3) Hallituksen esitys laeiksi työvoimapoliittisesta
aikuiskoulutuksesta annetun lain ja työmarkkinatuesta annetun
lain 10 §:n muuttamisesta
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys 160/2001 työvoimapoliittisesta
aikuiskoulutuksesta ja työmarkkinatuesta annetun lain 10 §:n
muuttamisesta tarkoittaa ylläpitokorvauksen tason korottamista.
Tämä laki ilmeisesti on juuri se laki, josta
keskusteltiin jonkin aikaa sitten julkisuudessa, eli kysymys oli
siitä, pystyykö Kela tämän maksamaan
vuoden alusta lähtien. Ymmärtääkseni
tähän on ministeriön ja Kelan välisissä neuvotteluissa
tullut ratkaisu. Joka tapauksessa nämä henkilöt
tulevat saamaan saman määrän rahaa kuin heille
kuuluu; ehkä tuen nimike on toinen. Työministeri
varmaan paikalla ollen kertoo enemmän tästä.
Tärkeätä kuitenkin on se, että ylläpitokorvauksen
tasoa nostetaan. Se on tärkeää sen vuoksi, että kaikki
kustannukset esimerkiksi polttoaineen hintojen nousun vuoksi ovat
nousseet niistä ajoista, kun ylläpitokorvaus aikanaan
on määritelty. Siksi on tärkeää,
että korotus tehdään. En ole ihan varma
siitä, onko majoituskorvauksen muuttaminen ylläpitokorvauksen
korotetuksi osaksi oikea ratkaisu, mutta toivon, että näin
on, sillä ongelmaksihan välillä muodostui
se, että kun työssäkäyntialueet
ovat nyt niin laajoja, joillakin alueilla ne ovat useita satoja
kilometrejä, väli voi olla jopa 150—200
kilometriä, niin työttömän henkilön,
joka hakeutuu työvoimapoliittiseen aikuiskoulutukseen,
on lähes mahdotonta kulkea päivittäin
näin pitkiä välimatkoja. Siinä mielessä se,
että majoituskorvaus on ulotettu myös saman työssäkäyntialueen
sisälle, on ollut tärkeä asia.
En ole varma, riittääkö tämäkään
taso vielä. Olisin toivonut, että rakennetta olisi
voitu pohtia toisessa aallossa vähän laajemmin
siten, että aktiivitoimenpiteissä olisi todellakin
ehkä huomattavastikin parempi taso kuin työttömyysturvassa.
Se parhaiten kannustaisi henkilöitä sekä koulutukseen
että muihin toimenpiteisiin. Mutta täytyy olla
tyytyväinen tästä tasosta, joka on saavutettu.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Huotarin esittämien näkemysten lisäksi
haluaisin kiinnittää huomiota siihen, että ylläpitokorvaus
on tietysti sillä tavalla hyvä etuus, että se
ei ole verotettavaa tuloa, vaan se lisää henkilön
käteenjäävää tuloa.
Se ei myöskään vaikuta asumistukeen eikä toimeentulotukeen alentavasti.
Mutta toisaalta on todettava, että kun tämä ei ole
palkkaa, se ei myöskään vaikuta henkilön saamaan
sosiaaliturvaan, esimerkiksi sairauspäivärahaan.
Näin ollen, kun työmarkkinatuki on kovin alhainen,
niin kun työmarkkinatuella oleva sairastuu, hänhän
saa työmarkkinatuen suuruisen sairauspäivärahan.
Kuitenkin ongelmana saattaa olla se, että tänne
tulee niitä välejä, jolloin henkilö ei
saakaan mistään mitään. Se,
että nyt vähimmäispäiväraha
on 60 markkaa sairauspäivärahapuolella, että ihmiset,
jotka ennen ovat saaneet 0 markkaa, voivat saada 60 markkaa, ei kyllä tätä ongelmaa
ratkaise, varsinkin kun kaksi kuukautta on siellä tarveharkinta.
Ongelmana tässä asiassa ja vielä seuraavassa asiassa,
jossa tähän palaan uudemman kerran, on se, että kun
tehdään sellaisia järjestelyjä,
joissa ei olla työsuhteessa, niin silloin kun henkilö sairastuu,
se voi aiheuttaa ongelmia hänen sairauspäivärahaansa
ja muihin vastaaviin etuuksiin. Tämä on sellainen
asia, jota hallitus ei toden totta ole vieläkään
kunnolla selvittänyt. Toivon, että tässä joskus
päästään ihmisten kannalta kohtuulliseen lopputulokseen.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Puhetta lyhentääkseni
viittaan ed. Stenius-Kaukosen puheenvuoroon. En ryhdy sitä toistamaan,
mutta puuttuisin sen sijaan kahteen asiaan edellisen lisäksi.
Valiokunnassamme on sisässä työmarkkinatuen
lapsikorotuksiin liittyen eräs lakialoite. Toivon, että se
myös käsiteltäisiin tämänkin
lain käsittelyn yhteydessä. Työmarkkinatuen
lapsikorotuksen saajiahan on tällä hetkellä arviolta
noin 55 000. Lakialoite, jossa esitetään,
että lapsikorotusta korotettaisiin neljännestä lapsesta,
kohdistuu ainoastaan hyvin pieneen ryhmään. Kustannukset
siitä olisivat noin 100 000 euron luokkaa vuosittain.
Arvoisa puhemies! Vielä toinen asia, johon haluan tässä yhteydessä puuttua
ja josta haluan muistuttaa, on työmarkkinatukeen vaikuttavat puolison
tulot, myös avopuolison tulot. Siitä on kentältä tullut
kovasti palautetta, että varsinkin nyt, kun työvoimapula
alkaa olla konkreettisesti käsin kosketeltavilla, tähän
todella puututtaisiin.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Sinällään on kyse
hyvästä asiasta. Menettelytavoista valmistelun
osalta voisi todeta sen, jotta tästäkin jäi
huono maku mieleen. Kesällä annettiin viesti, jotta
uusi ylläpitokorvaus voisi olla viisikymppiä.
Nyt se on 42 markkaa. Aina valmistelujen yhteydessä pitäisi
olla varovainen ja tietysti tehdä niinpäin, jotta
ensin on pienempi summa ja sitten vaikka korotetaan. Sanotaan, että neljäkymppiä ehkä
voidaan
maksaa, ja sitten kaikki, mikä saadaan plussan puolelle,
on plussaa. Nyt ihmiset heti jäivät odottamaan,
että se on viisikymppiä. Sinällään
hyvä, kun ministeri on saanut tämänkin
aikaan ja tapeltua tiukoista raameista tämmöisen
parannuksen tähän.
Sinällään on ylläpitokorvauksen
osalta tehty vuosien varrella monia hyviä korjauksia. Ed.
Stenius-Kaukonen totesi, jotta tätä ei lueta johonkin sosiaalietuuteen
lisäävänä tekijänä.
Tietysti ylläpitokorvaus kuvaa sitä nimikkeenä,
jotta se on korvaus syntyneistä kustannuksista. Aikanaanhan
tässä jopa niinkin päin oli, jotta tämähän
luettiin tuloksi sosiaalietuuksissa. Se vaikutti toimeentulotuessa
ja monessa muussa. Onneksi se on muuttunut, että sitä ei
enää lueta sillä tavalla.
Samaten toinen merkittävä korjaus on vajaakuntoisten
osalta, jotka sattuvat saamaan jotain elinkorkoa tai pientä eläkettä.
Ne ihmiset olivat onnettomassa asemassa. Kun he lähtivät vaikka
koulutukseen, he eivät saaneet työnhakukoulutuksenkaan
ajalta ylläpitokorvausta. Siitä pitää antaa
ministerille kiitos, jotta se hoidettiin aika nopeassa aikataulussa
ja nyt sekin on kohdallaan. Nyt kun vaan hoidetaan jatkossa tämä, jotta
tässä taso vielä saataisiin vähän
parempaan suuntaan.
Se, mitä ed. Huotari totesi majoituskorvauksen osalta,
niin kuin se todetaan tässä, korotettu ylläpitokorvaus
tulee: Nimikehän on sama, mutta voi olla, jotta tuo raha
ei riitä, kun asutaan toisella paikkakunnalla. Siinä tulee
ongelma. Siinä pitäisi olla harkintaa kustannustason
mukaan.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Kyllä ministerille on annettava
kiitos siitä, että tämmöinen
ehdotus on tullut. Olen tietoinen siitä, että ministeri
olisi halunnut, että ylläpitokorvaus olisi ollut
vielä korkeampi. Tämä on nyt väännön
tuloksena tullut 30 markasta 42 markkaan, joka korotuksena on kuitenkin
aika huomattava. Jatkossa varmasti pitää huolehtia
siitä, että se on korkeampikin. Sitä on
nostettava, niin kuin erityisen hyvissä puheenvuoroissa
on esille käynyt, myös siitä johtuen,
että työssäkäyntialueet ovat
laajentuneet ja laajentuvat entuudestaan. Silloin aktiivitoimina
tämmöisin toimenpitein on tultava vastaan. Kun
tämä on verotonta tuloa, minun mielestäni
on aika luonnollista, että silloin se ei kartuta sosiaaliturvaa.
Marjatta Stenius-Kaukonen /vas:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä toistaa, miten aloitin
ensimmäisen puheenvuoroni: Tämä on hyvä esitys. Se
on sen takia hyvä esitys, että kun se on korvaus,
se on veroton eikä vaikuta muihin etuuksiin. Se on erittäin
hyvä. Tietysti hyvää on se, että tässä nyt
korotetaan kuitenkin selvästi ylläpitokorvausta.
Syyskuun alusta saatiin jo voimaan laki, jossa selvästi
sanotaan, että todellakaan toimeentulotuessa esimerkiksi
tämä ei vaikuta. Tässä on ollut
hyvin kirjava käytäntö. Tämä on
selkeästi eteenpäinmenoa.
Puheenvuorossani halusin tuoda ongelmana esiin tilanteen, jossa
koulutuksessa oleva henkilö sairastuu, kaksi viikkoa, kolme
viikkoa, kuukausi. Jos hänellä esimerkiksi on
asunto toisella paikkakunnalla, hän joutuu maksamaan vuokran kuitenkin.
Kun sairaudestakin aiheutuu lisäkuluja, on kohtuutonta,
jos hänen sairauspäivärahansa pienenee
tai käy vielä pahimmillaan niin, että hän
ei saa sairauspäivärahaa ollenkaan. Se ei voi olla
tarkoitettu tilanne. Tämän tyyppistä problematiikkaa
haluaisin korjata. Niin kuin sanoin, tämä vaatii
hallitukselta todella paneutumista tähän kokonaisuuteen.
Meidän sosiaaliturvamme on edelleen liikaa tilkkutäkki.
Työministeri Tarja Filatov
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti vain, että 50 markan
summa oli esillä siinä vaiheessa, kun hallitus
neuvotteli köyhyyspaketista raamien yhteydessä.
Siinä oli työministeriön esityksenä se,
että ylläpitokorvausta olisi nostettu suuremmalla
summalla. Mutta niin kuin yleensä aina käy, kaikkea
ei saa mitä toivoo. Sen jälkeen katsottiin vielä ministeriön
sisällä sitä, miten jaetaan sitä rahaa,
joka oli noin puolet siitä, mitä tämä uudistus
kokonaisuudessaan olisi kohtuudella maksanut, ja päädyttiin
siihen, että ylläpitokorvaus nousee vain tämän
verran. Mutta pitää pitää mielessä se,
kuten ed. Stenius-Kaukonen sanoi, että se on verotonta eikä vaikuta
toimeentulotukeen eikä asumistukeen, jolloin kuitenkin
on kyse ihan nettorahasta ja -hyödystä ihmisille.
Tässä on lähdetty juuri siitä,
että kun työssäkäyntialueita
on laajennettu, kustannuksia tulee silloin, kun ollaan laajalla
työssäkäyntialueella, kyllä työssäkäyntialueen
sisällä mutta oman kotikunnan ulkopuolella, mihin
ed. Huotari puuttui puheenvuorossaan. Sillä on pyritty
helpottamaan näitä tilanteita, jotka muuten saattaisivat olla
aika kohtuuttomia ja matkakustannukset suuria silloin, kun joudutaan
oman työssäkäyntialueen ulkopuolelle
tai ollaan sen sisäpuolella.
Sitten karttumasta: Siinä varmaan on kyse perinteisestä logiikasta,
että jos korvataan ylläpitokustannuksia, se ei
ikään kuin ole ansiotuloa, vaan se on tarkoitettu
niihin kustannuksiin, jotka syntyvät poikkeuksellisesta
tilanteesta. Jos haluttaisiin, että se kerryttäisi,
silloin taas jouduttaisiin luopumaan toimeentulotukeen, asumistukeen
ja verottomuuteen liittyvästä etuisuudesta.
Ed. Stenius-Kaukonen on varsin oikeassa siinä, että tällaisia
tiettyjä väliinputoamistilanteita meillä yhä edelleen
on, jolloin ihmiset joutuvat turvautumaan toimeentulotukeen. Se
ei tietenkään ole tarkoituksenmukaista, vaan näitä pitää perata
pois.
Keskustelu päättyy.