Ari Torniainen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On hienoa, että jotkut jaksavat
olla salissa vielä tähän aikaan illasta.
Mutta asiaan. Vuoden 2011 alusta tuli voimaan laki kevennettyjen
rakentamis- ja kaavamääräysten kokeilusta
eli niin sanottu kokeilulaki, ja tämä laki umpeutuu
vuoden 2013 elikkä tämän vuoden lopussa.
Kokeilu perustuu vuoden 2008 asuntopoliittiseen toimenpideohjelmaan, jonka
keskeisenä tavoitteena oli parantaa talouskasvun edellytyksiä lisäämällä kasvukeskusten
asuntotarjontaa
ja edistää asumisen kohtuuhintaisuuden toteutumista.
Asuntotuotantoa lisättäisiin muun muassa asuntotuotannon
kustannustehokkuutta parantamalla. Toimenpideohjelman pääsisältönä oli
mahdollistaa kokeilut, joissa rakentaminen joillakin kokeilualueiden
kaava-alueilla tapahtuisi kevennetyillä rakentamis- ja
kaavamääräyksillä.
Vuonna 2008 tähän kokeiluun oli halukkaita kaikkiaan
kahdeksan kaupunkia. Ne ehdottivat joustoja rakentamismääräyksiin
sekä väestönsuojan rakentamisvelvollisuuteen.
Kaavamääräyksiin ehdotettiin
vain vähäisiä kevennyksiä. Nyt
tässä kokeilussa on viisi kaupunkiseutua.
Tällä hallituksen esityksellä kokeilua
ehdotetaan jatkettavaksi ja alueellisesti laajennettavaksi, jotta
toimivallan siirtämisestä saadaan laajempaa kokemusta.
Nyt kevennettyjen rakentamis- ja kaavamääräysten
kokeilua halutaan jatkaa määräaikaisesti
vuoden 2018 loppuun asti, ja soveltamisalueeseen kuuluisi lisäalueita
siten, että kymmenen suurinta kuntaa olisivat siinä mukana.
Arvoisa puhemies! Kannatan lämpimästi ehdotettuja
muutoksia, mutta toisaalta mietin, miksi tämä laki
rajataan ainoastaan suurimpiin kaupunkeihin. Eikö tällaisia
kevennettyjä rakentamis- ja kaavamääräyksiä kannattaisi
kokeilla esimerkiksi koko Suomessa? Kunnilla on vastuu alueidensa
kaavoituksista ja rakentamisen lupamenettelyistä. Kunnat
ovatkin parhaita asiantuntijoita koskien alueidensa tarpeita. Esimerkiksi Kaakkois-Suomessa
Lappeenrannassa monet rakennushankkeet ovat niin sanotusti pitkässä varressa
ja erilaiset selvitykset viivästyttävät
hankkeita useillakin vuosilla. Näkemyseroja voi olla esimerkiksi
ely-keskuksen ja kunnan kaavoittajien välillä.
Myöskin erilaiset valitukset saattavat viivästyttää hankkeita.
Olisi tietysti ollut hyvä, että ministeri
olisi ollut esittelemässä asiaa ja kertonut, millaisia
kokemuksia nykyisestä kokeilusta on saatu. Tavoitteenahan
on parantaa talouskasvun edellytyksiä lisäämällä kasvukeskuksiin
asuntotarjontaa ja edistää asumisen kohtuuhintaisuuden
toteutumista. Tavoite on hyvä.
Tällä hallituksen esityksellä ollaan
siis jatkamassa kevennettyjen rakentamis- ja kaavamääräysten
kokeilusta annettua lakia viidellä vuodella. Toivottavasti
päästäisiin myös pysyvään
lakiin eikä pelkästään kokeiluun.
Arvoisa puhemies! Kuten äsken totesin, kunnilla on
vastuu alueidensa kaavoituksista ja rakentamisen lupamenettelyistä.
Kaavoitus tehdään pitkäjänteisesti,
ja sen tarkoituksena on tehdä asumisen, liikenteen, elinkeinoelämän
ja luonnon kannalta tasapainoisia maankäyttösuunnitelmia.
Maankäyttöön ja kaavoitusprosesseihin
vaikuttavat valitettavasti paljon myös niistä tehdyt
valitukset, ja kaikilla kansalaisilla on oikeus valituksiin, se
on hyvä asia. Valitusten käsittely kestää helposti
vuoden kussakin oikeusasteessa ja aiheuttaa sekä kustannuksia
että viivästyksiä rakentamiselle ja hankkeiden
eteenpäinviemiselle. Usein valituskäsittelyssä oleva
kaavoitusasia on normaalin demokraattisen päätöksenteon
jo läpikäynyt ja enemmistöpäätöksellä aikaansaatu.
Tästä asiasta tein myöskin kirjallisen
kysymyksen, mihin toimenpiteisiin hallitus aikoo ryhtyä maankäytön
ja kaavoituksen valitusprosessien vähentämiseksi
ja toisaalta myös nopeuttamiseksi. Vastauksessaan ministeri
toteaa: "Kaavoituksissa käsitellään ihmisten
elinympäristöä koskevia asioita. Näistä syistä laaja
osallistumis- ja muutoksenhakuoikeus on kaava-asioissa perusteltu.
Valitusoikeuden rajaamista tai ehtojen asettamista valitusoikeuden
käytölle on tarkkaan harkittava. Ympäristöministeriössä on hallitusohjelman
mukaisesti käynnissä maankäyttö-
ja rakennuslain kokonaisarviointi. Lain kokonaisarvioinnissa tarkastellaan
myös lain muutoksenhakumenettelyjen toimivuutta. Tämän
arvioinnin on määrä valmistua kuluvan
vuoden loppuun mennessä. Arvioinnin perusteella määritellään
maankäyttö- ja rakennuslain mahdolliset muutostarpeet
ja tällöin selvitetään myös tarve
ja mahdollisuudet valitusoikeuden rajaamiseen kaava-asioissa." Toivon
itse lämpimästi, että tätä asiaa
todellakin selvitetään, ja nämä kaksi
asiaa oikeastaan liittyvät toisiinsa.
Keskustelu päättyi.