26) Laki kansalaisuuslain muuttamisesta
Vesa-Matti Saarakkala /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Suomen kansalaisuudesta säädetään
kansalaisuuslaissa. Suomen kansalaisuuden voi ulkomaalainen saada syntymän
perusteella, hakemuksesta tai ilmoituksesta. Kansalaisuuden saamisen
edellytyksenä on kansalaisuuslain 6 §:n
nojalla se, että hakijan henkilöllisyys voidaan
luotettavasti selvittää. Selvitetystä henkilöllisyydestä tulee
tällöin esittää asiakirjatodisteet
tai vastaavalla tavalla luotettavana pidetyt tiedot. Prosessissa
on myös otettava huomioon se tieto, minkä yksilö on omasta
ja lapsensa henkilöllisyydestä viranomaisille
aiemmin esittänyt.
Suomen kansalaisuuslaki perustuu ius sanguinis- ja ius soli
-periaatteiden juridiselle modifikaatiolle. Tämä tarkoittaa
sitä, että kansalaisuus määrittyy
pääasiallisesti ulkomaalaisen vanhempien kansalaisuuden
perusteella, mutta tarpeen vaatiessa kansalaisuus määräytyy
yksilön syntymäpaikan mukaan. Maamme kansalaisuus
voidaan myöntää hakemuksesta, josta säädetään kansalaisuuslain
3 luvussa. Kansalaistamisen yleisinä edellytyksinä hakemuksesta
ovat tämän luvun 13 §:ään
kirjattuina muun muassa 18 vuoden ikä, riittävä asumisaika
Suomessa ja nuhteettomuusvaatimus sekä todennettu kielitaito.
Suomen kansalaisuus on myös mahdollista saada kansalaisuuslain
4 luvun nojalla ilmoituksesta, mikä on prosessina hakemusmenettelyä helpompi.
Kansalaisuuslain 4 luvun 26—30 §:ssä säädetään
ilmoitusoikeudesta kansalaisuuteen, joka kuuluu suomalaisen miehen
avioliiton ulkopuoliselle lapselle, 12—17-vuotiaalle Suomen
kansalaisen ottolapselle, 18—22-vuotiaalle nuorelle henkilölle,
entiselle Suomen kansalaiselle ja Pohjoismaiden kansalaiselle.
Arvoisa herra puhemies! Monikansalaisuus, joka useimmiten tarkoittaa
kaksoiskansalaisuutta, on ollut Suomessa voimassa nykyisen kansalaisuuslain
tultua voimaan 1. kesäkuuta 2003. Tämä tarkoittaa
sitä, että yksilö, jolla on toisen maan
kansalaisuus, ei menetä alkuperäistä kansalaisuutta
saadessaan Suomen kansalaisuuden. Kumotussa kansalaisuuslaissa Suomen
kansalaisuuden saannin ehtona oli luopuminen vieraan maan kansalaisuudesta.
Myös toisen valtion kansalaisuuden vastaanotto hakemuksesta
tai ilmoituksesta johti vanhassa kansalaisuuslaissa Suomen kansalaisuuden
menettämiseen.
Suomen kansalaistamispolitiikkaa voidaan pitää kansainväliseltä katsantokannalta
tarkasteltuna erittäin liberaalina eli vapaamielisenä.
Hakemuksella kansalaisuuden saamiseen vaadittu 5 vuoden asumisaika
on Suomessa yhtä lyhyt kuin perinteisessä maahanmuuttomaassa
Yhdysvalloissa sekä korostetun avoimen maahanmuuttopolitiikan
Ruotsissa. Pohjoismaista Islannissa ja Norjassa edellytetään
huomattavasti pidempää 7 vuoden ja Tanskassa 9
vuoden asumisaikaa, ennen kuin maan kansalaisuuden voi hakemuksesta
saada. Suomen kansalaisuuden saantia hakemuksesta ei lisäksi
rajoita heikohko kielitaito tai vakava rikostausta. Myös
kaksoiskansalaisuus sallitaan, koska sen koetaan heijastavan nykyisen
globaalin kanssakäymisen tilassa olevaa kansainvälistä Suomea.
Hallituksen vuonna 2010 antamassa kansalaisuuslakia koskeneessa
esityksessä myönnetäänkin Suomen
kansalaisuuspolitiikan myötäilleen sellaista käsitystä,
jossa kansalaisuusaseman nähdään tukevan
ulkomaalaisen yhteenkuuluvuuden tunnetta vastaanottavassa yhteiskunnassa.
Kyseisen esityksen nojalla saatettiin vuonna 2011 voimaan Euroopan
kenties vapaamielisin kansalaisuuslaki, jossa asumisaika-, kielitaito-
ja nuhteettomuusvaatimukset ovat muihin EU-maihin verrattuina varsin
vaatimattomat. Tämä on johtanut siihen, että myönnettyjen
kansalaisuuksien määrä kaksinkertaistui
vuosien 2011 ja 2012 välillä ja on myöhempinä vuosina
vakiintunut tälle korkealle tasolle.
Nykyisen, voimassa olevan kansalaisuuslain voidaankin katsoa
heijastavan sitä ajattelutapaa, että löyhien
kriteerien nojalla harjoitettu kansalaistamispolitiikka automaattisesti
sitouttaisi vierasmaalaiset yksilöt yhteiskunnan valtavirtaan. Tämän
politiikan tarkoituksenmukaisuus on kuitenkin helppo haastaa sillä perusteella,
että kansalaisuuden helpotetulla saannilla ja ulkomaalaisen
kotoutumisen onnistumisella ei ole saatu positiivisen korrelaation
tutkimusnäyttöä missään päin
maailmaa. Pikemminkin lukuisissa EU-maissa kansalaisuuden myöntämisen
ehtoja on alettu viime vuosina kiristää esimerkiksi
pidentämällä asumisaikavaatimuksia ja
ottamalla käyttöön kansalaisuuskokeet
suurien maahanmuuttajaryhmien kotoutumisen täydellisen
epäonnistumisen vuoksi.
Arvoisa herra puhemies! Suomen nykyiselle kansalaisuuspolitiikalle,
jossa pyritään maksimoimaan kansalaisuuden saaneiden
ulkomaalaisten määrä huolimatta näiden
yksilöiden kotoutumisen tasosta, voidaan esittää toimiva
vaihtoehto, joka perustuu kansalaisuuteen palkintona onnistuneesta
suomalaiseen yhteiskuntaan sulautumisesta. Tässä lähestymistavassa
Suomen kansalaisuus nähtäisiin kotoutumispolun
päätepisteenä ja osoituksena integraatioprosessin
täyttymisestä. Kansalaisuuden saamiseen hakemuksesta
tämä vaikuttaisi kansalaisuuslaissa pidennettynä asumisaikavaatimuksena
5 vuodesta 7 vuoteen, kohotettuna suullisena ja kirjoitettuna kielitaitoedellytyksenä
tyydyttävästä hyvään sekä nuhteettomuuskriteerien
tiukentamisena kaikkien rikkeiden ja rikosten osalta.
Myös kaksoiskansalaisuus tulisi samalla kielletyksi
turvallisuuspoliittisten ja kansalaisten suojeluun liittyvien ongelmien
vuoksi. Suomen kansalaisuuden lisäksi menettäisi
jatkossa henkilö, joka on syntynyt Suomessa mutta joka
toisen valtion kansalaisuuden saaneena ei luovu alkuperäisestä kansalaisuudestaan
vähintään 19:ään ja enintään
22 ikävuoteen mennessä, jos hänellä on ollut
varsinainen asuntonsa ja kotinsa viimeisten 5 vuoden aikana sellaisessa
valtiossa, jonka kanssa Suomella on kansalaisuuden menettämistä koskeva
sopimus. Ulkomailla syntynyt henkilö taas menettäisi
22-vuotiaana Suomen kansalaisuuden siinä tapauksessa, jos
henkilöllä ei ole koskaan ollut asuntoa tai kotia
Suomessa, yhteenkuuluvuus Suomeen ei ole tarpeeksi vahva tai hän
on myös vieraan valtion kansalainen.
Arvoisa herra puhemies! Kansalaisuuslain 5 luvussa säädettyä Suomen
kansalaisuuden menettämistä ja säilyttämistä on
syytä täydentää erikseen pykälällä,
jossa määritellään Suomen kansalaisuuden
menettäminen, jos vierasmaalainen yksilö saa vieraan
valtion kansalaisuuden hakemuksesta tai ilmoituksesta taikka muista
näihin rinnastettavista syistä. Samassa luvussa
olisi luontaista globaalin terrorismin aikakautena erikseen säätää kansalaisuuden
menettämisestä terrorismirikoksen perusteella.
Tällöin hakemuksesta tai ilmoituksesta myönnetty
Suomen kansalaisuus tulisi menetetyksi, mikäli henkilö on syyllistynyt
rikoslain 34 a luvun 1—6 §:ssä säädettyyn
terrorismirikokseen. Näin Suomi seuraisi muun muassa Ison-Britannian,
Hollannin ja Norjan valtioiden tuoreita kansalaisuuspolitiikkaan
liittyviä linjauksia, joissa halutaan mahdollistaa terroritekoihin
syyllistyneiden maahanmuuttajien kansalaisuusstatuksen pois ottaminen.
Mikäli Suomen kansalaisuuden saanut yksilö jää vaille
kansalaisuutta terrorismirikokseen syyllistymisen vuoksi, olisi
tälle ulkomaalaiselle myönnettävä ehdollinen
kansalaisuusstatus siihen asti, kunnes hänen kansalaisuusasemansa voitaisiin
jälleen todentaa vieraaseen valtioon.
Arvoisa puhemies! Suomen demokraattisen valtiomuodon uskottavuuden
ja yhteisöllisen hyvinvointivaltiomallin säilyttämisen
kannalta on tärkeää, että täydet
Suomen kansalaisoikeudet voidaan myöntää ulkomaalaistaustaisille
yksilöille vasta silloin, kun he aidosti ovat valmiita sitoutumaan
uuteen kotimaahansa luopumalla vieraista kansalaisuussiteistä.
Myös riski Suomen kansalaisuuden siirtymisestä heikot
siteet maahamme omaavien ulkomaalaisten kautta heidän jälkeläisilleen
tulisi varsinkin kaksoiskansalaisuuskiellon nojalla poistetuksi.
Ennen näiden kansalaisuuslakia koskevien säädösmuutosten
voimaantuloa 1.1.2016 hakemuksesta tai ilmoituksesta vireille laitettuihin
ulkomaalaisten kansalaistamisprosesseihin sovellettaisiin nyt voimassaolevan
kansalaisuuslain säännöksiä.
1.1.2016 kaksoiskansalaisuuden omaavat, alun perin Suomen tai ulkomaan
kansalaiset tai sitä ennen kaksoiskansalaisuuteen johtavan
lakiprosessin vireille laittaneet Suomen tai ulkomaan kansalaiset
eivät menettäisi tämän lakialoitteen
voimaan tultua Suomen kansalaisuutta tullessaan kaksoiskansalaisiksi.
Olli Immonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä käsittelyssä oleva
edustaja Saarakkalan lakialoite kansalaisuuslain muuttamisesta on
tänä epäonnistuneen maahanmuuttopolitiikan
ja terrorismin aikakautena oikein tervetullut ehdotus.
Kansalaisuuslakiamme muutettiin viimeksi istuvan hallituksen
toimesta vuonna 2011 entistä liberaalimpaan suuntaan, minkä johdosta
myönnettyjen kansalaisuuksien määrä kaksinkertaistui
vuosina 2011 ja 2012. Tämä kansalaisuuslain löyhentäminen
on kummallista, sillä samaan aikaan monissa muissa EU-maissa
kansalaisuuden saamista on jopa vaikeutettu ja sen menettämistä tarkennettu.
Nykyisellä kansalaisuuslailla tunnutaan pyrkivän
antamaan Suomen kansalaisuus mahdollisimman monelle ulkomaalaiselle
riippumatta siitä, ovatko he kotoutuneet tänne
tai tuntevatko he edes kuuluvansa yhteiskuntaamme. Kansalaisuutta
ei tulisikaan jakaa epämääräisin
perustein kelle tahansa, kuten tällä hetkellä uudistetun
kansalaisuuslain nojalla tehdään. Sen tulee olla
pikemminkin palkinto Suomeen onnistuneesti kotoutuneelle henkilölle,
joka aidosti haluaa sitoutua yhteiskuntaamme ja pystyy sen myös
esimerkiksi kansalaisuustestin perusteella todistamaan.
Arvoisa puhemies! Kuten edustaja Saarakkala lakialoitteessaan
tuo ilmi, ovat kansalaisuuden myöntämisehdot naapurimaissamme
paljon tiukemmat kuin meillä täällä Suomessa.
Esimerkiksi asumisaikavaatimus on Suomessa vain 5 vuotta, kun taas
vaikkapa Norjassa vaaditaan 7:ää ja Tanskassa
9:ää vuotta. Myös suomen kielen osaamisvaatimusta
tulisi nostaa Suomessa. Vastoin yleistä ajattelutapaa suomen
kieli ei ole sen vaikeampi opiskella kuin muutkaan kielet.
Suomen kansalaisuus ja Suomen passi ovat hyvin arvostettuja
maailmalla. Passillamme voi matkustaa yli 150 maahan ilman ennalta
hankittavaa viisumia. Meitä suomalaisia pidetään
tunnetusti rehellisinä ihmisinä ja luotettavana
kansana maailmalla. Liian vapaamieliset kansalaisuuden myöntämiskriteerit
kuitenkin heikentävät tätä kuvaa,
sillä tällä hetkellä olemme
valmiita myöntämään Suomen kansalaisuuden
jopa rikoksista tai rikkeistä tuomituille ulkomailta tulleille
henkilöille.
Arvoisa herra puhemies! Meidän olisi vihdoin aika tunnustaa
Suomen kansalaisuuden korkea arvo ja lakata jakamasta sitä olemattomin
perustein. Näillä edustaja Saarakkalan ehdottamilla kansalaisuuslain
muutoksilla osaltaan turvaamme Suomen kansalaisuuden arvostuksen
ulkomailla myös jatkossa sekä estämme
kaksoiskansalaisuuden aiheuttamat turvallisuuspoliittiset ongelmat.
Arvoisa herra puhemies! Totean vielä loppuun, että kannatan
lämpimästi tätä edustaja Saarakkalan
tekemää lakialoitetta.
Teuvo Hakkarainen /ps:
Arvoisa puhemies! Saarakkalan esitys on erittäin kannatettava.
Minä nyt tässä tuon esille tämän,
mitä tämä on tuonut esiin. Nyt lähtee
Suomesta Suomen sosiaaliturvalla Isis-joukkoihin taistelemaan ihmisiä,
ja Somaliaan, ja on niitä varmaan muitakin paikkoja, ja
Suomi maksaa sen.
Edustaja Väätäinen hävisi
tuosta pois. Minä olisin halunnut hänet tähän,
kun hän esitti aikanaan näin, että sieltä palaavat
henkilöt saisivat hoitoa, vielä Kauniaisissa,
jos he ovat henkisesti vammautuneita taikka sitten ruumiillisesti.
Kun meillä ei hoideta oikein omiakaan sotaveteraaneja,
niin kyllä minä ihmettelen näitä sosialidemokraatteja:
niillä on avoin syli kaikille muille paitsi suomalaisille.
Astrid Thors aikanaan varmaan sai tuon löysän
lain aikaan, kun oli maahanmuuttoministeri. Jos tätä politiikkaa
jatketaan, niin me kohta tarvitsemme maastamuuttoministerin, että pärjätään
tämän porukan kanssa. Tarkoitan sillä sitä, että kun
rikoksiin on syyllistynyt, esimerkiksi terrorismiin ja tuolla sotatantereilla
riehuu, niin kyllä se pitää pystyä lähettämään
tästä maasta pois. Eivät ne kuulu tänne.
Kannatan lämpimästi Saarakkalan esitystä.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Aikaisemmilla sukupolvilla oli tapana sanoa,
että on lottovoitto syntyä Suomeen. Tänään
se taitaa kuulua jotenkin näin, että on lottovoitto,
että Suomessa saa kansalaisuuden näin heppoisin
perustein. Suomen kansalaisuuden tulisi olla palkinto sopeutumisesta
yhteiskuntaan eikä automaatio lähes kenelle tahansa
sitä hakevalle. Suomi on maailman paras maa, ja sen arvo
tulisi tunnustaa aina lainsäädäntöä myöten.
Edustaja Saarakkalan aloitteessa on erittäin hyviä näkökantoja,
minkä johdosta itsekin lakialoitteen allekirjoitin. Suomen
kansalaispolitiikkaa on syytä jokaisen pitää hiukan
liberaalina, sillä meillä on erittäin
suopeat säädökset kansalaisuuden saamiseksi.
Ensimmäisenä tämä mainittu
5 vuoden asumisaika Suomessa on lyhyt, kun sitä verrataan moneen
muuhun Pohjoismaahan.
Toiseksi tällainen heikko kielitaitovaatimus ei millään
tavalla edistä kenenkään maahanmuuttoa.
Kielitaitoa jos mitä tarvitaan, jotta pystytään integroitumaan
suomalaiseen työelämään ja koulutuselämään
ja yleensä yhteiskuntaan.
Pidän kuitenkin kaikkein huolestuttavimpana sitä,
että me emme kiinnitä riittävästi
huomiota siihen, että maahanmuuttajalla saattaa olla myös rikostaustaa.
Suomen kansalaisuuden myöntämisessä tulisi
kiinnittää huomiota rikostaustaan, sillä jos
rikostaustaa on olemassa, niin se ei välttämättä jää siihen,
etteikö sitä rikostelua tapahdu myös
Suomessa pysyvänä kansalaisena ollessa. Itse olisin
jopa niin tiukkaa lainsäädäntöä odottamassa,
että törkeiden rikoksien tekijät tulisi
aina lähtökohtaisesti karkottaa Suomesta ja heidän kansalaisuutensa
poistaa. Toki tässä lakialoitteessa on hyvää se,
että lähdetään liikkeelle siitä, että jos
törkeisiin rikoksiin kuuluvaan terrorismirikokseen syyllistytään,
niin silloin automaattisesti kansalaisuus poistetaan. Mutta kun
tiedetään, että törkeitä rikoksia
ovat muun muassa myös tappo tai törkeä pahoinpitely
tai raiskaus, olisi syytä myös tulevaisuudessa
harkita kansalaisuuden poistamista niiltä osin, jos se
on mahdollista, varsinkin henkilöiltä, joilla
on kaksoiskansalaisuus.
Arvoisa puhemies! Epäonnistuneen maahan sopeutumisen
tulee johtaa seuraamuksiin. Ei voida katsoa läpi sormien
sitä, jos Suomen kansalaisuuden on saanut ja saa edelleen
elää aivan toisin kuin Suomen yhteiskunta odottaa
ja edellyttää. Liberaali maahanmuuttopolitiikka
on johtanut lakiemme halveksuntaan. Tämä näkyy
esimerkiksi siten, että meillä ovat poliisivankilat
esimerkiksi Pasilassa ja Vantaalla olleet jo useita vuosia täynnä siten,
että yli puolet vangeista on muita kuin suomalaisia ja
suomenkielisiä vankeja. Siinä mielessä meidän
tulee harkita tulevaisuudessa myös lakiemme kiristämistä,
jotta me pystymme poistamaan Suomesta sellaiset uhkatekijät,
jotka eivät tähän maahan sopeudu.
Arvoisa puhemies! Kannatan Vesa-Matti Saarakkalan lakiesitystä.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Suomen kansalaisuus on hieno asia, Suomen
kansalaisuus on arvokas asia. On arvokas asia saada asua Suomessa
suomalaisena.
Edustaja Saarakkalan tekemä lakialoite on varsin hyvin
ja laajasti perusteltu. Siinä on otettu useita näkökantoja
huomioon, ja itsekin allekirjoitin sen. Ainoa, mitä pohdin
tämän kaksoiskansalaisuusasian kohdalla, on se,
että nyt kun esimerkiksi näitä Isis-terroristeja
on palaamassa takaisin Suomeen ja jos heillä on kaksoiskansalaisuus,
niin olisi hyvin helppo poistaa Suomen kansalaisuus tämmöisen
terroristin kohdalta ja estää näin takaisin
tänne Suomeen tulo ja täällä ongelmien
leviäminen. Jos kyseessä on vain ja ainoastaan
Suomen kansalainen, niin silloin homma ei ole näin yksinkertaista,
koska jokaisen ihmisen on omattava jokin kansalaisuus. Näin
ollen sitä Suomen kansalaisuutta ei voi nykylainsäädännöllä helposti
poistaa, joten tämä terroristien takaisintulo
ja tämän kansalaisuuden poisotto on semmoinen
asia, mihinkä toivoisin kiinnitettävän
huomiota. Päivällä aikaisemminkin on
jo keskusteltu näistä ongelmista, ja tämä on
yksi näkökanta tähän asiaan.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia näistä tuen
osoituksista aloitteelleni, jonka on tosiaan esimerkiksi yli 20 perussuomalaisten
kansanedustajaa allekirjoittanut eli enemmistö eduskuntaryhmästämme. Aloite
on saanut allekirjoituksia myös kahden muun eduskuntaryhmän
edustajalta, eli James Hirvisaari ja myös sitten keskustan
Laila Koskela ovat allekirjoittaneet aloitteeni, mistä tietysti myös
nöyrä kiitos. Aloite on ollut kaikkien kansanedustajien
allekirjoitettavana, mutta ikävä kyllä aika
ei näytä vielä olevan kypsä tässä mielessä sitten
tälle muutokselle, kun ei ole enemmän allekirjoituksia
kertynyt. Sen sijaan valveutunut tasavallan presidentti Sauli Niinistö on käynnistänyt
selvityksen muun muassa juuri kaksoiskansalaisuuden mahdollisten
ongelmien osalta, ja tämä on myös tärkeää työtä,
joka tukee lakialoitettani erinomaisella tavalla.
Myös on ollut julkisuudessa näitä uutisia
asiaan liittyen. Venäjä on tiukentanut omia kansalaisuuslakejaan,
on edellyttänyt ilmoittautumista siellä päässä.
No, mitä se tarkoittaa täällä,
sen aika näyttää, mutta kuitenkin sellainen
side omiin kansalaisiin on tiukentunut ja tiukentumassa.
Tämän kaksoiskansalaisuuden alkuperäinen tarkoituskin
oli se, että suomalaiset, jotka lähtevät
muualle maailmaan, muuttavat sinne ja tekevät uraansa,
voivat säilyttää Suomen kansalaisuuden.
Mutta aivan niin kuin Helsingin Sanomat pääkirjoituksessaan
on kertonut, nyt tämä olemassa oleva laki ei ole
alkuperäisessä tarkoituksessaan enää käytössä,
vaan tänne tulee sitten ulkomailta ihmisiä, joille
tämä Suomen kansalaisuus on vain hyvä lisä.
Näinhän tämä asia ei voi olla
eikä kuulu olla.
Eli kyllä paljon käydään
keskustelua, paljon on kannatusta, ja toivotaan, että asia
nyt etenee.
Teuvo Hakkarainen /ps:
Arvoisa puhemies! Taas on otettava esimerkki, kun minä olen
vähän semmoinen käytännön
mies.
Minä ihmettelen esimerkiksi Elisabeth Rehniä.
Rehnillä on Ylellä ohjelma siitä, kuinka
Afrikassa naiset ja lapset kärsivät ja kuinka
heitä raiskataan, ympärileikataan ja näin.
Minä ihmettelen, missä ne naiset ja lapset ovat
täällä. Eivät ne lähde,
joita on raiskattu ja kiusattu. He eivät lähde
tuonne taistelutanterelle. He haluavat olla turvassa. Mutta minusta
näyttää, että tämä porukka,
joka tänne tulee, on jotakin kaikkea muuta kuin kärsiviä ihmisiä.
Minkä takia tässä ei ole mitään
kontrollia näitten Ylen ohjelmien ja käytännön
välillä?
Käytännössähän
tämä tarkoittaa sitä, että tänne
tulevista suuri osa on näitä miehiä,
ja he tekevät nimenomaan, mistä äsken
mainitsin, menevät Isis-joukkoihin ja tässä maassa
tekevät raiskauksia. Tuskin vankiloissa on maahanmuuttajanaisia
montakaan. Se voitaisiin tutkia, se tilasto, paljonko heitä siellä on.
Elikkä missä ovat ne puheet ja missä on
se käytäntö näitten maahanmuuttajien
ja, sanotaan nyt, pakolaisten ja kärsivien ihmisten kohdalla?
Ne eivät kohtaa, siinä on suuri ero. Ja siihen
ei saa puuttua. Jos sitä yrittää meikäläinenkin
sanoa, niin on rasisti tai jotakin. Nämä ovat
ihan käytännön asioita, joihinka pitää pystyä puuttumaan
ilman, että sitä rasistikorttia heti ollaan levittämässä.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Tänäänhän
sisäministeri Räsänen mainitsi siitä,
että olisi vireillä jonkinnäköisiä toimenpiteitä mahdollisesti
myös lainsäädännön
kautta, että tällaiset terrorismiin osallistuvat
eivät saisi palata Suomeen, mikäli heidät
katsotaan uhkaksi Suomen kansalle ja suomalaisille. Toki näitä varmasti
pitkään pohditaan ja yritetään
lainsäädäntöä muuttaa, mutta
sinänsä pidän hyvänä sitä,
että hallituksen ministeritkin ovat heränneet
sille tosiasialle, että tänä globaalina
aikana, kun terrorismia tehdään ympäri
maailmaa, kuten myös Suomessa rekrytoidaan hyvin paljon — tästähän
on jo näyttöä — siihen pitää lainsäädännöllisin
keinoin puuttua.
Meidän tulisi myös varautua siihen, että kun Suomessa
löydetään varmasti tulevaisuudessa yhä enenevässä määrin
niitä, jotka rekrytoivat terrorismiin mukaan, niin mitä me
heille teemme, kun me saamme heidät kiinni sellaisesta
toiminnasta. Tämä kaksoiskansalaisuus ei ole sinänsä mikään
pitkään ollut niin sanottu muutos, vaan tämähän
on vuonna 2003 kansalaisuuslain muutoksen kautta tullut mahdolliseksi.
Siinä mielessä me voimme seurata tämän
vaikutuksia, mutta me voimme myös tämän
helposti muuttaa takaisin lähelle aikaisempaa lakia.
Jos meillä olisi vain yhden kansalaisuuden status,
niin täällä asuva kahden kansalaisuuden omaava
henkilö joutuisi tekemään valinnan sen suhteen,
onko tämä hänen isänmaansa tai
kotimaansa vai se, missä hänellä se toinen
kansalaisuus on. Siinä mielessä se kiinnittäisi
myös ihmistä varmasti paremmin Suomeen, jos joutuisi luopumaan
siitä toisesta kansalaisuudesta ja haluaa jäädä tänne
rakentamaan tätä yhteiskuntaa. Vastavuoroisesti
jos ei halua jäädä rakentamaan yhteiskuntaa
Suomeen, niin silloin kannattaa luopua siitä kansalaisuudesta
ja mennä takaisin sinne maahan, missä mahdollisesti
on jopa asunut vuosikausia, koska eihän tämän
kansalaisuuden myötä Suomessa tarvitse edes asua
ja silti saa pitää kansalaisuuden. Siinä mielessä tämä lakialoite
on hyvä, koska tämä poistaa tämmöisiä niin
kutsuttuja porsaanreikiä tältä osin.
Olli Immonen /ps:
Arvoisa puhemies! Täytyy vielä omalta osalta
kommentoida tätä terrorisminäkökulmaa.
Eli kyllä Suomen pitäisi lähteä Ison-Britannian
linjalle tässä asiassa siinä suhteessa,
että terroristiseen toimintaan ulkomailla syyllistyneiltä pystyttäisiin
ottamaan tämä arvokas Suomen kansalaisuus pois,
jos se vain suinkin on heidän kohdallaan mahdollista eli
jos heillä on esimerkiksi tämä kaksoiskansalaisuus.
Mutta edelleen, arvoisa puhemies, haluan korostaa sitä,
että Suomen kansalaisuus on arvokas asia ja sitä tulee
kunnioittaa. Kansalaisuuden tulee olla nimenomaan palkinto onnistuneesta
kotoutumisesta eikä suinkaan mikään itsestäänselvyys
ja avokätisesti jaettava lottovoitto.
Teuvo Hakkarainen /ps:
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyesti. Täällä keskusteluissa
on monenlaisia tämmöisiä tasa-arvoasioita.
Nyt ollaan vaatimassa, Arhinmäki esimerkiksi ja vasemmalla
varsinkin, että valtion firmoihin pitää olla
vähintään 40 prosenttia naisia. Mutta
miksi ei näitä kärsiviä ihmisiä maailmalla,
kun heistä on 80 prosenttia naisia — minä olen
nimittäin naisten puolustaja tässä asiassa — sitten
käytännössä oteta tänne
Suomeen, vaan tänne tulee toisinpäin miehiä suurin
osa? Elikkä eikö pitäisi mennä käsi
kädessä myös tässä asiassa?
Eivät nämä ihmiset ole täällä,
esimerkiksi Arhinmäki, siitä asiasta huolissaan
vaan ainoastaan siitä, että kunhan heitä vain
tänne tulee. Elikkä oltaisiin tasapuolisia myös
tässä asiassa: jos firmoihin pitää olla
puolet naisia, miksei näistä kärsivistä ihmisistä,
joista on 80 prosenttia naisia, voisi myös maahanmuuttajiksi
ottaa samassa suhteessa 80 prosenttia naisia? Tuskin olisi raiskauksia
ja Isis-joukkoihin menijöitä ja tällä lailla
näin paljon, eivätkä vankilat täyttyisi
näistä ulkomaalaisista.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Täytyy vielä pienenä tarkennuksena edustaja
Niikolle todeta, että tämä oma lakialoitteeni
koskisi vain 1.1.2016 jälkeistä tilannetta. Siihen
mennessä kaksoiskansalaisuuden saaneet saisivat tämän
pitää ja he, keillä on prosessi vireillä,
saisivat sen prosessin viedä loppuun. Eli keltään
ei otettaisi kansalaisuutta pois, ellei sitten ole kyse terroristiseen
rikokseen ulkomailla syyllistyneestä kaksoiskansalaisesta,
joka olisi henkilö.
Mutta ihan parlamentarismin uskottavuudenkin kannalta, siitä huolimatta,
että vain parisenkymmentä allekirjoitusta aloite
sai, toivoisin vielä kerran, että asia etenisi,
koska meillähän aika paljon tässä talossa
erilaisten asiantuntijoiden ja poliitikkojenkin suulla korostetaan
kansainvälisiä sopimuksia, ihmisoikeuksia, monikulttuurisuutta,
kansainvälisyyttä, kosmopolitanismia, monenmoista,
voisi sanoa, semmoista, mikä ehkä vähemmän
nauttii kannatusta kansan syvissä riveissä. Silloin
kun on kyse esimerkiksi terrorismirikoksesta, niin se sotii pahasti
kansalaisten oikeustajua vastaan, mikäli terrorismirikokseen syyllistynyt
kaksoiskansalainen saa pitää Suomen kansalaisuuden.
Jotta jonkunlainen sopusointu säilyy suhteessa siihen,
mitä kansan syvät rivit ajattelevat ja miten taas
parlamentti säätää lakeja, minkämoisia
kansainvälisiä velvoitteita ottaa kantaakseen,
niin näihin asioihin on vain saatava muutosta. Se on ainut
tie, millä suomalaisessa demokratiassa voidaan jatkaa eteenpäin.
Keskustelu päättyi.