7) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi työttömyysturvalain
muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi annetun
hallituksen esityksen (HE 90/2013 vp) täydentämisestä
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Oikein todella nämä edellisetkin
ovat olleet erittäin hyviä muutoksia, mitä olen
esitellyt tänä iltana, mutta tämä erityisesti
lämmittää minun sydäntäni.
Esitys liittyy jo eduskunnassa käsittelyssä olevaan,
työttömyysturvalain muuttamista koskevaan hallituksen
esitykseen HE 90/2013.
Hallitus sopi rakennepoliittisessa ohjelmassaan, että työttömyysturvassa
otetaan käyttöön kannustinloukkujen purkamiseksi
suojaosa. Työllisyys- ja kasvusopimuksessa suojaosan määrä täsmentyy
300 euroksi kuukaudessa. Työtön voi siten ansaita
300 euroa kuukaudessa ilman, että se vähentää hänen
työttömyysetuutensa määrää.
Tämä muutos koskee kaikkia työttömyysetuuksia:
peruspäivärahaa, ansiopäivärahaa
ja työmarkkinatukea.
Ehdotetulla muutoksella pyritään kannustamaan
lyhytaikaisten töiden vastaanottamiseen, kun jatkossa lyhyestä työsuhteesta
saatava taloudellinen hyöty kasvaa olennaisesti. Yhdessä myöhemmin
toteutettavien, asumistukea koskevien muutosten kanssa ehdotettu
suojaosa vähentää niiden työttömien
määrää, jotka saavat työttömyysetuuden
ja asumistuen lisäksi toimeentulotukea. Muutokset kokonaisuutena
lisäävät sosiaaliturvan kannustavuutta
ja parantavat ihmisten edellytyksiä oman elämänsä hallintaan,
kun heidän ei tarvitse hakea viimesijaista toimeentulotukea.
Työllisyys- ja kasvusopimuksen osana sovittiin myös
työttömyyspäivärahan omavastuuajan
lyhentämisestä 7 päivästä 5
päivään.
Kun sopimuksen voitiin lokakuun 25. päivä todeta
syntyneen riittävän kattavana, hallitus omalta
osaltaan toteuttaa tällä esityksellä sovitun
omavastuuajan lyhentämisen. Lait on tarkoitettu tulemaan
voimaan ensi vuoden alusta.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on oikein hyvä, ja keskusta on myös esittänyt
vastaavanlaista tässä alkuvuodesta, ja kulkee
edustaja Tiilikaisen nimellä myös lakialoite,
joka tästä jätettiin.
Mutta sitten tähän itse asiaan. On erittäin
tärkeää, että nyt myös
laajennetaan tänne koko työttömyysturvan
puolelle tämä suojaosa. Viime vaalikaudellahan
tämä tehtiin vapaapalokuntalaisten osalta ja sillä tavalla
ikään kuin avattiin päätä tähän
suuntaan. Nyt tällä muutoksella kannustetaan todellakin
ihmisiä käyttämään
omaa osaamistaan ja parantamaan omaa toimeentuloaan. Ja sitten tämä hyvällä tavalla
rikkoo tätä perinteistä on—off-ajattelua
siitä, että sinun pitää olla
joko kokopäiväisesti työssä tai
kokopäiväisesti työttömänä.
Tämä on näillä perusteilla erityisen
hyvä asia.
Itse pohdiskelen sitä, että kun työmarkkinat ovat
enemmän tai vähemmän murrostilassa ja emme
oikein tulevaisuudessa tiedä sitä, minkälaisia
työsuhteita jatkossa on tarjolla, on yhä enemmän
silpputyötä ja tämmöiset vakituiset, pitkäaikaiset,
lopulliset työsuhteet saattavat olla monen osalta haavetta,
niin pystyykö edes tämä yksittäinen
uudistus, mitä nyt tässä tehdään,
korjaamaan sitä meidän sosiaaliturvaa, joka edelleenkin
on hyvin hajanainen, vai tarvitaanko enemmän ja uudenlaisia
remontteja vielä paljon lisääkin tähän
asiaan. Kysyisin tämän perusteella sitä,
että kun alkuvuodesta Soininvaara ja Vartiainen esittivät
oman raporttinsa, niin onko hallituksen puolelta sen raportin käsittely
jo loppuun käsitelty vai onko löydettävissä niistä kymmenistä esityksistä,
mitä siellä on, uusia esityksiä.
Ja sitten toinen kysymykseni ministeri Risikolle: Olette aktiivisesti
ottanut esille tämän vastikkeellisen sosiaaliturvan.
Haluaisin kuulla, onko se koko hallituksen hanke ja mitä aiotte
sille jatkossa tehdä.
Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä edustaja Vehviläisen
jatkoksi on hyvä todeta juuri samoin ajatuksin, että on
varsin upeaa, että hallitus tämän esityksen
saa nyt tänne eduskuntaan tuotua käsiteltäväksi.
Tämä on ehkä oman arvioni mukaan konkreettisin
esitys työnteon kannustavuuden lisäämiseksi,
mitä hallitus on tällä kaudella saanut
aikaiseksi.
Vaikka äkkiseltään ei kuulosta siltä,
että muutaman sadan euron mahdollisuus tienata ilman, että menettää työttömyyskorvausta,
johonkin vaikuttaisi, käytännössä tämä oikein
tiedotettuna ja mahdollisimman laajasti käyttöön
otettuna voi parantaa lukuisten niiden ihmisten asemaa, jotka nyt
ovat tuoreeltaan jääneet työttömäksi
näinä yt-neuvottelujen Suomen todellisuudessa
tai ovat mahdollisesti jo pitkään eläneet
työttömyyskorvauksen varassa.
Minusta tässä on myös erittäin
syvällinen, oikea perusote siihen, että me luotamme
siihen, että ihmiset tässä maassa haluavat
tehdä työtä ja tekisivät sitä,
jos byrokratia ei olisi estämässä tai jos
joku vain työtä tarjoaisi. Ja nyt tähän
kohtaan 1: byrokratia estää, hankaloittaa ja heikentää toimeentuloa.
Tähän tämä esitys kykenee erinomaisella
tavalla tarttumaan. Tämä on askel siis työnteon
kannustavuuden suuntaan, ja toisaalta tämä on
myös askel sosiaaliturvan yksinkertaistamisen suuntaan.
Mutta me kaikki tiedämme, arvoisa puhemies, että meidän
sosiaaliturvajärjestelmän yksi iso ongelmakohta
on myös toimeentulotukijärjestelmä, joka
tulee paikkaamaan niitä perusturvan puolella olevia tukia,
jotka ovat tasoltaan riittämättömiä,
pitkälti asumiskustannusten vuoksi. Keskusta haluaa tähän
maahan kannustavan perusturvan. Me haluamme, että toimeentulotuki,
joka on viimesijainen tuki, palaa alkuperäiselle tehtävälleen
ja me pystyisimme kehittämään sosiaaliturvajärjestelmää perusturvan
puolella riittävämmäksi, selkeämmäksi,
yksinkertaistavammaksi ja työntekoon kannustavammaksi.
Ministeri, teidän oma ministeriönne teki esityksen
muutama päivä sitten liittyen näihin
kuntien tehtävien vähentämiseen. Ministeriö esittää noin
70 miljoonan euron suuruista esitystä siitä, että toimeentulotuen
perusosan laskenta ja maksatus siirtyisi Kelalle. Tämähän
on keskustan pitkäaikainen esitys. Miten suhtaudutte, ministeri, tähän
esitykseen? Se olisi myös askel sosiaaliturvan yksinkertaistamisen
suuntaan.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
sisältää työmarkkinajärjestöjen
työllisyys- ja kasvusopimuksessa sekä hallituksen
rakenneuudistuksessa sovittuja toimenpiteitä. Erityisen
tärkeä asia lakiesityksessä on, että työttömyysturvan
suojaosa on jatkossa 300 euroa ja tämä koskee
sekä työmarkkinatukea, peruspäivärahaa
että ansiopäivärahaa. Toinen asia on
omavastuuajan lyheneminen 7 päivästä 5
päivään.
Tämä lakiesitys täydentää eduskunnassa
käsiteltävänä olevaa esitystä työttömyysturvan
muutoksista, joiden tavoitteena on yksinkertaistaa lainsäädäntöä ja
lisätä työnteon kannattavuutta. Tätä toista
lakiesitystä käsitellään parasta
aikaa työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa.
Keskustelua kannustinloukkujen purkamisesta on käyty
jo pitkään, mutta vasta tämä hallitus on
ryhtynyt tuumasta toimeen. Samalla tavalla kuin perusturvan korottamisesta
on puhuttu kymmeniä vuosia, vasta tämä hallitus
toteutti asian konkreettisesti.
Viimeisimpien tutkimusten mukaan eriarvoistumiskehitys on lopultakin
maassamme taittunut. Ennen tätä hallitusta tuloerot
kasvoivat maassamme lähes 20 vuotta. Olemme siis tehneet
hyviä päätöksiä.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässä esityksessä ehdotetaan
siis säädettäväksi työttömyysturvalain
mukaiseen soviteltuun päivärahaan tämä 300
euron suojaosa. Suojaosa koskee siis työttömyysetuuksien
osalta sekä ansioturvaa että perusturvaa eli ansiopäivärahaa, peruspäivärahaa
ja työmarkkinatukea. Kritiikkiä tälle
esitykselle on tullut oikeastaan epäilyksistä sen
suhteen, auttaako tämä niitä kaikkein
pienituloisimpia. Suurinta osaa tämä auttaa epäilemättä,
ja siitä kiitos hallitukselle. Lisäksi sovitellun päivärahan
enimmäismäärää ehdotetaan
muutettavaksi siten, että soviteltu päiväraha
mahdollisine lapsikorotuksineen ja tulo sovittelujakson aikana yhteensä voisivat
olla enintään ansiopäivärahan
perusteena olevan palkan suuruinen.
Vuorotteluvapaalakia muutetaan siten, että vuorottelukorvauksen
määrää laskettaessa palkasta
tai muusta työtulosta ei vähennetä tätä suojaosaa.
Vuorotteluvapaa on hyvä keino työssäjaksamiseen,
ja omalta osaltaan se kannustaa jatkamaan työelämässä pidempään.
Työttömyyspäivärahan omavastuuaikaa
lyhennettäisiin 7 päivästä 5
päivään. Kyllä se pikkuisen
auttaa siinä työttömyyden alussa sitä toimeentuloa.
Sekin on hyvä asia.
Herra puhemies! Myös ehdotetaan, että työntekijän,
jonka palkkaa on alennettu määräaikaisesti
tuotannollisista ja taloudellisista syistä, ansiopäivärahan
perusteena oleva palkka määräytyisi palkan
alentamista edeltävän tilanteen mukaan. Tätä on
kokeiltu 2010—2012, ja nyt sitten otettaisiin taas käyttöön
ensi vuoden alussa. Tämä esitys auttaa omalta
osaltaan hieman sen turvaverkon rakentamista ja varmaankin elämänhallintaa
työttömyyden osuessa kohdalle.
Tämä esitys on osa, niin kuin ministeri totesi, hallituksen
esitystä 90, ja tämä kokonaisuus sisältää monia
hyvinkin kannatettavia parannuksia muun muassa muutosturvaan ja
palkkatukeen liittyen. Itse asiassa koko tässä paketissa
ja keskustelussa olevassa ja tässä aiemmassa kokonaisuudessa
ei ole kuin yksi asia, jota en voi kannattaa. Se on eläkeputken
ikärajan nostaminen 61 vuoteen.
Näissä hallituksen uudistuksissa tuetaan nyt semmoista
mallia, jossa pätkätyöt tulisivat kiinnostaviksi
ja kannattaviksi. Pätkätyö ja osa-aikainen
työ on joillekin soveltuva ratkaisu, mutta harvoin pysyvä ratkaisu,
ja näin ollen hallituksen on myös panostettava
pitkäaikaisten työsuhteiden synnyttämiseen
ja tuettava pitkäaikaista työllistymistä kaikin
keinoin.
Annan tunnustusta hallitukselle silloin, kun se sen ansaitsee,
ja nyt on sellainen tilanne. Tämä kokonaisuus
on eläkeputken ikärajan nostoa lukuun ottamatta
erittäin hyvä.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Työttömyysturvan kannustinloukkujen
purkamisesta on käyty jo pitkään tiivistä keskustelua. Tämä esitys
on nyt hallitukselta konkreettinen toimenpide näiden kannustinloukkojen
purkamiseksi. Kuten jo todettu, tämän esityksen
tärkein kohta on se, että työtön
voi jatkossa tienata 300 euroa kuukaudessa menettämättä työttömyyskorvaustaan.
Lisäksi työttömyysturvan omavastuuaika
lyhenee 7 päivästä 5 päivään.
Tarkoituksena on kannustaa erityisesti lyhytaikaisen työn vastaanottamiseen.
Tämä uudistus onkin nimenomaan pienten, lyhytaikaisten
töiden vastaanottamisen ja työttömien
ihmisten taloudellisen tilanteen parantamisen kannalta merkittävä asia. Tätä esitystä
tukevat
vielä asumistukeen tehtävät uudistukset.
Näiden työttömien taloudellisten
loukkujen poistamisella voidaan auttaa työtöntä työllistymään
nopeammin kokoaikaiseen tai muunlaiseen työhön,
kun ottamalla pieniä keikkoja sieltä täältä voi
osoittaa oman työosaamisensa sitten myös työnantajalle.
Uudistus hyödyttää myös työnantajia,
sillä esimerkiksi hoito- ja palvelualoilla tarvitaan koko
ajan lisää työvoimaa myös lyhytkestoisiin
työtehtäviin, ja kun nyt työttömän
kannattaa vastaanottaa myös tällaiset lyhyet keikat,
niin molemmat hyötyvät.
Kysyisin kuitenkin vielä ministeri Risikolta sitä,
miten tämä vaikuttaa niihin työttömiin,
jotka jatkossakin hyvästä uudistuksesta huolimatta ovat
toimeentulotukiasiakkaina. Nykyiselläänhän
20 prosenttia ansiotulosta on etuoikeutettua tuloa, kuitenkin enintään
150 euroon asti. Tätä olisin kysynyt, että nouseeko
tämä osuus jatkossa.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Tästä nyt
vihdoin etenevästä asiasta on keskusteltu varsin
pitkään ja on laajalti tunnustettu tämä ongelma,
että työttömän on ollut mahdotonta
vastaanottaa lyhytkestoista työtä, koska tämä on
automaattisesti laskenut hänen tukiansa. Samalla on seurannut
melkoinen byrokratiasolmu, joka omalta osaltaan on tehnyt henkilön
aseman hankalaksi tällaisessa tilanteessa. Tästähän
on siis käytännössä seurannut
jopa sellaisia tilanteita, että keikkatyötä ei
sitten ole otettu yksinkertaisuudessaan ollenkaan vastaan tai sitten
on jopa tehty osittain pimeää työtä,
elikkä kun lainsäädäntö on
koettu kohtuuttomaksi, on tavallaan pidetty sen rikkomista hyvin
vähäisenä rikkomuksena itse.
Nyt työmarkkinajärjestöjen ja hallituksen
yhteistyöllä on saatu aikaan esitys, jossa soviteltua työttömyyspäivärahaa
saava työtön voisi jatkossa ansaita tämän
300 euroa kuukaudessa ilman, että se pienentäisi
hänen työttömyysetuuttaan, ja tärkeää on,
todella tärkeää, se, että uudistus
koskee niin työmarkkinatukea kuin peruspäivärahaa kuin
ansiopäivärahaakin.
Lyhytaikaisen työnteon mahdollistaminen edesauttaa
sitä, että työtön pysyy mukana
työmarkkinoilla. Hän pystyy tätä kautta
monella tavalla ylläpitämään
omaa työkykyään. Pahin uhkahan on tilanteessa,
jossa työttömäksi jäänyt henkilö jää kotiinsa
hiljalleen masentumaan tai jopa sitten syrjäytymään.
Työkyvyn menettäminen tapahtuu nopeasti, ja sen
jälkeen sen uudelleenrakentaminen on hidas ja osittain
jonkun kohdalla jopa hyvin vaikeakin prosessi, ja juuri tästä syystä syrjäytymistä
työmarkkinoilta
pitää välttää kaikin
mahdollisin keinoin. Meidän on lähdettävä yhdessä myös
siitä, että suhdannetilanne helpottuu jossain
vaiheessa ja työpaikkoja sitä kautta syntyy, ja
senpähän vuoksi tällä hetkellä on
ylläpidettävä työvoimaresurssin
työkykyä.
Se, että hallitus tässä tukalassa
taloudellisessa tilanteessa kykenee toteuttamaan tämänkaltaisen hankkeen,
on mielestäni erinomainen asia, ja olen tosi tyytyväinen,
että tätä on täällä myös
kehuttu oppositiopuolueiden toimesta. Se osoittaa kiistattomasti
sen, että hallitus on vankasti sekä työn
että oikeudenmukaisuuden linjoilla tämän asian
kanssa.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Onko kansanedustaja Zyskowicz tätä vastaan?
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Heti alkuun
haluan vastata herra puhemiehen kysymykseen ja todeta, että minun
mielestäni tämä uudistuskokonaisuus on hyvä.
Erityisesti annan hallitukselle kiitosta ja myös työmarkkinajärjestöille
siitä, että tässä uudistuksessa
toteutetaan se mahdollisuus, että henkilö voi
todellakin ansaita 300 euroa kuussa ilman, että hän
työttömyysturvaansa menettää,
ja 400 euroa kuussa ilman, että asumistukea sen vuoksi
leikataan. Tämä kannustaa työntekoon, kannustaa
työn vastaanottamiseen, ja tämä on ilman
muuta hyvä ja kannatettava uudistus.
Tietystikään ei pidä kuvitella, että tämä on
ongelmaton asia. Esimerkiksi sellainen ongelma tähänkin
liittyy, että kun se 300 euroa on tienattu kuussa, niin
sen jälkeen sen seuraavan 10 tai 100 euron tienaaminen
ei enää olekaan samalla tavalla kannustavaa ja
kannattavaa. Mutta on parempi, että työtön
henkilö, jos mahdollista, tekee työtä kuussa
sen 300 euron edestä ja sen jälkeen ei enää ole
kiinnostunut keikoista kuin että hän ei olisi
kiinnostunut tällaisista lyhytaikaisista keikoista lainkaan,
eli uudistus on mielestäni parannus.
Työnteon pitäisi aina olla kannattava ja kannustava
vaihtoehto työkykyisille työikäisille
ihmisille joutenoloon verrattuna. Valitettavasti näin ei
aina ole, ei tämän uudistuksen jälkeenkään,
sitten tämän suojaosuuden jälkeen. On
valitettavaa, että meillä on yhteiskunta, jossa
ei voida sanoa, että työnteko on aina kannattava
ja kannustava vaihtoehto.
Itse olen sitä mieltä, että se kyllä on
sitä pitkällä aikavälillä.
Se tuo elämänhallintaa asianomaiselle ihmiselle,
se tuo mahdollisuuksia parempaan työllistymiseen myöhemmin,
se tuo sosiaaliturvaa, eläketurvaa ja niin edelleen. Mutta
on ymmärrettävää, että lyhyellä aikavälillä varsinkaan
nuoret ihmiset eivät kovin paljon kanna huolta siitä,
mikä on heidän eläkkeensä vuosikymmenten
päästä, vaan katsovat asiaa hyvin lyhyellä aikavälillä,
ja silloin näyttäytyy joissakin tilanteissa asia
sellaiselta, että työnteko ei kannata. Se on meidän
päättäjien vika siinä mielessä, että meidän
pitäisi pystyä nämä erilaiset
parametrit sosiaaliturvan, verotuksen osalta sellaisiksi säätämään,
että työnteko olisi aina kannattava ja kannustava
vaihtoehto. Mutta kuten tiedämme, se ei ole helppoa.
Kun täällä edellä todettiin,
että tämä olisi ensimmäinen
kerta, kun näihin kannustinloukkuihin nyt puututaan, niin
se on vähän historiaton näkemys. Aikanaan
Lipposen ykköshallituksen aikana asetettiin hallituksesta
oikein kannustinloukkutyöryhmä, jota silloinen
ministeri Arja Alho veti ja joka työryhmä esitti
tiettyjä muutoksia, joilla näitä kannustinloukkuja
silloin pystyttiin lieventämään. Mutta
sellaisen järjestelmän aikaansaaminen, että aina
kannattaisi tehdä työtä, vaikka lyhytaikaista,
pienituloista, väliaikaista, ei ole helppoa, kun samanaikaisesti
haluamme pitää huolta siitä, että kaikilla
kaikissa olosuhteissa on riittävät edellytykset
taloudellisesti ja sosiaalisesti elämän ylläpitämiseen.
Kun puhutaan erilaisista perustulomalleista tai kansalaispalkkamalleista,
niin haluan vain sanoa, että jos ne olisivat oikeasti helppo
ja suoraviivainen ratkaisu näihin kannustinongelmiin, niin
kyllä näihin kansalaispalkka- ja perustuloratkaisuihin
varmasti jo olisi päädytty. Ne eivät ole
ongelmattomia eivätkä suoraviivaisia ratkaisuja
näihin ongelmiin.
Mutta kuten sanoin, ponnistelua pitää jatkaa, jotta
työnteko olisi aina kannattavaa, koska se on hyvin demoralisoivaa
myös ja hyvin väärä viesti päättäjiltä,
että esimerkiksi nuoret ihmiset tietävät
keskinäisen tiedonvaihdon ja kokemusten perusteella, että ryhtymällä työntekoon,
jos se on pienipalkkaista työtä, siitä ei
juurikaan sen enempää saa kuin olemalla sosiaaliturvan
varassa, ja varsinkin jos laskee myös vapaa-ajalleen jonkun arvon
ja ottaa huomioon työhön osallistumisen aiheuttamat
lisäkulut, niin kyllä se työhön
osallistuminen joissakin tilanteissa on hyvin vähän kannattavaa.
Sitten meillä on olemassa näitä sossutatuja
sun muita, jotka elävät yhteiskunnan piikkiin
ja ovat sitä mieltä, että tämä on
riittävä toimeentulo heille ja työnteko
tai opiskelu ei paljoa kiinnosta. Itse olen jo vuosien saatossa
esittänyt, että varsinkaan nuorille ihmisille
ei pitäisi lainkaan maksaa tukea joutenolosta vaan aina
pitäisi tarjota mutta myös edellyttää jonkinlaista
osallistumista.
Nythän tässä nuorisotakuussa on idea,
että aina pitää tarjota osallistumista:
työntekoa, harjoittelua, opiskelua, kuntouttavaa työtoimintaa
ja niin edelleen. Mutta nuorisotakuussa ei ole se idea, että pitää tarjota
ja edellyttää. Minun mielestäni varsinkin
nuorille aina pitäisi tarjota ja heiltä edellyttää tällaista
osallistumista, ja siinä mielessä olen hyvin tyytyväinen
siihen, että ministeri Risikko on avannut keskustelun niin
sanotusta vastikkeellisesta tai osallistavasta sosiaaliturvasta,
ja olen myös tyytyväinen siihen, että keskustan
nykyinen puheenjohtaja on asettunut tukemaan tätä ajatustani
siitä, että nuorille ei maksettaisi tukea kotiin
vaan heille tarjottaisiin mutta myös heiltä edellytettäisiin
jotain osallistumista. Tämä olisi nuoren oman
elämänhallinnan ja tulevaisuuden kannalta varmasti
hyvä ratkaisu, ja se olisi myös yhteiskunnan kokonaisedun kannalta
hyvä ratkaisu.
Herra puhemies! Tässä oli vastaus kysymykseenne.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Näin. Ministeri ei suinkaan lähtenyt sen takia pois,
että Zyskowicz puhui ja että seuraavana on kansanedustaja
Yrttiaho, vaan hän lähti avaamaan yhden tilaisuuden
ja palaa heti, kun palaa, mutta annamme nyt edustaja Yrttiaholle
ja sitten vastauspuheenvuoroja sen jälkeen. Edustaja Yrttiaho
jo tuolla odotti pitkään seisomalla.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Zyskowicz päätti
muuten hyvän puheenvuoronsa palaamalla mieliaiheeseensa
eli köyhien ja pienituloisten syyllistämiseen
ja sättimiseen. Mutta en aio nyt tässä kiivetä köyhien selkään
vaan puuttua tähän itse lakiesitykseen. Siinä ehdotetaan
soviteltuun päivärahaan niin sanottua suojaosaa,
jonka mukaan korkeintaan 300 euron työtulo kuukaudessa
ei pienennä työttömyysturvaa. Esitys
työttömyysturvan suojaosasta on varsin vaatimaton
mutta sinänsä kannatettava, koska se parantaa
pientä työtuloa saavien henkilöiden asemaa
helpottamalla työttömyysturvan ja työtulojen
yhteensovitusta ja koska se vähentää toivon
mukaan myös byrokratiaa silloin, kun työttömän
tulo osa-aikaisista tai pätkä- ja keikkatöistä on
pieni tai vähäinen.
Puhemies! Hallituksen esityksessä uutta 300 euron rajaa
ei kuitenkaan sidota indeksiin. Ratkaisua ei tältä osin
perustella mitenkään, eikä siitä ole
edes mainintaa lakiesityksen perusteluissa. Tuntuu oudolta, että erityisesti
tällaiset pienituloisille tärkeät tulorajat
jätetään indeksisuojan ulkopuolelle.
Toki tällaisia tulorajoja on muitakin, ja erittäin
perusteltua olisi perata koko sosiaaliturvalainsäädännössä nämä tulorajat,
joista puuttuu indeksisidonnaisuus. Vastaava esimerkki on toimeentulotuen
150 euron suojaosa. Tähänhän puuttui
edustaja Salonen omassa puheenvuorossaan. Tuo toimeentulotuen 150:n
suojaosa on ollut huhtikuusta 2005 lähtien samansuuruinen
ilman, että sitä olisi tarkistettu lainkaan näinä vuosina.
Tähän mennessä tämä sinänsä vaatimaton huojennus
on menettänyt reaaliarvostaan noin 17 prosenttia. Jos työttömyysetuuden
suojaosaa ei sidota indeksiin, myös reaalinen merkitys
voi vähentyä nopeasti yleisen hintatason ja ansiotason nimellisesti
kohotessa.
Puhemies! Vasenryhmä onkin tänään
jättänyt lakialoitteen suojaosan sitomisesta indeksiin. Aloitteen
ovat allekirjoittaneet myös keskustan eduskuntaryhmän
ja perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtajat, ja
toivomme todellakin, että mietinnön ja lausunnon
antavat valiokunnat ottavat myös tämän
meidän lakiesityksemme ja indeksiinsitomisvaatimuksemme
vakavasti.
Annika Saarikko /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täällä edustaja
Zyskowicz, kun tätä laajempaa kannustavan sosiaaliturvan
keskustelua tässä yhteydessä käydään, viittasi
keskustan puheenjohtaja Sipilän tekemään
avaukseen liittyen nuoriin ja heidän toimeliaisuuteensa
ja toisaalta saamaansa sosiaaliturvaan. Haluan tässä kohden
tähdentää tuota Zyskowiczin puheenvuoroa
tarkentaakseni, että minusta ei voi samaan lauseeseen niputtaa
ministeri Risikon isoa ajatusta koko sosiaaliturvan muuttamisesta
vastikkeelliseksi. Se on suorastaan paradigman muutos koko sosiaaliturvajärjestelmässä.
Muutamme silloin periaatteellisesti sitä, mitä olemme
oppineet sosiaaliturvalla ymmärtämään,
varsinkin kun olen käsittänyt sen tarkoittavan
sekä perusturvan, työttömyysturvan että toimeentulotuen
saajia.
Tämä keskustan esitys on täsmäesitys.
Se kohdistuu niihin nuoriin, joita saamiemme tutkimustietojen mukaan
on tässä maassa noin 10 000, jotka elävät
pelkän toimeentulotuen varassa. Heidän osaltaan
esitämme, että pitäisi tutkia kaikki
mahdolliset vaihtoehdot, esimerkiksi se, että työmarkkinatuelta
ei pudottaisi vain toimeentulotuen varaan vaan siellä pysyttäisiin
paremmin, tai että toimeentulotukea saavia nuoria velvoitettaisiin
aktiivisemmin käyttämään palkkatukea
ja kuntouttavan työtoiminnan muita aktiivisen työvoimapolitiikan
keinoja. Tämä edellyttää sitä,
että toimeentulotuki (Puhemies koputtaa) siirrettäisiin
Kelalle, (Puhemies koputtaa) jolloin sosiaalityöntekijöillä olisi
aidosti mahdollisuus näitä nuoria työhön
ja toimeliaisuuteen kannustaa.
Jari Lindström /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä suojaosan sitominen indeksiin
olisi tälle suojaosalle kirsikka kakun päälle.
Vasenryhmän juuri jättämä ja
perussuomalaisten puolueen puheenjohtaja Timo Soinin ja eduskuntaryhmän
puheenjohtaja Pirkko Ruohonen-Lernerin allekirjoittama lakialoite
olisi hyvä saada etenemään pikaisesti,
jotta tuo kirsikka saataisiin mukaan kakkuun. Kun me tässä suorastaan
kilvan kehumme hallituksen esitystä ja tuemme sen etenemistä,
niin vastavuoroisesti hallitus voisi ottaa tästä erinomaisesta
lakialoitteesta kopin. Se kirpaisee, mutta ei siitä jää pysyvää arpea.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Vasemmistoliitto suhtautuu myönteisesti osallistavaan
sosiaaliturvaan mutta ei velvoittavaan, ja ero on merkittävä.
Se ero kulkee suunnilleen siinä kohdassa, johon edustaja
Saarikko viittasi. Me tunnemme, tai itse henkilökohtaisesti
näen — en voi puhua ryhmän puolesta,
koska mitään virallista kantaa ei ole otettu — vähän
tässä tapauksessa jopa edustaja Zyskowiczia kompaten,
että nuoret tarvitsevat muutakin kuin vain mahdollisuuden
saada sosiaaliturvaa työttömäksi jäädessään.
He kyllä tarvitsevat lisäinnostusta siihen, että he
pääsisivät aidosti siihen elämään
kiinni, jossa sitten on mahdollisuus pysyäkin. Mutta se,
että velvoittavuus levitettäisiin koko sosiaaliturvaan,
on ajatus joka, kuten edustaja Saarikkokin täällä totesi, muuttaisi
tai pahimmillaan jopa romuttaisi suomalaisen ja pohjoismaisen hyvinvointimallin keskeisimmät
perusperiaatteet.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten siirrymme puhujalistaan.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on loistava osa työmarkkinajärjestöjen
työllisyys- ja kasvusopimuksessa sekä rakenneuudistuksessa
sovittua sisältöä. Tämänkin
uudistuksen tavoitteena on yksinkertaistaa lainsäädäntöä ja
lisätä työttömyysturvan kannustavuutta,
kannustaa työhön ja mahdollistaa oman toimeentulon
parantamista.
Tälle hallitukselle täytyy jakaa kiitosta
oikeista teoista pelkkien hyvien puheiden sijaan. Keskusta on nyt
käydyssä keskustelussa erikoisesti yrittänyt
omia asian vastoin omia aikaisempia toimiaan. En tiedä,
kärsiikö joku tahattomasta vai tahallisesta muistinmenetyksestä.
SDP:hän esitti asiaa jo maaliskuussa 2011, siis 300 euron suojaosaa
kaikkiin sovitellun päivärahan työsuhteisiin
siten, ettei sitä pienempiä lisätuloja
otettaisi työttömyyspäivärahassa
huomioon. Edellinen keskustajohtoinen hallitus piti tätä uudistusta
kuitenkin silloin liian kalliina eikä tehnyt asialle mitään.
Nyt tämän vuoden aikana on kyllä kuultu
myös keskustan osalta hyvää puhetta asiasta,
ja kaiken kaikkiaan on kuitenkin erittäin hyvä ja
mukavaa, että keskusta on tälle hallituksen esitykselle
myötämielinen. Olipa asian esille nosto kenen
idea tahansa, merkittävää on, että se toteutetaan.
Teko on aina teko, eikä asiasta riitely edesauta mitään.
Hyvä on tässä vaiheessa myös
mainita työn kannustavuuden lisäämiseksi
jo aiemmin tehdyt teot, kuten 100 euron korotus työttömyyspäivärahaan
sekä toimeentulotuen ja asumistuen tulorajojen korotus
ja erityisesti tarveharkinnan poisto työmarkkinatuesta
puolison tulojen osalta. Tämä esitys, että soviteltua
työttömyyspäivärahaa saava työtön
voi jatkossa ansaita 300 euroa ilman, että se pienentää hänen
työttömyysetuuttaan, on tervetullut. Esityksen
mukaan tämä koskee työmarkkinatukea,
peruspäivärahaa sekä ansiopäivärahaa.
Tämä mahdollistaa työttömiä ottamaan
vastaan myös lyhytkestoisia osa-aikaisia töitä — oikein
hyvä.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Nyt onkin vuorossa sosiaalivaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja
Rehula, koska edustaja Tolppanen on poissa.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Olin valmistautunut pitämään
kahden minuutin paikaltani, josta vähintään
puolitoista minuuttia olisin kiittänyt hallitusta.
Arvoisa puhemies! Suomi ei aloittanut vuodesta nolla kesäkuussa
2011. On hienoa, että meillä on edustajia, jotka
näkevät sen maailman muuttumisen, sen myönteisen
muutoksen, joka on sosiaaliturvan osalta tapahtunut vuoden 2011 kesäkuun
jälkeen, nollaamalla kokonaan sen historian hieman ennen
sitä.
Tavoilleni vastaisesti sanon seuraavan: Minulla on jonkun verran
kokemuksia valmistelutyöstä, esityksen teosta,
jolla palomiesten, työttömien vpk:laisten
osalta päästiin tilanteeseen, jossa 300 euron
suojaosuus lainsäädännön muodossa
eduskuntaan tuotiin. Siinä väännössä en
muista yhdenkään silloin toki oppositiossa olleen
sosialidemokraattisen kansanedustajan olleen eturintamassa enkä välttämättä edes
käpykaartissa viemässä tuota asiaa eteenpäin,
tukemassa tuota asiaa. Nyt en ehtinyt kaivaa valiokunnan mietintöä vuodelta
2010, mutta se se tästä vielä puuttuisi,
ja voitte olla varmoja, että tämän asian ensimmäisen
käsittelyn osalta tulen kaivamaan mietinnön. Jos
sieltä vielä sattuu löytymään SDP:n
vastalause, niin toivottavasti sitä en löydä.
Toisekseen, täällä eräs
edustaja totesi, miten tämä hallitus on päässyt,
aloittanut ja tehnyt, ryhtynyt tuumasta toimeen. Toki maailma oli
vaalikaudella 2007—2011 hieman toisennäköinen kuin
tällä vaalikaudella, mutta silloin vuositasolla
730 miljoonaa euroa osoitettiin perusturvaan, perusturvaan, joka
oli kansaneläkkeitä, takuueläkettä,
vähimmäispäivärahan saajien
päivärahoja lapsiperheille, pienimmillä työttömyysturvilla eläville
ja opiskelijoille. 730 miljoonaa euroa vuositasolla 2011.
Tämän hallituksen yksi harha — ja
erityisesti sosialidemokraattien piiristä — on
se, että tänäänkin tässä keskustelussa
on väitetty, miten tämä hallitus on osoittanut
perusturvaan määrärahoja tällä vaalikaudella.
Tuo summa on hieman yli 300 miljoonaa euroa, jota sosialidemokraatit
väittävät perusturvan parannukseksi.
Voi kunpa tuo 300 miljoonaa olisikin käytetty perusturvan
parantamiseen.
Se asenne ja, etten sanoisi, valuvika siinä ajattelussa,
joka sosialidemokraattisella puolueella tässä asiassa
on ja tässä aihepiirissä on, löytyy tästäkin
hallituksen esityksestä. Täällä nimittäin todetaan,
että tämän lain muutoksen kustannukset
omavastuuajan lyhentämisen osalta — joka on siis
kannatettava ja kiitettävä asia, seitsemästä päivästä omavastuukarenssi
lyhenee viiteen päivään — on
ansioturvamenojen osalta 445,3 miljoonaa euroa suurempi kuin nykytilanne
ja peruspäivärahamenot lisääntyvät
2 miljoonalla. Se epäsuhta, joka tässä koko
kuviossa on, on tätä kokoluokkaa tässä asiassa,
kun sosialidemokraatit puhuvat perusturvasta ja tällä vaalikaudella tehdyistä muutoksista.
On jokseenkin irvokasta se, että väitetään,
edes kehdataan väittää, että 300 miljoonaa
on perusturvaan laitettu. Voi, kunpa olisikin.
Arvoisa puhemies! Vielä yksi kommentti: En ole ollut
niissä kabineteissa, joissa tästä asiasta on
sovittu, ja selvää on, että niin hyvistä kuin huonoistakin
asioista, esityksistä, hallitus kantaa vastuun. Olisikohan
tätä esitystä täällä,
elleivät työmarkkinajärjestöt
olisi nostaneet tässä peukaloa ylöspäin?
Veikkaanpa, että olisi ollut ainakin paljon pienempiä puheita.
Toisekseen, muistan liian hyvin talven 2010—2011, kun vpk:laisille tämä suojaosa
annettiin.
Arvoisa herra puhemies! Tämä on periaatteellisesti
iso asia, tämä käsittelyssä oleva
lakiesitys, jossa työttömien on mahdollista jatkossa
ansaita 300 euroa kuussa. Kun poliitikot puhuvat mielellään
työnteon kannustavuudesta juhlapuheissaan, tässä on
konkreettinen esitys siihen, mitä tuo kannustavuus positiivisella
tavalla voi tarkoittaa.
Toisekseen iso periaatteellinen asia: Meillä on edelleen
meidän sosiaaliturvan lainsäädäntö aivan
liiaksi on—off-mallia: joko olet työssä tai
et ole työssä. Tämä lakiesitys
mahdollistaa esimerkiksi työttömälle
kuntouttavasta näkökulmasta sen kaltaisen työnteon,
jolla voi olla ja on elämänlaadun ja oman tulevaisuuden
kannalta iso merkitys. Tämä on mahdollisuus, tämä on
mahdollistava laki.
Kolmannekseen, tällä torjutaan jopa harmaata taloutta,
mitä ei tässä keskustelussa vielä ole
kukaan ottanut esille. Työttömän kannattaa
tehdä keikka, ja työnantajan kannattaa maksaa
yksityisen henkilönkin ihan oikea palkka. Tämä edesauttaa
sitä, että yhteiskunta tulisi sellaisille raiteille
kuin uskon, että tässä salissa hyvin
moni toivoo.
Samalla on kuitenkin todettava, että tämä esitys
on yksi osoitus siitä, millainen sosiaaliturvan viidakko
meillä loppujen lopuksi on. Täällä on kysytty
ministeriltä, miten tämä esitys vaikuttaa toimeentulotukilaskelmassa
olevaan etuoikeutettuun tuloon. En löydä tästä esityksestä sanaakaan
siitä, että tällä esityksellä olisi
myönteistä korjaavaa vaikutusta toimeentulotuen
varassa olevien ihmisten elämään ja arkeen.
Tästä ei ole tulossa etuoikeutettua tuloa toimeentulotukilaskelmassa.
Kun on tämä sosialidemokraattien joukko, joka
on hehkuttamalla hehkuttanut tätä esitystä, niin
muistan liian hyvin ne puheet, jotka tässä salissa
on puhuttu esimerkiksi lapsilisien korotusten osalta, miten lapsilisistä pitää saada
etuoikeutettua tuloa tai ainakin niistä korotuksista, joita tehtiin.
Missäs nyt on hehkutus siitä, että tästä 300:sta
tulisi ihan oikeaa tuloa niille työttömille, jotka
tämän piiriin pääsevät?
Sosiaaliturva on tilkkutäkki, tilkkutäkki,
joka vaatii remontin. Tämä hallitus ensi töikseen
oikein näyttääkseen, oikein uhotakseen
keskustalle kuoppasi, hautasi ja laittoi silppuriin Sata-komitean
työn, työn, jossa se keskeinen tavoite oli se,
että sosiaaliturvaa yksinkertaistetaan. Tuo työ pitää käynnistää viipymättä uudestaan,
tuo työ, jolla sosiaaliturvan yksinkertaistaminen ihan
oikeasti toteutetaan tässä maassa. Juhlapuheita
on helppo pitää, mutta se käytännön
toteutus, se vaatii ihan oikeasti töitä. Ovat
pikkusen liian monen mutkan ja konkelon takana esimerkiksi tämänkaltaiset
esitykset kuin tänään myönteinen esitys
siitä, että työttömällä on
tuo 300 euron ansaintamahdollisuus kuukausittain.
Arvoisa herra puhemies! Ensimmäistä käsittelyä varten
kaivan kyllä vanhat paperit esiin, ja voi voi, jos sieltä löytyy
sosialidemokraattien vastalause.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Minäkin ajattelin selvitä 2
minuutilla, mutta kun edustaja Rehulalle, joka myös aikoi
selvitä 2 minuutilla, tuli tarve tulla tänne 5
minuutiksi, (Juha Rehula: Minulla meni 8!) niin — kiitos
edustaja Rehulan puheenvuoron — minulle tuli myöskin tarve
tulla varmuuden vuoksi tänne.
Ensin aluksi kuitenkin kiitokset edustaja Lindströmille.
Hän käytti täällä puheenvuoron,
jossa vilpittömästi kehui hallitusta moittimatta
sitä muuten kuin siitä asiasta, josta itse asiassa
sitä sopi moittiakin.
Vaikka edustaja Rehulan arviot tämän hallituksen
panostuksesta perusturvaan ovat kyllä oikeasti aika lailla
alakantissa, niin minä tavallaan tunnistan ja jossain määrin
hyväksynkin sen lähtökohdan, nyt kun
täällä on vallinnut tämmöinen näkemys,
ainakin julkisuudessa esiintyvän puheen mukaan, pienituloisia
kurittavasta hallituksesta — ja mitähän
termiä siitä nyt on käytettykään:
uusliberalistinen ja muuta — mutta kun täällä on
kuitenkin hallituksen esitys, jota on laajasti ja yksimielisesti
puolustettu, niin oikeasti en olisi kaivannut tähän
keskusteluun sitten näitten vanhojen muistelua siitä,
mitä kukin on milloinkin esittänyt ja mitä kukin
on vastustanut.
Selvittämättäkin muistan sen, että ensimmäisen
kerran äänestytin sosiaali- ja terveysvaliokuntaa
ja tätä saliakin 2004 tästä suojaosa-asiasta
ja sen jälkeen eri hallitusten kanssa. Siis tässä salissahan
on oikeasti... Minä uskon, että jos tämä sali
olisi saanut kulloinkin ihan vapaasti äänestää tästä asiasta,
niin tämä suojaosa olisi tullut jo ties kuinka
kauan sitten. Eduskunnan laaja enemmistö on luultavasti
aina kannattanut tätä. Mutta maassa on ollut hallituksia,
ja niissä ovat olleet kai perussuomalaisia lukuun ottamatta
nyt kaikki tässäkin salissa esiintyneet puolueet
sinä aikana, kun minä olen täällä ollut.
Tämä on nyt kuitenkin ensimmäinen hallitus,
joka sitten saa tämän suojaosan aikaan. Arvioni
mukaan kyllä yhdyn vähän edustaja Rehulaan
siinä, että merkittävä osa siinä oli
myöskin työmarkkinajärjestöillä — mutta
sitä sopii siis kysyä.
Sitten meillä todellakin oli tuo edustaja Zyskowiczin
mainitsema kannustuskomitea, sen jälkeen oli edustaja Rehulan
mainitsema Sata-komitea, ja oli siinä välissä kai
pari muutakin komiteaa, jotka myöskin ovat esittäneet
muistaakseni nimenomaan tätä yhtenä keskeisimmistä esityksistä.
Siitä huolimatta se ei ole toteutunut, ja sopii kyllä kysyä,
miksi ei. Me olemme kaikki yksimielisiä siitä,
että ihmisiä pitäisi innostaa ja kannustaa
töihin, mutta siitä huolimatta sellaisen lainsäädännön
aikaansaaminen, että me voisimme yksimielisesti päättää,
miten se tapahtuu, ennen tätä on ollut aika lailla
rajoitettua. Kyllä minun tekee mieleni ihan hallituksista
ja oppositiossa olevista puolueista riippumatta olla sitä mieltä,
että nimenomaan näissä kysymyksissä, joissa
on kysymys kaikkein pienimpien ihmisten toimeentulosta ja toisaalta
heidän innostamisestaan työn tekemiseen ja myöskin
työn tarjoamisesta, sopisi löytyä yksimielisyyttä ja
sopisi myöskin tarkastella niitä kysymyksiä ilman,
että ne kehykset — tai milloin mikäkin
raami hallitusneuvotteluissa tai sen jälkeen — pomppaavat esiin
ja sanotaan, että ei tämä nyt sitten
millään käy tässäkään,
vaikka hyvin tiedetään, että luultavasti
tämänkin esityksen toteutumisen kokonaisvaikutukset
ovat todellakin positiivisia.
Ja on siinä tietenkin sitten se puoli, edustaja Zyskowicz,
mihin perustuu tämä kannustavuuden ongelma. Se
ehkä perustuu osittain siihen sosiaaliturvaankin, mutta
se perustuu ennen kaikkea siihen, että ne palkat ovat niin
pienet. En minä nyt muista, että kannustavuussyistä kukaan yli
5 000 euron palkkaa saava olisi vippaskonsteilla pyrkinyt
turvautumaan sosiaaliturvaan, jota hän ei tietenkään
nyt saakaan. Mutta kyllä siellä se perussyy on:
jos palkkataso on lähes yhtä pieni kuin sosiaaliturva,
niin se suurempi vika on siinä palkkatasossa kuin siinä sosiaaliturvan
tasossa.
Arvoisa puhemies! Tämä esitys on todellakin hyvä.
Kun itse nyt tässä muistelen, mitä siellä hallitusneuvotteluissakin
tapahtui ja mistä me keskustelimme — siellähän
tämä ei vielä saanut todellakaan kaikkien
kannatusta, en viitsi sanoa, kenen kannatusta sai — niin
nyt kun se on toteutumassa, niin se on erittäin hyvä asia.
Minulla alkaa olla vaikeuksia keksiä vähimmäispäivärahojen
lisäksi sellaista perusturvan kysymystä, johon
tämä hallitus ei positiivisella tavalla olisi puuttunut,
niin että oli nyt hyvä tai huono hallitus tai
oikeitten tai väärien puolueitten muodostama hallitus,
niin tältä osin minä olen kohtuullisen
tyytyväinen tämän hallituksen toimintaan. Onnea
jatkoonkin!
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Virtanen pohdiskeli äitejä ja
isiä tälle esitykselle, ja siitä on varmaan
turhaa kinastella, mutta todettakoon nyt tähän
historian kirjoihin sekin, että tällainen suojaosahan
on kyllä ollut, mutta se poistettiin 97 Lipposen ensimmäisen hallituksen
toimessa. Tämän verran aikaa nyt tähän
on mennyt sitten, kun se on takaisin saatu.
Arvoisa puhemies! Pyysin tämän puheenvuoron
edustaja Mäkisalo-Ropposen puheenvuoron vuoksi, mutta hän
on lähtenyt pois. Totean kuitenkin tähän
sen, että jokainen hallituspuolueen edustaja saa minun
puolestani kehua hallituksen esityksiä ja hallituksen toimintaa
niin paljon kuin sielu sietää, mutta jonkinlaista
suhteellisuudentajua pitää kyllä siinä olla,
mitä sitten meille täällä väittää.
Jos kuulin oikein, niin edustaja Mäkisalo-Ropponen sanoi,
että vasta tämä hallitus korotti perusturvaa.
Se on kyllä erittäin historiaton käsitys
ja suppea käsitys perusturvasta.
Jokainen, joka yhtään tuntee tätä asiaa,
tietää, että perusturvahan on sitä turvaa,
joka on muuta kuin ansiosidonnaisuuteen perustuvaa turvaa tai toimeentuloturvaa,
joka on se viimekätinen toimeentulomuoto, jos ei saa perusturvaa.
Ainakin minun käsitykseni mukaan työttömyysturvan
lisäksi ovat perusturvaa kansaneläkkeet, takuu-eläkkeet
ja nämä pienimmät sairauspäivärahat
ja myös pienimmät vanhempainpäivärahat.
Tässä salissa tämän hallituksen
aikana on minusta käyty oikeata keskustelua siitä,
ja minusta keskusta-oppositio on oikeassa siinä, että ei
voi sanoa niin, että on perusturvaa kaikkien osalta nostettu.
Se ei pidä paikkaansa.
On sanottu myös, että oli työttömien
vuoro, että sen takia kohdennettiin se työttömille.
Minä suon sen erittäin mielelläni nimenomaan
työmarkkinatuella ja pienimmällä työttömyyspäivärahalla
oleville, mutta sitä pidän kyllä kohtuuttomana,
että te valitsitte sen, että näihin pienimpiin sairauspäivärahoihin
ja vanhempainpäivärahoihin jätettiin
10 euroa päivässä oleva gäppi
tänne työttömyysturvaan. Se tarkoittaa
yksinkertaisesti sitä, että jos nuori on työmarkkinatuella,
hänellä on parempi turva kuin että hän
olisi tehnyt lapsen ja olisi sitten äitiyspäivärahalla.
Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllähän meidän
sosiaaliturvajärjestelmän yksi isoimmista ongelmista
on se, että me määrittelemme köyhyyttä siinä määrin
syyperustaisesti, että eri syistä työelämästä sivussa
olemisen vuoksi saa erilaisen korvauksen yhteiskunnalta. Sinänsä kaikki
se keskustelu, joka lähtee sosiaaliturvan yksinkertaistamisesta,
jo pelkästään käsitteiden yhtenäistämisestä ja
parhaassa tapauksessa vielä summasuuruuksienkin yhtenäistämisestä,
on varsin tervetullutta.
Arvoisa puhemies! Tähän jo aiemmin keskustalaisten
edustajien toteamaan kuvaan siitä, mitä suomalaiselle
perusturvalle on tapahtunut tällä ja viime hallituskaudella,
on todella hyvä vielä tähdentää,
että on siis jatkettu sen kuilun repimistä ja
laajentamista, jota viime hallituskaudella yritettiin kaikin toimin
kuroa umpeen, siis sitä kuilua, että miten erilaista
köyhyyttä meillä yhteiskunnassa yritetään
poistaa ja parantaa, minkä syyperustaisen köyhyyden
vuoksi ihminen on yhteiskunnan tuen tarpeessa.
Arvoisa puhemies! Minä toivon nyt, kun ministeri tulee
paikalle — me täällä sivusimme
keskustelussa myös tätä esitystänne
vastikkeellisesta sosiaaliturvasta ja toisaalta keskustan täsmäesitystä tästä toimeentulotuesta
nuorten osalta koskien tuettua työtä pelkän
tuen maksamisen sijaan ja tähän oleellisesti kytkeytyvästä Kela-siirrosta
toimeentulotuen maksatuksen osalta — että olisi
hienoa, jos tähän saisimme vastauksen.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Jatkan vielä täällä käytyyn
keskusteluun, ottaen oppia kokeneemmalta valtiopäivämieheltä,
aloittaen, että eräs edustaja täällä arvosteli
kovin sanoin erityisesti sosialidemokraatteja ja uhosi etsivänsä edeltävien
hallitusten valiokuntamietintöjä arvuutellen jo
niiden sisältöjä. Ihan ok. Sitä varten
nuo mietinnöt ovat julkisia ja saatavissa, että niihin
voi palata. Tämä eräs edustaja totesi,
että vuonna 2007—2011 maailma oli erilainen. Aivan,
2007 hallituksen aloittaessa toimintansa oli hallituksella ainakin
enemmän rahaa kuin tällä hallituksella
oli aloittaessaan.
Riitelyä tärkeämpää on
nyt kuitenkin se, että tämä konkreettinen
esitys koskien työn vastaanottamiseen kannustamista on
tässä ja tänään keskustelussa.
Tässä maailmassa ja Suomen taloudellisessa tilanteessa
tämä on suuren luokan juttu, jonka käsittelyä ei
pitäisi tuhria riitelyyn.
Edustaja Zyskowicz huolehti, että tämä muutos
johtaisi siihen, ettei työtön enää tuon
300 euron lisäansion täyttymisen jälkeen
ottaisi osa-aikaista työtä vastaan, mutta ei tässä asiassa
ole syytä suureen huoleen, sillä esityksessä on
kyllä tätäkin asiaa pohdittu, sillä esitykseen
sisältyy se, että kun 300 euron lisäansio
ylittyy, tuloista 50 prosenttia vähennettäisiin
työttömyyspäivärahasta. Minusta
tässäkin on kannustava elementti.
Työn vastaanottamisen helpottaminen on investointi,
joka tulevaisuudessa maksaa itsensä takaisin muun muassa
sosiaali- ja terveysmenoissa ja lisääntyvinä verotuloina.
Esityksen sisällöstä on hyvä huomata
myös, että työttömän
omavastuuaika lyhenisi seitsemästä päivästä viiteen
päivään työttömyyden
alussa, ja tämä on toivottu muutos.
Hyvä esitys kaiken kaikkiaan. Kysyisin ministeriltä,
kuinka tästä hienosta esityksestä edetään. Onko
jatkoa toivottavissa, sillä tulee huomata, että tulevassa
on välttämätöntä korottaa
myös alimpien äitiys- ja vanhempainpäivärahojen,
sairaspäivärahan ja kuntoutusrahan tasoa, jotka
nyt tässä muuten hyvässä esityksessä jäävät
vielä entiselleen?
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys näyttää kauniilta.
Sanotaan, että moni kakku päältä kaunis,
mutta jos tarkastelemme sitä hieman tarkemmin, niin huomaamme, että siinä kyllä noita
kauneusvirheitä on.
Ensinnäkin nyt ansiosidonnaisen päivärahan maksamisaikaa
lyhennetään 500 päivästä osin paikoin
400 päivään ja osin paikoin jopa 300
päivään. Se, että pienennystä tulee
400 päivään, on ihan selkeästi
työperusteista. Se johtuu siitä, että ihminen
on ollut vähemmän aikaa töissä kuin kolme
vuotta. Ne, jotka ovat olleet kolme vuotta töissä,
saavat korotetun, tämän 500 päivää ansiosidonnaista
päivärahaa, mutta ne, jotka ovat olleet alle,
saavat vain 400 päivää. Tässä on
selkeä pyrkimys muuttaa meidän sosiaaliturvamme rakennetta.
Meidän sosiaaliturvamme perustuu asumisperusteisuuteen,
eli meillä on asumisperusteinen sosiaaliturva, mutta tässä ihan
selkeästi otetaan nyt työperusteinen sosiaaliturva
käyttöön.
Se, mikä on hyvä asia, on, että 26
viikkoa riittää siihen, että ylipäätään
tulee työttömyysturvan piiriin, kun se aikaisemmin
oli 34 viikkoa. Mutta tässä on yksi semmoinen
asia, mitä myöskin meillä laajennetaan,
mikä on hyvä kertoa tässä yhteydessä.
Tätä samaa oikeutta ollaan laajentamassa niille
henkilöille, jotka tulevat kolmansista maista. Kun kolmansista
maista tulee Suomeen ihminen ja jos hän on 26 viikkoa Suomessa
töissä, niin hänelle kertyy siitä oikeus
saada työttömyyspäivärahaa sen
jälkeen, kun hän jää työttömäksi.
Sen lisäksi hänen lapsilleen tullaan maksamaan
suomalaista lapsilisää. Tästä ihan selkeästi
on jo sanottu, että siinä on myös selkeä pyrkimys
siihen, että asumisperusteista työttömyysturvaa
muutetaan työperäiseksi työttömyysturvaksi
ja sosiaaliturvaksi.
Sitten tämä 300 päivää tulee
silloin, jos henkilö kieltäytyy te-toimiston esittämistä työllistymistä edistävistä
palveluista.
Mutta ovatko ne työllistymistä edistävät
palvelut sellaisia, jotka oikeasti työllistävät?
Kun minä olin ehdokkaana eduskuntaan, jouduin jättämään
työni sen takia, että en voinut tehdä sitä,
koska olin ehdokas, enkä saanut silloin palkkaa ja jouduin
ainoan kerran elämässäni kirjautumaan
työttömäksi työnhakijaksi, jolloinka
minulle tarjottiin tämmöistä atk-ajokorttia.
Sinänsä ihan hyvä asia. Minä sanoin
heti: "Hienoa, minä tarvitsen sitä. Editointiohjelmat
ilman muuta haluan opetella." Hän sanoi: "Ei. Mitä se
se on? Sinä opit tekemään tällä ajokorttikurssilla
Facebook-profiilin itsellesi ja sitten opit lähettämään
sähköpostia." — "Okei, minä olen
niin kuin toimittaja, että minä osaan tämän."
Jos se on tätä tasoa, mitä tarjotaan
muka ihmiselle, että ihminen työllistyisi, niin
se on kyllä ihmisen aliarvioimista ja se on työttömän
päähän potkimista.
Kaksi erittäin pahaa asiaa tähän
jäi. Vaikka se on hyvä asia, että nyt
karenssi on enää viisi päivää eikä seitsemän
päivää kuten aikaisemmin, niin miksi
tähän lakiesitykseen pitää jättää karenssia
ylipäätään? Miksi ihmistä,
joka jää työttömäksi,
pitää rangaista karenssilla? Miksi ihmistä,
joka pääsee olemaan töissä välillä jonkun aikaa
ja jää työttömäksi,
rangaistaan uudella karenssilla? Kuinka moni teistä on
valmiita siihen, että sillä perusteella, että olette
viime kuussa tienanneet, ei makseta tämän kuun
palkkaa tai minkäänlaista rahaa? Tässä me
edelleenkin pidämme tätä karenssikäytäntöä yllä.
Sen lisäksi, kun ihminen tulee sinne loppupäähän
elikkä jää eläkkeelle, niin
aikaisemmin oli 59 vuotta ja 60 vuotta, jos ihminen täyttää 60
vuotta ennen kuin hänen 500 päivän enimmäisaikansa täyttyy
ja on työskennellyt vähintään
viisi vuotta viimeisen 20 vuoden aikana, niin hänelle maksetaan
ansiosidonnaista päivärahaa siihen saakka, kun
hän täyttää 65 vuotta. No, nyt
täällä on otettu mukaan kohta, jossa,
jos vuonna 57 tai sen jälkeen syntyneet ihmiset ovat tässä tilanteessa,
niin heidän täytyykin täyttää 61
vuotta eikä suinkaan 60 vuotta niin kuin muiden. Nämä 57
syntyneet ihmiset, uskokaa tai älkää,
eivät ole yhtään sen nuorempia kuin vuonna
55 tai 56 syntyneet sillä hetkellä, kun he jäävät
eläkkeelle. He ovat ihan samassa tilanteessa. Tämä kohta
pitäisi ehdottomasti tässä laissa korjata.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys työttömyysturvalain muuttamista
koskevan esityksen täydentämisestä sisältää odotetun
esityksen työttömyysturvan 300 euron suojaosuudesta.
Olen ollut poissa tämän iltapäivän,
mutta kun tulin sisälle, niin ensimmäiseksi kuulin,
kun valiokuntamme puheenjohtaja Rehula muisteli vanhoja ja viittasi
sosialidemokraattien viime kaudella tehtyyn vastalauseeseen. Muistan
hyvin tämän keskustelun, jota silloin käytiin.
Muistan, kun viime kaudella hallitus esitti 300 euron suojaosan
käyttöönottoa palo- ja pelastusalalla. Tuolloin
me sosialidemokraatit esitimme, että kaikkiin sovitellun
päivärahan saajiin tulisi soveltaa samanlaista
suojaosaa, jotta työttömiä kohdeltaisiin
tasa-arvoisesti ja saisimme aidosti kannustavan järjestelmän
lyhytaikaisenkin työn vastaanottamiseen. Tätä samaa
linjausta kannatti myös perustuslakivaliokunta, koska koki,
että tämä esitys, joka kosketti ainoastaan
palo- ja pelastusalalla työskenteleviä ihmisiä,
ei perustuslaillisesti ollut yhdenvertainen kansalaisten suhteen.
Siltä osin tämä lakiesitys tuo parannusta.
Tuolloin keskustajohtoinen hallitus piti tätä vaihtoehtoa
liian kalliina. Muistan myös, miten viime hallituksen asettama
Sata-komitea piti kokouksen toisensa jälkeen pohtien, miten
työntekoa ja sosiaaliturvaa voisi paremmin sovittaa yhteen.
Siitäkään ei tullut mitään.
Tähän viitaten hämmästelen edustaja
Rehulan käyttämiä voimakkaita kannanottoja.
Eli keskustelua kannustinloukkujen purkamisesta on käyty,
ja puhetta on riittänyt, mutta tämä hallitus
kykenee tekemään asiassa viimein myös päätöksiä — näin
vapaasti työministeri Ihalaista lainaten.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys sisältää työmarkkinajärjestöjen
työllisyys- ja kasvusopimuksessa sekä hallituksen
rakenneuudistuksessa sovitut toimenpiteet. Soviteltua työttömyyspäivärahaa
saava työtön voisi jatkossa ansaita 300 euroa
kuukaudessa ilman, että se pienentäisi hänen
työttömyysetuuttaan. Samalla sovitellun päivärahan
kattoa nostetaan 100 prosenttiin, mikä tarkoittaa, että työstä saadun
palkan ja ansiopäivärahan yhteismäärä voisi
olla enintään työttömyyttä edeltävän
palkan suuruinen.
Merkittävä uudistus on myös niin
sanottu karenssin lyhentäminen työttömyyden
alusta nykyisestä 7 päivästä 5
päivään. Tällä on iso
merkitys etenkin pienituloisille työttömille.
On myös tärkeää, että ansiosidonnaisen
päivärahan perusteena pidetään
alentamatonta palkkaa, jos palkkaa on ennen työttömyyden
alkua määräaikaisesti alennettu tuotannollisista
ja taloudellisista syistä. Tällä pyritään
siihen, etteivät työpaikkojen turvaamiseksi tehdyt
väliaikaiset palkanalennukset vaikuttaisi mahdollisesti
myöhemmin maksettavaan työttömyyspäivärahaan
alentavasti.
Kaikkien näiden muutosten tavoitteena on yksinkertaistaa
lainsäädäntöä ja lisätä työttömien työttömyysturvan
kannustavuutta. Erityisesti muutoksilla kannustetaan työttömiä ottamaan vastaan
myös lyhytkestoisia ja osa-aikaisia töitä.
Arvoisa puhemies! Hallitus on tällä kaudella tehnyt
myös useita muita toimia työllisyyden ja toisaalta
työttömyysturvan parantamiseksi. Työmarkkinaosapuolten
neuvottelut ovat olleet pohjana, eli asioita on valmisteltu suomalaisen
kolmikantaperiaatteen mukaisesti. Se on hyvä asia. Etenkin
vaikeina aikoina korostuu sopimisen tärkeys, niin kuin
hyvin tuoreesta tuposopimuksestamme tiedämme.
Tämän hallituksen aikana on esimerkiksi työttömyyspäivärahaa
korotettu 100 eurolla ja samassa yhteydessä myös
toimeentulotuen sekä asumistuen tulorajoja korotettu. Se,
että työttömille aktiivitoimien ajalta
maksettava korotusosa etuoikeutettiin toimeentulotuessa, on tuonut myös
toimeentulotukeen kannustavuutta. Tärkeä oikeudenmukaisuusteko
oli työmarkkinatuen tarveharkinnan poisto puolison tulojen
osalta. Nyt valiokuntakäsittelyssä on ansiosidonnaisen päivärahan
työssäoloehdon lyhentäminen, eli tuen
piiriin pääsee lyhyemmällä työhistorialla, mikä sekin
on hyvä asia.
Tässä vain joitakin esimerkkejä parannuksista,
joilla on suuri merkitys työmarkkinoiden toimivuudelle,
nopealle työllistymiselle ja työttömien
asemalle. Kaiken kaikkiaan hallitus on monilla tavoin sujuvoittanut
sitä hallinnollista menettelyä, jota työttömyyteen
liittyy, ja pyrkinyt siihen, että työtön
pääsee nopeasti sekä erilaisten toimenpiteiden
että taloudellisten tukien piiriin.
Sosialidemokraateille on myös tärkeää,
että työnteko on aina kannustavaa ja kannattavaa, mutta
se ei saa tapahtua työttömän taloudellista asemaa
heikentämällä. On tärkeää,
että ihmiset saavat oikeasta työstä kunnollista
palkkaa, jolla voi elää päivittäistä elämää myös
pääkaupunkiseudulla ja muissa kasvukeskuksissa.
Kun meillä on vielä edelleen ministeri Risikko
paikalla, kysyisin häneltä, kun viime aikoina on
käyty keskustelua osallistavasta sosiaaliturvasta, miten
tämä lainsäädäntöesitys
aktiivisesta työnteosta, kun se suhteutetaan osallistavaan
sosiaaliturvaan, tullaan huomioimaan osallistavan sosiaaliturvan
jatkovalmisteluissa.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On varaa sanoa ääneen,
että pieleen meni, jos niin tapahtuu. Mutta kun täällä edustaja
Kymäläinen puhui eräästä edustajasta,
niin tunnistin itseni tästä hänen sanankäytöstään,
ja miksi omassa puheenvuorossani puhuin eräästä edustajasta,
niin puhuin siksi, että hän ei ollut enää salissa,
mutta se tästä.
Ensiksi, edustaja Kymäläinen — puhutaan
nyt sitten nimellä, ja jos olisitte salissa, niin saattaisitte
kommentoida, mutta teillä on nyt muita kiireitä — ei
tässä riitelyä tarvita, mutta en myöskään
hyväksy missään tapauksessa sitä,
että todellisuutta muunnellaan totuudenvastaiseksi. Väittämä siitä,
että tällä vaalikaudella on perusturvaa
parannettu, on totta vain osittain.
Toisekseen, sosialidemokraateilla ja keskustalla on tähän
asti ollut erilaiset käsitykset siitä, mitä se
perusturva tarkoittaa. Meille se on laajempi käsite kuin
joillekin muille puolueille. Vasemmistoliitto ja keskusta ovat näiltä osin
samassa laivassa ja kelkassa.
Kolmanneksi, ymmärrän erittäin hyvin,
että hallituspuolueen edustajat tukevat innoissaan tätä hyvää hallitusta.
Sitä me olemme keskustassa monesti odottaneet, että milloin
se hallitus oikein yhteisrintamana toimii. On ollut hieman hämärää viimeistenkin
päivien aikana näiltä osin.
Neljänneksi, Sata-komitean työ romukoppaan.
Miksi? Siksi, että hallitus päätti alkumetreillään
näyttää, mikä on kaapin paikka,
edelliselle hallitukselle.
Ja lopuksi, arvoisa herra puhemies, esitys siitä, että työttömillä on
jatkossa 300 euron suojaosuus työttömyysturvaan
nähden, on iso periaatteellinen asia, ja siitä kiitokset
hallitukselle. Kuka on tämän esityksen äiti,
isä tai velipuoli, niin siitähän voidaan
sitten aina keskustella. Se on hyvä, että tämä esitys
on täällä, on tämä sitten ihan
kenen tahansa aloitteesta lähtenyt.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sen verran täytyy korjata tuota äsken
puhumaani, että puhuin tietysti työssäoloehdosta.
Työssäoloehto laski nyt 26 viikkoon, mikä on
hyvä asia, Sinänsä se on vain ikävää,
että me lähdemme aina siihen, että meidän
täytyy kaikille maailman ihmisille antaa meidän
veromarkoistamme aivan sama etuus, niin kuin nyt sitten nämä kolmannet
maat tulevat ihan direktiivitasolla käsiteltäväksi.
Sinänsä kun puhutaan sovitellusta päivärahasta,
niin soviteltu päivärahahan voi olla yhdessä enintään
päivärahan perusteena olevan palkan suuruinen.
Tämä on minun mielestäni pieni vääryys
sen takia, että kyllä nyt kuitenkin siitä pitää aina
olla ihmiselle hyötyä, kun hän töihin
menee, ja silloin jos se katkaistaan heti välittömästi, kun
sinne töihin pääsee, niin pitäisi
olla jonkinnäköinen ylimenoaika siitä,
että ihminen pääsee jaloilleen. Ei sitä olla
jaloillaan, jos rupeaa saamaan 500 päivän jälkeen
tai 400 päivän jälkeen 1 800
kuussa, tai eivät he edes saa niin paljon vaan 1 500
euroa kuussa palkkaa, niin kyllä siinä kauan kestää,
ennen kuin sieltä ryteiköstä noustaan
kahdelle tukevalle jalalle.
Sen lisäksi mietin tätä 300:aa euroa,
mikä nyt on mahdollista ansaita. Sehän on periaatteessa hyvä asia.
Kannatan ehdottomasti mutta pohdin sitä, onko tähän
tulossa minkäänlaista suojaa siten, että se
ei sitten laskisi esimerkiksi asumistukea tai että se ei
poistaisi harkinnanvaraisen mahdollisuutta, eli että ei
kävisi niin, kun hallitus antoi 100 euroa tässä kautensa
alussa ihmisille, muistatteko? Kun siitä ihan oikeasti
laskettiin, katsottiin, mitä ihmiselle siitä tuli,
niin siitähän tuli 27 euroa käteen ihan
puhdasta rahaa. Ettei tässäkin nyt sitten tämän
300:n kanssa käy näin, että se kuivuu
näihin meidän toisiin säännöksiin.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Työttömyysturvassa
on monia määräaikoja, joilla pyritään
vain vaikeuttamaan työttömän pääsyä ansiosidonnaiselle
työttömyysturvalle tai pysymistä ansiosidonnaisen
työttömyysturvan piirissä. Välttämättä nämä määräajat
eivät todellakaan vaikuta valtion työttömyysturvamenoihin sitä eivätkä tätä.
Tämä nyt tehtävä parannus,
työttömyysturvan työssäoloehdon
lyhentäminen 34 viikosta 26 viikkoon, on juuri tämänkaltainen.
Budjetin mukaan kustannukset lisääntyvät
ansioturvan ja peruspäivärahan osalta 85 miljoonaa
mutta työmarkkinatuen osalta myös sitten vastaavasti
menot vähenevät 85 miljoonaa euroa. Sen takia
olisi kohtuullista, että työttömyysturvaa
uudistettaessa otettaisiin ennen kaikkea tämä edunsaajan näkökulma,
työttömän etu, kestäväksi
lähtökohdaksi.
Ministeriltä haluan vielä kysyä sitten
näistä hänen heinä—elopuheistaan
tämän sosiaaliturvan vastikkeellisuuden osalta
ja ennen kaikkea niistä suunnitelmista, joita tällä hetkellä on
käynnissä. Missä me menemme, ja milloin
on odotettavissa selkeitä esityksiä?
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä esityshän
on varmasti meidän kaikkien täällä salissa
läsnä olevien mielestä erittäin
kannatettava ja ehdottomasti läpivietävä.
Tässä on se useassa puheenvuorossa tullut esille.
Ehkä tärkeämpi kuin se, että me
mietimme, kuka tämän loppujen lopuksi saa ja millä keinoilla
aikaan, on se, että tämä esitys viedään
loppuun asti. Tämä on vaatinut varmasti johdonmukaista
työtä kaikilta, jotka ovat tätä olleet
edesauttamassa eteenpäin.
SDP on tehnyt kaiken aikaa työtä työn
ja oikeudenmukaisuuden puolesta, ja silloin se tarkoittaa myös
sosiaaliturvan ja työnteon yhteensovittamista nimenomaan
niin, että työnteko olisi aina kannattavaa.
Täällä edustaja Rehula pohdiskeli
vastalauseita ja sitä, että hankkisi niitä käyttöönsä edelliseltä kaudelta
tuolta valiokunnasta. Maaliskuussa 2011 olemme esittäneet
nimenomaan 300 euron suojaosaa kaikkiin sovitellun päivärahan
työsuhteisiin, ja täällä on
ihan ote valmiina tämän valiokunnan vastalauseesta,
meidän ryhmämme vastalauseesta hallituksen esitykseen,
jolla suojaosa otettiin käyttöön palo-
ja pelastusalalla. Tähän liittyen olemme olleet
tätä mieltä:
"Kaikkiin sovitellun päivärahan saajiin sovellettava
yleinen suojaosa sivutoimisten tulojen huomioimisessa olisi lähempänä työttömyysturvajärjestelmän
päämääriä ja kannustaisi
kaikenlaisen työn vastaanottamiseen. Hallitus on kuitenkin
pitänyt tätä vaihtoehtoa liian kalliina.
Esitys monimutkaistaisi työttömyysturvajärjestelmää entisestään.
Järjestelmää tulee pikemminkin selkeyttää.
Sosiaaliturvan uudistaminen ei myöskään
onnistu ilman lisärahoitusta. Työn vastaanottamisen
helpottaminen on nähtävä investointina,
joka pidemmällä aikavälillä maksaa itsensä takaisin
pienentyneinä sosiaali- ja terveysmenoina ja lisääntyvinä verotuloina.
Työttömän työllistymisen
kannalta on parempi, että lyhytaikaisenkin työn
vastaanottaminen on taloudellisesti kannattavaa. Tästä syystä kaikkien
työttömien soviteltuun päivärahaan
tulee määritellä yleinen 300 euron suojaosuus,
jota pienempiä kuukausittaisia lisätuloja ei oteta
työttömyyspäivärahassa huomioon."
Tämä on ollut johdonmukainen toimi meillä jo aikaisemmin.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin olen täysin samaa
mieltä edustaja Vehviläisen ja edustaja Rehulan
kanssa siitä, että perusturvaa on parannettu vain
osittain, ja olen heidän kanssaan myös siitä samaa
mieltä, että nimenomaan lapsiperheitten perusturvaa,
joka liittyy minimivanhempainrahaan esimerkiksi, ei ole parannettu.
Mutta se on asia, jossa meidän näitten perheiden
ja lapsiperheiden turvaa on jatkossa ehdottomasti kehitettävä,
koska heidän osaltaan tilanne ei ole parantunut parhaalla
mahdollisella tavalla. Oikeastaan näitten lapsiperheitten osalta
meidän on vahvistettava minimivanhempainrahaa, koska se
ei ole riittävä.
Toinen ryhmä, joka on näitten lapsiperheitten kohdalta,
josta kannan erittäin suurta huolta, on opiskelevat lapsiperheet.
Jos opiskeleva lapsiperhe esimerkiksi tienaa, jos siellä on
niin sanottu tämmöinen leikkuriraja, jos sen ylittää,
niin se tulee välittömästi. Jos puolison
tulorajan ylittää, niin se tulee välittömästi
vaikuttamaan opiskelevan vanhemman opintotukeen, ja sitä kautta
näiden opiskelevien lapsiperheiden kokonaistulo ei pääse
koskaan, voisiko sanoa, lapsiperheköyhyydestä irti,
ja sen takia tämä on myös semmoinen osa-alue,
johonka meidän on jatkossa puututtava.
Edustaja Peltonen äsken hyvin selvästi luki viime
kaudella tehtyä vastalausetta, jonka me kirjoitimme, ja
me teimme sen täydestä sydämestä.
Minä olen iloinen, että tänä päivänä me
voimme olla tämän asian takana ja se asia etenee myönteisesti
eteenpäin.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hivenen ylisanoin voin sanoa, että tämä lakiesitys
on pieni askel ihmiskunnalle, suuri työttömille,
mutta samaan hengenvetoon on sanottava, että miksi vasta
nyt? On ollut monenlaisia hallituksia, monenlaisia hallituskoalitioita.
Jo vuosikymmeniä tästä on puhuttu, että työttömälle
pitäisi olla mahdollista myös lyhytaikaisen työn vastaanotto,
mutta se on tehty niin hankalaksi ja kannattamattomaksi, että tämä ei
ole käytännössä mahdollistunut.
Siinä mielessä tässä salissa
on oikeutetusti yksimielisyys: hyvä asia, että tämä nyt
saadaan. Työn pitää aina olla kannattavampaa
kuin työttömyyden. Työssä voittajia
ovat kaikki. Työssä voittajia ovat työn
tarjoajat, työnantajat. Työssä voittajia
ovat työtä tekevät, sillä työ on
paitsi toimeentuloasia myös ihmisarvokysymys.
On turhaa luulla ja kuvitella, että nyt työttömyysturvauudistus
tämän lain hyväksymisen jälkeen
on ikään kuin maalissa. Tämä on
vasta avaus, mutta olkoon tämä hyvä ja
rohkaiseva avaus, joka poikisi lisää työtä ja
mahdollisuuksia työllistää.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että oikein
hieraisin korviani, kun kuulin sosialidemokraattisen ryhmän
edustaja Peltosen sanovan, että on hyvä, että sosiaaliturvaa
ja työntekoa yhteensovitetaan. Sehän tarkoittaa
sitä, että meidän asumisperusteinen sosiaaliturva,
joka on Euroopan paras, muutetaan työperusteiseksi sosiaaliturvaksi.
Sehän tarkoittaa sitä, että osa ihmisistä tipahtaa
tämän sosiaaliturvan ulkopuolelle. Jos sosiaaliturva
sidotaan työntekoon, niin kaikkein heikoimmassa asemassa olevat
ihmiset tipahtavat siitä tyystin pois. Näin se
vain on, jos se on työhön sidottu. Sen täytyy olla
asumiseen sidottu, niin kuin se meillä tällä hetkellä on
asumiseen sidottu, paitsi että meillä tulee ensimmäinen
ryhmä, jolla se ei ole asumiseen sidottu, ja se on kolmansista
maista tulevat. Se sanotaan jo ihan tekstissä, että vaikka
ei katsota, että on Suomessa asuva, niin voi saada tämän
meidän sosiaaliturvan, kun on täällä ollut töissä.
Tämä ei varsinaisesti kuulu tähän,
mutta on ihan hyvä, että tämä tuli
esille tässä, tämä opiskelijat
ja lapsi ja heidän asemansa. Tämä olisi
kanssa yksi asia, joka pitäisi avata: Jos on opiskelijat ja
heille syntyy lapsi ja he asuvat kumpikin omassa asunnossaan ja
saavat asumistukea, kaikki on hyvin, tai vaikka asuisivatkin yhdessä ja
se yksi asunto on tyhjänä tai välivuokrattu
jollekulle muulle. Mutta kun he menevät yhteen, niin he joutuvat
pois opiskelijoiden asumisturvan piiristä ja he tulevat
yleisen asumistukiturvan piiriin, jolloinka se turva on pienempi
kuin silloin, kun ollaan opiskelijastatuksella. Näin siinä vain
käy.
Kyllä meillä töitä on tässä sosiaalilainsäädännön
uudistamisessa ja siinä, että pystytään
kaikkein pienituloisimpien, niiden ihmisten, joilla on kaikkein
suurin hätä, asioita auttamaan. Kaikkein parasta
sosiaaliturvaa on tietenkin se, että luotaisiin niitä työpaikkoja,
edes se yksi työpaikka ensin, koska se on vanha totuus,
että yksi uusi työpaikka synnyttää puolitoista
muuta työpaikkaa ja yksi menetetty vie mennessään
kaksi muuta.
Jouko Jääskeläinen /kd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Kivelälle lyhyesti, mikäli
pystyin nopeasti papereista taikka netistä tämän
asian varmistamaan: vuonna 97 poistettiin vastaava 750 markan summa,
niin että tämä suojaosuusajattelu ei varmaan
ole ihan ainutlaatuista, mutta iloitsemme siitä, että tämmöinen
tässä nyt on.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Kuulin tuossa, että keskustelussa
oli edustaja Rehulan osalta oma nimeni mainittu muutamaan otteeseen.
Tuohon aiheen sisältöön enempää puuttumatta
totean, että ensimmäisen kauden edustajallakin
on varmaan lupa syödä, ettei tässä suurista
kiireistä ole kysymys, mutta jos on aamulla lähtenyt
liikenteeseen ja aikoo osallistua vielä keskusteluun, niin
siksi hetkeksi on ehkä luvallista poistua eduskuntasalista.
Kun katsotte tätä salia, niin täällä on
muutama muukin kiireinen ollut.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Olen oikein tyytyväinen, että täälläkin
on tyytyväistä väkeä. Nimittäin
minä olen itse — kun olen miettinyt nimenomaan
tätä sosiaaliturvaa ja työttömyysturvaa kaiken
kaikkiaan, niin tämä on yksi askel siihen, että se
on kannustavampaa, että me pystyisimme purkamaan niitä kannustinloukkuja.
Pitää muistaa tietysti aina, että se,
että ei pysty ottamaan työtä vastaan,
voi johtua monesta, monesta muustakin asiasta. Siellä on
myöskin byrokratialoukkuja. Se, mitä me olemme
nyt tekemässä: kun me puhumme siitä osallistavasta
sosiaaliturvasta, niin siinä käydään
läpi juuri näitä kannustinloukkuja, byrokratialoukkuja.
Kun täällä on kysytty, miten tämä suhtautuu
nyt siihen osallistavan sosiaaliturvan toimenpideohjelmaan, joka
on sovittu tuossa rakennepoliittisessa ohjelmassa, jota valmistellaan
nyt juuri ministeriössä, ja on tarkoitus tämän
syksyn aikana tehdä se toimenpideohjelma, niin tämä todella
linkittyy siihen hyvin voimakkaasti, koska työhän
se on parasta sosiaaliturvaa. Nimenomaan kaikella sillä toiminnalla,
mitä me haluamme viedä eteenpäin, on
se tavoite, että ihmiset saisivat töitä.
Siinä tietysti tarvitaan niitä työpaikkoja
ja sitten tarvitaan tietysti sitä osaamista, että voi
ottaa sen työpaikan vastaan, ja nimenomaan sitä työkykyä,
mutta kyllä kaikella toiminnalla ja kaikella, mitä me
pohdimme tuolla siinä osallistavassakin sosiaaliturvassa,
on se tavoite, että ihmiset pääsisivät
töihin, saisivat jo jalan ovenrakoon, että sieltä sitten,
kun sitten parempi työmarkkinatilanne on, olisi mahdollisuus
ja pysyisi se työkunto. Monella lyhytkin työttömyysjakso
saattaa viedä sen työkunnon ihan totaalisesti.
Sitten me olemme pohtineet näitä muita kannustinloukkuja
myöskin, ja eihän tämä nyt ole ensimmäinen
kerta, kun niitä pohditaan. Kyllä niitä on
pohdittu jo aikaisemmin, ja siinä nyt sitten sanon kyllä myöskin
sen, että kyllä viime kaudella muun muassa Sata-komitean
kautta pystyttiin auttamaan paljonkin nimenomaan tässä perusturva-asiassa
ja monia satoja miljoonia siihen laitettiin, elikkä kyllä kaikilla
hallituksilla varmasti on ollut huoli nimenomaan vähävaraisista
ja nimenomaan siitä, että me saisimme perusturvaa
korotettua.
Sitten täällä edustaja Tolppanen
kysyi, onko tässä nyt tavoitteena se, että asumisperusteinen sosiaaliturva
muutetaan työperusteiseksi. Tämä keskusteluhan
käydään siitä syystä,
että Euroopassa aika monessa maassa on ja nimenomaan ne EU-säännöt
ovat sitä työperäistä sosiaaliturvaa, ja
kun meillä Pohjoismaissa on tämä asumiseen perustuva
sosiaaliturva, niin kyllä minä nyt sanon, että ei
tämä ole sellainen laki, joka muuttaa työperäiseksi
tätä sosiaaliturvaa. Kyllä me haluamme
pitää siitä asumisperusteisesta sosiaaliturvasta
kynsin hampain kiinni ja vain sitten soveltaa niitä EU-direktiivejä siten,
että myöskin ne säännöt
tulevat toimeenpantua, mutta lähtökohtaisesti
meillä pitää olla se asumisperusteinen
sosiaaliturva. Juttelin eilen oman kollegani, Ruotsin ministerin,
kanssa tästä samasta asiasta, ja heillähän
samantyyppistä keskustelua käydään tästä,
mutta kyllä he olivat myöskin vakuuttuneita siitä,
että tämä pohjoismainen hyvinvointimalli
eli asumisperusteisen sosiaaliturvan malli on se paras ja siitä pitää pitää kiinni.
Tuossa vastasinkin jo meidän toimenpideohjelmasta,
jota nyt tehdään. Siihen edustaja Saarikko totesi
tästä käsitteen "vastikkeellisuus". Nythän
pitää muistaa, että meidän sosiaaliturvassa
on hyvin paljon vastikkeellisuutta jo tällä hetkellä.
Täällä kysyttiin toimeentulotuen
siirrosta. Siinä vain viittaan, että se on ministeri
Huovisen puolen asia. Samoin tänä päivänä illalla
on kysytty maksukatoista, enkä siinä huomannut
sitä sanoa Mäkisalo-Ropposelle, että sekin
on ministeri Huovisen puolella oleva asia, jotenka en niihin nyt
sitten kommentoi.
Sitten täällä kysyttiin myöskin,
miten tätä jatketaan. Edustaja Tolppanen kysyi
myöskin, että no, mites tämä nyt
suhteutuu asumistukeen. Aivan niin kuin puheessani sanoin, niin
on tulossa myöskin 400 euron suojaosuus asumistukeen, jolloinka
myös sieltä saadaan sitten sitä kannustavuutta.
Eli mielestäni se suojaosuus, työttömyysturvaan
300, asumistukeen 400, on kyllä aikamoinen potti kaiken
kaikkiaan nyt tässä eteenpäin viemiseksi,
ja oikein ilolla niitä täällä esittelen.
Sitten täällä tuotiin esille paljon,
paljon muuta tarvetta perusturvan kehittämiseksi. Lapsiperheiden
ja monien muitten puolesta tehtävä työ jatkuu
taloudellisten mahdollisuuksien mukaan, ja ei näitä missään
nimessä unohdettu ole. Kiitos oikein paljon teidän
kannustuksesta.
Keskustelu päättyi.