3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sairausvakuutuslain
muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä ehdotetaan
sairausvakuutuslakia muutettavaksi siten, että vakuutetun omavastuuosuuksia
korotetaan lääke- ja matkakustannusten osalta.
Hallituksen esityksen tavoitteena on vähentää sairaanhoitovakuutuksen menoja
vuositasolla yhteensä 133 miljoonaa euroa. Vuodelle 2013
leikkauksen määrän arvioidaan olevan
123 miljoonaa euroa, sillä lääkesäästöjen
ehdotetaan tulevan voimaan vasta helmikuun alussa 2013. Vakuutetun
omavastuun korotuksia, 20 miljoonaa euroa, hallitus suuntaa matkakorvauksiin
ja loput lääkekorvauksien omavastuun nostoon.
(Hälinää)
Puhemies Eero Heinäluoma:
(koputtaa)
Arvoisa edustaja, rauhoitetaan vähän salia. — Pyydän keskittymään
edustaja Vehviläisen puheenvuoroon.
Keskusta ei hyväksy hallituksen kaavailuja heikentää lakisääteistä sairausvakuutusturvaa.
Hallituksen esitys on vastoin hallitusohjelman kirjausta, jonka
mukaan hallitus tavoittelee köyhyyden ja syrjäytyneisyyden
vähentämistä sekä haluaa pienentää ihmisten
välisiä hyvinvointi- ja terveyseroja. On fakta,
että terveyserot ja pienituloisuus kiertyvät usein
yhteen ja tervey-denhoito saattaa tulla laiminlyödyksi
rahapulan vuoksi. (Ben Zyskowicz: Onko tähän teidän
varjobudjetissa?)
Vastustamme lääkkeiden peruskorvauksen alemman
erityiskorvauksen prosenttiosuuksien alentamista. Sen sijaan, että hallitus
ryhtyi julkisen talouden säästöjen nimissä tekemään
yksittäisiä leikkauksia lääkekorvausmenoihin,
olisi sen pitänyt ripeästi saada aikaan oikeudenmukainen
ratkaisu lääkekorvausjärjestelmän
kokonaisuudistuksesta. Siitähän on työryhmä olemassa,
ja sen pitäisi saada nytten marraskuun loppuun mennessä esityksensä tehtyä.
Sairausvakuutuksen matkakorvauksia maksetaan eniten harvaan
asutuille alueille ja erityisesti ikäihmisille. Omavastuiden
korottaminen tulee koettelemaan erityisesti tätä väestöryhmää ja kaikkein
huonoimmassa taloudellisessa tilanteessa olevia. Pitkät
matkat ja vähävaraisuus ovat huono yhdistelmä sairastuneelle.
Keskustan mielestä lyhyellä tähtäimellä sairausvakuutukseen kohdistuvat
säästöt ovat epäoikeudenmukaisia
ja pitkällä tähtäimellä saattavat
aiheuttaa lisäkustannuksia, kun vähävaraisemmat
ihmiset jättävät sairauksiaan hoitamatta
eivätkä hakeudu välittömään
ja välttämättömään
hoitoon.
Tämän perusteella ehdotankin, että lakiehdotus
hylätään.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Eduskunnassa on vahvistettu opposition
varjobudjettien käsittelyä, jotta syntyy vaihtoehto
ja aito vaihtoehto hallituksen esittämälle budjetille.
Hallituksen esittämään budjettiin kuuluu
tämä säästölaki. Sen
sijaan keskustan varjobudjetista en löytänyt senttiäkään
tähän 153 miljoonaan euroon, jotka edustaja Vehviläinen
nyt ehdottaa poistettavaksi hallituksen säästöjen
listalta. Onko tämä ymmärrettävä siten,
että edustaja Vehviläinen ja keskustan eduskuntaryhmä haluaa
vastaavalla määrällä lisätä valtionvelkaa?
Jos näin on, niin sitä suurempi hämmästys
on siitä, että silloin, kun käytiin budjetin
lähetekeskustelua tässä salissa, keskustan
kritiikin yksi pääkohde oli ensi vuonna tapahtuva
mittava valtionvelan kasvu. Eli te varjobudjetin ohi tulette ilmeisesti
esittämään hyvin monien säästölakien
kumoamista, joita te ette kuitenkaan varjobudjetissanne ottaneet
huomioon.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Onko halua tästä aiheesta muihin vastauspuheenvuoroihin?
Anu Vehviläinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Taitavasti tässä edustaja Zyskowicz
pyöritteli tätä asiaa. Niin kuin te tiedätte
hyvin, tässä vielä katsotaan tulevina
viikkoina, mikä se meidän täydellinen
vaihtoehtobudjettimme on budjettikäsittelyn yhteydessä.
Mutta haluan edustaja Zyskowiczille huomauttaa nimenomaan siitä asiasta,
johon myös hallituspuolueet täällä ovat
tämän asian ensimmäisessä käsittelyssä ottaneet
kantaa, että kun nyt tehdään tätä lääkekorvauksien
kokonaisuudistusta, niin on aivan järjetöntä,
että sitten samaan aikaan tuodaan kuitenkin näitä yksittäisiä esityksiä tänne.
Jos olisitte olleet täällä muutama päivä sitten,
niin olisitte tämän saman asian kuulleet. Tämä on
järjetöntä hommaa, että kun
kokonaisuudistusta tehdään, niin tänne
tuodaan yksittäisiä leikkausesityksiä.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin kaikki muut kuulivat, en ottanut
kantaa tämän esitetyn säästökohteen
järjellisyyteen tai järjettömyyteen. Yleensä kaikki
säästölait ovat hankalia joidenkin ihmisten
ja ihmisryhmien kannalta, ja kaikki veronkorotukset ovat hankalia
joidenkin kannalta. Kyse oli siitä, että kun keskusta
suuren kohun saattelemana esitti täällä varjobudjettinsa
pikkasen ennen kunnallisvaaleja, niin siinä ei ollut osoitettu
tätä 153:a miljoonaa euroa tämän
säästölain kumoamisen aiheuttamiin lisäkustannuksiin.
Tästä päättelin, että keskusta
pelaa hyvin kaksinaamaista peliä: yhtäältä ollaan
esittävinään varjobudjetti, joka päätyy
velanoton osalta suunnilleen samaan kuin hallituksenkin budjettiesitys,
mutta toisaalta yksittäisten säästölakien kohdalla
esitetään niitten kumoamista ja tätä kautta
ollaan itse asiassa valtionvelkaa lisäämässä.
Sanni Grahn-Laasonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On varmasti kaikkien tässä salissa
olevien mielestä ikävää, että tällainen
säästölaki joudutaan tekemään, mutta
talouden tilanteen tuntien se on ymmärrettävää.
Ilahduttavaahan tässä esityksessä on
kuitenkin se, että omavastuukatto tämän
esityksen myötä laskee.
Nythän meillä on käynnissä tämä lääkekorvausjärjestelmän
kokonaisuudistus, jonka yhteydessä olisi mahdollisuus päätyä esimerkiksi
sen tyyppiseen malliin, jossa jatkossa kaikkein eniten lääkkeitä käyttäville
kohdentuisi suurempi osa näistä lääkekorvauksista,
koska siellä on se porukka, joka niitä korvauksia
kaikkein eniten tarvitsee.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kuten on todettu, tämä esitys ja
tämä laajempi lääkekorvausuudistus,
joka perustuu hallitusohjelmaan, eivät ole olleet parhaassa
mahdollisessa synkronissa. Mutta kun näin on menty ja näin
nyt mennään, niin on tietysti vain pidettävä huoli
siitä, että se uudistus, josta työryhmä toivon
mukaan saa valmiiksi tässä ihan lähiviikkojen
aikana esityksen, toteutuu sellaisena kuin hallitusohjelma edellytti,
siis paljon sairastavat ja pienituloiset pystyvät myöskin ostamaan
lääkkeensä jatkossakin ja ne, jotka käyttävät
vähemmän ja satunnaisesti niitä lääkkeitä,
maksavat kenties vähän enemmän. Tästä tässä on
keskeisesti kysymys, ja tästä pitää pitää huoli.
Hallitusohjelman kirjaus on kuitenkin selvä: järjestelmää pitää muuttaa
niin, että paljon sairastavat hyötyvät
ja vähemmän sairastavat maksavat kenties pikkusen
enemmän.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Eivät säästölait
koskaan tietenkään mukavia ole, mutta kyllä minä vähän yhdyn
tässä myös siihen edustaja Zyskowiczin peräänkuuluttamaan
oppositionkin vastuuseen siitä linjasta, että pystytään
sitten vertaamaan, miten taloutta hoidettaisiin tai miten niitä ratkaisuja
tehtäisiin. Nimittäin keskusta, paitsi että nämä esitykset,
mitä te tässä nyt esitätte,
eivät näy teidän vaihtoehtolinjauksessanne,
toisaalta myös — tämä aivan
olennainen kysymys siitä, millaista talouspolitiikkaa tehdään,
paljonko otetaan velkaa — näyttää siltä,
että te olisitte ottamassa saman verran velkaa kuin hallitus,
mutta kuka sitä enää tietää?
Ja mikä pahinta — mikä selvisi nyt
ihan tällä viikolla — puhemies, myöskin
keskustan verolinja on hyvin vaihteleva. Ennen vaaleja se salattiin,
ja nyt on käynyt ilmi, että vaalien jälkeen
te olette kertomassa, että te leikkaatte ihmisten kulutusta
nostamalla arvonlisäveroa enemmän kuin hallitus
nostaa. Samaan aikaan juuri äsken te vastustitte miljoonaperinnöistä perittävää lisäveroa.
Eikö se
olisi solidaarista, että otetaan veroja sieltä,
missä on veronmaksukykyä?
Tämä opposition linja on todella hämärä.
Toivoisin tämmöisissä vakavissa asioissa,
kun nytkin puhutaan terveysasioista ja muista, että myös oppositiolla
olisi selkeä linja.
Kimmo Tiilikainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Viitanen, teidän linjanne,
se että otetaan veroja sieltä, missä on
maksukykyä, tarkoittaa sitä, että ruuan
ja lääkkeitten verotus ja hinta nousevat ensi
vuonna. Keskustan linja — jos te vaivautuisitte joskus
lukemaan ja muistamaan pikkasen pitemmälti asioita — (Susanna
Huovinen: On luettu!) meidän arvonlisäverolinjamme,
on ollut jo viime vuoden vaihtoehtobudjetissa. Odotamme hallituksen
täydentävää budjettiesitystä,
jahka sellainen joskus tänne tulee, jonka jälkeen
yksityiskohtaiset verokantamme tulemme esittämään.
Se, että nykyisen hallituksen kyvyttömyys
on johtanut siihen, että vastoin hallitusohjelmaanne ette
pysty velkaantumista taittamaan, asia ei peity sillä, että yritätte
kääntää asiaa keskustan päälle.
Teillä on vastuu nyt ensi vuodenkin budjetista, ja velkaa
otetaan enemmän vuodessa kuin teidän hallituksenne
aloittaessa.
Susanna Huovinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä kai politiikassa kuitenkin
pitäisi olla kysymys siitä, että kansalaisilla
olisi mahdollisuus nähdä, mitkä ovat
eri puolueiden tarjoamat vaihtoehdot eri asioiden osalta. Kun tässä salissa
käytiin vain muutamia viikkoja sitten tätä keskustankin
varjobudjettia läpi, niin — eikö totta,
edustaja Tiilikainen? — kävi selväksi,
että se ei sisältänytkään
arvonlisäveron helpotusta, mitä te olette tässä koko
syksyn pitäneet julkisessa keskustelussa tarmokkaasti esillä.
Nyt me huomaamme, että teille eivät sitten kuitenkaan
kelpaa sellaiset esitykset, joista tässä juuri äänestettiin,
että hyvätuloisilta voitaisiin verojen kautta
periä hieman enemmän. (Timo Kalli: Ei se toimi
niin!) Eli kyllä tässä nyt todellakin
hämäräksi jää, mikä se
teidän linjanne on ja miksei sitä tuotu esiin
silloin, kun teidän vaihtoehtobudjettianne käsiteltiin
tässä salissa. Arvoisa puhemies! Olivatko syynä kunnallisvaalit
vai jokin muu?
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyllä minä oikeastaan luulen,
että se syy siihen, miksi keskusta salasi tämän
linjansa silloin muutama viikko sitten, oli juuri se, että kunnallisvaalit
olivat tulossa, koska tosiasiassa paljastui nyt sitten kunnallisvaalien jälkeen
tuolla valtiovarainvaliokunnassa se, että te kannatatte
hallitusta enemmän arvonlisäveron korotusta, joka
tarkoittaa sitä, että kulutus tulee kalliimmaksi,
normaali ihminen kärsii, kun elämisen hinta nousee
ja lastenvaatteiden hinta nousee, kaikki tämä.
Tämä on keskustan linja, nyt se tuotiin vaalien
jälkeen. Mutta se ei ole vieläkään teidän
vaihtoehdossanne esillä, vaan vaihtoehdossanne te annatte
aivan toista kuvaa, että juu, meillä on tässä vain
muutama esitys. Tämä teidän linjanne
on hyvin epäselvä. Mutta mikä traagisinta,
nyt tämä tulonjakovaikutus on hyvin epärobinhoodmainen,
eli te tavallaan vastustatte miljoonaperintöjen lisäveroja
ja sitten tavallisilta tossuntallaajilta lisää verottaisitte.
Minusta se ei ole oikeudenmukainen eikä reilu.
Timo Kalli /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Keskustan linja on selvä: yritämme
saada valtiolle mahdollisimman paljon tuloja. Meidän käsityksemme
vain on erilainen: eri toimenpiteillä. Te kuvittelette,
että niitä syntyy enemmän, kun taas meidän
käsityksemme on toinen. Me kuitenkin lähdemme
siitä, että heikommassa asemassa oleville ihmisille
luodaan myöskin mahdollisuus kulutukseen. (Pia Viitanen:
Miten?) Sen tähden me jo ennen eduskuntavaaleja kerroimme,
että me tulemme pitämään ruuan
ja lääkkeiden arvonlisäveron alhaalla
mutta nostamme muuta kulutusveroa, kun taas te kerroitte ihan päinvastoin:
ette hyväksy korotusta. Mutta kun tulitte hallitukseen,
niin toteutitte kaikille myöskin ruuan ja lääkkeiden
hintojen noston.
Kimmo Tiilikainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Rakkaat kollegat Huovinen ja Viitanen, keskusta
on ajanut ruuan arvonlisäveron alennuksen läpi
vastoin kaikkien muitten puolueitten kantaa viime vaalikaudella. Sen
jälkeen olemme ilmoittaneet eduskuntavaaleihin valmistauduttaessa,
että valtion tulopohjan varmistamiseksi arvonlisäveroa
on korotettava, kuitenkin niin, ettei ruuan ja lääkkeitten,
välttämättömyyshyödykkeitten,
(Ben Zyskowicz: On se tuttipullokin välttämätön
lapsiperheille!) hinta nouse. Te sen sijaan kerroitte, vannoitte, ennen
eduskuntavaaleja, että tasaveroja, arvonlisäveroja,
ei nosteta. Nyt te olette niitä nostaneet.
Kun keskustelimme vaihtoehtobudjetista täällä,
te vannoitte, että veroparatiiseja rajoittava laki tulee.
Nyt kävi ilmi, että ensi vuoden budjetista joudutte
vetämään pois 70 miljoonaa tuloja, kun ette
saa veroparatiisien suitsimista aikaan kuin joskus hamassa tulevaisuudessa.
Puheet ja teot, rakkaat sosialidemokraatit, jos ne joskus teidän kohdallanne
olisivat yhtä, olisin onnellinen mies.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nyt edustaja Tiilikainen saa olla onnellinen
mies. Nimittäin enemmän tekoja, vähemmän
loruja. Veroparatiiseja suitsivasta laista kävimme lähetekeskustelun
juuri pari päivää sitten. Urpilainen
toteuttaa nyt sen lain, arvoisa edustaja Tiilikainen, onnellinen
mies, jota lakia te keskustahallituksella ette saaneet aikaan neljään
viimeiseen vuoteen. Teillä oli pääministeri.
(Ben Zyskowicz: Kahdeksan vuotta!)
Mitä tulee, puhemies, vielä näihin
veroratkaisuihin, niin kyllä minusta olisi ollut reilua,
arvoisa keskusta, kertoa ennen vaaleja, että te nostatte yleistä arvonlisäveroa
hallitusta enemmän.
Ja yksi tärkeä asia, kun puhutaan tästä sosiaalisesta
oikeudenmukaisuudesta, niin juuri meillä oli asiantuntijakuulemisessa
esillä tämä kokonaisratkaisu, mitä hallitus
tekee tämän budjetin osalta. Verot maksukyvyn
mukaan — rikkaat maksavat enemmän, köyhät
vähemmän — ja sen lisäksi korotuksia
muun muassa perusturvaan on tällä kaudella tullut,
minkä seurauksena kokonaislopputulos veroratkaisusta on
tuloeroja tasaava.
Susanna Huovinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä keskustelu on vähän
surullista, kun edustaja Tiilikainen täällä toteaa,
että puheet ja teot. Miksette te sitten vastaa meidän
kysymykseemme siitä, miksi teidän puheenne ja
tekonne eivät tässä vaihtoehtobudjetissa
pidä yhtä? (Timo Kalli: Pitää!)
Missä viipyy vastaus siihen? — Ei tullut, edustaja
Kalli, vastausta, ei tullut, valitettavasti. — Jos tässä salissa aiotaan
kansalaisille antaa mahdollisuus vertailla opposition ja hallituksen
vaihtoehtoja, niin olisi ollut reilua antaa siinä teidän
kalvosulkeisessa, joka ei ollut edes mitenkään
kovin kunnianhimoisesti laadittu, tämä koko vaihtoehto.
Nyt te tuotte niin kuin tipoittain näitä tietoja
tänne eduskunnan ja kansalaisten arvioitavaksi. Kuka tässä enää,
edustaja Tiilikainen, pysyy kärryillä?
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Kuten olemme tässä kuulleet, lääkekorvaukset
kattavat varsin laaja-alaisen osan tätä koko poliittista
ongelmatiikkaa. (Anu Vehviläinen: Näköjään,
joo!) Todettakoon nyt kuitenkin, että sillä tavalla
tämä koskettaa arvonlisäveroakin, että jos
lääkkeitten arvonlisäveroa ei lasketa tai
lasketaan, niin siitä joka tapauksessa iso osa kompensoituu
näillä lääkekorvauksilla, koska siitä arvonlisäverolla
korotetusta lääkkeitten hinnastakin maksetaan
korvaukset, ja jos siinä on korkeampi vero, siitä maksetaan
korkeammat korvaukset. Siitä huolimatta on tietenkin selvää, että niitten
korvausten pitää olla sellaiset, että niillä toteutetaan
sosiaalista oikeudenmukaisuutta, koska se on ollut niitten alkuperäinen
tarkoitus. Nyt on olemassa vaara, että tämän
esityksen myötä se kehitys menee väärään
suuntaan, ja siksi sen kokonaisuudistuksen on palautettava se siihen
suuntaan, mitä hallitusohjelmassa on tarkoitettu.
Lea Mäkipää /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ollaan tästä asiasta mitä tahansa
mieltä, niin me olemme olleet ennen vaaleja ja niiden jälkeen
sitä mieltä, että emme voi rangaista
niitä ihmisiä, joilla on lääkekuluja
valtavasti. Suurin osa kohdistuu 5 prosenttiin, ja nyt me olemme
ottamassa kaikista köyhimmiltä ja vähäväkisimmiltä ihmisiltä.
Samoin matkakustannuksien osalta, kun ne nousevat lähes
50 prosenttiin — ehkä täällä Helsingissä vielä asiat
hoituvat, mutta entä Kehä kolmosen ulkopuolella,
jossa matkat ovat pitkät — tämäkin
koskettaa juuri niitä heikoimpia ja vähempituloisia.
Me olemme sitä mieltä, että maksut maksukyvyn
mukaan, ja sen takia emme lähteneet keskustan esittämään vastalauseeseen,
mitä äsken oltiin äänestämässä.
Ari Jalonen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Viitanen, älkää nyt
antako edustaja Tiilikaiselle liikaa toivoa olla onnellinen mies.
Kyllä tasaveroja nostetaan, tämä hallitus
nostaa niitä, joskin keskusta nostaa niitä vielä enemmän.
Mutta eikö alvi, edustaja Viitanen, ole juuri tasavero?
Jos alvi vaikuttaa eniten juuri köyhän lompakossa,
niin eikö se ole silloin aika lailla epätasa-arvoista
kohtelua? Tasaverojen nosto on väärin mielestäni.
Tämän voitte tarkistaa vaikka puheenjohtaja Urpilaisen
puheesta.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lopputuloshan on olennainen. On ollut erittäin
myönteinen seikka se, että on käynyt
ilmi, että samaan aikaan, kun nostetaan veroja, jotka tasaavat
tuloeroja — me nostamme kaikkein rikkaimpien veroja solidaarisuusverolla,
me pistämme miljoonaperinnöt lisäverolle
siitäkin huolimatta, että keskusta äsken
niitä suojeli eikä halunnut pistää,
samoin me verotamme lisää suurimpia eläkkeitä — samaan
aikaan kaikkein köyhimpien ihmisten verotusta kevennetään.
Tämä yhteistulos näillä vaikutuksilla
on tuloeroja tasaava, mikä on erittäin merkittävä asia. Samoin
tämä hallitus on nostanut muun muassa työmarkkinatukea,
tiettyjä perusetuuksia. Tämä hallitus
on nostanut toimeentulotukea, tehnyt tarkastuksia asumistukeen.
Ja esimerkiksi juuri eräässä asiantuntijakuulemisessa
kuulimme, että muutamaan kymmeneen vuoteen ei ole tämäntyyppisiä tarkistuksia
myönteiseen suuntaan sosiaaliturvaan tehty, ja se on tietenkin
hyvin tärkeä asia tämän sosiaalisen
oikeudenmukaisuuden kannalta.
Timo Kalli /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vielä kerran: äskeinen
perintöverouudistus meidän laskelmiemme mukaan tuottaa
valtiolle vähemmän verotuloja kuin se meidän
esityksemme. Se johtuu siitä, että se hidastaa
yritysten sukupolvenvaihdoksia, (Pia Viitanen: Ei pidä paikkaansa!)
ja se hidastaa nimenomaan metsälöiden järkeviä kokoja,
kun pitäisi toimia päinvastaiseen suuntaan.
Sitten tähän arvonlisäveroasiaan.
Keskustan vaihtoehtobudjetissa siinä osassa, jonka esitimme,
me kerroimme, että me keräämme veroja
arvonlisäverolla enemmän mutta haluamme pitää ruuan
ja lääkkeiden arvonlisäveron alemmassa verokannassa.
Eihän se olisi ollut mahdollista, ellemme me keräisi
enemmän kuin hallitus. Kyllä se tuli silloin täysin
selväksi. Asia on ollut täysin läpinäkyvä,
te vain yritätte täällä väännellä ja käännellä.
Me esitimme tämän jo ennen eduskuntavaaleja. Meidän
linjamme on selvä: me keräämme veroja
sieltä, missä on veronmaksukykyä, ja
autamme heikommassa asemassa olevia ja pidämme kotimaista
kuluttajien kulutusmahdollisuutta yllä.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On aivan pakko nyt jälleen kerran
ihmetellä. Te puhutte ihmisten mahdollisuuksista kuluttaa.
Ei siitä ole kauaakaan, kun täällä salissa
edustaja Pekkarinen, teidän arvostettu talousasiantuntijanne,
vaati, että kulutusta on leikattava. Hän sanoi
näin. Eli kuka nyt ottaa selvää tästä keskustan
talouslinjasta? Se on aivan olennainen näinä päivinä,
koska kaikki pyörii siinä, miten saamme talouden
kuntoon, miten saamme kasvua, miten saamme työllisyyttä.
Kyllä silloin täytyy, arvoisa edustaja Kalli,
vastuullisen opposition kyetä tuottamaan oma talouslinja. Teidän
vaihtoehtobudjetissanne ette puhuneet arvonlisäverosta
mitään. Nyt tiedämme, mitä ajattelette,
kiitos siitä. Mutta tästä, että Pekkarinen vaatii
kulutuksen leikkaamista, samaan aikaan joku teillä vaatii
lisävelkaa, joku vähemmän velkaa, ei
nyt valitettavasti ota erkkikään selvää, mikä teidän
linjanne on.
Kimmo Tiilikainen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos keskusta vaatii tuontiin perustuvan kulutuksen
vähentämistä, haluamme samalla ylläpitää kotimaista
kulutusta, kotimaista yrittäjyyttä ja kotimaista
työllisyyttä. Tuo äskeinen perintö-
ja lahjaveroon läpiajamanne muutos: ilmeisesti se on demarien
aikaansaannosta, että yrittäjien ja sukupolvenvaihdoksiin
valmistautuvien yritysten verotusta kiristetään
tuntuvasti. Se heikentää yrittäjyyttä,
työllisyyttä ja kasvun edellytyksiä,
enkä voi mitenkään ymmärtää,
miten joskus yrittäjäpuolueena itseään
pitänyt kokoomus on voinut taipua tuon teidän
ajamanne esityksen alle. Meidän mielestämme suomalaista
yrittäjyyttä, kasvua, työtä pitää tukea
kaikin keinoin ja samalla pitää huoli valtiontalouden
tasapainosta, jos mielimme hyvinvointiyhteiskunnan säilyttää.
Jyrki Yrttiaho /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kyllä on rehellisyyden nimissä muistutettava,
että koko vasemmisto kielsi kolmesti ennen vaaleja arvonlisäveron
korotuksen. Toimittiin niin kuin Pietari hiilivalkealla. Nyt korotus
on kuitenkin budjetissa kaikkiaan 1 020 miljoonaa, sen
lisäksi muita kulutusveroja 535 miljoonaa. Tällainen
solidaarisuusvero on kyllä hyttynen meressä: 30
miljoonaa euroa. Ja perintö- ja lahjaveron kiristäminen
25 miljoonaa euroa. Tavallisen törkeä on tämä lääkekorvausten
leikkaus. Me vasenryhmässä emme missään
tapauksessa tule tällaista politiikkaa hyväksymään.
Kauko Tuupainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun tässä vuosien saatossa
on yli 40 vuotta seurannut peruskuntia ja niitten taloutta ja kuntalaisten
elämistä, niin ollaanpa nyt rehellisiä.
Kyllähän hallitus kaventaa pienituloisten eläkeläistenkin
asemaa tässä Suomen valtiossa. Nyt on nimittäin
niin, että kun valtionosuudet vähenevät
3,4 miljardia tällä loppukaudella kaiken kaikkiaan,
niin esimerkiksi Jyväskylässä, jossa
minä asun — 132 000 asukasta, se on aika
iso kunta asukasmäärältään — nostimme
tälle vuodelle kunnallisveroa 0,5 prosenttia ja tämän
viikon maanantaina jouduimme nostamaan ensi vuodelle samoin 0,5
prosenttia. Tämähän tarkoittaa sitä,
että eläkeläiset — joita Suomessa
on 1,4 miljoonaa, kuten tiedätte, 25 prosenttia väestöstä,
Jyväskylässä asuu noin 20 000
eläkeläistä — maksavat kunnalle
tämän 20 prosentin mukaan, työssä käyvät,
puhutaan efektiivisestä veroprosentista, maksavat 5 prosenttiyksikköä vähemmän.
Onko tämä oikein teidän mielestänne,
että nämä eläkeläiset,
jotka suinkaan kaikki eivät ole varakkaita, kärsivät
tästä asiasta?
Puhemies
Eero Heinäluoma:
Nyt meillä alkaa aika loppua. Edustaja Zyskowicz sai
meidät kiihdytettyä hyvään keskusteluun,
mutta hän ei halua enää jatkaa, eli tällä erää keskustelu
keskeytetään ja sitä jatketaan toisessa
täysistunnossa.
Asian käsittely keskeytetään.