2) Hallituksen esitys laiksi yleisistä teistä annetun
lain muuttamisesta annetun lain voimaantulosäännöksen
muuttamisesta
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys 145 tältä vuodelta
on yleisistä teistä annetun lain muuttamisesta
annetun lain voimaantulosäännöksen muuttamisesta.
Esitys on toki tarpeellinen toimenpide tässä tilanteessa, kun
valtiontalouden ahdinkoon vedoten Tielaitokselle ei ole osoitettu
riittävästi määrärahoja teiden
perusparantamiseen.
Nyt on 21 tiesuunnitelmaa uhanalaisena, jos tätä lakia
ei hyväksytä, ja toivottavasti se hyväksytään,
mutta toivoisi, että valiokunnassa otetaan kantaa lain
käsittelyn yhteydessä myös tiemäärärahoihin.
Tulot tieliikenteeltä ovat valtiontaloudelle yli 35 miljardia
markkaa, ja tiestöön käytettävät
rahat ovat vuonna 95 olleet 5 miljardia markkaa ja ovat vuonna 2001
talousarvion mukaan 3,97 miljardia markkaa. Tämä on
osoitus siitä, että ei yksinkertaisesti haluta
ylläpitää sitä tietasetta, joka
meillä on ollut.
Tämä ei ole syyttävä osoitus
liikenneministeriölle, vaan päinvastoin siellä on
nähty vaivaa. On rakennettu Lahden tie jälkirahoituksella. Mikä on
todella ilolla merkille pantavaa, E18-tien rahoitusjärjestelyt
on saatu sovittua valtiovarainministeriön kanssa ja hankkeet
etenevät. Mutta niin kuin lain perusteluista hyvin käy
ilmi, jo yleissuunnitelma on pitkäkestoinen. Laki mahdollistaa
sen, että vasta vajaan kahdeksan vuoden kuluttua lähdetään
tekemään yleissuunnitelman valmistumisen jälkeen
tiesuunnitelmaa. Kun tiesuunnitelma on voinut jo tässä vaiheessa
olla kahdeksan vuotta vanha, tässä on sellainen
15 vuoden prosessi jo monessakin kohdassa käyty, ja nyt
vielä joudumme jatkamaan sitä odotusaikaa, joka
täällä maakunnissa on.
Pääkaupunkiseudulle on syntynyt hyvin nopealla
aikavälillä teitä toinen toisensa jälkeen. Esimerkiksi
Kehäkakkonen lähti aikanaan liikkeelle 20 miljoonan
markan alkurahoituksella. Nyt se on rakennettu suurin piirtein valmiiksi
ja on maksanut monta sataa miljoonaa markkaa. Nämä ovat
tietysti tarpeellisia täällä Kehäkolmosen
sisäpuolella olevia infrahankkeita, jotta täällä liikenne
saadaan sujumaan, mutta sitä enemmän tälle
alueelle tulee paineita, mitä heikommassa kunnossa on maan
muu infra. Tämä on eittämätön
tosiasia. Minulla on tässä erityisesti mielessä Valtatie
8, ja tiedän myös, että ministerillä on
tätä asiaa kohtaan hyvä ymmärtämys,
että asia pitäisi hoitaa, mutta kun rahaa ei ole,
niin sitä ei tässä tilanteessa saada
tehtyä.
Toivottavasti nämä hankkeet, jotka uhkaavat raueta
ja joiden elinaikaa nyt jatketaan, ovat ensisijaisesti sitten sellaisia
hankkeita, jotka tullaan mahdollisimman nopeasti toteuttamaan. Kyllä eduskunnan
on syytä havahtua tähän tilanteeseen,
että Tielaitos noilla resursseilla, joita sillä on,
ei kykene siitä tehtävästä suoriutumaan, jonka
sille laki määrää.
Kun puhutaan juuri aluekehityksestä, niin kuten jo
kerran sanoin, tasapuolisen aluekehityksen esteenä alkaa
olla tiestön heikko kunto. Eri talousalueiden, seutukuntien,
väliset tieyhteydet voivat olla niin heikkoja, että se
yhteistyö, jonka pitäisi olla mahdollista, jää olematta,
koska liikennöiminen on täysin mahdotonta. Tästä on
esimerkkinä Loimaan ja Salon seutukuntien välinen
liikenneyhteys. 50 miljoonan markan investoinnilla se saataisiin
todella hyvään kuntoon. Kun tiedämme,
että Salon talousalueen, seutukunnan, bruttokansantuote
on noin kaksikymmentäviisikertainen Loimaan seutukuntaan
nähden, niin myös Loimaan heikosti menevälle
seutukunnalle siitä olisi hyvin merkittävä etu.
Laivatukikeskustelussa ministeri nosti esiin juuri sen valtiontalouden
näkökulman, että parempi kuitenkin antaa
verohuojennusta sen verran, mikä on verotulo, mutta jos
sitä sitten vielä laajennetaan kattamaan koko
kansantaloutta, niin sillä on todella moninkertainen merkitys.
Sama se on näissä maakunnallisissa isoissa hankkeissa:
mitä paremmin toimivat muut seutukunnat Pääkaupunkiseudun
ulkopuolella, sitä paremminhan kansantalous kasvaa ja kehittyy.
Toivon, että todella valiokunnassa lausuttaisiin näistä tiemäärärahoista.
Tämä on oiva kohta siihen hallitukselle evästykseksi.
Pertti Mäki-Hakola /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kerrankin voi sanoa, että pääsääntöisesti
yhtyy keskustalaisen kansanedustajan puheenvuoroon. Oikein tuntuu
lämpimältä täällä sydämessä.
Kovin usein sellaista ei tapahdu.
Hallituksen esitys laiksi yleisistä teistä annetun
lain voimaantulosäännöksen muuttamiseksi on
tässä tilanteessa järkevä ja
pakon sanelema. Se on myönnettävä, että lakimuutos
on varsin keinotekoinen, mutta välttämätön,
kun tiehankkeita on odottamassa toteuttamistaan. Tässä tapauksessa
suunnitelman vanheneminen ei saa muodostua ongelmaksi eikä hankaloittavaksi
tekijäksi. Hyvä esimerkki, ja varmaan on monta muutakin,
on Tampereen läntinen kehätie, joka on yksi näistä teistä,
jotka ovat joutumassa vaaraan.
Kuten lakiesityksen perustelussa todetaan, "tiesuunnitelmien
rauettua hankkeiden toteuttamisen edellytyksenä on, että rauenneiden
tiesuunnitelmien aineisto tarkistetaan ja saatetaan uuteen käsittelyyn
maanomistajien kuulemista, muistutuksia, lausuntoja ja hyväksymispäätöstä varten.
Suurelta osin samat asiat käsiteltäisiin kahteen
kertaan, mikä ei ole tarkoituksenmukaista. Myös
muutoksenhakumahdollisuudet avautuisivat silloin uudestaan käyttöön.
Uusi käsittely johtaisi hankkeiden lykkääntymiseen
ja aiheuttaisi lisäkustannuksia. Hallinnollisesti nämä tiesuunnitelmat
ovat jo kertaalleen saavuttaneet täytäntöönpanokelpoisen
statuksen rahoituspäätöstä lukuun
ottamatta."
Sitten todetaan vielä, että "esityksellä ei
ole sinänsä valtion menoja lisääviä vaikutuksia.
Esityksen toteuttamatta jättäminen sen sijaan
lisäisi valtion menoja. Tiesuunnitelmien raukeaminen ja
samojen tiesuunnitelmien uusi hallinnollinen käsittely
aiheuttaisi tiehallinnolle keskimäärin noin 100 000—200 000
markan lisäkustannukset tiesuunnitelmaan kohden." Eli kun
nämä ottaa huomioon, niin harvinaisen järkevä esitys.
Jos todella tätä Tampereen läntistä kehätietä tarkastelee,
niin voi olettaa, että jos tämä joutuu uuteen
käsittelyyn sen takia, että tämä pääsisi raukeamaan,
aika paljon varmastikin jouduttaisiin työpanosta ja rahaakin
käyttämään ja mahdollisesti
jouduttaisiin hankaliin valitusprosesseihin vielä sen lisäksi.
Tampereen tie on tietenkin näin pohjalaisena kansanedustajana
siinä mielessä tärkeä, että se
on yksi keskeinen tieyhteys tai oikeastaan ainoa tieyhteys meidän
alueemme yrittäjille tänne Pääkaupunkiseudulle,
jonne nyt valitettavasti joudutaan kuitenkin meiltäkin
päin kulkemaan. Se kyllä tänä päivänä muodostaa
aikamoisen pullonkaulan varsinkin isojen rekkojen liikkeelle. Silloin
tässä tapauksessa voi kyllä nähdä,
että sen parantaminen myöskin meidän
aluettamme palvelee aivan erinomaisella tavalla.
Tässä on vielä se, että ennusteen
mukaan Tampereen liikenne kasvaa sillä tavalla, että tällä tiepätkällä odotetaan
vuonna 2010 olevan noin 30 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.
Kun se tänä päivänä lienee
20 000 ajoneuvon tietämissä, voi uskoa,
että ongelmat tulevat olemaan todella isoja. Lisäksi
se aiheuttaa tietenkin Tampereen kaupungin sisäiselle liikenteelle
aikamoisia ongelmia monessakin eri suhteessa.
Tässä tapauksessa voi yhtyä ed. Mauri
Salon puheenvuoroon siinä mielessä, että ainoa
oikea ratkaisu tietenkin tähän olisi saada tiehankkeen ensimmäinen
vaihe liikkeelle — ed. Salo puhui vähän
toisenlaisista teistä kuin minä puhun tässä,
mutta asia on periaatteessa sama — ja mieluummin niin,
että varat olisi saatu jo ensi vuoden budjettiin, niin
kuin talousarvioaloite on tehty. Mutta mikäli tähän
ei päästä, tässä tapauksessa
ainoa järkevä tapa toimia on hyväksyä hallituksen
esitys ja säästää kaksinkertaista
työtä ja turhia lisäkustannuksia valtiolle.
Sama tilanne varmastikin on muidenkin vastaavassa vaiheessa olevien
tiehankkeiden kohdalla.
Kun on maanomistajien oikeuksista jatkuvasti ollut tälläkin
puhujakorokkeella huolissaan ja pyrkinyt niitä vahtimaan,
sehän tässä lakiesityksessä hieman
askarruttaa, että yleissuunnitelman yhteydessä voimaan
astuu rakentamisrajoitus. Se merkitsee sitä, että maanomistajien
omistusoikeutta rajoitetaan pahimmillaan 20 vuoden ajan. Perusteluissa
kuitenkin todetaan, että maanomistajan oikeus omaisuutensa
normaaliin, kohtuulliseen ja järkevään
käyttöön ei vaarantuisi. Kun otetaan
huomioon näiden tiehankkeiden merkitys yhteiskunnan toimivuudelle,
voi kai todeta, että pitkäkin rakentamisrajoitus
on tässä tapauksessa hyväksyttävissä.
Se myöskin palvelee alueen maanomistajien tarpeita.
Yhdyn ed. Mauri Salon toiveeseen siitä, että valiokunta
kiinnittää mietintöä laatiessaan
huomiota tievarojen määrään
ja myöskin siihen, että ne hankkeet, jotka tässä vaiheessa
ovat menossa vanhoiksi, pyritään ottamaan sitten
suunnitelmaan jatkossa. Toivon ministerin myötävaikutusta
tähänkin hankkeeseen, mistä puhuin.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen esitys 145 lähtee
siitä, että nyt uhanalaiset tiesuunnitelmat voitaisiin
pitää edelleen voimassa. Minun mielestäni
se on aivan järkevä lakiesitys ja varsinkin, kun
se ei aiheuta menoja valtiolle, niin kuin täällä todetaan.
Päinvastoin, jos ne menevät vanhoiksi, sitten
tulevat useamman sadantuhannen markan lisäkustannukset
tiesuunnitelmaa kohti.
Tiet tulisi pitää kunnossa eikä päästää niitä rapautumaan.
Tiet ovat maamme elinkeinoelämän verisuonisto.
Suomea pitäisi kehittää tasapuolisesti.
Teitten kunnossapito on mitä parhainta aluepolitiikkaa,
mutta tasapuolinen pitäisi olla teitten kehittämisessä.
Muun muassa Nelostie, joka menee halki Suomen, on jo monta vuotta
ollut ala-arvoisessa kunnossa. Se on yksi Suomen suuria valtaväyliä ja
on moniongelmainen tie ja onnettomuuksia sattuu. Välillä Heinola—Jyväskylä—Äänekoski
pitäisi ehdottomasti saada työt käyntiin.
Minä olisin myös sitä mieltä,
että valiokunnan tulisi tarkastella myös siitä näkökulmasta
teitten kuntoa, että rahoitus tulisi saada tarpeen mukaiseksi.
On häpeä, että suomalaiset tiet ovat
ala-arvoisessa kunnossa.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Mauri Salo otti esille hyvin tärkeän
näkökohdan tähän lakiesitykseen
liittyen elikkä tierahoituksen riittämättömyyden.
On selvä, että tällä hetkellä tierahoitus
on liian matala. Se johtaa siihen, että erityisesti alemman
asteisen tien kunto heikkenee jatkuvasti. Tällä puolestaan
on negatiivinen vaikutus hyvin laajaan osaa Suomea, maakuntia ja
seutukuntia sekä niitten kehittämiseen. Siinä mielessä tässäkin
yhteydessä pitää todeta, että tierahoitusta
on välttämätöntä lisätä tulevien
vuosien aikana. Toivoisin, että aikaansaataisiin sellainen
tierahasto, johon vuosittain siirrettäisiin tietty osa
tieliikenteen yli 35 miljardin markan veroista. Se olisi myöskin
autoilijoitten kannalta selkeä motivoiva tekijä,
kun nähtäisiin, että verotuotosta tietty
osa menee säännöllisesti tierahastoon,
jolla jälkeenjääneisyyttä otettaisiin
kiinni. Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä ministeri tästä ajattelee.
Olen hyvin harmissani, että yksityistierahoitus kulkee
myöskin paikallaan, vaikka hallitus lupasi keväällä sen
kaksinkertaistaa 50:stä 100 miljoonaan markkaan. Nyt budjetissa
on esityksenä kuitenkin vain 60 miljoonaa markkaa. Tämä on
tietynlainen symboli siitä, että haja-asutusalueitten
tiestön kehittäminen ei ole hallituksella tärkeimpien
asioitten joukossa. Se on todella ristiriitaista aluekehitykseen
nähden. Toisaalta kehotetaan kuntia ja seutukuntia kehittämään
yritystoimintaa, mutta toisaalta viedään pois
edellytyksiä tämän tierahoituksen riittämättömyyden kautta.
Harry Wallin /sd:
Arvoisa rouva puhemies! On tietysti valitettavaa, että tiesuunnitelmat
vanhenevat ja niitä joudutaan erillislainsäädännöllä jatkamaan,
mutta antaisin tässä kyllä hallitukselle
tunnustusta ensi vuoden budjetin osalta, jossa on merkittäviä infrahankkeita
sekä maanteiden että rautateiden osalta. Tämä on
hyvä asia, oikean suuntainen.
Jos sitten puhutaan Pohjanmaan alueen näkökulmasta,
niin kuten ed. Mäki-Hakola totesi, ehkä suurin
pullonkaula Pääkaupunkiseudun suuntaan on Tampereen
läntinen ohikulkutie ja sen tämänhetkinen
tila. Se, ettei se sopinut nyt budjettiin, on hyvin ymmärrettävää,
koska juuri valmistui Helsinki—Tampere-moottoritie. Jos katsoo
rautatiepuolen investointeja, useita miljardeja markkoja on uhrattu
varoja Tampere—Helsinki-rataosuuden peruskorjaukseen ja
tason nostoon, samaten Seinäjoelle asti ja nyt ollaan etenemässä kohti
Oulua. Maan tasapainoisen kehityksen takia ymmärrän,
että ministeri on tehnyt aivan oikean suuntaisen valinnan
ja jättänyt tällä kertaa läntisen
ohikulkutien odottamaan parempia aikoja. Neljän vuoden
jatkoaika voi varmaan riittääkin siihen.
Vaasan tiepiirin osalta on myös monia hankkeita: Sepänkylän
ohitustie, Kokkolan satamatie ja Seinäjoen pohjoinen ohikulkutie,
joka on meidän yhteisiä hankkeitamme. Toivomme
myöskin jossain vaiheessa, että ne sopisivat kehittämishankkeisiin.
En häpeäisi Suomen tiestön kuntoa;
se on liian voimakas ilmaisu, mitä ed. Kangas käytti. Alempiasteisen
tieverkon kunto on huononeva, mutta pääsääntöisesti
muu tieverkko on vielä hyvässä kunnossa.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Itsekin täytyy todeta, että olemme
varmastikin keskustalaisina hallituksen kanssa samoilla linjoilla
tässä asiassa. Esitys on näissä olosuhteissa
hyvä.
Mutta huoleni koskee erikoisesti maanomistajien oloja tämän
esityksen voimassa ollessa. Jo tällä hetkellä kaavarajoituksia
on voimassa monessa kunnassa eikä uskalleta toteuttaa minkäänlaisia
kaavoja, kun odotetaan tulevia tielinjauksia. Esityksessä todetaan,
että oikeusvaikutukset on tutkittu ja myönteisiksi
havaittu. Kysyisin ministeriltä, onko asia todella näin.
Tiemäärärahojen vähyydestä totean,
niin kuin täällä salissa yleensä on
todettu, että ne ovat ilman muuta liian vähäiset.
Tästä johtuen kysyisin myös ministeriltä Ten-verkoston
käsittelyvaihetta Euroopan tasolla, missä siellä mennään.
Onko tällä suunnitelmalla vaikutusta siihen, että jäisimme
Ten-määrärahojen jaon ulkopuolelle? Niitähän
on voitu käyttää erinäisiin
tiehankkeisiin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä lakiesityksessä kyse
on tekniikasta. Tällainen pitää tehdä.
Jos hankkeet vanhenevat, niin totta kai ne pitää uudistaa
ja pitää voimassa, koska kaikki ne hankkeet, mitä on
suunniteltu, ovat tarpeellisia.
Sen verran kiinnittäisin huomiota näkökulmaan
itäisen Suomen osalta. Itärajaa pitkin aika pitkälle
kulkee Kuutostie. Toivon mukaan hallitus ei ole Elisabet Rehnin
kannalla siinä, kun hän aikanaan Kiteellä,
kun oli ehdokkaana, taisi olla pressan vaaleissa, totesi sen tyyppistä lausumaa, jotta
siinä voisi jopa olla turvallisuusuhka, kun nämä tiet
ovat hyvässä kunnossa. Toivon mukaan nykyinen
hallitus ei näe turvallisuusuhkana sitä, jos Kuutostie
laitetaan kuntoon ja kaikki rajan tiet. Päinvastoin se
tulee meille olemaan jatkossa iso mahdollisuus. Sen takia olkoon
tämä ministerille evästyksenä,
ja toivon mukaan mieleen jäävänä evästyksenä.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ensi vuoden talousarvioesitys on mielestäni
laadittu erittäin epävarmoissa talousnäkymissä.
Useiden vuosien vahvan taloudellisen kasvun jälkeen olemme
tulleet taantumatilanteeseen, ja tulevaisuuden kehitys mielestäni
riippuu hyvin paljon kansainvälisestä kehityksestä,
siitä miten talousnäkymät esimerkiksi
Yhdysvalloissa lähtevät jatkossa paranemaan.
Viimeisen terrori-iskun jälkeen asiantuntijat pelkäävät,
että Yhdysvaltain talous jatkossa menee suljettuun talouteen
ja rajat suljetaan ja Yhdysvallat on 200-prosenttisesti omavarainen.
Sen takia Euroopan ja Japanin ja muiden taloudet ovat hyvin paljon
riippuvaisia Yhdysvaltain talouden kehityksestä ja Yhdysvaltain
päätöksistä.
Mutta Suomen hallitus kuitenkin oli aikaansa edellä,
kun liikennehankkeet, kiitos ministeri Heinoselle, nostettiin yhdeksi
painopistealueeksi nyt oikeaan aikaan. Hankkeitten ajankohta on mielestäni
aivan oikea, ja jatkossa, nyt jos taantuma jatkuu, työllisyyden
kannalta näiden infrastruktuurihankkeiden painoarvoa pitää lisätä.
Mitä tulee itse hallituksen esitykseen, niin mielestäni
yleis- ja tielinjauksen suunnitelman voimassaoloaika 16 vuotta on
liian pitkä. Vanhana tienrakentajana sanon, että kymmenen
vuotta on mielestäni maksimi, koska autoliikenne kasvaa
valtavasti varsinkin pääteillä ja liikenneajoneuvojen
painot muuttuvat jatkossa vielä sillä tavalla,
että kantavuus tulee vielä todennäköisesti nousemaan.
Se rasittaa ehdottomasti tien rakenteita.
Sitten pääteitten kunnosta olen erittäin
paljon huolestunut. Kun noin ...
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Ed. Kuosmanen, siirtykää puhujakorokkeelle,
jos haluatte jatkaa! 2 minuuttia on ylittynyt.
Arvoisa rouva puhemies! Noin 200 kilometriä vuosittain
meidän pitäisi enemmän päällystää pääteitä,
että uraantuneisuus voitaisiin hoitaa päällystekerroksista.
Se lisää meille jatkossa liikenneturvallisuutta
varsinkin nyt, kun syksy on tulossa. Jokainen meistä tietää,
kuinka vaarallista on liikkua uraantuneilla pääteillä.
Ottaisin omalta alueeltani, kun olen Kymen vaalipiirin edustaja,
Valtatie 6:n. Siihenhän saatiin rahaa noin 300 miljoonaa
tämän vuoden budjetissa. Nyt kuitenkin Pukaron—Elimäen
väliltä, joka on noin 10 kilometriä,
puuttuu 90 miljoonaa markkaa, ja toivoisin, että ministeri
Heinonen hoitaisi tämän asian viimeistään
vuoden 2003 budjetissa sen takia, että paikallinen urakoitsija on
lupautunut hoitamaan samalla hinnalla tämän yhteensä 55
kilometrin välin Koskenkylä—Kouvola.
Sitten meidän alueellamme Lappeenranta—Imatra-väli
on erittäin ruuhkainen. Siellä on paljon liikennettä,
lähinnä raskasta liikennettä, puutavaraliikennettä ja
vientisatamiin kohdistuvaa liikennettä ja paikallisliikennettä.
Nyt kun siellä suunnitellaan yhteistä suurkaupunkia — Saimaa on
tulevan kaupungin nimi todennäköisesti — eli 100 000
asukkaan kaupunkia, Lappeenranta, Joutseno ja Imatra yhdistetään,
niin tämä on sen valtaväylä eli
pääkatu. Toivoisin, että ministeri kaikella
vakavuudella suhtautuisi tämän välin tieongelmaa
kohtaan ja pyrkisi hoitamaan tämän asian.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! On hienoa, että Pohjanmaan edustaja alusti
Tampereen läntisen ohikulkutien tarpeellisuuden. Valtatie
3 Helsinki—Tampere—Vaasa on Suomen tärkeimpiä pääteitä.
Se yhdistää nimenomaan Helsingin Pirkanmaan kautta — tietysti
Häme välissä — Satakuntaan,
Etelä-Pohjanmaalle ja Pohjanmaalle. Jos nyt aivan oikein
ymmärsin ja kuulin ed. Wallinin puheenvuoron, hän ei
ollutkaan niin huolissaan siitä, että läntinen ohikulkutie
saataisiin työn alle, kun moottoritie on valmistunut. Hanke
on tarpeellinen juuri sen takia, että moottoritie on nyt
saatu valmiiksi Tampereelle asti. Tämähän
on suora jatke moottoritielle. On erittäin erikoista se,
että tätä ei tehdä loppuun saakka
vaan jätetään kesken, jätetään ruuhkat
läntiselle ohikulkutielle sellaisena kuin se nyt on. Toisaalta,
kun sinne eivät kaikki mahdu, kaikki, jotka vähänkään
ymmärtävät, välttävät
tätä tieosuutta. Mihin he siirtyvät?
He siirtyvät Tampereen kaupungin keskustan kaduille, ed.
Wallin. Ei tämä ole toivottava ratkaisu miltään
kannalta. Vaikka me kuinka, te ja me yhdessä, suosimme
raideliikennettä, myös tämä maantieasia
pitäisi saada kuntoon.
Pirkanmaan kansanedustajat ovat tätä voimakkaasti
ajaneet. Olemme todella kiitollisia siitä tuesta, mitä olemme
saaneet erityisesti pohjalaisilta kansanedustajilta. Tämä on
meidän yhteinen asiamme. Sen takia toivon, että me
yhdessä voimme saada tämän eteenpäin.
Myös satakuntalaisille tämä on tärkeä.
Ministeri Heinonenhan omalta osaltaan on tehnyt tämän
hankkeen eteenpäinviemiseksi paljon. Täytyy sanoa,
että itse budjettiriihessä kuvittelin, että jos
pääministeri tukee jotain hanketta, semmoinen
hanke menisi läpi, mutta aina sitä oppii uutta.
Sen vuoksi meidän tulisi nyt eduskunnassa hoitaa tämä asia
kuntoon. Tietysti me tarvitsemme tässä myös
muiden kansanedustajien kuin tien vaikutuspiirissä olevien
kansanedustajien tukea, ja toivon, että näin tapahtuu.
On tärkeää, että on saatu
hallituspuolueiden eduskuntaryhmien päätöksellä kaksi
todella merkittävää uutta hanketta käyntiin,
mutta eivät tällaiset miljardiluokkien hankkeet
voi tapahtua sen kustannuksella, että jo tehtyjen hankkeiden
loppu jätetään hoitamatta elikkä juuri
tämä moottoritien jatko. Tämä on
olennainen osa Helsinki—Tampere-moottoritietä.
Se on erittäin ruuhkainen. Sen lisäksi henkilövahinkojen
onnettomuuksien aste on yli nelinkertainen verrattuna valtateiden
keskiarvoon. Kääntymis- ja kohtaamisonnettomuudet
ovat yleisimpiä. — Pirkanmaan liitto on lähettänyt
hyvin perustellun kirjelmän jälleen kerran ja
käynyt tuomassa tietoa tästä tiestä myös
muille kuin Pirkanmaan kansanedustajille, mutta ehkä tässä kuitenkin
vielä näitä perusongelmia kannattaa muutamalla
sanalla toistaa.
Ei vain Tampereen kaupunkikeskukseen siirry tämä liikenne
vaan myös Pirkkalan kuntakeskukseen, josta ed. Kuoppa tietysti
tietää pirkkalalaisena enemmän. Liikenteen
turvallisuus on erittäin merkittävä tavoite
hankkeen eteenpäinviemisessä. Hankkeen hyöty—kustannus-suhde on
laskettu erittäin suureksi. Silloin myös turvallisuus
on otettava, niin kuin on otettu, erittäin merkittävällä tavalla
huomioon. Suunnitteluvalmiuden mukaan rakennustyöt voidaan
aloittaa välittömästi rahoituspäätöksen
jälkeen.
Me Pirkanmaan kansanedustajat olemmekin näiden pohjalaisten
ja satakuntalaisten kansanedustajien tuella tehneet raha-asia-aloitteen.
Nyt edelleen toivomme, että hanke saataisiin käyntiin
ensi vuoden budjetissa 20 miljoonan markan aloitusrahalla. Silloin
nyt käsittelyssä olevaa lakiesitystä ei
tarvitsisi tämän hankkeen eteenpäinviemiseksi.
Muutenhan tämä lakiesitys on tietysti perusteltu,
koska on muitakin tärkeitä hankkeita eri puolilla
maata.
Liikenne- ja viestintäministeri Olli-Pekka Heinonen
Arvoisa puhemies! Tässä vaiheessa, kun valitettavasti
joudun itse poistumaan, kommentteja muutamiin käytettyihin
puheenvuoroihin.
Ensinnäkin tietysti on todettava se, että meillä on
eletty viime vuosien aikana ja itse asiassa jo vähän
pidempäänkin varsin niukkaa aikaa tiemäärärahojen
osalta, niin perustienpitoon kohdennettavien määrärahojen
osalta kuin myös kehittämishankkeisiin kohdennettujen
määrärahojen osalta, mikä on
tietysti johtunut tunnetuista valtiontaloudellisista syistä.
Se on tietysti yksi syykin siihen, miksi tänään
käsittelemme tämän kaltaista esitystä,
koska oli lukuisia vuosia, jolloin uusia kehittämishankkeita
ei lähtenyt liikkeelle lainkaan, jolloin tietysti olemassa
olevien suunnitelmien vanhenemisaika kuitenkin juoksi. Toisaalta
toinen tekijä on se, että tuli voimaan uusi lainsäädäntö,
jonka osalta vanhenemisaika myös tuli lyhyemmäksi.
Kun nämä kaksi asiaa sattuvat samaan ajankohtaan,
silloin olemme tilanteessa, jossa tarvitaan sen kaltaista lainsäädäntöä,
jota olemme nyt käsittelemässä.
Ensi vuoden budjetin osalta haluaisin kuitenkin sanoa sen, että ensi
vuoden budjetissa infrastruktuurin rahoituksen osalta tapahtuu merkittävä käänne.
Se tapahtuu perustienpidonkin osalta, jonka määrärahoja
lisätään 300 miljoonaa markkaa vuositasolla.
Nyt kun polttoaineitten hintojen jyrkkä ylöspäin
mennyt kehitys ja bitumin hinnan samaan suuntaan mennyt kehitys
näyttää myöskin toiseen suuntaan
menevää käyrää, siinä mielessä lisäys
rupeaa olemaan myöskin todellista lisäystä eikä pelkästään
kustannustason nousun huomioon ottamista.
Samalla tavalla ensi vuoden budjetissa lähtee liikkeelle
hyvin merkittäviä isoja infrastruktuurihankkeita
niin maanteiden osalta kuin myöskin rautateiden investointien
osalta. Olen samaa mieltä siitä, mitä on
todettu, että suhdannepoliittisesti on varmasti oikea aika
tämän kaltaisia keinoja käyttää.
Tietysti tässä suhteessa myöskin hallituspuolueitten
eduskuntaryhmien linjaukset keväällä budjetin
osalta olivat hyvin tärkeitä. Näitä asioita
silloin vahvasti painotettiin, ja sitä kautta budjettikäsittely
myöskin eteni.
Ed. Rantakangas kiinnitti huomiota myöskin yksityisteiden
määrärahoihin ja sanoi, että hallitus
on luvannut keväällä, että nostetaan
100 miljoonaan markkaan. On totta, että maaseutupoliittisessa
ohjelmassa hallitus sitoutui siihen, että nostaminen 100
miljoonaan markkaan tehdään, mutta vuosiluku oli
vuoteen 2004 mennessä. Siinä suhteessa olemme
edelleen sitä tavoitetta kohden ihan suunnitellulla tavalla
etenemässä: Yksityisteitten määrärahataso
on noussut joka vuosi tämän hallituksen aikana,
ja sillä linjalla on tarkoitus myöskin jatkossa
pysyä.
Mitä tulee Ten-verkoston tulevaisuuteen, näyttää siltä,
että aikataulu Ten-verkoston tarkistusten osalta on lykkääntymässä jonkin
verran eli puhutaan ainakin ensi vuodesta mutta mahdollisesti vieläkin
hitaammasta aikataulusta. Ten-rahoituksena EU:n kauttahan Suomi
on saanut vuosittain keskimäärin noin 100 miljoonaa
markkaa infrastruktuurihankkeisiin. Olemme arvioineet, että se
on suurin piirtein se summa, joka myöskin tulevaisuudessa
saataisiin.
Ensimmäinen varapuhemies:
Vastauspuheenvuoron pituus on enintään 1 minuutti.
Harry Wallin /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Stenius-Kaukonen ei ilmeisesti kuunnellut
tarkkaan, kun käytin puheenvuoron. Totesin, että Tampereen
läntinen ohikulkutie on tärkeä, mutta
ymmärrän hallituksen tekemää ratkaisua,
että se tällä kertaa jäi ulkopuolelle,
kun ei sovi raameihin.
Toteaisin tässä yhteydessä myös
iloisia asioita, että Pendolino-yhteys Helsingistä Tampereelle
avataan tämän kuun aikana eli joukkoliikennemahdollisuudet
lisääntyvät huomattavasti. Toivottavasti
ihmiset siirtyvät käyttämään
yleisiä joukkoliikennekulkuneuvoja eikä jokainen
halua ajaa omalla autollaan Pääkaupunkiseudulle. Juna
on hyvä valinta.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys tiesuunnitelmien voimassaoloajan jatkamisesta
on hyvä, koska tiehankkeita ei ole voitu toteuttaa, eli
jatkoaika on tarpeellinen. Tielaitoksen liikelaitostamisen yhteydessä ministeri Heinonen
lupasi rahaa myös haja-asutusalueiden teiden kunnossapitoon
ja perusparannuksiin. On valitettavaa, että hän
ei ole nyt täällä vastaamassa. Annettiin
ymmärtää, että tieasiat tulevat
liikelaitostamisen myötä kuntoon. Näin
ei ole kuitenkaan käynyt. Rahat on suunnattu pääasiassa
kasvukeskusten tieverkkoihin ja -hankkeisiin.
Erityisen pettynyt olen monien haja-asutusalueiden ja pienempien
paikkakuntien teiden tämän hetken kuntoon. Omat
kokemukseni ovat Oulun läänistä, jossa
monet alempiarvoiset tiet ovat todella rapautumassa. Mielestäni
hallituksen pitäisi ymmärtää,
että muuttoliikkeen hillitsemisen ja aluepolitiikan kannalta
on tärkeää, että maamme koko
tieverkosta myös haja-asutusalueilla huolehditaan. Tällä hetkellä pääpaino
on aivan liian paljon kasvukeskusten suurien tiehankkeiden yhteydessä. — Anteeksi
vain, ministeri onkin paikalla kuulemassa. Se on ihan hyvä asia.
Kari Kantalainen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! On todella helppo ymmärtää sitä keskustelua,
mikä nyt käydään tiehankkeiden
osalta. Olemme jakaneet niukkuutta varsin pitkään,
ja paineet tietysti ovat kovat. Siinä mielessä on
ymmärrettävää, että nyt
annetaan tämän tyyppinen lakiesitys, jolla voidaan
jatkaa suunnittelua ja suunnitelmien voimassaoloa.
On tietysti tärkeää, että täällä on
arvioitu hallinnollisiksi kustannuksiksi 100 000—200 000 markkaa,
jos tämmöisiä asioita joudutaan uudelleen
käsittelemään hallinnossa, mutta haluaisin kiinnittää huomiota
siihen, että varsin merkittävä kustannus
on se, että yhteiskunta sinänsä joutuu
panostamaan erilaisiin asioihin. Liikenne muun muassa elinkeinoelämän
kannalta on aivan keskeinen. Tässä mielessä täytyy
todella kantaa huolta siitä, että ne hyvät
hankkeet, mitkä on jo budjetoitu, etenevät, mutta
ennen kaikkea se pieni yksityiskohta, mikä liittyy läntiseen
kehätiehen, voitaisiin korjata. Täytyy todeta,
että se on yksi vilkkaimpia liikennöinniltään,
29 000 ajoneuvoa vuorokaudessa. Määrän
on arvioitu vuosikymmenen loppuun mennessä nousevan noin
40 000 ajoneuvoon. Kun itse sitä varsin paljon
joutuu käyttämään, voi todeta,
että ruuhka-aikoina jopa 40 minuuttia saatetaan — vai
kuinka, ed. Kuoppa — odottaa Pitkänniemen risteyksessä tielle
pääsyä. Tässä mielessä tämä runsaan
600 miljoonan hanke täytyy todella viedä eteenpäin. Aivan
kuten ed. Stenius-Kaukonen totesi, me kannamme valtavasti huolta
siitä, että vanheneminen ei pääsisi
tapahtumaan vaan todellakin päästäisiin
jatkamaan nyt, kun Kolmostie Tampereelle asti on kunnossa.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Talousarvioesityksen tiemäärärahat
on monessa puheenvuorossa todettu riittämättömiksi.
Oikeastaan yhdyn itsekin siihen huoleen, joka on ilmaistu, sillä 300
miljoonaa markkaa tuntuu jonkin verran tekohengitykseltä,
kun samalla sanotaan tiestön rapautuvan puolen miljardin
markan vuosivauhdilla. Ymmärrän kuitenkin samalla, että taloudenpito
sanelee näissä asioissa rajoja ja sitä kautta
näihin summiin on päädytty.
Vaikka olenkin pirkanmaalainen ja vaikka läntinen ohikulkutie
ei toteutunut, haluaisin kuitenkin kiittää hyvistä uudishankkeista.
Valtakunnallisesti tarkasteltuina ne ovat tärkeitä hankkeita.
Tällä kertaa meidän oma tärkeä hankkeemme jäi
tässä kisassa pois rahanjaosta.
Käsittelyssä oleva hallituksen esitys mahdollistaa
nyt sen, että meidän hankkeemme ei suunnitelmana
vanhene. Sinällään on tietysti hyvä asia,
että säästetään rahaa
ja tehdään tällaisia lakimuutoksia. Jotenkin
haluaisin tarkastella asiaa myös moraalis-eettiseltä kannalta,
eli jostain syystähän tällaisia aikarajoja
on joskus asetettu, annettu tietty jatkoaika. Oikeastaan kysymys kuuluukin,
koska tulee vastaan se aikaraja, jolloin voidaan katsoa, että ympäristö ja
olosuhteet ovat jo sen verran muuttuneet, että nämä selvitykset
tulisi todella tehdä uudelleen eikä säästää rahaa.
En kuitenkaan sanonut tätä arvostellakseni hallituksen
esitystä, sillä kyseessähän
on lukuisia muitakin hankkeita kuin pelkästään
Tampereen läntinen ohikulkutie.
Ohikulkutiehen liittyen olisin halunnut kiittää ministeri
Heinosta, joka joutui hetki sitten täältä poistumaan,
siitä että hän on todella aktiivisesti ajanut
tätä asiaa. Samalla tietysti kiitän meidän omia
sosialidemokraattisia ministereitämme Johannes Koskista
ja Sinikka Mönkärettä, jotka ovat kovasti
tehneet työtä sen eteen, että tähän hankkeeseen
saataisiin rahoitus ja läntinen ohikulkutie saataisiin
rakennettua.
Tien tarve on todellinen. Hetki sitten ed. Kantalainen totesi,
että ruuhkissa seisotaan 40 minuuttia. Ruuhkissa saatetaan
seisoa jopa tunti odottamassa sitä, että päästään
päätielle. Se tarkoittaa sitä, että yritykset
ovat pulassa, se tarkoittaa sitä, että yksityiset
ihmiset ovat pulassa. Ymmärrän hyvin edustajakollega
Wallinin viittauksen Pendolinoihin, ja Etelä-Pohjanmaan
ja Pohjanmaan edustajat ovatkin antaneet tälle hankkeelle
hyvin tukeaan, mutta tosiasia on, että meidän
junaratamme ei nyt tähän tilanteeseen apua tuo.
Tie kulkee siellä, missä se kulkee, ja liikenne
sen mukaisesti.
Jotkut ovat ehdottaneet, että apua toisi liikenteen
suuntaaminen enemmän Tampereen Näsijärven
puolen ohi kulkevalle Paasikivi-Kekkosentielle. Itse asiassa liikenne
suuntautuukin sinne tällä hetkellä. Vaikka
Tampereen keskustassa on 40 kilometrin nopeusrajoitukset, rekkaliikenne
on valinnut Tampereen keskustan läpiajon reitin nopeuden
vuoksi. Eli 200 000 asukkaan Tampereen keskustassa 40 kilometrin
rajoitusalueella, lukuisissa liikennevaloissa, rullaa tällä hetkellä Pohjanmaalle
menevä rekkaliikenne tai Pohjanmaalta Helsingin suuntaan
menevä rekkaliikenne. Se ei ole kerta kaikkiaan järkevää, erityisesti
kun huomataan, että Paasikivi-Kekkosentiellä,
jos nyt ihan muistan oikein määriä, menee
vuorokaudessa 55 000 autoa eli sielläkin seisotaan
ruuhkissa työhönmeno- ja työstäpaluuaikoina.
Toinen mahdollinen vaihtoehto ohittaa Tampere on tietysti Pispalanvaltatie,
kapea väylä, jota on erilaisin suunnitteluin kavennettu
entisestään. Hyvä tai huono asia, sen
aika näyttää, mutta sielläkin
menee vuorokaudessa, jälleen muistitieto, noin 26 000
autoa, eli ruuhka seisoo. Tampereesta on nyt muodostumassa sellainen
pullonkaula, että jos todella käy niin, että tällä selvityksellä rahoitusta
siirretään neljä vuotta, jonka jälkeen
aletaan rakentaa Vuosaareen satamaa, jonka jälkeen taas
katsotaan mihin rahat riittävät, niin tämä tiehanke
todella siirtyy niin pitkälle, että se varmasti
ohittaa aika monen kestokyvyn.
Me olemme yhteistuumin, Pirkanmaan rivikansanedustajat, olleet
ajamassa tätä hanketta jokainen omalla tahollamme
ja yhdessä erittäin vahvasti. Sisällä on
raha-asia-aloite, jossa toivomme, että tälle hankkeelle
saataisiin niin sanottu lapioraha, jonka summaksi on määritelty 20
miljoonaa markkaa. Totta kai ymmärrämme, että kokonaisrahoitus
olisi se asia, joka tähän pitäisi saada,
mutta samalla koemme, että kun asia on aloitettu, se on
myös aloitettu. Kun takana on erittäin vahva poliittinen
tahto hoitaa tämä asia, näemme, että saisimme
tätä kautta nopeammin tämän
erittäin merkittävän ja ei pelkästään
Pirkanmaalle, Tampereen alueelle, vaan aika isolle osalle valtakuntaa
erittäin merkittävän hankkeen toteutettua.
Hannu Aho /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ymmärrän hyvin, että rahaa
on viime aikoina tarvittu tänne Etelä-Suomeen
moottoriteille, eritasoristeyksiin sillä tavalla, että liikenne
sujuu. Muuttovirta on ollut tosi rajua, ja se vaatii kyllä jotakin
liikenteen suhteen tekemistä myöskin tiestön
puolella. Mutta minusta viime aikoina on unohtunut kyllä sekin,
että kyllä teitä tarvitaan muuallakin
kuin vain moottoriteitä. Alempi tieverkko on kerta kaikkiaan
jäänyt unohduksiin ja rapistunut rungoltaan ja
mennyt osittain jopa täysin ajokelvottomaksi.
On oikeastaan sama, minkälaista pienempää hanketta
esittää, se ei budjetissa tule menemään läpi.
Silloin näitä kunnossapitovaroja pitää pystyä ohjaamaan
huomattavasti runsaampia määriä myöskin
tiepiireille, jotta voidaan huolehtia haja-asutusalueista ja myöskin
niistä alueista, joilla on isompia ja pienempiä kaupunkeja.
Tuolla Pohjanmaallakin on. Niin kuin täällä kuultiin,
rekkoja lähtee paljon, tulee ja menee. Eli yritystoiminta
on se, joka siellä tulee kärsimään,
ellemme pysty pitämään myöskin
alemmasta tieverkosta huolta.
Minusta ihan hyvänä esimerkkinä voisi
sanoa Pietarsaaren voimalaitoksen, joka käyttää kotimaista
polttoainetta raaka-aineenaan. Sen huollon turvaaminen vaatii kyllä myöskin
siellä tiestön peruskorjaamista, koska ei ole
mitään järkeä lähteä ajamaan
laajoja kierroksia parempia teitä hakien, koska suorempaakin
on linjattu ja teitä tehty, kun ne vain kunnossa pidetään.
Tämä aiheuttaa myös sen, että paikalliset
asukkaat joutuvat todella kärsimään siitä,
etteivät voi normaaleja ajojaan ja toimintojaan siellä kelirikkoaikana myöskään
tehdä. Monesti on suorastaan vaarallista ohittaa näillä teillä.
Monesti haja-asutusalueilla on myöskin puuhuolto yksi
kysymys. Olemme tässä salissa hyvin paljon kantaneet
huolta työpaikoista. Piensahat ovat todella vaikeuksissa
ja yleensä kaikenlainen teollisuus ja sen kehittäminen
matkailuelinkeinoineen. Monta kertaa tiestön rahat perustuvat
siihen, minkä verran niillä on liikennettä, mutta
esimerkiksi kotikuntani lähettyvillä on teitä,
joilla ei kerta kaikkiaan voi olla liikennettä, kun ne
eivät ole liikennöitävässä kunnossa.
Kyllä näihin pitää pystyä enemmän
suuntaamaan rahoitusta ja sen ajan pitää koittaa
hyvin nopeassa aikataulussa, jotta ei tule suurempia vahinkoja.
On myöskin tärkeää, että huolehditaan
kevyen liikenteen väylistä ihan liikenneturvallisuuden
kannalta. Näkemykseni on, että näitä paikkoja
on myöskin muualla kuin keskuksissa. Meiltä löytyy
runsasliikenteisiä teitä, joissa tarvittaisiin kevyen
liikenteen väylää ihan koululaisten turvallisuuskysymysten
vuoksi, mutta sinne ei vain tahdo löytyä rahaa.
Aina on se ainainen rahan puute, joka kyllä menee liian
pitkälle turvallisuuskysymysten edelle. Meiltä löytyy
hyvin monia tämmöisiäkin tapauksia. En
lähde niitä erikseen luettelemaan.
Toisaalta myöskin tienpitomäärärahojen
osalta pitäisi tässä salissa ja tässä valtakunnassa
lähteä siitä, että teistä huolehditaan
myös tasapuolisesti, kehitetään niitä ja
pidetään kunnossa, jotta tasapuolinen ajattelu
kaikkia kansalaisia kohtaan toteutuisi tässä maassa.
On ihan hyvä, että ministeri lupaa yksityisteille
myöskin lisärahoitusta, mutta ei se riitä,
jos aina siirretään ja siirretään sitä ja
sanotaan, että tämä hallitus on vähän
nostanut niitä rahoja. Pitää muistaa,
että myöskin tämä hallitus leikkasi
ne rahat miltei nollille. Silloin vietiin paljon sitä,
jolla yksityistiet pystyttiin pitämään
suurin piirtein kunnossa. Silloin kunnissa tehtiin hyvin pitkälle
niin, että kaikki rahat otettiin yhteen pottiin ja kunnostettiin
tie kerrallaan, jos tarvittiin isompaa kunnostusta. Mutta kun leikkaukset
siihen tulivat, sen jälkeen ei ole pystytty edes mitään
tämän suuntaisia töitä tekemään.
Minusta teiden linjausten pitää rajoittua
johonkin aikaan, milloin niitä tehdään,
ja siihen pitää myöskin rahoitus löytyä.
On kunnillekin kohtuuton tilanne, että teiden linjauksia
pidetään, ja sitten on kaikki kaavoitus jumissa
eikä voi kehittää myöskään
kuntapuolella tärkeitä omakotialueita eikä teollisuustonttejakaan,
vaan ne vievät monesti liian pitkän ajan. Eli
rahaa pitää löytyä muuallekin
kuin vain pääteille ja moottoriteille. Niillekin
tarvitaan, mutta tasapuolisuuden pitää toteutua
tässä maassa.
Mikko Kuoppa /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on tässä tilanteessa
tarpeellinen ja siinä mielessä kannatettava. Toisaalta
on kuitenkin todettava, että tämä on
määrätynlainen tilapäisratkaisu.
Eihän näin tietenkään pidemmän
päälle voida menetellä, että säädetään
aikalaki, jolla siirretään sitä rajaa,
koska valmiit tiehankkeet pitäisi käynnistää.
Tampereen läntinen ohikulkutie on jatke Tampere—Helsinki-moottoritielle,
ja kun tähän hankkeeseen ei nyt valtion ensi vuoden
talousarviossa ole rahoitusta, niin siinä mielessä olisi välttämätöntä,
että kuitenkin tulevissa budjettineuvotteluissa, jotka
eduskunnassa käydään, aloitusrahat hankkeeseen
löydettäisiin. Nyt liikenne tukkeutuu lähes
täydellisesti erityisesti iltapäivisin, kun ohikulkutie
ei vedä. Täällä on jo kerrottu
liikennemääristä: 29 000 autoa
vuorokaudessa. Se on kaksikaistaiselle tielle täysin mahdoton
määrä, se ei pysty sitä nielemään
ja syntyy valtavat ruuhkat. Tästä syntyy tietenkin
se tilanne, että ne, jotka tuntevat tätä aluetta
paremmin, lähtevät kiertämään
ruuhkia ja liikenne ruuhkautuu Tampereen kaupungin keskustaan ja esimerkiksi
Pirkkalan puolella jopa asuntokaduille. Näin ollen myös
liikenneturvallisuus kärsii.
Olisi välttämätöntä,
että tämä tiehanke saadaan alulle, koska
on selvää, että kestää useamman
vuoden vielä, ennen kuin se kokonaisuus on valmis. Näin
ollen on myös liikenneturvallisuuden ja talouden kannalta
järjetöntä, että hanketta siirretään,
koska rakennettiin miljardeja maksava moottoritie, mutta nyt ei
ole sitten mahdollisuutta rakentaa sitä loppua, joka todella
antaisi täyden hyödyn myös moottoritiehen
uhratuista rahoista.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! On ollut mielenkiintoista seurata eduskunnassa
käytävää yleistä liikennepoliittista
keskustelua. Vaikka tässä lakiesityksessä,
hallituksen erinomaisen hyvässä esityksessä,
mainitaan nimenomaan tiesuunnitelmien jatkaminen ja tämä tarkoittaa
vain sitä, niin kyllä täällä on
keskustelussa kulkenut Pendolinot ja kaikki muut. Vesiteistä ei
ole juuri mainittu mitään, mutta siltä osin sekin
voisi liittyä tähän asiaan jollakin lailla.
Periaatteessa vesiteiden osalta voisi helposti todeta, että Kymijoen
kanavan aluevaraukset voisivat olla sen tyyppisiä, mitkä olisi
tähän asiaan käännettynä ollut
syytä saattaa järjestykseen.
Mutta se, mitä tässä asiassa on kerrottu
ja sanottu: on mielestäni erinomaisen hyvä asia,
että hallitus on lähtenyt liikkeelle tällaisella
esityksellä, missä vielä on voimaantuloaikakin
varsin nopeaksi arvioitu. Uskon, että tämä myöskin eduskunnan
valiokuntakäsittelyssä toivon mukaan tulee niin
nopeasti käsiteltyä ja hoidettua, että se
myöskin kerkiää, ettei tässä käy
jotakin työtapaturmaa, etteikö tämä joutuisi
järjestykseen.
Perusteluissa todetaan tämän vaikutukset eri kansalaisryhmien
asemaan. Erityisesti joissakin puheenvuoroissa on otettu esille,
mitä tämä vaikuttaa maanomistajalle ja
maanomistajan asemaan tässä asiassa ja onko sillä kovin
suuri merkitys. Vaikkakin tunnen itseni voimakkaasti tässä maanomistajien
ja omistavan osapuolen edustajaksi, vaikka itse edustankin enemmän
köyhää kansaa ja erityisesti sen rahvaan
osaa, katson, että tämä asia on kyllä vähintään
kohtuullista ja oikeudenmukaista ottaa näin tähän
ja nähdä sellaisenaan, että olkoon nyt
sitten kysymys pellosta, metsästä taikka tontista,
joka suunnitelman alle on jäänyt, kyllä yleinen
etu on myöskin sen näköinen, että omistava
porras Suomessa näkee tämän asian myönteisenä kaiken
kaikkiaan.
Sellaisenaan jatkaisin pitkälti ed. Kuosmasen puheenvuoroon
liittyen tätä asiaa. Kun ed. Kuosmanen eduskunnan
yhtenä tunnetuimpana tientekijänä usein
on yrittäjän asemaa tuonut esille, sen vaikutusta
ja kokemusta tässä asiassa, katson, että ed.
Kuosmaselle ja itselleni on erinomaisen tärkeä asia
itäisen suunnan liikenne ja liikenteen sujuvuus. Sen osalta
tämä asia — ed. E. Lahtelakin vaikuttaa
Pohjois-Karjalasta — nämä liikenneväylät
ovat sen tyyppiset, että ne eivät mitään erinomaista
arvosanaa tällä kertaa ansaitse eivätkä varsinkaan
ole oikein hoidetut.
Moottoritie Helsingistä Koskenkylään
on jollakin lailla kohta järjestyksessä, mutta
siitä eteenpäin asiat ovat aivan retuperällä.
Koskenkylä—Kouvola-tie tulee johonkin järjestykseen osittain,
mutta sen sijaan ennen kuin päästään Imatralle,
puhumattakaan siitä eteenpäin, asiat eivät
ole etenemässä missään muodossa.
Tässä keskustelussa on tuntunut, että täällä ovat
vain pirkanmaalaiset asialla ja pirkanmaalaisten tieasiat ovat tärkeitä.
Mielestäni vielä tärkeämpi on
kokonaisen Suomen kehittämisen osalta, että itäistä ja
kaakkoista Suomea tässä asiassa ei unohdeta. Kun
ed. Kuosmanen mainitsi tästä Saimaan suurkaupungista
ja Saimaan suurkaupungin kasvumahdollisuuksista, mikä koskettaa
Lappeenrannan—Imatran seutukuntaa, voisin todeta, että tänään
sieltä matkustaessani tänne täysistuntoon
Kouvola—Koskenkylä-välillä,
erityisesti sillä alueella, mikä rahoituksen osalta
on auki ja puuttuu, Elimäki—Pukaro, tällä alueella
juuri näitä pitkäkilpisiä rekkoja
oli, mitkä hiljaa kulkivat ja joiden ohittaminen on suorastaan
mahdotonta. Ettei tällä lailla, mikä nyt toivottavasti
heti voimaan tulee vuoden alusta, joulukuun alusta, ettei tällä vaan
rakenneta sellaista asiaa, että näiden teiden
rakentaminen entisestään viivästyisi
ja jäykistyisi? Toivoisin, että tämä asia
nähtäisiin niin, että eduskunnalla olisi sellaiset
määrärahat ja säädettävät
rahat valtiovarainministeriössä olemassa, millä nämä tiet
saataisiin semmoiseen kuntoon, että suunnitelmat etenisivät
sitä mukaa kuin suunnitelmia syntyy.
Rouva puhemies! Yhdyn niihin kaikkiin ansiokkaisiin puheenvuoroihin,
mitä tässä asiassa on tänään
täällä salissa lausuttu.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Meinasin ensin puhua paikaltani, mutta kun
on niin tärkeästä asiasta kysymys, oli
pakko tulla korokkeelle. On todettava, niin kuin monet muutkin kollegat
ovat todenneet, että tämä lakiesitys
on tietysti välttämätön, jotta
voidaan jatkaa tiesuunnitelmien voimassaoloaikaa. Tietenkin pitäisi
olla sillä tavalla, niin kuin ed. Kuoppa taisi todeta,
että itse asiassa ne hankkeet pitäisi toteuttaa,
mitkä suunnitelmiin sisältyvät, eikä tällä tavalla
tarvitsisi menetellä, että lain voimassaoloaikaa
jatkettaisiin.
Puhemies! Minusta oli tosi merkittävä ja iso asia
se, että hallituspuolueiden eduskuntaryhmät sopivat
ennen kesätaukoa aika merkittävästä liikennehankkeitten
paketista, joka piti sisällään sen, että nyt
käynnistyy E18-tieverkon edelleen rakentaminen, varsin
suuri hanke, arviolta yli 2 miljardia markkaa. Se on valtakunnan
kannalta varsin tärkeä tieyhteys Euroopasta Venäjälle.
Samaten käynnistyy raideliikenteen osalta Kerava—Lahti-ratahanke,
joka myöskin on hyvin iso hanke, tiettävästi
yli 2 miljardia markkaa myöskin, ja nämä rahoitetaan
erillisrahoituksena ohi vuotuisen liikenneministeriön budjetin.
Se avaa tietysti mahdollisuuden silloin viedä niitä hankkeita
eteenpäin, mitä valtakunnassa on aikamoinen joukko.
Samoin iso asia oli se, että perustienpidon rahoitusta
lisätään 300 miljoonalla markalla kahden
vuoden aikana. Perustiedonpidon osalta on iso asia, että näitä määrärahoja
on leikattu, samaten kehittämishankkeitakin valitettavan
paljon. Keski-Suomen osalta täytyy todeta se, että meillä Keski-Suomessa
on niin sanottua alemman tason tieverkkoa suhteellisesti enemmän
kuin missään toisessa maakunnassa. Siitä huolimatta meille
ei ole tullut kuin suurin piirtein asukasluvun mukaisessa suhteessa
määrärahaa. Me toivomme, että tähän
tulee korjausta.
Kun täällä on puhuttu, että Pirkanmaan
kansanedustajat ovat hyvin yksituumaisesti vieneet omia asioitaan
eteenpäin, niin mekin keskisuomalaiset kansanedustajat
olemme, jopa ed. Pekkarinen on näissä hankkeissa
iloisesti ollut mukana, ja niitä yhdessä yritetään
potkia eteenpäin.
Yksityisteiden osalta hallitus teki linjauksen, että vuonna
2004 oltaisiin tilanteessa, että tultaisiin takaisin siihen
100 miljoonan markan tasoon, joka oli silloin, kun hallitus antoi
ehdotuksen, että yksityistielaki kumotaan. Se oli muistaakseni
110 miljoonaa markkaa. Toivon, että tämän
asian osalta pystyttäisiin etenemään
niin, että vuoden 2003 budjetissa olisi yksityisteiden valtionavustus
vähintäänkin 100 miljoonaa markkaa ja
tällä tavalla vietäisiin keskustaoppositiolta
aseet pois riekkua tämän asian osalta maakunnissa.
On muistettava se, että eduskunnassa löytyy yhteinen
tahto siitä, että lakia ei kumota, ja pikkuhiljaa
on yksityisteiden valtionosuutta myöskin kasvatettu.
Leikkaukset, niin kuin totesin, ovat olleet todella isoja näitten
kehittämishankkeitten osalta, 2 miljardia markkaa vuositasolla,
ja se näkyy sillä tavalla, että meidän
tiestömme on rappeutunut, erityisesti alemman tason tiestö,
mutta myöskin isot kehittämishankkeet, joihin
nyt Keski-Suomen osalta ja koko maan kannalta puutun.
Valtakunnallisesti ja ihan eurooppalaisittain on varsin tärkeää se,
että nelostie, joka on Suomen päätieverkko
ja joka on surkeassa kunnossa välillä Lusi—Äänekoski,
rakennetaan sille tasolle, että voimme sanoa, että se
on Suomen päätie Euroopasta Lappiin ja sitä kautta
eteenpäin muihin Pohjoismaihin. Tällä hetkellä tämä tieverkko on
todella huonossa kunnossa. Liikennemäärät ovat
tällä tieosuudella lähes 17 000
ajoneuvoa vuorokaudessa, mikä on todella iso määrä.
Tien merkitys on, niin kuin kerroin, eurooppalaisittain varsin keskeinen,
se on osa eurooppalaista pääliikenneverkkoa.
Kun tämä tie on kapea, mutkainen ja huonossa
kunnossa, se aiheuttaa varsin paljon liikenneturvallisuusprobleemeja
ja ongelmia. Ohitus tällä Lusi—Äänekoski-välillä on äärettömän
vaikeaa, koska ohitusosuuksien vähäinen
määrä sen rajoittaa. Kevyen liikenteen
yhteydet puuttuvat lähes tyystin. Sitten tiellä on äärettömän
suuri liittymätiheys, mikä pahentaa liikenneonnettomuuksia,
ja sen lisäksi liikenteestä aiheutuu kyllä melkoisia
meluhaittoja asutuksille ja myöskin riskiä pohjavesialueiden
pilaantumiselle on olemassa. Tästä johtuu, että osuus
Lusista Äänekoskelle on rakennettava uudestaan,
ja toivon, että tähän meidän
tavoitteeseemme yhtyvät kaikki täällä salissa,
jotta voitaisiin ensi vuoden talousarvioon saada budjetin perusteluihin
maininta tämän tieverkon rakentamisesta. Uskon,
että pirkanmaalaiset ovat tässä hankkeessa
mukana myöskin siitä syystä, että mehän
yhdessä olimme voimakkaasti viemässä Ysitien
rakentamista Muuramesta Orivedelle. Työt ovat siinä hyvin käynnissä,
ja siltä osin se yksi pätkä tulee parempaan
kuntoon. Sehän on ollut varsin kapea, ja onnettomuusriskit
ovat siinä tosi suuria.
Kannattavuus nelostien osalta on hyvä. Hankkeen hyöty—kustannus-suhde
on 1.6:n luokkaa, elikkä se on korkeimpia kannattavuudeltaan, mitä korissa
näiden isojen kehittämishankkeiden osalta on.
Tämä on tie, joka, niin kuin todetaan, pitää Suomen
pystyssä, näin se on. Se, että se on
niin huonossa kunnossa, on aiheuttanut melkoisia ongelmia elinkeinoelämälle
kuljettaa raskasta tavaraa maanteitse. Tietenkin on selvää se,
että me pyrimme kaikki siihen, että maanteiltä siirtyisi yhä enemmän
sekä rautateitse että vesiteitse raskasta tavaraa
kuljetettavaksi.
Arvoisa puhemies! Nämä hankkeet, mistä puhuin,
ovat infraministerityöryhmän korissa odottaen
vain toteutumistaan.
Raideliikenteen osalta on todettava se, että Helsinki—Tampere—Jyväskylä-väliä on
parannettu, sähköistetty, mutta jotta saavutettaisiin
se lopullinen tavoite, mikä meillä jyväskyläläisillä, keskisuomalaisilla,
tamperelaisilla ja helsinkiläisillä on, että saataisiin
tälle rataosuudelle nopea yhteys, se edellyttää kyllä sitä,
että Jämsän radan oikaisu toteutetaan.
Tampereellahan tehdään nyt muutostöitä,
ja siltä osin osittaista parannusta tulee. Mutta se merkitsisi
käytännössä sitä, että Jyväskylästä Helsinkiin
junalla matka taittuisi 2 tunnissa 22 minuutissa, edellyttäen
tietysti sitä, että Pendolinot ovat käytössä,
niin kuin ne ovat käytössä, jo tänä syksynä ne
tälle välille tulevat. Se on iso hanke, mutta
se on kuitenkin lähivuosina käynnistettävissä.
Niin sanottujen kiskobussien osalta, jotta me pystymme tehokkaasti
hoitamaan lähiliikenteen niin Helsingin seudulla kuin myöskin
monissa muissa kasvukeskuksissa, kuten Jyväskylän
seudulla, raideliikennettä tulee kehittää.
Työssäkäyntialueet ovat laajentuneet
kaiken aikaa. Jos me otamme esimerkiksi Jyväskylän
ja käytämme säteenä noin 70:tä kilometriä,
niin varsin paljon ristiin käydään työssä,
ja se edellyttää silloin sitä, että me
kehitämme myöskin näitä liikennemuotoja,
jotta liikkuminen olisi joustavaa. Tästä johtuen
esimerkiksi Hankasalmelle kiskobussiyhteyden luominen on varsin
tärkeää, tai itse asiassa sen tehostaminen,
raiteet ovat olemassa ja junat kyllä siellä kulkevat,
mutta nopean kiskobussiyhteyden saaminen, samaten kuin Keuruulle
päin, missä ed. Oinonen voimakkaasti vaikuttaa.
Puhemies! Oikeastaan lopuksi muutamia vertauslukuja siitä,
miten on nyt investointihankkeita eri tiepiireittäin toteutettu
vuosina 1996—2000. Yhteensä tällä ajanjaksolla
on käytetty rahaa 5 745 miljoonaa markkaa pääteiden
investointihankkeeseen ja tästä potista suurimman osan
on vienyt Tampere ja koko Häme. Tämä oli yllätys
minulle, että näin on, mutta kun siellä päin
liikkuu, niin huomaa sen, että siellä on tiestö aika
hyvässä kunnossa. Kaiken kaikkiaan kehittämishankkeisiin
Hämeessä on mennyt yli miljardin markan edestä tällä ajanjaksolla
ja perustienpitoon 193 miljoonaa markkaa. Siis Häme on
puhaltanut sekä kehittämishankkeiden osalta että perustienpidon
osalta Uudenmaan ohitse, joka on sitten kakkosena.
Me keskisuomalaiset rämmimme ihan pohjalla. Ilmeisesti
meidän edunvalvontamme ei ole oikein ollut riittävän
tehokasta tai sitten ei ole saatu riittävästi
tukea muilta näitten perusteltujen hankkeitten eteenpäinviemiselle.
Nimittäin Keski-Suomeen tällä ajanjaksolla
on tullut rahoitusta kehittämishankkeitten osalta vain
20 miljoonaa markkaa ja perustienpidon osalta on vähän paremmin
pärjätty elikkä 120 miljoonaa markkaa.
Silloin kun tehdään ratkaisuja, silloin kun hallitus,
eduskunta ja liikenneministeriö priorisoivat näitä hankkeita,
nämä luvut pitää ilman muuta
myöskin huomioida, kun päätöksiä tehdään.
Ei voi olla niin, että jotkin maakunnat, kuten tässä tapauksessa
Keski-Suomi, pudotetaan väliin ja annetaan siellä tiestön
rappeutua. Näin ei voi olla.
Ed. Dromberg merkitään
läsnä olevaksi.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan puhemies Uosukainen.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tänä iltana on monissa puheenvuoroissa
ja äsken myöskin ed. Laitisen puheenvuorossa harmiteltu
sitä, että yksityisteihin varattu määräraha
on niin pieni. Siinä on 10 miljoonaa edelliseen vuoteen
lisää. Mutta on muistettava, että tilanne
ei ole aivan niin huono. Nimittäin viime keväänä eduskunta
hyväksyi lain, joka mahdollistaa kestävän
metsätalouden rahoituslain puolelta lähes 40 miljoonan
määrärahat myös yksityisteitten
kunnostamiseen, eli tätäkin keinoa varmasti kannattaa
käyttää ja käytetään hyväksi,
jotta voidaan saada parempaan kuntoon yksityisteitä.
Reijo Laitinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Näin on, niin kuin edellä todettiin.
Sen lisäksi on tietenkin muistettava se, että hyvin
monet kunnat ovat omissa budjeteissaan varanneet määrärahoja
yksityisteiden ylläpitämiseen. Se on hyvä asia.
Tässähän oli semmoinen tavoite ymmärtääkseni
hallituksella, kun antoi lakiehdotuksen siitä, että yksityistielaki
kumotaan, että näiden teiden hoito siirretään tätä kautta
ikään kuin kuntien vastattavaksi.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Reijo Laitinen käytti
keskisuomalaisena kansanedustajana erinomaisen puheenvuoron tuodessaan
niitä asioita esille, joita Keski-Suomen kansanedustajien
kokouksissa olemme kohdanneet, aivan pari kolme viikkoa sitten viimeksi,
jolloin Keski-Suomen tiepiiri antoi meille informaatiota. Ed. Laitinen
toi erinomaisen hyvin nämä perusasiat esille,
jotka meillä Keski-Suomessa ovat nimenomaan ongelmina.
Samalla voin todeta, että me maakuntamme kansanedustajat
kyllä olemme tiiviisti pitäneet yhteyttä ja
yhteistyötä näissä asioissa,
mutta maan vaikean taloudellisen tilanteen vuoksi tällä hyvälläkään
yhteistyöllä ei ole onnistuttu vielä niitä puutteita,
joita ed. Laitinen toi esille, korjaamaan.
Meidän maassamme todellakin Valtatie 4, pisin tie etelästä pohjoiseen
ja päinvastoin, on se tie, jonka varassa Suomi kansakuntana
maantieliikenneverkon puolesta seisoo. Tämän verkon tulisi
olla turvallinen, sujuva ja toimiva kaikin tavoin. Juuri viitatut
tieosuudet, Lusi—Vaajakoski, Jyväskylä—Kirri
ja Jyväskylä—Äänekoski, ovat
Nelostiellä pahimpia pullonkauloja nimenomaan ruuhka-aikoihin.
Tietysti osaltaan on muistettava, että edelleen kulkee
Päijänteen länsipuolella Valtatie 24
Lahdesta Padasjoen ja Kuhmoisten kautta Jämsään
ja jatkuu edelleen Valtatie 9:nä Jämsästä Jyväskylään.
Tämä toki tarjoaa hyväkuntoisen vaihtoehtoisen
reitin etelästä pohjoiseen. Myös Valtatie 24:n
kunnosta on pidettävä huolta.
Tuon myös esille Valtatie 18:n, joka lähtee Kaakkois-Suomesta
Imatra—Lappeenranta-alueelta edelleen Mikkelin kautta Jyväskylään
ja on rakennettu Multian taajaman ohi 2,5 kilometriä. Sen
jälkeen käytetään vanhaa tietä,
joka tekee hieman mutkaa Ähtäriin saakka, josta
tie sitten on valtatiekuntoiseksi rakennettu Vaasaan. Näin Imatra—Jyväskylä—Vaasa-tie
ikään kuin pätkii Multian ja Ähtärin
välillä tai oikeastaan vain Multian ja Myllymäen
välillä. Keski-Suomen liitto ja Keski-Suomen kansanedustajat
ovat tämän tien parantamista myös tahtoneet
vauhdittaa. Meillä on yhteinen maakunnan kansanedustajien
talousarvioaloite, jossa itse tien varrelta olen ensimmäisenä allekirjoittajana,
mutta korostan, että se on meidän maakuntamme
edustajien aivan tasan tarkkaan yhteinen aloite. Toivomme, että tämä tie
voitaisiin nähdä todella vaihtoehtona kaakosta
Vaasan suuntaan ja aina yli Merenkurkun Uumajaan ja edelleen yli
Keski-Ruotsin ja Keski-Norjan Trondheimiin ja Atlantille. Nämä tietysti
tuntuvat suurellisilta näköaloilta, mutta tällaista
Keski-Pohjola-yhteyttä osaltaan tulee viljellä elämän
eri sektoreilla, ja silloin tarvitaan myöskin tässä suunnassa
sekä maantie- että rautatieyhteys. Ennen joulua
menneen vuoden puolella tämän tienvarren kansanedustajia
oli kutsuttu informaatiopalaveriin muun muassa eduskunnassa.
Samalla toivon, että Pirkanmaalta lähtevä Kantatie
58, joka on hyvä reitti — esimerkiksi jos itse
lähden täältä pääkaupungista
kotiin Keuruulle, silloin käytän juuri loppumatkassa
tuota tietä — nähtäisiin pitkänä reittinä,
joka ulottuisi Orivedeltä, lähtien kylläkin
Kangasalta Pälkäneeltä ja Hämeenlinnasta
saapuvan kantatien suorana jatkona, Mäntän, Keuruun,
Multian ja Karstulan kautta aina Pohjois-Pohjanmaalle, jossa se
sitten Haapajärven ja Kärsämäen
jälkeen yhtyisi Nelostiehen. Näin tämä muodostaisi Tampereen
suunnalta ja edelleen myös Turusta hyvän yhteyden
Ouluun. Tämä niin sanottu Suomenselkätie
tulisi saada rakennettua valtatietasoiseksi. Tällä hetkellä siellä on
osuuksia, jotka hädin tuskin täyttävät
paikallistietason, ja valitettavasti Keuruun pohjoispuolisilta osilta
tuo tie ei ole miltään osin edes kantatietasoista,
vaikka se tienviittojen mukaan on kantatieksi merkitty.
Toivon, että ed. Laitisen toivomus, että keskustaoppositio
ei voisi enää yksityisteistä puhua siten,
että niille ei rahaa tulisi, toteutuisi. Teiden käyttäjissä on
kaikkien poliittisten ryhmien edustajia yksityisteitten varrella
ja päässä niin vakituisina asukkaina
kuin loma-asukkaina. Silloin kun tietä käytetään,
siinä ei politiikkaa kysytä, kenen auto jää jumiin,
kuten esimerkiksi Multialla jäi. Eräskin henkilö sanoi,
että oli tuossa pari päivää talvella,
että ei töihin päässyt.
Yksityisteiden heikkoudet pitäisi voida saada kuntoon.
Teiden hoitomenoihin ja kunnossapitomenoihin tarvitaan yhteiskunnan
tukea. Ne vuodet, jolloin voitiin vähemmällä hoidolla
selvitä, on kyllä nyt 90-luvun aikana eletty.
Tiet kerta kaikkiaan rappeutuvat ja menettävät
sitä kuntoa, joka niille on kerran tehty, ellei riittävästi
ole varaa hoitoon ja kunnossapitoon. Tarkoitan nimenomaan hoitoa
ja kunnossapitoa. Rakentamisiin ja niihinhän on ollut kaikkina
vuosina tietyllä tavalla avustusta saatavana.
Kun puutavararekat raskailla lasteilla lähtevät metsästä,
metsäautoteiltä, yksityisteiden kautta, sora-
ja kelirikkoteiden, kautta tehtaille, autoilijat haluavat ajaa täydellä lastilla.
Puutavaran varastointia ei kovinkaan paljon tänä aikana
suosita. Näin ollen puuhuollon kannalta yksityisteillä, maaseudun
sorateillä, on hyvin tärkeä asema sen ohella,
että ne ovat tärkeitä maaseudun asukkaille.
Arvoisa rouva puhemies! Tiedän hyvin taloudelliset
vaikeudet, joita tässä maassa on, mutta toivon,
että yksityisteille, kelirikkoteille, sorateille, voitaisiin
löytää rahoitusta ja samalla voitaisiin
osaltaan ohjata raskasta liikennettä kiskoille erityisesti
niin sanotuilla vähäliikenteisillä radoilla,
puutavaraliikennettä, mutta myös henkilöliikennettä kiskobussien
kautta. Olen aivan ilahtunut, että ed. Laitinen näki
Keski-Suomessa kiskobussiliikenteen juuri Keuruu—Hankasalmi-välille.
Tässä olen todella paljon tehnyt vuosien varrella
eri tavoin työtä ja olen ilahtunut siitä,
että VR on päättänyt hankkia
kiskobusseja ja ne aikanaan tulevat. Näin taataan henkilöliikenteen
säilyminen.
Keskustelu päättyy.