätöksessä asetettiin
silloin tavoitteeksi se, että kaikki suomalaiset olisivat
enintään 2 kilometrin etäisyydellä 100
megabitin yhteyden mahdollistavasta viestintäverkosta vuoteen
2015 mennessä.
Nyt kun aikaa tässä on kulunut ja tätä tavoitetta
on katsottu, on huomattu, että markkinoiden toiminta ei
ole johtanut kattavaan laajakaistayhteyksien tarjoamiseen varsinkaan
harvaanasutuilla alueilla. Tästä syystä on
sitten katsottu tarpeelliseksi, että valtio ja kunnat mahdollisesti osallistuvat
laajakaistaverkkojen rakentamisen rahoitukseen kansalaisten mahdollisimman
yhdenvertaisten viestintämahdollisuuksien turvaamiseksi.
Ongelmat etenkin kaikkein harvimpaanasuttujen alueiden laajakaistayhteyksien
rakentamisen osalta ovat ne kaikista kyseenalaisimmat, onnistuuko
niiden kehittäminen markkinoiden kautta, ja on päädytty
siihen, että ei onnistu. Taajamiin nopeat yhteydet on tarkoitus rakentaa
markkinaehtoisesti.
Tietoyhteiskuntakehityksen myötä erilaisia yhteiskunnan
palveluja tarjotaan yhä enenevässä määrin
tulevaisuudessa viestintäverkkojen kautta. Se on kumminkin
varmaan meidän kaikkien yhteinen näkemys, ja se
on myös faktaa tänä päivänä,
että se puoli kehittyy. Sitä kautta toimivien ja
riittävän nopeiden viestintäyhteyksien
tarve saattaa korostua etenkin harvaanasutuilla alueilla, joissa
etäisyydet ovat pitkät ja kaikkia palveluita ei
ole muutoin saatavilla. Valiokunta kiinnitti erityistä huomiota
nimenomaan harvaanasuttujen alueiden kuluttajien ja yritysten, oppilaitosten
jne. sitä kautta saamien palvelujen tarjontaan ja siitä huolehtimiseen,
että nämä palvelut ovat myös
riittäviä.
Erityisesti valiokunta halusi tässä yhteydessä myös
nostaa esille sen, että nämä ehdotetut
säännökset ovat teknologianeutraaleja
elikkä ei sitouduta mihinkään suoranaiseen
tekniikkaan tätä kautta, että tällä säädöksellä ajettaisiin
erityisesti jotakin teknologiaa eteenpäin. Näillä alueilla, jotka
ovat tämän tuen piirissä, on keskimäärin 130 000
kotitaloutta.
Kun asioita tehdään, niin asioilla on aina
hyviä puolia ja huonoja puolia. Ehkä tässä se
huonoin puoli on nyt talous ja talouden kautta tulevat ongelmat.
Ne tulevat sitä kautta, että kuntien mahdollisuudet
tänä päivänä kantaa
laajakaistaohjelman edellyttävät kuntien maksuosuudet ovat
todella riskialttiudessa. Etenkin, kun kuntatalous on siinä tilanteessa,
missä se on, tästä on kannettu huolta.
Tätä huolta on myös helpotettu sitä kautta,
että EU:n maaseutuohjelman kautta tulevaa rahoitusta on
noin 25 miljoonaa euroa kohdennettu, jotta tämä hanke
menisi eteenpäin.
Valiokunta haluaa painottaa, että laajakaistaohjelman
toimeenpanon jatkamisella ja strategian tavoitteiden saavuttamisella
on olennainen merkitys Suomen lähivuosien tietoyhteiskuntakehityksen
kannalta, mihin Suomi kehittyy koko maan osalta.
Sitten toinen ehkä, jos ongelmia haluaa katsoa, mitä tämä hanke
nyt sisällään pitää,
on tilaajayhteyttä koskevat kustannukset. Tässä on
lähdetty siitä, että viimeiset 2 kilometriä jäisivät
lähtökohtaisesti tilaajana olevan kotitalouden
tai muun käyttäjän maksettavaksi, ja
ne kustannukset ovat kohtuullisen merkittäviä kumminkin
kotitalouden kautta ja talouden kautta tarkasteltuna. Esityksessä viimeisen
2 kilometrin tilaajayhteyden rakentamisen keskimääräiseksi
kustannukseksi on arvioitu noin 3 000 euroa. Tähän
valiokunta halusi erityisesti kiinnittää huomiota. Valiokunta
kantaa huolta tilaajayhteyksien toteuttamisen vaatimista kustannuksista.
Tämä pääosin kotitalouksien
ja muiden loppukäyttäjien kannettavaksi jäävä kustannuserä voi
olla monille kotitalouksille liian korkea, jolloin laajakaistayhteyden
kautta saatavilla olevat palvelut eivät tosiasiallisesti
tulisikaan tasapuolisesti tässä maassa kaikkien
kansalaisten saataville.
Tästä syystä valiokunta ehdottaa
eduskunnan hyväksyttäväksi lausumaa,
jonka mukaan eduskunta edellyttää, että hallituksen
tulee selvittää ja arvioida kaikki käytettävissä olevat
eri lisärahoitusmahdollisuudet laajakaistahankkeilla rakennettaviin
viestintäverkkoihin liittyvien tilaajayhteyksien turvaamiseksi
niille kotitalouksille, jotka katsovat tarvitsevansa laajakaistayhteyden, mutta
joilla ei ole taloudellisia mahdollisuuksia tilaajayhteyden rakentamisesta
mahdollisesti aiheutuvien kohtuuttomien kustannusten maksamiseen.
Hallituksen tulee antaa asiasta selvitys liikenne- ja viestintävaliokunnalle
viimeistään elokuun 2010 loppuun mennessä.
Arvoisa puhemies! Pari muuta näkökohtaa, jotka
tähän liittyvät, liittyvät tähän
rahoituksen ongelmaan elikkä kuntarahoitukseen ja maakuntien
väliseen tasapuolisuuteen myös siinä mielessä,
että eräiden asiantuntijalausuntojen mukaan tämä kustannusarvio,
joka tällä hetkellä esityksessä on
laskettu, ei riittäisikään, elikkä laajakaistahankkeiden
kokonaiskustannukset selviävät keskeisiltä osin
vasta hankkeiden kilpailutusten yhteydessä, ja ne saattavat
nousta huomattavastikin esityksessä arvioitua korkeammiksi. Esityksen
perusteluissa on tuotu yhtenä rahoitusvaihtoehtona esille,
että jos valtiontaloudelliset kustannukset ylittävät
66 miljoonaa euroa, ylimenevät kustannukset tullaan kattamaan
teleyrityksiltä kerättävällä määräaikaisella
ja veronluonteisella televerkon tasausmaksulla. Valiokunta haluaa
erityisesti kiinnittää tähän
myös huomiota, että hallituksen tulee varautua
ajoissa mahdollisiin lisäkustannuksiin selvittämällä kaikki
käytettävissä olevat rahoitusmahdollisuudet
ja seuraamalla tiiviisti lain vaikutuksia.
Arvoisa herra puhemies! Tämä on hyvin todennäköinen
vaihtoehto, että näin tässä tulee käymään
ja rahoituspohja ei riitä. Jotta me saame tämän
maan kaikki asukkaat tämän laajakaistaverkkoyhteyden
piiriin tavalla taikka sitten toisella, kustannusvaikutuksia on
todella seurattava ja sitten vaikka otettava käyttöön
tarvittaessa tämä televerkon tasausmaksu, jotta
tämä voidaan turvata.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys laiksi, jolla laajakaistayhteyksien
rakentamista haja-asutusalueille tuetaan valtion varoista, on lähtökohtaisesti
oikea ja kannatettava.
Esityksen ongelmakohta on rajaus, jonka mukaan laajakaistaa
ei tosiasiallisesti tuoda niin sanotusti kotiovelle asti, vaan käyttäjien
on kustannettava syrjäisimmillä alueilla omalla
kustannuksellaan yhteyden rakentaminen lähimmästä laajakaistayhteyden
keskuksesta. Tämä keskus saa sijaita enintään
kahden kilometrin päässä käyttäjän
vakituisesta asuin- tai sijaintipaikasta.
Esityksen mukaan tähän tarkoitukseen voidaan
käyttää kotitalousvähennystä.
Valiokuntakäsittelyssä arvioitiin, että asukkaan
kustannettavaksi tulee noin 3 000 euroa. Kotitalousvähennyksen
käyttömahdollisuutta ei ole kuitenkaan vielä selvitetty
kunnolla, mikä on mielestäni syvästi
paheksuttavaa. Ei ole oikein kansalaisia kohtaan, että ensin
säädetään laki ja vasta sen
jälkeen aletaan pohtia kotitalousvähennykseen
liittyvien määräysten ja säännöstöjen
muuttamista vastaamaan uuden lain sisältöä.
Tämä käsittelyjärjestys
on mielestäni väärä ja on uhka
kansalaisten tasavertaiselle kohtelulle. Vielä avoin kotitalousvähennysasia
olisi ehdottomasti pitänyt käsitellä rinnakkain
laajakaistatukilain käsittelyn kanssa. Tästä moitittavasta
lain käsittelytavasta tulee mieleen jätevesien
käsittelyasia, joka hoidettiin pitkälti saman
"ensin säädetään, sitten pohditaan"
-periaatteen mukaisesti. Tämä huolellisen valmistelun
puute hallituksen lakiesitysten kohdalla tuntuukin olevan nykypäivänä enemmänkin
sääntö kuin poikkeus.
Arvoisa puhemies! Lisäksi on huomattava, että kotitalousvähennyksen
käyttö ei poista sitä epätasa-arvoistavaa
realiteettia, että taajama-alueella asuvat saavat käytännössä laajakaistayhteytensä
rakentamisen
ilmaiseksi, kun syrjäisempien seutujen asukkaat puolestaan
joutuvat itse kustantamaan enintään kahden kilometrin
mittaisen matkan yhteydestään, joka olisi noin
3 000 euroa. Tämä on monelle eläkeläiselle
ja pienituloiselle liian suuri summa. Tällainen asuinpaikasta
johtuva rajaus on kansalaisia syrjivä ja eriarvoistava,
ja sitä en voi hyväksyä.
On myös kysyttävä, miten tässä laissa
aiotaan estää kartellien ja muiden kilpailua vääristävien keinojen
käyttö laajakaistayhteyttä tarjoavien yritysten
osalta. Syrjäseuduille rakennettujen yhteyksien ylläpito
on kallista, eikä valtio tämän esityksen
mukaan aio ylläpitoa tukea.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Pentti Oinonen peräänkuulutti
mahdollisuutta käyttää kotitalousvähennystä helpottamaan
niitten henkilöitten laajakaistamahdollisuuden hankkimista,
jotka ovat tästä runkoverkosta kauempana.
Kotitalousvähennystä on laajennettu viime vuosina
erittäin paljon. Kotitalousvähennys, on myönnettävä,
on siinä mielessä hyvä vähennys, että se
on vähentänyt harmaata taloutta. Mutta jos ajatellaan
tätä lakiesitystä ja sen käyttömahdollisuutta
jatkossa, niin on muistettava, että on erittäin
paljon henkilöitä, jotka eivät pysty
sitä käyttämään, koska
heidän tulonsa ovat niin pienet. Ja toisaalta se on mittava
verotulojen vähennys valtiolta ja kunnilta, koska puhutaan
tosiaan useammasta tuhannesta eurosta, ja tälläkin
hetkellä siellä kiinteistön tontilla
tehdystä työstä (Puhemies: Nyt on minuutin
yli menty!) saa tämän kotitalousvähennyksen.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Mitä ed. Pentti Oinonen otti
esille tuossa, niin nehän ovat aivan huomionarvoisia seikkoja,
huomionarvoisia asioita, ennen kaikkea tasapuolinen saatavuus. Tässä on
vaan tämä realiteetti — oikeastaan kaksi — mukana.
Elikkä tämä linjaushan on tehty jo
silloin, kun se periaatepäätös aikanaan
valtioneuvostossa oli elikkä se kahden kilometrin raja.
Ja toinen, joka on ehkä se vakavampi realiteetti, on, että nyt
tähän käytetään se
66 miljoonaa euroa plus sitten se 25 miljoonaa euroa plus kuntien
osuus, elikkä puhutaan noin 200 miljoonan euron suuruisesta summasta.
Ja jos se viimeinen kaksi kilometriä olisi otettu matkaan,
sen hintalappu olisi ollut noin 800 miljoonaa euroa, mikä tietenkin
toi sitten sen reaalisen mahdottomuuden siihen. Ja siihen liittyy
sitten ehkä se kolmas asia, että kaikille on tietenkin
oltava se mahdollisuus saada. Mutta sitten siinäkään,
että kaikille rakennetaan se, tarvitsi tai ei, ei nyt tietenkään
hirveästi ole logiikkaa eikä johdonmukaisuutta,
kun muutakin tarvetta rahoille on.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunta
kiinnittää kiitettävästi huomiota
siihen, ettei markkinoiden toiminta ole johtanut kattavaan laajakaistayhteyksien
tarjoamiseen haja-asutusalueilla. Onkin syytä kysyä,
miksi näin on päässyt tapahtumaan. Valtiovallallahan
on keskeinen rooli teleyhtiöitä koskevissa lupa-asioissa.
Sääntelyn tavoitteena pitäisi olla, että viestintäverkot
teknologiasta riippumatta ovat kaikkien kansalaisten ulottuvilla.
Nyt valtion toimesta on sallittu se, että teleyhtiöt
rakentavat nopeat viestintäyhteydet vain isoihin taajamiin.
Hyvänä esimerkkinä on 3g-verkko, joka
rajautuu taajamien keskustoihin. Suurena uutuutena lanseerattu mollukka
toimii jotenkuten taajamien keskustoissa. Muualla langattomat yhteydet
ovat hitaita. Koska 3g-verkko on tarkoitettu myös puhelimille,
kuormittuvat verkot välillä siinä määrin,
ettei langattomia laajakaistayhteyksiä ole tarjolla. En
pidä oikeana sitä, että valtio tukee
viestintäverkkojen rakentamista sinne, minne teleyhtiöt
eivät halua verkkojaan rakentaa.
Arvoisa puhemies! Valiokunta kiinnittää huomiota
niin ikään siihen, että yhteyksien rakentaminen
tulee poikkeuksellisen kalliiksi kotitalouksille. Kun valiokunta
toteaa, että viimeisen kahden kilometrin tilaajayhteyden
rakentamisen keskimääräinen kustannus
arvioidaan 3 000 euroksi, selitykseksi ei kelpaa, että asuntokuntien käytössä on
kotitalousvähennys. Sama kotitalousvähennys on
käytössä myös kaupungeissa.
Onneksi, kuten valiokunnan puheenjohtaja Korhonen äsken
totesi, tähän ollaan puuttumassa.
Valiokunta kantaa erityistä huolta tilaajayh-teyden
toteuttamisen vaatimista kustannuksista. Tämän
pääosin kotitalouksien ja muiden loppukäyttäjien
kannettavaksi jäävä kustannuserä voi olla
monille kotitalouksille taloudellisesti liian korkea, jolloin laajakaistayhteyden
kautta saatavilla olevat palvelut eivät tosiasiallisesti
tulisi tasapuolisesti kaikkien kansalaisten saataville. Näin
juuri on. Nyt kun huutokaupataan 4g:tä, tulisi vaatimuksena
olla, että se toimii kohtuuhintaan koko maassa. Ei voi
olla niin, että teleyhtiöt noukkivat rusinat pullasta
ja pakottavat valtion rakentamaan viestintäverkkoja haja-asutusalueille.
Jokin roti tähän pitää saada.
Viestintäministeriltä vaaditaan nyt ryhtiä ja
tiukkuutta teleyhtiöiden kanssa.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Valiokunta kävi laajan keskustelun
laajakaistojen rakentamisesta haja-asutusalueelle ja valiokunta
sai yksimielisen mietinnön aikaiseksi ja puoltaa lakiehdotusta
yksimielisesti. Ongelmakohtia tässä toki oli,
ja keskustelussa on noussut esille nimenomaan tämä liittymän
hinta viimeiselle kahdelle kilometrille ja sen varmistaminen, että kotitalousvähennystä,
josta täälläkin on keskustelua ollut,
voidaan siellä käyttää. Näitä kotitalouksia,
joita tämä asia koskee, on noin 130 000
Suomessa. Siksi tämä on aika lailla merkittävä asia.
Täällä ed. Pentti Oinonen otti esiin
ongelman, joka tuossa jätevesiasiassa on. Vähän
samaa ongelmaa tässä on syntymässä,
mutta uskon ja toivon, että siihen ratkaisu löytyy,
että säännökset ja pelisäännöt
tässä asiassa saadaan niin selkeiksi, että nämä yhteydet
tuonne haja-asutusalueelle saadaan aikaiseksi. Valiokunta kiinnitti
erityistä huomiota alueen asukkaiden, mutta myös
yritysten ja oppilaitosten tilanteeseen. Siksi onkin tärkeä tämä lausumaehdotus,
että elokuuhun 2010 mennessä arvioidaan, onko
varmasti näille kotitalouksille, jotka tuolla alueella
ovat, riittävät mahdollisuudet hankkia se liittymä.
Ellei, niin kaikki mahdolliset konstit etsitään,
että laajakaistayhteydet sinne saadaan. Tämä on
perusoikeuskysymys hyvin pitkälle ja näin ollen
tätä asiaa täytyy tarkkaan seurata.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Arvostan suuresti valiokunnan puheenjohtaja
ed. Korhosen puheenvuoroa, jonka hän täällä piti,
ja vastauspuheenvuoroa, joka oli hyvin realistinen ja kuvasi tämän
tilanteen rehellisellä tavalla eikä yhtään
sortuen populismiin tällaisessa aiheessa, jossa olisi hirmu
helppo sanoa, että kaikille kaikkea ja nopeasti.
Olen vakuuttunut, että jos kelaisimme ja selaisimme
tämän salin keskusteluja internet-aikakaudelta
taaksepäin, löytäisimme sieltä paljon mielenkiintoisia
keskusteluja, joissa on vaadittu erilaisia tekniikoita kaikkien
suomalaisten saataville. Toisaalta ei kauaakaan tarvitse taaksepäin mennä,
kun löydämme kohtia, joissa ei vielä edes puhuta
mitään laajakaistoista, ja olen vakuuttunut, että kun
tästä jonkin verran eteenpäin mennään,
niin jo laajakaista-sanakin on korvattu jollakin uudella.
Sen takia tässä lakiesityksessä erittäin
edelläkäyvää on se, että emme
ota kantaa mihinkään tiettyyn tekniikkaan, teknologiaan,
vaan katsotaan tätä asiaa laajasti peruspalveluna,
tietoliikenneyhteyksinä puhumatta siitä, mikä on
tuo tekniikka, miten tämä palvelu kaikkien ihmisten lähettyville
saadaan. Tässä on paljon opittavaa kaikessa lainsäädännössä,
jota tänä päivänä tehdään
teknisillä aloilla, on sitten kyse autoista, tietokoneista,
puhelimista ja niihin liittyvistä kaikista välillisistä vaikkapa
häirintään liittyvistä kysymyksistä,
joita olemme tässäkin salissa käsitelleet.
Haluan aivan lopuksi nostaa esille, että on vielä erittäin
tärkeää, että nyt, kun samaan
aikaan puretaan toista tällaista vanhaa peruspalvelua eli lankaverkkoa,
valiokunta ja eduskunta pitäisivät huolta siitä,
että kun näitä mokkuloita ja muita, joita
tässä on nyt väläytelty, markkinoidaan, tuossa
markkinoinnissa pysyttäisiin rehellisyydessä niin,
että ne tarjotut nopeudet olisivat sitä luokkaa,
mitä luvataan.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Nopeat laajakaistayhteydet ovat yhtä tärkeää perusinfraa
tänä päivänä koko maassa
kuin ovat radat ja tiestö. Siksi tämä asia
on tavattoman tärkeä ja olisi tietysti ollut hyvä,
jos Suomi olisi jo aikaisemmin lähtenyt panostamaan tähän,
niin kuin esimerkiksi Ruotsi teki, ja Ruotsissa se tehtiin valtion
toimesta, valtion varoin. Siellä ilmeisesti vielä tämä tasa-arvoisuuden
henki on vähän parempi kuin Suomessa.
Herra puhemies! Tässä valiokunnan mietinnössä,
joka sinänsä sisältää hyvää asiaa
ja hyviä kannanottoja, on kyllä mielestäni
tämä kokonaiskustannusten arviointi jäänyt
liian kevyelle tarkastelulle. Minulla on sellaista asiantuntijatietoa,
joka on kyllä valiokunnallekin tullut, että kokonaiskustannukset
tämän laajakaistahankkeen osalta tulevat ylittymään,
jopa aika reippaasti, siitä, mitä hallitus on
arvioinut. Se, miten kustannetaan, kuka maksaa yli arvion menevät
kustannukset, on liian hatarasti täällä.
Tämä malli, minkä valiokunta on nostanut esiin,
televerkon tasausmaksu, on mielestäni kyllä erittäin
perusteltu, ja olisin jopa toivonut, että koko tätä hanketta
olisi rahoitettu oikeudenmukaisella tavalla tämän
televerkon tasausmaksun kautta eli otettu se heti alusta lähtien
selkeäksi rahoitusmalliksi tähän hankkeeseen,
mutta hallitus ei ole rohjennut mennä niille suurille kukkaroille,
joita näillä teleoperaattoreilla on. (Ed. Heinonen:
Asiakas sen maksaa!) Sieltä löytyisi rahaa, ja
sillä voitaisiin turvata koko maassa oikeudenmukainen ja
tasapuolinen malli tämän tärkeän infran
rakentamiseksi.
Tämä johtaa nyt monenlaiseen eriarvoistumiseen,
tämä malli. Taajamissa asuvat, missä laajakaistaverkko
toteutuu markkinaehtoisesti, kiinteistöt ja niihin liittyvät
pääsevät todella ilman rakentamiskustannuksia.
Yhteyden varrella asuvat, jollainen itse olen maaseudulla asuvana,
pääsevät myös varsin vähin
kustannuksin. Sitten on nämä 2 kilometrin maksajat,
jotka joutuvat maksamaan samasta palvelusta keskimäärin
3 000 euroa — varmaan jossakin se voi olla huomattavasti
yli, jossakin vähän vähemmän.
Tämä on malli, joka on äärettömän
epäoikeudenmukainen. Sitä ei voi millään
lailla perustella, että tämä olisi hyväksyttävää kansallisen
perusinfran turvaamisessa kaikille maan asukkaille.
Tämä malli olisi ollut mielestäni
ihan selkeä, että olisi pantu nämä operaattorit
maksamaan ja tehty niin kuin postilaitos tekee, vielä Itellan
aikanakin, ainakin toistaiseksi, että postimaksut ovat
koko maassa samansuuruiset, vaikka postin kantaminen haja-asutusalueilla
on paljon kalliimpaa kuin taajamissa.
Toinen epäoikeudenmukaisuuteen liittyvä kysymys
on se, että kunnat pannaan tässä maksajiksi
ja kuntien kesken maksutaakka jakautuu erittäin epäoikeudenmukaisesti.
Otan vain esimerkin, mikä meille kerrottiin Keski-Suomen
osalta. Jämsän kaupunki, joka on nyt tehnyt kolme
kuntaliitosta, niin kuin hallitus on toivonut, tässä viime
vuosina ja joka nosti viime maanantaina kunnallisveroprosenttinsa,
tuloveroprosentin, 21 prosenttiin, joutuu maksamaan tästä lähes
miljoona euroa, kun on laajat haja-asutusalueet. Toinen keskisuomalainen
kunta, Muurame, joka on taajama-asutusta lähes kauttaaltaan,
ei joudu maksamaan juuri mitään. En muista summaa, mutta
se on kuitenkin erittäin pieni. Eli naapurikuntien asukkaat — no,
on siinä vähän uutta Jyväskylää välissä — ovat
näin räikeästi eriarvoisessa asemassa:
kunnan kautta asukkaat joutuvat maksamaan toisessa kunnassa todella
kalliin laskun, ja toinen kunta pääsee markkinaehtoisesti
ilman maksuja. Hallitus hyväksyy tämän,
ja ikävä kyllä liikenne- ja viestintävaliokuntakin
on tämän mallin aika kritiikittömästi
hyväksynyt. En pidä tätä kyllä mitenkään
oikeudenmukaisena. Olisi ehkä ollut syytä perustuslakivaliokunnan tutkia,
onko tämä edes kansalaisten tasa-arvon näkökulmasta
oikein.
Herra puhemies! Tuon tasausmaksukysymyksen tuossa totesin, että sillä olisi
hyvin voitu hoitaa tätä hommaa. Sitten tämä toinen,
se että yksityisten talouksien osalta tuohon 2 kilometrin etäisyyteen
liittyen käytettäisiin kotitalousvähennystä,
on mielestäni sinänsä ajatuksena kaunis,
mutta onko se käytännössä sitten
niin helposti toteutettavissa? Ensinnäkin, ainakin nykyisin kotitalousvähennyksessä
on
katto. Ei sinne voida kolmea tonnia tuosta vaan panna: jos on tehnyt
vähän muuta remonttia, niin sitten tuleekin katto
vastaan. Se on iso summa. En muista, onko se jopa niin, että tuo
kolme tonnia ei nykysummiin mahdukaan, sitä en nyt muista.
Toisaalta, pienituloisimmat, niin kuin ed. Kähkönen
totesi, eivät kotitalousvähennystä saa,
koska heillä ei ole mistä vähennyksiä verotuksessa
tehdä. Sitten kolmanneksi, kotitalousvähennyksen
käyttäminen lisää sen kunnan
taakkaa entisestään, koska verotulot vähenevät
vastaavasti. Meillä on jopa Hetemäen työryhmä miettimässä verotuksen
kokonaisuudistusta ja on heittänyt ajatusta jo, että kotitalousvähennyksestä luovuttaisiin
kokonaan. Ei tämän varaan, arvoisa liikenne- ja
viestintävaliokunta, pidä rakentaa ihan näin
paljon.
Eli tässä on kyllä näitä ongelmia
hyvin paljon. Erityisesti kyllä kannan huolta siitä,
että tämä malli ei toteuta oikeudenmukaisuutta
tässä maassa ja näiden kokonaiskustannusten
pitäisi nyt olla tiedossa paljon paremmin, täällä ei
niitten määrää pohdita ollenkaan.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Muistuttaisin minäkin siitä kotitalousvähennyksestä, mistä puhuttiin,
että läheskään aina se ei tietenkään
riitäkään kaikkeen ja toiseksi sillä voi
olla hyvin monta muutakin ja jopa tärkeämpää käyttöä.
Martti Korhonen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyllähän se totta on,
niin kuin tuossa sanoin, että ei niin hyvää,
ettei jotakin huonoa. Näinhän se on, että näillä asioilla
on aina puolensa ja näihin löytyy tietenkin erilaisia
näkökulmia. Siitä syystä tuohon,
mihin ed. Kankaanniemi viittasi, tähän kustannusten määrään,
johon ei hänen mielestään kiinnitetä tarpeeksi
huomiota: kyllä siihen kiinnitettiin huomiota, mutta tässä on
kaksi asiaa, jotka pitää nyt muistaa. Toinen on
tietenkin se, että aikajana on kohtuullisen pitkä kumminkin,
millä tämä tehdään,
mihin ed. Heinonen itse asiassa viittasi. Ja kun tämä on
teknologianeutraali, niin ei meistä oikeastaan kukaan tiedä tällä hetkellä,
mikä teknologia esimerkiksi vuonna 2014 on käytössä siellä viimeisellä kahdella
kilometrillä. Minä puhun nyt siitä pätkästä,
joka siellä on, että jos sinne piuha menee, niin
millä se menee siitä piuhasta, meneekö se
piuhalla vai jollakin muulla tekniikalla.
Tämä erilaisten kuntien asema on todella ongelmallinen,
ja siitä syystähän tässä valmistelun aikana
nyt sitten tuli myös tämä, että käydään maakunnittain
läpi ja katsotaan, että sinne tulevat nämä erittäin
köyhät kunnat, joilla se maksuosuus lasketaan
hyvinkin alas, jotta se pystyttäisiin viemään
läpi. Kyllä tässä ongelmia kiistatta on,
mutta ongelmiakin on yritetty hakea ja pai-kata.
Yleiskeskustelu päättyi.