5) Hallituksen esitys Saimaan kanavan Venäjälle
kuuluvan osan ja siihen liittyvän alueen vuokraamisesta
Suomen tasavallalle sekä Saimaan kanavan kautta tapahtuvasta alusliikenteestä Venäjän
kanssa tehdyn sopimuksen hyväksymisestä ja laiksi
sopimuksen lainsäädännön alaan
kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta
ja sopimuksen soveltamisesta
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! On aivan pakko tulla sanomaan muutama sana
tästä asiasta, tämä on niin
historiallinen ja iso asia kaiken kaikkiaan. Tiedätte,
että vuonna 1963 solmittu nykyinen Saimaan kanavan sopimus
on umpeutumassa, eli on umpeutumassa 2013, ja nyt sitten 5 vuoden
ajan on käyty Saimaan kanavan sopimusneuvotteluja todella
aktiivisesti ja intensiivisesti. Tämä valtiosopimus
allekirjoitettiin viime toukokuun lopulla Lappeenrannassa pääministereiden
Putin ja Vanhanen toimesta, ja se sillä tavalla jo täyttää valtiosopimuksen
tunnusmerkit, mutta meillä eduskunta omalta osaltaan tämän myös
käsittelee.
En puhu tästä pitkään, mutta
ehkä muutaman olennaisen muutoksen otan esille ja sitten
pari sanaa sanon tästä Saimaan kanavan merkityksestä tulevaisuudessa,
koska sehän on se kysymys. Minä itsekin olen huomannut
tämän 3,5 vuoden ajalta, että minulta
kysytään, mitä Saimaan kanavalla tehdään
ja mihin sitä edelleenkään tarvitaan.
Kun katson Kaakonkulman ihmisiä ja itäsuomalaisia,
niin me tiedämme kyllä, mikä se Saimaan
kanavan merkitys on.
Edelleenkin tehdään 50 vuoden sopimus, erittäin
pitkäaikainen sopimus. Siinä muutetaan hieman
näitä maa-alueita, mitkä ovat olleet
nykyisessä sopimuksessa, ja vuokran kustannukset, mitenkä se
lasketaan, muuttuvat hieman. On niin sanottu kiinteä perusvuokra,
ja sitten on tämmöinen vaihtuva vuokra, joka liittyy
tähän alusten kokonaisbruttovetoisuuteen. Tätä vuokraa
arvioidaan aina 10 vuodessa kerran. Tämä on minusta
merkittävää, koska kun tässä nyt
on ollut aikarajana vuonna 1963 tehty sopimus, niin sitä vuokraahan
ei arvioitu koskaan. Itse asiassa kertaakaan ei arvioitu, ja tähän
tulevat nyt niin sanotusti normaalit vuokraehdot, että sitä silloin
tällöin myös arvioidaan.
Tämä on sillä tavalla myös
poikkeava nykyisestä sopimuksesta, että kun nykyiseen
sopimukseen liittyy paljon myös oheissopimuksia, niin nyt
tämä koko Saimaan kanavaa koskeva sopimusviidakko
on niin sanotusti laitettu tähän yhteen perussopimukseen.
Se tarkoittaa muun muassa sitä, että samassa sopimuksessa
on määritelty luotsaus, jäänmurto,
alusliikenteen ohjaus jnp. Nämä asiat, jotka juuri
luettelin, ovat meidän vastuullamme, eli Suomi ylläpitää tosiaankin
sitä kanavaa, huoltoteitä, huolehtii luotsauksesta, jäänmurrosta
ja alusliikenteen ohjauksesta. Sitten Venäjä taas
vastaa omalta puoleltaan luotsauksesta, jäänmurrosta,
alusliikenteen ohjauksesta ja väylien kunnossapidosta kanavan
ensimmäiseltä sululta Suomenlahteen johtavilla
väylillä.
Nyt on ajatus niin, että liikennöintioikeus
laajenee ja uuteen sopimukseen tulevat mukaan myös kolmansien
maiden matkustaja-alukset. Tämä on minusta merkittävä kysymys.
Me emme osaa arvioida sitä nyt tässä tilanteessa,
2010 vuoden lopussa, mitä tämä tulevaisuudessa
tarkoittaa. Mutta on aivan selvä asia, että jos
ajatellaan Itämeren altaan kansainvälistymistä ja
myös sitä, että liikutaan yhä enemmän
myös vesitse huviveneilläkin, niin sehän
on portti myös taas sieltä Itämereltä meille
tänne, miksei vaikka ed. Rajamäen tai vaikka minun
kotikaupunkiini eli aivan sinne Saimaan altaan (Ed. Rajamäki:
Ihan uusia mahdollisuuksia!) latvavesille saakka. Tämä on
todella hyvä asia ja edistää matkailuelinkeinoa
ja huviveneilyä kaiken kaikkiaan.
Tästä on pidetty useita lausuntokierroksia, niin
sellainen kysymys myös minulle tuli Itä-Suomesta
päin esille, että tämä on hirveää,
että tässä tulee olemaan 12 kuukauden
irtisanomisaika, että kyllä ne venäläiset
varmaan sen kohta jo sitten irtisanovat. Se vaan on niin, että tämmöisessä kansainvälisessä
sopimuksessa
12 kuukauden irtisanomisaika on ihan normaali. Ei sitä pidä meidän
järkkyä eikä todeta, että se
merkitsisi jotain yhtään sen enempää kuin
se on. Totta on, että tässä uudessa sopimuksessa
vuokra on nykytasoa korkeampi ja kustannuksia tulee muualtakin, eli
on arvioitu, että nämä käyttö-
ja kunnossapitokustannukset maksavat noin 10 miljoonaa euroa.
Sitten jos vielä sanon pari sanaa tästä merkityksestä,
niin todellakin nyt, kun on ollut tämmöinen taantumavaihe,
niin totta kai se on näkynyt niissä kuljetusmäärissä.
Se on aivan selvä asia. Mutta sitten tämän
huviveneilyn mahdollisuuden lisäksi ainakin itse ajattelen,
että jos tähän asti puutavara- ja metsäteollisuuden
tarpeet ovat olleet se tärkeä asia, johon Saimaan
kanavaa on käytetty, niin tulevaisuudessa voi olla monenlaisia
muita materiaaleja, kiviainesta tai joitakin tiettyjä mineraaleja,
joita voidaan ottaa, ja sitä voidaan sitä kautta
hyödyntää. Sen takia uskon siihen, että meidän
pitää katsoa asioita kymmenien vuosien perspektiivillä.
Tällä on ollut jo nyt valtava merkitys todellakin
kaikille Saimaan vesistön kaupungeille, elinkeinoelämälle
ja teollisuudelle, että on ollut meriväylä,
yhteys merelle. Tätä haluan korostaa edelleenkin.
Sitten jos ajatellaan tätä tulevaisuutta myös koko
liikennejärjestelmän kannalta — vaikka olen
kuulunut siihen toppuuttelijoitten joukkoon tämän
Kymen kanavan tekemisen suhteen — niin sen sanon, että se,
että meillä on Suomessa paljon vesistöjä,
vesiä, vesiväyliä ja jos ajatellaan tulevaisuuden
kuljetusreittejä, niin Saimaan kanavalla saattaa olla aivan
uusia mahdollisuuksia myös tässä. Jos
ajatellaan semmoista, että meillä tarvittaisiin
vaikka bioenergian, uusiutuvan energian, kuljetuksen vuoksi uusia
väyliä, niin siinä meillä olisi
väylä valmiina.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Tarja Filatov.
Pentti Tiusanen /vas:
Rouva puhemies! Tässä eduskunta käsittelee
Saimaan kanavan ja nimenomaan Suomen tasavallan ja Venäjän
federaation välisen vuokrasopimuksen ratifiointia. Täällä ministeri
käytti hyvän puheenvuoron erityisesti siltä osalta,
että hän sanoi olevansa Kymen kanavan toppuuttelija.
Se oli hyvä huomautus.
Tosiaan tätä sopimusta on pitkään
odotettu, ja nyt kaksi vuotta ennen edellisen sopimuksen voimaantuloa
tämä ratifiointi tapahtuu. Saimaan kanavan kehittämisestä puhuttiin
muutama vuosi sitten myöskin sen teknisten edellytysten
parantamiseksi. Nimenomaan tämä mahdollisuus talvimerenkulkuun,
Saimaan kanavan ympärivuotiseen käyttöön,
oli esillä. On myös laskettu hintaa tälle
muutokselle. Mielestäni sitä ei pidä unohtaa.
On hyvä pitää mielessä nimenomaan
vesiliikenteen edut ja alue-edut nimenomaan siellä, mistä ministeri
Vehviläinen ja ed. Rajamäki ovat kotoisin, ja
erityisesti siellä teillä myöskin, ed. Anneli
Kiljunen, Saimaalla tällä on merkitystä.
Lipasto-tutkimushan selvitti sisävesiliikenteen edullisuutta
ympäristön näkökulmasta kontra
muut kuljetusmuodot. Meillä on edelleenkin ylivertainen
kuljetusmuoto rautatie, joka käyttää sähköä,
sillä edellytyksellä, että sähkö ei
ole kovin hiilidioksidipitoisilla tuotantomuodoilla tuotettu. Mutta
kuitenkin aluskuljetusten päästöhaitat
ovat hieman pienemmät kuin tiekuljetusten, kuitenkin moninkertaisia
sähkövoimaan perustuvaan rautatiekuljetukseen
verrattuna, niin kuin tässä hallituksen esityksessä 215
todetaan. Tästä huolimatta voidaan vesiliikennettä kehittää edelleenkin
siihen suuntaan, että sen päästöt
ovat pienemmät kuin tällä hetkellä,
nimenomaan myös näitten kanavan teknisten ominaisuuksien
edistämisen kannalta.
Saimaan kanavaan liittyy myös, kun se avataan talviliikenteelle,
muita ympäristökysymyksiä. Eräs
erittäin tärkeä kysymys on sitten se,
millä tavalla laivan aiheuttama aalto kulkee siellä jään
alla, jos on jäätalvi, ja miten se mahdollisesti
vaikuttaa saimaannorpan pesintään. Tämä on asia,
joka on hyvä pitää mielessä,
kun ja jos tätä talvimerenkulkua kehitetään
ja jäätalvia on tulevaisuudessa. Saimaannorpan
suojelu on edelleenkin heikoilla, ja se on hyvä aina joka
suhteessa pitää mielessä.
Matkailumahdollisuus on tärkeä asia, sen kehittäminen.
Aivan oikein myöskin huviveneily on asia, jota on mahdollisuus
lisätä, ja Saimaan kanavaa on mahdollista käyttää enemmän
tässä asiassa. Saimaalla liikkuu yhä enemmän
myös aluksia, joissa on tietty määrä öljyä.
Saattaa olla enemmän ja vähemmän, mutta
kaiken kaikkiaan öljyntorjunta on kysymys, jota ei pidä koskaan unohtaa.
Sen kehittäminen, siihen liittyvät puomitarpeet,
väylien viitoitukset ja väylien kunto kaiken kaikkiaan
ovat erityisen tärkeitä sisävesialueella.
Mutta sitten muutama sana tästä Kymijoen kanavasta,
kun se nyt pulpahti tähän keskusteluun. Tyhmempää esitystä ympäristönäkökulmasta
ei voisikaan olla kuin Kymijoen kanavointi, (Ed. Rajamäki:
En provosoidu!) koska Kymijoki on maailman ongelmallisin joki nimenomaan
sen vuoksi, että sen pohjasedimentteihin on dioksiineja
ja furaaneja todella paljon sedimentoitunut johtuen muutamasta tapahtumasta,
erikseen ovat sitten ne päästöt puunjalostusteollisuudesta yleensä.
1959 oli tällainen Kuusankosken Kyminiemessä ollut
onnettomuus, josta hyvin paljon purkautui dioksiinia. Mutta tämä tiedetään
ja sitten tiedetään myös se, että Kymijokea
voidaan Kymenlaakson liitonkin mielestä pitää kanavavalmiudessa
Päijänteeltä Kuusankoskelle saakka. Siellä on
tämä Kimolan kanava, ja se on mahdollista myös
modernisoida.
Kymijoen kanavointi voidaan unohtaa, mutta Saimaan kanavan kehittämistä ei,
ja olemme toki iloisia, että tämä asia
on nyt eduskunnassa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri jo kuvasi koko tämän
lähihistorian. Minusta oli aika mielenkiintoista, että silloin
kun olin vetämässä liikennevaliokuntaa
tai muutoin siellä istuskelemassa kokouksissa — puolenkymmentä vuotta
ja sillä tavalla taaksepäin — niin silloin
puhuttiin melkein joka päivä Saimaan kanava -kontrahdista,
jonka nykyinen voimassa oleva sopimus oli päättyvä vuonna 2013.
Elikkä siis toisin sanoen, mitenkä minä nyt sanoisin,
uskoa siihen, että tämä uusiminen kyllä varmasti
noin sutjakkaasti tapahtuu, ei kyllä näyttänyt
olevan ollenkaan. Muistan, kun ylijohtaja Cavénia piti
muutaman kerran tavata, niin aina, kun minä soitin, sihteeri
sanoi, että hän on Saimaan kanava -neuvotteluissa.
No, siihen saattoi olla perhesyitäkin, että hän
oli Saimaan kanava -neuvotteluissa, mutta joka tapauksessa
oli poissa. Ja nyt ollaan sitten tässä tilanteessa.
Kiinnitän tässä esittelyssä vain
yhteen näkökohtaan huomiota, ja se on uusiutuva
energia. Ja koska sitä varten nyt ollaan tekemässä oikein
erityistä kalustoa, niin siinä katsannossa tämä on myöskin
ekologisesti varsin kannatettava hanke, että onneksi olkoon
ministerille vaan.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Saimaan kanavan vuokrasopimus, joka
allekirjoitettiin maiden välillä toukokuun lopussa, aivan
kuten ministeri Vehviläinen totesi, erittäin upeassa
tilaisuudessa, on nyt tuotu eduskunnan hyväksyttäväksi.
Tässä yhteydessä täytyy todeta,
että olen todella iloinen ja onnellinen siitä, että tämä useiden
vuosien prosessi on vihdoin konkretisoitunut sopimukseen. Tämä aika
ja pitkä prosessi on tuonut alueellemme ja sen elinkeinoelämälle
ja monille toimijoille suurta epävarmuutta, millä lailla
tulevaisuutta suunnitellaan ja miten toimitaan. Nyt tilanne siltä osin
on vakiintunut ja tilanne on toinen. Vuonna 1963 solmitun edellisen
sopimuksen jatkamista on valmisteltu jo lähes koko tämän
vuosikymmenen. Neuvottelut ovat polveilleet, ja niitä on
käyty monella eri tasolla niin presidenttien, pääministereiden
kuin liikennetyöryhmien ministereiden ja eri jäsentenkin
välillä. Aiepöytäkirja on ollut
myös Suomessa laajalla lausuntokierroksella, ja viimein
sopimus allekirjoitettiin Lappeenrannassa juhlavin menoin tämän
vuoden toukokuussa.
On myös hienoa, että sopimus solmitaan 50 vuodeksi,
sillä se antaa myös mahdollisuuden investointeihin
ja kanavaliikenteen pitkäjänteiseen kehittämiseen.
Se myös mahdollistaa paremmin kanavaliikenteen arvioinnin
suhteessa muihin kuljetusvaihtoehtoihin. Sopimus laajenee aiemmasta
tavaraliikenteestä koskemaan myös esimerkiksi
matkailuliikennettä, jäänmurtoa, luotsausta
ja huviveneiden yöpymistä, eli asioita, jotka
aiemmin sovittiin erillissopimuksin. Tämä tukee
myös koko Etelä-Karjalan vahvasti kasvavaa monipuolista
matkailua. Matkailusta on tullut yksi alueemme tärkeä elinkeino,
johon myös panostetaan muun muassa entiselle Rauhan alueelle
syntyvän matkailukeskittymän avulla.
Kaakkois-Suomessa tie- ja rataverkko ovat olleet todella kovalla
käytöllä. Kanava purkaa osittain tie-
ja rataverkkojen kuormitusta, mikä myös on todella
tärkeä asia. Hallituksen esityksen mukaan kanava
kykenee nykyisillä järjestelyillä välittämään
myös kanavakuljetusmäärän.
Kanavan vaikutukset alueen talouteen syntyvät lähinnä teollisuuden
kuljetuskustannusten säästöistä.
Kanavan kuljetuksia käyttää noin 20 tuotantolaitosta,
joissa on yhteensä noin 7 000 työpaikkaa.
Näistä 10 on metsäteollisuuden laitoksia,
jotka työllistävät 6 000 henkeä.
Muita tärkeitä aloja ovat kivi- ja rakennusaineteollisuus, kemian-
ja metsäteollisuus sekä pelletti- ja sementtituotanto.
Osalle näistä yrityksistä Saimaan kanavan
käyttömahdollisuus on erittäin tärkeä.
Elinkeinoelämän kannalta sekä Saimaan kanavan
jouhevan käytön kannalta on myös erittäin
tärkeää, että Saimaan kanavan
hoitokunnan toimiston sijaintipaikka säilyy edelleen Lappeenrannassa.
Arvoisa puhemies! Suomen maksamat vuokrakustannukset tulevat
nousemaan nykyisestä. Se, miten tämä tulee
vaikuttamaan käyttömaksuihin, on vielä epäselvää.
On ehdottoman tärkeää, että vuokrakustannusten
nousu ei tule nostamaan liikennöivien alusten lupamaksuja
ja luotsausmaksuja siten, että se tulee heikentämään
ja vaikeuttamaan alusten liikennöintiä Saimaan
kanavalla. Valtion tulee edelleen huolehtia siitä, että Saimaan
kanava toimii edelleen kilpailukykyisenä verrattuna muihin
liikennöintimuotoihin. Kaiken kaikkiaan näen,
että Saimaan kanavalla on paitsi suuri alueellinen merkitys
myös suuri merkitys koko maamme kannalta.
Tässä yhteydessä haluan vielä kiittää kaikkia niitä toimijoita,
jotka ovat näiden vuosien aikana vaikuttaneet siihen, että Saimaan
kanavan sopimus on vihdoin saatu allekirjoitettua. Nyt meidän
tehtävänämme on pitää se
edelleen elinvoimaisena ja kilpailukykyisenä.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! On todella erittäin tärkeätä,
että tämä pitkä vääntö, edellisen
ja nykyisen hallituksen johdonmukainen Saimaan kanavan sopimuksen
solmimistyö, on nyt tässä vaiheessa ja
maalissa. Asia on nimittäin juuri niin kuin ministeri Vehviläinen
korosti. Itä-Suomen kehityksen kannalta on erittäin tärkeätä,
että teollisuuden kuljetuskustannukset voivat alentua myöskin
vesiteiden jatkuvalla tehokkaammalla käytöllä.
Itse asiassa Suomihan on tältä osin ollut vähän
nurja koko Euroopan unionin liikennepolitiikan päävirtaukselle,
joka on ollut raide- ja vesiteiden kehittäminen. Saimaan
kanava toivottavasti vauhdittaa tältä osin sisävesiväylästön
kehittämistä. Se on ollut vähän isännätöntä meillä viime
vuosina, ja myöskin valtiovarainvaliokunnan liikennejaosto
joutui monta kertaa aikoinaan myöntämään
määrärahoja, pieniä rahoja,
mutta sisävesiväylästölle hyvin tärkeitä.
Edellisen hallituksen aikana Saimaa—Päijänne-kanavointi
myöskin nousi infraministeriryhmän agendalle.
Valitettavasti maakuntaliittojen yhtenäisyyttä ei
löytynyt sen toteutukseen. Minusta olisi tärkeätä,
että myöskin tätä puolta pidetään
esillä, koska asia on juuri näin, että bioenergian
ja uusiutuvan energian kuljetus- ja raaka-aineiden kuljetusjärjestelmät
edellyttävät vesiteitä, ja sitten todella
meidän pitää nähdä visio Itä-Suomen
ja koko kansallisen matkailun kehittämisestä.
Saimaata ei viedä Kiinaan eikä näitä mahdollisuuksia.
Siinä on myöskin tämä verkottuminen
Venäjän kanavajärjestelmiin. Eli me tarvitsemme
myöskin Suomen ja Venäjän lähialueiden
tiiviimpää yhteistyötä.
Tämä on uusi alku, jonka pitäisi
nyt säteillä myöskin elinkeinoministeriön
puolelle ja matkailun kehittämisen hyödyntämisen
näkökulmasta.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! On hyvä, että Saimaan
kanavan vuokrasopimus on saatu syntymään. Kun
vuodesta 1963 lähtien voimassa ollut Saimaan kanavan edellinen
sopimus meni nyt vanhaksi, alkuperäinen vuonna 1963 tehty
sopimus jouduttiin nyt uusimaan ja pitkissä neuvotteluissa
päädyttiin tulokseen. Se on hyvä asia.
Saimaan kanavan merkitys itäiselle Suomelle on erittäin
suuri. Se on pakko tunnustaa ja ilo tunnustaa. Näen siinä myös
mahdollisuuden, että Suomen ja Venäjän
välinen kauppa olennaisesti lisääntyy,
kun saadaan pysyvälle pohjalle Saimaan kanavan liikenne.
Moni hyvä ystäväni ja tuttavani saa
leipänsä tästä Saimaan kanavan
liikenteestä, ja he ovat tyydytyksellä panneet
merkille, että Saimaan kanava saatiin sovituksi pitkällä 50
vuoden vuokrasopimuksella.
Mutta sitten mielelläni tarkastelisin asiaa hieman
väljemmin ja laajemmin. Sitä periaatetta, että 50
vuoden vuokrasopimuksen aikana maksamme itäiselle hyvälle
naapurillemme vuokraa ja muita kuluja aiheuttaen noin 500 miljoonan euron
menot, sitä minun matematiikkalogiikkani ei millään
suostu ymmärtämään. Miksi Suomi
ei kehitä omaa vesitiereittiään sisävesiltä suoraan merelle?
Tiedän ed. Tiusasen nousevan ja pyytävän
vastauspuheenvuoron, mutta totean nyt tässä jo
hyväksi aluksi, että ne furaanipäästöt,
mitkä siellä joenpohjassa ovat, ne pystytään
kiertämään ja nykyisellä tekniikalla
myös hoitamaan pois. Niistä on maailmalla kokemuksia.
Tuolla periaatteella jos ajatellaan, että saastuneella
joenpohjalla ei voisi olla liikennettä, niin miten se on mahdollista,
että esimerkiksi Reinillä, missä on valtava
sisävesiliikenne, se olisi muka siellä ongelma?
Eihän se mikään ongelma ole, kun asiat osataan
hoitaa.
Eli ihmettelen suuresti, että me panostamme koko ajan
naapurin alueella olevan vesiväylästön
kehittämiseen ja maksamiseen. Suomi on varmaan Euroopan
unionin ainoa valtio, joka suostuu maksamaan naapurin väylästön
kunnossapidosta. Se olisi melkein sama asia, että minä rakentaisin
omakotitalon, antaisin sen naapurille lahjaksi ja antaisin siinä ilmaiseksi
asua ja itse asuisin vuokralla jossakin muualla. En pidä tällaista
menettelyä pitkässä juoksussa taloudellisesti
järkevänä.
Näen järkevänä, että Suomi
kehittää oman väylästönsä,
tekee laskelmat puolueettomilla, ulkopuolisilla asiantuntijoilla,
jolla sekä Saimaan että Päijänteen
vesiliikenne yhdistetään Mäntyharjun
kanavaa käyttäen ja sitten luodaan yhteys Kymijokea
pitkin Suomenlahdelle. Se mahdollistaisi muun muassa erinomaisen
hyvän bioenergialiikenteen vaikka tänne Pääkaupunkiseudun voimalaitoksiin
tai minne tahansa, ja se olisi valtava kehityssysäys koko
Järvi-Suomen alueelle. Se mahdollistaisi muun muassa valtavan
turistiliikenteen Suomen sisävesireiteille, jotka ovat varmasti
maailman kauneimpia. Sitten kun katsotaan vielä sitä,
mikä olisi suomalaisen teollisuuden ja metsäteollisuuden
tila tänä päivänä,
jos olisimme olleet kaukaa viisaita ja rakentaneet tämän
kanavaverkon kotimaahan, niin meillä olisi tänä päivänä aivan
varmasti ihan eri luokkaa toimiva metsäteollisuus, koska
metsäteollisuuden kustannuksista ylivoimaisesti merkittävin
kuluerä ovat kuljetuskustannukset, ylivoimaisesti merkittävin.
Totta kai siinä tulee paljon muuta, mutta ne muut kuluerät
ovat kohtuullisen kiinteitä ja niihin vaikuttaminen etukäteen
on äärimmäisen vaikeaa, mutta kun kuljetetaan
suuria määriä tavaraeriä, bulkkitavaraa,
halpaa tavaraa kuten esimerkiksi haketta tai kuitupuuta, niin niissä tapauksissa
tämän kuljetuskustannuksen merkitys koko kuluerään
katsottuna on erittäin suuri. Siksi pidän ihan
valtavan ihmeellisenä asiana, että Suomessa panostetaan
sinisilmäisesti siihen, että rakennamme ja pidämme
yllä naapurin alueella olevaa väylästöä,
maksamme siitä vuokraa.
Lopuksi, arvoisa rouva puhemies, lausun suuren ihmettelyni siitä,
että kun luin tämän hallituksen esityksen,
jossa Saimaan vuokrasopimusta käsitellään,
niin täällä on irtisanomispykälä, muistamani
mukaan artikla 28. Siinä artiklassa todellakin tämän
vuokrasopimuksen irtisanominen on yhtä yksinkertaista kuin
leipomon baarissa kahvilla käynti. Diplomaatti vie Suomen
suurlähetystöön Venäjällä irtisanomisilmoituksen,
ja vuoden päästä sopimus on pois. Elikkä irtisanominen
on täysin yksipuolista eikä siinä tarvita mitään
neuvotteluja. Viedään vain diplomaattiteitse kirje,
jossa ilmoitetaan, että vuoden kuluttua sopimus on irtisanottu.
Sen voi toki sanoa vaikka kahdenkin vuoden päästä tapahtuvaksi, mutta
ihmettelen sitä, miksi valtio on mennyt tekemään
tällaisen sopimuksen, jossa on vuoden irtisanomisaika tällaiselle
massiiviselle sopimukselle. Kyllähän sen pitäisi
olla vähintään kymmenen vuotta, jos on
tällainen 50 vuoden sopimus — on vuoden irtisanomisaika
diplomaattiteitse, joka on siis se Suomen suurlähetystöön
jätetty kirjelmä, Venäjän federaation
virallinen kirjelmä. Se on siinä. Siihen loppui
tämä sopimus. Ihmettelen suuresti, miksi tätä ei
sitten haluta sanoa tai perustella julkisesti, miksi näin
tehtiin.
No, se syy varmaan löytyy siinä, arvoisa rouva
puhemies, että viime vuonna tehtiin Päijänne—Keitele-vesistön
selvitystä siitä, kannattavatko sisävesikuljetukset
tällä alueella. Olin siinä työryhmässä omalta
osaltani yhtenä asiantuntijana lausumassa ja kun katsoin
sitä työryhmän tulosta, niin se syy löytyi
siitä, miksi ei haluta kehittää kotimaista
reitistöä. Siinä laskelmassa, minkä liikenneministeriön
tietyt virkamiehet, jätän nimet mainitsematta,
tekivät, oli sellaisia kululaskelmia, joita ei ole millään
järkevällä perusteella perusteltavissa.
Yhdelle kuljetusmuodolle oli laskettu kaikki kustannukset ja toiselle
ei mitään. Sitten perusteltiin jopa sitä,
että rekkaliikenne pitkällä matkalla
on halvempaa kuin laivaliikenne. Kuka väittää sellaista,
että se on totta? Minun mielestäni se on aivan
käsittämätöntä, että sellainen
pannaan viralliseen asiakirjaan, mutta sieltä löytyvät
ne syyt, miksi kotimaista sisävesireitistöä ei
haluta kehittää. Kun kerran emme halua sitä kehittää,
niin me pikkuhiljaa tulemme jäämään
metsäteollisuutta harjoittavana valtiona muiden jalkoihin,
koska kuljetuskustannukset ovat sen suurin erä, ja metsäammattilaisena
tiedän, että siinä häviämme
kilpailumaille joka päivä, ja tämä tappion
kello tikittää meidän vahingoksemme joka
hetki, jatkuu tästä hetkestä huomiseen
jne. Jos emme oman reitistön kehittämiselle halua
panna tätä kuljetuskustannusprosessia liikkeelle,
niin että teemme omat sisävesiväylät,
on hyvä, että on Saimaan kanavan sopimus. Se on
pieni alku, mutta se olisi loistava alku oikein tehtynä sille,
että meillä olisi oma sisävesireitistö,
jolla Suomi pystyisi elintasoaan nostamaan. Tällä menolla
elintasomme laskee.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Meillä on todellakin käsittelyssä historiallinen
päätös, kun kaikille jo oppikirjoistakin
tutun Saimaan kanavan sopimus uudistetaan Venäjän
kanssa. Päätöksen myötä edistetään
myös huviveneilyä ja matkailua. Saimaan kanava
toimii porttina Itämereltä Saimaalle ja myös
merkittävänä kuljetusväylänä,
on hyvin keskeinen kanava Suomelle ollut pitkään
ja on tulevaisuudessakin.
Tässä keskustelussa ovat nousseet mielestäni hyvin
esiin myös ympäristönäkökulmat.
Ed. Tiusanen mainitsi sen, että talvikulun yhteydessä tulisi
huomioida saimaannorpan pesintä ja että vesiliikenteen
päästöjä tulisi vähentää.
Yhdyn kyllä näihin näkökohtiin.
Hallituksen esityksessä todetaan, että sopimuksella
turvataan Saimaan kanavan liikenteen jatkuvuus sekä riittävä palvelutaso
kanavan käyttäjille, ja myös todetaan,
että on tarkat säännökset ympäristön
suojelusta. On hyvä, että niitä näkökohtia
on tässä otettu huomioon, ja varmaankin valiokuntakäsittelyssä on
syytä harkita, että ne varmasti toimivat tarkoituksenmukaisella
tavalla.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Olen ed. Hoskosen kanssa samaa mieltä tästä kanavasopimuksesta.
Yhtä asiaa minä en joko huomannut tai kuullut.
Kun sanottiin, että tehdään 50 vuoden
sopimus uudelleen, niin onko se edelleen kiinteähintainen?
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ihan lyhyesti muutama huomautus ja huomio.
Täällä ed. Hoskonen puhui siitä,
miksi paperi- ja puunjalostusteollisuus ei Suomessa menesty, ja
yksi syy on se, kun ei ole Kymijoen kanavaa, tai olisiko se peräti
ollut nyt se pääsyy? Työn hinta on ollut
yksi syy, ydinvoiman puute on ollut ehkä yksi pääsyy,
puunsaanti, ja nyt tämän hetken pääsyitä on
energiaverotus. Sen takia Suomessa ei pysy puunjalostusteollisuus.
Tosiasialliset syyt esimerkiksi Stora Enson olemassaoloon Brasiliassa
ovat kyllä ihan toisaalla.
Edelleenkin silloin, kun liikenneministerinä oli ministeri
Heinonen, selvitettiin nimenomaan Storan ja UPM:n valmiudet hyväksyä Kymijoen kanavointia.
Niitä ei löytynyt. Se, että Kymijoen pohjassa
on todella enemmän kuin missään muualla
maailmassa dioksiineja ja furaaneja, on yksi syy sille, että sitä jokea
ei pidä kanavoida. Tässä kanavointiprosessissa
lähtee furaani ja dioksiini liikkeelle silloin, kun sitä kaivetaan,
plus sitten potkurivirrat joka kerta, kun laivat liikkuvat, jatkavat
tätä dioksiinien ja furaanien siirtymistä alavirtaan
ja Suomenlahteen. Espoon sopimus kyllä estää myös
sen. Ei ole enää mitään syytä lisätä Itämeri-altaan
dioksiini- ja furaanipitoisuutta siitä, mitä se
on nyt. Uskon, että Viro samoin kuin esimerkiksi Ruotsi
ovat ehdottomasti tätä mieltä ja varmasti
myös Venäjä huolimatta siitä,
että se ei ole tuota sopimusta ratifioinut, vaikka on sen allekirjoittanut.
Näin ollen kyllä on yhtä kaukana
kuin taivaanranta tuo Kymijoen kanavointi, ja se on nyt vain vähän
hupaisaa etsiä siitä syytä sille, että Suomesta
lähtee tai Varkaudesta lähtee tai Kuusankoskelta
on lähtenyt taikka sitten Haminasta on lähtenyt
paperiteollisuutta. Haminankin sellutehdas on siinä meren
rannalla.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan ensin on kommentoitava ed. Hoskoselle,
että meillä Saimaan kanava toimii ja palvelee
kyllä varmaan parhaiten tällä hetkellä ja
on rakennettu kyllä ymmärtääkseni
juuri suomalaista liikennettä varten eikä naapuria
silmällä pitäen. Saimaan kanava on paljon
paremmassa paikassa meidän liikenteemme osalta kuin se
haaveiltu kanava Kymijoen rinnalle, jota Kymijoen kohdalle ei oltaisi
rakentamassa. Tästä syystä olen hyvin
iloinen, että ainakin seuraavat 50 vuotta meillä on alustava
sopimus, jos nyt vuokrahinta sitten katsotaan uudelleen 10 vuoden
välein. Ja se huomio, että nyt ei tarvitse erikseen
sopia tavaraliikenteestä, matkustajaliikenteestä,
luotsauksesta, jäänmurrosta ja huviveneliikenteestä,
vaan kaikki on liitetty tähän samaan sopimukseen
ja tähän samaan lakiin, on erittäin hyvä.
Myös ajatus siitä, että meillä on
mahdollisuus kolmansista maista tulevilla huvialuksilla ja muilla
liikennöidä sitten Saimaan kanavaa pitkin, parantaa
huomattavasti meidän alueen matkailumahdollisuuksia, ja
uskon, että löydetään myös
Länsi-Suomesta enemmän itään
päin, kun on mahdollista liikkua siellä puolella.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Saimaan kanavan Venäjälle
kuuluvan osan ja siihen liittyvän alueen vuokrasopimuksen
uusiminen 50 vuoden ajaksi on suuri asia Lappeenrannalle ja koko
Suomelle niin tavara- kuin matkustajaliikenteen osalta. Sopimuksen
hyväksymisen myötä meillä on
mahdollisuus lisätä ja kehittää kanavaliikennettä uusin
ajatuksin. Sopimuksella turvataan Saimaan kanavaliikenteen jatkuvuus
sekä siihen riittävä palvelutaso kanavan
käyttäjille. Ne ovat kaikki todella hyviä asioita.
Tämä 27.5.2010 kevään korvalla
tehty sopimus on tosi hieno asia. Kiitän myös
kaikkia, ketkä ovat osallistuneet tämän
sopimuksen valmisteluun ja saaneet asian vietyä päätökseen.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Saimaan kanavalla on historian aikana siitä lähtien,
kun Saimaan kanava on ollut eri paikassa ja eri muodoissaan, ollut
suuri merkitys erityisesti silloin, kun muut kuljetusmuodot ovat
joko puuttuneet tai niillä ei ole ollut sitä merkitystä kuin
on nyt.
Tänä päivänä ja
tulevaisuudessa vesitiet ovat edelleen tärkeät.
Näkisin, että niillä on ilmasto- ja ympäristöpoliittisista
syistä jopa aivan uuden tulevaisuuden mahdollisuuksia.
Näin toivon nyt käsiteltävänä olevalla
asiallakin. Mutta samassa yhteydessä haluaisin nostaa esille
myös perinteisen puutavaran uiton Suomen vesistöissä ja
myös muiden vesistöjen mahdollisesti tarjoamat
kuljetusliikenteen mahdollisuudet.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tästä Saimaan kanavan sopimuksesta,
ettei jää väärää kuvaa:
siis todellakin kannatan sitä, että sopimus tehdään.
Mutta ihmettelen sitä, että miksi meillä ei
panosteta omien vesireittien kehittämiseen. Jos me haluamme,
että suomalaista puuta, mitä tahansa muuta materiaalia,
joka tarvitsee paljon kuljetuskapasiteettia, kuljetetaan, miksi meillä ei
kehitetä omaa sisävesiliikennettä? Jäät eivät
tämän päivän aikana ole mikään
este enää. Tekniikka on ajanut jo jääasioista
ohi ajat sitten. Jää ei ole enää mikään
sisävesireittienkään kulkueste tänä päivänä.
Mitä tulee sitten ed. Tiusasen mainitsemaan furaaniasiaan,
niin totta kai ne vaikeimmat furaanipaikat voidaan ohittaa ja nykytekniikalla
ne voidaan peittää niin, että niistä ei
tule mitään ongelmia. Niin kuin sanoin edellisessä puheenvuorossani,
niin sillä tekniikalla jos mennään, esimerkiksi
Reiniä pitkin ei voitaisi liikennöidä. Siellä on
tuhat kertaa enemmän myrkkyjä pohjassa.
Sitten se, halutaanko kehittää kotimaista
teollisuutta yleensäkin. Varkaudessa esimerkiksi, ed. Kari
Rajamäen kotikaupungissa, oli 1860-luvulla kaksi kappaletta
laivatelakoita, kun silloin sisävesiliikenne niillä laivoilla,
sen aikaisella tekniikalla pelasi. Sekin olisi mahdollista meillä tänä päivänä,
jos Suomi haluaisi. Mutta jos eduskunta haluaa valita tien, että kehitetään
naapurin vesiväyliä, maksetaan sinne rahaa, kyllä tätä rahaa
riittää, meillä on jo 84 miljardia velkaa
ensi vuodellekin, maksetaan vaan lisää. Jos vain
kukkaro kestää, niin kyllä se onnistuu,
mutta minä panostaisin mieluummin kotimaan kehittämiseen.
Se on Suomen kansanedustajan velvollisuus nähdäkseni.
Erkki Pulliainen /vihr:
Puhemies! Ei ollut tarkoitus kommentoida ed. Hoskoselle, mutten voi
olla kertomatta, että Varkauden konepajalla tehtiin sotakorvausaluksia
Neuvostoliitolle valtava määrä ja ne
kontrollöörit viettivät päiviään meillä,
kun isäni puhui venäjää, että sillä tavalla tuttu
juttu.
Mutta se, mihin halusin erityisesti kiinnittää tässä yhteydessä nyt
huomiota, on se, että kun kaikki onnittelevat tästä Saimaan
kanavan sopimuksesta, hyvä, niin minäkin jo onnittelin,
mutta sehän tarkoittaa käytännössä sitä,
että nyt tarvitaan se kuljetuskulttuuri, siis se koko rahtiliikennekulttuuri
kaikkine aluksineen, jatkuvuuksineen ja niin pois päin,
muutenhan tämä sopimus on aika arvokas harrastus.
Siis siinä katsannossa pitää nyt muistaa,
mihin tämä onnittelu velvoittaa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen juuri viittasi laivakalustoon,
kaikkinensa mitä siihen liittyy. Toivottavasti tämä uusi
innovatiivinen jäätä särkevä ja
jäissä kulkeva kuljetuskalusto tekee tulevaisuuden
Suomeen, niin kuin asiantuntijat ovat muun muassa liikenne- ja viestintävaliokunnalle
asiasta kertoneet. Sitä tarvittaisiin muun muassa bioenergian, puutavaran
kuljetuksiin. Näkisin, että meidän pitää raskasta
liikennettä ohjata maanteiltä myös muille
kuljetusmuodoille ja selvittää ne mahdollisuudet,
mitä Suomen vesitiet voivat koko maassa tarjota.
Keskustelu päättyi.