9) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi ajokorttilain muuttamisesta
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Hyvät edustajakollegat! Tämän
vuoden tammikuussa uudistetun B-luokan kuljettajakoulutusuudistuksen
tavoitteena oli parantaa uusien kuljettajien liikenneturvallisuutta
kehittämällä ammatti- ja yksityisopetusta
yhdensuuntaisesti molempien vahvuuksia hyödyntäen.
Kuljettajaopetusuudistukseen liittyi opetuslupajärjestelmän
perusteiden muuttuminen, ja opetuslupavaihtoehto avattiin muuhunkin
kuin perheen sisäiseen opetukseen ja opetuksen ohjausta
lisättiin. Lisäksi luvan myöntäminen
vapautettiin tarkoituksenmukaisuusharkinnasta.
Uudistuksesta saatu kansalaispalaute on osoittanut kuljettajakoulutusuudistuksen
kipukohdat, ajokortin arvioitua suuremman hinnannousun ja vaikeudet
opetuslupavaihtoehdon käynnistymisen edellytyksenä olevan
opetuksen saamisessa. Opetuslupaopetuksen kustannukset nousivat, koska
siihen lisättiin autokouluopetusta koskeva vaatimus. Opetuslupaopetus
voidaan käynnistää vasta autokoulussa
annetun yhteisopetuksen jälkeen. Lisäksi opetuksen
edistymistä arvioidaan autokoulukäynnillä,
ja siellä on saatava myös perusvaiheen vaikeissa
olosuhteissa ajamisen opetus.
Opetuksen arvioitua suurempi hinnannousu herätti myös
kysymyksen ajokortin kohtuuhinnasta. Ajokortin kokonaiskustannuksiin
sisältyy myös harjoitteluvaiheen ja syventävän
vaiheen opetus, joka annetaan ammattiopetuksessa.
Muissa maissa käytössä olevan yksityis-
ja ammattiopetuksen yhdistämisen arvioidaan saadun kansalaispalautteen
perusteella toimineen. Koska autokouluopetusta selkeästi
edullisemman opetuslupajärjestelmän hyödyt
ovat yhteiskunnallisesti merkittävät, on perusteltua
pikaisesti ryhtyä toimenpiteisiin opetuslupavaatimusten
muuttamiseksi.
Opetuslupaopetus ehdotetaan palautettavaksi ennalleen siten,
että opetuslupaopettaja voi antaa tutkintoon pääsyn
edellytyksenä olevan opetuksen ilman autokoulua. Perheen
sisäisen opetuksen ohella voitaisiin antaa rajoitetusti
opetusta myös muille. Muiden henkilöiden opettamiseen lupia
voitaisiin myöntää enintään
kuusi kolmen vuoden aikana.
Autokouluopetuksella tavoiteltujen liikenneturvallisuushyötyjen
kompensoimiseksi yksityisopetuksen ohjausta lisättäisiin
opettajan koetta kehittämällä. Kokeessa
painotettaisiin aiempaa enemmän turvallisuuteen ja opetuksen
antamiseen liittyviä sisältöjä.
Ohjausta kehitettäisiin myös Liikenteen turvallisuusviraston
nettisivuja kehittämällä.
Samalla karsittaisiin myös menettelyjä, joiden
ei arvioida heikentävän liikenneturvallisuutta.
Opetusajoneuvon muutoskatsastus vaadittaisiin vain, jos ajoneuvoon
vaaditaan sen rakenteeseen vaikuttavia muutoksia opettajan ajohallintalaitteiden
asentamisen takia. Kuljettajakoulutusuudistuksen yhteydessä ei
tarkasteltu ajokortin kokonaishintaa ja sen kohtuullisuutta. Tässä tilanteessa
on mielestäni perusteltua pikaisesti puuttua perinteiseen
opetuslupaopetukseen; ajokorttikoulutuksen tarkoituksenmukaisuutta
ja kehittämistarpeita tulee sitten tarkastella kokonaisuutena
erikseen.
Liikenne- ja viestintäministeriössä ovat
parhaillaan arvioitavina ajokortin suorittamiseen ja kuljettajan
ammattipätevyyden saavuttamiseen liittyvät järjestelmät.
Työryhmän määräaika
on helmikuun 2014 loppuun. Tämän työn
yhteydessä soveltuvat mielestäni laajemmin tarkasteltaviksi
ja arvioitaviksi sekä kuljetuskoulutuksen kehittämistarpeet
että niiden vaikutukset.
Käymme läpi myös mopo-opetuksen uudistamista.
B-luokan opetusuudistuksen ohella mopo-opetusuudistus toteutettiin
kesällä 2011. Uudistus nosti mopokortin hintaa
siihen lisättyjen koulutusta ja käsittelykoetta
koskevien vaatimusten johdosta. Ajokorttiopetuksen ohella vaaditaan opetuslupaopetuksessa
opettajan ja oppilaan yhteisopetus ennen varsinaisen ajokorttiopetuksen aloittamista.
Uudistuksesta saadut seurantatulokset osoittavat uudistuksen lisänneen
mopoilijan turvallisuutta. Käsiteltävänä olevaan
hallitukseen esitykseen sisältyvä opetuslupauudistus poistaisi
yhteisopetusvaatimuksen ja vaatimuksen mopon muutoskatsastuksesta.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tunnen tätä ajokorttiuudistusasiaa
tietysti sieltä viime vaalikaudelta. Muutaman sanan haluan kertoa
tähän taustaksi ja sitten antaa kiitosta ministeri
Kyllöselle, että tämä hallituksen
esitys on nyt täällä tänään
käsiteltävänä.
Ajokorttiuudistushan oli erittäin laaja uudistus. Se
liittyi ensinnäkin osittain tähän EU-direktiiviin
mutta sitten myös tämmöiseen kansalliseen
tahtotilaan siitä, että liikenneturvallisuutta pitää pystyä parantamaan
myös ajokorttiuudistuksen kautta. Siinä oli erittäin
monia osia, ja eduskunnassa se sitten viime vaalikauden loppumetreillä hyväksyttiin
ja 2011 tuli osittain voimaan ja sitten suuri osa niistä uudistuksista,
kuten tämä opetuslupaopetusasia, johon nyt tämä esitys
liittyy, 2013 eli tämän vuoden tammikuussa.
Tämän laajan ajokorttiuudistuksen taustalla oli
erittäin laajapohjainen työryhmä. En
muista ihan tarkkaan, mitä kaikkia tahoja siinä oli
mukana, mutta yliopistojen edustusta, poliisin edustusta ja niin
päin pois, ja siellä työryhmässä tehtiin tämä kokonaisesitys
ennen kuin se tuli ministeriössä virkamiesten
valmisteltavaksi. Tähän liittyen todellakin se
pääsääntö, jolla sitä perusteltiin, oli
liikenneturvallisuus, ja kaikki varmasti jaamme sen ajatuksen.
Siellä valmistelussa sitten, kun minulle tätä esiteltiin — lukuisia
kertoja, ja varmaan tämä valmistelukin kesti parin
vuoden ajan — suurin huomioni kiinnittyi silloin jo niihin
kustannuksiin, joita oli tulossa kotitalouksille ja nuorille ihmisille.
Sen arvioinnin perusteella esimerkiksi mopokorttia koskevan esityksen
tekemistä, johon ministeri tuossa edellä viittasi,
lykättiin vuodella ja sitä ei tuotu asetuksena
vaan tämän laajemman uudistuksen osana. Sitten
sekä tämän opetuslupaopetuksen että myös
autokouluopetuksen, molempienkin, osalta niitä hintoja
katsottiin, että eikö niitä voitaisi
saada alemmaksi. Todellisuudessahan oli niin, että hintoja
ei voitu saada alemmaksi, ellei näitä opetustunteja
tai sitten, mitä tässä nytten esitetään,
olisi otettu enemmänkin pois. No, tämä opetuslupaopetus
tuli sen mukaiseksi, ja arvio oli, että 350—400
euroa olisi tämä kustannusvaikutus, ja onhan sekin
jo paljon.
Nyt sitten tämän vuoden alussa tämä astui
voimaan, ja keväällä alkoi myös
julkisuudessa olla tietoja siitä, että tämä on
todella huomattavan paljon kalliimpi. Itse ajattelin mielessäni,
kun ensimmäiset viestit näin, että tässä toteutuu
pahin skenaario siitä, mitä voi kaiken kaikkiaan
olla. Jos muistan oikein, niin tämä asia oli täällä eduskunnassakin
jo viime keväänä ainakin kyselytunnilla
esillä, ja silloin ministeri Kyllönen sanoi, että te
valmistelette tästä pikaisesti hallituksen esityksen
ja se tulee tänne eduskuntaan, ja niin tapahtui.
Katsoin myös tuota valiokunnan mietintöä sieltä 2010-vuodelta,
miten valiokunta oli tätä asiaa käsitellyt,
ja tämä mietintö tuki muistikuvaani siitä,
että sitä pidettiin sinänsä hyvänä,
että tuli tähän opetuslupaan tämä autokouluosio
mukaan, että se on hyvä tämän
sitoutumisen kannalta ja liikenneturvallisuuden kannalta.
Nyt sitten tässä esityksessä lähdetään
siitä, että tämä palautetaan
ennalleen, niin että autokouluosiota ei olisi, mutta sitten
tämän opetuslupaopettajan osalta näitä vaatimuksia
kiristettäisiin ja sitä kautta saataisiin tavallaan
tätä liikenneturvallisuusnäkökohtaa
edistettyä. Niin kuin tuossa jo edellä toin esille,
niin pidän kyllä tärkeänä,
että tähän asiaan puututaan. Olen ollut
tosi harmissani tästä, että näin
tapahtuu. Tämä on erityisen hankalaa — jos
ajatellaan, että meidän nuorisoikäluokka
on noin 60 000 henkilöä — niiden
nuorten kannalta, jotka tulevat ajokortti-ikään.
On liikkumisen kannalta, koulunkäynnin kannalta ynnä muuta
haja-asutusalueilla ja maaseudulla tärkeätä — että päästään
liikkeelle koulutukseen ja asiointiin — että tämä saadaan
kohtuulliselle tasolle.
Kun katsoin näitä hallituksen esityksen lausuntokierroksen
perusteluita, niin näin sen, että totta kai autokouluala
pitää tätä erittäin
huonona, ja on julkisuudessakin ollut, että he pitävät
poukkoilevana, että näin nopeasti muutetaan, ja
he ovat tähän valmistautuneet ja kouluttaneet
ja tehneet materiaaleja. Siitä huolimatta pidän
tätä esitystä perusteltuna yhteiskunnallisen
kokonaisedun vuoksi. Toivon, että tämä käsitellään pikaisesti
ja saadaan todellakin sitten ensi vuoden alusta voimaan. Eli kiitos,
ministeri Kyllönen.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Uuden, tammikuussa voimaan tulleen ajokorttilain
myötä opetuslupaopetuksella hankitut ajokortit
ovat kallistuneet moninkertaisesti. Ennen lain voimaantuloa opetusluvalla
suoritettujen ajokorttien hintahaitari oli 270 eurosta 520 euroon.
Lain voimaan tultua 19.1.2013 ajokortin suorittaminen opetusluvalla
on maksanut 780 eurosta jopa 1 600 euroon. Näin
suurta kustannusten nousua ei voi pitää kohtuullisena,
joten käsittelyssä oleva lainmuutos on tarpeen.
Ajokorttilain uudistuksen valmistelun aikana oli tiedossa, että ajokortin
hinta tulee nousemaan, mutta nousu arvioitiin toteutunutta pienemmäksi.
Korkean hinnan lisäksi ajokortin suorittamista opetusluvalla
on vaikeuttanut se seikka, että opetuslupaopetusta ei ole
voinut aloittaa ilman yhteisopetusta autokoulussa. Yhteisopetuksen saatavuudessa
on ollut ongelmia etenkin haja-asutusalueilla, joissa lähimmät
autokoulut sijaitsevat kohtuuttoman kaukana. Joillakin alueilla opetuslupaopetuksen
aloittaminen on ollut jopa mahdotonta, sillä kaikki paikalliset
autokoulut eivät tarjoa opetuslupaopetuksen aloittamisen edellytyksenä vaadittavaa
palvelua. Tämä kasvattaa kortin suorittamisesta
aiheutuvia sivukuluja, sillä matkakulut kasvavat autokoulun
sijaitessa kaukana, vieraalla paikkakunnalla.
Nyt vaatimus yhteisopetuksesta ollaan kumoamassa, hyvä näin.
Enää ajotaitoa opettavan opetusluvan haltijan,
useimmiten vanhemman, ei tarvitsisi mennä autokoulun teoriatunnille
ajokorttia suorittavan opiskelijan kanssa. Hallituksen esityksen
mukaan autokouluopetuksen poistaminen opetuslupaopetuksesta toisi
kortin suorittajalle keskimäärin 650 euron säästön.
Myös opetukseen osallistumisesta aiheutuvat matkakustannukset
jäisivät pois, ja kuluja säästettäisiin
myös tältä osin.
Arvoisa puhemies! Suomi on pitkien etäisyyksien maa.
Ajokortti on välttämätön maaseudulla ja
haja-asutusalueilla, joissa ei ole toimivaa joukkoliikennettä.
Ajokortin hinta on merkittävä tekijä,
kun valitaan ajokortin suorittamistapa. Ajokorttilain uudistuksen
myötä opetusluvalla suoritettu ajokortti ei ole
ollut todellinen vaihtoehto autokouluissa tapahtuvalle opetukselle.
Pidän kannatettavana toimenpiteitä, joilla kohtuullistetaan
ajokortin suorittamisen kustannuksia. Ajokortin kustannus ei saa
olla este ajokortin hankkimiselle.
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Lämpimät kiitokset
ministerille, että olette tuonut eduskuntaan käsiteltäväksi
esityksen ajokorttilain muuttamisesta, eli käytännössä nyt opetuslupaopetus
tulee helpottumaan. Niin kuin tässä hallituksen
esityksestä on nähtävissä, ajokorttien
hinnat ovat keskimäärin nousseet noin 650 euroa,
ja se hinnannousu on ollut niin merkittävä, että se
on ollut jo monille perheille iso kynnys, että heidän
nuoret lapsensa ajaisivat ajokorttia, ja heillä monilla
se on nyt sitten jäänyt odottamaan myöhempiä vuosia.
Eli tälle muutokselle on hyvät perusteet.
Jo silloin kun tätä nykyistä lainsäädäntöä tehtiin,
niin jätin hallitukselle viime vuonna syyskuun 25. päivä kirjallisen
kysymyksen siitä, että opetuslupaopetusta ollaan
vaikeuttamassa ja sen myötä hinnat tulevat nousemaan.
Jo tuolloin vedottiin, niin kuin ministeri äsken totesi,
liikenneturvallisuuden parantamiseen. Katsoin jo silloin, että ajokorttiuudistuksen
hyötyjinä tulevat olemaan autokoulut ja Trafi
ja häviäjinä puolestaan laskun maksavat
tavalliset ihmiset. Näin on käynyt. Hinnat tosiaan
nousivat, ja laskun maksajina ovat olleet tavalliset kansalaiset.
On hyvä, että tähän nyt sitten
vihdoin saadaan muutos.
Toinen kysymys, mitä tietysti tämä ajokorttidirektiivi
ohjaa, on tämä C-kortin saanti-ikä eli 21
vuotta. Mielestäni meillä tulisi pyrkiä siihen, että me
saisimme muutettua sen, että C-ajokortti olisi mahdollista
ajaa jo 18-vuotiaana. Hallituksella on käytössä hyvä väline
tällä hetkellä elikkä nuorisotakuu,
jonka tulee taata joko opiskelu-, harjoittelu-, oppisopimus- tai
työpaikka nuorelle. Kun nuorella ei iästään
johtuen ole mahdollisuutta C-ajokorttiin eli kuorma-auton ajoon
oikeuttavaan ajokorttiin, niin hän sulkeutuu pois niin
harjoittelu-, oppisopimus- kuin työpaikankin suhteen sellaisesta
työpaikasta, jossa hänen työtehtäviinsä olisi
kuulunut kuorma-auton tai jo pakettiautoksi rekisteröidyn
raskaamman auton ajotehtävät.
Siksi olisi välttämätöntä,
että me saisimme pitkien etäisyyksien maana tähän
aikanaan muutosta. Oletan, ja ainakin mitä itse lehtiä seuranneena
olen nähnyt, että aika vähissä olivat
aikaisemmin sellaiset liikenneonnettomuudet, joita tapahtui 18—21-vuotiaille
nuorille kuorma-autolla. Elikkä kyllä he ovat
olleet hyvin tunnollisia ja varovaisia kuskeja, kun he ovat tienneet, että heillä
on
olennaisesti painavampi auto, jonka ajaminen vaatii tarkkaa huolellisuutta
käytössään. Eli oletan, että tällä muutoksella
olisi ainoastaan positiivisia vaikutuksia tähän
asiaan.
Nyt kun C-korttien ajo on olennaisesti vähentynyt,
niin tässä on suuri huoli myöskin koko
kuljetusalan tulevaisuudesta. Kysyä täytyykin,
mistä tulevaisuudessa saadaan suomalaiset kuljetusalan
ammattilaiset, kun he eivät voi ajaa 18—21 ikävuoden
välillä kuorma-autoa. Tämä C-ajokorttien
ajamisen vähentyminen on jo aikaansaanut myös
sen, että useat autokoulut ovat myyneet pois ajo-opetuksessa
käytettyjä kuorma-autojaan. Tässä yhteydessä,
kun ministeri on paikalla, toivoisin, että voisitte vastata
siihen, onko hallituspöydän ympärillä keskusteltu
siitä, että me pyrkisimme palaamaan tässäkin
asiassa takavuosien olennaisesti parempaan tilanteeseen.
Johanna Jurva /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt lähetekeskustelussa on hallituksen
esitys, jossa ehdotetaan ajokorttilain opetuslupasäännöksiä muutettavaksi.
Muutoksen tarkoituksena on kohtuullistaa opetusluvalla suoritettavan
ajokortin kustannuksia sekä mahdollistaa opetuslupaopetuksen
todellinen vaihtoehto autokouluopetukselle.
Haluan kiinnittää huomiota siihen, että ajokortin
hinta on monelle perheelle tällä hetkellä liian korkea
ja estää näin perheen nuoren mahdollisuuden
suorittaa ajokortti. Siitä kertoo romahdus opetusluvalla
suoritettujen ajokorttien määrästä. Tämä asettaa
nuoret kohtuuttoman eriarvoiseen asemaan keskenään.
Esityksellä lisätään perheiden
mahdollisuutta opetusluvan turvin hankkia nuorelle ajokortti turvallisuudesta
tinkimättä. Opetuslupaopettajan kokeen vaativuuden
lisääntyessä ja tunnetusti opetusluvalla
opetettavien huomattavan suurien ajotuntien yhteissummana saamme
joukkoomme jatkossakin turvallisia kuskeja. Mahdollisuus ajokortin
hankkimiseen kohenee olennaisesti.
On todella hienoa huomata, että kansalaispalautteen
ansiosta arvoisa liikenneministeri on ryhtynyt toimenpiteisiin tilanteen
korjaamiseksi.
Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten hallituksen esityksen perusteluissa
todetaan, nykyisen ajokorttilain mukaiset opetuslupaopetuksen koulutusvaatimukset
ovat nostaneet ajokorttikustannuksia huomattavasti enemmän
kuin oli arvioitu. Perusongelma nykyisessä ajokorttilaissa
on, että ajokorttien hinnat ovat nousseet tavallisen kansalaisen
maksukyvyn äärirajoille. Kun ajokortin hankkii
usein 18 vuotta täyttävä, on kustannus
monelle nuorelle täysin kohtuuton. Uudella lailla pyritään
hillitsemään opetusluvalla hankittavan ajokortin
kustannuksia. Se on hyvä asia.
Opetuslupamenettelyn kautta hankittu ajokortti on yksi tapa
hankkia ajokortti. Toisaalta normaalisti autokoulussa ajettava ajokortti
on huomattavasti yleisempi tapa kortin hankkimiseen, ja niiden hintoihin
tämä uusi lakiesitys ei vaikuta. Olisi myös
tärkeää pohtia, pystyttäisiinkö kohtuullistamaan
kaikkien ajokorttien hintoja. Ajokortti ei voi olla tulevaisuudessakaan
ainoastaan harvojen oikeus, vaan se pitäisi pystyä hankkimaan
kaikkien, jotka sitä tarvitsevat.
Arvoisa puhemies! Kannatan opetusluvan kautta ajokorttinsa hankkivien
ajokortin hinnan kohtuullistamista, eli ministerille kiitos tästä lakiesityksestä
mutta
myös samalla toivomus, että koko ajokorttiasiaa
tarkasteltaisiin ennakkoluulottomasti ajokortin hankkijan etu silmällä pitäen.
Kysynkin ministeriltä: aiotaanko muutoinkin ajokorttiasiaa
tarkistella laajemminkin?
Arvoisa puhemies! Toinen tärkeä asia, jonka edustaja
Hautala nosti esille, on kuorma-autokortin saajan ikäraja
21 vuotta. Esimerkiksi Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry on esittänyt,
että perustason ammattipätevyyden ja ajo-oikeuden
hankkimista tulisi helpottaa alentamalla kuorma-autokortin 21 vuoden
ikärajaa. Näin voitaisiin paremmin turvata ammattikuljettajien
riittävyys tulevaisuudessa myös kuljetusalalla,
ja näin myös parannettaisiin nuorten työllistymistä.
Ministerille kysymys: voidaanko tätä asiaa viedä eteenpäin?
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on mitä parhain esimerkki siitä, että lait
ovat ihmisten tekemiä ja ihmiset niitä myös
muuttavat. Vuodenvaihteessa voimaan astunut, edellisen hallituksen
valmistelema ajokorttiuudistus on todettu epäonnistuneeksi
erityisesti siltä osin, että näin luotiin
meille Euroopan kallein ajo-opetus. Silloinen ministeri Vehviläinen
ei tätä varmaan tavoitellut, mutta pieleen meni
valitettavasti. Haluankin kiittää nykyistä ministeri
Kyllöstä rivakasta reagoinnista lain korjaamiseksi
ja siten kustannuksiin vaikuttamisesta. Tästä myös
kuluttajat kiittävät.
Kysyisin ministeriltä, että kun nykyisen mopoajokortin
autokoulussa hankkineet nuoret ymmärtävät
jo suuresti liikenteestä ja liikennesäännöistä,
voisiko harkita, että tämä kokemuksellinen
hyöty voitaisiin kompensoida ajokorttiopetuksessa kenties
myös rahallisesti.
Arvoisa puhemies! Ajokorttiopetus ja liikennealan uhkaava työvoimapula
kulkevat käsi kädessä. Tässä ollaan
nyt oikealla asialla. Hallituksen ja ministeri Kyllösen
esitykseen voi olla tyytyväinen.
Edustaja Vehviläinen kertoi kiinnittäneensä vastaavana
ministerinä ollessaan valmisteluvaiheessa jo huomiota kustannusten
lisääntymiseen. On hiukan hämmentävää kuulla,
ettei asialle koettu silloin voitavan tehdä mitään.
Olisi kai silloinkin voitu, kuten nytkin. Mutta mielestäni oli
hyvä kuulla, että asiasta vallitsee yksimielisyys
ja hallituksen esitys saa tukea. Tästä käytetystä puheenvuorosta
voi päätellä, että tämän
kaltainen korjausesitys olisi varmaan ollut tulossa sitten myös
edellisen ministerin vastaamana.
Suomessa ajokorttien hinnat ovat nyt karanneet pilviin ja ajokorttiluokkia
on 15 ja ikärajat eivät ole työllistymisen
kannalta järkeviä. Ministeri Kyllönen
on oikealla asialla avattuaan ajokorttilain uudelleen. Mielestäni
on kestämätöntä, että henkilöauton
kuljettamiseen oikeuttavan B-ajokortin hinta on noussut jopa 3 000
euroon. Hinta on Euroopan korkein, ja vaikka ajo-opetuksen vertailu
on erilaisten lähtökohtien vuoksi hankalaa, hintaerot
korostuvat helposti jo esimerkiksi Ruotsiin tai Viroon vertaillessa.
Ruotsissa ajokortin saa noin 1 000 euroa halvemmalla kuin
Suomessa, ja Viroon nähden ero on vielä suurempi.
Arvoisa puhemies! Raskaan kaluston kuljettajien uudet ikärajat
eivät toimi. Ikärajat eivät huomioi alalle
siirtyvien eivätkä alan tarpeita. Aikaisemmin
niin sanotun C-kortin sai 18-vuotiaana, nyt kuorma-auton rattiin
pääsee vasta 21-vuotiaana. Tämä on
nuorille ikuisuus, ja he siirtyvätkin muihin töihin.
Alalle aikova joutuu ammatillisen koulutuksen jälkeen usein
tyhjän päälle, kun kuorma-auton rattiin
pääsee vasta 21-vuotiaana ja linja-auton kuljettajaksi
24-vuotiaana. Muut työmarkkinat ovat vetäneet
nuoret jo muihin tehtäviin, jolloin kuljettajapula uhkaa.
Suomessa autolla ajamisesta on tehty äärimmäisen
vaikeaa. Ikärajoja on vaikka muille jakaa. Jo tässä on
mietittävää europolitiikkaa ajatellen.
Ammattitaitoinen ja motivoitunut kuljettaja pärjää liikenteessä,
mutta nykyjärjestelmä johtaa helposti siihen,
että alalle tullaan vain työttömyys-
tai varusmieskoulutuksen kautta, mikä ei ole oikein.
Arvoisa puhemies! En voi olla siirtymättä mopopuolelle,
joka oleellisesti liittyy nyt käsiteltävään
kokonaisuuteen. Tein asiasta toukokuussa kirjallisen kysymyksen.
Mopokortin hinta on noussut huomattavasti enemmän kuin
Liikenteen turvallisuusvirasto arvioi mopokorttiuudistusta valmistellessaan.
Mopokortin hinta on viisinkertaistunut kaksi vuotta sitten toteutuneen mopokorttiuudistuksen
myötä. Mopokortin saa nykyään
reilulla 500 eurolla, ennen mopokorttiuudistusta kortin hinta oli
alle 100 euroa.
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi arvioi mopokorttiuudistusta
valmistellessaan, että aiemmin 90 euroa maksaneen mopokortin
hinta nousee 250—550 euroon riippuen siitä, missä mopokortti
suoritetaan. Suomen Autokoululiitto arvioi nyt, että mopokortin
hinta on noin 550—650 euroa, kun hintaan lasketaan mukaan
viranomaiskulut. Mopokortti siis maksaa yhtä paljon kuin
edullisimmat mopot. Onko vika Suomen sisäisissä markkinoissa,
sillä vaikuttaa voimakkaasti siltä, että ajo-opetusta
antavat tahot ovat hinnoitelleet kortin hinnan systemaattisesti
alkuperäisten arvioiden yläreunaan? Mopoauton ajoon
oikeuttava kortti maksaa vielä tätäkin enemmän.
Mopokortin voi myös suorittaa perheenjäsenen
tai tuttavan saamalla opetusluvalla. Tällöin hintaa
kertyy noin 200 euroa. Korkea hinta eriarvoistaa perheitä.
Erityisesti pienituloisissa ja monilapsisissa perheissä ei
yksinkertaisesti ole mahdollisuutta hankkia mopokorttia sen korkean
hinnan vuoksi. Mopokortti on kuitenkin varsin tarpeellinen etenkin
maaseudulla ja pienillä paikkakunnilla asuville. Henkilöauton
ajokortista on puolestaan tullut Euroopan kalleimpia tämän
ajokorttiuudistuksen myötä.
Mielestäni Suomessa tulisi myös harkita mahdollisuutta,
jossa mopokortin voisi suorittaa valinnaisena osana perus- tai ammattikoulujen
oppimäärää. Samalla tavoin myös
henkilöauton ajokortin teoriaosien suorittaminen voitaisiin
sisällyttää osaksi ammattikoulun tai
lukion oppimäärää. Näillä toimin
Suomi voisi tasa-arvoistaa nuorten mahdollisuuksia hankkia mopo-
ja henkilöauton ajokortti.
Arvoisa puhemies! Ikäväkseni on havaittava, ettei
tämä esitys nyt ainakaan vielä anna eväitä tämän
mopokorttiasian edistämiseksi muutoin kuin opetusluvallisen
opetuksen osalta. Olen kuitenkin tyytyväinen ministeri
Kyllösen kesäkuussa antamaan vastaukseen hänen
todetessaan, että asiaa tarkastellaan uudelleen selvitysten
valmistuttua osana kokonaisuutta. Kiitän myös,
että ministeri otti asian esille myös tämän
hallituksen esityksen esittelypuheenvuorossaan. Tämä osoittaa,
että ministeri on valveutunut ja välittää.
Tätä viitattua selvitystyötä ja
sen valmistumista helmikuun 2014 loppuun mennessä jään
suurella mielenkiinnolla odottamaan. On tarkoituksenmukaista järjestää kuulemistilaisuuksia
tammi—helmikuussa 2014 myös kansalaisten huomioiden
keräämiseksi. Oletan valiokuntakäsittelyssä tulevan
myös tähän asiaan vilkasta keskustelua.
Tärkeää on tämän osan,
jota nyt esitetään, eteneminen ripeästi.
Tämä asia on suurten etäisyyksien Suomessa
hyvin tärkeä. Eli hallituksen esitys on todella
hyvä ja kannatettava, ja kiitos, ministeri Kyllönen
ja hallitus, rivakasta ja ansiokkaasta toiminnasta.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ajokortin ja mopokortin hinta on edelleen
liian korkea, tämänkin lain hyväksymisen
jälkeen, aivan liian korkea. Me tarvitsemme edelleen sellaisia
esityksiä, millä saamme kuluttajahintojen eli ajokortin
hintaa vielä alemmas, koska se eriarvoistaa ajokortin suorittajien
mahdollisuuksia. Pitkien etäisyyksien Suomessa ajokortti
on välttämätön juuri siellä,
missä joukkoliikennettä ei ole tarjolla.
Pidän tärkeänä sitä,
että kansalaispalautteellekin annetaan arvonsa, ja yhdyn
siihen kuoroon, joka on kiittänyt ja sanonut hyvää siitä,
että ministeri on rivakasti tuonut hallituksen esityksen tämän
ajokorttilain opetuslupaan tehtävien muutosten osalta eduskuntaan
meidän käsittelyymme, ja näin on hyvä.
Nyt ajo-opetusluvan muutoksessa poistetaan yhteisopetus ja autokoulussa annettavaa
opetusta ja kohtuullistetaan kustannuksia nyt alaspäin.
Liikenneturvallisuudesta ei tingitä, koska kokeen vaatimustasoa
nostetaan ja tarkistetaan opetusajoneuvojen hyväksymistä.
Ajokortin hinta on keskeinen tekijä silloin, kun ajokortin
suorittamista harkitaan. Yksi mahdollisuus tämä opetusluvalla
tapahtuva ajokortin suorittaminen on Suomessa ollut ja toivottavasti tulee
olemaan myöskin hyvä tapa tulla ajokortin omaavaksi.
Tulevaisuudessa pidän tärkeänä,
jos ja kun ministeri pystyisi myöskin aika rivakasti tarttumaan
tähän raskaan kaluston ajokortin suorittamismahdollisuuteen.
Meillä on kohtapuolin tulossa siellä todellinen
pula ammattitaitoisista, pätevistä, nuorista tulevista
kuskeista, ja tämä suorittamisikä tällä hetkellä on
suuri este sille, että alalle hakeudutaan ja alalla tehdään
töitä.
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Myös minä näen,
että ministeri on puuttunut rivakasti asioihin ja tämä on
oikeansuuntaista, että tämän opetusluvan
osalta tehdään nämä muutokset. Näin
ollen todella myös, sanotaan, nämä vähempiosaiset
pääsevät vahvemmin mukaan tähän
asiaan.
Mutta minua huolestuttaa ennen kaikkea C-luokan eli vanhan kuorma-autokortin
tilanne, koska nyt sen ikäraja ajokorttilain uudistuksen myötä tuossa
alkuvuonna nostettiin 18:sta 21 vuoteen. Onko ministerillä aikomuksia
avata myös tältä puolen tätä ajokorttiuudistusta
sillä tavalla, että tämä otetaan
uuteen käsittelyyn? Muun muassa autokouluyrittäjät
ovat olleet yhteyksissä ja todenneet, että myös
heidän näkemyksensä kannalta olisi erittäin
tärkeätä, että tämä palautettaisiin
takaisin siihen 18 vuoden ikärajaan. Ja Suomen Kuljetus
ja Logistiikka ry on ollut vahvasti huolestunut, koska on selvää, että tämän
vuoden aikana kuorma-autokortin suorittaneiden määrä on
romahtanut tämän uudistuksen myötä.
Näin ollen alalle ei ole tulossa uusia työntekijöitä,
ja niitä kipeästi tarvitaan näissä asioissa.
Sama olisi myös otettava vielä tähän
ammattipätevyyteen liittyen, koska nythän tämä kuorma-autokortin
suorittava henkilö joutuu käymään
tämän ammattipätevyyden, ja tässähän
on tällä hetkellä laissa, että 280
tuntia on käytävä tätä ammattipätevyyttä.
SKAL:han esittää, että tämä puolitettaisiin.
Tällä olisi varmasti semmoinen myönteinen
vaikutus, että saataisiin tätä asiaa korjattua.
Toivon — täällä on useampi edustaja vedonnut
tähän asiaan — että ministeri
kuulee tämän korvillaan ja rupeaa toimenpiteisiin.
Johanna Jurva /ps:
Arvoisa puhemies! Ajokorttiaiheeseen liittyen kysyn vielä ministeriltä, onko
ministeriössä mietitty keinoja, joilla autokoulussa
annettavan opetuksen hintaa voitaisiin kohtuullistaa, jotta myös
esimerkiksi vähävaraisen yksinhuoltajan nuorella
olisi mahdollisuus ajokorttiin, kaikissa perheissä kun
ei ole mahdollista opetusluvalla hankkia perheen nuorelle korttia.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä tähän keskusteluun
viitaten yksi näkökulma tästä mopokorttiasiasta.
Ensinnäkin pidän kyllä perusteltuna,
että sitä uudistettiin sillä tavalla,
että se ei ole pelkkä teoriakoe vaan siihen tuli
tämä käsittelykoe mukaan. Tulokset kertovat siitä,
että mopo-onnettomuudet ovat vähentyneet, niin
että se on minusta hyvä.
Mutta tämä kustannuspuoli on edelleenkin korkea,
erittäin korkea, kuten autojenkin ajokorttien puolella.
Tässä keskustelussa edustaja Suna Kymäläinen
otti esille tämän, että voitaisiinko kouluissa
antaa osa tästä opetuksesta. Muistelen kyllä niin,
että silloin muutama vuosi sitten, kun ajokorttiuudistusta
tehtiin ja laadittiin siellä ministeriössä,
tämä asia oli esillä, voitaisiinko peruskouluissa
antaa mopokortin osalta teoriaopetusta ja lukiossa ja ammatillisessa
koulussa taas sitten ajokortin osalta. Minulle kerrottiin, että se ei
ole mahdollista, että se on kilpailua vääristävää eikä voida
ajatella, niin kuin me ehkä täällä salissa
ajattelemme, että se kuuluisi yleissivistykseen, että olisi
mahdollisuus suorittaa ajokorttia. Kysyisin oikeastaan ministeriltä,
onko teillä taas ollut tämä ministeriössä esillä ja
mitä teille tästä asiasta on sanottu.
Ja sitten tähän laajempaan kustannuspuoleen: Kun
me kaikki täällä olemme edelleenkin huolissamme
näistä kustannuksista, niin onko olemassa jonkinlaista
akkunaa ja ikkunaa, että miten tämä kustannusten
nousu, jota nyt on tässä ollut ilmassa, ja mistä me
tiedämme, miksi tämä tilanne jatkossa
menee? Mitä keinoja tässä on hillitä sitä?
Minusta se oli hyvä, että kuluttaja-asiamiehen
kanssa käytiin tätä keskustelua siitä,
että tämmöinen muutos huolimatta siitä,
että alalle tulee vahinkoa, voidaan tästä kuluttajien
näkökulmasta saada aikaiseksi.
Näitä kysyisin vielä ministeriltä.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten ministeri Kyllönen puhujakorokkeelta. Tässä on
kyllä pitkä ilta aikaa vielä.
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa herra puhemies! Arvoisat edustajat, kiitoksia tärkeistä kysymyksistä ja
hyvistä puheenvuoroista.
Sanoisin näin, että ollaan oltu yhteisen ongelman
ja yhteisen haasteen äärellä. Tiedän
sen, että tämä kysymys ei ole ollut helppo
edelliselle ministerille, eikä tämä ole
ollut kyllä helppo seuraajallekaan. Tässä on
varmasti monenlaista turbulenssia ilmassa ollut, mutta hyvin, hyvässä yhteistyössä
asia
on hoitunut eteenpäin, ja siitä kiitos myös
koko joukkueelle täällä eduskunnassa. Toivon
tietysti, että pystytte kiireisessä aikataulussa
asiaa eteenpäin viemään, jotta voimaantulo on
sitten myös vuoden alusta, kuten tässä on
kaavailtu.
Iso kysymys on tällä hetkellä kaikkinensa
suomalaisessa järjestelmässä se, mikä on
meidän liikenneturvallisuuden ja liikenneturvallisuustyön tulevaisuus.
Itse lähtisin kyllä siitä, että meillä täytyisi
olla mahdollisuus jollakin tavalla tuoda liikennekasvatusta osaksi
meidän lasten ja nuorten elämää jo
paljon varhaisemmassa vaiheessa kuin mitä tänä päivänä tapahtuu,
elikkä vasta siellä 17—18 vuoden iässä,
kun lähdetään autokouluun, tai 15 vuoden
iässä, kun lähdetään
sitten mopokorttia suorittamaan. Tämän johdosta ministerillä on
ilmeisesti ollut sen verran isot korvat, että minä olen
kuullut jo vähän aikaisemmin näitä kuiskeita
siitä, että tarvitsee tehdä vähän
laajempaakin tsekkausta ja miettiä, millä tavalla
näitä asioita jatkossa eteenpäin viedään.
Tiedän kentän viestien pohjalta suuren tuskan.
Auto- ja kuljetusalalla on ihan konkreettinen huoli siitä,
sekä ministeriössä mutta erityisesti
itse alalla, että millä tavalla tulevaisuudessa meidän
kuljettajia on riittävästi. Esimerkiksi kesätyöasioissa
on tullut hyvin paljon palautetta siitä, että nuoret
eivät pääse kesätöihin,
vaikka niitä töitä olisi, kun ei ole
kortillisia kuskeja, vaikka halukkuutta ja toimeliaisuutta silläkin
puolella olisi. Ja iso kysymys on kaikkinensa, että miten me
voimme rakentaa meidän järjestelmästä semmoisen
ajokorttipuolella, puhutaanpa sitten mistä kortista tahansa,
että kansalaisilla olisi se mahdollisuus ja varaa hankkia.
Kiitän siitä edeltävää ministeriä,
että tässä opetuslupaopetuksen muutoksessakin
oli sellainen positiivinen piirre, iso positiivinen piirre, joka
minun mielestä vaikuttaa myös siihen, että pienituloisilla
yksinhuoltajaperheillä on mahdollisuus hankkia myös
opetuslupaopetuksen kautta kortti, koska arvelen, että aika
monen lähipiirissä on autollisia läheisiä,
jotka voivat auttaa sitten äitiä tai isää hädässä,
kun sitä omaa autoa ei ole. Elikkä edelleen järjestelmä mahdollistaa
sen, että se ei ole oma äiti tai oma isä,
joka tätä koulutusta antaa. Valitettavasti se
ei ole kovinkaan monen tiedossa. Palautteen perusteella olen sen
havainnut, että se viesti ei ole mennyt perille, joten
sitä varmasti kansanedustajat voivat omilla alueillaan
kertoa, että ei enää rajata sitä perheen
sisälle.
Olemme siis syyskuussa jo käynnistäneet työryhmän,
jossa on opetus- ja kulttuuriministeriön ja liikenne- ja
viestintäministeriön virkamiehiä. Me
käymme siinä kokonaisuudessaan lävitse
erilaisia opetus- ja tutkintomalleja. Lisäksi työryhmältä odotetaan
ajokoulutusta ja ammattipätevyyttä koskevia kehittämisehdotuksia
esimerkiksi autokoulu- ja ammattipätevyyskoulutuspalveluiden
saatavuudesta, autokouluopetuksen ja ammattipätevyyskoulutuksen
sisällöstä, laajuuksista sekä oppilailla
jo olevan koulutuksen hyväksiluettavuudesta. Tämän
ryhmän tulee arvioida myös kaikkien näiden
kehittämisehdotusten vaikutuksia, ja isona kysymyksenä on
myös se, millä tavalla nämä vaikuttaisivat
sitten kokonaiskustannuksiin. Työn pitäisi olla
valmiina jo helmikuun loppupuolella ensi vuonna, elikkä kovin kauaa
ei tälle joukkueelle työaikaa ole annettu. On
haluttu saada nopeasti kokonaisuus kasaan ja mietityksi.
Toki alalla on tällä hetkellä kova
kuohunta, ja palaute kertoo myös sen, että ollaan
hyvin haastavassa tilanteessa vastaamaan minkäänlaisiin muutoksiin.
Mutta itse näkisin, että kyllä meidän täytyy
yhteistyössä löytää semmoiset
ratkaisut, joilla voitaisiin mennä eteenpäin,
ettei olla sillä tiellä pian Suomessa, että ihmiset
ajavat ilman korttia. Tietysti tässä on sekin
kaupunkilegenda kiertämässä, että liikenneministerikin
ajaa ilman korttia. Täytyy varmaan pyytää poliisilta
todistusta julkisesti, että vielä se ministerillä kortti
töröttää.
Mutta sanoisin näin, että kokonaisuus on vahvasti
työn alla, ennen kaikkea työn alla niin, että opetus-
ja kulttuuriministeriö yhdessä liikenne- ja viestintäministeriön
kanssa hakee ratkaisuja, joilla voidaan mennä eteenpäin
kestävällä tavalla niin, että ei
olla sillä tiellä, jonka mainitsin, että luvatta
ajellaan luvattomilla ajoneuvoilla Suomen teillä.
Kiitoksia kaikille, ja tästä mennään
eteenpäin.
Keskustelu päättyi.