Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Olemme omassa järjestössämme
jututtaneet satoja lapsia viime vuosien aikana. Heillä on
suuri huoli köyhyydestä, miten lapset voivat osallistua
leireille, miten perheet pärjäävät.
Tänään on luettu Helsingin Sanomista
Mannerheimin Lastensuojeluliiton selvityksiä toimeentulon
vaikutuksista, miten nuoret kokevat ahdistusta, kokevat eriarvoisuutta — käytännön
esimerkkejä. Tilastokeskus esittää meille
tulojakotutkimuksissa, kuinka erityisesti yksinhuoltajat ovat jo
27-prosenttisesti köyhyyden parissa.
Jakaako hallitus tämän huolen, minkä oppositiosta
sosialidemokraatit esittävät, ja mitkä olisivat
ne uudet keinot, mitä tästä eteenpäin
olisi näiden perheiden tilanteen parantamiseksi tehtävä?
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Herra puhemies! Hallitus jakaa tämän huolen. On
kysymys ei enempää eikä vähempää kuin
siitä tulevaisuudesta, jota me rakennamme suomalaisessa
yhteiskunnassa. Se, että lapset reagoivat näin
voimakkaasti, on yksi osoitus siitä, että on tietoisuus.
Nähdään, mitä se arki on, nähdään mitä kavereilla
on, nähdään mitä toisilla on.
Mitä ne uudet keinot sitten ovat? Mielellään otetaan
vinkkejä vastaan, kun kaiken kaikkiaan tässä keskustelussa
siitä, että meillä on köyhiä,
jo sillä on merkitystä, että me tunnustamme,
että meillä tässä yhteiskunnassa
kaikilla ei mene hyvin. Sillä on merkitystä. Toisekseen,
mitä uutta? Mielellään otetaan vastauksia
vastaan niin tulonsiirtojen kuin palveluidenkin osalta.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Tätä varmaan odottavat ne
150 000 lasta ja heidän vanhempansa myöskin
näissä perheissä, että hallitukselta
löytyisi joitakin keinoja. Sosialidemokraatit ovat vaihtoehtobudjetissaan
esittäneet muun muassa työmarkkinatuen tarveharkinnan
poistamista, perusosan lisäämistä lapsiperheiden
toimeentulotuessa, asumistuen ja työttömyyspäivärahan tason
nostoa, niin että nämä perheet eivät
joutuisi jatkuvaan toimeentulotuen parissa elämiseen. Meillä olisi
tähän myöskin ollut mahdollisuus esittää rahoitusta,
jos pääomatuloverotusta olisi korotettu. Onko
hallitus vaikkapa meidän kolmen ensimmäisen esityksemme
takana, miten näille pienituloisille perheille tulisi apua
antaa?
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Arvoisa puhemies! Hallitus tekemillään päätöksillä sitoo
lapsilisät, pienimmät äitiys-, vanhempain-,
isyys-, sairauspäivärahat indeksiin 1.3.2011 alkaen.
Hallitus teki lisäbudjettineuvottelussaan, ensi vuoden
talousarvioon liittyvässä täydennysneuvottelussaan,
toissa päivänä tiistaina päätöksen
työmarkkinatuen tarveharkinnan tulorajojen nostosta. Hallitus
päätti tavalla, joka tulee vaikuttamaan ensi vuonna
noin 15 000 suomalaisen arkeen — jossa huomioidaan
muun muassa eri perhekoot — suoraan näitten lapsiperheitten
tilanteeseen. Se vaikutus, mikä tuolla tarveharkinnan tulorajojen
nostolla on, on 1 eurosta noin 180 euroon kuukaudessa. Nämä ovat niitä toimenpiteitä,
joita tämä hallitus on päättänyt
tulevaisuutta silmällä pitäen.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Eräs syy lapsiperheiden köyhyyden
taustalla on yksinhuoltajien vaikeus työllistyä.
Sosialidemokraatit esittivät viikko sitten työelämän
reformia, jonka reformin yksi keskeinen ajatus on siinä,
että työelämään pitäisi
tuoda sen tyyppistä joustoa, jossa työelämän
ja perhe-elämän yhteensovittamista voitaisiin
toteuttaa enemmän sillä tavalla, että perhetilanne
olisi määräävänä tekijänä ja
työnantajapuolelta sitten voitaisiin joustaa. Onko hallituksen
suunnitelmissa, kun hallituksella on nyt hyvät yhteydet
työmarkkinajärjestöihin, käydä läpi
tällaista työskentelyä, jossa tämän
tyyppistä työelämän joustoa
lisättäisiin?
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Arvoisa puhemies! Meillä pitää olla
valmiudet etsiä tämän tyyppisiä joustoja.
Ylipäätänsä työelämässä tulee
kyetä löytämään huokoisuutta
eri ihmisten elämänvaiheissa. Olemme tilanteessa, missä työelämä on
aika kova. Jotta me voimme selviytyä tulevaisuudesta, niin
lainsäädännön kuin muitakin
keinoja käyttäen pitää pystyä löytämään
keinoja, joilla ihmiset voivat enemmän oman elämän,
oman jaksamisensa mukaan olla mukana arjessa ja kerätä ansiotuloja.
Yksi vastaus kysymykseen on se, että perhevapaista tullaan
saamaan ihan konkreettisia esityksiä vielä tämän
vuoden loppuun mennessä.
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Yksi konkreettinen asia työelämän
joustoista ja perheen hoivaan liittyvistä asioista on tulossa
lähiviikkoina työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan
ja siis koko eduskunnan käsittelyyn. Siinä lisätään
pykälä siitä, että sopimuksella
perheenjäsenen hoivaan voi sopia työnantajan kanssa
vapaata ja sen jälkeen saada myös sopivin ehdoin
työhönpaluuoikeuden. Tämä on
tosin enemmän sellainen pykälä, jota
on ajateltu käytettävän silloin, kun
ihmiset hoivaavat omia vanhempiaan.
Yksinhuoltajien osalta työllistymisen kynnys on usein
siinä, että työstä on vaikea
saada niin paljon rahaa, että se olisi kannattavaa suhteessa siihen,
että menettää mahdollisuutensa olla omien
lapsiensa kanssa. Ja kuten keskustelussa on ollut esillä,
Sata-komitean työssä emme ole onnistuneet tarpeeksi
etenemään siinä, että pienipalkkaisesta
työstä jäisi ihmiselle riittävästi
käteen, vaikka kunnallisveron perusosan nostolla on tietenkin
parannettu tätä jonkin verran.
Maria Guzenina-Richardson /sd:
Arvoisa herra puhemies! Se on tietenkin totta, että hallituksella
on hallitusohjelmaan kirjattuna selkeästi, että lapsiperheiden
köyhyyttä pitää pystyä vähentämään,
ja siellä on tehty pieniä korjaavia liikkeitä,
joilla on pyritty parantamaan suomalaisten lapsiperheiden asemaa.
Mutta nyt kysyisin: minkä takia kaikkein pienituloisimpien
asemaa ei ole parannettu? Tässä viittaan nyt siihen,
että kun näitä tiettyjä korjauksia
on sinne etuuksiin tehty, ei ole huomioitu sitä, että nämä leikkaantuvat
toimeentulotuesta. Eli kaikkein köyhimmät perheet
eivät hyödy näistä teidän
tekemistänne korjausliikkeistä. Eikö hallitus
ole tietoinen tästä asiasta, vai miksi te ette
ole halunneet parantaa siis kaikkein pienituloisimpien, kaikkien
köyhimpien perheiden asemaa?
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Arvoisa puhemies! Olen joskus aikaisemminkin tässä salissa
sanonut, että hallituksella ja sosialidemokraateilla on
ilmeisesti eri köyhät. Ja miksi olen sanonut näin?
Hallitus on tällä vaalikaudella korottanut pienimmät äitiys-,
vanhempain-, isyyspäivärahat, sairauspäivärahat
työmarkkinatuen tasolle. Se on tarkoittanut kaikkein heikoimmassa
asemassa olevien lapsiperheiden osalta 170 euron korotusta siihen
elämäntilanteeseen, mikä näillä ihmisillä on.
Toisekseen, monilapsiset perheet ovat köyhyystutkimusten
ja -selvitysten mukaan niitä kaikkein heikoimmassa asemassa
olevia. Lapsilisiä on nostettu kolmannesta lapsesta alkaen. Yksinhuoltajakorotus,
joka tällä vaalikaudella on tehty, kestää vertailun
moniin, moniin aikaisempiin hallituksiin. Vastaus kysymykseen, eikö tämä hallitus
tiedä: tämä hallitus tietää varsin
hyvin ja on puuttunut juuri niihin väestöryhmiin, joilla
kaikkein vaikeinta on.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ministeri Rehula, meillä on ollut
yhteiset köyhät tässä jo viimeiset
8 vuotta ainakin, ja onnittelen teitä tästä saavutuksestanne
työmarkkinatuen tarveharkinnan poistamisen osalta (Välihuuto) — anteeksi,
rajan nostamisen osalta, mutta olisi tietysti hyvä päästä kokonaan
poistamiseen. — Mutta kyllä kaikkein pienituloisimpien
osalta tämä ongelma on todella, todella vakava.
Mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä, että lapsilisät
tehdään toimeentulotukea myönnettäessä ensisijaiseksi
tuloksi, jotta kaikkein köyhimmät yksinhuoltajatkin
voisivat saada mahdollisesti tulevaisuudessa tulevat lapsilisien korotukset
itselleen?
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Arvoisa puhemies! Hallituksella on vasemmistoliiton kanssa samat
väestöryhmät, kun me mietimme niitä ihmisiä,
jotka ovat kaikkein heikoimmassa asemassa taloudellisen toimeentulon
osalta tässä yhteiskunnassa. Olen ed. Erkki Virtasen kanssa
siitä täsmälleen samaa mieltä.
Toisekseen, hallitus toteuttaa hyvin, hyvin monen toiveen: Ensi
vuoden maaliskuun 1. päivänä sidotaan
lapsilisät indeksiin, ja se tapahtuu aikana, jolloin muuten
taloudellisessa tilanteessa voisi sanoa pieneksi ihmeeksi sitä,
minkä hallitus pystyy tässä tilanteessa
tekemään.
Mitä sitten tulee siihen, että ensisijainen
etuus ei näy, kun se leikkautuu toimeentulotuesta pois: Yksi
iso tavoite, jota tämäkin hallitus noudattaa, on
se, että ensisijaisten etuuksien taso olisi niin korkea,
ettei toimeentulotukea tarvittaisi. Esimerkiksi tämä työmarkkinatuen
tarveharkinnan tulorajojen nosto tulee poistamaan tuhansia ihmisiä toimeentuloluukulta,
ja se on asia, jonka eteen on kannattanut tehdä töitä.
Sari Palm /kd:
Arvoisa puhemies! Silloin kun käyttörahaa
on vähän ja kantaa yksin arkivastuuta, kuten yksinhuoltajavanhemmat
tekevät, niin työn onnistumiseksi ja kasvatuksen
tueksi tarvitaan myös muuta kuin euroja. Haluaisinkin kysyä nyt
hallitukselta: miten te vastaatte siihen huutoon, kun tällä hetkellä esimerkiksi perheneuvoloihin
on 3—6 kuukautta jonoa ja kuitenkin, jos ajatellaan, se
kasvatustilanne, se vanhemman hätä esimerkiksi
päihteiden, koululintsaamisen tai muun epäsosiaalisen
käytöksen kohdalla on tänään,
tässä ja nyt? Arvoisa hallitus: mitä te
teette tälle, miten te parannette avun saantia silloin,
kun hätä on läsnä perheessä?
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Arvoisa puhemies! Hallituksessa vastataan kysymyksiin, vaikka
ne eivät ihan omalle tontille kuulukaan.
Kyllähän meillä on ihan määrätietoinen
työ — päinvastaisista, ed. Palminkin
väitteistä huolimatta — siinä,
että me pystyisimme kehittämään perhepalveluja
tavalla, jolla lapsiperheiden osalta, kun sitä tarvetta
on, niitä palveluja saatavilla olisi. Meillä kehitetään
lainsäädäntöä. Toisekseen
meillä on näyttöjä siitä,
ihan menneeltä viikolta, miten valvonnalla on pystytty
puuttumaan epäkohtiin, valvonnalla, joka niukoista resursseistaan
huolimatta tekee hyvää työtä.
Yksi konkreettinen osoitus lasten ja nuorten osalta on se, että kouluterveydenhuoltoon,
neuvolatoimintaan on panostettu muutoinkin kuin pelkillä suosituksilla
eli ruuvia on niin sanotusti kiristetty. Nämä ovat
niitä toimenpiteitä, joita hallitus on tehnyt.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Lapsiperheet, myös yksinhuoltajaperheet, ovat
varmasti tänä päivänä niitä,
jotka tarvitsevat apua, paitsi taloudellista apua myös
muutoin. Olen tyytyväinen siitä, että hallitus
on kohdentanut nimenomaan tällaisille ryhmille lisää taloudellista
tukea, jolle on tarvetta edelleenkin. Eilen ilmestyi myös
uusi tutkimus, jossa kerrottiin, että suomalaislapset saavat
verrattuna moniin muihin maihin ja niiden lapsiin paljon vähemmän
aikaa perheeltään kuin mitä he haluaisivat.
Osa-aikatyöhön suhtaudutaan hyvin eri tavalla
Suomessa, ja kysymykseni kuuluu: miten tämä hallitus suhtautuu
osa-aikatyöhön, niin että voitaisiin viettää perheen
kanssa enemmän aikaa, niin että se olisi myös
taloudellisesti kannattavaa?
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Arvoisa puhemies! Meidän työelämämme
on tilanteessa, jossa joudutaan aivan liian rankalla tavalla painottamaan
työtä, tilanteessa, jossa tarvittaisiin aikaa
perheelle ja itse kullekin olisi hyvä, kun olisi aikaa
vielä vähän omallekin tekemiselle.
Siitä, miten hallitus painottaa, mitä työtä tehdään:
valmisteluprosessit ovat liikkeellä siihen, että me
pystyisimme jopa muuttamaan ihan käsitettä siitä,
että kukin omien voimavarojensa, oman elämäntilanteensa
mukaan pystyisi paremmin osallistumaan työelämään,
eikä niin päin, että sinun pitää olla
ensisijaisesti työssä sataprosenttisesti, koska
se elämäntilanne ei välttämättä edellytä ja
mahdollista tämmöistä tilannetta.
Oikein tiivistäen sanoen tässä on
kysymys yhdestä tämän yhteiskunnan tulevaisuuden
kohtalonkysymyksestä: miten me pystymme nykypäivää paremmin
yhteensovittamaan työn ja perheen?
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Lapsiköyhyydenkin suurin selittävä tekijä on
näiden lasten vanhempien työttömyys.
Työttömyys Suomessa ei pahentunut talouden romahduksen
myötä viime vuonna niin paljon kuin olisi voinut
olettaa ja niin paljon kuin eri asiantuntijat arvioivat. Osaltaan
kiitos tästä kuuluu hallituksen ministeri Kataisen
johdolla tekemälle hyvälle elvytys- ja talouspolitiikalle.
Nyt viimeksi käydessään omia lisäbudjetti-
ja täydennysbudjettineuvottelujaan hallitus päätti
lisätä kymmeniä miljoonia euroja, muistaakseni
yli 60 miljoonaa euroa, työllisyyden hoitamiseen, josta
osa tälle vuodelle ja osa ensi vuodelle. Kysynkin teiltä,
ministeri Sinnemäki: Voitteko tarkemmin kertoa eduskunnalle,
miten nämä lisävarat työllisyyden
ylläpitämiseksi tullaan käyttämään?
Työministeri Anni Sinnemäki
Arvoisa puhemies! Lisäbudjetin ja budjetin täydennysneuvotteluissaan
hallitus todellakin lisäsi jonkin verran lisämäärärahoja
työllisyyden parantamiseen, jotta voisimme vahvistaa ja
jatkaa niitä toimia, joita jo tähän mennessä on
tehty ja joilla on osaltaan varmistettu se, että työttömyys
Suomessa on kääntynyt laskuun ja erityisesti nuorten
työttömyys on kääntynyt reippaaseen
laskuun. Noissa toimissa on mukana nuorille kohdistettuja toimenpiteitä edelleen,
muun muassa työpajapaikkoja sellaisille nuorille, jotka
eivät välttämättä peruskoulun
jälkeen löydä sitä omaa paikkaansa heti.
Sen lisäksi määrärahoja on lisätty
erityisesti tähän vaikeaan rakennemuutokseen,
joka on meneillään Turun seudulla ja jonkin verran
muuallakin liittyen telakkateollisuuteen. Sitten tietenkin näillä kaikilla
määrärahoilla halutaan varmistaa se,
että voimme puuttua tehokkaasti pitkäaikaistyöttömyyteen.
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! Meillä on lähes miljoona
köyhää ihmistä. Näistä lähes
200 000 on lasta. Kansalaisten, myös lapsiperheiden,
perusturvaa on heikennetty peräti kolmasosalla ansiokehitykseen
nähden. 1990-luvulta lähtien erityisesti Lipposen
demarihallitusten toimesta perusturvaa on rajusti leikattu. Eikö nykyhallituksella
ole enää mitään lääkkeitä tämän
romuttuneen perusturvan parantamiseksi?
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Arvoisa puhemies! Ed. Jääskeläinen
näköjään uskoo niiltä osin
EU:hun, että EU:n kehittämien mittareiden mukaisesti
meillä on 900 000 ihmistä, jotka luokitellaan
köyhiksi. Siellä on kolmenlaisia ihmisiä.
Siellä on niitä, joiden tulomäärä on alle
60 prosenttia mediaanitulosta, sitten on niin sanottua aineellista
köyhyyttä ja sitten on talouksia, joiden työttömyys
on jatkunut yli vuoden. Te uskotte siihen, että EU:n standardit
ovat näiltä osin oikeita.
Vastaus kysymykseen, arvoisa ed. Jääskeläinen:
Eikö teidänkin mielestänne esimerkiksi
lapsilisien sitominen indeksiin ole perusturvan kehittämistä?
Eikö teidänkin mielestänne, ed. Jääskeläinen,
takuueläke 100 euroa kuussa kansaneläkkeen päälle
ole perusturvan kehittämistä? Molemmat toteutuvat
ensi vuoden maaliskuun 1. päivä.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta on arvojen mittausta myös
se, mihin hallitus on tällä kaudella käyttänyt
rahaa. Nämä muutamaan kertaan mainitut on mainittu täällä salissa
aika moneen kertaan. Niistä te hallituksena vastaatte noin
kuukauden verran. Lasku kaikista jää tuleville
hallituksille. Kiitetään tulevia hallituksia sitten,
jotka arvostavat sosiaalitointa ja jättävät
sinne rahaa.
Nyt kun Sata-komiteasta tuli ulos, mitä tuli, niin
siitä on aika paljon kirjoiteltu jälkeenpäin, mitä siellä tapahtui.
Heikki Hiilamo kirjoitti, että Sata-komiteassa perusturvan
parannusehdotukset pohjimmiltaan kaatuivat siihen, että sosiaalimenot
on haluttu painaa mahdollisimman pieniksi, jotta verojen alentamista
ja nimenomaan ylimpien tuloluokkien marginaaliveroprosentin alentamista
voitaisiin jatkaa. Senkö takia rahaa ei ole riittänyt
vielä ennen kuin viimeiseksi yhdeksi kuukaudeksi teidän
budjettivaltanne aikana?
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Arvoisa herra puhemies! Tällä vaalikaudella käytetään
vuoden 2011 tasossa 441 miljoonaa euroa, ja ellei siihen määrään
kukaan puutu, myös jatkossakin sosiaaliturvan kehittämiseen, perusturvan
kehittämiseen — nettovaikutus 441 miljoonaa euroa.
Te sosialidemokraatit ilkuitte Sata-komitean, sosiaaliturvan uudistamiskomitean,
alkaessa, että annettiin työ mutta ei annettu euroakaan
rahaa. Tänään tiedämme: ensi
vuoden tasossa 441 miljoonaa euroa rahaa.
Toisekseen, kun perkaamme, mitä kaikkea tuon sosiaaliturvan
uudistamiskomitean työn lopputuloksena meille jää jälkeen,
meille jää esimerkiksi eläkepolitiikkaan
sellainen jälki, jota kehtaa kyllä katsella vielä vuosikymmenten päästäkin,
ja tarkoitan tällä kohtaa takuueläkettä.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Se, että lapsilisät sidottiin
indeksiin, on hyvä päätös. Sitä pitäisi
vielä seurata sillä, että tämä eduskunta
sitoo indeksiin myös opintotuen, joka on ainoa etuisuus
tämän jälkeen, jota ei ole sidottu indeksiin.
Oli hyvä päätös nostaa yksinhuoltajakorotusta.
Oli hyvä päätös nostaa lapsilisää.
Ja nämä kaikki ovat sellaisia, joita vasemmisto
on voimakkaasti ajanut.
Mutta se kysymys on se, että yksinhuoltajista noin
30 prosenttia ei hyödy sentin sentillä, ei yksinhuoltajakorotuksesta,
ei indeksikorotuksesta, ei lapsilisän korotuksesta sen
vuoksi, että kun toisella kädellä annetaan,
niin toisella kädellä otetaan pois toimeentulotuesta.
Tätä ovat ed. Guzenina-Richardson ja ed. Erkki
Virtanen yrittäneet kysyä. Miksi haluatte, että kaikkein
köyhimmät perheet eivät saa näitä hyviä esityksiä ja
hyviä päätöksiä, joita
te olette tehneet? Miksi 30 prosenttia yksinhuoltajista ei saa senttiäkään
lisää?
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Puhemies! Kiitän hallituksen puolesta puheenjohtaja
Arhinmäen antamista kiitoksista.
Toisekseen, meillä on isoja tavoitteita, joita yritetään
toteuttaa. Yksi niistä on se, että ensisijaisten
etuuksien taso olisi riittävä, jotta toimeentulotuen
tarvetta ei syntyisi lainkaan. Ja nämä päätökset,
joita on tehty — vaikka minulla ei tarkkaa lukua ole, mutta
on aivan varmaa, että esimerkiksi asia, joka jäi
teidän kysymyksestänne pois, tämä työmarkkinatuen
tarveharkinnan tulorajojen nostaminen — tulevat poistamaan (Ed.
Arhinmäki: Yksinhuoltajat!) toimeentuloluukulta ihmisiä.
Sama koskee yksinhuoltajia. Ensisijaisten etuuksien tason nosto
poistaa varmuudella toimeentuloluukulta ihmisiä. Se on asia,
johon tämä hallitus on panostanut. Ja kun kysyitte,
mikä on toimeentulotuen tulevaisuus, niin toivon mukaan
mahdollisimman harvan tarvitsisi tuota toimeentulotukea hakea. (Ed.
Arhinmäki: Ei vieläkään vastausta!)
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Valitettavasti meillä on kuitenkin
tilanne, että toimeentulotuen rajat ovat niin alhaalla,
että vaikka tämä tarveharkinnan poisto
tehtäisiin, niin se ei vaikuta niihin perheisiin, jotka
saavat toimeentulotukea ja elävät sillä pelkästään.
Vaikka se tarveharkinnan poisto tehdään, se gäppi
on niin suuri. Tämä on todellisuus, ja sen takia
toistan kysymyksen: Miksi sitten ei tehty esityksiä työttömyysturvan
ja asumistuen korottamiseksi, jotka olisivat olleet meidän
esityksemme ensisijaiseen tukeen, jotta ei toimeentulotukea tarvittaisi?
Sosiaali- ja terveysministeri Juha Rehula
Arvoisa puhemies! Tämä hallitus on edennyt
kirjoittamansa ohjelman tavalla, saanut lisänuotit sosiaaliturvan
uudistamiskomitealta. Tunnistamme sen tilanteen, olemme tunnistaneet
ja tunnistamme sen tilanteen, että on ihmisiä,
jotka elävät toimeentulon rajamailla tilanteessa,
jossa kysytään, riittävätkö rahat
jokapäiväiseen leipään. Miksi
nämä ed. Paateron mainitsemat etuudet eivät
olleet tällä kertaa nousun tai korotusten piirissä tai
eivät ole tällä vaalikaudella olleet?
Tämä hallitus on tärkeysjärjestyksensä listannut.
On panostettu perusturvaan erittäin merkittävällä tavalla,
tavalla, jota ei kukaan pääse väheksymään,
ja painotettu sen merkitystä ja vaikutusta siihen, että köyhyys
tässä maassa vähenee.