6) Laki eläinsuojelulain 22 §:n muuttamisesta
Satu Taiveaho /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä aloitteessa ehdotetaan
turkiseläinten häkkitarhauksen kieltämistä siirtymäajalla
vuoteen 2025 mennessä. Tämä mukailee
Eläinsuojeluliitto Animalian aihetta käsittelevän
kampanjan tavoitteita. Myös muutamat keskeiset poliitikot
ovat mukana tuossa Animalian kampanjassa tai ovat muuten julkisesti
ottaneet kantaa asian puolesta.
Aloitteen mukaisesti toiminnassa olevat tarhat tulisi lopettaa
1.1.2025 mennessä, jolloin myös uusien turkistarhojen
perustamiskielto tulisi voimaan. Voimassa olevan eläinsuojelulain
tavoitteena on suojella eläimiä parhaalla mahdollisella
tavalla kärsimykseltä, kivulta ja tuskalta. Tavoitteena
on edistää eläinten hyvinvointia ja hyvää kohtelua.
Turkistuotanto ja nykyisenlainen turkistarhaus ovat näiden
tavoitteiden kanssa vahvassa ristiriidassa.
Turkistarhauksessa on suuria eläinsuojelullisia ja
eettisiä ongelmia. Viimeisen vuodenkin aikana on tullut
ilmi vakavia eläinsuojelurikkomuksia turkistarhoilla. Turkiseläimet
ja häkkitilat ovat paikoitellen erittäin huonokuntoisia,
eivätkä häkit mahdollista lajityypillistä eläinten hyvinvointia
tukevaa toimintaa. Turkiseläimillä on kuitenkin
villien serkkujensa tapaan tarpeet ja vaistot, kuten saalistusvietti,
tarve reviirin puolustamiseen, pariutumisvietti ja tarve muodostaa lajityypillisiä
sosiaalisia
järjestelmiä. Eläimillä on tarve
suojautua pesään, kaivaa maata, kiivetä, liikkua,
uida, tutkia ympäristöä, virtsata ja
ulostaa vain tiettyihin paikkoihin jne. (Ed. Rajamäki: Entäs
lehmillä?) Eläimillä esiintyykin turkistarhoilla
käytöshäiriöitä, apaattisuutta
ja hermostuneisuutta, koska lajin luontaiset tarpeet on riistetty.
Vaihtelevat sääolot sekä kylmyys ja kuumuus aiheuttavat
myös kärsimystä, ja käsittely,
epähygieenisyys ja tappotavat aiheuttavat eläimille
ahdistusta ja paikoitellen myös sairauksia, sekä keinosiemennys
aiheuttaa naaraille usein stressiä. Rehumyrkytyksiäkin
esiintyy. Eläimet kärsivät ahtaissa ja
virikkeettömissä häkeissä. Myös
Euroopan unionin komission raportissa todetaan, että eläinten
hyvinvoinnissa ja häkkien koossa on puutteita. Eläinsuojeluliitto
Animalian mukaan maamme turkiseläimistä kolmasosa
on edelleen eläinlainsuojelulainsäädännön
edellyttämää pienemmissä häkeissä.
En voi hyväksyä turkistarhausta näiden
seikkojen vuoksi, se ei ole mielestäni eettistä toimintaa
eikä tällainen elinkeino mielestäni kuulu
nykyaikaan.
Häkkejä on kyllä parannettu viime
vuosina, mikä on hyvä asia ja mistä kertoo
osin muun muassa viimeaikaiset uutiset investointien lisääntymisestä turkistuotannossa.
Eläinten hyvinvoinnin parantaminen, muun muassa hyvinvoinnin mittareiden
kehittäminen turkistarhoille sekä häkkien
kokojen kasvattaminen ovat hyvä suuntaus mutta eivät
poista turkistarhauksen kaikkia edellä esitettyjä ongelmia.
Toisaalta investointien lisääntyminen kertoo myös
siitä, että turkisten kysyntä on ollut
kasvavaa, mikä on valitettavaa. Se on myös vahvassa ristiriidassa
sen kanssa, että muun muassa poliittisten toimijoiden kriittisyys
turkistarhausta kohtaan, kuten muutamien puolueen johtajien kannanotot
asiassa, sekä yleisemmin ihmisten ja kuluttajien kriittisyys
turkistarhausta kohtaan on ollut kasvavaa. Esimerkiksi nuoremmat
kuluttajat havittelevat hyvin harvoin aitoja turkistuotteita. On
myös hyvä, että monet vaateketjut ovat
jo sitoutuneet karttamaan aitojen turkisten käyttöä vaatteissaan.
Viimeksi tällaisen ratkaisun teki Seppälä-ketju,
ja yhteensä jo 59 Suomessa toimivaa vaatealan yritystä on
jo päätynyt samaan ratkaisuun.
Suomi on maailman suurin ketun nahkojen ja merkittävä minkin
nahkojen tuottaja. Turkistarhoillamme elää vuosittain
lähes neljä miljoonaa turkiseläintä,
erityisesti kettuja, naaleja, minkkejä, hillereitä ja
supikoiria. Turkistuotanto aiheuttaa eläinten kärsimysten
lisäksi ympäristön pilaantumista, muun
muassa lannan ja virtsan aiheuttamia typpi-, fosfori-
ja ammoniakkipäästöjä, ja tämä näkyy
esimerkiksi pistekuormituksena vesistöissä. Myös
muita kielteisiä ympäristöseurauksia
esiintyy muun muassa rehun tuotantoon ja energiankulutukseen liittyen.
Turkikset eivät ole välttämättömiä nykyaikana
kenellekään. Turkistarhojen tuotteet menevät pääosin
vientiin tai kotimaassa somisteiksi asusteisiin. Turkikset ovat
aivan turha ylellisyystuote ihmisille. Perusteita ja tarvetta turkistarhaukselle
on tässä ajassa hyvin vaikea nähdä.
Suomi on Länsi-Euroopan viimeisimpiä tarhaajamaita,
joissa turkistarhausta ei ole kielletty tai edes rajoitettu. Turkistarhaus
on kielletty Isossa-Britanniassa, Bulgariassa, Irlannissa ja Kroatiassa.
Itävallassa ja Sveitsissä lainsäädännölliset
vaatimukset ovat lopettaneet turkistarhauksen kokonaan.
Tiukkoja rajoituksia ja lajikohtaisia tarhauskieltoja on voimassa
Hollannissa, Ruotsissa, Tanskassa ja Saksassa.
Turkistarhauksen kieltämiseksi Suomessa tulee tehdä pikimmiten
suunnitelma, jossa luodaan puitteet turkistarhauksesta luopumiseksi
esimerkiksi vuoteen 2025 mennessä. Tätä on
esittänyt Eläinsuojeluliitto Animalia kampanjassaan,
johon jo viittasin ja jossa on mukana näkyviä poliitikkoja,
myös julkisuuden henkilöitä. Pelkät
puheet eivät riitä, tarvitaan myös tekoja
ja toimia, siksi tämä lakialoite on tällä kertaa
jätetty. Aloite mukailee pitkälti aiempia aiheesta
jätettyjä aloitteita, kuten ed. Meriläisen
ja ed. Lapintien aiheesta aiemmin tekemiä aloitteita.
Turkistarhauksesta vuoteen 2025 mennessä luopumisen
ja sitä tukevan suunnitelman yhteydessä tulee
luoda ilman muuta myös väylät ja taloudellinen
tuki turkistarhaajien siirtymiseksi muiden elinkeinojen tai ammattien
harjoittamiseen. Tällainen kohtuullinen siirtymäaika
mahdollistaa alan asteittaisen lopettamisen. Turkistuottajien elannon
varmistaminen sekä mahdollisuus eettisempään
työhön tulee taata. Työllisyydelläkään
ei voi mielestäni perustella tai hyväksyä epäeettistä toimintaa.
Arvoisa puhemies! Turkistarhauksen kieltämiseksi esitän
aloitteessa, jonka on allekirjoittanut 14 muuta edustajaa, eläinsuojelulain
22 § muuttamista siten, että lisätään
22 §:ään uusi 1 momentti, jolloin
nykyinen 1 momentti siirtyy 2 momentiksi. Uusi momentti kuuluu seuraavasti: "Eläinten
kasvattaminen häkkitarhauksena turkisten tuotantoa varten
on kiellettyä. - - Lain 22 §:n
1 momentissa säädettyä häkkitarhauksen kieltoa
sovelletaan lain voimaan tullessa toimiviin turkistarhoihin 1. päivästä tammikuuta
2025 alkaen."
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Suomessa on noin 1 500 turkistarhaa,
joista 90 prosenttia sijaitsee Länsi-Suomen ympäristökeskuksen
alueella. Turkistarhaus on keskittynyt Pohjanmaan ruotsinkieliselle
rannikolle, Keski-Pohjanmaalle ja järviseudun kuntiin.
Suomi tuottaa kaksi kolmasosaa maailman siniketunnahoista, ja Länsi-Suomen
ympäristökeskuksen alueella tuotetaan 70 prosenttia
maan minkin- ja ketunnahoista. Tanska, Yhdysvallat ja Hollanti ovat minkinnahan
tuotannossa edelläkävijämaita. Nahkojen
myynnin vuotuinen arvo on noin 255 miljoonaa euroa.
Turkistarhaus on usein maatalouden sivuelinkeino mutta monille
myös pääelinkeino, joka työllistää useita
satoja ihmisiä. Turkistarhaus asiallisesti hoidettuna,
tarkasti valvottuna ja eläinten hyvinvoinnin turvaten on
osa suomalaisten yritystoimintaa, ja sellaisena sitä pitää tarkastella.
Turkiseläinten tarhauksen valvontaan on viime vuosina keskitetty
paljon voimavaroja, ja tulokset ovat rohkaisevia.
Turkiseläinten tarhauksessa laiminlyönnit ovat
merkittävästi vähentyneet viime vuosikymmenen
alun kymmenistä laiminlyönneistä. Turkiseläinten
laiminlyönnit ovat nykyään onneksi vain
pieni osa kaikista hyötyeläinten laiminlyönneistä.
Eniten tuhoa ovat aiheuttaneet turkistarhauksen vastustajat aiheuttamalla
merkittäviä vahinkoja tälle elinkeinolle.
Arvoisa puhemies! Sen sijaan turkistarhaukseen liittyviin ympäristöongelmiin
on syytä kiinnittää huomiota. Turkistarhojen
aiheuttama vesistökuormitus voi olla paikallisesti merkittävää, koska
tarhat voivat sijaita lähekkäin samalla valuma-alueella.
Vesiensuojelun suuntaviivoista vuoteen 2015 annetun valtioneuvoston
periaatepäätöksen mukaan turkistuotannon
ja turkiseläinkasvatuksen haittojen vähentämisessä korostetaan
vesiensuojelunäkökohtien huomioon ottamista tuotannon
sijoittautumisessa ja parhaan käyttökelpoisen
tekniikan soveltamista ravinnepäästöjen
vähentämiseksi sekä lannan hyötykäytön
ja tuotteistamisen selvittämisessä. Viime vuosina
ympäristölupien ja pohjavesialueilla olevien tilojen
siirtoprosessin myötä vesiensuojelu on turkistuotannon
osalta tehostunut, mutta turkistarhauksen osalta vesien suojelutoimia
pitää jatkaa.
Ja lopuksi: jos kiellämme meillä tämän
hyvin hoidetun tarhauksen, tarhaus varmasti jatkuu jossain päin
maailmaa, vaikka esimerkiksi Kiinassa, mutta ovatko olosuhteet varmasti
eläimille sen jälkeen yhtä hyvät
kuin meillä?
Lopuksi pienenä lisäyksenä: kaikesta
tästä huolimatta meidän taloudessamme
ei osteta turkiksia.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Entisiä tuotantotapoja turkiseläinten,
kanojen, kotieläinten osalta on korostettu ihan aiheesta
viime vuosina, ja on tapahtunut myönteistä kehitystä. Haluan
kuitenkin samalla, kun jyrkästi vastustan tätä lakialoitetta,
myöskin korostaa, että sosialidemokraatit eivät
ole lakkauttamassa tätä elinkeinoa. Kun täällä puhutaan,
että 4 miljoonaa eläintä elää turkistarhoillamme,
meillä niistä elävät tuhannet
ihmiset ja myös heidän elinkeinonsa alueellisesti
on keskeisesti kiinni tästä tärkeästä mahdollisuudesta
ansaita leipänsä. Eli tällä on maaseudun
elinvoimaisuuden, alueellisen ja kansallisen kehityksen kannalta
tietty merkitys.
On kyseessä siis laillinen elinkeino, ja kun eläinten
ahdistuksella muun muassa perustellaan tätä lakialoitetta,
niin on syytä myöskin varoittaa sellaisista toimenpiteistä,
joista laillisen elinkeinon harjoittajille aiheutuu tarpeetonta
ahdistusta. Jouduin sisäministerin tehtävissä tutustumaan
nimittäin siihen nurjaan puoleen, jota nimitin jopa ekoterrorismiksi
ja joka kohdistui voimakkaana jopa tämän elinkeinon
ja turkiskaupan parissa työskentelevien perheisiin kotirauhan
häirintänä, ja jouduttiin perustamaan
jopa näiden iskujen torjuntaan erikoistunut poliisiyksikkö.
Eli meillä kannattaa totta kai vaatia näitä eettisiä tuotantotapoja
ja keskustella asiallisesti, niin kuin ed. Taiveaho halusikin tehdä,
näistä kysymyksistä. Mutta erityisesti
minä varoitan myöskin siitä, että ne
innostavat ylilyönteihin, sanotaan, talon ulkopuolella,
joten tämä on hyvä, että käydään
asiallisesti tätä keskustelua täällä.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä ed. Taiveahon
tekemä aloite on hyvin kannatettava. Aloitteessa todetaan,
että eläinsuojelulain tavoitteena on suojella
eläimiä parhaalla mahdollisella tavalla kärsimykseltä,
kivulta ja tuskalta, ja on tunnettu tosiasia, etteivät häkissä kasvavat
eläimet pysty käyttäytymään
lajityypillisesti ja häkkituotanto ei tue eläinten
hyvinvointia.
Turkistarhauksestahan on luovuttu laajoilla alueilla Euroopassa.
Suomi on niitä harvoja maita, joissa se on edelleen sallittu.
Mielestäni lakialoitteessa on hyvin otettu huomioon
tärkeitä seikkoja, esimerkiksi se, että on
annettu reilusti siirtymäaikaa, ja myöskin se,
että huolehditaan siitä, että turkistuottajille
löytyy muita, vaihtoehtoisia urapolkuja ja tukea ammatin
vaihtoon.
Tietysti on sekin näkökulma, että jossakin muualla
maailmassa, esimerkiksi Kiinassa, voivat olla vieläkin
heikommat tuotanto-olosuhteet, mutta siihen varmasti tarvittaisiin
joitakin tarkempia laatustandardeja ja tarkkailua, ettei meille
tulisi tuontina mitään epäeettisesti
tuotettuja tuotteita. Tämähän koskee
ihan kaikkea tuontia, mitä meille tulee, ettei tule mitään
lapsityövoimalla tuotettua eikä mitään
kovin epäeettisissä oloissa tuotettuja tuotteita.
Toivon, että valiokunnassa tarkkaan harkitaan tässä aloitteessa
esitettyjä näkökohtia ja että Suomessakin
voisimme siirtyä samalle tasolle muun Euroopan kanssa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Haluan yhtyä tässä ed.
Laxellin ja ed. Rajamäen puheenvuoroissa esitettyihin näkemyksiin.
Turkistarhaus on Suomessa laillinen elinkeino. On aivan oikein jatkuvasti
kiinnittää oikeisiin eläinsuojelun eettisiin
kysymyksiin huomiota. Aina tulee pitää huolta
eläinten hyvinvoinnista. Hyvinvoivalla eläimellä on
myös hyvin kaunis turkki. Terve eläin tuottaa
parhaimman tuloksen, jotenka minä uskon, että vastuulliset
alan yrittäjät tajuavat myöskin tämän.
Kuten täällä mainitsemani edustajat
totesivat, tuskin turkisten maahantuonti Suomeen loppuisi, vaikka
tuotanto täällä loppuisi, jotenka kysymys
on siitä, tuotetaanko tänne halutut turkikset kotimaassa
vai jossakin muualla. Alaan liittyy tietysti myös liitännäistä:
myöskin teollisuudella, joka sitten jatkojalostaa näitä turkiksia,
on työpaikkoja.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Taiveahon lakialoite on varsin hyvä,
ja täällä kuulimme muun muassa jo ed.
Karimäen kannatuspuheenvuoron. Itse olen myös
tämän lakialoitteen allekirjoittanut.
Katson, että tämä on sitä viisaiden
naisten jatkumoa, edustajat Meriläinen, Lapintie ja nyt
Taiveaho ovat tehneet tämän eläinsuojelulain
22 §:n muuttamisen, niin että Suomessa
ei olisi turkistarhaus enää mahdollista 1. päivä tammikuuta
2025 jälkeen. Näin ollen tämä vuosilukuhan
on vielä 15 vuoden päässä, joten
mistään äkillisestä kieltämisestä ei
ole kysymys. Aivan niin kuin ed. Karimäki jo totesi, tässä viitataan
myös muiden elinkeinojen mahdollisuuteen, muiden ammattien
harjoittamiseen, jotta päästäisiin tästä epäeettisestä tavasta pitää eläimiä häkeissä
ja
käyttää erilaisia lähellä kidutusta
ja eläinrääkkäystä olevia
keinoja näiden eläinten lopettamiseen, ylläpitämiseen
ja myöskin lisääntymiseen.
Tässä Suomen asema on kyllä kestämätön
Euroopassa. Toivon mukaan tässä tapahtuu Suomessa
muutos. Kun puhutaan tämän toimialan jatkamisesta
muualla, esimerkiksi Kiinassa, on todettava, että suomalaiset
turkistuottajat rahtasivat Helsinki-Vantaan-kentältä siitoseläimiä hyvinkin
kummallisella tavalla, mihinkä myös eläinsuojelijat
kiinnittivät huomiota, kun kettuja lastattiin lentokoneisiin.
Satu Taiveaho /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on käyty
hyvää keskustelua turkistarhaukseen liittyen,
ja arvostan ja ymmärrän toki näitä erilaisiakin
näkökulmia tähän aihealueeseen
liittyen, kuten esimerkiksi ed. Rajamäen edellä esittämiä näkemyksiä.
Ajattelen vaan näistä asioista hyvin eri lailla
niiden kanssa, jotka kannattavat turkistarhausta. Olen sitä mieltä,
että turkistarhauksesta tulee luopua, kuten tässä aloitteessani
esitän.
Totean vaan esimerkiksi tuon ed. Rajamäen puheenvuoron
jälkeen, että myös puolueessamme on toisenlaisia
näkökulmia kuin ed. Rajamäen esiin tuoma
näkemys. Esimerkiksi ed. Kalliomäki on ollut varsin
näkyvästikin Animalian kampanjassa mukana, (Ed.
Rajamäki: Ei ole allekirjoittanut!) kuten myös
ministereistä esimerkiksi ministeri Virkkunen on mukana
siinä kampanjassa.
Arviot siitä, kuinka paljon turkistuotanto työllistää,
vaihtelevat, mutta suoraan on arvioitu yleisimmin niin, että 5 000—7 000
henkilöä työllistyisi suoraan turkistarhauksesta
ja välillisesti yhteensä 10 000 henkilöä.
On todella tärkeätä heille näitä vaihtoehtoisia
työuria rakentaa, niin että toimeentulo ei kohtuuttomasti
vaarannu, kun luovutaan tästä epäeettisestä turkistarhauksesta.
Lopuksi haluan vielä todeta, että itsekään
en missään nimessä hyväksy laittomia
toimia, en millään saralla, en myöskään
missään nimessä näitä turkistarhaiskuja.
Ne eivät ole oikea tapa viedä asioita eteenpäin,
vaan näitä täytyy viedä muilla
keinoin. Mielestäni eläinsuojeluasiatkin vaativat
tällaista rakentavaa eteenpäinvientiä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tuon tässä yhteydessä esiin
myös sen merkityksen, mikä on metsästyksellä saatavien
eläinten turkiksilla. Toivon, että luonnossa sinne
villiintyneet villiminkit metsästettäisiin kuten
supikoirat, ja sitten teen myöskin huomion siitä,
että meillä hyötyeläimiä,
nautaeläimiä, hevosia teurastetaan. Kukaan ei
koskaan puhu, minnekä joutuvat nautojen, hevosten vuodat.
Näilläkin on monia hyödyntämisen
mahdollisuuksia. Niitä hyödynnetään,
mutta mahdollisuuksia on tätä kautta myös
olemassa paljon enemmän kuin nykyaikana suomalainen alan
teollisuus hyväksikäyttää.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Rouva puhemies! Se on hyvä, että turkiseläinten
hyvinvoinnista on huolehdittava ja on tehtävä kaikki
mahdollinen, että kaikkien turkiseläinten hoito
ja peräänkatsominen paranee. Pahojakin kuvia on
nähty.
Tämä lakialoitehan johtaisi siihen, että koko turkistarhaus
siirtyisi semmoisiin maihin, joissa taatusti ainakin meidän
on mahdoton vaikuttaa siihen, mitä siellä tapahtuu.
Niin kauan kuin kysyntää on, niin markkinatalous
on sellainen, että tuotetaan ne tietyt tuotteet, ja tämä lakialoite
hyvässä tarkoituksessa johtaisi siihen, että turkiseläinten
hyvinvoinnista huolehtiminen siirtyisi maihin, joihin meillä ei
ole minkään näköistä mahdollisuutta
vaikuttaa. Suomessa voidaan vaikuttaa ja pitää vaikuttaa,
että se hyvinvointi paranee, ja siihen meillä on
kyllä keinommekin, jos niitä halutaan riittävästi
käyttää.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kysymys turkistarhauksessa on sen tyyppisestä eläimen
kohtelusta, jota ei voi millään tavalla puolustella.
(Ed. Tennilä: Miten niin?) Sellaista turkistarhauksen tasoa
ei olekaan, että se olisi eläimen hyvän
elämän kannalta mahdollista ja sopivaa. Lajinmukainen
käyttäytyminen ei onnistu, ja eläin on
pienessä häkissä oman elämänsä ajan,
ja näin ollen siinä ei ole mitään
sellaista, jolla me voisimme tässä elämänlaadussa
päästä uudelle tasolle.
Se, että sitten Kiinassa tai muualla tilanne olisi
vielä huonompi kuin Suomessa, ei tilannetta sinänsä muuta.
Suomalaisten turkistuottajien olisi pitänyt ja pitäisi
hiukan katsoa sitten, kun he tällä tavoin argumentoivat
omaa toimintaansa, sitä, ovatko he oikealla asialla myydessään
siitoseläimiä Kiinaan. Näin
suomalaiset turkistarhaajat ovat tehneet ja tekevät. He
tekevät sen aivan tieten tahtoen. Onko sitten tarkoituksena
luoda kilpailevat markkinat ja tällä tavalla piristää markkinaelämää ja
maailmaa? En tiedä, mutta joka tapauksessa myöskään
Suomessa ei turkistarhausta koskaan saada sellaiselle tasolle, että se olisi
eettisesti hyväksyttävää ja
taloudellisesti kannattavaa.
Keskustelu päättyi.