Täysistunnon pöytäkirja 108/2014 vp

PTK 108/2014 vp

108. TORSTAINA 6. MARRASKUUTA 2014 kello 16.01

Tarkistamaton versio 1.3

8) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi Ahvenanmaan itsehallintolain 30 §:n muuttamisesta

 

Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson

Arvoisa puhemies, ärade talman! Avsikten med den aktuella ändringen av självstyrelselagen för Åland är att säkra att de uppgifter, som enligt lagstiftningen om bekämpande av smittsamma sjukdomar hos människor och husdjur ska skötas av kommunerna på Åland, kan skötas av landskapsregeringen eller av någon annan myndighet som anges i landskapslag.

Ehdotettu lainmuutos tarkoittaa, että tehtävistä, jotka ihmisten ja kotieläinten tarttuvien tautien torjuntaa koskevan lainsäädännön mukaan kuuluvat kunnille, voisi Ahvenanmaalla huolehtia maakunnan hallitus tai muu maakuntalaissa määrätty viranomainen. Voimassa olevan itsehallintolain nojalla Ahvenanmaan itsehallintoviranomaiset vastaavat muista ihmisten tai kotieläinten tartuntatautien torjuntaan liittyvistä hallintotehtävistä maakunnassa kuin kuntien tehtävistä. Ahvenanmaan kunnat eivät kuitenkaan enää hoida maakunnassa terveyden- ja sairaanhoitoon tai eläinlääkintähuoltoon liittyviä tehtäviä, joten heillä ei myöskään ole edellytyksiä ottaa tartuntatautien torjuntaan liittyviä tehtäviä hoitaakseen valtakunnan lainsäädännön perusteella.

Itsehallintolakia voidaan muuttaa ainoastaan perustuslain säätämisjärjestyksessä ja maakuntapäivien hyväksynnällä. Ehdotettu laki on käsiteltävä eduskunnassa perustuslain säätämisjärjestyksessä ja hyväksyttävä Ahvenanmaan maakuntapäivillä määräenemmistöllä. Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian sen jälkeen, kun se on lopullisesti hyväksytty vuonna 2015 järjestettävien eduskuntavaalien jälkeen. Maakuntapäivien suostumus hallituksen esityksessä ehdotettuun lakiin tullaan pyytämään lähiaikoina. — Tack så mycket.

Elisabeth Nauclér /r:

Värderade herr talman! Den här ändringen av självstyrelselagen är en helt teknisk ändring, men för den som inte kan systemet är det en bra lektion i självstyrelsekunskap.

Finland har två parlament: Finlands riksdag och Ålands lagting. Båda lagstiftar inom sitt område och handhar förvaltningen i dessa ärenden. Regeringarna kan komma överens om att staten ska handha uppgifter som lagtinget lagstiftar om, eller att landskapet ska handha uppgifter som riksdagen lagstiftar om. Det instrument som man använder för att avtala om ett sådant arrangemang kallas en överenskommelseförordning och utfärdas av presidenten.

Men i det här fallet handlar det om uppgifter som riksdagen lagstiftar om och som ålagts kommunerna i riket och i landskapet. Det handlar om bekämpningen av smittsamma sjukdomar hos människor och djur. Nu anses det mer ändamålsenligt att uppgiften handhas av någon landskapsmyndighet, och riksdagen kan bara pålägga landskapsmyndigheter uppgifter genom en ändring av självstyrelselagen som ska godkännas av båda de två parlamenten och i grundlagsenlig ordning.

Delningen av lagstiftningsbehörigheten kan närmast betraktas som ett avtal mellan två parter. Oerhört krångligt och otympligt kan någon tycka — men nej, det är det som kallas rättssäkerhet. Det är bara att än en gång konstatera att Ålands självstyrelse och maktfördelningen mellan landskapet och riket är ett exempel på konflikthantering som väcker intresse världen runt. I själva sakfrågan är alltså båda parter helt eniga.

Maria Tolppanen /ps:

Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri, tällä hetkellä tässä talossa istuu Ahvenanmaan parlamentaarinen komitea, joka tekee parhaillaan Ahvenanmaan itsehallintolain uudistusta. Tätä itsehallintolain uudistusta on tehty koko tämä kausi, nyt kun on täällä oltu, ja tarkoitus olisi saattaa se loppuun ennen kuin kausi on päätöksessä.

Nyt haluaisin kysyä: miksi tässä vaiheessa haluatte tehdä Ahvenanmaan itsehallintolakiin muutoksia, kun koko lakia ollaan muuttamassa? Tämä muutosprosessi on aika raskas, koska se vaatii todellakin perustuslain säätämisjärjestyksen. Asia sinänsä on hyvä, miksi nyt halutaan muuttaa lakia. Se substanssi on hyvä. Mutta ajankohta: näettekö, että tässä voi esimerkiksi olla vaara, että tämä hyväsisältöinen, hyväsubstanssinen lakiesitys ei menekään läpi, kun se saattaisi mennä ja varmasti menisikin läpi ihan helposti silloin, kun Ahvenanmaan koko itsehallintolakia uudistetaan ja kun sitä koko itsehallintolakia muutetaan?

Oikeusministeri Anna-Maja Henriksson

Arvoisa puhemies! Hyvä huomio. Se on erittäin tärkeätä, että me uudistamme Ahvenanmaan itsehallintolakia, ja tiedän, että edustaja Tolppanen on itse mukana siinä parlamentaarisessa työryhmässä, joka juuri tällä hetkellä tekee sitä perustyötä, mitä tarvitaan.

Tässä on ongelma tietenkin se, että se uusi itsehallintolaki, johonka me pyrimme, astuisi voimaan, jos kaikki menee hyvin, suurin piirtein vuonna 2020 tai viimeistään silloin, kun vietetään Ahvenanmaan itsehallinnon satavuotisjuhlia vuonna 2021. Ja tämä yksityiskohta on nyt sellainen, että se pitää hoitaa sitä ennen. Muuten tässä jää tämän lainsäädännön osalta aukko systeemiin, elikkä Ahvenanmaalla ei ole toimivaltaista viranomaista, joka voisi käsitellä näitä tartuntatauteja, jotka tässä esityksessä ovat esillä, ja sen takia nyt tarvitaan tämä muutos. Tämä on helppo, tekninen asia. Se on toivottavaa, että tämä eduskunta nyt ehtii sen pikaisesti käsitellä ja että seuraava eduskunta voi sen hyväksyä sitten heti, kun se eduskunta on aloittanut työnsä. Silloin myös Ahvenanmaalla pystytään hoitamaan näitä asioita asianmukaisesti ja päästään tästä vaikeasta lainsäädännöllisestä tilanteesta, mikä nyt on, eroon.

Keskustelu päättyi.